Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Louise Madsen
|
Hold
|
2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilladte hjælpemidler
De tilladte hjælpemidler til den mundtlige eksamen er de samme som til den skriftlige eksamen:
• Ordbogen.com
oxfordlearnersdictionary.com
thesaurus.com
• www.minlaering.dk
• Materiale, tekster og opgaver udleveret i undervisningen (download + papirudgaver).
• Egne noter (download)
• Undervisningsbeskrivelse (download)
• Egne engelskopgaver (download)
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
170 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime Fiction
I dette forløb sætter vi fokus på krimigenrens typiske konventioner, tidstræk og popularitet.
Vi spørger:
- Hvorfor er krimigenren så populær?
- Hvilke særlige konventioner karakteriserer genren?
- Hvilke stereotyper bygger genrens personer typisk på?
- Hvilke virkemidler kan anvendes, for at skabe spænding?
Ordforråd: realism, nosy parker, hardboiled, loner, push effects, pull effects, deception, reveal, investigation, deductive reasoning, intertextuality, suspense, social deviant, intuitive,
Kernestof:
Akers, Zack og Skip Bronkie: "Limetown", episode 1, 2017 (podcast)
Eriksen, Tine Rønholt: "Crime Fiction Theory" fra "Case Reopened" Lindhart og Ringhof 2017
Child, Lee: "Guy walks into a bar", 2009
Gatiss, Mark & Steven Moffat: Sherlock. Episode 1 “A study in Pink”. BBC 2010 (TV drama)
Griffiths, Elly: "The Crossing Places", 2009
Lindsay, Jeff: "Darkly dreaming Dexter" 2004
Omfang: 25 sider + film og podcast
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Monarchy in the UK
Det britiske kongehus har altid været genstand for offentlighedens fascination, og i lyset af den forestående kroningsceremoni for Kong Charles tager vi emnet op. Vi kigger på kongehusets historie, dets medlemmer og de skandaler, som er fulgt med over de senere år.
Samtidig er fokus i dette forløb mundtlighed. Vi laver en række videoer og øvelser, hvori vi træner det at fremlægge en tekst eller et svar på en opgave, mundtligt. Slutteligt laver vi også en øvelse, hvori vi imiterer hhv. Meghan Markles og King Charles accenter.
Vi spørger:
- hvad er kongehusets rolle i det moderne, britiske samfund?
- hvordan fremstilles kongehusets medlemmer i offentligheden? Hvem er "de gode" og "de onde"?
- hvilke problematikker opstår der, når man fremstiller rigtige, nulevende personer fiktivt?
Kernestof:
Frears, Steven: "The Queen," 2006 (movie)
"Fairy Tale" fra The Crown, sæson 4, episode 3
Pelling, Rowan: "They Have Paid Their Dues. This Wedding Is A Triumph of Love", 2005
"Queen Leads our Nation" a letter to the editor, Sunday Express, 2005
Ali, Monica: "Royal Rebel: The Legacy of Diana", The Guardian, 2011
Supplerende materiale:
The British Royal Family - Everything You Need To Know (youtube)
"Opinions on the Monarchy" (worksheet)
"Speak as King Charles" (worksheet)
"Speak as Meghan Markle" (worksheet)
"The UK and Me" (worksheet)
Omfang: 20 sider + film + 1 afsnit fra "The Crown"
Ordforråd: Abdication, monarch, consort, duke, duchess, constitutional monarchy, heriditary, line of succession, keeping a stiff upperlip, coronation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The American Dream
I dette forløb arbejder vi med de væsentligste, grundlæggende ideer i USAs historie, kultur og selvforståelse.
Vi spørger:
- Hvilke ideer ligger til grund for nationens dannelse?
- Hvilke historiske begivenheder har været med til at forme USA som nation?
- Hvad er den amerikanske drøm, hvordan er den opstået, og hvad er dens udfordringer?
- Hvilken rolle har USA i det moderne, globale samfund?
