Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Trine Henriksen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Portrætartikel - Kend din klasse
Titel 2 #2 Hvordan analyserer man litterære tekster? +værk
Titel 3 #3 Den gode tale
Titel 4 #4 DHO - Vikingetiden
Titel 5 #5 Tove Ditlevsen - et forfatterskab, et liv +værk
Titel 6 #6 Nyheder, fakenews og digital dannelse + værk
Titel 7 #7 Romantikken og dens mange strømninger
Titel 8 #8 Podcast - den gode fortælling + FF5
Titel 9 #9 Nyeste tid - litteratur fra kanten + værk
Titel 10 # 10 Det moderne gennembrud og kvinderne + værk
Titel 11 #11 Diskursanalyse - ligestilling, køn og krop
Titel 12 #12 Norsken, svensken og dansken
Titel 13 #13 Realisme - modernisme + værk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Portrætartikel - Kend din klasse

Velkommen til jeres grundforløbsklasse

Vi lægger ud med et lille forløb om portrætgenren. Hvordan skriver man en portrætartikel? Hvordan får man med ord tegnet et portræt af en person, så man kommer omkring hele personen?
I præsenteres kort for forskellige fremstillingsformer med fokus på forskellen mellem beskrivelse, beretning og gengivelse af direkte tale. Herefter skal I interviewe og selv skrive portrætter af hinanden.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Hvordan analyserer man litterære tekster? +værk

I dette forløb læser vi en række forskellige skønlitterære tekster og stifter herigennem bekendtskab med helt centrale analysegreb.

Vi arbejder os igennem begreberne i den rækkefølge, som de præsenteres i det udleverede teoriafsnit og kommer således igennem motiv, konflikter, tid og miljø, personer, komposition fortæller og fremstillingsformer.

Forløbet har udelukkende fokus på prosatekster og kommer omkring genrerne - eventyr, novelle og roman.

Forløbet afsluttes af en værklæsning af Helle Helles Dette burde skrives i nutid (2011), hvor vi ud over den elementære litterære analyse også foretager paraanalyser af værket, ligesom minimalismen som litterær strømning introduceres.

Ifm. produktkravet til værklæsningen arbejder vi en del med 'citatburgeren', der lærer os at bygge vores analytiske argumenter op omkring tekstcitater.

I
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Den gode tale

Hvordan skriver man en god tale? Og hvordan holder man en god tale?

Det handler om retorik og argumentation. Og det handler både om indhold og form.

I dette forløb undersøger vi forskellige taler, der på forskellig vis når ud til deres modtagere med forskellige budskaber.

Vi analyserer talerne med fokus på både det verbale og nonverbale sprog (kropssprog, intonation, mimik mm.). Hertil tager vi afsæt i Ciceros kommunikationspentagram.

Forløbet afsluttes med en produktion, hvor vi selv skriver overbevisende taler.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 DHO - Vikingetiden

Forløbet her spiller sammen med historiefaget og udmunder i et DHO-forløb om vikingetiden.

Vikingetiden er interessant af mange årsager - ikke mindst fordi vores adgang til den via skrevne tekster er begrænset. Når vi således læser tekster om perioden, ved vi aldrig helt, hvornår de er nedskrevet. Sideløbende med at forstå indholdet i eddaerne, sagaerne og andre ældre tekster skal vi således hele tiden forholde os til, hvornår de er fra.

Ud over at arbejde med ældre tekster indgår der også i forløbet en del moderne materiale af især populærkulturel karakter. Gennem arbejdet med netop den type stof skal vi undersøge, hvordan vi i dag tolker og bruger vikingetiden.

Undervejs i forløbet tager vi til Moesgaard og besøger vikingeudstillingen.

Da forløbet munder ud i en DHO, rummer forløbet selvsagt en del skriftlighed ift. at læse at skrive større opgaver.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Tove Ditlevsen - et forfatterskab, et liv +værk

Forløbet her er bundet op omkring Tove Ditlevsens forfatterskab og især den mere selvbiografiske del af dette.

Vi læser hendes roman Gift og analyserer den med en bevidsthed om, at det er fiktion, men samtidig med et tydeligt afsæt i forfatterens eget liv. Her arbejder vi med biografisk læsning, når det handler om autobiografiske tekster. Vi har samtidig i vores analyse af romanen hele tiden en kritisk refleksion over etiske grænser ift. autofiktion, der involverer andre mennesker en forfatteren selv.

Vi læse udvalgte af Ditlevsens digte og sætter dem i relation til romanen. Hvad går igen i hendes lyrik og epik?

Og vi ser dokumentaren "Tove i stykker" (2020), læser udenlandske anmeldelser af Ditlevsens værker og diskuterer hendes relevans i dag.

Afslutningsvis perspektiverer vi Ditlevsens forfatterskab til Vita Andersen og Asta Olivia Nordenhof, idet vi peger på ligheder og forskelle.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 Nyheder, fakenews og digital dannelse + værk

I dette forløb skal vi arbejde med nyhedsdækning - både i det gamle avisformat og i det nye og hurtige onlineformat.

I skal kunne adskille forskellige undergenrer inden for nyhedsdækning og kunne pege på forskellige karakteristiske stiltræk.

I kommer til at analyse forskellige avisen og pege på forskellige og ligheder ift. avisernes politiske position og deres målgrupper. Analytisk vil det bl.a. her være interessant at undersøge appelformer, argumentation, semantiske skemaer og sproglige billeder mm.

Forløbet kommer også omkring mediernes etiske ansvar ift. nyhedsdækning. Her arbejder vi bl.a. med "Ekstrabladet uden for citat".

Afslutningsvis bevæger vi os over mod den del af nyhedsdækningen, der ikke er baseret på fakta. Her kommer vi til at arbejde med fake news - herunder hadtale.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #7 Romantikken og dens mange strømninger

Romantikken er en spændende litteraturhistorisk periode, hvor meget af den litteratur, der bliver skrevet, viser et helt andet billede end den virkelighed, danskerne lever i 1800-tallet.

Litterært er der i perioden gang i mange forskellige strømninger, som på forskellig  vis fremviser et idylliseret billede.

Nationalromantikken, universalromantikken, nyplatonismen, biedermeier og romantismen er alle strøminger, hvorfra vi læser tekster i dette forløb.

Naturen spiller en stor rolle i perioden og går igen i mange af de tekster, vi læser.

Cirkelmodellen kommer metodisk til at være én, vi griber til igen og igen i vores tekstanalyser.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #8 Podcast - den gode fortælling + FF5

I dette forløb arbejder vi både analytisk og produktionsmæssigt med podcast.

Vi lægger ud med at lytte til udvalgte podcasts og herefter teoretisk tilegne os analytiske greb til at analysere disse. Analytisk minder arbejdet om dokumentarfilmsanalyse, så vi vil opleve at kunne anvende mange begreber herfra.

Forløbet afsluttes i en fusion med FF5, hvor I skal udvikle podcast, der formidler vigtig viden fra vikingetiden. I vil således skulle gribe tilbage til jeres DHO-forløb for at finde indhold, der skal omformes og innovativt tænkes ind i en moderne formidlingssituation.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #9 Nyeste tid - litteratur fra kanten + værk

Dette forløb zoomer ind på den nyeste litteratur og fællesnævneren for de tekster, vi læser, er, at de alle er skrevet fra en relativ marginaliseret position. Det handler om, at den udskudte har fået stemmen og dermed muligheden for at pege på det normative og alt det, der slet ikke er bevidst om sin suverænitet.

Vores fokus er her både på sprog og indhold og især hvordan de to størrelser afspejler hinanden. Og vi vender konstant tilbage til spørgsmålene om, hvad den type litteratur kan bruges til i samfundsdebatten.

I forløbet læser eleverne et selvvalgt værk, som falder inden for nyeste tid.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 # 10 Det moderne gennembrud og kvinderne + værk

I dette forløb er vores fokus på kvinderne under det moderne gennembrud. Vi læser en rækker forskellige tekster, der alle har fokus på netop kvinder fra forskellige samfundslag og deres position i et patriarkalsk samfund.

Vi undersøger, hvordan kvindernes stemmer på forskellig vis kommer til udtryk hos nogle af DMG's største forfatteren - overvejende mænd, men også en enkelt kvinde.

Forløbet har et litteraturhistorisk fokus og vi refererer ofte tilbage til Brandes og hans problematisering af den romantiske litteratur. Ligesom Ibsen og dramaet fylder en del, da vi i forløbet læser "Et dukkehjem" som værk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 #12 Norsken, svensken og dansken

I dette lille forløb zoomer vi ind på vores skandinaviske ophav. Vi sammenligner dansk med norsk og svensk, når vi arbejder med de tre regenters jule/nytårstaler og læser forskellige udvalgte tekster på hhv. norsk og svensk.

Forløbet byder også på en lille sproghistorisk gennemgang med fokus på de mest karakteristisk forskelle mellem de tre sprog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 #13 Realisme - modernisme + værk

Dette årets sidste forløb er et rigtigt analyseforløb, hvor vi øver os i at næranalysere tekster.

Den teorietiske ramme for vores analyser er en bevidsthed om hhv. realisme- og modernisme-tendenserne, som vi forsøger at sætte vores analyserede tekster op imod.

Vi vil erfare, at nogle tekster er nemme at placere ift. de to strømninger, mens andre yder mere modstand. Oftest vil argumenterne for teksternes tilhørsforhold tage afsæt i sproglige iagttagelser samt teksternes 1:1-skildring af virkeligheden.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer