Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Gunvor Aggergaard Mikkelsen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dokumentargenren Værklæsning 1
Titel 2 Intro til tekstlæsning: Forestillinger om Grønland
Titel 3 Mundtlighed: Talen i teori og praksis
Titel 4 Digte og Leth
Titel 5 Norrøn litteratur og værklæsning 2
Titel 6 Sommerfugledalen - Værklæsning 3
Titel 7 Normkritik
Titel 8 Romantik + værklæsning 4: Andersen
Titel 9 Det moderne gennembrud Værklæsning 5
Titel 10 Klimaretorik og Kampagnefilmen som genre
Titel 11 Materialer I må tilgå
Titel 12 Nyeste tid i dansk litteratur og værkslæsning 6
Titel 13 Oplysning
Titel 14 Formater og udfordringer i aktuel nyhedsformidling
Titel 15 Modernismer og realismer i det 20 årh
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dokumentargenren Værklæsning 1

Grundforløbet i dansk med emnet dokumentargenren har til formål at give eleverne kendskab til og forståelse for:

- Genren dokumentarfilm med udgangspunkt i nedenstående materiale
- Filmiske virkemidler
- Elementære overvejelser om forholdet mellem fakta- og fiktionsgenrer og autenticitets-markører.
- Etiske overvejelser i forbindelse med dokumentargenren

Eleverne har lavet en værklæsning af dokumentaren, DR3s Sabbatår i krig 2021 ( Det er ikke bare en højskole S1, ES) som afsluttes med et skriftligt produkt, og eleverne er blevet præsenteret for forskellige eksempler på dokumentar-genrerne autoritativ, observerende, deltagende

Fælles materiale:
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: Dox. 2016. Lindhardt og Ringhof. s. 9-11 (definition), 18-21(autenticitets-markører), 33-35, 37-38, 40-42, 53-55 (de tre klassiske dokumentargenrer).

Opslagsværk om film-begreber: Filmcentralens Film leksikon A-A
Video om filmbegreber


DR:  https://www.dr.dk/drtv/se/sabbataar-i-krig_-det-er-ikke-bare-en-hoejskole_239079

Begrebs-ark “Læs effektivt!” bruges når eleverne læser teori fra DOX

Uddrag af Morten Søding Sørensen: "I ceased to be a human being"  (Inspiration til dokumentaranalyse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro til tekstlæsning: Forestillinger om Grønland

Litteratur med udsyn 2: Introduktion til tekstlæsning
Intro: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/groenlandsk-forfatter-skriver-historie-med-selvmordsroman-og-revser


- vi læser tidsmæssigt spredte tekster af danske forfattere der fremstiller Grønland
- vi undersøger kulturmødet som tema og forestillinger om "den anden"

Teori:
Historisk overblik over det dansk-grønlandske forhold (s.12-17)
Om Hans Egede (s.21-27)
Om Pontoppidan (s.27-29)
Om Knud Rasmussen (s.29-33)
Om Peter Høeg (s.33-37)

Tekster
Af Hans Egede: Det gamle Grønlands perlustration (1741)
Af Henrik Pontoppidan: Isbjørnen (1887)
Af Knud Rasmusen: Min rejsedagbog (1915)
Tom Kristensen: Det er Knud, som er død (1933)
Minds of 99: Det er Knud som er død
Peter Høeg: Frøken Smillas fornemmelse for sne (1992)
Mostrup: Nuuk 2005 (2006)
Aidt: Du siger (2009)


- "citat-burgeren"
- tage noter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mundtlighed: Talen i teori og praksis

I forløbet skal vi undersøge og producere taler
- Ciceros pentagram
- teori om appelformer
- viden om sproglige virkemidler i taler

Læste tekster:
Ud med sproget kap 4, 6 og 7
Dronning Margrethes nytårstale 31/12 2022
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 1/1 2023
Glenn Bechs nytårstale på DR2 2/1 2023 (skr analyse)

Mathias Uglebjerg Vinholts tale ved demonstration mod uddannelsessnobberi
Timbuktu: Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation
https://www.svenskatal.se/20131204-jason-diakite-timbuktu-tal-i-riksdagen-under-fem-i-tolv-rorelsens-manifestation/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Norrøn litteratur og værklæsning 2

