Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Trine Henriksen
Hold
2022 DA/b (
1b DA
,
2b DA
,
3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
#1 Portrætartikel - Kend din klasse
Titel 2
#2 Hvordan analyserer man litterære tekster? +værk
Titel 3
#3 Den gode tale
Titel 4
#4 DHO - Vikingetiden
Titel 5
#5 Tove Ditlevsen - et forfatterskab, et liv +værk
Titel 6
#6 Nyheder, digital kommunikation og hadtale+ værk
Titel 7
#7 Romantikken og dens mange strømninger
Titel 8
#8 Podcast - fokus på dokumentarpodcasten + FF5
Titel 9
#9 - Nyeste tid - litteratur fra kanten + værk
Titel 10
#10 Storbyen - litteratur og kunst - studietur
Titel 11
#11 Det moderne gennembrud - kvinderne + værk
Titel 12
#12 Krop, køn og diskurs
Titel 13
#13 Realisme ><Modernisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
#1 Portrætartikel - Kend din klasse
Velkommen til jeres grundforløbsklasse
Vi lægger ud med et lille forløb om portrætgenren. Hvordan skriver man en portrætartikel? Hvordan får man med ord tegnet et portræt af en person, så man kommer omkring hele personen?
I præsenteres kort for forskellige fremstillingsformer med fokus på forskellen mellem beskrivelse, beretning og gengivelse af direkte tale. Herefter skal I interviewe og selv skrive portrætter af hinanden.
Indhold
Kernestof:
Anne-Marie Rindom: Vejen til guldet | Aarhus Panorama
Opgaveformulering til portrætartikel.docx
Portrætartikel - genreblomsten .pdf
Portrætinterview. Arbejdsspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
#2 Hvordan analyserer man litterære tekster? +værk
I dette forløb læser vi en række forskellige skønlitterære tekster og stifter herigennem bekendtskab med helt centrale analysegreb.
Vi arbejder os igennem begreberne i den rækkefølge, som de præsenteres i det udleverede teoriafsnit og kommer således igennem motiv, konflikter, tid og miljø, personer, komposition fortæller og fremstillingsformer.
Forløbet har udelukkende fokus på prosatekster og kommer omkring genrerne - eventyr, novelle og roman.
Forløbet afsluttes af en værklæsning af Helle Helles Dette burde skrives i nutid (2011), hvor vi ud over den elementære litterære analyse også foretager paraanalyser af værket, ligesom minimalismen som litterær strømning introduceres.
Ca. 150 normalsider
Ifm. produktkravet til værklæsningen arbejder vi en del med 'citatburgeren', der lærer os at bygge vores analytiske argumenter op omkring tekstcitater.
Indhold
Kernestof:
Teori til analyse af litterære tekster .pdf
Hyrdinden og skortstensfejeren | Eventyret om de 2 porcelænsfigurer
Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker
Biografi af en snegl.pdf
Arbejdsspørgsmål til Biograf af en snegl .docx
Madeleine - En lille trist roman (1).pdf
Spørgsmålene her til "Madeleine" skal vi arbejde med i timen.
MILJØ og TID i Vintermedister.docx
Thomas Korsgaard, Vintermedister (5).pdf
Personkarakteristik_skema.docx
Paratekst og materialitet.docx
Interview med Helle Helle om "Dette burde skrives i nutid"
Læs side 46-51 som forberedelse til lektionen.
Padlet - Forholdet mellem jeget og personerne hun omgiver sig med.pdf
Håndbog til dansk (2015), Ole Schultz Larsen; sider: 54-60
Minimalisme - teoritekst.docx
Citatburger - Sådan bygger du den.pdf
Supplerende stof:
1.b - GRUPPEARBEJDE MED PERSONKARAKTERISTIK I (3).docx
360 Google Spotlight Stories: Special Delivery
1.b - blå bog - samlet .pdf
1b - Padlet om jegets relationer .pdf
Opgaveformulering til gruppeaflevering .docx
Grupper til video-aflevering
Tilbagemelding på Analyse af Vintermedister - 1b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
#3 Den gode tale
Hvordan skriver man en god tale? Og hvordan holder man en god tale?
Det handler om retorik og argumentation. Og det handler både om indhold og form.
I dette forløb undersøger vi forskellige taler, der på forskellig vis når ud til deres modtagere med forskellige budskaber.
Vi analyserer talerne med fokus på både det verbale og nonverbale sprog (kropssprog, intonation, mimik mm.). Hertil tager vi afsæt i Ciceros kommunikationspentagram.
Forløbet afsluttes med en produktion, hvor vi selv skriver overbevisende taler.
Ca. 100 normalsider
Indhold
Kernestof:
Caspar Erics tale til ungdommen 2020 - Danske Taler
Caspar Erics tale til ungdommen
Den norske sundhedsministers tale til ungdommen under coronanedlukningen
PP - Den gode tale .pptx
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale ved Copenhagen Pride Show 2020 - Danske Taler
Mika Sørensens tale ved LGBT+Ungdom på talerstolen 2021 - Danske Taler
Dronningen (af Vestegnen) giver eliten opsang i viral nytårstale: 'Der er noget galt på et dybere plan'
Argumentationsmodel (Toulmin)
Anslaget til "Vikings"
Anslaget til "Norsemen"
Supplerende stof:
Gruppe 1
Skriveøvelse til klimatale .pptx
Dansk stil - Talen der gjorde en forskel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
#4 DHO - Vikingetiden
Forløbet her spiller sammen med historiefaget og udmunder i et DHO-forløb om vikingetiden.
Vikingetiden er interessant af mange årsager - ikke mindst fordi vores adgang til den via skrevne tekster er begrænset. Når vi således læser tekster om perioden, ved vi aldrig helt, hvornår de er nedskrevet. Sideløbende med at forstå indholdet i eddaerne, sagaerne og andre ældre tekster skal vi således hele tiden forholde os til, hvornår de er fra.
Ud over at arbejde med ældre tekster indgår der også i forløbet en del moderne materiale af især populærkulturel karakter. Gennem arbejdet med netop den type stof skal vi undersøge, hvordan vi i dag tolker og bruger vikingetiden.
Undervejs i forløbet tager vi til Moesgaard og besøger vikingeudstillingen.
Da forløbet munder ud i en DHO, rummer forløbet selvsagt en del skriftlighed ift. at læse at skrive større opgaver.
Ca. 150 normalsider
Indhold
Kernestof:
Anslaget til "Vikings"
Anslaget til "Norsemen"
Den norrøne digtning
Vølvens Spaadom.docx
Om Vikingetiden fra Litt. Veje.pdf
Ragnarok (1), DR2, 2007
"Vølvens spådom", Thøger Larsen
Ragnarok, Netflix - anslaget
Völuspá - Vølvens spådom
Gunlaug Ormstunge pdf.pdf
Arb. spr til Gunlaug Ormstunges Saga .docx
Gunlaug Ormstunges Saga (1) - Word-version.docx
Om vikingetidens litteratur .pdf
SPØRGSMÅL TIL ARBEJDET MED GUNLAUG ORMSTUNGE OG SKJALDE.docx
Med islandske sagaer kommer vi ind på livet af mennesker fra en svunden tid
Edda.Skjaldskabslæren.pdf
Spørgsmål til "Skjaldskabslæren"
Om skjalden fra Spurvesol 1 s.16-17.pdf
Uddrag af Hávamál – heimskringla.no.pdf
Hávamál - Hvad er Den Højes Tale?
analyse-af-skoenlitteratur_flemming-wazar-joergensen_200.pdf
Citatburger - Sådan bygger du den.pdf
tjekliste-til-digtanalyse_joergen-boege_2016.pdf
PP om sagaerne.pptx
Supplerende stof:
Til skoleelever og lærere - Moesgaard.pdf
Sprogrigtighed .docx
Fra tanke til skrift.docx
Skriftlighed, den røde tråd - DHO .pptx
Om at skrive en redegørelse
Skrivemodul 2 - redegørelse.docx
Gruppe 1
Eksempel på DHO .docx
Hvad er en diskussion udvidet.docx
Autentisk retteark_Det moderne gennembrud.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
#5 Tove Ditlevsen - et forfatterskab, et liv +værk
Forløbet her er bundet op omkring Tove Ditlevsens forfatterskab med fokus på den lyriske del heraf - og hele tiden med Ditlevsens eget liv som referenceramme for vores læsninger.
Vi læser digtsamlingen Kvindesind (1955) og analyserer i fællesskab udvalgte digte. Herudover vælger eleverne selv to digte, som de arbejder med individuelt i forbindelse med en skriftlig produktion.
Forløbet præsenterer eleverne for den biografiske læsemetode, som netop har fokus på relationen mellem forfatter og værk.
Vi læser Ditlevsens novelle "Dolken" og sammenligner den med hendes lyriske produktion. Hvad går igen i hendes lyrik og epik?
Vi læser udenlandske anmeldelser af Ditlevsens værker og diskuterer hendes relevans i dag.
Afslutningsvis perspektiverer vi Ditlevsens forfatterskab til Vita Andersen og Asta Olivia Nordenhof, idet vi peger på ligheder og forskelle.
Ca. 150 normalsider
Indhold
Kernestof:
Barndommens gade
Biografisk metode.docx
Digtet Den niende måned fra Kvindesind.pdf
Tove Ditlevsen - om hendes liv og litteratur
Tove Ditlevsen - Fra litteratursiden
Kvindesind - Digtsamling.pdf
Til mit døde barn, Tove Ditlevsen.pdf
Tove Ditlevsen - Øgendahl og de store forfattere
The New York Times hylder Tove Ditlevsen: Hun er så god, at jeg vil købe alle hendes bøger, så jeg kan have dem for mig selv
Kristeligt Dagblad mener: Tove Ditlevsens modtagelse i USA peger på opgør med det perfekte
Anmelderrost digter: Derfor er Tove Ditlevsen stadig relevant
Tove Ditlevsen Dolken (1) (1).pdf
Tryghedsnarkomaner - Jeg er forelsket i dig (1977)
Djævlen taler ud s. 135-143, Asta Olivia Nordenhof.pdf
Tovefeber og genudgivelser: 70’er-litteratur hitter igen
Supplerende stof:
Gruppe 1
De 5 råd til den analyserende artikel.docx
Video: Hvordan skriver man en god analyserende artikel?
Analyserende artikel - Kvindesind.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
#6 Nyheder, digital kommunikation og hadtale+ værk
I dette forløb skal vi arbejde med nyhedsdækning - både i det gamle avisformat og i det nye og hurtige onlineformat.
I skal kunne adskille forskellige undergenrer inden for nyhedsdækning og kunne pege på forskellige karakteristiske stiltræk.
I kommer til at analyse forskellige avisen og pege på forskellige og ligheder ift. avisernes politiske position og deres målgrupper. Analytisk vil det bl.a. her være interessant at undersøge appelformer, argumentation, semantiske skemaer og sproglige billeder mm.
Forløbet kommer også omkring mediernes etiske ansvar ift. nyhedsdækning. Her arbejder vi bl.a. med "Ekstrabladet uden for citat".
Afslutningsvis bevæger vi os over mod den del af nyhedsdækningen, der ikke er baseret på fakta. Her kommer vi til at arbejde med fake news - herunder hadtale.
Ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Hvad er en journalistisk nyhed? (Fortalt, så en alien ville kunne forstå det)
Avisnyheder fra Håndbog til dansk.docx
FF 3 Diskussion og vurdering - nyhedsdækning.pptx
Find tekstens synspunkter - diskussion .docx
Ekstrabladet uden for citat (2015 - TV-versionen)
Ekstra Bladet – uden for citat
Samtlige medier: Styr jer!
2 forsider - B.T. og Kristeligt Dagblad .docx
Branden, Herman Bang (1884) .pdf
image.png
image-20231025092316-1.png
DUDE-_-LIKE-INDHOLD-2019-DIGITAL-VERSION.-enkeltsider.pdf
Syv ud af 10 danskere udøver selvcensur online
Vil du læse teksten op?
Chefredaktøren mener: Medierne har et ansvar for kommentarsporene - men det har DU også
Flere og flere danskere har ondt i røven
Forelæsning om "Fake news – løgn og satire", Aalborg Universitet, AAU Play
Trumps indsættelse ><. Obamas indsættelse
Supplerende stof:
Gruppe 1
skabelon-til-litteraer-artikel.pdf
Gruppearbejde: I skal lave en planche, hvor I som minimum kommer omkring nedenstående. Gruppearbejde: I skal lave en planche, hvor I som minimum kommer omkring nedenstående.
Redegør kort for de særlige karakteristika, der gør sig gældende for mundtligt overleverede tekster fra vikingetiden.
Ledesætninger (1).docx
Omar, Jakob, Leonardo
Tjekliste til feedback på diskussion.docx
Debatterende artikel - hadtale.docx
Fagenes bidrag afhænger af valg af destination
Studietur - 3b - mulige destinationer
Alle har brugt 25 minutter på deres danske stil til i dag. Det er vigtigt, at I overvejer, hvad der udfordrer jer. Hvad er svært i skriveprocessen?
Eks 1 - Resume -SRP -eng og dansk.docx
Eks 2 - Resume - srp - eng og dansk .docx
At-skrive-et-resume.pdf
Hvordan skriver du et resumé i SRO og SRP_.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
#7 Romantikken og dens mange strømninger
Romantikken er en spændende litteraturhistorisk periode, hvor meget af den litteratur, der bliver skrevet, viser et helt andet billede end den virkelighed, danskerne lever i 1800-tallet.
Litterært er der i perioden gang i mange forskellige strømninger, som på forskellig vis fremviser et idylliseret billede.
Nationalromantikken, universalromantikken, nyplatonismen, biedermeier og romantismen er alle strøminger, hvorfra vi læser tekster i dette forløb.
Naturen spiller en stor rolle i perioden og går igen i mange af de tekster, vi læser.
Cirkelmodellen kommer metodisk til at være én, vi griber til igen og igen i vores tekstanalyser.
Ca. 100 normalsider
Indhold
Kernestof:
5. 1800-1870: Romantikken
I Danmark er jeg født, H. C. Andersen .docx
Liljen og Dugdraaben.docx
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Guldhornene 1802 -Adam-Oehlenschläger.docx
Arbejdsspørgsma_l til Guldhornene.docx
Adam Oehlenschläger (1779-1850) - Dansk forfatter - lex.dk
"Guldhornene" af Adam Oehlenschläger, reciteret af Visemanden
Lyrikark Opdateret.docx
DEN LILLE PIGE MED SVOVLSTIKKERNE 3D CO BE BAN DIEM 2011
H. C. Andersen - Den lille Pige med Svovlstikkerne (1848) - Lydbog
Livssyn
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Adam OehlenschlägerLæs digtet her - Julesang (1802)
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
PP - Julesang.pptx
Link til Oehlenschlägers "Julesang"
Arbejdsspørgsmål til Skrubtudsen
Oplæsning af Skrubtudsen
Skrubtudsen - tekst
Lektie: Læs de lille digt "Poesien" af H.C. Andersen og analyser det med så mange relevante danskfaglige analysegreb og begreber fra romantikken som muligt.
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
5 skarpe om Grundtvig - lille film
Alt, hvad som fuglevinger fik
Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig
Biedermeier og poetisk realisme
Højt fra træets grønne top
O kristelighed
O kristelighed.docx
"Paa sneen" (1838), Emil Aarestrup
"Raad til unge ægtemænd", Adam Oehlenschläger
Emil Aarestrup
Cirkelmodellen.docx
"Paa spidsen af St. Gottard" (1808), Jens Baggesen
Supplerende stof:
Meet - link til møde
HUSK - når I skriver stil - 2b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#8 Podcast - fokus på dokumentarpodcasten + FF5
I dette forløb arbejder vi både analytisk og produktionsmæssigt med podcast.
Vi lægger ud med at lytte til udvalgte podcasts og herefter teoretisk tilegne os analytiske greb til at analysere disse. Analytisk minder arbejdet om dokumentarfilmsanalyse, så vi vil opleve at kunne anvende mange begreber herfra.
Forløbet afsluttes i en fusion med FF5, hvor I skal udvikle podcast, der formidler vigtig viden fra vikingetiden. I vil således skulle gribe tilbage til jeres DHO-forløb for at finde indhold, der skal omformes og innovativt tænkes ind i en moderne formidlingssituation.
Ca. 100 normalsider
Indhold
Kernestof:
Løsladt | Løsladt 1:4 | DR LYD
Kapitlet Podcast til Håndbog til dansk.docx
Kapitlet Podcast til Håndbog til dansk.docx Læs s. 3-6 om forskellige typer af podcastdokumentarer - Hvad karakteriserer de 5 forskellige og hvor vil I placere Løsladt?
Løsladt | Løsladt 2:4 | DR LYD
Puks to mænd | 1:4: Hjertestop | DR LYD
ANALYSEMODEL TIL ANALYSE AF PODCAST.docx
Den empatiske læser – derfor skal du læse
Den sidste modstandsmand | DR LYD
2024 FF5 Vikingekilder (2).docx
2021-22 Harding Sørensen 9-33 Indledning (1).PDF
2021-22 Harding Sørensen 37-56 Rig_Runesten_Højes tale_Gulatingslov (1).PDF
2021-22 Harding Sørensen s.61-63_98-104 spørgsmål (3).docx
Supplerende stof:
Oversigt over selvvalgte podcasts
Gruppe 1
2b - Selvvalgt værk - nyeste litteratur
Innovation på Risskov Gymnasium v24102018.docx
Hvis min modtager var.... PP til kreativ tænkning.pptx
FF5 - Podcast produktion proces.docx
MANUAL TIL OPTAGELSE AF PODCAST
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
#9 - Nyeste tid - litteratur fra kanten + værk
Dette forløb zoomer ind på den nyeste litteratur og fællesnævneren for de tekster, vi læser, er, at de alle er skrevet fra en relativ marginaliseret position. Det handler om, at den udskudte har fået stemmen og dermed muligheden for at pege på det normative og alt det, der slet ikke er bevidst om sin suverænitet.
Vores fokus er her både på sprog og indhold og især hvordan de to størrelser afspejler hinanden. Og vi vender konstant tilbage til spørgsmålene om, hvad den type litteratur kan bruges til i samfundsdebatten.
I forløbet læser eleverne et selvvalgt værk, som falder inden for nyeste tid.
Ca. 150 normalsider
Indhold
Kernestof:
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme
HASSANS og Ditlevsens BARNDOM .docx
Yahya Hassan performance video
Nsonis oplæsning af "Det pæne selskab"
Det pæne selskab - i to strofer .docx
https://litthist.systime.dk/?id=293
Hanne Højgaard Viemose: HHV, FRSHWN. Dødsknaldet i Amazonas
Hanne Højgaard Viemose: On a Roadtrip in Iceland
Tendenser i den nyeste litteratur
Tendenser i den nyeste litteratur - Et råt og direkte sprog
Caspar Eric læser op fra NIKE
Caspar Eric - uddrag Nike.docx
Et råt og direkte sprog
Introduktion til temaer i nyeste tid (2).docx
Identitetspolitik i nyere litteratur
Litterær analyse af digte.docx
Selvvalgte værklæsninger i 2b
Supplerende stof:
Gruppe 1
Debatterende artikel - digtes betydning .docx
Fremlæggelse af selvvalgt roman (1).docx
Om de tre opgavegenrer.docx
Retteark - dansk stil (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
#10 Storbyen - litteratur og kunst - studietur
Storbyen spiller en vigtig rolle i litteraturen.
Dette forløb undersøger litteratur om storbyen på tværs at tid og sted. Storbyen bliver rum for mennesket og det liv, det lever, og gennem analyser af tekster fra forskellige historiske perioder ser vi, hvordan byen bruges til at spejle menneskelige forhold.
Forløbet tjener som optakt til vores studietur til Liverpool, hvor vi netop skal undersøge storbyens liv og betydning for dens indbyggere.
Vi læser forskellige tekster - noveller, digte, uddrag af romaner, tv-serier og street art- , men har heletiden fokus på, hvordan storbyen former storbymennesket.
Ca. 100 normalsider
Indhold
Kernestof:
Danske tekster om storbyen - elevindspark
Dan Turèll - Til storbyenspris (1977) .docx
Emil Bønnelycke - Asfalten (1918)
Minlæring - Analyse af digte
NAT I ELECTRI-CITY.pdf
skrigerne.jpg
Fra Systime - Om storbyen .docx
PP-analyse af NAT I ELECTRI_CITY.pptx
Minlæring - analyseredskaber til novelleanalyse
Katrine Marie Guldager - Nørreport (2004).docx
Peaky Blinders: The Redemption of Thomas Shelby Tickets | Liverpool Empire in Liverpool | ATG Tickets
Peaky Blinders - anmeldelse - EKKO
Tekst om remediering.pdf
Street art - rundvisning i Liverpool
hamsun sult no dk gutenberg.pdf
Sult af Knut Hamsun
Hamsun under huden på sine hovedpersoner | forfatterweb
Supplerende stof:
Model til arbejdet med den debatterende artikel
Årsprøve - dansk - 2b og 2c 2024 .pdf
debatterende artikel.html
Lektien er den samme som til i fredags. Sørg for at have læst lektier - til i dag og altid :-)
Studietursprojektet.pptx
Program + grupper .docx
PAKKELISTE.docx
Dansk stil om storbyen .docx
Samtaler om jeres produktioner - med udgangspunkt i den videnskabelige basismodel. Hver gruppe får ti minutter. Forbered 5 min. til jeres præsentation/refleksion over proces og produkt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
#11 Det moderne gennembrud - kvinderne + værk
I dette forløb er vores fokus på kvinderne under det moderne gennembrud. Vi læser en rækker forskellige tekster, der alle har fokus på netop kvinder fra forskellige samfundslag og deres position i et patriarkalsk samfund.
Vi undersøger, hvordan kvindernes stemmer på forskellig vis kommer til udtryk hos nogle af DMG's største forfatteren - overvejende mænd, men også en enkelt kvinde.
Forløbet har et litteraturhistorisk fokus og vi refererer ofte tilbage til Brandes og hans problematisering af den romantiske litteratur. Ligesom Ibsen og dramaet fylder en del, da vi i forløbet læser "Et dukkehjem" som værk.
Ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Brandes Af hovedstrømninger i det Tekst (5).pdf
Arbejdsspørgsmål til Holger Drachmanns Engelske Socialister.docx
Holger Drachmann - Engelske Socialister
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Lille skriftlig analyse af Engelske socialister.docx
Holger Drachmann - Engelske Socialister (1871)
Fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs
Henrik Pontoppidan
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Arbejdsspørgsma_l Naadsensbrød.docx
Analyserende artikel - Pontoppidan (12).docx
"Et gammelt dagbogsblad" (1891), Pontoppidan
Henrik Ibsen
Spørgsmål til Et dukkehjem - 3b (11).docx
Ibsen, Henrik: Et Dukkehjem, Gyldendal; sider: 17-31, 47-101
Ekko Shortlist præsenterer: Et dukkehjem
Man kan bruge det til at motivere samfundet i dag til at sætte et stærkere fokus på kønsroller. Kvinder er i dag langt mere selvstændige end i tiden omkring det moderne gennembrud. Alligevel er ligestilling og feminisme fortsat komplekse og relevante
Et dukkehjem: Tag ind og se den med din ægtefælle - hvis du tør • POV International
Instruktør bag ny opsætning af et "Et dukkehjem": Nu forstår jeg, at man kan forlade sine børn
Constance Ring arbejdsark 2024.docx
Uddrag af constance ring - amalie skram.pdf
Supplerende stof:
Vi går i gang med jeres næste danske stil. Læs opgaven med tilhørende tekster, som ligger i opgaver på Lectio, som forberedelse til timen.
Model til første vejledning - SRP .docx
Google Forms: Sign-in
Pariserkommunen - Wikipedia, den frie encyklopædi
Gruppe 1
70341639936_Omar Ahmad Abdul Rahman_Dansk-Chat GPT Artikel.docx
SRP - før bazar
Grøn gruppe: Du ved ikke rigtig hvilke fag, du vil skrive i eller hvilket emne, du vil skrive om
Gul gruppe: Du ved, hvad du vil skrive om, men ikke hvilke fag, du vil skrive i
Orange gruppe: Du ved hvilke to fag, men du ved ikke hvilket emne, du vil skrive om
Rød gruppe: Du ved hvilke to fag, du gerne vil skrive i, og hvilket emne du vil skrive om
Tal om din SRP - inden 1. vejledning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
#12 Krop, køn og diskurs
I dette forløb undersøger vi, hvordan vores sprog er med til at fasthold bestemte syn på krop og køn.
Vi anvender diskursanalysen til at komme bagom vores måder at tale om 'naturlighed' på og analyserer med afsæt i netop diskursanalysen en række forskellige tekster, der alle har fokus på krop eller køn.
Ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
DRTV - Miss Perfect (de første 6 minutter)
DRTV - Tykke Ida (se de første 6 minutter)
DRTV - Besat af den perfekte krop(de første 6 minutter)
Ditte Campion: Blik for køn, Dansklærerforeningens Forlag; sider: 10-21, 24-26
Diskursanalyse_printversion_2020.pdf
Femina - Heroin chik .docx
Den konstruerede kvindekrop er blevet mainstream
Amalie Skram - Tekst til genreskrivning .docx
Niels Klim, Den underjordiske rejse (oversat af Peter Zeeberg) "chap9"
Ludvig Holberg
Holberg og kvinderne
'Kvinder er ikke så meget værd som mænd': Apples nye danske tastatur indeholder bias og stereotyper
Analyse af meningsjournalistik.docx
kokkens datter
B.T. mener: Ligelønsdebatten skader kvinder
Milo Kinnock: “Alle mennesker gennemgår en udvikling fra barndom til voksenlivet. Min ser måske anderledes ud end din
Supplerende stof:
SRP Tal om din SRP - PP .pptx
I skal som forberedelse til timen udfylde den begrundede problemformulering. I kender dokumentet fra FF7 og ved, at der er tale om et dynamisk dokument, som I løbende kommer til at skrive til og redigere i. Brug som minimum 25 minutter på forberedels
Begrundet problemformulering - udfyld inden første vejledning .docx
Tal om jeres srp
Fagenes metoder og materialevalg
Info til login - Exam-cookies
Opgavebeskrivelse til genreskrivning - 3b og 3c .docx
Retteark - dansk stil .docx
Reflekterende skrivning STX
Formuleringer, som vil fungere godt i en reflekterende artikel:
IndledningSkriv dig ind på emnet og præsenter teksten, så både du og læseren kommer i gang — og i samme retning!|Åbningen bør være undrende, åben, undersøgende, sprogligt interessant. Hovedsafsnit(Huskeliste)Beskriv hovedemnet fra 3-5 vinkler:Sørg fo
SRP Kom godt i gang - danskmodul for alle .pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
#13 Realisme ><Modernisme
Dette årets sidste forløb er et rigtigt analyseforløb, hvor vi øver os i at næranalysere tekster.
Den teorietiske ramme for vores analyser er en bevidsthed om hhv. realisme- og modernisme-tendenserne, som vi forsøger at sætte vores analyserede tekster op imod.
Vi vil erfare, at nogle tekster er nemme at placere ift. de to strømninger, mens andre yder mere modstand. Oftest vil argumenterne for teksternes tilhørsforhold tage afsæt i sproglige iagttagelser samt teksternes 1:1-skildring af virkeligheden.
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
"Lønningsdag", Martin Andersen Nexø
Indledning-Realismer Modernismer.pdf
"På Memphis station", Johannes V. Jensen
Degas og Picasso .docx
Klaus Rifbjerg Livet i badevaerelset.pdf
"Paa Memphis Station", Johannes V. Jensen
KLASSISK DANSK: Per Højholt - Sprog & Modernisme
Per Højholt Turbo Uddrag (3).pdf
PP over realismer og modernismer - litterære tendenser.pptx
KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922)
broby-foraaret KOMMER TIL CAFEEN.doc
NOMOS - Martin A. Hansen: De henrettede
De skød en stikker.pdf
Analyse af digte .docx
Lectio Log ind - Lectio - Risskov Gymnasium
Liste over lovlige links - Dansk 3b og 3c (1).docx
3b - Oversigt over forløb i dansk
danskeksamen 2023 - Thea .docx
Minlæring - indledningen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563647872", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563647872", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563647872" }