Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Trine Henriksen
Hold
2022 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
#1 Portrætartikel - Kend din klasse
Titel 2
#2 Hvordan analyserer man litterære tekster? +værk
Titel 3
#3 Den gode tale
Titel 4
#4 DHO - Vikingetiden
Titel 5
#5 Tove Ditlevsen - et forfatterskab, et liv +værk
Titel 6
#6 Nyheder, fakenews og digital dannelse + værk
Titel 7
#7 Romantikken og dens mange strømninger
Titel 8
#8 Podcast - den gode fortælling + FF5
Titel 9
#9 Nyeste tid - litteratur fra kanten + værk
Titel 10
# 10 Det moderne gennembrud og kvinderne + værk
Titel 11
#11 Diskursanalyse - ligestilling, køn og krop
Titel 12
#12 Norsken, svensken og dansken
Titel 13
#13 Realisme - modernisme + værk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
#1 Portrætartikel - Kend din klasse
Velkommen til jeres grundforløbsklasse
Vi lægger ud med et lille forløb om portrætgenren. Hvordan skriver man en portrætartikel? Hvordan får man med ord tegnet et portræt af en person, så man kommer omkring hele personen?
I præsenteres kort for forskellige fremstillingsformer med fokus på forskellen mellem beskrivelse, beretning og gengivelse af direkte tale. Herefter skal I interviewe og selv skrive portrætter af hinanden.
Indhold
Kernestof:
Studiegrupper.pdf
Anne-Marie Rindom: Vejen til guldet | Aarhus Panorama
Portrætartikel - genreblomsten .pdf
Portrætinterview. Arbejdsspørgsmål.docx
Hvilke fremstillingsformer er brugt her.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
#2 Hvordan analyserer man litterære tekster? +værk
I dette forløb læser vi en række forskellige skønlitterære tekster og stifter herigennem bekendtskab med helt centrale analysegreb.
Vi arbejder os igennem begreberne i den rækkefølge, som de præsenteres i det udleverede teoriafsnit og kommer således igennem motiv, konflikter, tid og miljø, personer, komposition fortæller og fremstillingsformer.
Forløbet har udelukkende fokus på prosatekster og kommer omkring genrerne - eventyr, novelle og roman.
Forløbet afsluttes af en værklæsning af Helle Helles Dette burde skrives i nutid (2011), hvor vi ud over den elementære litterære analyse også foretager paraanalyser af værket, ligesom minimalismen som litterær strømning introduceres.
Ifm. produktkravet til værklæsningen arbejder vi en del med 'citatburgeren', der lærer os at bygge vores analytiske argumenter op omkring tekstcitater.
I
Indhold
Kernestof:
Teori til analyse af litterære tekster .pdf
Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker
Hyrdinden og skorstenfejeren, H.C. Andersen.pdf
Biografi af en snegl.pdf
Arbejdsspørgsmål til Biograf af en snegl .docx
Madeleine - En lille trist roman .pdf
MILJØ og TID i Vintermedister.docx
Spørgsmålene her til "Madeleine" er besvaret til timen.
Madeleine - En lille trist roman (1).pdf
Thomas Korsgaard, Vintermedister (5).pdf
Håndbog til dansk (2015), Ole Schultz Larsen; sider: 44-45
Dating-profiler og psykologiske profiler i “Vintermedister”
Skriftligt pararbejde med Vintermedister .docx
Personkarakteristik_skema.docx
Guldager, En skilsmissehistorie.pdf
Paratekst og materialitet.docx
Forholdet mellem jeget og personerne, hun omgiver sig med
Interview med Helle Helle om "Dette burde skrives i nutid"
Minimalisme - teoritekst.docx
Citatburger - Sådan bygger du den.pdf
Citatburger fra Dette brude skrives i nutid
Opgaveformulering til gruppeaflevering .docx
Supplerende stof:
E-nøgle til aktivering på Systime
61642295-7e25a-803
GRUPPEARBEJDE MED PERSONKARAKTERISTIK I.docx
Afsnit
1.c - blå bog - samlet .pdf
360 Google Spotlight Stories: Special Delivery
1c - padlet over jegets relationer.pdf
Gruppe 1
Tilbagemelding på Analyse af Vintermedister - 1c.docx
Grupper til præsentation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
#3 Den gode tale
Hvordan skriver man en god tale? Og hvordan holder man en god tale?
Det handler om retorik og argumentation. Og det handler både om indhold og form.
I dette forløb undersøger vi forskellige taler, der på forskellig vis når ud til deres modtagere med forskellige budskaber.
Vi analyserer talerne med fokus på både det verbale og nonverbale sprog (kropssprog, intonation, mimik mm.). Hertil tager vi afsæt i Ciceros kommunikationspentagram.
Forløbet afsluttes med en produktion, hvor vi selv skriver overbevisende taler.
Indhold
Kernestof:
Caspar Erics tale til ungdommen
Caspar Erics tale til ungdommen 2020 - Danske Taler
Den norske sundhedsministers tale til ungdommen
PP - Den gode tale .pptx
Oversigt over analyse af taler .docx
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale ved Copenhagen Pride Show 2020 - Danske Taler
Mika Sørensens tale ved LGBT+Ungdom på talerstolen 2021 - Danske Taler
Dronningen (af Vestegnen) giver eliten opsang i viral nytårstale: 'Der er noget galt på et dybere plan'
Argumentationsmodel (Toulmin)
Supplerende stof:
Gruppe 1
Skriveøvelse til klimatale .pptx
Dansk stil - Talen der gjorde en forskel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
#4 DHO - Vikingetiden
Forløbet her spiller sammen med historiefaget og udmunder i et DHO-forløb om vikingetiden.
Vikingetiden er interessant af mange årsager - ikke mindst fordi vores adgang til den via skrevne tekster er begrænset. Når vi således læser tekster om perioden, ved vi aldrig helt, hvornår de er nedskrevet. Sideløbende med at forstå indholdet i eddaerne, sagaerne og andre ældre tekster skal vi således hele tiden forholde os til, hvornår de er fra.
Ud over at arbejde med ældre tekster indgår der også i forløbet en del moderne materiale af især populærkulturel karakter. Gennem arbejdet med netop den type stof skal vi undersøge, hvordan vi i dag tolker og bruger vikingetiden.
Undervejs i forløbet tager vi til Moesgaard og besøger vikingeudstillingen.
Da forløbet munder ud i en DHO, rummer forløbet selvsagt en del skriftlighed ift. at læse at skrive større opgaver.
Indhold
Kernestof:
Anslaget til "Norsemen", Netflix, Sæson 1, episode 1
Anslaget af Vikings, Sæson 1, episode 1, Netflix
1. 1000-1536: Middelalderen
Middelalderens samfund
Middelalderens litteratur
Nøgleord til lektien om Middelalderen
Den norrøne digtning
Ragnarok (1), DR2, 2007
Om Vikingetiden fra Litt. Veje.pdf
"Vølvens spådom", Thøger Larsen
Völuspá - Vølvens spådom
Gunlaug Ormstunge pdf.pdf
Arb. spr til Gunlaug Ormstunges Saga .docx
PP om sagaerne.pptx
Gunlaug Ormstunges Saga (1) - Word-version.docx
Om vikingetidens litteratur .pdf
SPØRGSMÅL TIL ARBEJDET MED GUNLAUG ORMSTUNGE OG SKJALDE.docx
Spørgsmål til "Skjaldskabslæren"
Uddrag af Hávamál – heimskringla.no.pdf
Edda.Skjaldskabslæren.pdf
Hávamál - Hvad er Den Højes Tale?
tjekliste-til-digtanalyse_joergen-boege_2016.pdf
Supplerende stof:
Til skoleelever og lærere - Moesgaard.pdf
Sprogrigtighed .docx
Fra tanke til skrift.docx
Skriftlighed, den røde tråd - DHO .pptx
Om at skrive en redegørelse
Skrivemodul 2 - redegørelse.docx
Gruppe 1
analyse-af-skoenlitteratur_flemming-wazar-joergensen_200.pdf
Citatburger - Sådan bygger du den.pdf
Eksempel på DHO .docx
Opgaveformuleringer
Hvad er en diskussion udvidet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
#5 Tove Ditlevsen - et forfatterskab, et liv +værk
Forløbet her er bundet op omkring Tove Ditlevsens forfatterskab og især den mere selvbiografiske del af dette.
Vi læser hendes roman Gift og analyserer den med en bevidsthed om, at det er fiktion, men samtidig med et tydeligt afsæt i forfatterens eget liv. Her arbejder vi med biografisk læsning, når det handler om autobiografiske tekster. Vi har samtidig i vores analyse af romanen hele tiden en kritisk refleksion over etiske grænser ift. autofiktion, der involverer andre mennesker en forfatteren selv.
Vi læse udvalgte af Ditlevsens digte og sætter dem i relation til romanen. Hvad går igen i hendes lyrik og epik?
Og vi ser dokumentaren "Tove i stykker" (2020), læser udenlandske anmeldelser af Ditlevsens værker og diskuterer hendes relevans i dag.
Afslutningsvis perspektiverer vi Ditlevsens forfatterskab til Vita Andersen og Asta Olivia Nordenhof, idet vi peger på ligheder og forskelle.
Indhold
Kernestof:
Barndommens gade
Tove Ditlevsen - hendes liv og litteratur
Biografisk metode.docx
Kapiteloversigt over Gift, Tove Ditlevsen
Tove Ditlevsen: Gift, Gyldendal; sider: 7-101, 105-171
Gruppe 1 - Kap. 4
Tove i stykker -Dokumentarfilm (2020)
BEGREBSDEFINITION:
Kristeligt Dagblad mener: Tove Ditlevsens modtagelse i USA peger på opgør med det perfekte
The New York Times hylder Tove Ditlevsen: Hun er så god, at jeg vil købe alle hendes bøger, så jeg kan have dem for mig selv
Hvorfor er Tove Ditlevsen stadig aktuel?
Den nye ejer fra Kvindesind 1955.pdf
Video: Hvordan skriver man en god analyserende artikel?
De 5 råd til den analyserende artikel.docx
Analyserende artikel - Gift .docx
Tryghedsnarkomaner
Djævlen taler ud s. 135-143, Asta Olivia Nordenhof.pdf
Tovefeber og genudgivelser: 70’er-litteratur hitter igen
Hvad er en journalistisk nyhed? (Fortalt, så en alien ville kunne forstå det)
Supplerende stof:
Gruppe 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
#6 Nyheder, fakenews og digital dannelse + værk
I dette forløb skal vi arbejde med nyhedsdækning - både i det gamle avisformat og i det nye og hurtige onlineformat.
I skal kunne adskille forskellige undergenrer inden for nyhedsdækning og kunne pege på forskellige karakteristiske stiltræk.
I kommer til at analyse forskellige avisen og pege på forskellige og ligheder ift. avisernes politiske position og deres målgrupper. Analytisk vil det bl.a. her være interessant at undersøge appelformer, argumentation, semantiske skemaer og sproglige billeder mm.
Forløbet kommer også omkring mediernes etiske ansvar ift. nyhedsdækning. Her arbejder vi bl.a. med "Ekstrabladet uden for citat".
Afslutningsvis bevæger vi os over mod den del af nyhedsdækningen, der ikke er baseret på fakta. Her kommer vi til at arbejde med fake news - herunder hadtale.
Indhold
Kernestof:
Hvad er en journalistisk nyhed? (Fortalt, så en alien ville kunne forstå det)
Djævlen taler ud s. 135-143, Asta Olivia Nordenhof.pdf
Avisnyheder fra Håndbog til dansk.docx
FF 3 Diskussion og vurdering - nyhedsdækning.pptx
Ledesætninger (1).docx
Redegør kort for de særlige karakteristika, der gør sig gældende for mundtligt overleverede tekster fra vikingetiden.
Ekstrabladet uden for citat (2015 - TV-versionen)
Ekstra Bladet – uden for citat
Samtlige medier: Styr jer!
2 forsider - B.T. og Kristeligt Dagblad .docx
Branden, Herman Bang (1884) .pdf
image-20231025093018-1.png
220px-Christiansborgs-brand-1884.jpg
DUDE-_-LIKE-INDHOLD-2019-DIGITAL-VERSION.-enkeltsider.pdf
Syv ud af 10 danskere udøver selvcensur online
Chefredaktøren mener: Medierne har et ansvar for kommentarsporene - men det har DU også
Vil du læse teksten op?
Debatterende artikel - hadtale.docx
Flere og flere dansker har ondt i røven
Forelæsning om Fake News
Trumps indsættelse >< Obamas indsættelse
Supplerende stof:
VIGTIGT AT ALLE BLIVER I KLASSEN OG ARBEJDER.
Gruppe 1
skabelon-til-litteraer-artikel.pdf
Find tekstens synspunkter - diskussion .docx
Pararbejde til diskussion – 2.c
Tjekliste til feedback på diskussion.docx
Vi arbejder videre med jeres stil. I skal hjemmefra have brugt mindst 25 minutter på at skrive på jeres stil.
Eks 1 - Resume -SRP -eng og dansk.docx
Eks 2 - Resume - srp - eng og dansk .docx
At-skrive-et-resume.pdf
Hvordan skriver du et resumé i SRO og SRP_.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
#7 Romantikken og dens mange strømninger
Romantikken er en spændende litteraturhistorisk periode, hvor meget af den litteratur, der bliver skrevet, viser et helt andet billede end den virkelighed, danskerne lever i 1800-tallet.
Litterært er der i perioden gang i mange forskellige strømninger, som på forskellig vis fremviser et idylliseret billede.
Nationalromantikken, universalromantikken, nyplatonismen, biedermeier og romantismen er alle strøminger, hvorfra vi læser tekster i dette forløb.
Naturen spiller en stor rolle i perioden og går igen i mange af de tekster, vi læser.
Cirkelmodellen kommer metodisk til at være én, vi griber til igen og igen i vores tekstanalyser.
Indhold
Kernestof:
5. 1800-1870: Romantikken Film og tekst til pararbejde
I Danmark er jeg født, H. C. Andersen .docx
Liljen og Dugdraaben.docx
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Adam Oehlenschläger (1779-1850) - Dansk forfatter - lex.dk
Guldhornene 1802 -Adam-Oehlenschläger.docx
"Guldhornene" af Adam Oehlenschläger, reciteret af Visemanden
Arbejdsspørgsma_l til Guldhornene.docx
Lyrikark Opdateret.docx
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Romantikkens filosofi
Adam Oehlenschläger - "Julesang" (1812)
At analysere lyrik - hjælp til analyse af digte
DEN LILLE PIGE MED SVOVLSTIKKERNE 3D CO BE BAN DIEM 2011
PP - Julesang.pptx
H. C. Andersen - Den lille Pige med Svovlstikkerne (1848) - Lydbog
Livssyn
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
H.C. Andersen: Skrubtudsen + arb. spr.
Lektie: Læs de lille digt "Poesien" af H.C. Andersen og analyser det med så mange relevante danskfaglige analysegreb og begreber fra romantikken som muligt.
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
Arbejdsspørgsmål til Skrubtudsen
Link til oplæsning af Skrubtudsen
H.C. Andersen: Poesien. I: Samlede Skrifter, bind XV, 1854
Skrubtudsen - tekst
Alt, hvad som fuglevinger fik (1851), Grundtvig
Grundtvigianismen i Danmark
Klippet fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs
Grundtvigsk Forum | Grundtvig som salmedigter
Biedermeier og poetisk realisme
Højt fra træets grønne top (1847)
Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig
"O kristelighed" (1853), Grundtvig
Adam Oehlenschläger - Råd til unge ægtemænd
Emil Aarestrup "Paa sneen" (1838)
Cirkelmodellen.docx
"Paa spidsen af Sct. Gottard" (1808), Jens Baggesen
Podcast - Oversigt
"På spidsen af Sct. Gottard" (1808), Jens Baggesen
Supplerende stof:
Meet - link
Meet - Vi mødes her kl. 12
Meet - link til dem, der ikke kan komme frem pga. vejret
Eksempel på stil, der fungerer godt .docx
HUSK - når I skriver stil .docx
Dagens time
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#8 Podcast - den gode fortælling + FF5
I dette forløb arbejder vi både analytisk og produktionsmæssigt med podcast.
Vi lægger ud med at lytte til udvalgte podcasts og herefter teoretisk tilegne os analytiske greb til at analysere disse. Analytisk minder arbejdet om dokumentarfilmsanalyse, så vi vil opleve at kunne anvende mange begreber herfra.
Forløbet afsluttes i en fusion med FF5, hvor I skal udvikle podcast, der formidler vigtig viden fra vikingetiden. I vil således skulle gribe tilbage til jeres DHO-forløb for at finde indhold, der skal omformes og innovativt tænkes ind i en moderne formidlingssituation.
Indhold
Kernestof:
Løsladt | Løsladt 1:4 | DR LYD
Kapitlet Podcast til Håndbog til dansk.docx
Podcast - Oversigt over jeres valgte podcasts
ANALYSEMODEL TIL ANALYSE AF PODCAST.docx
Løsladt | Løsladt 2:4 | DR LYD
Puks to mænd | 1:4: Hjertestop | DR LYD
Den sidste modstandsmand | DR LYD
Supplerende stof:
Gruppe 1
Innovation på Risskov Gymnasium v24102018.docx
Hvis min modtager var.... PP til kreativ tænkning.pptx
MANUAL TIL OPTAGELSE AF PODCAST
FF5 - Podcast produktion proces.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
#9 Nyeste tid - litteratur fra kanten + værk
Dette forløb zoomer ind på den nyeste litteratur og fællesnævneren for de tekster, vi læser, er, at de alle er skrevet fra en relativ marginaliseret position. Det handler om, at den udskudte har fået stemmen og dermed muligheden for at pege på det normative og alt det, der slet ikke er bevidst om sin suverænitet.
Vores fokus er her både på sprog og indhold og især hvordan de to størrelser afspejler hinanden. Og vi vender konstant tilbage til spørgsmålene om, hvad den type litteratur kan bruges til i samfundsdebatten.
I forløbet læser eleverne et selvvalgt værk, som falder inden for nyeste tid.
Indhold
Kernestof:
2c - Selvvalgt værk - nyeste litteratur
Ny forskning: Læs en god bog og bliv et bedre menneske
Yahya Hassan performance video
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme
HASSANS og Ditlevsens BARNDOM .docx
Nsonis oplæsning af "Det pæne selskab"
Det pæne selskab - i to strofer .docx
Det 21. århundrede
Hanne Højgaard Viemose: HHV, FRSHWN. Dødsknaldet i Amazonas
Hanne Højgaard Viemose: On a Roadtrip in Iceland
Tendenser i den nyeste litteratur
Caspar Eric læser op fra NIKE
Caspar Eric - uddrag Nike.docx
Supplerende stof:
Litterær analyse af digte.docx
Fremlæggelse af selvvalgt roman (1).docx
Om de tre opgavegenrer.docx
Retteark - dansk stil .docx
Selvvalgte værklæsninger - fælles slides
Gruppe 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
# 10 Det moderne gennembrud og kvinderne + værk
I dette forløb er vores fokus på kvinderne under det moderne gennembrud. Vi læser en rækker forskellige tekster, der alle har fokus på netop kvinder fra forskellige samfundslag og deres position i et patriarkalsk samfund.
Vi undersøger, hvordan kvindernes stemmer på forskellig vis kommer til udtryk hos nogle af DMG's største forfatteren - overvejende mænd, men også en enkelt kvinde.
Forløbet har et litteraturhistorisk fokus og vi refererer ofte tilbage til Brandes og hans problematisering af den romantiske litteratur. Ligesom Ibsen og dramaet fylder en del, da vi i forløbet læser "Et dukkehjem" som værk.
Indhold
Kernestof:
"Engelske socialister" (1872), Holger Drachmann
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Nøglebegreber til DMG og Brandes.docx
Brandes Af hovedstrømninger i det Tekst.pdf
Arbejdsspørgsmål til Holger Drachmanns Engelske Socialister.docx
Holger Drachmann "Engelske socialister" (1871)
Lille skriftlig analyse af Engelske socialister.docx
Arbejdsspørgsma_l Naadsensbrød.docx
Klasse og social status
Naadsensbrød (1887)
Spørgsmål til Et dukkehjem - 3c .docx
Ibsen, Henrik: Et Dukkehjem, Gyldendal; sider: 6-114
Henrik Ibsen
Hvad er et drama?
At analysere drama
Dramaet i litteraturhistorien
Dramaet i det moderne gennembrud (1870-90)
Dramaet som genre - fælles PP
Dramaet før år 1700
Dramaet i oplysningstiden (1720-1800)
Dramaet i romantikken (1800-1870)
Ekko Shortlist præsenterer: Et dukkehjem
Et dukkehjem: Tag ind og se den med din ægtefælle - hvis du tør • POV International
Instruktør bag ny opsætning af et "Et dukkehjem": Nu forstår jeg, at man kan forlade sine børn
Constance Ring arbejdsark 2024.docx
Uddrag af constance ring - amalie skram.pdf
Ægteskabet, Strindberg .pdf Novellen "Uheldig" (1884)
Sædelighedsfejden 1883-1887
Ægteskabet Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fortællinger, der fremstiller ægteskabet. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere novellen Uheldig (tekst 2).
Dansk A - skriftlig eksamen-Strindberg .pdf
Bang Den sidste balkjole (1).pdf
Skrivestil og sprog
Bang Den sidste balkjole (1).pdf Besvar spørgsmålene i noten.
Supplerende stof:
Model til arbejdet med den debatterende artikel
Årsprøve - dansk - 2b og 2c 2024 .pdf
debatterende artikel.html
Minlæring - Digtanalyse
Lektien er den samme som til i onsdags. Sørg for at have læst lektier - til i dag og altid :-)
Afsnit
Analyserende artikel - Pontoppidan .docx
Aflever en ny version af analysen af "Engelske socialister".
Titel TN viser dokumentet til jer i timen
Google Forms: Sign-in
Vi går i gang med jeres næste danske stil. Læs opgaven med tilhørende tekster, som ligger i opgaver på Lectio, som forberedelse til timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
#11 Diskursanalyse - ligestilling, køn og krop
I dette forløb undersøger vi, hvordan vores sprog er med til at fasthold bestemte syn på krop og køn. Vi anvender diskursanalysen til at komme bagom vores måder at tale om 'naturlighed' på og analyserer med afsæt i netop diskursanalysen en række forskellige tekster, der alle har fokus på krop eller køn.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Miss Perfect - Se de første 8 minutter
DRTV - Tykke Ida - Se de første 8 minutter
DRTV - Besat af den perfekte krop - Se de første 8 minutter
Ditte Campion: Blik for køn, Dansklærerforeningens Forlag; sider: 10-13, 18-21, 24-33
Diskursanalyse | Videnskabsteoretisk metode til brug på studiet
Femina - Heroin chik .docx
Den konstruerede kvindekrop er blevet mainstream
Jørgen Leth - Kokkens datter (2005) .docx
Jeg tager , når jeg vil. Det er min . Jeg kan , som jeg vil. Hun her i the master bedroom, mens
Filmskolen går til kamp mod kønsklichéer
'Kvinder er ikke så meget værd som mænd': Apples nye danske tastatur indeholder bias og stereotyper
Supplerende stof:
Gruppe 1
Hjem | Goalfive
s. 18-21 i Blik for køn .pdf
0x500
Reflekterende skrivning STX
Formuleringer, som vil fungere godt i en reflekterende artikel:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
#12 Norsken, svensken og dansken
I dette lille forløb zoomer vi ind på vores skandinaviske ophav. Vi sammenligner dansk med norsk og svensk, når vi arbejder med de tre regenters jule/nytårstaler og læser forskellige udvalgte tekster på hhv. norsk og svensk.
