Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jane Winum Thomsen
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduction to The British Empire
Titel 2 Teenage lives
Titel 3 The Love and Lies of Rukhsana Ali
Titel 4 The Short Story
Titel 5 EXAM: America: National identity and inequality
Titel 6 EXAM: Adiche
Titel 7 EXAM: Crime fiction
Titel 8 EXAM: Poetry
Titel 9 The City
Titel 10 EXAM:Shakespeare: Romeo & Juliet - the renaissance
Titel 11 EXAM: The Victorian Age and the Empire
Titel 12 EXAM: Edgar Allan Poe and Dark Romanticism
Titel 13 Repetition: Exam focus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduction to The British Empire

I dette forløb skal vi beskæftige os med The British Empire både historisk, kulturelt og socialt.
Nøglebegreberne er: colonialism, Imperialism, suppression, oppression, superiority, minority and identity.
Forløbet inkluderer også en skriftlig aflevering.

Tekster:
From the anthology "Wider Context"
The White Man's Burden by Rudyard Kipling (1899) Poem
An Excerpt from George Orwell's novel "Burmese Days" (1934)
"Blood" by Urvashi Butalia  (1997)

Also:
"God save the Queen" The British national anthem. (song)
"Rule, Britannia!" by Thomas Arne and Roy Webb(song)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Teenage lives

Under temaet "Teenage lives" beskæftiger dette forløb sig med grundlæggende analyse og fortolkning af et digt og to short stories.

Forløbets nøglebegreber er:
Setting (symbolic setting), narration, theme, title, the use of symbols.

Tekster
The Sin Bin or Lucy's Heart by Lucy Cross (2000). Short story
The History Teacher by Billy Collins ( 1999) Poem
Just Like That by Michael Richards (1987). Short story

Vi afslutter forløbet ved at spørge:
What methods have we been using in this course?
Which academic terms have we used?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Love and Lies of Rukhsana Ali

I dette forløb læser vi romanen "The Love and Lies of Rukhsana Ali"
I forløbet arbejder vi specielt med analyse a plot, theme, characterization, narration.

Vi spørger desuden:
What is the power of a novel? How does reading a novel differ from reading a poem or a short story?
What are the features of a novel compared to the features of poems and short stories?
What is the power/weakness of a happy ending?

Dette forløb inkluderer også gruppefremlæggelser og to skriftlige aflevering.

Tekst:
Sabina Khan: The Love and Lies of Rukhsana Ali, 2020 (novel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The Short Story


Fagligt fokus og faglige mål:

Dette forløb beskæftiger sig med analyse og fortolkning af short stories med specielt fokus på narration, characterization, title og theme.

Forløbet inkluderer også en skriftlig aflevering med fokus på summary og characterization samt forskellige creative writing øvelser.

Vi øver os i:
At forstå og kunne anvende fagbegreber i analyse og fortolkning af teksterne
Vi vil også øve os på at udtrykke os sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, samtale og diskussion på engelsk med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Vi øver os på at skrive skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk  (analytical essays + notebook exercises) med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed


I dette forløb spørger vi blandt andet:
Hvilke elementer består en fængslende fortælling af?
Hvilke elementer består en klassisk short story af?
Hvilke egenskaber har short stories (i modsætning til andre fiktionsgenre)?
Hvad er relevant at fokusere på, når man vil analyserer narration, title, theme og characters?
Hvordan skriver man et analyseafsnit?
Hvordan skriver man et stærkt summary?

Tekster:

Hugh Behm-Steinberg: Taylor Swift. 2015.
Suzanne Hicks: Scars. 2023.
Lucy Corin: Miracles. 2011.
Louella Lester: She Would Hate All This Publicity. 2022.
Ottessa Moshfegh: When Stars Collide. 2023

+ Toolboxes – narration and characterization


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EXAM: America: National identity and inequality

Fagligt fokus og mål.

Kulturfeltet i dette forløb er USA - og temaet er national identitet og ulighed i USA.
Forløbet er en optakt til jeres SRO

Dette forløb beskæftiger sig med analyse og fortolkning af non-fiction med specielt fokus på at bruge fagbegreber i arbejdet.

Vi øver os altså i:

At forstå og kunne anvende fagbegreber i analyse og fortolkning af dokumentarfilm og anden non-fiction  - altså at kunne analysere og fortolke med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode - og at kunne perspektivere dokumentarfilm kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

At kunne gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i non-fiction - og at kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA i vores analyse.

Vi vil også øve os på at udtrykke os flydende og spontant med formidlingsbevidsthed samtale, diskussion OG præsentationer på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Vi øver os også i at læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk - og at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Vi øver os også i dette forløb på at behandle komplekse problemstillinger i samspil med samfundsfag - og at demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Vi spørger blandt andet i dette forløb:
Hvad er dokumentarfilmens dilemma?
Hvilke dokumentarfimsgenre findes? Hvordan adskiller de sig fra hinanden?
Hvilken redskaber bruger dokumentarens skabere til at formidle deres budskab?

Forløbet afsluttes med en gruppefremlæggelse med temaet: American history: Undertemaerne er:
The Middle Passage
The Civil Rights Movement
The American Civil War
The indigenous inhabitants
The monuments and memorials of Washington D.C
The Gettysburg Address
The geography of America

Fokus her er at kunne researche, opbygge en præsentation (taksonomi) og formidler pointer ubesværet med inddragelse af relevante fagbegreber.

Tekster:
The Declaration of Independence.
Working: What we do all day (E1 Service Jobs ) (Netflix, 2023) - (Documentary)
Working: What we do all day (E2 The middle) (Netflix, 2023) - (Documentary)
Essential (2023)   https://www.youtube.com/watch?v=w1eZd2hjxVs&ab_channel=JackBaric - (Documentary)
Poverty in the USA (2019):  https://www.youtube.com/watch?v=f78ZVLVdO0A - (Documentary)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM: Adiche


Dette forløb fokuserer på analyse og fortolkning af både non-fiction af Chimamanda Ngozi Adichie.

Derudover indeholder forløbet også arbejde med: creative writings, group presentations og speech performances og Toulmins model.

Tekster:
We should all be Feminist (essay/TED-talk)
The Danger of a Single Story (essay/TED-talk)
World Cup 2010: My Boys (essay/The Guardian, 11 June 2010)

Tematiske nøglebegreber: Feminism, gender equality, prejudices og rhetorical tool

Argumenetationsanalytiske begreber:  Toulmin's model (Claim, grounds and warrant +  backing, qualifier and rebuttal)

Retorisk analyse begreber:  Ethos, logos, pathos

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EXAM: Crime fiction

Dette forløb fokuserer på analyse og fortolkning af krimitekster

Tekster:
"Study in Pink": første episode af  BBC-serien "Sherlock" (2010)
Prologen og første kapitel af romanen "The Crossing Places" af Elly Griffith (2009)
Det første kapitel i romanen "Darkly Dreaming Dexter" af Jeff Lindsay (2004)
En selvvalgt roman i krimigenren.

Nøgle begreber: a sense of setting, symbolic landscapes/settings, suspense, push effect, pull effect, a red herring, the reveal, foreshadowing, the characterization of the classic characters in crime fiction, reliable/unreliable narrator and the effect/power of a prologue/an opening paragraph.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EXAM: Poetry

Dette forløb fokuserer på poetisk sprog.
Vi spørger indledningsvis
Hvad kan digte som adskiller sig fra anden fiktion?
Hvad vil det sige at noget er poetisk?
Hvad er "poetic language"
Hvilke fagbegreber knytter sig specielt til digtanalyse?

Nøglebegreber:¨
Poetic language, metaphors, symbols, themes, narration, rhyme scheme, rhythm, repetition, alliterations.

Tekster
Valentine by Carol Ann Duffy.
Stopping by Woods on a Snowy Evening by Robert Frost
The Road Not Taken by Robert Frost:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The City

Texts:

1. Dirty, dull - and hardly and free toilets. Why I hate living in cities, Phil Daoust The Guardian, 2016  (article/opinion piece)
2. Tolerant, generous - and a little bit lawless. Why I love living in cities, Tom Campell, The Guardian (article/opinion piece), 2016
3. The Mother of the City by Christopher Fowler (1993) (short story)
4. The Red line by Charles Higson (1993) (short story)
5. Composed upon Westminster Bridge, William Wordsworth (1802)(poem)
6. London by  William Blake: (1794)(poem)
7. Coketown: Extract/opening paragraphs from Chapter five. Hard Times by Charles Dickens 1845
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EXAM:Shakespeare: Romeo & Juliet - the renaissance

Romeo and Juliet: Shakespeare and the Renaissance

This course focuses on the analysis, interpretation and discussion of Shakespeare's tragedy: Romeo and Juliet.
This course also includes a written assignment.

Working on the tragedy we will especially focus on:
Language: puns, imagery (symbols, metaphors, oxymorons), foreshadowings.
Characters and character development and representation.
Plot
Theme

Key elements and key questions:
The Shakespearean sonnet
The Renaissance
The great chain of being - a hierarchical structure of all matter and life. How does Shakespeare mirror/break it?
Are there any characters/events that disturb the natural order of things?
To what extent is "Romeo and Juliet" a renaissance play?
Why are Shakespeare's works consider to be classics?
How does Luhrmann interpret the original play in his movie?
Who/what is to blame for the outcome of the tragedy?

Texts:
Ubegribeligt: "Shakespeare" (podcast)
William Shakespeare: "Romeo and Juliet", 1595 (drama) (close-reading the first three acts)
Baz Luhrmann: "Romeo + Juliet", 1996 (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EXAM: The Victorian Age and the Empire

Dette forløb beskæftiger sig med The Victorian Age både historisk, kulturelt og socialt.

Texts from the anthology "Wider Context":

The White Man's Burden by Rudyard Kipling (1899) Poem
An Excerpt from George Orwell's novel "Burmese Days" (1934)

Text from the anthology: "Through Literary Landscapes":
The Victorian Age: historical background"
Charles Dickens "Nobody's Story"( short story)
Rudyard Kipling: The Story of Mohammad Din (short story) 1899
The advertisement "The White Man's Burden Pears' Soup" that appeared in The American magazine "McClure's" in 1899.
A Respectable Woman" (1894) by Kate Chopin


Moreover:
The documentary: "The Queens that changed the world: Victoria" BBC 2023

Nøglebegreberne er: colonialism, Imperialism, suppression, oppression, superiority, minority and identity.

Also a focus on the Realistic genre - which traits?
"Realism is a depiction of contemporary life and society often addressing social issues. Literary realism tries to communicate everyday life and activities from all levels of society - instead of a romanticized and conventional presentation"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 EXAM: Edgar Allan Poe and Dark Romanticism

This course focuses on the works of Edgar Allan Poe  - and it stands on the shoulders of the course "Crime in Fiction".

Through analysis and interpretation of five of his works, we will try to pinpoint Poe's classic features in terms of language, setting, characters, theme and narration.

We also asks: What do these texts intend to bring the readers?

This course also focuses on Gothic/Literary Gothicism, Dark Romanticism, The unreliable narrator and idea of the danger from within.
This course also includes a quick visit to the paintings of Caspar David Friedrich.

Texts:
The Black Cat (1843) Short story
The Tell-Tale Heart (1843) Short story
The Conqueror Worm(1843) Poem
Alone (1829) Poem
Silence (1837 )Poem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer