Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Allan Vendelbo Gori, Helle Egendal, Louise Christiansen
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Grundforløbet - dokumentargenren. VÆRK 6
Titel 2 Forløb#1  1990-minimalisme og mikrosynsvinkler
Titel 3 Forløb#2 middelalder renæssance. VÆRK 1
Titel 4 Forløb#3 Podcastforløb - genren og produktioner
Titel 5 Forløb#4 DHO om 1960 - 1970erne
Titel 6 Forløb#5 1990er-litt, "Transit" - VÆRK 2
Titel 7 Forløb#6 FF3 Diskussion - identitetsdannelse
Titel 8 Forløb#7 Romantik og romantisme. VÆRK 3
Titel 9 Forløb#8 Det moderne gennembrud. VÆRK 4
Titel 10 Forløb#9 Symbolisme - "sjæleligt gennembrud"
Titel 11 Forløb #10 Skriftlig dansk - debatterende artikel
Titel 12 Forløb#11 Blokland
Titel 13 Forløb#12 Norsk og svensk
Titel 14 Forløb#13 Karen Blixen - et forfatterskab. VÆRK 5
Titel 15 Forløb#14 Realisme modernisme kulturkamp 1900-1939
Titel 16 Forløb#15 Kætterier konfrontationer (1950-60erne)
Titel 17 Forløb#16 Barok
Titel 18 Forløb#17 Oplysningstid
Titel 19 Forløb#18 Multisprog og -kultur klasse autofiktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb#1 1990-minimalisme og mikrosynsvinkler

TEKSTER - kortprosa som genre

Sanne Graakjær Petersen: "Det eneste hun ville var at danse"
Thøger Jensen: "Så gælder det rumba" og "Lugter der ikke af røg?"
Peter Adolphsen: "Madeleine eller lille trist roman"
Helle Helle: "En stol for lidt"

KORT-PROSA-produktioner - og genretreks-refleksioner

TEKST - novelle
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (også en stileopgave)
Helle Helle: "Film"


PERSPEKTIVER: Litteraturhistorien på langs og på tværs - passende afsnit.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 middelalder renæssance. VÆRK 1

Fra middelalder til renæssance - kriser og (anti)helte

I. MIDDELALDER
Genrer: Folkeviser, roman på romanske sprog, legende på latin

MATERIALE
Folkeviser:
- Germand Gladensvend
- Ebbe Skammelsøn

Perspektiverende litteratur

Om middelalder:
- Litteraturens Veje side 46 - 49 (middelalderens afgrænsning, samfund og feudalisme)
- www.danskhistorie.dk: Kort om tidsafgrænsning og hovedindhold.

Om folkeviser:
- litteraturDK: folkevisetræk i temaoverskrifter
- Litteraturens Veje, side 58 - 66
Middelalder: Gejstlig og verdslig digtning

MATERIALE
Løveridderen. Uddrag fra starten
- om ridderlighed, høviskhed, sublimering og idealisering af kvinden, dæmonisering af det
almindelige arbejdende menneske
Legenden om Agnes
- om kanonisering, legendeforløb (passio, miraculi, martyrdød, vidners tilstedeværelse),
erotiseringen af forholdet til Jesus - eros og agape, Agnus og offerblodet.

II. RENÆSSANCE

MATERIALE
- Filmen ”I Rosens Navn”. VÆRK 1
- Litteraturens Veje, side 53-55: Om begrebsrealister og nominalister i middelalderen.

LITTERATUR
Gyldendals litteraturudvalg 1:
Cervantes: Fra Den sindrige Hidalgo Don Quijote af la Mancha
Hamlet: Af Shakespeare
Bacon: Af videnskabernes genfødsel
Rabelais: Af Pantagruel og Gargantua

Litteraturens Veje: S. 72-78
Nøgleord:
Reformation, humanisme, empisme og rationalisme, paradigmeskift og verdensbilleder,

SAMLET OMFANG: 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3 Podcastforløb - genren og produktioner

PODCAST - det intime lydrum

Podcasts are an experience for the listeners -- they need to be intimate (Eric Nuzum: “Make noise”)
“Definition”:
• Lyd formidlet på internettet – og man har abonnement på denne lyd.

Forskellige karakteristika:

• Native podcasts (lavet til at skulle være podcasts. ”Third Ear” er et eksempel) – eller flow-radio, der jo også kan streames (P1-programmer er eksempler, osv).

• Et pull-medie – brugeren går på podcast-markedet og vælger selv sine lydoplevelser (f.eks. danske-podcasts.dk – kig lidt rundt, apple podcasts, spotify podcasts, osv)

• To slags (Eric Nuzum):
1. People chatting, snakke-podcasts
2. People telling stories, storytelling-podcasts

Podcast-fascinationen: Tæt på, en stemme helt inde i ørerne – og meget tæt på et emne, der vrides og udfoldes.
Indhold og lyd-præsentation skal være intens og stærkt sammenhængende og være noget, man kan præsentere i en elevator-pitch

Hvordan starter man en podcast – forskellige tilgange:
1. Emne man brænder for
2. Koncept (klippet er fra kontekstoglyd.dk)


3. Formater
a. Non-fiktion story telling
b. Dialog-baseret
c. Monolog-baseret
d. Paneler (Mads og monopolet, ofte sports-podcasts)
e. Podcast-teater

4. Gæsterne og samtalerne:
• Hvem er de gode gæster?
• Hvordan skal vi snakke med dem?
• Hvad skal vi snakke om?
Den grundige interviewfacon:
• Mørkt rum
• Beder om fulde beskrivelser og mange detaljer
• Flere timer

Produktionstilgang – 2 slags:
• Monteret interview: Langt, detaljeret, sproglige lykketræf. Induktivt.
• Live-on-tape: Planlagt, deduktivt, mål med interviewet er vigtigt. Men også interviewe med ørerne – gode opfølgende spørgsmål.

OVERORDNET: Mål, metode, spørgeplan- MMS !

PLAN og PRDUKTIONSPROCES - konkret
• Brug post-its.
• Tænk i 4 – 5 blokke undervejs, brug intro og outro, tænk i bidder, max 5 minutter.
• Brug klap, når der er fejl.
• Først disposition (tabellen ovenfor), så interviews (hvor man finder guldet), dernæst manus og montering og sammenbindende værtsord (scriptme.io)
• Manus skrives ikke til papir, men til den talende. Lav test-speak inden.
• Speak: Brug annotations-teknikker: fed, tankestreger, pil op, cirkler – ØV DIG/JER!

Buzzsprout som eventuel ressource – about making podcasts (et podcast-site som både er vært for podcasts OG har manualer til, hvordan man gør). Kig lidt rundt…
• WHY – dit mål?
• WHAT ABOUT – dit indhold?
• NAME – er vigtigt, for det søges der på. Specifik titel.

Format - Buzzsprout:
1. Typologier:
a. Interview
b. Scripted non-fiction
c. News recap
d. Educational podcasts
e. Scripted fiction
2. How long: 15 min – 2 timer
3. How often: konsistent – f.eks. 1/uge. 1/måned

Podcast-intros og outros - opmærksomhedspunkter
1) 3 ting man skal fortælle:
• Dit navn. Min relevante baggrund – i forhold til netop denne podcast.
• Hvad handler podcasten om?
• Hvorfor er podcasten værd at lytte til – for netop denne lytter?
2) Musik der matcher stemning og tempo, osv i din podcast
3) Intro-længde: 15-60 sekunder. Skal hooke lytteren med det samme!
4) Outro: Hvad skal lytteren nu…?   

Eksempler:
• Third Ear
• 99 % invisible, ”The Ice King” (tabellen nedenfor)
• “S-Town”, Serial, This American Life
• Radio 4: Ofte elendige podcast – amatør-podcast. Kasper Svinth.
• In Our Time
• DR lyd
• Genstart (det kalder men deep-dive-news)
• Litterature in History
• Mørkeland
• Allusionists
• Words of mouths
• Bibelen Leth fortalt
Der kan ofte findes transkriberinger af amerikanske podcasts.

Holdet hører en del podcasts af længere varighed - bl.a. DRlyd, "Splittet til atomer", om Oh Lands "White Nights" og 99% Invisibles "Ice King" - se nedenfor.

ØVELSE 1:
Du skal nu lytte til 99% Invisible’s ”Ice King”. Lyt både efter ord OG resten af lydsiden

ØVELSE 2:
a) Parvis/gruppevis skal I gennemgå jeres skemaer med hinanden. Udfyld med iagttagelser, dine kammerater har gjort, og som du selv kan bruge.
b) Brug det, du har lært, og sæt svarene på de begreber, der her er markeret med fed, ind i et hjemmelavet skema: Hvad er podcastens karakteristika, hvad er emne – koncept – format, hvordan er gæsterne ”typecasted” (hvad er deres kvaliteter?), og hvordan har produktionsprocessen været?

ØVELSE 3:
Et længere forløb med produktion af egne podcasts med diverse rammer og benspænd.

OMFANG: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4 DHO om 1960 - 1970erne

Se den præcise DHO-beskrivelse på jeres DHO-drev.

FOKUS er på de forskellige temaer, skrivestrategier og udviklinger i litteraturen, der er på spil i disse ti-år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 1990er-litt, "Transit" - VÆRK 2

VÆRKLÆSNING. At læse en roman.
Søren Damm: "Transit". VÆRK 2.

FAGLIGE OMRÅDER
Romanhistorie.
Romananalyse.
Romanens væsen.
Roman og periode - historisk læsning.

FORLØBET OG ELEMENTER
VÆRK - Søren Damm: “Transit” (1994).
En ungdomsroman fra Århus og fra 1990’erne og skrevet af en 21-årig ung mand.

A) Identifikationsmuligheder:
Relationerne mellem kønnene.
Ungdomsgrupperinger.
Kærligheden og sexualiteten.
Menings- og identitetssøgen.

B) Læse- og undersøgelsestilgange:

1. De fem eksistentialer (Udsagnet er personer, rum, tid og forløb, mens udsigelsen er fortæller)

2. Temaer:
Ungdomskulturerne og –grupperne i 1990’erne.
Kønnene.
Volden.
Kærligheden og sexualiteten.
Misbruget.
Postmoderne tilværelsesfornemmelse.
Menings- og identitetssøgen.
Individ og samfund.
Ungdom og syndefald.
Osv.

3. Perspektiveringer:
Litteraturhistorien på langs og på tværs - om 1990erne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#6 FF3 Diskussion - identitetsdannelse

FOKUS:
- Flerfagligt samarbejde mellem danskfaget og samfundsfag.
- Hvordan diskutere og vurdere.
- Emne: Identitetsdannelse.

MATERIALE:
"Limbo - når sabbatår er fucked"

Se mere om forløbet på jeres drev med FF-forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Romantik og romantisme. VÆRK 3

Romantikforløb. VÆRK: Frankenstein

1) Præsentation og repetition af perioden via læsning i Litteraturens Veje.
Læsning af Staffeldts "Sonet".

2) Indføring i visse nøgletræk via læsning af Staffeldts "Liljen og Dugdraaben" og Adam Oehlenschlägers "Guldhornene" samt nationalsangen "Der er et yndigt land" med fokus på det transcendente og det immanente i digtene.

3) Grundtvig: "Alt hvad som fuglevinger fik."

4) De erotiske stadier i det romantiske borgerlige liv via en læsning af HC Andersens "Flipperne".

5) HC Andersen: "Skyggen".
- Temaer i arbejdet: Pagterne mellem den lærde mand og Skyggen, to dannelsesforløb - et mislykket og et fuldbyrdet, to kunst- og tilværelsessyn (romantik over for realisme, forførelse ovefor strategi, naivitet over for kynisme, en-dimensionelt det-gode-skønne-sande overfor for et komplekst, men også dæmoniseret bredt kunstsyn), biografisk meta-eventyr der skizoidt eventyrligt OG mareridtsagtigt tematiserer HCA's egen kunstnerproblematik?

6) St St Blicher: "Sildig Opvaagnen"
- Temaer i arbejdet: Biedermeier-idyl som åg og initiator af katastrofale driftsskæbner.
Rablende og fortalelses-ramt fortæller. Kunstneren/skribenten som overlevende, legitimerende moral, konstruerende mening, søgende svar.

7) Emil Aarestrup: "Angst", "En middag" og "Paa sneen".

8) Edgar Allen Poe: "Den sorte kat". Opdagelsen og dyrkelsen af det splittede og dæmoniserede sind. Desuden "Det ovale portræt" - dæmonisering af det kunstneriske begær ("omvendt" Pygmalion)

9) VÆRK 3. Læsning af uddrag fra Mary Shelleys "Frankenstein" ("Romantik - på sporet af det moderne individ" v Gert Emborg & Jørgen Aabenhus: Af "Frankenstein" v Mary Shelley).

VÆRK 3 (fortsat) Filmanalyse af Kenneth Branaghs "Frankenstein" (1994)

SAMLET OMFANG: 135 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 Det moderne gennembrud. VÆRK 4

MATERIALE:
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Herman Bang: "Sidste aften"
Victoria Benedictsson: "Ud af mørket"
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem". VÆRK 4

BAGGRUND: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (Om køn, kirke, klasse - emner i tiden, om
"problemer til debat", om ovenstående forfattere og deres placering i tiden.

SAMLET OMFANG: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#9 Symbolisme - "sjæleligt gennembrud"

Realismestrømninger
overfor modernismestrømninger.

FORMÅL
At opdage og reflektere litteraturens forskellige projekter og læserudfordringer i en overskuelig og dog brydningsfyldt periode.

MÅL
Et forløb med fokus på periodesammenligning og periodepolarisering:
- En undersøgelse af skift i de litterære projekter mellem virkelighedsorientering (realisme) og sproglig orientering (modernisme) (Arnold Hauser: "Retorikere og terrorister")
- Redskaberne til denne undersøgelse bliver forskellige tekstlæsningstilgange (Litteraturens Veje: "At analysere litteratur" og forskellige stilistiske analyser.

MATERIALER
1) Åndeligt gennembrud Symbolismen (Litteraturens Veje)
Johannes Jørgensen: "Tråden oppefra" og "Bekendelse"
Charles Baudelaire: "Et ådsel" og "Hymne til Skønheden"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb #10 Skriftlig dansk - debatterende artikel

Forberedelse til skriftlig aflevering d. 12.9. - en debatterende artikel om originalitet og plagiat med afsæt i artiklen "Dyt, dyt, dyt. Vi har alle snydt" af Gitte Ahrensbach.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#11 Blokland

Helle Egendal - vikar


Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie

I forløbet har fokus ligget på litterære tekster, der er udsprunget fra de betonblokke, som er opstået i forstæderne i Danmark i takt med Velfærdsstatens udvikling. Med afsæt i lærebogen "Blokland" (202) har vi arbejdet med et bredt udvalg af tekster fra 1960’erne og frem til 2023, der på forskellig vis fremstiller livet i blokkene og også de forestillinger, samfundet har knyttet til betonblokkene. Formålet med gennemgangen er 1) dels at træne elevernes evne til at læse litteratursociologisk og iagttage samspillet mellem samfundsudvikling og litteratur, 2) dels at øve perspektivering på tværs af faser og årtier i blokkenes historie. I forløbet er der indlejret litteratur fra de seneste fem år.

Følgende tekster er læst med holdet:

De indledende kapitler til Bloklands fire faser:
• Den hvide beton - 1950-1970
• Den grå beton - 1970-1990
• Den brogede beton - 1990-2020
• Den sort-hvide beton - 2020 – 2024

DEN HVIDE BETON - 1950-1970
- Erik Deigaard og Lise Reinau: "Herlev" (1966) (sang)   https://youtu.be/jgt7e7u2n3M
- Huset på Christianshavn: "Vi flytter" (1972) https://www.dr.dk/drtv/episode/huset-paa-christianshavn_-vi-flytter_458469
- Anders Bodelsen: "Lejligheden" (1965)
- Dokumentar om byggeriet af Høje Gladsaxe (1967) https://www.danmarkpaafilm.dk/film/hoeje-gladsaxe

DEN GRÅ BETON- 1970-1990
- "Bennys badekar" (film) 1971 af Flemming Quist Møller og Jannik Hastrup (uddrag på 4 minutter) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/bennys-badekar
- Michael Buchwald: "Blokland"  (1975)
- Ebba Grön: "We’re only in it for the Drugs" (1979) (svensk)
- Supplerede stof: Sangen perspektivers til Røde Mor: "Betonhjertet" (1975) og Jomfru Ane Band: "Asfaltballet" (1978)
- Strunge: Forstadsnat (1980)

DEN BROGEDE BETON - 1990-2020
- Yahya Hassan: "Yahya Hassan" (2013), herfra: "Langdigt"
- "Yahya Hassan – den fødte digter", DR-dokumentar 2021 https://www.dr.dk/drtv/program/yahya-_-den-foedte-digter_243469
- Gennemgang af kapitlet ”Sproget i Blokland” i Blokland.
- Morten Pape: "Planen "(2015) (uddrag)
- Podcast med Pape om ”Opvæksten i ghettoen” https://youtu.be/fOmQuobTNHM

DEN SORT-HVIDE BETON - 2020 – 2024
- Tessa: "Blæstegnen" (2020)
- DR-Deadline Nytårstalen 2020 https://www.dailymotion.com/video/x8j4pg6
- Supplerende læsning: der perspektiveres til Marwan: "Min blok"(2007) og Sivas: "d.a.u.d.a." (2013)
- Sarah: Rahmeh: "Betonhjerter" (2024)

Der er lavet en skriftlig opgave om Niels Havs ”En bristefærdig” (1990), der ligeledes tematiserer betonblokken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12 Norsk og svensk

NORSK
Om den norske sprogsituation - om to "konstruerede sprog", bokmål (fornorskning) og ny-norsk (urnorsk eller fjeldnorsk)?

Kjartan Fløgstad og "socialmodernisme": "Point Reyes..." og "Riksvegen vestover".

SVENSK
Svensk: De "farlige" ord. Ordbogsopslag.
Hjalmar Søderberg: "En kopp te". Om flanøren og den problematiske dobbelthed: At være midt i borgerskabet og på afstand, at have borgerskabet som publikum og samtidig afsløre dets "humbug".

SAMLET OMFANG: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#13 Karen Blixen - et forfatterskab. VÆRK 5

TEKSTER:

Karen Blixen:
"Dykkeren"
"De blaa Øjne"
"Babettes Gæstebud, roman og film. VÆRK 5

Særlige fokuspunkter: Eksistensspørgsmål i forskellige vinklinger.

PERSPEKTIVERINGSMATERIALE
Litteraturhistorien på tværs og på langs: Om Heretica, om Karen Blixen.
Desuden om eksistentialisme, Blixens skæbnebegreb og de fiktive personers konstruktivisme og fortolkningsuniverser som det vigtigste.

SAMLET OMFANG: 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#14 Realisme modernisme kulturkamp 1900-1939

Gennembrud, sammenbrud og kulturkamp.

Realismestrømninger overfor modernismestrømninger.

FORMÅL
At opdage og reflektere litteraturens forskellige projekter og læserudfordringer i en overskuelig og dog brydningsfyldt periode.

MÅL
Et forløb med fokus på periodesammenligning og periodepolarisering:
- En undersøgelse af skift i de litterære projekter mellem virkelighedsorientering (realisme) og sproglig orientering (modernisme) (Arnold Hauser: "Retorikere og terrorister")
- Redskaberne til denne undersøgelse bliver forskellige tekstlæsningstilgange (Litteraturens Veje: "At analysere litteratur" og forskellige stilistiske analyser.

MATERIALER

1) Åndeligt gennembrud Symbolismen (Litteraturens Veje)
Johannes Jørgensen: "Tråden oppefra" og "Bekendelse"
Charles Baudelaire: "Et ådsel" og "Hymne til Skønheden"

2) Det folkelige gennembrud (Litteraturens Veje)
Johannes V. Jensen: "Fusijama"
Martin Andersen Nexø: Af "Pelle Erobreren". Litteratur I side 233
Filmtrailer af Bille August: "Pelle Erobreren".

3) Mellemkrigstid ekspressionisme
(Litteraturens Veje)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål", "Græs" samt "En nat i Berlin". Litteratur I I side 27
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet"

4) 1930'erne og kulturkamp (Litteraturens Veje)
H.C. Branner: Uddrag af "Barnet leger ved stranden" og "Sidste Skib".
Gustav Munch-Petersen: "det underste land"
Otto Gelsted: "Reklameskibet"
Kjeld Abell: "Eva aftjener sin barnepligt"


LÆREBOGSMATERIALE
- Litteraturens Veje
- Litteraturhistorien på langs og på tværs.

STUDIETEKNISK
Brug af "visuel sketchnoting": Om den dobbelte "omorganisering" af noget lært, både verbalt og tegnet.

SAMLET OMFANG: 76 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#15 Kætterier konfrontationer (1950-60erne)

Kætterier og konfrontationer

Fra indadvendte Hereticakættere til udadvendte Vindrose og nultime kronfrontationer. Med
perspektivering til 2009.

MATERIALE
Gyldendals Litteraturantologi 19451968 (bind 5).

TEKSTER:
Heretica og 2950erne:
- Martin A Hansen: "Roden"
- Karen Blixen: "Dykkeren", "De blaa Øjne"
- Ole Sarvig: "Husene"

Konfrontationsmodernisme og Vindrosen:
- Peter Seeberg: "Hjulet"
- Klaus Rifbjerg: "Frihavnen", "Livet i badeværelset" og "Samosvej"

Særlige fokuspunkter: Eksistensspørgsmål i forskellige vinklinger.

LÆREBOGSMATERIALE
- Litteraturhistorien på langs og på tværs.

OMFANG: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#16 Barok

BAROK DIGTNING

Genrer:
Kingos salme: "Sorrig og Glæde"

Brug af kontraster, personificerede begreber, Himmel og Jord, vanitassymboler, sproglig
udsmykning,
horror vacui/angsten for det tomme rum.

LÆREBOGSMATERIALE
- Litteraturhistorien på langs og på tværs

Den barokke livsfølelse – i samfundets top, ved hoffet
1. Vanitas: Forfængelighed og forgængelighed går hånd i hånd. Tomheden og døden lurer.

2. Disciplinering af naturen – ”hoflighed”:
o Den ydre natur er pragthaverne og de beskårne og symmetriske buske, osv.
o Den indre natur er den kultiverede opførsel, de formelle hilsener, ritualerne. Et modtræk bliver derfor maskeballet med udklædningen, tidsfordriv, frirummet, variationen.

3. Den eksistentielle kedsomhed (l’ennui) og venten: Genstandsløs længsel, verdenstab – men det barokke menneske i samfundets top kan ikke gennemskue, eller måske kun ane, karakteren af tabet. Ingenting kan gøre sig fortjent til opmærksomhed.

Andet materiale:
Bernini: Den hellige Thereses Henrykkelse” (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Santa_Maria_della_Vittoria_-_2.jpg

Bach: Violinkoncert i A-mol (http://www.youtube.com/watch?v=wbHVIwSMJrw )
Koncerten er en conserto grosso, en ”stor” koncert, underforstået, at den består af flere satser, men udelukkende for strygeorkester. Bemærk barokken typiske brug af kontraster:
• Tutti (alle) vs solo
• Forte (kraftigt) vs piano (svagt)
• Ritonel (”return”= omkvæd) vs episode (originale afsnit)
• Horror vacui: Angsten for det tomme rum – så alle lærreder, facader, haver, musikafsnit er fyldt ud til bristepunktet.

Sankt Ignazio i Rom (http://thejadesphinx.blogspot.com/2011/07/trompe-loiel-ceiling-fresco-of.html )
Brugen af illusionsteknik, trompe l’oeil-teknik i loft og kuppel.

Den hellige Thereses henrykkelse af Bernini

OMFANG: 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#17 Oplysningstid

VINKLER
Om oplysning som et rationalistisk fornuftsprincip
Om typiske genrer, komedien og essayet/epistlen
Om balancen mellem humor og fornuft.
Analyseværktøjer: fabel, intrige, konflikt, situation. Transaktionsanalyse. Replik og regi.

MATERIALE
Ludvig Holberg: 1. akt af "Jeppe på Bjerget"
Ludvig Holberg: "Fanatikere"

OMFANG: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#18 Multisprog og -kultur klasse autofiktion

I. Klassebevidsthed i litteraturen - om Glenn Bech og Eduard Louis og et udvidet klassebegreb der ikke kun handler om klasse økonomisk set, men også om socio-kulturel kapital og habitus.

- Uddrag fra Glenn Bechs "Jeg anderkender ikke længere jeres autoritet"

Vinkel: Undersøgelse af de sproglige figurer i teksten som en manifest-strategi.

II. Om multisproglig, multikulturel autofiktion:
- Uddrag af Amina Elmis "Barbar"
- Uddrag af Haidar Ansaris "INSTITUTIONALISERET"

Vinkler: Om forsøget på at finde en stemme, der ikke kan omklamres af en kulturelite, men som mangler i det litterære landskab.

OMFANG: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer