Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Marselisborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Rosita Seeberg
|
|
Hold
|
2025 DA/I (1I DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til danskfaget gennem shared reading, refleksionsøvelser, kreative skriveøvelser og ture ud af huset - altsammen med "stedet" som omdrejningspunkt.
Vi er startet ved det helt nære - elevernes "sted" - for derefter at arbejde os længere og længere væk herfra. Eleverne har således både undersøgt deres eget "sted", skolen og til sidst byen. Fokusset på stedet har taget udgangspunkt i stedsteori af Dan Ringgaard, som eleverne til sidst i forløbet har skulle koble sammen med deres egne stedsfortællinger.
Samtidig har eleverne arbejdet med danskfaget og især litteraturens rolle gennem centrale citater af Felski, Brinkmann, Ansari og Brandes, som de løbende har reflekteret over ift. den litteratur, de er blevet præsenteret for, og til sidst også deres egne stedsfortællinger.
Forløbet har i høj grad baseret sig makkerpar- og gruppearbejde - både i turene ud af huset og i de to afleveringer, hvor eleverne også har lavet peerfeedback.
Tekster:
- Morten Pape: Uddrag af "Panen"
- Kunst på Marselisborg gymnasium (værker af Martin Bigum, Katrine ærtebjerg, Jesper Christiansen, Julie Nord og Marting Bigum)
- Thomas Helmig: Malaga
- Rahim/Odbjerg: Stor mand
- Claus Høxbroe: Uddrag af Århus midtby
Baggrundslitteratur:
- Dan Ringgaards definition af et "sted":
https://www.youtube.com/watch?v=w8yhhiy5VWo&fbclid=IwAR1DU5QUpa5-3OleAMl8H9um1FK0XsoGZvSIwxCixQ2V1849-FOkbHDylTo
- Scenisk fremstilling: https://hbdansk.systime.dk/?id=163#c498
Citater om, hvad litteratur skal/kan:
a) Rita Felski: "Litteratur skal røre, fængsle, inspirere, trøste, forstyrre eller ryste læsere”.
b) Sven Brinkmann: "Vi læser for at forstå os selv, Vi læser for at forstå de andre, Vi læser for at få det bedre, Vi læser for at få det værre, Vi læser for at få nye ideer, Vi læser for at passe på de gamle ideer og vi læser for at få et frirum"
c) Haydar Ansari: Litteratur gør folk mere empatiske. Den gør folk mere forstående og nuancerede. (…) Fordi vi forstår hinanden. Vi har Indblik i hinandens verdener. (…) Det giver mig et perspektiv.
d) Brandes: Det, at en litteratur lever, viser sig i, at den sætter problemer under debat.
Ture ud af huset:
- 17 Walls - Århus Street Art
- Booktalk på Dokken
- Fortællinger der skaber steder (forskellige steder på skolen)
- Byens gemmesteder (inspirationstur rundt i byen)
Kreative skriveøvelser:
- Hvad forbinder du med et "sted"?
- Marselisborg kunst - Hvis værket kunne tale
- Fortællinger der skaber steder - Omklædningsrummet
Skriftlige afleveringer:
- Portrætartikel: Eleverne skriver et portræt af en person fra klassen.
- Byens gemmesteder: Eleverne skriver en fortælling, som udspringer af et sted, de forinden er ude at opleve.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Portrætartikel
|
11-09-2025
|
|
Byens gemmsteder
|
23-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768838051",
"T": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768838051",
"H": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768838051"
}