Holdet 2022 DA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birgitte Yde Kjær, Martin Mikkelsen
Hold 2022 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dokumentarfilm (fra Grundforløbet)
Titel 2 Intro til lyrik
Titel 3 Intro til noveller
Titel 4 Jacob Ejersbo: Eksil (værk 1)
Titel 5 Mytemotiver i dansk litteratur
Titel 6 60ernes og 70ernes samfund og tekst (da-hi forløb)
Titel 7 Argumentation og retorik
Titel 8 1700-tallet: Erasmus Montanus (værk 2)
Titel 9 Steder i litteraturen: By og land
Titel 10 Journalistik (værk 3)
Titel 11 1800-tallet: Romantikken (værk 4)
Titel 12 Det moderne gennembrud (Værk 5)
Titel 13 Modernitetserfaringer 1900-1919
Titel 14 Diskursanalyse
Titel 15 Modernitetserfaringer: Eksistentialisme efter 1945
Titel 16 Nyeste litteratur - tekster og paratekster
Titel 17 Repetition
Titel 18 Tilladte hjælpemidler til prøver i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dokumentarfilm (fra Grundforløbet)

Grundforløbet i dansk med emnet dokumentargenren har til formål at give eleverne kendskab til og forståelse for:
Genren dokumentarfilm med udgangspunkt i nedenstående materiale
Filmiske virkemidler
Elementære overvejelser om forholdet mellem fakta- og fiktionsgenrer og autenticitets-markører.
Etiske overvejelser i forbindelse med dokumentargenren (som forberedelse til eksamensopgaver af typen “kunstens/mediernes/litteraturens grænser)

Eleverne har lavet en værklæsning af dokumentaren, DR3s Sabbatår i krig 2021 ( Det er ikke bare en højskole S1, ES) som afsluttes med et skriftligt produkt, og eleverne er blevet præsenteret for forskellige eksempler på dokumentar-genrerne autoritativ, observerende, deltagende og poetiske.  

Fælles materiale:
Fakta og fiktion Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier Systime. iBog.
ISBN: 9788761668332. Copyright forfatterne og Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S 2020

Dorte Granild og Mette Wolfhagen: Dox. 2016. Lindhardt og Ringhof. s. 9-11 (definition), 18-21(autenticitets-markører), 33-35, 37-38, 40-42, 53-55 (de tre klassiske dokumentargenrer, den poetiske dokumentar).

Opslagsværk om film-begreber: Filmcentralens Filmleksikon A-A

DR:  https://www.dr.dk/drtv/se/sabbataar-i-krig_-det-er-ikke-bare-en-hoejskole_239079

Begrebs-ark “Læs effektivt!” bruges når eleverne læser teori fra DOX + andet læsestof.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro til lyrik

Forløbet introducerer til tekstanalyse af lyrik og der er særligt fokus på syntaks, sproglige virkemidler og digtenes visuelle struktur.

Formålet er at huske og / eller lære begreber og anvende disse i en systematisk tekstanalyse og fortolkning.

Indhold:
Yahya Hassan: KNÆL FOR MONSUNEN, 2019
+ selvvalgte lyriske tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intro til noveller

I forløbet arbejder eleverne med tekstanalyse af prosatekster (noveller). Formålet er at huske og / eller lære at analytiske færdigheder og systematik fx ved at lave analyse og fortolkning af fortællertyper, karakteristik af personer og miljø, komposition og semantiske skemaer.

Indhold:
Jan Sonnergaard: "Netto og fakta", i Radiator, 1997
Katrine Marie Guldager: "Nørreport", i København, 2004
Helle Helle: "Ikke min dag", 2008
Thomas Korsgaard: "Vintermedister", i Skam, red. Tine Flyvholm og Lene Kønigsfeldt, 2017
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jacob Ejersbo: Eksil (værk 1)

Jacob Ejersbos roman EKSIL fra 2009 læses som sammenhængende værk med fokus på hovedkarakteren Samanthas udvikling og relationer.

Temaer i romanen: ungdomskultur, familierelationer, kulturmøde og identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mytemotiver i dansk litteratur

I forløbet er der fokus på mytemotiver, særligt syndefaldesmyten, der kan genkendes i dansk litteratur.

Vi arbejder med begrebet intertekstualitet.

Indhold:
Syndefaldsmyten, Biblen, Første Mosebog kap. 2-3
Anders Bodelsen: "Drivhuset", 1965
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have", i Vandmærker, 1993
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 60ernes og 70ernes samfund og tekst (da-hi forløb)

Forløbet er optakten til dansk-historieopgaven (DHO) og er klassens første litteraturhistoriske forløb, hvor der læses fremstillinger af 60erne og 70ernes økonomsike udvikling, kultur og protestbevægelser (kønskamp og ungdomsoprør. Disse fremstillinger giver kontekst til tekstanalysen. Introduktion til modernisme og nyrealisme.

Indhold:

Klaus Rifbjerg: "Det bliver os pålagt", 1960
Anders Bodelsen: "Signalet", 1965
Steppeulvene: "Itzy bitzy", 1967
Peter Belli: "Bliv væk fra vores kvarter", 1970
Røde mor: "Ta´på landet", 1976
Jomfru Ane Band: "Plutonium" 1977
Vita Andersen: "Hvad tror du jeg tror", 1977
Juncher: "Mogens og Karen", 2004
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Argumentation og retorik

I forløbet er der fokus på argumentation og retorik. Formålet er at øve sig i kommunikationsanalyse (Ciceros pentagram), argumentationsanalyse (Toulmins model) og argumentationstyper, samt retorisk analyse (appelformer) og sproglig analyse (sproglige virkemidler)

Forløbet indeholder både analyse af andres argumentation, samt produktion af egne argumenter både mundtligt og på skrift. Der arbejdes med emnerne "Mobiltelefoner i timerne" og "drukkultur"

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 1700-tallet: Erasmus Montanus (værk 2)

I forløbet om 1700tallets oplysningstid arbejdes der med oplysningstidens filosofi eller livssyn, med borgerskabets og liberalismens fremkomst og med dramaet som genre, særligt Ludvig Holbergs karakterkomedie.

Ludvig Holbergs drama "Erasmus Montanus" fra 1723 læses som værk 2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Steder i litteraturen: By og land

Tematisk forløb om stedets betydning i litteratur. Vi arbejder bl.a. med Georg Simmels begreber om det blaserte storbymenneske og det bonerte lilleby-menneske.


Indhold:
Morten Pape: "Planen" (uddrag), 2015
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi"(uddrag), 2017
Kristian Bang Foss: "Frank vender hjem" (uddrag), 2019

"Hvor kragerne vender", Instruktør: Lisa Jespersen, 2020
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 1800-tallet: Romantikken (værk 4)

I forløbet er der fokus på de forskellige måder hvorpå den romantiske filosofi  og verdenssyn med en åndelig, ideal verden og en fysisk verden kom til udtryk i første halvdel af 1800-tallet. Vi arbejder med universalromantik, ny-platonisme, nationalromantik, biedemeier og poetisk realisme. Den overordnede retning går fra idealisme mod en mere realistisk litteratur frem mod 1850erne.

I tekstanalyser er der særligt fokus på billedsprog (lyrik) og fortælleren (prosa)

Tekster:
Staffeldt: Indvielse, 1804
Öehlenschläger: Morgenvandring, 1805
St. st. Blicher: Sildig opvaagnen (værk 4), 1828
Öehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud (Værk 5)

I forløbet er der fokus på de forandringer som Georg Brandes og Det moderne gennembrud skabte fra 1870 og frem i den litteratur som blev skrevet, som skulle sætte problemer under debat: I forløbet er der fokus på fattigdom og kirke.

Vi arbejder med realisme som skrivestil.

Tekster:
Pontoppidan: Naadsensbrød, 1885
Herman Bang: Fattig-Liv, 1880
Pontoppidan: Isbjørnen, 1887 (værk 5)

Billeder:
L.A.Ring malerier
(https://ordrupgaard.dk/udstillinger/lauritz-andersen-ring/)














Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Modernitetserfaringer 1900-1919

I forløbet er der fokus på de to overordnede skrivestile realisme og modernisme som de kom til udtryk i særligt lyrikken i begyndelsen af det 20 århundrede.

Den modernistiske skrivestil var ny og digtere og kunstnere kunne udtrykke deres modernitetserfaringer. Vi læser særligt litteratur indenfor avenatgardebevægelserne futurisme og ekspressionisme.

Tekster:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
Filippo Marinetti: Det futuristiske Manifest, 1909 (uddrag)
Edith Södergran: Vierge Moderne, 1916
Emil Bønnelycke: Gaden, 1917
Emil Bønnelycke: Aarhundredet, 1918
Tom Kristensen: Nat i Berlin, 1921
Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, 1922
Broby-Johansen: FØDSEL, 1922
Tom Kristensen: Angst, 1930
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Diskursanalyse

Introduktion til diskursanalyse. Begreberne hegemonisk og antagonistisk diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæder og flydende betegnere.

Vi arbejder med analyse af danske værdier og kampen om begrebet danskhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernitetserfaringer: Eksistentialisme efter 1945

I forløbet arbejder vi med eksistentialismen efter 1945. I lærer både om Sartres og Camus forståelse for valg og ansvar, samt hvordan danske forfattere brugte eksistentialismen i deres romaner.

Tekster:
Camus: Sisyfos-myten, 1942 (uddrag)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne, 1953
Karen Blixen: Ringen, 1958
Peter Seeberg: Braget, 1962
Morten Søndergaard: UKEND DIG SELV, 2017 (uddrag)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyeste litteratur - tekster og paratekster

I forløbet om nyeste tid arbejder vi med et bredt udvalg af tekster som har det tilfælles at de er realistiske, skrevet i et råt og direkte sprog og er en del af en tendens med lyriske nybrud. Vi arbejder også med paratekster som en del af kommunikationen i forbindelse med udgivelsen af nye værker.

Tekster:
Lone Aburas: Det er et jeg der taler (Regnskabets time), 2017 (uddrag)
Niviaq Corneliussen: Blomsterdalen, 2020 (uddrag)
Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage, 2020 (uddrag)
Glenn Beck: Jeg anerkender ikke længere deres autoritet, 2022 (uddrag)

Paratekster:
Information 13/1 2018: Interview med Lone Aburas
Gyldendal.dk: Niviaq Corneliussen læser op
"Vi anerkender ikke længere jeres autoritet", Podcast med Glenn Beck og hans mor (uddrag)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Tilladte hjælpemidler til prøver i dansk

I må tilgå (dvs. åbne) og anvende:

Alle materialer som er læst og set i undervisningen og som er nævnt i undervisningsbeskrivelsen.

I må kun åbne de direkte link, dvs. et link til "Holberg 4 ever" betyder at I må gå til dette link, men ikke gå til andre sider på dr.dk.

I må bruge hele e-bogen "Litteraturen på langs og på tværs", da den er jeres litteraturhistorie, og er at sammenligne med en fysisk bog.

I må bruge hele e-bogen "God stil" fra MinLæring.

I må bruge ordbogen: ordbogen.com og ordnet.dk (hvor I kan finde ordbøger over både gammelt og moderne dansk.

I skal downloade alt det som er muligt, så I skal være så lidt som muligt på nettet. Under prøven vil exam cookie køre i baggrunden

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer