Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Gunvor Aggergaard Mikkelsen
Hold
2022 DA/e (
1e DA
,
2e DA
,
3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dokumentargenren Værklæsning 1
Titel 2
Intro til tekstlæsning: Forestillinger om Grønland
Titel 3
Mundtlighed: Talen i teori og praksis
Titel 4
Digte og Leth
Titel 5
Norrøn litteratur og værklæsning 2
Titel 6
Sommerfugledalen - Værklæsning 3
Titel 7
Normkritik
Titel 8
Romantik + værklæsning 4: Andersen
Titel 9
Det moderne gennembrud Værklæsning 5
Titel 10
Klimaretorik og Kampagnefilmen som genre
Titel 11
Materialer I må tilgå
Titel 12
Nyeste tid i dansk litteratur og værkslæsning 6
Titel 13
Oplysning
Titel 14
Formater og udfordringer i aktuel nyhedsformidling
Titel 15
Modernismer og realismer i det 20 årh
Titel 16
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dokumentargenren Værklæsning 1
Grundforløbet i dansk med emnet dokumentargenren har til formål at give eleverne kendskab til og forståelse for:
- Genren dokumentarfilm med udgangspunkt i nedenstående materiale
- Filmiske virkemidler
- Elementære overvejelser om forholdet mellem fakta- og fiktionsgenrer og autenticitets-markører.
- Etiske overvejelser i forbindelse med dokumentargenren
Eleverne har lavet en værklæsning af dokumentaren, DR3s Sabbatår i krig 2021 ( Det er ikke bare en højskole S1, ES) som afsluttes med et skriftligt produkt, og eleverne er blevet præsenteret for forskellige eksempler på dokumentar-genrerne autoritativ, observerende, deltagende
Fælles materiale:
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: Dox. 2016. Lindhardt og Ringhof. s. 9-11 (definition), 18-21(autenticitets-markører), 33-35, 37-38, 40-42, 53-55 (de tre klassiske dokumentargenrer).
Opslagsværk om film-begreber: Filmcentralens Film leksikon A-A
Video om filmbegreber
DR:
https://www.dr.dk/drtv/se/sabbataar-i-krig_-det-er-ikke-bare-en-hoejskole_239079
Begrebs-ark “Læs effektivt!” bruges når eleverne læser teori fra DOX
Uddrag af Morten Søding Sørensen: "I ceased to be a human being" (Inspiration til dokumentaranalyse)
Indhold
Kernestof:
Generel info: I skal huske at sende dokumentation for sportsligt fravær til Lars Husegaard, så det kan blive godskrevet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intro til tekstlæsning: Forestillinger om Grønland
Litteratur med udsyn 2: Introduktion til tekstlæsning
Intro:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/groenlandsk-forfatter-skriver-historie-med-selvmordsroman-og-revser
- vi læser tidsmæssigt spredte tekster af danske forfattere der fremstiller Grønland
- vi undersøger kulturmødet som tema og forestillinger om "den anden"
Teori:
Historisk overblik over det dansk-grønlandske forhold (s.12-17)
Om Hans Egede (s.21-27)
Om Pontoppidan (s.27-29)
Om Knud Rasmussen (s.29-33)
Om Peter Høeg (s.33-37)
Tekster
Af Hans Egede: Det gamle Grønlands perlustration (1741)
Af Henrik Pontoppidan: Isbjørnen (1887)
Af Knud Rasmusen: Min rejsedagbog (1915)
Tom Kristensen: Det er Knud, som er død (1933)
Minds of 99: Det er Knud som er død
Peter Høeg: Frøken Smillas fornemmelse for sne (1992)
Mostrup: Nuuk 2005 (2006)
Aidt: Du siger (2009)
- "citat-burgeren"
- tage noter
Indhold
Kernestof:
Generel info: I skal huske at sende dokumentation for sportsligt fravær til Lars Husegaard, så det kan blive godskrevet.
Thor Gustafsson, Anders Hedegaard Kristiansen, Rasmus Urup Kjeldsen: Litteratur med udsyn - bind 2, Dansklærerforeningens Forlag; sider: 12-21, 59-64, 66-75, 77-81, 87-90
Læs s. 12-17 om Danmark/Grønlands historie
Hytteturen 1e
Himmeriggården - rutevejledning
Vandrebog: AMALIE
Læs afsnittet om postkolonialisme og fokuser på alle de fag-begreber der optræder: Lav en note til dig selv hvor du forklarer alle begreberne.
Vandrebog: ANDERS
Læs uddraget af "Ìsbjørnen" færdig og overvej hvordan Grønlandsbilledet er forskelligt fra Egedes.
Vandrebog: ANDERS og ANDREAS
Læs uddraget af Knud Rasmussens "Min Rejsedagbog". Find ud af hvem Knud Rasmussen var og forklar tekstens genre.
Vandrebog: ANNA
Læs Tom Kristensens digt "Det er Knud som er død". Find eksempler på billedsprog og overvej hvilket Grønlands-billede Kristensen tegner.
Vandrebog: ANNE KATRINE
Hej 1e Jeg er desværre syg, så I skal arbejde selv med skr da 2. Se opgave og de par I skal skrive i, under opgaver.
Vandrebog: ASGER
Læs digtene af Moestrup og Aidt. Vi udfylder sammen skemaet med Grønlandsbilleder, inden I får lov til at skrive videre på stilen.
Vandrebog: AUGUST
Ingen lektie, fokusér på at gøre skr da færdig. Medbring bog
Vandrebog: BERTIL
Uddrag BLOMSTERDALEN.docx
Læs som sidste "Grønlands-tekst" det vedhæftede uddrag af "Blomsterdalen". Stil som elevfeedback et analytisk sprøgsmål til teksten - hvad vil vi gerne spørge om på baggrund af det vi har arbejdet med indtil nu?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Mundtlighed: Talen i teori og praksis
I forløbet skal vi undersøge og producere taler
- Ciceros pentagram
- teori om appelformer
- viden om sproglige virkemidler i taler
Læste tekster:
Ud med sproget kap 4, 6 og 7
Dronning Margrethes nytårstale 31/12 2022
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 1/1 2023
Glenn Bechs nytårstale på DR2 2/1 2023 (skr analyse)
Mathias Uglebjerg Vinholts tale ved demonstration mod uddannelsessnobberi
Timbuktu: Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation
https://www.svenskatal.se/20131204-jason-diakite-timbuktu-tal-i-riksdagen-under-fem-i-tolv-rorelsens-manifestation/
Indhold
Kernestof:
Se som lektie Dronningens og Statsministerens nytårstaler.
Ud med sproget kap.4-7.pdf
Læs de første seks pdf-sider (altså bogens kap.4).om appelformerne logos, etos og patos. Drengene skal til modulet hver medbringe et eksempel på brug af en appelform i Dronningens nytårstale, pigerne i Statsministerens.
Vandrebog: FREYA
Vi skal høre de to taler om julegaver
Som lektie skal I læse kap 6 om talegenrer. Overvej hvilken genre den tale I skrev i fredags, have
Vandrebog: HAUGE
Skimmelæs afsnit 7 i "Ud med sproget" - forbered et svar på hvad det betyder "at stjernen lyser"
Vandrebog: JOHANNE
Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022 - Danske Taler
Læs Mathias Uglebjergs tale .- forbered at gengive indholdet af den mundtligt
Vandrebog: JONATHAN
Medbring et svar på om Mathias Us tale ved "Demonstration mod uddannelsesnobberi" er god (du skal altså også have en ide om hvad der generelt kendetegner en god tale)
Vandrebog: JOSEPHINE + JONATHAN
Læs kapitel i 7 "Situationen bestemmer" i "Ud med sproget" (se link) - og overvej hvordan man kan sige at Glenn Bechs tale er en retorisk situation - som kalder på handling fra modtageren
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Digte og Leth
Vi læser teori om digte og analyserer Sportsdigte. 1e skriver sportsdigte
Indhold
Kernestof:
Vandrebog: JULIE
Vandrebog: JULIUS
Vi skal have et forløb om LYRIK. Jeres lektie er at tænke over hvad et digt er.
Vandrebog: KARLA
Leth Sportsdigte.pdf
Bladr i Jørgen Leths digtsamling "Sportsdigte" og vælg to digte som du vil arbejde med som er forskellige i form.
Vandrebog: KATRINE
I modulet skal I i par skrive analyser af det Leth-digt I har valgt. Genlæs digtet som lektie - forbered at læse det højt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Norrøn litteratur og værklæsning 2
Den norrøne litteratur i vikingetiden- optakt til DHO
Periodelæsning
- overvejelse over hvad en periode er
- forholdet mellem kristen nedskrivelsestid og mundtlig norrøn kultur/asatro
- periodens genrer: myte, eddadigt, skjaldedigt, saga
Læste tekster:
Litteraturens veje kap.1
Opslag om de norrøne litteratur på Litteraturhistorien på langs og på tværs
Myter:
Jorden bliver til
Thos fiskedræt
Ragnarok
Skjaldemjøden
Havamal: Odins offer og skjaldemjøden
Gunløg Slangetunges saga
Sønnetabet
Video: vølvens spådom
https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c
I skriveøvelse: Kapitlet "Nornernes bog" fra Maria Hesselagers roman "Jeg hedder Folkvi" (2021)
"Gåden om Odin"#2 HARALDS GUDER
https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-odin_-haralds-guder_370329
DR, 2022
Tine Eiby: “Nordens vilde”, WeekendAvisen 30/3 2022:
Indhold
Kernestof:
Vandrebog: KAROLINE, KATRINE
Om vikingetiden - Litteraturens Veje, kap.1.pdf
Vi skal læse den litteraturhistoriske periode VIKINGETIDEN. Læs de tre første sider om vikingetidens samfund. Undskyld sen lektie :-(
Vandrebog: MALTHE G
Læs pdf-s.4-7 - og de sidste linjer på s.3 . Fokuser på fagbegreber til vikingetid - og på hvad en myte er.
Vandrebog: MALTHE N og MALTHE G
Om vikingetiden - Litteraturens Veje, kap.1.pdf Læs pdf-s 8 og 9
Vandrebog: MIE
Om vikingetiden - Litteraturens Veje, kap.1.pdf Læs resten af pdfen: Om sagatid og sager
Vandrebog: MIKKEL
Gunløg Slangetunges Saga.pdf
Læs som lektie de tre første kapitler af sagaen om Gunløg Slangetunge. Læg mærke til genremarkører - hvad kendetegner sagatekst?
Vandrebog: MILLA
Begreber om skrivehandlinger til akademisk skrivning.pdf
Læs om "skrivehandlingerne" at resumere, referere og redegøre
Vandrebog: OLIVER
Læs kap.6-9 i sagaen
Vandrebog: RIKKE
Læs sagaen færdig - dvs- kap 10-13.
Vandrebog: EMILIE
Skriftlighed og rød tråd .pdf
Læs om hvordan man laver sammenhæng i en tekst man skriver. Forbered at forklare begreberne kohærens og kohæsion
Vandrebog: SAREEN
_Sønnetabet.pdf
Noter til _Sønnetabet_.docx
Læs skjaldedigtet "Sønnetabet". Kig efter genremarkører, undersøg Egils følelser ved at miste sin søn
Vandrebog: SIMON
Grundtvig Freja.docx
Læs Grundtvigs digt "Freja" og find "vikingetidselementer". Hvorfor bruger nationalromantiske forfattere i 1800-tallet vikingetiden i deres digte?
Vandrebog: THOMAS
Lektie:
Om at skrive en diskussion generelt 1e 23 (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sommerfugledalen - Værklæsning 3
Vi læser Inger Christensens sonetkrans "Sommerfugledalen. Et reqium" som værk
I skal tilegne jer viden om digtgenren sonet og genren sonetkrans
Vi skal sammen lave en tekstanalyse af sonetkransen "Sommerfugledalen"
I skal træne oplæsning af en sonet
I skal i par lave en tekstanalyse af en selvvalgt sonet
Værk 2: Inger Christensen: Sommerfugledalen (1991)
Estimeret omfang: 15 s
Indhold
Kernestof:
Velkommen til 2g :-) Lektien til i dag er at tænke over hvad I ved om sommerfugle og om sommerfugle i Danmark.
Ingen lektie: Vi skal læse sammen.
Sonet
Læs det vedhæftede opslag fra kalliope om sonetten som genre: Repeter hvad der kendetegner digtformen SONET (fokusér på det og ikke på den historiske udvikling og eksempler derfra)
Vandrebog: THOMAS
Som lektie skal du forberede at recitere (altså fremføre mundtligt) din sonet - uden at have teksten!
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Normkritik
Som optakt til FF3 læser vi "SORT/HVID" og "MAND/KVINDE" i Helle Juhl Lassens "FUCK normen" og undersøger hvordan aktuel litteratur tematiserer og diskuterer normer om farve og køn.
Tekster:
SORT/HVIDT
Christina Hagen: "Harlem, New York" (2012)
Julie Steen-Knudsen: "Du er hjemme på besøg og fortæller" (2014)
1. vers af Andersen: "Danmark, mit fædreland" (1850)
Jeannette Ehlers Whip it good
https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
MAND/KVINDE
Olga Ravn: Reklamepigebarnet (2012)
Mette Moestrup: Drama queen (2006)
Mette Moestrup: Min kittel er for kort (20212)
QUEER
Morti Vizki: Det almene (2000)
Jens Rosendal: Forelskelsessang/Du kom med alt det der var dig (1981)
Julia Butschkow: Kartofler, kød og noget grønt (2011)
Maja Linnea Ernst; "Kønsballader" WeekendAvisen 6.okt 2023
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie til modulet, men medbring "Fuck normen".
Vandrebog: RIKKE
Helle Juhl Lassen: Fuck normen, Dansklærerforeningens Forlag; sider: 14-19, 28-34, 37-40, 42-43, 52-56
Læs s.14-19. Udfyld som elevfeedback begrebsskemaet s. 16 (kopier og fyld ud)
Normer om kvinder: Læs indledningen til kapitlet om normer om kvinder. I skal ikke lave øvelserne: Det gør vi i modulet.
Skriv som elevfeedback et nøgleord til hver tekst
Nogen mangler endnu at udfylde portfolio om FF2 (DHO) - det er vigtigt at alle har gjort det inden FF3.
Læs om queer-teori
Vandrebog: MIE, OLIVER
Linea Maja Ernst Kønsballader.docx
Læs klummen om sangtekster og pronominer - gør dig klart hvad Linea Maja Ernst mener.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantik + værklæsning 4: Andersen
Vi læser i romantikkapitlet i Litteraturhistorien på langs og på tværs
https://litthist.systime.dk/?id=124
med fokus på romantikkens natursyn
Læste tekster;
Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Staffeldt: Kunstnerlængsel (1804)
Andersen: "Skrubtudsen" (1866)
Skyggen (1847)
Værklæsning: Andersen
- selvvalgt eventyr fra "Eventyr", Dansklærerforeningen, 1993 (alle har læst eventyrene og hørt gruppers fremlæggelser):
Fyrtøjet (1835) Anders Bertil Simon Sareen
Kejserens nye Klæder (1837) Julius Oliver Rikke
Nattergalen (1844) August Josephine Thomas
Hyrdinden og Skorsteensfeieren (1845) Julie (Valdemar) Karla
Klokken (1850) Anna Emilie Karoline Katrine
Hjertesorg (1853) Lærke Mie Malthe G
Klods-Hans (1855) Andreas Asger Freya Hauge
To jomfruer (1855) Jonathan Mikkel (Jacob)
Pen og Blækhus (1860) Amalie Anne Katrine Milla
Perspektivering: moderne nationalsange
Indhold
Kernestof:
Vandrebog: MALTHE Ø, MALTHE L
Vi skal læse om ROMANTKKEN - se introvideoen på "Litteraturhistorien på langs og på tværs" og læs opslaget om romantikkens samfund og livssyn - og forbered et svar på hvad romantik er.
Vandrebog: LÆRKE, MALTHE L
Vi læser "Morgenvandring" færdig - læs som lektie de to opslag
Livssyn
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
11 Livssyn Nyplatonisme.docx
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Læs om Oehlenschläger og Andersen: forklar hvordan universalromantiske forestillinger kommer til udtryk i deres tekster.
Vandrebog: SIMON
Vandrebog: LÆRKE, SIMON
Skriv som elevfeedback romantiske elementer i "Skrubtudsen": Citat + forklaring
Vandrebog: MILLA
Vandrebog: MIKKEL
I skal læse "jeres" eventyr til modulet - i modulet skal I i grupper analysere dem.
Afsnit
I skal som lektie læse "Fyrtøjet" (Andersens første eventyr), "Kejserens nye Klæder" (som ikke står i bogen, men vedhæftes her) og "Nattergalen". Vi starter vandrebog, og så gør I analyserne færdige. Derefter kahoot de tre eventyr, og så fremlægger d
Kejserens nye klæder.docx
Læs "Hyrdinden og Skorsteensfeieren", "Klokken" og "Hjertesorg" som lektie. Der er quiz om eventyrene inden grupperne fremlægger. Men allerførst skal "Nattergalegruppen" fremlægge
Læs "KlodsHans", "To jomfruer" og "Pen og Blækhus". Quiz inden oplæg
Vandrebog: KAROLINE, KATRINE
Læs eventyret "Skyggen"
Andersen, H.C./Peer E. Sørensen: Eventyr, DLF; sider: 46-60
Vandrebog: KARLA
Nationalromantikken i Danmark
Læs opslaget om dansk nationalromantik - og forbered at forklare hvad forskellen på romantik og nationalromantik er.
Meet
Vandrebog: JULIUS
Vi afslutter romantik-forløbet. Som lektie skal I som elevfeedback sende et vers fra en moderne nationalsang, fx en sang skabt i anledning af et fodboldmesterskab. Vælg et vers der rummer nationalromantiske elementer.
Vandrebog: JOSEPHINE
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud Værklæsning 5
Hvad kendetegner litteraturen i Norden i perioden det moderne gennembrud, og hvordan adskiller den sig fra romantikkens litteratur
Vi læser afsnittet om det moderne gennembrud i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Læste tekster:
Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Indledningen til Fru Marie Grubbe (1876)
Herman Bang: Den sidste aften (1887)
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket (1888)
Strindberg: Frøken Julie (1888) (værk)
Indhold
Kernestof:
Vandrebog: JONATHAN
Det moderne gennembruds samfund
Livssyn og syn på litteraturen
Læs om det moderne gennembruds samfund og det moderne gennembruds syn på litteraturen. Hav fokus på hvad det nye eller modsatte er i forhold til romantikkens syn.
Vandrebog: JACOB
Læs resten af Brandes' indledning til Hovedstrømninger - og skriv som elevfeedback et nøgleord (eller en sætning) fra den del vi læste 18/1 og og et fra lektien som viser Brandes' kritik af den danske litteratur i hans samtid.
Vandrebog: HAUGE, JONATHAN
J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe
Læs (resten af) uddraget af indledningen til romanen "Fru Marie Grubbe". Overvej tekstens naturalistiske træk.
Vandrebog: FREYA
Skrivestil og sprog
I skal som lektie læse opslaget om det moderne gennembruds to realistiske skrivestile. Fokuser på hvad forskellen er på impressionisme og naturalisme. Vi starter modulet med Fremlæggelse fra gruppe 3-10 fra tirsdags arbejde.
Vandrebog: EMILIE
Herman Bang: Den sidste Aften
Vandrebog: AUGUST
Vandrebog: BERTIL
Victoria Benedictsson: Ud fra Mørket
Læs Victoria Benedictssons novelle
Grupperne skal fremlægge svar fra i torsdags.
Vandrebog: ASGER, AUGUST
Ingen lektie udover skr da
Afsnit
Læs pdf-s. 6-14. Drengene skal tage noter til hvad der karkakteriserer Julie, pigerne til hvad der karakteriserer Jean. Læg særligt mærke til deres drømme.
Vandrebog: ANNE KATRINE
Læs "Frøken Julie" færdig: s.55-90
Vandrebog: ANDREAS
Fremlæggelser om Frøken Julie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Klimaretorik og Kampagnefilmen som genre
Hvordan italesættes klimaforandringer i kampagner og reklamer?
Vi undersøger:
- kampagnenfilmen som genre
- typiske modsætningspar og topoi i klimaretorikken
Vi repeterer retoriske virkemidler
Læste tekster:
"Do it for Denmark"
https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw
Ørsted: "Act now"
https://www.youtube.com/watch?v=9gsyDj1q9i4
Thunberg: "Nature now"
https://www.conservation.org/video/nature-now-video-with-greta-thunberg
Greenpeace: "Elegy for the Arctis" (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=2DLnhdnSUVs
Greenpeace: "Everything is not awsome"
https://www.youtube.com/watch?v=qhbliUq0_r4
Karl Ove Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet" (2017)
Ud med sproget kap. 4 og 7
Analyserende artikel,om Det bliver f******* bomben! Opstemt #1 eller Stem til EU-valget (2019)
Indhold
Kernestof:
Teori om kampagnefilm fra Textur.docx
Vi skal i årets sidste forløb arbejde med kampagnefilm og klimaretorik. Læs de fires første sider om kampagnefilmen som genren. Spring øvelserne over.
Læs resten af teorien om kampagnefilm: fra s.5
Vandrebog: JACOB
Ud med sproget kap.4-7.pdf
SKIM kapitlerne om retorik og argumentation som vi læste da vi arbejdede med taler i 1g. I skal bruge fagbegreberne i jeres sk da om valgkampagnefilmene.
Ingen lektie: vi skal se på retorik i kampagnefilm om klima
Vandrebog: FREYA, ANNA
Gruppe 1
Karl Ove Knausgård.docx UPS, så kom der lige en lille lektie - intet mindre end en tale på norsk! Læs den - markér de ord du ikke forstår.
Vandrebog: JULIE
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Materialer I må tilgå
ordnet.dk
litthist.systime.dk
minlaering.dk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Nyeste tid i dansk litteratur og værkslæsning 6
Teori: Kapitlet om det 21. årh.s litteratur i "Litteraturhistorien på langs og på tværs": Kap 8: "Eksperimenterende realisme"
Uddrag af Olga Ravn "Mit arbejde" (2020)
Lone Hørslev: "Giftige blomster og bær" (2009)
Uddrag af "HHV FRHW" (2019)
Selvvalgt værk fra de seneste fem år
Vi skal undersøge ny dansk litteratur i form og indhold
- hvordan skriver aktuelle danske forfattere
- hvad skriver de om
- hvilken funktion har litteraturen
I skal arbejde selvstændigt med jeres selvvalgte værk, og I skal sammen med en makker skrive skr da 1.
Indhold
Kernestof:
Lone Hørslev: Giftige blomster og bær
Hej 3e :-)
Husk kladdehæfte!
Læs de to opslag fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Tag noter i dit kladdehæfte.
Medbring jeres værk - jeg forventer at alle er startet på at læse værk. Tag også kladdehæftet med :-)
Vi læser sammen uddraget af HHV FRHVN som I skal skrive skr da om. Herefter skal I i par skrive analyse - og finde forskelle og ligheder mellem Viemoses tekst og jeres værker.
I skal have læst jeres værk! I modulet skal I først arbejde med det individuelt, så fremlægge i grupper
Medbring kladdehæfter! - og noget at skrive med
Temaer
Læs det du ikke nåede at læse om afsnittet "temaer" i den eksperimenterende realisme. Medbring værk! GM medbringer kladdehæfter.
Vi mødes når I har ryddet op efter frokostpause
Olga Ravn: Mit arbejde
Vi afslutter forløbet om nyeste tids danske litteratur med et uddrag af Olga Ravns roman "Mit arbejde". Skriv i dit kladdehæfte tre pointer om hvordan teksten er typisk for aktuel dansk litteratur. Tag kladdehæftet med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Oplysning
Ved at læse tekster af Holberg skal I undersøge oplysningstidens værdier og verdensbillede samt periodens centrale genrer.
Materiale:
Kapitel 4 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs", fokus på livssyn og genrer
Læste tekster:
Holberg: Epistel Fremmedord kan ikke undværes (1744)
Uddrag af Jean de France
Epistel CCCXC
Epistel CCCLXXVII
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie, vi starter et nyt forløb om OPLYSNINGSTID
Livssyn
Læs opslaget om oplysningstidens livssyn og tænk tilbage på Holbergs "Fremmedord kan ikke undværes" - hvordan er den tekst en oplysningstekst?
Ludvig Holberg: Jean de France
Læs som lektie uddraget af Holbergs komedie Jean de France.
Ludvig Holberg: Epistel nr. 390
Læs Holbergs epistel 390 - lav en semantisk kæde over "oplysningsord"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Formater og udfordringer i aktuel nyhedsformidling
Teori: Kap.11 i Begreb om dansk: "Journalistik, når tekster vil informere"
På baggrund af kapitlet skal I kende "det sociale mediekredsløb", nyhedskriterierne og nyhedens genremarkører. I skal have have viden om de store danske klassiske aviser og den danske avishistorie (Vha. ChatGPT laver klassen et overblik). På baggrund af forløbet skal I få indblik i kendetegn og udfordringer ved aktuel nyhedsformidling i Danmark.
Møde med journalist Mikkel Hemmer-Hansen på JyllandsPostens hovedsæde i Aarhus. Vi læser den fysiske JyllandsPosten 25/11 2024
Forskellige mediers dækning af fodbolduroligheder i Amsterdam 7/11 2024
Jacob Mollerup: "Dækningen af urolighedernes i Amsterdam er et skoleeksempel på mediernes fejl" 16/11 2024
Besøg af "P3 på tour" om unge medievaner + dokumentar om
Skriftlig opgave om nyhedsformidling
Jan Birkemose: Nyhedstrætte skal lokkes med explainerjournalistik 13/1 2021
Christian Johannes Idskov: Hvordan undgår vi at blive nyhedszombier? Politiken, 23/11 2023
Enten explaineren "Tre attentater som ændrede verden" eller "Hvorfor doper vi os til større kroppe"?
Isabella Alonso de Vera Hindkjær: "Idealet er en sexet Disney-pige-ræv", Zetland, 6/3 2020
Indhold
Kernestof:
Begreb om dansk Journalistik.pdf
Vi starter et forløb om nyheder og nyhedsformidling. Læs s.191-195 (de første fem sider) fra kapitlet Journalistik fra grundbogen "Begreb om dansk"
Hvis nogen har en papiravis fra weekenden: Tag den med!
Repetér "det sociale mediekredsløb" og Læs s.196-198 i "Begreb om dansk". Forbered et fagligt svar på hvad der kendetegner nyheden som genre.
Drengene skal have analyse af Poliitkens nyhed om Winnerskjold med, pigerne analyse af JPs nyhed. Medbring den fysiske artikel.
Læs som lektie de sidste sider: 200-203 (ikke afsnittet om satirisk fake news). Fokusér på begrebet public service og begrebet konstruktive nyheder.
HUSK BILLEDLEGITIMATION
Vi skal arbejde med både lektien til i torsdags, besøget på JP - og avisen I fik med hjem. Læs avisen - dvs bladr den igennem, se hvad I finder interessant. Dan et overblik: fokusér på 1.del + JP Aarhus. Jeg laver en quiz om de to dele af avisen.....
Vandrebog: AUGUST
“Idealet er en sexet Disney-pige-ræv.” Hvordan et socialt medie ensrettede vores idé om skønhed og gjorde læbefillers til en ny normal
Afsnit
Ingen ny lektie - medmindre man ikke kom igennem artiklen om Disney-pige-ræven, - skim den, hvis I ikke har gjort det. I skal I grupper arbejde med artiklen:
Vandrebog: ANDREAS
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Modernismer og realismer i det 20 årh
Nedslag i realismer og modernismer i det 20. århundredes litteratur
Læste tekster
Martin A. Nexø Lønningsdag (1900)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Johs. V Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Filippo Marinetti: Futurismens manifest (1909)
Tom Kristensen: Rio Janiero (1914)
Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Karen Blixen: Skibsdrengens fortælling 1942)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen (1947)
Tove Ditlevsen: Aften (1952)
Villy Sørensen: Det ukendte træ (1953)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Per Højholt: Tumlingen (1966)
Vita Andersen: Fredag lørdag søndag (1977)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt forløb om realismer og modernismer i det 20. århundredes danske litteratur. Læs som lektie to opslag: om det moderne samfund og om de to stilretninger.
Find din SRO frem og kig i din FF-portfolio: Hvad skal du på baggrund af dine egne refleksioner der have fokus på i din SRP-proces? Skriv som elevfeedback et bud på et EMNE du måske vil skrive om.
Vandrebog: ANDERS, ANNA
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Læs opslaget om de vilde moderne digtere i starten af det 20. århundrede: Jensen. Tom Kristensen, Bønnelycke, Broby-Johansen og Schade
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Som første eksempel på realisme i det 20. årh skal vi læse Nexøs "Lønningsdag". Læs opslaget (om Nexø + novellen) - vi ser på spørgsmålene i modulet. Lav som det første en sammenligning af "Lønningsdag" og de tre tekster vi læste tirsdag (Bønnelyce,
Vandrebog: VALDEMAR (Evt. Karla)
Opgave om NexøGrupperne skal arbejde færdigt med Nexø og fremlægge i matrixgrupper. Derefter julehygge :-)
Vandrebog: ANNE KATRINE
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Læs opslaget om realismer. Forbered at forklare begrebet hjemstavnslitteratur, hvad kulturradikalismen var og hvad "Pigesind" er.
Tove Ditlevsen: Aften | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
I modulet skal I læse Toved Ditlevsens novelle "Aften"
Vandrebog: ASGER, AMALIE
Læs som lektie Tove Ditlevsens novelle "Aften"
Vandrebog: THOMAS
Vi starter med Tal om din SRP. Til dette skal du have udfyldt din begrundede problemformulering.
Lektien er at medbringe svar om "Aften" (1952) og "Soldaten og Pigen" (1947) - samt at læse opslaget om efterkrigsmodernisme INDTIL hvor der står Karen Blixen
Fortæl om dit projekt og dine overvejelser med udgangspunkt i den begrundede problemformulering
Vandrebog: BERTIL
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Læs opslaget om Karen Blixen
To tekster til skriftlig dansk 2 3e januar 2025.docx I skal skrive skr da 3 i modulet og aflevere kl.13:30. I skal skrive en reflekterende artikel om tekster fra de seneste fem år. I skal aktivere exam cookie. og I må ikke gå på nettet, men gerne på
Vandrebog: SIMON
Ud over at tale om SRP skal I i modulet forberede træningsprøve: I grupper skal i lave oversigter over hvad vi har læst, så alle bedes komme til modulet.
docs.google.com
Grupper til modulet: ●Asger Bertil Valdemar ●August Mikkel Oliver ●Mie Thomas Josephine ●Hauge Jonathan Anders ●Andreas Julius Bertil ●Emilie Freya Anna ●Milla Karla Karoline ●Katrine Lærke Sareen ●Simon Malthe Ø Karoline Jacob, Valdemar, Rikke og An
3e tal om din SRP Vejl 2 Google Slide 2.pptx
Vandrebog: FREYA, EMILIE
Vi fortsætter med at lave oversigter over det stof vi har læst som forberedelse til træningsprøven
Vandrebog: HAUGE
Blixen Skibsdrengens fortælling.pdf
Repetér hvad du ved om Blixen. Læs "Skibsdrengens fortælling", og argumenter for om den er realistisk eller modernistisk.
Vandrebog: JACOB
60’er-modernisme (1960-1970) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Skriv som elevfeedback 100 0rd om hvad der kendetegner dansk litterær modernisme i1960erne
e-nøgle til Litteraturhistorien på langs: 61642295-932f6-031
Vandrebog: JONATHAN
Fremlæggelser i matrix om Rifbjerg, Seeberg opg Sørensen
Villy Sørensen_ Det ukendte træ.docx
Som lektie skal I læse de to tekster I IKKE arbejder med: "Livet i badeværelset" og "Patienten" finder i på Litteraturen på langs og på tværs. Vi starter modulet med at I skal besvare "chek-spørgsmål" til alle tre tekster - som alle altså skal have l
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Peter Seeberg: Patienten | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Vandrebog: JOSEPHINE
OBS: Tag kladdehæfte med: Efter matrixfremlæggelser skal alle skrive om alle tre tekster
Vandrebog: JULIE
Nyrealisme (1965-1980) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Formel modernisme (1965-1980) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Læs de sidste tre afsnit om det 20. århs litteratur som vi skal læse - det sidste kun indtil hvor der står "Farvel til 80erlyrik"
Vandrebog: JULIUS JONATHAN
Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Per Højholt: Tumlingen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Michael Strunge: Natmaskinen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Opgaver fredag:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skr da 3
20-01-2025
Træningsprøve
06-02-2025
3e DA skr. prøve
06-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Repetition
Vi ser "Det perfekte menneske" + "De fem benspænd" som udgangspunkt for at repetere dokumentaren som genre samt Leths digte og metode
Repetetionstekst: Folkevisen "Hr Bøsmer i Elverhjem" + Pia Juul: "Hex"
Indhold
Kernestof:
Vandrebog: KAROLINE
Repetér som lektie din viden om dokumentargenrer og din viden om Jørgen Leth som digter. Vi skal se uddrag af dokumentar om Leth som I derefter skal analysere. Se Leths kortfilm "Det perfekte menneske" her https://www.danmarkpaafilm.dk/film/det-perfe
Vælg hvilken opgave du vil skrive i skr da 5: Skriv som elevfeedback opgavenummer. Læs teksterne til opgaven.
I modulet laver vi på baggrund af jeres noter sammen en analyse af "De fem benspænd"
Vandrebog: LÆRKE
Læs/genlæs tre Leth-tekster:
Vandrebog: MALTHE N, MALTHE Ø
Se som lektie på undervisningsbeskrivelsen (se link). I modulet skal I i følgende grupper arbejde med de forløb vi har læst - I skal repetere dem for de andre og lave et oplæg I hvad I har lært. Kig særligt på "dit" forløb, se om jeg har skrevet alle
Lectio Log ind - Lectio - Risskov Gymnasium
Vandrebog: MIE, KATRINE
Fremlæggelse: repetition
Vandrebog: RIKKE MIKKEL
3.g-evaluering 2024-2025
De sidste par fremlægger - prøveeksamen, hvis vi kan nå det
Vandrebog: SAREEN MILLA OLIVER KATRINE
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563688428", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563688428", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563688428" }