Forløbet byder også på en lille sproghistorisk gennemgang med fokus på de mest karakteristisk forskelle mellem de tre sprog.
Indhold
Kernestof:
Kong Haralds nyttårstale 2024
H.M. Konungens jultal 2024
H.M. Kongens nytårstale 31. december 2024
3 regenters tale ved årsskiftet 24-25.docx
Oversigt over analyse af taler .docx
PP - Den gode tale .pptx
Ordforrådet i nordiske sprog.docx
H.M. Kong Frederik X's nytårstale
Kong Frederiks nytårstale 2024 med noter.pdf
De ukendte sider af Pippi Langstrømpe træder frem, hvis man læser hende som voksen
Vi oversætter “Pippi börjar skolan”
Lindgren, Pippi begynder i skole . svensk.pdf
Ut og stjæle hester, uddrag, norsk .pdf
Minimalisme - teoritekst.docx
Norsken, svensken og dansken | DR LYD
Holbergs Epistler – "Om Fruentimmerselskab" - Norsk (SF vg2) - NDLA
Epistel 099 Der Er Hvile For Hjernen i Dameselskab.html
holberg og sprogene.pdf
Holbergs biografi
att-doda-ett-barn.pdf
Alexander Skarsgård - Att döda ett Barn (To kill a Child) short movie
Supplerende stof:
SRP Tal om din SRP - PP .pptx
I skal som forberedelse til timen udfylde den begrundede problemformulering. I kender dokumentet fra FF7 og ved, at der er tale om et dynamisk dokument, som I løbende kommer til at skrive til og redigere i. Brug som minimum 25 minutter på forberedels
Begrundet problemformulering - udfyld inden første vejledning .docx
Fagenes metoder og materialevalg
Info til login - Exam-cookie
Opgavebeskrivelse til genreskrivning - 3b og 3c .docx
Retteark - dansk stil .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
#13 Realisme - modernisme + værk
Dette årets sidste forløb er et rigtigt analyseforløb, hvor vi øver os i at næranalysere tekster.
Den teorietiske ramme for vores analyser er en bevidsthed om hhv. realisme- og modernisme-tendenserne, som vi forsøger at sætte vores analyserede tekster op imod.
Vi vil erfare, at nogle tekster er nemme at placere ift. de to strømninger, mens andre yder mere modstand. Oftest vil argumenterne for teksternes tilhørsforhold tage afsæt i sproglige iagttagelser samt teksternes 1:1-skildring af virkeligheden.
Indhold
Kernestof:
att-doda-ett-barn.pdf
Alexander Skarsgård - Att döda ett Barn (To kill a Child) short movie
Klaus_Rifbjerg-Livet_i_badevaerelset.pdf
Lønningsdag, Martin Andersen Nexø
PP - Livet i badeværelset.pptx
Martin_Andersen_Nexo-Lonningsdag.pdf
Bo'l (1910), Johannes V. Jensen.pdf
Indledning-Realismer Modernismer.pdf s. 1-4 i PDF'en.
Johannes V - Memphis i Word.docx
broby-foraaret KOMMER TIL CAFEEN.doc
Degas og Picasso .docx
Indledning-Realismer Modernismer.pdf
PP over realismer og modernismer - litterære tendenser.pptx
Højholt, Per - Turbo
Per Højholt Turbo Uddrag.pdf
Peter Seeberg: Patienten | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Patienten 1963, Peter Seeberg .pdf
Nærlæsning af digte - Det værste og det bedste .docx
Thomsen, Søren Ulrik: Det værste og det bedste, Vindrose
Henrettelsen, Tom Kristensen.pdf
Karen Blixen - en moderne forfatter
Karen Blixen - De blå øjne.pdf
Analyse af digte .docx
NOMOS - Martin A. Hansen: De henrettede (1944)
De skød en stikker.pdf (1965)
Supplerende stof:
I skal analysere novellen. Hvad kan I sige om:
SRP Kom godt i gang - danskmodul for alle .pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563700160", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563700160", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563700160" }