Titel
7
|
Nyheder og Medier
I forløbet arbejder vi med klassisk nyhedsjournalistik og retorisk og sproglig analyse af nyheder blandt andet med fokus på begreberne opinionsgenren, informationsgenren, kilde, vinkel, rubrik, underrubrik, partskilde, erfaringskilde, ekspertkilde, nyhedstrekant, nyhedskriterier, layout og layoutets betydning for formidlingen.
Formålet er bl.a. at få øget bevidsthed og viden om den aktuelle nyhedsstrøm, læseradfærd, landsdækkende dagblade, mediehuse i DK og sociale mediers indflydelse på hvordan nyheder har ændret sig bl.a. i forhold til det redaktionelle indhold og redaktionelt ansvar (kommunikationsanalyse).
Sidste del af forløbet arbejder vi med med forskellige grader af fiktionaliserede nyheder: Falsum, Opponerende, Manipulerende, Clickbait samt de tre zoner og sprogfunktionen.
Eleverne læser og arbejder med en del forskellige aktuelle eksempler såsom nyhedsartikler og opslag på sociale medier f.eks. om corona, abort og valg i USA. De producerer også selv videooptagelser med fiktionaliserede nyheder.
Materiale:
Avisen som medie s 266-271, Henrik Poulsen, Systime 2021.
Dig & Digital dannelse i dansk, Systime, 2020. Fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler.
Når virkeligheden taber, 2017, Mads Vestergaard og Vincent F. Hendricks. De tre zoner.
Dokumentarfilmen "Ekstra Bladet uden for citat", 2014, Michala Krogh.
|