Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Birgitte Yde Kjær, Martin Mikkelsen
Hold
2022 DA/f (
1f DA
,
2f DA
,
3f DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dokumentarfilm (fra Grundforløbet)
Titel 2
Intro til lyrik
Titel 3
Intro til noveller
Titel 4
Jacob Ejersbo: Eksil (værk 1)
Titel 5
Mytemotiver i dansk litteratur
Titel 6
60ernes og 70ernes samfund og tekst (da-hi forløb)
Titel 7
Argumentation og retorik
Titel 8
1700-tallet: Erasmus Montanus (værk 2)
Titel 9
Steder i litteraturen: By og land
Titel 10
Journalistik (værk 3)
Titel 11
1800-tallet: Romantikken (værk 4)
Titel 12
Det moderne gennembrud (Værk 5)
Titel 13
Modernitetserfaringer 1900-1919
Titel 14
Diskursanalyse
Titel 15
Modernitetserfaringer: Eksistentialisme efter 1945
Titel 16
Nyeste litteratur - tekster og paratekster
Titel 17
Repetition
Titel 18
Tilladte hjælpemidler til prøver i dansk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dokumentarfilm (fra Grundforløbet)
Grundforløbet i dansk med emnet dokumentargenren har til formål at give eleverne kendskab til og forståelse for:
Genren dokumentarfilm med udgangspunkt i nedenstående materiale
Filmiske virkemidler
Elementære overvejelser om forholdet mellem fakta- og fiktionsgenrer og autenticitets-markører.
Etiske overvejelser i forbindelse med dokumentargenren (som forberedelse til eksamensopgaver af typen “kunstens/mediernes/litteraturens grænser)
Eleverne har lavet en værklæsning af dokumentaren, DR3s Sabbatår i krig 2021 ( Det er ikke bare en højskole S1, ES) som afsluttes med et skriftligt produkt, og eleverne er blevet præsenteret for forskellige eksempler på dokumentar-genrerne autoritativ, observerende, deltagende og poetiske.
Fælles materiale:
Fakta og fiktion Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier Systime. iBog.
ISBN: 9788761668332. Copyright forfatterne og Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S 2020
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: Dox. 2016. Lindhardt og Ringhof. s. 9-11 (definition), 18-21(autenticitets-markører), 33-35, 37-38, 40-42, 53-55 (de tre klassiske dokumentargenrer, den poetiske dokumentar).
Opslagsværk om film-begreber: Filmcentralens Filmleksikon A-A
DR:
https://www.dr.dk/drtv/se/sabbataar-i-krig_-det-er-ikke-bare-en-hoejskole_239079
Begrebs-ark “Læs effektivt!” bruges når eleverne læser teori fra DOX + andet læsestof.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Sabbatår i krig
Granild og Wolfhagen - DOX - Forløb i medier (2016) (1) (1).pdf
Velkommen til filmleksikon
Fakta og fiktion fra Håndbog i dansk Systime.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intro til lyrik
Forløbet introducerer til tekstanalyse af lyrik og der er særligt fokus på syntaks, sproglige virkemidler og digtenes visuelle struktur.
Formålet er at huske og / eller lære begreber og anvende disse i en systematisk tekstanalyse og fortolkning.
Indhold:
Yahya Hassan: KNÆL FOR MONSUNEN, 2019
+ selvvalgte lyriske tekster
Indhold
Kernestof:
Teori lyrik ordklasser
Yahya Hassan KNÆL FOR MONSUNEN.docx
Medbring en lyrik-tekst (et digt, en sangtekst, en rap-tekst) som betyder noget særligt for dig. Teksten skal være skrevet på dansk.
Sproglige og stilistiske virkemidler.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Intro til noveller
I forløbet arbejder eleverne med tekstanalyse af prosatekster (noveller). Formålet er at huske og / eller lære at analytiske færdigheder og systematik fx ved at lave analyse og fortolkning af fortællertyper, karakteristik af personer og miljø, komposition og semantiske skemaer.
Indhold:
Jan Sonnergaard: "Netto og fakta", i Radiator, 1997
Katrine Marie Guldager: "Nørreport", i København, 2004
Helle Helle: "Ikke min dag", 2008
Thomas Korsgaard: "Vintermedister", i Skam, red. Tine Flyvholm og Lene Kønigsfeldt, 2017
Indhold
Kernestof:
At analysere noveller
Læs /genlæs novellen "NETTO og fakta". Læsefokus:
Thomas Korsgaard Vintermedister.pdf
Supplerende stof:
Lav tekstanalyse af "Nørreport" færdig i grupperne. ( brug 30 minutter hvor I sidder sammen på opgaven. I skal ikke opdele opgaverne i mellem jer, men samarbejde)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jacob Ejersbo: Eksil (værk 1)
Jacob Ejersbos roman EKSIL fra 2009 læses som sammenhængende værk med fokus på hovedkarakteren Samanthas udvikling og relationer.
Temaer i romanen: ungdomskultur, familierelationer, kulturmøde og identitet.
Indhold
Kernestof:
Læs i romanen "Eksil" til og med s. 70
Tanzanias byer i EKSIL.docx
Gruppeopgaver del 1 1983
Læs Eksil del 2: 1984 s. 70 - 148
Gruppeopgave
Gruppeopgaver del 2
Læs Eksil del 3: 1985: s. 149 - 202
Læs Eksil sidste del: 1986 s. 207 - 283
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mytemotiver i dansk litteratur
I forløbet er der fokus på mytemotiver, særligt syndefaldesmyten, der kan genkendes i dansk litteratur.
Vi arbejder med begrebet intertekstualitet.
Indhold:
Syndefaldsmyten, Biblen, Første Mosebog kap. 2-3
Anders Bodelsen: "Drivhuset", 1965
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have", i Vandmærker, 1993
Indhold
Kernestof:
Mytebegrebet.pdf
Intertekstualitet - Naja Marie Aidt og Syndefaldsmyten.pdf
Ingen lektie.
Pygmalion_drømmeidealet.pdf
I modulet samler vi op på jeres arbejde med digtet “Drømmeidealet” (1868) af J.P. Jacobsen. Herefter begynder vi på jeres skriftlige aflevering.
Læs novellen Drivhuset. Begynd herefter en analyse af teksten med fokus på genreforhold, komposition, person- og miljøkarakteristik samt tematik, perspektivering og intertekstualitet. I modulet arbejder I videre med opgaven.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
60ernes og 70ernes samfund og tekst (da-hi forløb)
Forløbet er optakten til dansk-historieopgaven (DHO) og er klassens første litteraturhistoriske forløb, hvor der læses fremstillinger af 60erne og 70ernes økonomsike udvikling, kultur og protestbevægelser (kønskamp og ungdomsoprør. Disse fremstillinger giver kontekst til tekstanalysen. Introduktion til modernisme og nyrealisme.
Indhold:
Klaus Rifbjerg: "Det bliver os pålagt", 1960
Anders Bodelsen: "Signalet", 1965
Steppeulvene: "Itzy bitzy", 1967
Peter Belli: "Bliv væk fra vores kvarter", 1970
Røde mor: "Ta´på landet", 1976
Jomfru Ane Band: "Plutonium" 1977
Vita Andersen: "Hvad tror du jeg tror", 1977
Juncher: "Mogens og Karen", 2004
Indhold
Kernestof:
Link til fælles noter om Danmark i 1960erne.
A. Den økonomiske udvikling i 1960ernes Danmark.pdf
B. Kulturdebatten og modernisme i 1960ernes Danmark.pdf
C. Klaus Rifbjergs forfatterskab_Gads Forfatterleksikon.pdf
D. Ungdomsoprør og protest i 1960ernes Danmark.pdf
Det er blevet os pålagt_Klaus Rifbjerg.pdf
Bølger i modernismen.pdf
Bodelsen_Signalet_Nyrealisme.pdf
Mogens Og Karen_Juncker.pdf
Juncker - Mogens Og Karen (Youtube)
Peter Belli - Bliv Væk Fra Vort Kvarter lyrics
Ungdomsoprør - livsstil - Steppeulvene .pdf
Ungdomsoprør - politisk - Jomfru Ane band
Steppeulvene - Itsi Bitsi (Official Audio)
Jomfru Ane Band - Plutonium
Røde Mor - Ta' på landet
Røde Mor – Ta" På Landet
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 6:8. Dansk kultur i 100 år (1970-1980). 38 min.
1970_ernes miljødigtning.pdf
Kvinde, kend din krop (1975)
Bekendelseslitteratur og kvindelitteratur_1970erne .pdf
Nymarxisme og feminisme.pdf
Vita Andersen_Hvad tror du jeg tror .pdf
En lærke letted, og tusind fulgte
Supplerende stof:
Øvelser til skrivemodul 1 Redegørelse.docx
I bedes læse dokumentet: Om at skrive en redegørelse.
Om at skrive en redegørelse.docx
At analysere.pdf
Diskussion - 1f.docx
Skriftlighed og rød tra_d (1).pdf
Øvelser, den røde tra_d (1).docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Argumentation og retorik
I forløbet er der fokus på argumentation og retorik. Formålet er at øve sig i kommunikationsanalyse (Ciceros pentagram), argumentationsanalyse (Toulmins model) og argumentationstyper, samt retorisk analyse (appelformer) og sproglig analyse (sproglige virkemidler)
Forløbet indeholder både analyse af andres argumentation, samt produktion af egne argumenter både mundtligt og på skrift. Der arbejdes med emnerne "Mobiltelefoner i timerne" og "drukkultur"
Indhold
Kernestof:
2f Argumentation og retorik kompendium.docx
Horsens Folkeblad 13/8 2023: Aarhus-gymnasie forbyder mobiltelefoner, fordi eleverne flygter ind i deres telefon
Nej, du er ikke afhængig af din telefon: Du har bare en dårlig vane
Debatinlæg Pol 290823 Drukkulturen er ikke kun et onde.docx
JP 070923 Veganer .docx
Debat_ SPORT_ Jeg er træt af fortvivlende fodboldf (e9d7b2f3).pdf
Supplerende stof:
Eksempel 1: Top 10 BMW Advertisements
Eksempel 2: Hjelm har alle dage været en god ide
Eksempel 3: Lad os passe på fremtiden
Eksempel 4: Suzuki - Velfærdspakke
Opsamling fra timen: Styrk jeres argumentation: Gendrivelse, styrkemarkør og BYs argumentation
Laves i timen. Spørgsmål til argumentationsanalyse af "Drukkulturen er ikke kun af det onde" + "Jeg er træt af floskler"
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
1700-tallet: Erasmus Montanus (værk 2)
I forløbet om 1700tallets oplysningstid arbejdes der med oplysningstidens filosofi eller livssyn, med borgerskabets og liberalismens fremkomst og med dramaet som genre, særligt Ludvig Holbergs karakterkomedie.
Ludvig Holbergs drama "Erasmus Montanus" fra 1723 læses som værk 2.
Indhold
Kernestof:
4. 1720-1800: Oplysningstiden (video-intro)
Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed
Livssyn
Læs de to afsnit: "Forfatteren Ludvig Holberg" + "Den litteraturhistoriske kontekst"
Borgerlig offentlighed
Forfatteren Ludvig Holberg
DRTV - Teaterblod: Holberg 4ever
Erasmus Montanus eller Rasmus Berg (moderne dansk retskrivning) "start"
Oplysningstidens genrer: Komedier
Oplysningstidens værdier og tanker.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Steder i litteraturen: By og land
Tematisk forløb om stedets betydning i litteratur. Vi arbejder bl.a. med Georg Simmels begreber om det blaserte storbymenneske og det bonerte lilleby-menneske.
Indhold:
Morten Pape: "Planen" (uddrag), 2015
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi"(uddrag), 2017
Kristian Bang Foss: "Frank vender hjem" (uddrag), 2019
"Hvor kragerne vender", Instruktør: Lisa Jespersen, 2020
Indhold
Kernestof:
Steder i litteraturen (kompendium)
Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Frank vender hjem centrum - perifiri.docx
POLITIKEN 131222Findes der fattige børn i Danmark når man ikke kan se dem .docx
2f danskopgave 3 Steder i litteraturen.docx
Supplerende stof:
Skriv på et stykke papir: Tre ord du forbinder med stederne "provins", "storby", "landet" og "ghettoen" og "forstaden". Skriv 3 ord pr sted - og lad være med at tænke for meget over det, men gå med dine første indskydelser / associationer.
Gruppearbejde i timen: Miljø og familie
Mundtlige tegn i skriftsprog
2f Forskel på skriftsprog og mundtligt sprog.docx
Analyse og fortolkning af noveller.docx
2f Analysespørgsmål til Planen.docx
Den analyserende artikel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Journalistik (værk 3)
dokumentar: Ekstrabladet uden for citat
Indhold
Kernestof:
Hvad er dit yndlingsord i det danske sprog?
Avisen som medie.pdf
Følg én nyhed gennem ét døgn: Vælg enten: 1)Transfervinduet lukker i fodbold, 2)vejret i Danmark eller 3)Victor Orban spænder ben for hjælpepakker til Ukraine.
Analyse af nyhed 020224.docx
DR.DK 020224 Liberal Alliance i rekordmåling - står til at blive det næststørste parti
Ekstra Bladet: uden for citat
Om dokumentaren Ekstra Bladet.docx
Spørgsmål til Ekstra Bladet Uden for citat 090224.docx
Opgave: Vælg 3 avisforsider og sammenlign dem
Børsen forside 170821.pdf
BT forside 170821.pdf Information forside 170821.pdf
JP forside 170821.pdf
Kristeligt Dagblad forside 170821.pdf
Politiken forside 170821.pdf
Information forside 170821.pdf
Minlæring: Kilder, vinkler og sprog
FIktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler (5).docx
Journalistens kildekritik
Supplerende stof:
2f kommaregler.docx
2f opsamling på kommaøvelse januar .docx
2f opbygning af analyseafsnit.docx
Teori Fortælleren i prosatekster.docx
Arbejdsspørgsmål til analyse og fortolkning af "Krogs fisserestaurant"
Skriv et afsnit individuelt
Avisen som medie.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
1800-tallet: Romantikken (værk 4)
I forløbet er der fokus på de forskellige måder hvorpå den romantiske filosofi og verdenssyn med en åndelig, ideal verden og en fysisk verden kom til udtryk i første halvdel af 1800-tallet. Vi arbejder med universalromantik, ny-platonisme, nationalromantik, biedemeier og poetisk realisme. Den overordnede retning går fra idealisme mod en mere realistisk litteratur frem mod 1850erne.
I tekstanalyser er der særligt fokus på billedsprog (lyrik) og fortælleren (prosa)
Tekster:
Staffeldt: Indvielse, 1804
Öehlenschläger: Morgenvandring, 1805
St. st. Blicher: Sildig opvaagnen (værk 4), 1828
Öehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
Indhold
Kernestof:
5. 1800-1870: Romantikken
Morgen Vandring Oehlenschlager 1805.docx
Teori om billedsprog: Metafor, besjæling mm.
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Indvielsen Staffeldt.pdf
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
Nationalromantikken i Danmark
Öehlenschläger: Der er et yndigt land, 1823
Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
Skrivestil og sprog
Nationalromantisk forestilling om en dansk identitet.docx
Romantikken i maleri og fotografi (1800tallets kunstnere og 2f)
Dannelsestanken i prosaen
Biedermeier og poetisk realisme
Teori Fortælleren i prosatekster.docx
Sildig opvaagnen et trekantsdrama.docx
Supplerende stof:
Hvad repræsenterer dansk identitet og kultur for mig?
I løbet af timen skal I lave en re-mediering af novellen "Sildig opvaagnen". Re-mediering betyder at I laver en ny version i en anden genre eller/ og et andet medie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det moderne gennembrud (Værk 5)
I forløbet er der fokus på de forandringer som Georg Brandes og Det moderne gennembrud skabte fra 1870 og frem i den litteratur som blev skrevet, som skulle sætte problemer under debat: I forløbet er der fokus på fattigdom og kirke.
Vi arbejder med realisme som skrivestil.
Tekster:
Pontoppidan: Naadsensbrød, 1885
Herman Bang: Fattig-Liv, 1880
Pontoppidan: Isbjørnen, 1887 (værk 5)
Billeder:
L.A.Ring malerier
(https://ordrupgaard.dk/udstillinger/lauritz-andersen-ring/)
Indhold
Kernestof:
Læs "Isbjørnen" af Henrik Pontoppidan inden timen.
Karakterisér præstens hus: Genlæs Isbjørnen s. 6 (fra "Herinde modtoges han nu ikke..." ) til s. 8 (til skålens fedtede rand). Skriv en kort fortolkning (3-5 sætninger) og find 3 citater som underbygger din fortolkning. Skriv i elevfeedback.
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Gruppeopgave 1608 Isbjørnen.docx
Læs kapitel 6 om Det moderne gennembrud til og med afsnittet om temaer i det moderne gennembrud.
Perspektiveringer.pdf
DR dokumentar: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864 - 1880. 1800-tallet på vrangen del 6
Laurits Andersen Ring - Ordrupgaard
Pontoppidan Naadsensbrød.pdf
Skrivestil og sprog: Realisme som skrivestil
Tekstanalyse Naadsensbrød.docx
1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme
FATTIGLIV reportage Herman Bang, 1880 uddrag.docx
Genlæs jeres noter om realisme og hvad der kendetegner realistisk litteratur. I skal lave en individuel tekstanalyse i løbet af modulet i dag
Skærmbillede 2024-09-12 kl. 12.41.29.png
Supplerende stof:
Den debatterende artikel kommentarer årsprøve.docx
Den analyserende artikel kommentarer årsprøve.docx
Eksempel reflekterende artikel.docx
Den reflekterende artikel
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Modernitetserfaringer 1900-1919
I forløbet er der fokus på de to overordnede skrivestile realisme og modernisme som de kom til udtryk i særligt lyrikken i begyndelsen af det 20 århundrede.
Den modernistiske skrivestil var ny og digtere og kunstnere kunne udtrykke deres modernitetserfaringer. Vi læser særligt litteratur indenfor avenatgardebevægelserne futurisme og ekspressionisme.
Tekster:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
Filippo Marinetti: Det futuristiske Manifest, 1909 (uddrag)
Edith Södergran: Vierge Moderne, 1916
Emil Bønnelycke: Gaden, 1917
Emil Bønnelycke: Aarhundredet, 1918
Tom Kristensen: Nat i Berlin, 1921
Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, 1922
Broby-Johansen: FØDSEL, 1922
Tom Kristensen: Angst, 1930
Indhold
Kernestof:
7. 1890-2000: Modernisme og realisme
11. Det store sammenbrud.docx
Modernitet og modernisme.docx
TItanic en undergangsmyte fra litt veje.docx
1900-tallets stilretninger: Realismens og modernismens stiltræk
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
I skal forberede jer på at skulle lave en re-mediering (dvs. genskabelse) af Paa Memphis Station i timen. Forberedelsen er:
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tom Kristensen: Rio Janeiro | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Filippo Marinetti Det futuristiske manifest 1909 (1).docx
Litteratur i det 20. årh oplæg Lyrik.docx
Emil Bønnelycke Aarhundredet 1918.docx
Edith Södergran Vierge moderne.doc
Tom Kristensen Nat i Berlin 1921.docx
Broby-Johansen BORDELPIGE DRÆBER UFØDT.docx
Emil Bønnelycke Gaden 1917.pdf
Ekspressionisme fra Litteraturens veje, Systime.docx
Den italienske fascisme og futurismen.docx
Et par vrede unge mænd.docx
Supplerende stof:
Lav en tekstanalyse af enten "Angst" (Tom Kristensen) eller "FØDSEL" (Broby-Johansen). Kom så langt du kan på 40 minutter.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Diskursanalyse
Introduktion til diskursanalyse. Begreberne hegemonisk og antagonistisk diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæder og flydende betegnere.
Vi arbejder med analyse af danske værdier og kampen om begrebet danskhed.
Indhold
Kernestof:
Sprog og diskurs.pdf
Fra borgen Diskursanalyse i dansk 1.docx
Overvej hvilke 3 værdier du synes er danske. Skriv dem i elevfeedback og skriv i parentes 3 konnotationer for hver værdi.
3f diskursanalyse 2 øvelse om danske værdier.docx
Fra bogen Diskursanalyse i dansk.docx
3f diskursanalyse 2 øvelse om danske værdier (2).docx
SST Kampagne Rusmidler_elever.pdf
UNdervisningsevaluering dansk efterår 2024
Materiale egnet til diskursanalyse.docx
Diskursanayse eksempler på indledningssætninger (Unge og alkohol).docx
Supplerende stof:
8 kommaregler.doc
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Modernitetserfaringer: Eksistentialisme efter 1945
I forløbet arbejder vi med eksistentialismen efter 1945. I lærer både om Sartres og Camus forståelse for valg og ansvar, samt hvordan danske forfattere brugte eksistentialismen i deres romaner.
Tekster:
Camus: Sisyfos-myten, 1942 (uddrag)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne, 1953
Karen Blixen: Ringen, 1958
Peter Seeberg: Braget, 1962
Morten Søndergaard: UKEND DIG SELV, 2017 (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Martin A Hansen Paradisæblerne.docx
Spørgsmål til paradisæblerne.docx
Fra Litteraturens veje Eksistentialsime og efterkrig.docx
Eksistentialisme-ark.pdf
Camus Sisyfosmyten.pdf
3f Gruppeopgave
Peter Seeberg Braget.docx
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) Karen Blixen
Peter Seeberg
Karen Blixen Ringen - tekst
Litteraturhistorie: 60er modernisme
UKEND DIG SELV: MORTEN SØNDERGAARD
Supplerende stof:
8 kommaregler.doc
Den debatterende artikel kommentarer årsprøve (1).docx
Den analyserende artikel kommentarer årsprøve (1).docx
Om perspektivering.docx
Perspektiveringer (1).pdf
2f opbygning af analyseafsnit.docx
https://app.minlaering.dk/bog/45
https://app.minlaering.dk/bog/3
Minlæring (komma)
Lektiespørgsmål fra gruppen: 1) HVorfor straffer guderne Sisyfos? 2) Hvad er Sisyfos straf? 3) Hvorfor er denne straf den værst tænkelige?
Arbejdsspørgsmål
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Nyeste litteratur - tekster og paratekster
I forløbet om nyeste tid arbejder vi med et bredt udvalg af tekster som har det tilfælles at de er realistiske, skrevet i et råt og direkte sprog og er en del af en tendens med lyriske nybrud. Vi arbejder også med paratekster som en del af kommunikationen i forbindelse med udgivelsen af nye værker.
Tekster:
Lone Aburas: Det er et jeg der taler (Regnskabets time), 2017 (uddrag)
Niviaq Corneliussen: Blomsterdalen, 2020 (uddrag)
Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage, 2020 (uddrag)
Glenn Beck: Jeg anerkender ikke længere deres autoritet, 2022 (uddrag)
Paratekster:
Information 13/1 2018: Interview med Lone Aburas
Gyldendal.dk
: Niviaq Corneliussen læser op
"Vi anerkender ikke længere jeres autoritet", Podcast med Glenn Beck og hans mor (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Lone Aburas Det er et jeg der taler.pdf
Lone Aburas: ’Jeg har stor sympati for indignationen og uforsonligheden’
DIGTFIX: Lone Aburas læser op af Den sorte bog (B-sider), 2019
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Niviaq Korneliussen Blomsterdalen uddrag.docx
Blomsterdalen. Niviaq Corneliussen læser op og fortæller om romanen
Glen Beck Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet s 1-42.pdf
Glenn Bechs mor anerkender ikke længere jeres autoritet
Prøvesp nyeste tid Caspar Eric.docx
Caspar_Eric_Jeg_vil_ikke_tilbage.pdf
Arbejdsspørgsmål: Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition
Indhold
Kernestof:
Min læring: God stil (Grundbog til skriftlig dansk)
Min læring: Danskgram (korrekt sprog og typiske fejl)
Eksempler på skriftlige opgaveformuleringer i dansk.docx Eksempel Analyserende artikel 2.docx Eksempel debatterende artikel.docx Eksempel reflekterende artikel.docx
3f dansk- Repetition i dansk .docx
3f dansk- Materialer og analysemetoder til eksaminer i dansk .docx
Vdgb Dansk_STX_2014_Opgave1.pdf
Se hvordan I forbereder jer under opgaver på Lectio.
Om de tre genrer
Spørgsmål og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf.pdf
tekst til opgave 2 analyserende.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Tilladte hjælpemidler til prøver i dansk
I må tilgå (dvs. åbne) og anvende:
Alle materialer som er læst og set i undervisningen og som er nævnt i undervisningsbeskrivelsen.
I må kun åbne de direkte link, dvs. et link til "Holberg 4 ever" betyder at I må gå til dette link, men ikke gå til andre sider på
dr.dk
.
I må bruge hele e-bogen "Litteraturen på langs og på tværs", da den er jeres litteraturhistorie, og er at sammenligne med en fysisk bog.
I må bruge hele e-bogen "God stil" fra MinLæring.
I må bruge ordbogen:
ordbogen.com
og
ordnet.dk
(hvor I kan finde ordbøger over både gammelt og moderne dansk.
I skal downloade alt det som er muligt, så I skal være så lidt som muligt på nettet. Under prøven vil exam cookie køre i baggrunden
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563692017", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563692017", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563692017" }