Den norrøne litteratur i vikingetiden- optakt til DHO

Periodelæsning
- overvejelse over hvad en periode er
- forholdet mellem kristen nedskrivelsestid og mundtlig norrøn kultur/asatro
- periodens genrer: myte, eddadigt, skjaldedigt, saga

Læste tekster:

Litteraturens veje kap.1
Opslag om de norrøne litteratur på Litteraturhistorien på langs og på tværs

Myter:
Jorden bliver til
Thos fiskedræt
Ragnarok
Skjaldemjøden

Havamal: Odins offer og skjaldemjøden


Gunløg Slangetunges saga
Sønnetabet
Video: vølvens spådom https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c


I skriveøvelse: Kapitlet "Nornernes bog" fra Maria Hesselagers roman "Jeg hedder Folkvi" (2021)

"Gåden om Odin"#2 HARALDS GUDER https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-odin_-haralds-guder_370329 DR, 2022


Tine Eiby: “Nordens vilde”, WeekendAvisen 30/3 2022:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sommerfugledalen - Værklæsning 3

Vi læser Inger Christensens sonetkrans "Sommerfugledalen. Et reqium" som værk

I skal tilegne jer viden om digtgenren sonet og genren sonetkrans
Vi skal sammen lave en tekstanalyse af sonetkransen "Sommerfugledalen"
I skal træne oplæsning af en sonet
I skal i par lave en tekstanalyse af en selvvalgt sonet

Værk 2: Inger Christensen: Sommerfugledalen (1991)

Estimeret omfang: 15 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Normkritik

Som optakt til  FF3 læser vi "SORT/HVID" og "MAND/KVINDE" i Helle Juhl Lassens "FUCK normen" og undersøger hvordan aktuel litteratur tematiserer og diskuterer normer om farve og køn.

Tekster:
SORT/HVIDT
Christina Hagen: "Harlem, New York" (2012)
Julie Steen-Knudsen: "Du er hjemme på besøg og fortæller" (2014)
1. vers af Andersen: "Danmark, mit fædreland" (1850)
Jeannette Ehlers Whip it good https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
MAND/KVINDE
Olga Ravn: Reklamepigebarnet (2012)
Mette Moestrup: Drama queen (2006)
Mette Moestrup: Min kittel er for kort (20212)
QUEER
Morti Vizki: Det almene (2000)
Jens Rosendal: Forelskelsessang/Du kom med alt det der var dig (1981)
Julia Butschkow: Kartofler, kød og noget grønt (2011)
Maja Linnea Ernst; "Kønsballader" WeekendAvisen 6.okt 2023


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantik + værklæsning 4: Andersen

Vi læser i romantikkapitlet i Litteraturhistorien på langs og på tværs
https://litthist.systime.dk/?id=124 med fokus på romantikkens natursyn

Læste tekster;
Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Staffeldt: Kunstnerlængsel (1804)
Andersen: "Skrubtudsen" (1866)
Skyggen (1847)


Værklæsning: Andersen
- selvvalgt eventyr fra "Eventyr", Dansklærerforeningen, 1993 (alle har læst eventyrene og hørt gruppers fremlæggelser):

Fyrtøjet (1835) Anders Bertil Simon Sareen
Kejserens nye Klæder (1837) Julius Oliver Rikke
Nattergalen (1844) August Josephine Thomas
Hyrdinden og Skorsteensfeieren (1845) Julie (Valdemar) Karla
Klokken (1850) Anna Emilie Karoline Katrine
Hjertesorg (1853) Lærke Mie Malthe G
Klods-Hans (1855) Andreas Asger Freya Hauge
To jomfruer (1855)  Jonathan Mikkel (Jacob)
Pen og Blækhus (1860) Amalie Anne Katrine Milla




Perspektivering: moderne nationalsange
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud Værklæsning 5

Hvad kendetegner litteraturen i Norden i perioden det moderne gennembrud, og hvordan adskiller den sig fra romantikkens litteratur

Vi læser afsnittet om det moderne gennembrud i Litteraturhistorien på langs og på tværs

Læste tekster:
Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Indledningen til Fru Marie Grubbe (1876)
Herman Bang: Den sidste aften (1887)
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket (1888)

Strindberg: Frøken Julie (1888) (værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Klimaretorik og Kampagnefilmen som genre

Hvordan italesættes klimaforandringer i kampagner og reklamer?
Vi undersøger:
- kampagnenfilmen som genre
- typiske modsætningspar og topoi i klimaretorikken

Vi repeterer retoriske virkemidler

Læste tekster:

"Do it for Denmark"  https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw
Ørsted: "Act now" https://www.youtube.com/watch?v=9gsyDj1q9i4

Thunberg: "Nature now" https://www.conservation.org/video/nature-now-video-with-greta-thunberg
Greenpeace: "Elegy for the Arctis" (2015) https://www.youtube.com/watch?v=2DLnhdnSUVs
Greenpeace: "Everything is not awsome" https://www.youtube.com/watch?v=qhbliUq0_r4

Karl Ove Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet" (2017)

Ud med sproget kap. 4 og 7

Analyserende artikel,om Det bliver f******* bomben! Opstemt #1 eller Stem til EU-valget (2019)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Materialer I må tilgå

ordnet.dk
litthist.systime.dk
minlaering.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nyeste tid i dansk litteratur og værkslæsning 6

Teori: Kapitlet om det 21. årh.s litteratur i "Litteraturhistorien på langs og på tværs": Kap 8: "Eksperimenterende realisme"

Uddrag af Olga Ravn "Mit arbejde" (2020)
Lone Hørslev: "Giftige blomster og bær" (2009)
Uddrag af "HHV FRHW" (2019)

Selvvalgt værk fra de seneste fem år

Vi skal undersøge ny dansk litteratur i form og indhold
- hvordan skriver aktuelle danske forfattere
- hvad skriver de om
- hvilken funktion har litteraturen

I skal arbejde selvstændigt med jeres selvvalgte værk, og I skal sammen med en makker skrive skr da 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Oplysning

Ved at læse tekster af Holberg skal I undersøge oplysningstidens værdier og verdensbillede samt periodens centrale genrer.

Materiale:

Kapitel 4 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs", fokus på livssyn og genrer

Læste tekster:
Holberg: Epistel Fremmedord kan ikke undværes (1744)
Uddrag af Jean de France
Epistel CCCXC
Epistel CCCLXXVII
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Formater og udfordringer i aktuel nyhedsformidling

Teori: Kap.11 i  Begreb om dansk: "Journalistik, når tekster vil informere"

På baggrund af kapitlet skal I kende "det sociale mediekredsløb",  nyhedskriterierne og nyhedens genremarkører. I skal have have viden om de store danske klassiske aviser og den danske avishistorie (Vha. ChatGPT laver klassen et overblik). På baggrund af forløbet skal I få indblik i kendetegn og udfordringer ved aktuel nyhedsformidling i Danmark.

Møde med journalist Mikkel Hemmer-Hansen på JyllandsPostens hovedsæde i Aarhus. Vi læser den fysiske JyllandsPosten 25/11 2024
Forskellige mediers dækning af fodbolduroligheder i Amsterdam 7/11 2024
Jacob Mollerup: "Dækningen af urolighedernes i Amsterdam er et skoleeksempel på mediernes fejl" 16/11 2024

Besøg af "P3 på tour" om unge medievaner + dokumentar om

Skriftlig opgave om nyhedsformidling
Jan Birkemose: Nyhedstrætte skal lokkes med explainerjournalistik 13/1 2021
Christian Johannes Idskov:  Hvordan undgår vi at blive nyhedszombier? Politiken, 23/11 2023
Enten explaineren "Tre attentater som ændrede verden" eller "Hvorfor doper vi os til større kroppe"?
Isabella Alonso de Vera Hindkjær: "Idealet er en sexet Disney-pige-ræv", Zetland, 6/3 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernismer og realismer i det 20 årh

Nedslag i realismer og modernismer i det 20. århundredes litteratur

Læste tekster
Martin A. Nexø Lønningsdag (1900)    
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Johs. V Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Filippo Marinetti: Futurismens manifest (1909)
Tom Kristensen:  Rio Janiero (1914)
Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Karen Blixen: Skibsdrengens fortælling 1942)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen (1947)
Tove Ditlevsen: Aften (1952)            
Villy Sørensen: Det ukendte træ (1953)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Per Højholt: Tumlingen (1966)
Vita Andersen:  Fredag lørdag søndag (1977)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skr da 3 20-01-2025
Træningsprøve 06-02-2025
3e DA skr. prøve 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer