Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Alexandre Planque Tafteberg, Christina Blach
|
Hold
|
2022 FR (1g FR, 2g FR, 3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning ved franskportal
Begynderundervisning - "Ici on parle français"
Eleverne skal arbejde med begyndersystemet "Ici on parle français" på Karen Schumackers online læringsportal Franskportal.dk.
I undervisningen vil der blive arbejdet med grammatikemner som: guldverberne être, avoir, aller og faire, verbernes bøjning 1,2 og 3. bøjning, brug af artikler + delingsartikel, genitiv, personlige pronominer og possessive pronominer og adjektiver Derudover er der arbejdet en del med udtale og videoafleveringer.
Derudover er der løbende arbejdet med billedbeskrivelse.
Supplerende stof og oplevelser:
Eleverne har deltaget i en fransk eventdag på gymnasiet med overskriften La francophonie og hvor vi bl.a. arbejdede med sangen "Je suis chez moi" af Black M.
Eleverne har arbejdet med et afsnit af Netflix-serien Lupin og lavet opgaver dertil.
Derudover har vi brugt tid på at arbejde med og synge forskellige sange - bl.a. "Ramenez la coupe à la maison" af Vegedream, Gims' "Sapés comme jamais" m.fl.
Eleverne har arbejdet med Frankrigs geografi gennem sangen "Bienvenue chez moi" af Bigflo et Oli.
Eleverne har arbejdet med juleordforrråd i nogle moduler i december.
Sidetal: Eleverne har haft ca. 14+40 moduler = 54 moduler x 1,5 = 81 timer - dvs. de har læst ca. 81 sider ifølge vejledningens formulering om at: "Med fagets forhåndstildelte undervisningstid svarer en 60 min. lektion normalt til ca. en side."
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Franskportal færdig og repetition
Vi repeterer, hvad de lærte sidste år og tager nogle flere kapitler fra franskportal med fokus på delingsartikler + nægtelserne samt verbaltiderne le passé composé, l'imparfait, le futur proche, le passé récent.
Vi starter derudover lidt op på vores næste emne "L'amour, l'amitié et les obstacles" - bl.a. ved at høre Christophe Maés sang "L'amour" samt Keen V's "Tu mentais" + In-Grid "Tu es foutu" - i sangene kigger vi også på verbaltiderne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMEN - L'amitié, l'amour et les obstacles
I emnet har eleverne arbejdet med forskellig slags kærlighed og venskab samt de forhindringer, man kan møde i denne sammenhæng. Vi har arbejdet med "Intouchables" samt tekst om filmen på fransk i bonusmaterialet til filmen på franskportalen. Der har været fokus på læsning og forståelse af "teksterne" samt gengivelse af indhold på dansk og fransk.
"Redaktørens klumme": "Les vrais intouchables" side 46-47 i øvebogen til ovenstående.
Kernestof:
Olivier Nakache, Éric Toledano: "Les Intouchables" 2011 - film
Tekster og øvelser til filmen på franskportal samt uddrag af scener fra manuskriptet "De urørlige - læs en film - udarbejdet af Karen Schumacker"
Omfang ca. 20 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intouchables mundtlig opgave
|
09-10-2023
|
Intouchables skriftlig aflevering
|
27-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN : La francophonie et entre deux cultures
La francophonie et entre deux cultures
Fokus for forløbet har været på hvad La Francophonie er for et begreb, historisk og kulturelt, samt den dobbelte kultur, mange immigranter har/får og de kulturchok og problemer, som man støder på som immigrant.
Kernestof:
"La Francophonie" i Entrées, Bering et Sørensen, Gyldendal, 2010, pp. 106-108
L’enterrement de ma mère, de Alain Mabanckou: Fiction française, Gyldendal, 2000 (un roman) - vi har læst kapitel 8 og 9 af l'Enterrement de ma mère
Interview: Meriam – une Tunisienne in Peter Jensen: Porte-Paroles, Systime, 2001 (un portrait) - vi har læst et uddrag af interviewet
Un Gaou à Paris de Magic System, 1999 (une chanson)
Je suis chez moi" af Black M, på albummet « Eternel insatisfait », 2016
Supplerende materiale: en episode af Lupin + øvelser dertil
Forløbets sidemæssige omfang har været ca. 35 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Le climat
Emnet har haft klima, kommunikation og ordforråd derom som omdrejningspunkt.
Introduction et du vocabulaire pour parler du climat en franҫais
https://www.reseau-idee.be/climat/
Maître Gims : Le Pire (2018) – Une chanson et un clip vidéo
Tryo : Greenwashing (2012) – une chanson et un clip vidéo
Novellen: "Bas les masques" af Benoît Broyart, 2005 (en novelle fra bogen : "Sept nouvelles de la Terre" 2022)
Consoglobes: "L’interview Zéro déchet de Bea Johnson" Rédigé par Eva Souto, 2014
"Je suis végane (et je vais bien)"
Supplerende materiale:
"L'ours" (une chanson) de Christophe Maé et Youssou N'Dour de l'album "La vie d'artiste", de 2019
Afleveringsopgaver:
En aflevering og en afleveringsvideo, hvor de præsenterer Gims "Le Pire"
Årsprøve i 2.g. "Marche pour le climat : il est urgent d'agir" (7/2 2019) i Ouest France
Omfang: ca. 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKSAMEN : Les banlieues et les Misérables
Eleverne har gennem forløbet arbejdet med forholdene i de franske forstæder. Forløbet tager afsæt i generel viden om og ordforråd til emnet om forstæderne. Eleverne har arbejdet med en tekst om ”Les émeutes de 2005”, to rapsange som har fokuseret både på fordomme om og problemer i forstæderne men også om stolthed, diversitet og sammenhold i forstæderne. Derudover har eleverne arbejdet med en tegneserieudgave af Victor Hugos ”Les Misérables” og især med Jean Valjeans udvikling. Dette var en indledning til at se og arbejdede med Ladj Lys film ”Les Misérables” fra 2019. Her var fokus de forskellige personer i filmen, ”les bavures policières”, miljø og temaer samt parallellerne til Victor Hugos fortælling. Afslutningsvis har vi arbejdet med succeshistorier fra forstæderne med Kylian Mbappé som omdrejningspunkt.
Kernestof:
Introduktion til emnet og ordforråd om emnet fra bogen "Banlieues" af Birgit Mogensen og Bente Virring, Gyldendal, 2009
Introducerende video fra 1 jour 1 actu https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-une-banlieue
"Les émeutes de 2005 dans les banlieues", fra "Allez hop" af Jette Brinkel Rosenberg, Matts Winblad, og Eva Österberg, Gyldendal, 2009, s. 68-69
Rapsangen: "Jeune de banlieue" af Disiz La Peste, 2005 samt tilhørende musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=8_DVwGHQfIE (hertil har eleverne også haft en aflevering for).
En rapsang af Sadek fra 2015 med titlen "Banlieue" og fra albummet: "Johnny Niuum ne meurt jamais"
Tegneserien ”Les Misérables – une bande dessinée » af Colette Samson (2013) samt oplæsningen af selvsamme på https://www.youtube.com/watch?v=_AX4jcZGLek
Filmen ”Les Misérables” af Ladj Ly fra 2019 (også en aflevering her)
” DR besøger Kylian Mbappés hjemmebane i en fattig forstad: 'Det er for vildt, at han spillede her'” af Malte Nørgaard og Kresten Mosbæk Gravesen, 18/12 2022 samt en kort reportagefilm: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm/dr-besoeger-kylian-mbappes-hjemmebane-i-en-fattig-forstad-det-er-vildt-han
COPA90 Football 2020 : « Kylian Mbappé: 93 Famille”: https://www.youtube.com/watch?v=M3coBede9bc
Supplerende stof: Videoer og en lille tekst med Ladj Ly, som forklarer hvorfor han har lavet sin film og hvordan han forholder sig til forholdene i forstæderne - se kompendium
Forløbets omfang er ca. 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EKSAMEN : Le Crime
I dette forløb arbejder vi med "Le Crime".
Kernestof:
- de første to afsnit af serien La Forêt
- Nikita: filmen og manuskript. FIlm af Luc Besson, Frankrig, 1990.
Fokus på disse emner:
- la scène d'ouverture à la pharmacie.
- l'évolution de Nikita dans le centre: Comparaison entre la Nikita droguée, qui tue un policier, et la Nikita qui est devenue femme fatale et agent secret.
- Nikita à la sortie du centre
- La mission de Nikita à Venise.
- La relation entre Nikita, Bob et Marco,
antal sider : 30
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ridwan vient avec un gâteau
-
Accueil - 1jour1actu.com
-
Medbring jeres bog: Voilà
-
Terp disse gloser grundigt
-
Nikita
-
Smilla kommer med kage
-
Terp disse gloser
-
Nikita scénario.pdf
-
Repetér disse gloser
-
Oversæt de sætninger du finder under elevfeedback
-
Medbring Voilà og Nikita
-
Victor kommer med kage
-
Oversæt sætningerne under elevfeedback
-
Medbring Nikita og Voilà
-
Medbring Nikita + Voilà
-
Nikita scénario (2) (1).pdf
-
Description de la photo (se under aflevering)
-
Medbring jeres bog: Nikita samt jeres grammatikbog: Voilà
-
Sigurd, Smilla, William, Karoline: billedet
-
Hvis du ikke var i timen sidste gang skal du se Nikita på filmstriben fra 50'00 (50 minutter) til 1'19 (1 time og 19 minutter)
-
Diana, William: Billedebeskrivelse
-
Hafsa, Ridwan, Victor, Mikail, Nour, Ingrid beskriver billedet fra franskafleveringen
-
Terp disse gloser grundigt da vi spiller "hvem er hvem" i klassen
-
Medbring jeres bog: Nikita
-
Bonne année! Apportez une photo prise pendant les vacances
-
I dette modul aftaler vi, hvornår vi taler om serien: La Forêt (=jeres franskaflevering).
-
Ingrid og Redwan taler om La Forêt
-
Øv jer i at bøje aller, avoir, être, finir, parler, prendre, rencontrer og savoir i présent
-
Jeg hører gerne flere af jer tale om de to afsnit af La Forêt (aflevering) i denne time.
-
Medbring jeres Delprøve 1-hæfte fra sidste time
-
Nour, Sigurd og Smilla fortæller om La Forêt
-
Lær disse sætninger / gloser udenad - oversæt dem i elevfeedback
-
Medbring jeres bog Nikita en sidste gang
-
Victor, Sigurd og Smilla fortæller om la Forêt
-
Skriv et resumé af Nikita: 4 linjer
-
VI holder Delprøve 1 på klassen
-
Victor, Sebastian og Mikail fortæller om La Forêt
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Minlæring + description de photo
|
15-12-2024
|
La Forêt (épisodes 1 et 2) sur Netflix
|
06-01-2025
|
Delprøve 1: Adélaïde préfère le train
|
29-01-2025
|
3g FR skr. prøve
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Les contes
I dette forløb har vi arbejdet med les contes (eventyr)
Eleverne tog udgangspunkt i et eventyr, som de så skulle præsentere på fransk
Kernestof:
La Belle et la Bête, film af Christophe Gans, 2014: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/900004006/skonheden-og-udyret
Vi har fokuseret på:
1) Les éléments magiques, féériques
2) La famille de Belle
3) Belle
4) La Bête
I dette forløb har vi også trænet Delprøve 1 og Delprøve 2.
sider = 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EKSAME : Francophonie et l'Enterrement de ma mère
I dette forløb har vi arbejdet med bogen: L'Enterrement de ma mère af Alain Mabanckou
Dette forløb skal forståes som en forlængelse af forløbet om francophonie.
I den forbindelse har vi læst om Congo Brazzaville
Vi har arbejdet med Chapitre 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9 (s. 46-47)
Fokuspunkter:
1) la situation géographie du Congo-Brazzaville (s. 8)
2) la présentation du village de Louboulou (chapitre 2)
3) le maître d'école, le père et la mère de Michel (chapitre 3)
4) Les coutumes africaines
5) Marie-Jeanne (chapitre 8)
6) La vie de Michel à Paris, et plus généralement, la vie des immigrés africains à Paris (chapitre 9 s. 46-47)
Antal sider: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Chapeau rond rouge
|
09-03-2025
|
Delprøve 2: Prudence et Gwen
|
20-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Grammaire og stx prøver
Vi har arbejdet med de fleste grammatiske emner i Voilà
Vi har arbejdet med eksempler fra tidligere stx prøver. For eksempel:
Gwen et Prudence
Le Naturisme
On a voyagé dans le train de nuit, décembre 2024
Charline préfère prendre l'avion
Des lycéennes s'habillent comme elles veulent (décembre 2023)
Où vivre après le bac (juin 2024)
Le Tour de France - Femme, août 2023
sider = 70
I alt er der blevet læst på disse 3 år:
81 + 20 + 35 + 30 + 45 + 5 + 30 + 6 + 35 + 70 = 357 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Hjælpemidler til eksamen og prøver
HJÆLPEMIDLER.
Til delprøve 1 er der ingen hjælpemidler
Til delprøve 2 og mundtlig eksamen må I bruge følgende:
Ordbogen.com
Franskportal.dk
minlaering.dk
Grammatikbøger
Eget downloadet materiale - fra timerne, kompendier, noter m.m.
Man må IKKE søge på nettet, skrive i dokumenter delt med andre, bruge oversættelsesprogrammer eller på nogen måde have kontakt til "hjælpemaskiner" eller personer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564347261",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564347261",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564347261"
}