Kernestof:
Lazarus, Emma: "The New Colossus", 1883
Hamilton, Bob: "A Father Tells His Son about the Statue of Liberty" 1965
Kearny, Edward N: "The Frontier Heritage", 1984
"Declaration of Independence", July 4th, 1776
Malley, George: "The Candlestick"
King, Martin Luther: "I have a Dream" 1963
DuVernay, Ava: 13th, 2016 (Dokumentarfilm)
Reagan, Ronald: "Tear Down This Wall" (1987)
Supplerende stof
"The Cold War" (Flocabulary)
"Name the 50 states" (Online quiz)
Omfang: 35 sider + film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Push
Klassen skriver SRO om ulighed i USA i fagene samfundsfag og engelsk. For engelskfagets vedkommende er omdrejningspunktet Sapphires roman "Push" som vi læser med særligt fokus på, hvordan hovedpersonens udvikling afspejles i sproget. Vi ser også på i hvilken grad social ulighed er et tema i det amerikanske præsidentvalg.
Vi spørger:
- hvordan skildres sammenhængen mellem arv og miljø i "Push"?
- hvad er African American Vernacular English?
- hvordan kan der være en sammenhæng mellem sociolekt og social status?
- hvad er "White Trash"
Kernestof:
Sapphire: "Push" 1996 (novel)
Finderup, Anne Mette og Agnethe Fogh: "African American Vernacular English" fra "Worlds of English, Systime 2022
Supplerende stof:
Fox News on Black English (YouTube)
Garrad McLendon on Black English (YouTube)
Omfang: 110 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The British Empire EKSAMENSEMNE
En introduktion det Britiske Imperiums storhedstid og fald, samt de konsekvenser koloniseringen har haft for de tidligere koloniserede lande og for Storbritannien. Vi arbejder med udvalgt litteratur, digte og film af forfattere fra Englands tidligere kolonier. I forløbet kommer vi også ind på Engelsk som globalt sprog og lingua franca
Vi spørger:
- hvad var formålet med det Britiske Imperium politisk, økonomisk og kulturelt set?
- Med hvilken ideologi mødte man de indfødte i kolonierne?
- Hvordan påvirker den koloniale fortid individet fra eller i de tidligere kolonier individet med hensyn til identitet og tilhørsforhold?
- Hvad er sammenhængen mellem sprog og identitet, og hvordan påvirker andre kulturer og sprog det engelske sprog?
Ordforråd: empire, mercantile, exploration, acquisition, territory, possession, independence, autonomy, superiority, exploitation
Kernestof:
Finderup, A.M. & Fog, A: "English as a Lingua Franca" fra "Worlds of English."2022
Finderup, A.M. & Fog, A. "English as a global language" fra "Worlds of English" 2022
Kipling, Rudyard: "White Man's Burden" 1899
"Colonization - History and Consequences" fra http://essayinfo.com/sample/essay/397/
Noyce, Philip: "Rabbit Proof Fence", 2002 (movie)
Rudd, Kevin: "Apology to Australia's Indigeneous Peoples" 2008
Jacobs, Rayda: "The Guilt" 2001
Boyle, Danny: "Slumdog Millionaire" 2009 (film)
Agard, John: "Listen Mr Oxford Don" 1985
Supplerende stof:
Noah, Trevor: "How the British Took Over India" (youtube)
"A Brief History of South Africa" (worksheet)
Omfang: 30 sider + 2 film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Curious Incident of the Dog in the Night Time
I dette forløb læser vi Mark Haddons roman, "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time."
For at forstå romanens hovedperson undersøger vi gennem forskellige parallel- materialer hvad det vil sige at have aspergers.
I forløbet sætter vi fokus på forskellige faglige kompetencer som knytter sig til litterær analyse, såsom characterization, narrative technique og genre.
Kernestof:
Haddon, Mark: "The Curious Incedent of the Dog in the Night-Time" 2003
Asperger's Syndrome Documentary (youtube) https://www.youtube.com/watch?v=WAfWfsop1e0
Omfang: 150 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Taylor Swiftory - EKSAMENSEMNE
I dette forløb sætter vi fokus på megastjernen Taylor Swift som kulturelt fænomen, sangskriver og influencer. Vi fokuserer på lyrikanalyse gennem et kort projektarbejde, hvori eleverne i grupper analyserer og præsenterer en sangtekst i en relevant kontekst ift. Taylor Swifts liv, karriere og image.
Desuden arbejder vi med dokumentarfilmsanalyse og diskussionsgenren i forbindelse med dokumentarerne "Miss Americana" og "Taylor Swift vs Scooter Braun: Bad Blood."
Vi spørger:
- hvad kendetegner Taylor Swift som sangskriver, og hvilke gennemgående træk er der i hendes tekster?
- hvilken indflydelse har Taylor Swift på det amerikanske samfund?
- hvilken magt og rolle har Taylor Swift i det amerikanske præsidentvalg?
- hvad kendetegner Taylor Swifts forhold til hendes fans?
Kernestof:
Pazzanese, Christina: "So What exactly makes Taylor Swift so great?" The Harvard Gazette, 2003
Stevens, Matt: "Taylor Swift Says She Felt "Fear" And "Guilt" After Canceled Vienna Shows" The New York Times, 2024
Shakespeare, William: "Prologue", Romeo and Juliet, 1597
Wilson, Lana: "Miss Americana" 2020 (documentary)
"Taylor Swift vs. Scooter Braun: Bad Blood", 2024 (documentary)
Genefke, Lotte m.fl., "The Taylor Swift Effect" fra ”Election Year”, Columbus 2024, pp. 65-71
Følgende sangtekster har indgået i forløbet til analyse, grammatikøvelser, gruppearbejde mm.
Shake it off, Blank Space, Bad Blood, Getaway Car, Love Story, Style, Cardigan og Our Song.
Omfang: 25 sider + to dokumentarfilm
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
US Election
Vi stiller skarpt på det amerikanske præsidentvalg.
Vi spørger:
- Hvordan er den amerikanske regering skruet sammen?
- hvordan fungerer det amerikanske valgsystem?
- hvilke værdier kommer til udtryk i valgkampen og hvordan?
- hvad karakteriserer den retorik der bruges i valgkampen?
Ordforråd: The White House, The Oval Office, Air Force One, constitution, ballot, party, fundraise, primary election, opponent, votes, nominee, Vice President, running mate, candidate, convention, foreign policy, rally, swing state, electoral college.
Kernestof:
Fra R. Stevenson: "American Government" fra American Life and Institution, 1992
Genefke, Lotte m.fl: "A Country Devided" fra "Election Year", 2024
Genefke, Lotte m.fl: "It's The Economy, Stupid" fra "Election Year", 2024
Vance, J.D: "Introduction" fra "Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis" 2017
Trump, Donald: "America First" Inaugurational adress of 2017
Trump, Donald: "Inaugural Adress of 2025"
Adichie, Chimamanda Ngozi: "Janelle Asked to the Bedroom" 2017
Supplerende materiale:
"Trump Tweets" (worksheet)
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Macbeth EKSAMENSEMNE
Vi læser Shakespeares "Macbeth." som værk.
Vi starter med at sætte fokus på "Shakespearean English" - særligt hvordan Shakespeare anvender sjove ord, verbalbøjninger og proniminer, som vi ikke er vant til at se i moderne engelsk.
Som introduktion til rytme og form i sproget læser vi Sonnet 130, og forsøger at skrive vores egen sonnet efter samme form, med fokus på trykstærke/tryksvage stavelser, rim og opbygning.
I vores arbejde med Macbeth fokuserer vi hele tiden på det faktum, at det er et skuespil, vi læser. Vi ser derfor også et klip fra filmen "Shakespeare in Love" som introduktion til Globe Theatre og Shakespeares samtid.
Hele første akt samt scene 2.1 og 5.3 og 5.3 læses intensivt med fokus på detaljen. Forløbet er struktureret omkring en række kreative drama- og instruktionsøvelser, med henblik på at levendegøre materialet, og iscenesætte det fysisk. Derudover arbejder vi med forskellige former for "subtexts" - altså det usagte, og de mange forskellige betydninger man kan tillægge en replik, afhængig af måden den siges på.
De resterende dele af værket læses ekstensivt, med Justin Kurzels filmatisering fra 2015 som støtte for overblikkets skyld.
Vi spørger:
- Hvad karakteriserer sproget på Shakespeares tid?
- Hvilke særlige karaktertræk har hhv. Macbeth og Lady Macbeth, og forandrer disse sig gennem stykket?
- hvilken rolle spiller de tre hekse og det overnaturlige element i stykket?
- hvilke universelle temaer arbejder Shakespeare med i Macbeth?
Kernestof:
Kurzel, Justin: Macbeth, 2015 (spillefilm)
Shakespeare, William / ed. Bernard Lott: Macbeth - New Swan Shakespeare, Longman 1965
Shakespeare, William: Sonnet 130, 1596
Supplerende materiale:
"Why Shakespeare and Why Now?" (YouTube) https://www.youtube.com/watch?v=JPA-Drr4iFs
Omfang: 80 sider + film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Humor is serious business - EKSAMENSEMNE
I dette forløb arbejder vi med emnet/begrebet humor, og hvordan dette kan variere alt afhængigt af kultur, baggrund, samtid, sprog, køn, religion osv. Vi læser et udvalg af forskellige teksttyper fra forskellige tidsperioder, og prøver at forstå den enkelte tekst ud fra dens samtid.
Vi spørger:
- hvorfor griner folk af forskellige ting?
- hvilke overordnede humoristiske kendetegn (humor theory) er gennemgående i de tekster vi læser?
- hvilke humoristiske virkemidler (humorous devices) er gennemgående i de tekster, vi arbejder med?
- hvordan kan humor anvendes som et middel til at nærme sig tabuiserede emner, politiske dagsordener og alvorlige aspekter ved tilværelsen?
Vocabulary: superiority, incongruity, releif, absurdity, ambiguity, caricature, exaggeration, intertextuality, irony, parody, pun, satire, stereotype,
Kernestof:
Clausen, Bo Høpfner: "Humorous devices" fra Serious Busniness, Systime 2011
Clausen, Bo Høpfner: "Humor theory" fra Serious Busniness, Systime 2011
Swift, Jonathan: "A Modest Proposal" 1729
Brown, Tessa: "In Reference To Your Recent Communications" 2005
Aikman, Ian: April Fool's Day: Are we too wary of an April Fool's prank?" BBC News, 2025
Humphrys. John: Freedom of Laughter - Are There LImits to Comedy? YouGov UK, 2025
Supplerende stof:
"Three Types of Irony" (Slideshow)
"Satire - oversættelse og grammatik (worksheet)
"Humor is Serious Business (Slideshow)
Omfang: 27 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
A Literary History of 3a
I dette forløb stiller vi skarpt på literaturanalyse. Vi træner de faglige begreber og metoder der anvendes i forbindelse med analyse af fiktion i engelskfaget. Samtidig undersøger vi litteraturhistorien i store træk, og prøver at forstå hvordan den enkelte tekst forholder sig til samtidens stiltræk.
Vi spørger:
- med hvilke virkemidler kan en forfatter formidle en sag eller et budskab gennem personer, miljø, fortællerteknik og sproglige virkemidler?
- hvad kendetegner følgende perioder i litteraturhistorien: Romanticism, Victorian Age, Modernism og Postmodernism og hvordan kan dette ses i de læste noveller?
Kernestof:
- Poe, Edgar Allan: "The Tell-Tale Heart" 1843
- Kipling, Rudyard: "Lispeth" 1886
- Hemingway, Ernest: "Hills Like White Elephants" 1927
- Eggers, Dave: "The Circle" (excerpt) 2013
- Barkholt, Gitte Vest and Jørgen Døssing Jepsen: "A Short History of Literature in English", Systime 2010 pp. 25-96
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563792560",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563792560",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51563792560"
}