Holdet 2022 DA/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Casper Thrane
Hold 2022 DA/v (1v DA, 2v DA, 3v DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værk 1 - Dokumentaren som genre
Titel 2 Reflektere på skrift - Mad, mig og minder
Titel 3 Novellen som genre
Titel 4 Retorik og argumentation
Titel 5 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 6 Køn - Diskursanalyse og socialkonstruktivisme
Titel 7 VÆRK 2: Litteraturens film
Titel 8 FF3 - At diskutere på skrift DA/SA
Titel 9 Bliv journalist på syv timer - Journalistik
Titel 10 VÆRK 3 og 4: Modernismer i dansk litteratur
Titel 11 FF5 - Besættelsestiden (1940-1945) DA/HI
Titel 12 VÆRK 5 - Johannes V. Jensen "Kongens Fald" (1901)
Titel 13 Smag, æstetik, hermeneutik i litteraturen
Titel 14 ChatGPT - Snyd eller didaktisk værktøj?
Titel 15 VÆRK 6 Ibsen "Gengangere", det moderne gennembrud
Titel 16 Repetition af fiktions- og dokumentargenren
Titel 17 Novellen som genre - Blichers "Sildig Opvaagnen"
Titel 18 Køn - diskurser, socialkonstruktivisme og Bourdieu
Titel 19 Måltidet som tema i litteraturhistorien
Titel 20 Litteraturhistoriske kernestekster
Titel 21 Opinionsjournalistik - Argumentation og diskurser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værk 1 - Dokumentaren som genre

Grundforløbet i dansk med emnet dokumentargenren har til formål at give eleverne kendskab til og forståelse for:

- Genren dokumentarfilm med udgangspunkt i nedenstående materiale
Filmiske virkemidler
- Elementære overvejelser om forholdet mellem fakta- og fiktionsgenrer og autenticitetsmarkører.
- Etiske overvejelser i forbindelse med dokumentargenren (som forberedelse til eksamensopgaver af typen “kunstens/mediernes/litteraturens grænser)

Eleverne har lavet en værklæsning af dokumentaren Sabbatår i krig: Det er ikke bare en højskole (1:6), DR3 2021, som afsluttes med et skriftligt produkt. Eleverne er desuden blevet præsenteret for forskellige eksempler på dokumentargenrerne - autoritativ, observerende, deltagende og poetisk dokumentar.

Materiale:
- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: Dox. 2016. Lindhardt og Ringhof. s. 9-11 (definition), 18-21(autenticitets-markører), 33-35, 37-38, 40-44 (de tre klassiske dokumentargenrer), 53-55 (den poetiske dokumentar), 63.
- "Fakta og fiktion", fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier Systime, 2020.
- Opslagsværk om filmbegreber Filmcentralens Film leksikon A-A
- DR3: Sabbatår i krig: Det er ikke bare en højskole (1:6). 2021.
- Begrebs-ark “Læs effektivt” bruges når eleverne læser teori fra DOX + andet læsestof.

(I alt ca. 80 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reflektere på skrift - Mad, mig og minder

Forløbet introducerer eleverne til skriftlighed som en rekursiv proces. Dertil kommer et fokus på specifikke skrivehandlinger, som er centrale for at mestre den skriftlige eksamensgenre, den reflekterende artikel. Der er tale om skrivehandlingerne 'at reflektere'; herunder 'at konkretisere' og 'at abstrahere'. Skriveforløbet lader desuden eleverne skrive fagligt med anvendelse af en personlig stemme.
Emnet er elevernes erfaringer med mad og smagsoplevelser, som knytter sig til erindringen og dermed deres fysiologiske, kulturelle og sociale erfaringsverden.
De tekstlingvistiske begreber: Kohæsion, kohærens, sætningskoblinger og referentkoblinger er desuden i fokus som grundlag for den reflekterende artikels skrivehandlinger.

Materiale:
- Solveig Bennike: "Skriftlighed", Faglige forbindelser, 205-209.
- Helle Brønnum Carlsen: "Smag" (2009), Det gastronomiske leksikon: http://www.gastrolex.dk/content/smag
- Dansksiderne: "Tekstlingvistiske begreber", https://dansksiderne.dk/index.php?id=7677
- Den reflekterende artikel: http://octavius.vibygym.dk/den-reflekterende-artikel.html
- Eva Heltberg: "Skriv løs, slet og ret" (2009), s. 33-35
- Kristian Ditlev Jensen: "Blodige jordbær", Livret (2004), s. 22-27.
- Karl Ove Knausgård: "Blommer", Om sommeren (2016).
- Karl Ove Knausgård: "Sukker", Om vinteren (2015), s. 157-159.
- Susan Mose m.fl.: "Skriftlig eksamen i dansk stx og hf" (2019), s. 11-15.
- Ole G. Mouritsen og Klaus Styrbæk, "Mundfølelsen i smagens univers", Fornemmelse for smag (2016), s. 1-6

I alt ca. 31 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Novellen som genre

Novellen som genre

Den berømte amerikanske forfatter, Edgar Allan Poe (1809-1849), definerede novellen som en tekst, man kan læse ”in one sitting” – altså en tekst, man kan læse i ét stræk uden at rejse sig op. Novellens eneste karakteristika er altså ifølge Poe at være kort. Som vi skal se i dette forløb er der imidlertid mange andre aspekter ved novellen som genre, man kan hæfte sig ved. F.eks. skriver den ligeså berømte tyske forfatter J. W. Goethe (1749-1832) om novellen:

”Hvad er en novelle andet end en indtruffet, uhørt begivenhed. Dette er det sande begreb, og meget der i Tyskland går under betegnelsen novelle, er slet ikke en novelle, men en fortælling eller hvad De vil.”
(J. W. Goethe i samtale med Eckermann 29/1-1827, Werke, Hamb. Ausg. 6, 1968, s. 726).

Dermed mente Goethe, at novellen som genre ikke så meget handlede om længden som om indholdet. Den ”uhørte begivenhed” tematiserer nogle grundkonflikter og almenmenneskelige problemstillinger, som ofte kan stille en hel verdensorden på højkant. Hvad er retfærdighed? Er den noget, som er almengyldigt eller har alle krav på at definere den? Findes Gud? Og hvis han gør, hvorfor findes der så ondskab i verden? Ifølge Goethe er novellen derfor en stærkt komprimeret tekstgenre. Og selv de gamle tekster rummer grundkonflikter, som er aktuelle i dag.
Målet for dette forløb er, at vi tilegner os en genrebevidsthed omkring novellen. I forsøget på dette skal vi anvende vores viden fra dansk-historieforløbet for at se, om novellegenren ændrer sig med de litterære perioder. Vi skal dykke dybt ned i teksterne og nærlæse dem for at finde frem til den enkelte teksts fortolkning. Og vi skal ikke mindst anvende vores danskfaglige grundbegreber for at kunne sætte ord på vores litterære erkendelser.

Undervisningsmål:
• Viden om novellen som genre
• Litteraturhistorisk bevidsthed og dens indvirkning på genren
• Kendskab til prosaens forskellige fortælleformer og disses muligheder
• Evnen til at analysere, fortolke og vurdere forskellige tekster gennem nærlæsning
• Evnen til at benytte tekstanalytiske begreber, metoder og terminologi bevidst
• Træning i mundtlighed vha. mindre oplæg

Materiale
- Peter Adolphsen: "Madeleine - eller lille trist roman", Små historier (1996) (1 s.)
- H. C. Andersen: "Grantræet" (1844) og "Nissen hos Spækhøkeren" (1853)
- Emeli Bergman, "Artefakt", Salt (2017) (6 s.)
- Anders Bodelsen: "Snyd", Rama Sama (1967)
- ”Om djævelens snedighed om omhvad Guds veje er skjulte", Gesta romanorum (1472) (4 s)
- ”Om et nyt retsspørgsmål og om en dom der blev givet i Alexandria", Il Novellino (1525) (2 s)
- Helle Helle: "En stol for lidt", Rester (1996) (2 s).
- Ernest Hemingway: ”Bjerge som hvide elefanter” fra: Men Without Women (1927) (6 s)
- Per Højholt, "ingenting!", Stenvaskeriet og andre stykker (1989) (2 s.)
- Johannes V. Jensen: "Oktobernat", Himmerlandshistorier (1898) (4 s)
- Alexander L. Kielland: ”Karen”, fra: To Novelletter fra Danmark (1882) (9 s)
- Peter Seeberg: "Enkle retter. Nogle forslag", Argumenter for benådning (1976)

Sekundærlitteratur:
- Litteraturens veje, Afsnittene "Fortælleteori", "Novellen", "Minimalisme" genren (4 s)

I alt ca. 74 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik og argumentation

Dette forløb har handlet om retorik og argumentation. Vi har arbejdet med sproglig analyse og fortolkning, nærmere bestemt retorisk analyse og argumentationsanalyse, af en tale. Forløbet har haft til formål at træne elevernes evne til at – udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt – dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund – anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed – analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster i alle medier samt at udvikle elevernes personlige stemme.

som led i forløbet skriver eleverne i par taler inden for én af de tre talegenrer (formidlingstalen, lejlighedstalen og politisk tale). Talerne optages og evalueres som også som en skriftlig aflevering.

Arbejdsformer: Læreroplæg, par- og gruppearbejde, individuel opgaveløsning, skriveøvelser, kreative øvelser

Materiale:
- Hagen, Jimmy Zander: Sprog og tale – mundtlighed i dansk (2005), s. 10-19 og 71-84.
- Mette Møller Jørgensen og Anne Bornerup Græsborg: Diskursanalyse i dansk, Systime 2014, s. 8-21, 22-26.
- Odgaard, Marianne, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinther: ”Kapitel 2: Retoriske virkemidler”, s. 108-111 i Forløb i sprog (2014).
- Bech, Glenn: "Nytårstale - DR - Deadline", DR2, 02.01.2023: https://twitter.com/Deadline_dr/status/1609942517507670016?lang=da
Tekst: https://www.dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023/

I alt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO - Det moderne gennembrud

DHO-forløbet "Det moderne gennembruds historie og litteratur" strækker sig over 7 danskmoduler og 7 historiemoduler samt 4 skriftlighedsmoduler (dansk) og 5 vejledningsmoduler (dansk og historie).
Forløbet lader eleverne arbejde fællesfagligt med den kunstneriske og historiske periode og danner udgangspunkt for elevernes skriftlige dansk-historie-opgave, som de forsvarer mundtligt i eksamensperioden. Eleverne arbejder med væsentlige skrivehandlinger (at redegøre, at analysere, at diskutere) som led i udarbejdelsen af deres DHO.

Materiale:
- Bang, Herman, "Tine",(1889), kapitel 4 (s 9 sider)
- Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: Litteraturens veje, afsnittene Amalie Skram og Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde samt J. P. Jacobsen: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=614
- Jacobsen, J. P., "Niels Lyhne" (1880), uddrag kapitel 9 (8 s)
- Jensen, Johannes V., "Maskinerne" Den gotiske Renaissance (1901), uddrag (10 s)
- Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs", kapitlet 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud https://litthist.systime.dk/?id=125
- Litteratursiden: "Tine af Herman Bang", https://litteratursiden.dk/anmeldelser/tine-af-herman-bang-0
- Pio, Louis: "Maalet er fuldt" (1872), https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-maalet-er-fuldt-1872
- Pontoppidan, Henrik, "Naadsensbrød", Fra Hytterne (1887) (6 s)
- Poulsen, Henrik: Grundbog til dansk, afsnittet "Sprogrigtighed", https://grundbogtildansk.systime.dk/?id=186 (Afsnittet er udleveret som trykt tekst til eleverne).
- Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der? https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Staffeldt, Schack von: "Indvielsen" (1804)

(I alt ca. 170 s)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale - Retorik og argumentation 31-03-2023
Analyse som skrivehandling frem mod DHO 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Køn - Diskursanalyse og socialkonstruktivisme

Introduktion til begrebet diskursanalyse. Vi arbejder indledende med dskursanalytiske begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonisme, flydende betegner, konnotationer. Caseøvelser om SU, pension, abort, taler. Diskursanalysens begreber suppleres af værktøjer hentet fra argumentationsanalyse, retorik og kommunikationsanalyse.

Vi uddyber derefter diskursanalysen med en introduktion til socialkonstruktivismen med udgangspunkt i traditionen fra Judith Butler. Fokus er kønsopfattelser og hate speech, og vi analyserer og diskuterer problemstillinger omkring køn med et supplerende fagligt begrebsapparat. Vi stiller skarpt på kønnet som social konstruktion fremfor blot et resultat af biologiske faktorer. Her ser vi på køn som performance (køn er noget, man gør) og køn som performativitet (køn er noget, der gør en), citeringer af bestemte kønsdiskurser; herunder begreberne myte, kopi og original.

Som en væsentlig del af forløbet læses flere prosadigte fra Glenn Bechs autofiktive digtroman "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet - Manifest" ((2022). I arbejdet med Glenn Bech arbejder klassen med væsentlige sociologiske begreber fra Pierre Bourdieu, begreber som kulturel, social og økonomisk kapital, habitus og symbolsk vold.

Eleverne skriver en analyserende artikel som en del af forløbet. Artiklen omhandler Glenn Bechs prosadigt "X - der hvor jeg kommer fra er køn noget man er".

Materiale:
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet - Manifest" (2022), afsnittet MIG & MIN MUTTI. (Læseprøven på: https://www.gyldendal.dk/produkter/jeg-anerkender-ikke-langere-jeres-autoritet-9788702382068) samt enkeltdigtene: "Der hvor jeg kommer fra, er køn noget man er", "Ringe til en ven", "Umiddelbart giver jeg heller ikke meget for den queerness der".
Skønlitteratur på P1: "Glenn Bech er misundelig", https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur/skoenlitteratur-2022/skoenlitteratur-glenn-bech-er-misundelig-11032203393 (45 min)
Ditte Campion: Blik for køn, uddrag,  kap. 1-3. (10-22, 24-41, 44-73)
Diverse reklamer, småtekster m.m. hentet fra især Campions bog.
Græsborg og Jørgensen: Diskursanalyse i dansk, Systime (2014), s. 8-35.
- Greenpeace: https://www.greenpeace.org/denmark/nyhed/landbrug/er-koensroller-lavet-af-leverpostej/
- Greenpeace: https://www.greenpeace.org/denmark/vaer-med/skaret-ind-til-benet-7-myter-i-reklamer-for-kod/
- Dove Unslaught: https://dansk.kvinnorsrattigheter.org/11-medier/

I alt ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 VÆRK 2: Litteraturens film

Litteraturens film – et forløb i dansk om kortfilm og litteratur

Film og litteratur har flere ting til fælles. De er bl.a. begge fortællende og billedskabende. Som læser af f.eks. romaner og noveller er man blot selv instruktør af en indre film, som kører med fantasien og refleksionen som drivkraft. Den tætte forbindelse mellem filmen og litteraturen betyder, at vi kan bruge eller overføre mange af vores evner til at analysere og fortolke litterære tekster til arbejdet med filmen.

I forløbet, Litteraturens film, skal vi arbejde indgående med kortfilmen – præcis som vi er vant til at nærlæse de litterære tekster. Det betyder, at vi skal se og gense filmene for på den måde at kunne fokusere på deres enkeltdele og forskellige niveauer. Forløbet introducerer jer således til kortfilmen som genre (fiktion og fakta) og sætter jer i stand til at analysere og fortolke film med filmanalysens fagterminologi. Vi arbejder indgående med filmens udtryk (lys, lyd, kamera etc.), form (dramaturgi), indhold (personer, emne) og idé (fortolkning). Også forholdet mellem filmen og seeren, kommer vi til at inddrage. Undervejs arbejder vi i længerevarende gruppearbejder med efterfølgende oplæg og klassediskussioner.

Forløbet tæller som et ”medieværk”, fordi vi beskæftiger os med flere afrundede medietekster, og laver helhedsanalyser af disse, som vi gør det, når vi nærlæser et større litterært værk.

Undervisningsmål:
• Opnå indsigt i det analytiske begrebsapparat for litteratur og film. Kunne analysere, fortolke, perspektivere og vurdere litterære tekster og medietekster (film).
• Kunne aflæse og uddrage betydningen af litterære tekster og medietekster samt kunne vurdere disse tekster som led i en kommunikationssituation.
• Navigere i skærmbaserede tekster samt kunne indsamle, sortere og anvende materiale i trykt eller elektronisk form.
• Opnå kendskab til forskellige genrer inden for filmmediet.
• Træne det mundtlige oplæg som en formidlingsopgave i teori og praksis.
• Opnå kendskab til den analyserende artikel som eksamensgenre.

Arbejdsformer:
• Gruppearbejde
• Projektarbejde
• Mundtlige oplæg

Materiale:

Filmene:
- Christensen, Pernille Fischer: Habibti min elskede (2002), 30 min.
- Sutton, Marc Louis: Pinde og pistoler (2016), 8 min.
- Leth, Jørgen: Det perfekte menneske (1968), 9 min.
- Lotte Svendsen: Café Hector (1996), 16 min.
- Anders Walter: Natsværmer (2020), 20 min.
- Hisham Zaman: Bawke (2005), 15 min.

- Poulsen, Henrik: Litteraturens film, Gyldendal og Det danske filminstitut (2005), s. 8-27, 40-66, 70-98.
-  Bang, Herman: ”Gennem Rosenborg Have” (1912), s. 101.
- Filmcentralen: "Filmleksikon", https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
- Seeberg, Peter: ”Meddelelse til de ankommende passagerer” (1981), s. 102.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FF3 - At diskutere på skrift DA/SA

Forløbet lader eleverne træne skrivehandlingen at diskutere...

Materialer:


I alt ca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Bliv journalist på syv timer - Journalistik

Forløbet Bliv journalist på syv timer lader klassen arbejde med produktivt og receptivt med journalistikken. Klassen skaber et webmagasin på syv undervisningsmoduler og arbejder med informationssøgning, kildetyper, nyhedskriterier, nyhedsgenrer, interview m.m. Som afslutning på forløbet producerer alle elever en artikel (nyheds- eller baggrundsartikel, klumme eller anmeldelse) inden for deres egen redaktions emneområde.

Materiale:
- Hansen, Andreas: "Bliv journalist på syv timer" (2010), Dansklærerforeningens Forlag.

Antal sider, ca. 130.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 VÆRK 3 og 4: Modernismer i dansk litteratur

Forløbet "Modernismer i dansk litteratur" introducerer eleverne til dansk modernisme med afsæt i Johannes V. Jensens prosalyrik. Forløbets hovedtanke er, at den danske modernisme i litteraturen tager udgangspunkt i den såkaldte modernitetserfaring, dvs. tanken om, at tilværelsen er uden en overordnet metafysisk mening. En tanke, som særligt opstår under og på baggrund af det moderne gennembrud (1870-1890). Modernismen har således sit udgangspunkt i tiden omkring 1890'erne og frem.

I forløbet arbejder eleverne særligt med lyriske tekster med fokus på samspillet mellem den digteriske form (sprog og stil) og indholdet. Eleverne læser tekster fra hele det 20. århundrede og kommer dermed rundt om forskellige typer af modernismer og realismer. I den forbindelse arbejdes også med Hans Jørgen Nielsens tanke om modernismens tre faser. Som en del af forløbet arbejder klassen med filmen "Hvidsten Gruppe" (Værk 3), som binder an til klassens FF5-forløb om besættelsestiden, som også kan ses som en skildring af en periode i modernismen.

Forløbet afrundes med en værklæsning fra nyeste tid, Christina Hagens prosalyriske samling POW POW POW - Pistoldigte (2024) som et eksempel på postmoderne autofiktion.

Materiale:
- Emil Bønnelycke: "Aarhundredet", Asfaltens Sange (1918)
- Christina Hagen: POW POW POW - Pistoldigte (2024), hele 1. del, POW samt uddrag fra 2., POW POW og 3. del, POW POW POW (ca. 40 sider)
- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1946)
- Yahyah Hassan: "Barndom" (2013)
- Per Højholt: "Spleen" (1993)
- Johannes V. Jensen: "Interferens", Digte (1906)
- KESI: "Outro - 30 somre" (2022)
- Elias Marinetti: "Futurismens manifest" (1909)
- Martin Andersen Nexø: "En Lønningsdag" (1890)
- Klaus Rifbjerg: "Værtshus", Under vejr med mig selv (1956)
- Anne-Grethe Bjarup Riis: "Hvidsten Gruppe" (2012) (122 min.)
- Jean-Paul Sartre: "Eksistentialisme er en humanisme" (1946), uddrag ca. 8 sider
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)

Sekundærlitteratur:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapitlet "1890-2000 - Modernisme og realisme", https://litthist.systime.dk/?id=126 , afsnittene: "!890-1900: Modernisme og realisme", "Det moderne samfund", "1900-tallets stilretninger", "Tidlig modernisme: (1890-1945)", "Storbymodernisme og postmodernisme".

I alt ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 FF5 - Besættelsestiden (1940-1945) DA/HI

Forløbet om den danske besættelsestid arbejder sammen med klassens modernismeforløb, Modernismer og realismer i det 20- århundredes danske litteratur.

I forløbet samarbejder danskfaget med historie om perioden 1940-1945 i dansk historie og litteratur. Eleverne arbejder i danskfaget særligt med litteratur i form af artikler, breve og digte fra perioden. Sammen med historiefaget besøger klassen Besættelsesmuseet i Aarhus.

Materiale:
- Kim Malthe Bruun:
- Danmarkshistorien.dk:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hvidstengruppen-1
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hvidstengruppen (flere artikler i højre margin)
- Morten Nielsen: Krigere uden Vaaben (1943), “Foraarets Horisont”: https://kalliope.org/da/text/nielsenm2017090207; “Vi sender Dansemusik om Natten”: https://kalliope.org/da/text/nielsenm2017090204; “Tak for det”: https://kalliope.org/da/text/nielsenm2017090209 ; “Døden”: https://kalliope.org/da/text/nielsenm2017090215
- Riis, Anne-Grethe Bjarup: "Hvidsten Gruppen" (2012), Regner Grasten Film.

I alt ca. 185 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 VÆRK 5 - Johannes V. Jensen "Kongens Fald" (1901)

Læsningen og arbejdet med Johannes V. Jensens roman "Kongens Fald" (1901) binder an til 2g-forløbet om "Modernismens start: 1900-tallets danske litteratur".

I forløbet arbejder eleverne med Jensens roman ud fra selvvalgte passager. Arbejdet gennemføres i diskussionsgrupper ud fra de selvvalgte passager, og det munder ud i korte oplæg om "Kongens fald" for de øvrige elever i klassen, hvorved nærlæsning, værklæsning, modernismebegreber og mundtligformidling trænes.

Klassens læseinstruks har været følgende:

Vi indleder danskundervisningen efter sommerferien med at diskutere og arbejde med det 20. århundredes allerbedste danske roman "Kongens Fald" (1901) af Johannes V. Jensen, som I jo kender til fra nogle af hans digte fra "Digte" (1906) (f.eks. "Interferens" og "Paa Memphis Station"). Lektien er (som skrevet ud lige inden ferien), at I alle har læst romanen færdig til dette første danskmodul.

Man kan som optakt læse ultrakort om romanen her:  https://litteratursiden.dk/analyser/jensen-johannes-v-kongens-fald

Tanken med læsningen er ellers, at I ikke nødvendigvis skal tage noter undervejs, men blot nyde læsningen af Jensens roman. Dog skal man notere sig tre passager, som man gerne vil arbejde med/diskutere i første modul efter ferien.

Kriterierne for udvælgelsen af de tre passager kan være følgende:
- Passagen er vildt godt skrevet, men hvordan!? Det vil jeg diskutere/undersøge.
- Passagen er super vigtigt for forståelsen af romanen, og det vil jeg forklare for de andre hvorfor!
- Passagen siger noget om Jensen som forfatter; hans menneskesyn, verdenssyn eller som modernist (jf. modernitetserfaringen)
- Passagen er latterlig og uvedkommende. Den viser, at romanen er gammel og forældet. Det vil jeg forklare, hvorfor!

Litteratur:
- Johannes V. Jensen: Kongens Fald (1901)
- Jakob Bækgaard: "Kongens Fald - analyse": https://litteratursiden.dk/analyser/jensen-johannes-v-kongens-fald

I alt ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Smag, æstetik, hermeneutik i litteraturen

Forløbet arbejder med smagsoplevelsen og måltidet som motiv i litteraturhistorien og som en sanselig indgangsvinkel til fortolkningen af værkerne.

Forløbet danner desuden optakt til klassens studietur til Luxembourg, hvor de bl.a. arbejder med litteratur, skrivning og æstetik samt besøger en vingård som et konkret sanseligt arbejde med smag og æstetik.

Smagsoplevelsen og måltidet tematiseret i litterære værker fortæller altid noget om forfatteren og den idehistoriske periode, som værket er skrevet i. Smag og måltider handler nemlig også om erfaring og sansning (æstetik) og fortolkning (hermeneutik) af verden generelt og om de betydninger, som smag og måltider derfor også har. Måltidet som billede på social status (Pierre Bourdieu), køn og identitet (Judith Butler). Og smag og måltider italesat, så det fremmer netop temaer som egen identitet, sociale status og kønsopfattelse.

Forløbet anskuer smag som en multisensorisk, fysiologisk proces og en individuel psykosocial proces (erfaringer, religion, kultur)

Forløbet træner nærlæsningen (analyse og fortolkning) af udvalgte (f.eks. Baudelaire og Proust).

Primærlitteratur:
- Baudelaire, Charles: "Morderens vin", Helvedsblomsterne (1857)
- Bird, Brad: Ratatouille (2007), uddrag.
- Carlsen, Helle Brønnum: “Smag”, Gastronomisk leksikon, http://www.gastrolex.dk/content/smag
- Proust, Marcel: På sporet af den tabte tid – Swanns verden (1913), Multivers, uddrag.
- Thrane, Casper, "At skrive virkeligheden frem gennem smagsoplevelsen - Eksempler på måltidets betydning i dansk og norsk litteratur", Standart 3, oktober 2023.
- Thrane, Casper og Jørgen Holdt Eriksen: Livretter – Mad i kunst og litteratur, Systime (2014), s. 31-43; 49-51; 103-118; 233-139.
- Vinterberg, Thomas, Druk (2020), uddrag.

(I alt ca. 60 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 ChatGPT - Snyd eller didaktisk værktøj?

Forløbet er et skriftlighedsforløb, som lader eleverne tage stilling til brugen af ChatGPT i skriftlighedsundervisningen. Undervisningen træner skrivehandlinger i den analyserende artikel ud fra tanken om, at ChatGPT kun kan anvendes intelligent, hvis man som elev kender til (og til dels mestrer) de faglige kompetencer.

Der er derfor to overordnede formål med denne aflevering/dette forløb.

1. At træne væsentlige skrivehandlinger, som knytter sig til den analyserende artikel som eksamensgenre.
2. At reflektere over og at anvende ChatGPT som et didaktisk værktøj i skriveprocessen.

Tanken med opgaven er, at eleverne ikke kun lærer at mestre opgavegenrens krav, men at I prøver at anvende ChatGPT kritisk-konstruktivt ud fra antagelsen om, at man kun kan bruge ChatGPT intelligent, hvis man kender til (og til dels mestrer) de faglige krav om skrivehandlinger (f.eks. at indlede, at analysere), fagbegreber (f.eks. miljø-, person- og fortællerforhold, semantiske skemaer, ordklasser) og genrer (f.eks. analyserende artikel).

Opgaveformuleringen ligner 1:1 en eksamensopgave i genren analyserende artikel med den vigtige undtagelse, at der kun er tale om en del-artikel. Eleverne skal derfor kun skrive en indledning og et længere analytisk afsnit; ikke en hel analyse med perspektivering og afrunding.

Materiale:
- Kristian Bang Foss, "Frank vender hjem", Gyldendal (2019), kap. 3.
- Børne- og Undervisningsministeriet, "Ekspertgruppe klar med anbefalinger for brug af ChatGPT ved prøver" (2024), https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2024/april/240424-ekspertgruppe-klar-med-anbefalinger-for-brug-af-chatgpt-ved-proever
- Nicolai Rekve m.fl. "Eksamensgenrerne i dansk", 5 gode råd til den analyserende artikel, https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=134#c491

I alt. ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 VÆRK 6 Ibsen "Gengangere", det moderne gennembrud

”At leve er – krig med trolde
i hjertets og hjernens hvælv.
At digte, – det er at holde
Dommedag over sig selv.”
(Henrik Ibsen (1877))

Med forløbet "Gengangere og det moderne gennembrud"  vender eleverne tilbage til det moderne gennembrud som periode og fokuserer (som noget nyt) på Ibsens realistiske problemdrama. Forløbet tager udgangspunkt i opgøret med romantikkens idealisme og eleverne arbejder med Ibsens drama i forhold til bl.a. Georg Brandes tanker om, at moderne litteratur skal sætte problemer under debat. I den forbindelse arbejdes der særligt med Henrik Ibsens menneskesyn og replikteknik (det dobbeltmotiverede udsagn) samt temaer som romantikkens idealisme vs. det moderne gennembruds kulturradikalisme, ægteskab og kønsroller, seksualitet og moral, det bevidste vs. det ubevidste.

For at få et mere nuanceret billede af den litterære periode perspektiverer vi efterfølgende kort til samtidens litterære impressionisme og naturalisme repræsenteret ved Herman Bangs novelle "Den sidste Balkjole" og artiklen "Impressionisme. En lille Replik" samt J. P. Jacobsens novelle "Fru Fønss".
Efter læsningen og diskussionen af Ibsens drama ser klassen filmen Barbie (2023) og diskuterer kort denne som et moderne perspektiv til Ibsens litterære klassiker fra det moderne gennembrud. Fokus er kønsroller, sprog og magt med inddragelse af diskursanalytiske begreber samt Judith Butlers socialkonstruktivistiske kønsteori.

Primærlitteratur:
- Herman Bang: "Impressionisme. En lille replik" (1890)
- Herman Bang: "Den sidste Balkjole" (1887)
- Gerwig, Greta: "Barbie" (2023) (anvendt kursorisk)
- Henrik Ibsen, "Gengangere" (1881)
- Henrik Ibsen: "Brev til Sophus Schandorph", uddrag.
- Henrik Ibsen: Brev til Georg Brandes"
- Henrik Ibsen: "Fortale til samlede værker" (uddrag)
- J. P. Jacobsen: "Fru Fønss" (1882)

Sekundærlitteratur:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, Afsnittene "Det moderne gennembrud", "Det moderne gennembruds samfund", "Livssyn og syn på litteraturen".

I alt ca. 200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition af fiktions- og dokumentargenren

Forløbet repeterer klassens arbejde med fiktions- og dokumentarfilmen ved at arbejde med 1. afsnit "Opskriften på succes" af 1. sæson af fiktionsserien "Bag enhver mand" (DR, 2023). Klassen arbejder med afsnittet ud fra deres analyseteoretiske begreber fra fiktionsfilmen og dokumentargenren samt begreber fra diskursanalysen, Judith Butlers socialkonstruktivisme og Bourdieus sociologiske begreber.
Butler og Bourdieu har klassen flere gange anvendt som en måde at anlægge en bevidst teoretisk vinkel på analysestoffet for at se, hvilke muligheder og udfordringer en sådan analysepraksis giver.

Anvendt materiale:
- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: Dox. 2016. Lindhardt og Ringhof. s. 9-11 (definition), 18-21(autenticitets-markører), 33-35, 37-38, 40-42 (de tre klassiske dokumentargenrer).
-  Henrik Poulsen: Litteraturens film, Gyldendal og Det danske filminstitut (2005), s. 8-27, 40-66, 70-98.
- Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag, Bag enhver mand, sæson 1 (DR, 2023), episode 1, ”Opskriften på succes” (00:00-15:00) (ulæst).
https://www.dr.dk/drtv/se/bag-enhver-mand_-opskriften-paa-succes_424422

I alt ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Novellen som genre - Blichers "Sildig Opvaagnen"

Forløbet binder an til klassens forløb Novellen som genre fra 1g. I forløbet her læses og bearbejdes Steen Steensen Blichers novellen "Sildig Opvaagnen" (1828) som et eksempel på en klassiske novelle, der lader to moralske verdener søde sammen i en uhørt begivenhed.

I forløbet arbejder klassen desuden med biedermeier-romantikkens borgerligt kristne køns- og seksualmoral. Fokus i arbejdet er jeg-fortællerens fortolkning af de fortalte begivenheder og Elise som karakter.

Forløbet trækker desuden perspektiver til klassens tidligere forløb om Henrik Ibsens moderne gennembrudsdrama "Gengangere" (1880), som også tematiserer ægteskab, kønsroller og kærlighed, men ud fra det moderne gennembruds vinkel.

Litteratur:
- Blicher, Steen Steensen: "Sildig Opvaagnen" (1828)

I alt ca. 18 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Køn - diskurser, socialkonstruktivisme og Bourdieu

Forløbet binder an til klassens tidligere forløb "Dokumentaren som genreD og "Litteraturens film" om dokumentar og novellefilm. I forløbet arbejder eleverne med at integrere teorier om sprog, køn og sociologi for at se, hvordan valg af teori kan åbne (og lukke) for fortolkninger af tekster/film. I den forbindelse anvendes begreber fra diskursanalysen, Judith Butlers socialkonstruktivisme og Pierre Bourdieus sociologi.

I det korte forløb arbejder klassen med novellefilmen "Til fest med eliten" (2023).

Materiale:
- Olsen, Frederikke Adda og Sofie Hansen, "Til fest med eliten" (2023), 15 min., https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/til-fest-med-eliten/
- Granild, Dorte og Mette Wolfhagen: Dox. 2016. Lindhardt og Ringhof. s. 9-11 (definition), 18-21(autenticitets-markører), 33-35, 37-38, 40-44 (de tre klassiske dokumentargenrer), 53-55 (den poetiske dokumentar), 63.
- Poulsen, Henrik: Litteraturens film, Gyldendal og Det danske filminstitut (2005), s. 8-27, 40-66, 70-98.
- Filmcentralen: "Filmleksikon", https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog

I alt ca. 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Måltidet som tema i litteraturhistorien

I forløbet her arbejder eleverne med måltidet som et tema i litteraturen, der får vidtrækkende (metaforisk eller symbolsk) betydning. Eleverne læser Bibelske referencetekster eller præ-tekster, som får betydning for senere litteratur, der også tematiserer måltidet som helligt eller betydningsfuldt.

Præ-tekster og intertekstuelle referencer er nøglebegreber i forløbet, som særligt fokuserer på det hellige måltid i Bibelen, Kingos nadversalme og i senere modernistiske tekster af f.eks. Rifbjerg. Sartre læses som en tekst, der sætter ord på modernismeerfaringen i et liv uden Gud og uden en på forhånd givet mening med livet.

Som en særlig fortolkningstilgang arbejder klassen med den firefolddige tekstfortolkning som en særlig kristen tekstfortolkningsmetode.


Materiale:
- Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kapitel 3 (Syndefaldsberetningen).
- Det Nye Testamente, Matthæus-evangeliet kap. 26, vers 1-29 (Nadverberetningen).
- Det Nye Testamente, Paulus’ 1. brev til korinterne kap 11, vers 17-34 (Om nadveren).
- Kingo, Thomas: "Dend IX. Sang. Det høyværdige Alterens Sacramente uddelis", Aandelige Sjiungekoors Part II. (1681).
- Rifbjerg, Klaus: "Udenfor har vinden lagt sig" (1984)
- Sartre, Jean-Paul: "Eksistentialisme er en humanisme" (1946/2005), uddrag af s. 48-57.
- Thrane, Casper og Jørgen H. Eriksen: "Livretter - Måltidets betydning i kunst og litteratur", Systime (2014), s. 104-118.

I alt ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Litteraturhistoriske kernestekster

I det korte forløb diskuterer klassens litterære tekster, som har vist sig at være litteraturhistoriske kernestekster. Blixens novelle "Ringen" læses højt og diskuteres i forhold til klassens forløb om kærlighed, køn og ægteskaber, mens Jensens "Interferens" repeteres som en tekst, der er med til at introducere modernismen og modernitetserfaringen. Staffeldts digt "Indvielsen" læses som et nyplatonistisk, romantisk digt om digtergeniet, som indvies i den guddommeligt besjælede virkelighed og inspirationen.

Materiale:
- Blixen, Karen: "Ringen", Skæbneanekdoter (1958).
- Claussen, Sophus: "Sang" (1885)
- Højholt, Per: "Spleen" (1993)
- Jensen, Johannes V.: "Interferens", Digte (1906).
- Kingo, Thomas: "Dend XIV. Sang, Hver har sin Skæbne" (1681)
- Malinovski, Ivan: "Disjecta Membra" (1956)
- Staffeldt, Schack: "Indvielsen" (1802)

I alt ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Opinionsjournalistik - Argumentation og diskurser

Det korte forløb binder an til klassens forløb "Bliv journalist på syv timer" i 2g. I forløbet arbejder eleverne med holdningsjournalistik ud fra en sproglig stilistisk vinkel. Fokus er argumentations- og diskursanalysen.

Som et led i arbejdet med en holdningsartikel arbejder klassen med at omarbejde Holbergteksten "Fordærvet smag i kærlighed" og folkevisen "Ebbe Skammelsøn" til holdningsartikler. Til denne opgave anvender eleverne AI. Ved opsamlingen diskuteres de AI-generedede artikler med fokus på, om de lever op til opinionsgenrens krav om velunderbygget argumentation, som overbeviser læseren om en sag.

Materiale:
- Asmussen, Jørgen og Johannes Fibiger: "Den medierede virkelighed", s. 56-73 (materialet er kun meget overfladisk gennemgået).
- Folkevisen "Ebbe Skammelsøn"
- Holberg, Ludvig: "Fordærvet smag i kærlighed" (1743)
- Holst, Mathilde Colbjørn: "Ung kvinde: Nej, du er ikke en kælling og heller ikke en heks eller en kost", Politiken 17.04.2025.

i alt ca. 15 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer