Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Signe Koch Klavsen
Hold
2022 BI/y (
1y BI
,
2y BI
,
3y BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler: fra bakterie til mennekse
Titel 2
Køn og hormoner
Titel 3
Hvad gemmer dine gener?
Titel 4
Biodiversitet: hvorfor er det vigtig?
Titel 5
Planter og tilpasninger
Titel 6
Nervesystemet og smerte
Titel 7
Fordøjelse og enzymers funktion
Titel 8
Fysiologi: kondition og styrke
Titel 9
Bakterier: de gode, de onde og de grusomme!
Titel 10
Vandløb og søer
Titel 11
Havet
Titel 12
Hormonforstyrrende stoffer
Titel 13
Immunforsvaret
Titel 14
Kost, kulhydrater og diabetes
Titel 15
Muskler og muskelkontraktion
Titel 16
Genetik 2 og DNA-undersøgelsesmetoder
Titel 17
Biokemi
Titel 18
Andet emnet + repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler: fra bakterie til mennekse
Celler: fra bakterie til menneske
I forløbet arbejdede klassen med cellers opbygning (bakterier, planter, dyr og svampe) med fokus på væsentlige forskelle mellem celletyperne. Desuden har klassen arbejdet med cellemembranens opbygning og transport (aktiv og passiv) af diverse stoffer ind og ud af cellen. I forbindelse med et forsøg med gærceller blev aerob (med ilt) og anaerob (uden ilt) forbrænding behandlet (dvs. respiration og gæring). Forskellige faktorers effekt på gærcellers vækst var også en del af forsøget. Hver gruppe valgte selv en faktor, som de ville undersøge.
Forsøg:
Mikroskopi af celler (vandpest og kindskrab og gærceller)
Bakterier og svampe i omgivelserne (kimfaldforsøg samt test af selvvalgte steder på skolen)
Osmose i kartoffel
Gærcellers vækst ved forskellige vækstforhold (følgende blev testet: sukkermængde, temperatur, gærmængde)
Pensum (siderne er fra Biologi til Tiden, hvis ikke andet er nævnt):
Side 7-15
Side 142-147
Side 150
Side 24-29
Cellemembran og osmose-tekst (se pdf-dokument) med sider fra Biologibogen: 2 sider i alt
Øvelsesvejledningerne til øvelserne
Indhold
Kernestof:
Voting: biologi
Udfyldningsopgave om celler.docx
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 13-15, 141-151
mikroskopi og celleøvelse.docx
Bakterier i vore omgivelser_1yBI.docx
Celler: begreber
Tegn en plante og en dyrecelle i jeres hæfte eller på et papir, hvis ikke I har fået et hæfte af mig endnu. Skriv funktioner på de "ting", som cellen består af.
Bakterier i omgivelserne_Hypoteser 1y.docx
Resultater fra mikroorganismer i omgivelserne
Skriv i elevfeedback, hvad I forventer, at I kan observere på jeres gruppes petriplader (3 stk). Skriv jeres svar inden kl. 21 tirsdag aften.
Enzymaktivitet i gær_Design selv.docx
Voting
Biokemibogen_Proteiner og enzymer.pdf
Cellemembran og osmose_Tekst fra biologibogen.pdf
Medbring Biologi til tiden
Gærs aktivitet_1yBI.docx
Osmose i kartoffel.docx
Voting: osmose
Begreber_Celler og transportformer.docx
Voting: osmose hypoteser
Spørgsmål til teksten_Osmose_1vBI.docx
I skal læse op på det første emne, vi har haft i biologi - dvs. om cellen og celletyper samt om membranprocesser.
Quizlet med begreber til celler
Se jeres forsøg igennem, så I har styr på dem (osmoseforsøget med kartofler + mikroskopi + bakterier i omgivelserne + gærforsøg)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Køn og hormoner
I dette forløb arbejde klassen med sexstrategier, og hvad der tiltrækker det modsatte køn hos både dyr og mennesker. Klassen arbejdede også med kønsorganernes opbygning og funktion samt hormonregulering hos mænd og kvinder dvs. regulering af de overordnede kønshormoner (FSH og LH) samt kønshormonerne (testosteron, østrogen og progesteron). I forbindelse med mandens hormonregulering arbejdede klassen med effekten af anabolske steroider, og i forbindelse med menstruationscyklus arbejdede klassen med forskellige præventionsformer. Også forskellige kønssygdomme og deres udbredelse i DK blev der arbejdet med. Afslutningsvist arbejdede klassen med graviditet, og de ændringer, der sker hos fosteret og hos moren fx i forhold hormoner.
Dette forløb var en del af et flerfaglige forløb sammen med samfundsfag, hvor køn og kønsidentitet var i fokus.
Øvelser:
Smitteforsøg (modelforsøg)
Sædcellers aktivitet under forskellige forhold
Pensum:
Hansen, Hestbech, Kahl, Marcussen og Marker: Biologibogen; systime, 2005 (udleveret som pdf-fil) side 134-141.
Biologi til tiden:
Side 63-70
Side 72-82
Side 89
Side 90-91
Dokumentar: "Livet i livmoderen" (set på CFU)
Indhold
Kernestof:
Kønsdifferentiering + manden og kvindens kønsorganer_1y.docx
Sexologi_Fra biologibogen_Side 134-141.pdf
Overvej, hvad I forbinder med køn, hormoner og det at være mand og kvinde.
Medbring biologi til tiden.
Køn - kønsdifferentiereng - hormoner_powerpoint.pdf
Mebdring biologi til tiden :)
Anabolske steroider_Opgaver_1y.docx
Mandens hormonregulering_1y.pdf
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 51-57, 72-74, 76-82, 90-91
Manden_Negativ feedback og testosteron.docx
Mandens hormoner sædcelleproduktion
Quizlet
Medbring biologi til tiden - I skal læse i den i modulet.
Se jeres kommentarer til jeres første biologiaflevering igennem. Vi samler op på afleveringen i modulet :)
DRTV - Et helt menneske: Et helt menneske
Se jeres lectio-forside og tryk ind på "FF-manulen". Vælg herefter FF1 (flerfagligt-forløb-1) og læst teksten på forsiden, så I ved, hvad FF1 går ud på.
Tapning af orne
SÆDKVALITET // ANDERS PÅ HERRENS MARK
Øvelsesvejledning_Sædceller.docx
2 minutter pr inseminering
Overvej, hvad der kan påvirke sædcellers aktivitet. I skal ikke søge efter det rigtige svar på nettet, men bare tænke selv ud fra det, I har lært om indtil nu :)
Quizlet: begreber til hormonregulering
Menstruationscyklus_Lektie-figur og spørgsmål.docx
Menstruationscyklus - prævention - kønssygdomme_Spørgsmål.docx
Så mange bruger hormonel prævention i Danmark
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvad gemmer dine gener?
I forløbet arbejde klassen først med forskellen på mitose og meiose og herefter med den basale genetik/nedarvning, hvor begreberne homologe/heterologe kromosomer, gener, DNA's opbygning, alleler, homozygot og heterozygot indgik. Klassen arbejdede også med stamtavler og nedarvning af diverse sygdomme/egenskaber - her var fokus på autosomalt dominante og autosomalt reccesive sygdomme/egenskaber, men også kønsbundne (X-bundne) sygdomme/egenskaber blev bearbejdet i forløbet.
Genetiske tests og fordele og ulemper ved disse tests blev også gennemgået. I denne forbindelse så klassen en dokumentar fra dr: "Har Malou det dødelige gen?" Viden om genetiske tests byggede ovenpå viden fra NV-forløbet, hvor eleverne lavede gelelektroforese i forbindelse med CSI.
Proteinsyntese og mutationer med fokus på det centrale dogme blev også gennemgået i forløbet og hvilken betydning særligt mutationer har for evolutionen. Under evolution var fokus på, hvilken effekt "variation" og "selektion" spiller i forhold til evolution, samt hvorfor det er vigtigt at opretholde en høj genetisk variation.
Forsøg:
PTC-genet (smager eller ikke-smager)
Genetisk profil (undersøgelse af egenskaber på egen krop fx øjenfarve, øreflipper mv.)
Blodtypebestemmelse (eldonkort)
Pensum (siderne er fra Biologi til Tiden, hvis ikke andet er nævnt):
Side 85
Side 89
Side 101-116
Blodtypebestemmelse (se pdf-dokument med sider fra Ram på Biologien, side 111-113)
Side 152-153
Side 162
Evolution (se pdf-dokument med sider fra Biologi i Udvikling, side 222-224 + 230-235 + 240-241)
Dokumentar fra
dr.dk
: ”Har Malou det dødelige gen?” (set på CFU).
Artikel: Sørensen og Ehler: "En fremtid uden evolution". Aktuelt Naturvidenskab, nr. 1, 2009.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark_Mitose og Meiose - pusleøvelse.docx
Genetikordbog.docx
Sundus, Hafsa, Hajar, Ifrax og Isabel holder først oplæg om kønssygdomme og prævention (forberedt i sidste modul)
Mitose og Meiose
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 28, 85, 89, 101-109, 112-114, 152-153, 162
Genetisk profil.docx
Blodtypebestemmelse øvelse_1y.docx
Blodtypebestemmelse_Ram på biologien side 111-113.pdf
Medbring biologi til tiden.
Huntingtons Chorea_Stamtræ og DR2-program_1y.docx
Monogenesygdomme_1yBI.docx
Stamtavler_1y_intro.docx
Farvesvaghed - en X-bunden egenskab
Det er bare en virus
Gelelektroforese videoer
Gelelektroforese_Tekst.docx
Afsnit
Proteinsyntesen
Proteinsyntesen_1yBI.pdf
Proteinsyntese og mutationer_Oxytocin_1yBI.docx
Genlæs siderne om proteinsyntesen og se evt. videoen fra sidste modul igen.
Evolution_Rock pocket mouse som eksempel_Opgave.docx
Evolution_Tekst fra Biologi i Udvikling.pdf
Evolution_Kurz gesagt_Spørgsmål.docx
Kurz gesagt: How Evolution works
Evolution i hverdagen_Text.pdf
Evolution i hverdagen_Præsentation 1yBI.docx
Læs op på gentikken: begreberne hertil (se quizlet-linket), stamtavler, proteinsyntensen og evolution (som I nok ikke behøver at læse op på :))
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Biodiversitet: hvorfor er det vigtig?
I forløbet arbejdede klassen først med fødekæder og fødenet samt abiotiske og biotiske faktorer. Efterfølgende var fokus på biodiversitet og sammenhængen til fødekæder/net. Klassen deltag i dette forløb i "masseeksperimentet 2023", hvor fokus var på undersøgelse af biodiversiteten blandt mosser og laver samt bjørnedyr. Afslutningsvist lavede klassen en mundtlig aflevering i tilknytning til emnet.
Øvelser:
Masseeksperimentet 2023:
- Måling af biodiversitet
- Undersøgelse af bjørnedyr og andre dyr i mos- og lavprøver vha. stereolup og mikroskopi
- pH måling i mos og lav (indikatorpapir)
- brug af app'en "arter" til identifikation af mosser, laver og dyr
Pensum:
Biologi til tiden:
Side 117-125
”Biodiversitet”. Fra: Verdensnaturfonden –
wwf.dk
. Link:
https://www.wwf.dk/wwfs_arbejde/skov/biodiversitet/
"Olien i din chokolade koster orangutang liv i Borneo". Fra
dr.dk
. Link:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/olien-i-din-chokolade-koster-orangutang-liv-i-borneo
Der var et yndigt land: træer på snorlige rækker duer ikke, hvis vi vil have flere dyr i skoven. Fra
dr.dk
, 13. marts 2020. Link:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/der-var-et-yndigt-land-traeer-paa-snorlige-raekker-dur-ikke-hvis-vi-vil-have
”Tab af biodiversitet: Hvorfor er det bekymrende, og hvad er årsagen?”. Fra Europa-Paralamentet. Link:
https://www.europarl.europa.eu/news/da/headlines/society/20200109STO69929/tab-af-biodiversitet-hvorfor-er-det-bekymrende-og-hvad-er-arsagen
Indhold
Kernestof:
Biotiske og abiotiske faktorer_1yBI.docx
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 117-125
Begrebsordbog_Økologi.docx
Download app'en "arter" - find app i linket (både til android og apple). I skal bruge den i modulet og i næste modul, hvor vi skal være med i en landsdækkende undersøgelse af biodiversitet :)
Substrat og fund - Gruppen - Masseeksperiment
Vejledninger - Masseeksperiment - i felten
Vejledninger - Masseeksperiment - i lab
Vejledninger - Masseeksperiment - bjørnedyr
image.png
Biodiversitet_Tekst fra WWF.docx
Biodiversitet_Fotosafari + opgaver_1yBI.docx
Gå en tur i dit nærområde - tag billeder af to steder: et sted, hvor du vurderer, at biodiversiteten er høj og et sted, hvor biodiversiteten er lav. Indsæt også disse to billeder i elevfeedback og skriv, hvorfor du mener, at biodiversiteten er lav el
Olien i din chokolade koster orangutang-liv i Borneo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Planter og tilpasninger
I forløbet arbejdede klassen med planter og tilpasninger til forskellige miljøer generelt set. Klassen arbejdede med biotiske og abiotiske faktorer og hvordan og hvorfor planterne tilpasser sig disse faktorer. Vi arbejde med fotosyntese og herunder både pigementernes og enzymernes rolle. Særligt fokus i forløbet var på tilpasninger til livet i lys og skygge samt tilpasninger til begrænse vandmangel. Som en del af forløbet var klassen i Botanisk Have i Aarhus, hvor vi fik en rundvisning med fokus på tilpasninger og efterfølgende lavede klassen opgaver i væksthuset.
Forsøg:
Transpiration hos planter (afhængighed af antal blade/areal og salt)
Bestemmelse af bladareal.
Tværtsnit af et blad.
Læbeceller hos Kirsebærlaurbær og hos andemad
Vandpest - forsøg med BTB
Pigment-undersøgelse af forskellige bladtyper med forskellige farver.
Ekskursion:
Væksthuset i Botanisk Have i Aarhus (rundvisning og opgaver)
Pensum:
Egebo m.fl: Biologi til tiden (Nucleus): side 120-123
Arvedlund m.fl: Økologibogen (Nucleus): side 16-19
Bremer, Jens: Levende organismer (Nucleus): side 149-150 + 157-166
Øvelsesvejledninger til alle øvelserne inkl. teoriafsnit.
Siderne til C-kredsløbet er fra (se pdf-fil hertil): Biologibogen (ibog). Systime. Link:
https://bio.systime.dk/index.php?id=265
og
https://biologibogen.systime.dk/index.php?id=618
(tekst nogle steder lettere omskrevet ud fra disse sider) + figur 35 fra Frøsig et al: Biologi i udvikling. Nucleus, 2014.
Dokumentar: "Livets planet - De forunderlige planter", BBC, 2009. Set på CFU.
Indhold
Kernestof:
Nilgud data
Gåtur i naturen_Sommerferieopgave_2yBI.docx
Googledrev: sommerferieopgave
C-kredsløbet.pdf
Vandpest_Fotosyntese og respiration.docx
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 120-123
Begrebsordbog_Økologi.docx
Medbring en eller to planter, som I gerne vil teste pigement-indhold på. Det er ikke sikkert, at vi når alle jeres medbragte planter :) Det kan fx være blade fra jeres nilgud eller en slot blomst i jeres have eller noget andet. I behøver ikke tage pl
Plantepigmenter_spektrofotometri_Øvelse_2y.docx
Arvedlund, Michael, Ravnsted-Larsen, Vire: Økologibogen 2009, Nucleus; sider: 16-19
Mikroskopi af blad_2y.docx
Læbeceller_Land og vandplanter_Øvelsesvejledning_2y.docx
Transpiration i planter_2y.docx
Opsamling på fotosyntese, pigmenter, transpiration.pptx
Fælles googlemappe
CFU-login: De forunderlige planter
Levende organismer_s 149-150 og 157-166.pdf
Livets planet og de forunderlige planter_Dokumentar og læselektie.docx
Google-fællesmappe: økologi-opsamlings-ppt
Maps: Væksthuset
Fælles mappe på drev: billeder fra væksthuset lægges heri
De sejeste tilpasninger hos planter_Produktion af præsentation.docx
Væksthuset_Opsamling.pptx
Medbring jeres fotos fra væksthuset af alle de fine tilpasninger, I har set i væksthuset :) I skal også bruge jeres lektie-svar fra i går (dokumentaren + levende organismer)
Skoven versus regnskoven_2yBI_LEKTIE.docx
Prøve i modulet. Læs op på hele første forløb inkl. de forsøg, vi har lavet. Prøven er uden hjælpemidler, og I skal skrive den på papir med blyant/kuglepen - så husk noget at skrive med :)
Lav præsentationen med tilpasninger fra i fredags færdig, så I er klar til at præsentere nogle af de tilpasninger, I har set/læst om.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Nervesystemet og smerte
I forløbet arbejdede klassen med nervesystemet og dets opbygning. Klassen arbejdede med CNS, PNS og forskellige nerver - motoriske, sensoriske og autonome (herunder det sympatiske og parasympatiske nervesystem). Aktionspotentialet og synpasen blev handlet i detaljer og i denne sammenhæng arbejdede klassen med sygdomme, der påvirker nervesystemet samt rusmidler. I forbindelse med rusmidler blev afhængighed og de ændringer, der sker i hjernen ved indtagelse af rusmidler over længere tid også behandlet.
Afslutningsvist arbejdede klassen med smerte, da det var deres SRO-emne i samarbejde med kemi. Effekten af acetylsalicylsyre på COX-enzymerne blev gennemgået og det samme gjorde effekten af acetylsalicylsyre på dafniers dødelighed (LD50).
Som en del af forløbet var klassen til foredrag på DOKK1 i forbindelse med den årlige Hearts and Minds festival, hvor de hørte to oplæg om effekten af træning på hjernen og effekten af søvn på hjernen.
Forsøg:
Optiske illusioner
Stjerne i spejl
Farvekort (oplægsning af farver/ord)
Sansecelletæthed
Effekten af stoffer på dafniers hjerterytme (fx alkohol, nikotin, treo/acetylsalicylsyre, koffein, søsygepiller, ADHD-piller)
LD50 på dafnier - test af acetylsalicylsyres giftighed.
Pensum:
Rindom, Henrik: Rusmidlernes biologi: side 7-14 + 16-24 + 69-70 + 110-11.
Fysiologibogen: 18-20 + 43-45
Økotoksikologibogen: side 22
Lægemiddelkemi: sdie 139-144 + 151-159 (se pdf-fil hertil)
Artikel fra Kaskelot, oktober 2023 - nr. 247.
Tema: miljøfremmede stoffer. Side 24-27 + 30 (se pdf-fil hertil om "toksiske tragedier og triumfer")
Supplerende stof/ekskursion:
DOKK1-foredrag i forbindelse med Hearts and Minds.
Søvn og hjernen:
https://heartsandminds.fuau.dk/program/gymnasiearrangement/sov-godt-hvorfor-soevn-er-saa-vigtigt-for-vores-hjerne-2321-356
Træning og hjernen:
https://heartsandminds.fuau.dk/program/gymnasiearrangement/traen-din-hjerne-2321-354
Indhold
Kernestof:
Nervesystemet: øvelser - dataopsamling
Stjerne i spejl_Læring_Øvelse.docx
Sanseceller - hånd og ryg_Øvelse.docx
Lugtesansen_Øvelse.docx
Farvetest_Printes i farver.doc
Rindom, Henrik: Rusmidlernes biologi- om hjernen, sprut, Sundhedsstyrelsen; sider: 7-24, 69-70, 110-111
Ordbog_Nervesystemet_2yBI.docx
Opsamling på nervesystem-øvelser.docx
Prøve for dem, som ikke lavede prøve i sidste uge.
Fibertype Fiberdiameter x 10-6 mNerveledningshastighedmotoriske nerver 12-2070-120 m/seksensoriske tryknerver 5-1230-70 m/seksensoriske smertenerver 2-513-20 m/sekautonome nerver <33-15 m/seku-myeliniserede nerver 11.m/sek
Søvn: Hvad sker der i din krop, mens du sover?
Hjerneforsker: »Hjernen er måske det organ, som bliver styrket mest af motion«
6 typer affald der oftest ligger og flyder i Danmark - Danmarks Naturfredningsforening
Multipel sklerose_Opgave.docx
Aktionspotentialet gennem axon
The Nerve Impulse - en amerikansk animation af nerveimpulsen
SRO: ønske til samarbejdspartnere
Aktionspotentiale og synapse_Opgave_2yBI.docx
Chemical Synapse
Opgaver_Epilepsi - Parkinsons - ALS - Alzheimers - depression_2yBI.docx
Opgave der laves efter rundvisningen
Plan for Gammel Estrup 4. oktober 2023.pdf
Medbring: mobil, computer og tusser (gerne i flere farve) og ikke mindst MADPAKKE
Undersøg hjemmefra og skriv i elevfeedback:
Alle overfører 30 kr for kørsel til Signe: 30224946 - pengene fordeles mellem chaufførerne (som ikke skal overføre)
Link til FF3 mappe
Læs jeres feedback fra DHO'en igennem. Hvad gjorde I godt? Hvad kunne I gøre bedre? Hvilke kommentarer fik I til jeres diskussion/vurdering (både godé og mindre gode kommentarer)?
Læs artiklen om Diskussion.pdf i en skriftlig opgave
Viden om - afhængighedens gåde_Spørgsmål.docx
Benzodiazepiner_Opgave.docx
Foredrag: Hvordan fungerer hjernen?
Dataopsamling: Dafnier og promillebriller
Dafnier og rusmidler.docx
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 18-20, 43-45
Dafnier og effekten af forskellige stoffer_Opsamling 2yBI.docx
Stofleksikon - Netstof
Drugs in the brain
Balanceøvelse med alkoholbriller.docx
Dataopsamling: Toksikologisk eksperiment med dafnier og treo_2yBI
Toksikologiske tragedier og triumfer + LD50_Kaskelot tekst.pdf
Opsamling danier og treo - LD50.docx
Carsten Bagge Jensen: Økotoksikologi 2008, NUCLEUS; sider: 22
Toksikologisk eksperiment med dafnier og treo_2yBI.docx
Smerte.pdf
Lægemiddel - smerte og smertemedicin.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fordøjelse og enzymers funktion
Fordøjelse og enzymernes funktion:
I forløbet arbejdede klassen først med kostens indhold samt hvordan kulhydrater, fedt og protein nedbrydes, så de kan optages i cellerne. Herunder var både mekanisk men særligt den enzymatiske nedbrydning i fokus. Fordøjelsen hos mennesket blev sat i relation til fordøjelsen hos andre dyr - fx drøvtyggeres, fugles og rovdyrs fordøjelse og hvad årsagen er til den forskellige opbygning af fordøjelsessystemet er.
Proteiner og enzymers opbygning, funktion og virkemåde blev gennemgået efterfølgende.
Forsøg:
Amylases afhængighed af pH og temperatur
Pepsin og æggehvide: nedbrydning af æggehvide under forskellige forhold
Chokoladesmagning (til jul - mest for hyggens skyld)
Pensum:
Biologi til tiden: side 24-29
Biokemibogen: side 71-78 + 83-87
Fysiologibogen: side 158-175
Dokumentar: Viden om: Enzymet fra Isfjorden; fra DR, 2007; set på CFU.
Wang og Alstrup: Fordøjelsessystemet. Kaskelot, august 2017.
Koens maver (se udleveret pdf-fil).
Indhold
Kernestof:
Opgaver_Proteiner og enzymer.docx
Proteiner og Enzymers struktur - a b c d.pdf
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 24-29
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, NUCLEUS; sider: 71-78, 83-87
Medbring biokemibogen! I skal læse i bogen i timen samt lave opgaver hertil. Men ingen lektier :)
Fordøjelse og kost_Intro_2yBI.docx
Øvelse_Pepsin og æggehvide.docx
Fordøjelse_Opgaver_2yBI.docx
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 158-175
Fordøjelse_Begreber.docx
Lykkehjul med spørgmsmål til fordøjelsen
Wheel of Names
Dataopsamling: amylase
Amylase_Øvelsesvejledning_2yBI.docx
Amylase-forsøg: data
Medbring biokemibogen!
Viden om_Enzymet fra Isfjorden_2yBI.docx
1. Skriv ned, hvad I indtil nu ved om enzymer - skriv ca. 5-7 korte sætninger/stikord, som beskriver enzymer og deres virkemåde. 2. Søg på nettet, hvad enzymer kan bruges til i industrien og i fødevareproduktion - og evt. andre steder :)
Fysiologibogen: figurer (se kap 8. fordøjelse)
Biokemibogen: figurer (se kap. 4 proteiner)
Koens maver_Tekst.pdf
Fordøjelsen hos forskellige dyr_Præsentation.docx
Fordøjelsessystemet_Kaskelot Aug 2017.pdf
Smag for livet: Chokolade
SRO - dokumenter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fysiologi: kondition og styrke
Fysiologi: kondition og styrke
I forløbet arbejdede klassen med opbygningen af blodkredsløbet, lungerne og hvordan cellerne producerer energi vha aerob og anaerob respiration. Desuden arbejdede vi med de ændringer, der sker i kroppen og i kredsløbet, når en person går fra hvile til fysisk aktivitet. Også de ændringer, der sker i kroppen på lang sigt - altså ved længere varende konditionstræning - blev behandlet i forløbet. Effekten af doping (EPO og bloddoping) samt højdetræning indgik også i forløbet.
Øvelser:
Dissektion af svinehjerte samt hjerte-lunge-præparat (pust i lunger samt snit i lungen)
Hæmatokritværdi (andelen af røde blodlegemer)
Blodtryk i hvile og under aktivitet
Hoppehøjde
Cykeløvelse: pulsændringer før, under og efter fysisk aktivitet
Pensum:
Biologi til tiden: side 35-50
"Motion på sprøjte". Viden om-DR-dokumentar, 2004. Set på CFU.
"En livsfarlig fordel". Fra
dr.dk
, 2021. Link:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/en-livsfarlig-fordel-det-sker-der-i-kroppen-naar-cykelryttere-doper-sig
"Sådan virker EPO og bloddoping". Fra
videnskab.dk
, 2010. link:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-virker-epo-og-bloddoping/
Øvelsesvejledninger til alle øvelserne.
Indhold
Kernestof:
Quizlet: fysiologi basisbegreber
Lungerne og Hjertet_Opgaver_2yBI.docx
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 35-50
Kredsløbsordbog.docx
Se jeres retteark til SRO'en igennem og skriv 3 ting til jer selv, som er vigtige at huske. Vi samler op på, hvad I gjorde godt, og hvad I skal huske til næste års SRP.
Hjerte + Blodtryk_Øvelse.docx
Meet kl. 12
Gå-løbetur_opgave_2yBI.docx
Fysiologiske målinger
Arbejde og puls_Øvelse.docx
Vitalkapacitet - produktion af figur_2yBI.xlsx
Opsamling på fysiologiske øvelser og gåtur_2yBI.docx
Fysiologiske målinger: resultater
Fysiologiske målinger - hæmatokrit
Konditionstræning og EPO_2yBI.docx
Hæmatokrit_Øvelse.docx
Medbring biologi til tiden :)
Kondition og styrketræning_Opgaver.docx
Læs op på forløbet fx ved at se opgaverne/øvelserne, I har lavet, igennem. Der bliver en mindre prøve i slutningen af modulet (ca. 30 min).
CFU: Motion på sprøjte
Motion på sprøjte_Spørgsmål_2yBI.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Bakterier: de gode, de onde og de grusomme!
Forløbet omhandlede bakterier, bakteriel vækst samt antibiotika og antibiotika-resistens. I forløbet arbejdede klassen sammen med matematik om bakteriel vækst i to moduler.
I forbindelse med forløbet fik klassen besøg af AU, som en del af projektet "Tiny Earth", hvor 2y skulle hjælpe med at finde (ny) antibiotika i naturen. Desuden skulle klassen ind på AU, hvor forskellige undersøgelser skal laves til bestemmelse af de fundne bakterier. Disse undersøgelser var Gram-farvning, PCR, DNA-sekventering (resultat blev tilsendt) og herefter BLAST-undersøgelse af DNA'et til bestemmelse af bakterier.
I forløbet arbejdede klassen også med N-kredsløbet i samarbejde med kemi. Vi besøgte i denne sammenhæng Egå Rensningsanlæg, hvor det primære fokus var på bakteriernes rolle ved rensning af vandet - og dermed på vigtigheden af de bakterielle processerne i N-kredsløbet.
Øvelser:
Bakterier i omgivelserne (lavet i 1g)
Antibiotika: effekten af antibiotika og hæmningszoner
Forsøg lavet i forbindelse med Tiny Earth-projektet:
1. Vækst af bakterier fundet i jord (grupperne valgte selv sted) samt udpladning af bakterier på agarplader (grupperne kunne selv vælge selektionsmedie)
2. Gram-farvning
3. PCR
4. DNA-sekventering og BLAST
Besøg på Egå Rensningsanlæg (sammen med Kemi B).
Pensum:
Mikroskopisk liv: side 13-14 + 35-42 + 78-82
Økologibogen: side 34-40
Tiny Earth - pdf-fil udleveret i forbindelse med projektet: side 5-18 + 44-52 + 54-59.
Biokemibogen: side 47-49 (om PCR)
Animation om PCR: https://dnalc.cshl.edu/resources/animations/pcr.html
"Den dag penicillinen ikke virker". DR-dokumentar fra 2016. Set på CFU.
Indhold
Kernestof:
Bakterier_Intro og repetition fra 1g.docx
Øjenåbner: 1,2 millioner mennesker døde af antibiotikaresistens i 2019
Egebo, Lone Als: Mikroskopisk liv, Nucleus; sider: 13-14, 35-42, 78-82
Antibiotika_Virkemåde og resistens.docx
Bakteriers vækst - antibiotika - resistens_2yBI.pdf
Bakterier og antibiotikas hæmning af bakterievækst_Øvelse.docx
CFU-login
Antibiotika og resistens_Dokumentar og opgaver opsamling.docx
Antibiotika - hæmningszoner 2yBI
Arbejdsark_N-kredsløb_1_2yBI.docx
Medbring økologibogen til modulet.
Søg på informationer om N (nitrogen/kvælstof) - I ved sandsynligvis allerede en del fra kemi:
Arbejdsark_N-kredsløb og rensningsanlæg_2yBI.docx
Arbejdsark_N-kredsløb_1.docx
Arvedlund, Michael, Ravnsted-Larsen, Vire: Økologibogen 2009, Nucleus; sider: 34-40
Tiny_Earth_baggrund_2023.pdf
I modulet skal I samle jordprøver (for at finde bakterier). Hvis I gerne vil teste jord fra skoven eller et andet sted, må I meget gerne medbringe en poste med jord - det kunne være sjovt! I skal tage et par gode håndfulde i en frysepose og opbevare
De gode og de onde bakterier_Opgave_2yBI.docx
Bakterier - de gode de onde og de grusomme_DMU rapport.pdf
Grundbegreber økologi_Repetion og lidt nyt_2yBI.docx
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 117-137
Økologi - basisbegreber.pdf
Begrebsordbog_Økologi.docx
Livet i vand_Opgaver.docx
Livet i vand_Ordbog.docx
NPP og respiration hos vandpest og gær_Demo-øvelse_2yBI.docx
Egå Engsø P-plads syd
Tag gode gå-sko på og tøj efter vejret! Vi kommer til at gå en del i dag, da vi både skal til Egåens indløb (ved jernbanebroen) samt Egåens udløb (ved Lystrupvej).
Husk madpakken! Jeg har kage med til dessert :)
Egå Engsø ekskursion_2yBI.docx
Egå Engsø_folder.pdf
Tiny Earth_Besøg på uni_Lektiespørgsmål.docx
Mødetid senest kl. 8.45 ved Wilhelm Meyers Allé 4 (Bygning 1241, 2. sal), 8000 Aarhus C - se kort-link :)
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, NUCLEUS; sider: 47-49
"Polymerase Chain Reaction (PCR)" Biology Animation Library - CSHL DNA Learning Center
Bygningskort: bygning 1241
Egå Engsø ekskursion og opgaver_2yBI.docx
Ingen lektier :)
De af jer, der ikke har haft karaktersamtaler, kan få det i dag. Udfyld hjulet, se evlueringsmodulet den 15/4.
Download UGENE and components - Unipro UGENE
Zoom-meeting
Data fra jeres forsøg kan findes i disse padlets:
Blast.cgi
DNA-sekventering
Opsamling_Forsøg PCR sekventering BLAST.docx
Tiny Earth: database
PCR DNA-sekventering BLAST_2yBI.pdf
Del jeres ppt fra i går med mig på drev :)
Medbring genetikbogen a+b!
Studietur: værelsesfordeling
Nilgud - data fra 1g og 2g.xlsx
Typeord + gode råd til skriftlig biologi_2yBI.docx
Nilgud - bearbejdning af data.docx
Nilgud-data
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Vandløb og søer
I forløbet besøger vi Egåen samt Egå Engsø. Fokus i forløbet er på fauna-indeks samt forskellige fysisk/kemiske målinger inkl. BI5 som mål for, hvor god en kvalitet vandløbet har. Vi arbejder desuden med, hvorfor Egå Engsø blev anlagt.
Repetition af fødekæder og økologiske begreber fra 1g, herunder NPP, BPP og respiration indgår også i forløbet.
Øvelser:
NPP, BPP og respiration hos vandpest og gær (demo-forsøg lavet fælles i klassen)
Se andre øvelser lavet i 1g samt i starten af 2g.
Undersøgelser og målinger ved Egåen:
1. Faunaindeks (som mål for den økologiske kvalitet af vandet)
2. pH-måling (indikatorpapir)
3. Ilt og iltmætning
4. Temperatur
5. BI5 (Biologiske iltforbrug over 5 døgn)
6. Dyre/planteplankton-prøve (taget med planktonnet)
Pensum:
Biologi til tiden: side 117-137 (delvist repetition fra 1g/start 2g)
Indhold
Kernestof:
Grundbegreber økologi_Repetion og lidt nyt_2yBI.docx
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 117-137
Økologi - basisbegreber.pdf
Begrebsordbog_Økologi.docx
Livet i vand_Opgaver.docx
Livet i vand_Ordbog.docx
NPP og respiration hos vandpest og gær_Demo-øvelse_2yBI.docx
Egå Engsø P-plads syd
Tag gode gå-sko på og tøj efter vejret! Vi kommer til at gå en del i dag, da vi både skal til Egåens indløb (ved jernbanebroen) samt Egåens udløb (ved Lystrupvej).
Husk madpakken! Jeg har kage med til dessert :)
Egå Engsø ekskursion_2yBI.docx
Egå Engsø_folder.pdf
Tiny Earth_Besøg på uni_Lektiespørgsmål.docx
Mødetid senest kl. 8.45 ved Wilhelm Meyers Allé 4 (Bygning 1241, 2. sal), 8000 Aarhus C - se kort-link :)
Tiny_Earth_baggrund_2023.pdf
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, NUCLEUS; sider: 47-49
"Polymerase Chain Reaction (PCR)" Biology Animation Library - CSHL DNA Learning Center
Bygningskort: bygning 1241
Egå Engsø ekskursion og opgaver_2yBI.docx
Ingen lektier :)
De af jer, der ikke har haft karaktersamtaler, kan få det i dag. Udfyld hjulet, se evlueringsmodulet den 15/4.
Download UGENE and components - Unipro UGENE
Zoom-meeting
Data fra jeres forsøg kan findes i disse padlets:
Blast.cgi
DNA-sekventering
Opsamling_Forsøg PCR sekventering BLAST.docx
Tiny Earth: database
PCR DNA-sekventering BLAST_2yBI.pdf
Del jeres ppt fra i går med mig på drev :)
Medbring genetikbogen a+b!
Studietur: værelsesfordeling
Nilgud - data fra 1g og 2g.xlsx
Typeord + gode råd til skriftlig biologi_2yBI.docx
Nilgud - bearbejdning af data.docx
Nilgud-data
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Havet
Indhold
Kernestof:
Medbring et billede fra jeres sommerferie, som indeholder noget biologirelevant - og da der er biologi i alt burde det jo være let :) I skal selvfølgelig kunne forklare, hvad billedet har med biologi at gøre :)
Iltsvind i havet_Lektie_3yBI.pdf
Forurening af vandmiljøet_Øvelse_3yBI.docx
Havet og iltsvind.docx
hav-artsleksikon.pdf
Træskibshavnen Århus
Hent app'en "arter" (måske har I den fra tidligere) eller endnu bedre app'en "iNaturalist". I skal bruge app'en til bestemmelse af dyr og planter i Havet.
Hvad dyre miljøplaner ikke kunne har et lille uø (e58d945d).pdf
Vandremuslingen en trussel i danske vandløb_Aktuelt Naturvidenskab_2015.pdf
Ekskursion til havet +opsamlingsopgaver_3yBI.docx
Vandremuslingen_Øvelse.docx
Blåmuslinger_Filtration 2024.xlsx
Havet_begrebsliste og figurer_3yBI.docx
Egebo, Lone Als: Mikroskopisk liv, Nucleus; sider: 49-55
DRTV - Explainer: Hvad kvæler livet i havet?
Iltsvind og sedimentprocesser_Videoopgave 3yBI.docx
Havet iltsvind og vandområdeplaner.pdf
Medbring 2-3 kosmetiksager eller cremer - fx mascara, dagcreme, shampoo, bodylotion osv, som I bruger i jeres dagligdag :)
Kemiluppen: hent app'en kemiluppen, så I har den på jeres mobil. I skal bruge den i modulet. I kan læse om kemiluppen her.
Medbring bogen "Økotoksikologi"
Vores fælles google-mappe
Danskernes akademi_Spørgsmål_Hormonforstyrrende stoffer.docx
Carsten Bagge Jensen: Økotoksikologi 2008, NUCLEUS; sider: 5-15
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Hormonforstyrrende stoffer
Indhold
Kernestof:
Nedsat fertilitet og hormoner_3yBI.docx
DRTV - Hvordan bliver jeg gravid?
Opgave_Skaller og hormonforstyrrende stoffer.docx
Quizlet: Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
Carsten Bagge Jensen: Økotoksikologi 2008, NUCLEUS; sider: 22, 27-39
Dafnier og alkohol 3y 2024
Toksikologisk eksperiment Akohol og dafnier_3y 2024.docx
Neoptera
Danske insekt-ordner.pdf
TAG SKIFTESKO MED, SÅ I IKKE SKAL BRUGE JERES HVIDE SKO - I KAN NOK FORVENTE, AT DER ER LIDT MUDRET :)
Diversitetsindeks_Udregning.docx
3y 2024 Studietur Strassbourg Program og Information og værelser_Til 3y.pdf
Biodiversitet og vegetationsundersøgelser.docx
Vinproduktion_Tekst og opgaver.docx
Opsamling: biologi, studietur og det sociale i 3y :)
Stjerne i spejl_Læring_Øvelse.docx
Sanseceller - hånd og ryg_Øvelse.docx
Balanceøvelse med alkoholbriller.docx
Farvetest_Printes i farver.doc
Se øvelserne igennem og overvej, hvilke øvelser der kunne være gode at lave med 8. klasseseleverne på fredag. Øvelserne skal kunne gennemføres på 15-20 min. I bliver inddelt i 9 grupper, som alle er ansvarlige for at forklare teorien og resultaterne
Hvis I ikke allerede har gjort det, skal I deles jeres data fra biodiversitetsmålingen med resten af jeres gruppe, så alle har data til afleveringen :)
Gruppe Navne1Alberte Ø Amanda Zakaria 2Elvira Emma J Hajar Caroline3Alberte S Rebecca Yasin4Tsion Ella Rayaan5Hafsa Ingrid Narges6Camilla Hasti Sidse7Fatima Nicoline Tamim8Cecilie Diana Smilla9Emma B Mohamed Terkel I skal arbejde i disse grupper i da
Fordeling til øvelserne - se hvilket lokale i skal være i efter jeres gruppe/forsøg:
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Immunforsvaret
Indhold
Kernestof:
Immunforsvaret_Læseopgaver_3yBI.docx
Medbring fysiologibogen! Vigtigt, I skal læse i den i dagens moduler.
Kampen om livet_Hvornår kommer den næste pest.docx
Udfyld dette spørgeskema inden modulet :)
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 105-121
Vacciner_Kopper HPV HIV Corona_Opgave til timen.docx
Del jeres vaccine-ppt her :)Vacciner_Kopper HPV HIV Corona_Lektie.docx
HIV_Tekst fra Immunologi.pdf
Hiv - Human immundefekt virus
HIV Life Cycle | HHMI BioInteractive Video
Immunforsvar_HIV - opgaver_3yBI.docx
Corona-virus og ELISA_3yBI
ELISA-modelforsøg_3yBI.docx
Elisa_opgave_3yBI.docx
Introduktion til ELISA_3yBI.pdf
Animatinosvideo - ELISA: elisa enzyme linked immunosorbant assay
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kost, kulhydrater og diabetes
Indhold
Kernestof:
Madmagasinet - Kulhydrater_Spørgsmål til program.docx
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 90-95, 149-157, 177-180, 188-195, 200-207
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 20-24, 29-34
Hvem vil være forsøgpersoner i morgen? Man skal indtage en bestemt fødevarer (fx glukose, æbler, rugbrød, cola, krydderboller - eller noget andet, I gerne vil teste) og så have målt sit blodsukker flere gange i løbet af modulet :)
Blodsukkermålinger 3yBI
Blodglucosemålinger efter forskellig fødeindtagelse_3yBI.docx
Cecilie, Nikoline, Alberte S, Rayaan, Smilla og Tsion - husk at komme fastende = INGEN morgenmad, heller ikke kaffe med mælk ;)
Blodsukker og diabetes_Opsamling på øvelsen_3yBI.docx
Resultater blodsukker_3yBI.xlsx
Mulige SRP-emner - 3y 2024
Kulkydratomsætning i kroppen_3yBI.docx
Skim siderne fra de sidste gange - se fx figurerne igennem. Vi arbejder videre med de samme sider om blodsukkerregulering og kulhydraternes "skæbne" i kroppen
Spørgsmål til FF7/den begrundede problemformulering
3y-projektmappe
Opgave til på fredag:
Diabetes_Kulhydratomsætning + Kost alkohol motion_3yBI.docx
Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf
Gentest og kræft_Opgaver_3yBI.docx
Hvad er kræft?
Mitose Meiose Kræft_fra Biologibogen.pdf
Bioteknologi og kræft_tekst.pdf
Generelt om immunterapi
Kemoterapi
Strålebehandling
Behandlingsformer
Opgave_Varedeklarationer og energiberegning.docx
Vejledning til kostprogram - Winfood4.0.docx
Intro til kostanalysen_3yBI.docx
Energiberegninger_2024.xlsx
image.png
Medbring jeres kostanalysedata. I skal arbejde med jeres data i modulet - og det skal bruges i jeres aflevering.
Kost og træning_Artikel og opgaver_3yBI.docx
Kost og træning_Artikel_3yBI.docx
Energiomsætning i muskler_3yBI.docx
Læs side 90-95 i fysiologibogen (samme lektie som til i går).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Muskler og muskelkontraktion
Indhold
Kernestof:
Muskler - hoppehøjde hoppelængde planken
Hoppehøjde-længde-planken og håndstyrke og opgaver_3yBI.docx
Boxplot og hoppehøjde.docx
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 75-90
Muskler_Ordliste_3yBI.docx
Muskelkontraktion - animation
Ingen ny lektie, men læs muskelkontraktion igennem igen, hvis du synes, det er svært.
Repetition_Fagbegreber_3yBI.docx
Pelsfarve hos ulve_Opgave.docx
Medbring genetikbogen, fysiologi og biologi til tiden.
Afsnit
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 21-33, 46-55
Begreber og begrebsforklaring_Genetik.docx
3yBI_Engelsk syge_Genetikopgave.docx
Proteinsyntesen
Øvelsesvejledning_kakerlak_respiration.pdf
RQ og sprint_Opgave 3y.docx
RQ Kakerlakker
Mødested på AU
Typeord + gode råd til skriftlig biologi_3yBI.docx
Risskov Gymnasium, Data til Respirationsøvelse (1).xlsx
Medbring genetikbogen :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Genetik 2 og DNA-undersøgelsesmetoder
Indhold
Kernestof:
3yBI_Engelsk syge_Genetikopgave.docx
Afsnit
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 32-37, 46-55, 59-60, 71-76, 80-87, 139-143, 161-177
Proteinsyntesen
Øvelsesvejledning_kakerlak_respiration.pdf
RQ og sprint_Opgave 3y.docx
RQ Kakerlakker
Mødested på AU
Typeord + gode råd til skriftlig biologi_3yBI.docx
Risskov Gymnasium, Data til Respirationsøvelse (1).xlsx
Medbring genetikbogen :)
Forsøg over Mendels anden lov med majs_Øvelse 2025.docx
2gensudspaltning + epistasi_Opgaver.docx
Samme lektie som til i mandags :)
ELEVFEEDBACK: INDSÆT JERES SVAR PÅ SPØRGSMÅLENE I ELEVFEEDBACK. Hvis der er noget, I ikke forstår, så skriv gerne det - så ved jeg, om der er noget, jeg skal forklare mere grundigt efterfølgende :)
Konstruktion af stamtræ_Opgave 3y.docx
Fylogenetiske stamtræer.pdf
Melormes økologiske effektivitet.doc
Arvedlund, Michael, Ravnsted-Larsen, Vire: Økologibogen 2009, Nucleus; sider: 29-33, 51-57
Tekst + spørgsmål_Så meget bedre er det for miljøet at spise insekter.docx
Klimaftryk og kostvaner.docx
Retteark_Træningsprøven 2025.docx
Nyt studie sætter tal på: Så lavt klimaaftryk har vegansk mad i forhold til kød
Hvor meget CO2 kan du spare ved at spise mindre kød?
Melorme - økologisk effektivitet
Indsæt jeres træningsprøve-evaluering i elevfeedback. Herefter får I jeres egen igen :)
Genetik og Hardy Weinberg_Opgaver_3yBI.docx
Populationsgenetik og Hardy Weinberg.pdf
Læs desuden den korte forklaring om "ændring af genpuljens sammensætning" på side 80.
HW_Når loven IKKE gælder_3yBI.docx
Biokemibogen s. 84, 123-125 GLYKOLYSEN.docx
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, NUCLEUS; sider: 84, 121-125
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Biokemi
Indhold
Kernestof:
Biokemi - opsamlingsquiz :)
Opgave_Carnitin_Biokemi og HW 3y 2025.docx
Kæmpeulven uddøde for 10.000 år siden. Nu påstår firma at have genskabt den
Medbring biologi til tiden og genetikbogen.
Klædt på til skriftlig biologi
Gentransformerede planter_3yBI.docx
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 89-102
CRISPR-podcast_Ubegribeligt.docx
HIV og CRISPR.docx
CRISPR - podcast
arbejdsopgaver til Galla :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Andet emnet + repetition
Indhold
Kernestof:
Genmodificerede dyr og kloning.docx
Mand kloner kat: Kæledyrs-kopier vinder frem i Kina
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 102-107
Overvej hjemmefra spørgsmål til eksamen, både i skriftlig og mundtlig biologi.
Typeord + gode råd til skriftlig biologi_3yBI.docx
Skriftlig eksamen - forberedelse 3yBI.docx
Morgenmad sidste skoledag :)
Hygge-ting medbringes :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563549679", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563549679", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563549679" }