Holdet 2022 FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Alexandre Planque Tafteberg, Christina Blach
Hold 2022 FR (1g FR, 2g FR, 3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning ved franskportal
Titel 2 Franskportal færdig og repetition
Titel 3 EKSAMEN - L'amitié, l'amour et les obstacles
Titel 4 EKSAMEN : La francophonie et entre deux cultures
Titel 5 Le climat
Titel 6 Feedback på årsprøve og afrunding af Le climat
Titel 7 EKSAMEN : Les banlieues et les Misérables
Titel 8 Karrierelæring
Titel 9 EKSAMEN : Le Crime
Titel 10 Les contes
Titel 11 EKSAME : Francophonie et l'Enterrement de ma mère
Titel 12 Grammaire og stx prøver
Titel 13 Hjælpemidler til eksamen og prøver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning ved franskportal

Begynderundervisning - "Ici on parle français"

Eleverne skal arbejde med begyndersystemet "Ici on parle français" på Karen Schumackers online læringsportal Franskportal.dk.

I undervisningen vil der blive arbejdet med grammatikemner som: guldverberne être, avoir, aller og faire, verbernes bøjning 1,2 og 3. bøjning, brug af artikler + delingsartikel, genitiv, personlige pronominer og possessive pronominer og adjektiver  Derudover er der arbejdet en del med udtale og videoafleveringer.
Derudover er der løbende arbejdet med billedbeskrivelse.

Supplerende stof og oplevelser:

Eleverne har deltaget i en fransk eventdag på gymnasiet med overskriften La francophonie og hvor vi bl.a. arbejdede med sangen "Je suis chez moi" af Black M.

Eleverne har arbejdet med et afsnit af Netflix-serien Lupin og lavet opgaver dertil.

Derudover har vi brugt tid på at arbejde med og synge forskellige sange - bl.a. "Ramenez la coupe à la maison" af Vegedream, Gims' "Sapés comme jamais" m.fl.
Eleverne har arbejdet med  Frankrigs geografi gennem sangen "Bienvenue chez moi" af Bigflo et Oli.

Eleverne har arbejdet med juleordforrråd i nogle moduler i december.

Sidetal: Eleverne har haft ca. 14+40 moduler = 54 moduler x 1,5 = 81 timer - dvs. de har læst ca. 81 sider ifølge vejledningens formulering om at: "Med fagets forhåndstildelte undervisningstid svarer en 60 min. lektion normalt til ca. en side."
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Franskportal færdig og repetition

Vi repeterer, hvad de lærte sidste år og tager nogle flere kapitler fra franskportal med fokus på delingsartikler + nægtelserne samt verbaltiderne le passé composé, l'imparfait, le futur proche, le passé récent.
Vi starter derudover lidt op på vores næste emne "L'amour, l'amitié et les obstacles" - bl.a. ved at høre Christophe Maés sang "L'amour" samt Keen V's "Tu mentais" + In-Grid "Tu es foutu" - i sangene kigger vi også på verbaltiderne.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMEN - L'amitié, l'amour et les obstacles

I emnet har eleverne arbejdet med forskellig slags kærlighed og venskab samt de forhindringer, man kan møde i denne sammenhæng. Vi har arbejdet med "Intouchables" samt tekst om filmen på fransk i bonusmaterialet til filmen på franskportalen. Der har været fokus på læsning og forståelse af "teksterne" samt gengivelse af indhold på dansk og fransk.
"Redaktørens klumme": "Les vrais intouchables" side 46-47 i øvebogen til ovenstående.

Kernestof:
Olivier Nakache, Éric Toledano: "Les Intouchables" 2011 - film
Tekster og øvelser til filmen på franskportal samt uddrag af scener fra manuskriptet "De urørlige - læs en film - udarbejdet af Karen Schumacker"

Omfang ca. 20 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intouchables mundtlig opgave 09-10-2023
Intouchables skriftlig aflevering 27-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN : La francophonie et entre deux cultures

La francophonie et entre deux cultures

Fokus for forløbet har været på hvad La Francophonie er for et begreb, historisk og kulturelt, samt den dobbelte kultur, mange immigranter har/får og de kulturchok og problemer, som man støder på som immigrant.

Kernestof:
"La Francophonie"  i Entrées, Bering et Sørensen, Gyldendal, 2010, pp. 106-108
L’enterrement de ma mère, de Alain Mabanckou: Fiction française, Gyldendal, 2000 (un roman) - vi har læst kapitel 8 og 9 af l'Enterrement de ma mère
Interview: Meriam – une Tunisienne in Peter Jensen: Porte-Paroles, Systime, 2001 (un portrait) - vi har læst et uddrag af interviewet
Un Gaou à Paris de Magic System, 1999 (une chanson)
Je suis chez moi" af Black M, på albummet « Eternel insatisfait », 2016

Supplerende materiale: en episode af Lupin + øvelser dertil

Forløbets sidemæssige omfang har været ca. 35 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le climat

Emnet har haft klima, kommunikation og ordforråd derom som omdrejningspunkt.

Introduction et du vocabulaire pour parler du climat en franҫais
https://www.reseau-idee.be/climat/
Maître Gims : Le Pire (2018)  – Une chanson et un clip vidéo
Tryo : Greenwashing (2012) – une chanson et un clip vidéo
Novellen: "Bas les masques" af Benoît Broyart, 2005 (en novelle fra bogen : "Sept nouvelles de la Terre" 2022)   
Consoglobes: "L’interview Zéro déchet de Bea Johnson"  Rédigé par Eva Souto, 2014
"Je suis végane (et je vais bien)"


Supplerende materiale:
"L'ours" (une chanson) de Christophe Maé et Youssou N'Dour de l'album "La vie d'artiste", de 2019

Afleveringsopgaver:
En aflevering og en afleveringsvideo, hvor de præsenterer Gims "Le Pire"
Årsprøve i 2.g. "Marche pour le climat : il est urgent d'agir" (7/2 2019) i Ouest France
Omfang: ca. 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Feedback på årsprøve og afrunding af Le climat

Se emne om Le climat for materiale, vi har læst til emnet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN : Les banlieues et les Misérables

Eleverne har gennem forløbet arbejdet med forholdene i de franske forstæder. Forløbet tager afsæt i generel viden om og ordforråd til emnet om forstæderne. Eleverne har arbejdet med en tekst om ”Les émeutes de 2005”, to rapsange som har fokuseret både på fordomme om og problemer i forstæderne men også om stolthed, diversitet og sammenhold i forstæderne. Derudover har eleverne arbejdet med en tegneserieudgave af Victor Hugos ”Les Misérables” og især med Jean Valjeans udvikling. Dette var en indledning til at se og arbejdede med Ladj Lys film ”Les Misérables” fra 2019. Her var fokus de forskellige personer i filmen, ”les bavures policières”, miljø og temaer samt parallellerne til Victor Hugos fortælling. Afslutningsvis har vi arbejdet med succeshistorier fra forstæderne med Kylian Mbappé som omdrejningspunkt.

Kernestof:
Introduktion til emnet og ordforråd om emnet fra bogen "Banlieues" af Birgit Mogensen og Bente Virring, Gyldendal, 2009

Introducerende video fra 1 jour 1 actu https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-une-banlieue

"Les émeutes de 2005 dans les banlieues", fra "Allez hop" af Jette Brinkel Rosenberg, Matts Winblad, og Eva Österberg, Gyldendal, 2009, s. 68-69

Rapsangen: "Jeune de banlieue" af Disiz La Peste, 2005 samt tilhørende musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=8_DVwGHQfIE  (hertil har eleverne også haft en aflevering for).

En rapsang af Sadek fra 2015 med titlen "Banlieue" og fra albummet: "Johnny Niuum ne meurt jamais"

Tegneserien ”Les Misérables – une bande dessinée » af Colette Samson (2013) samt oplæsningen af selvsamme på https://www.youtube.com/watch?v=_AX4jcZGLek

Filmen ”Les Misérables” af Ladj Ly fra 2019 (også en aflevering her)

” DR besøger Kylian Mbappés hjemmebane i en fattig forstad: 'Det er for vildt, at han spillede her'”  af Malte Nørgaard og Kresten Mosbæk Gravesen, 18/12 2022 samt en kort reportagefilm: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm/dr-besoeger-kylian-mbappes-hjemmebane-i-en-fattig-forstad-det-er-vildt-han

COPA90 Football 2020 : « Kylian Mbappé: 93 Famille”: https://www.youtube.com/watch?v=M3coBede9bc

Supplerende stof: Videoer og en lille tekst med Ladj Ly, som forklarer hvorfor han har lavet sin film og hvordan han forholder sig til forholdene i forstæderne - se kompendium


Forløbets omfang er  ca. 45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EKSAMEN : Le Crime

I dette forløb arbejder vi med "Le Crime".

Kernestof:
- de første to afsnit af serien La Forêt
- Nikita: filmen og manuskript. FIlm af Luc Besson,  Frankrig, 1990.

Fokus på disse emner:
- la scène d'ouverture à la pharmacie.
- l'évolution de Nikita dans le centre: Comparaison entre la Nikita droguée, qui tue un policier, et la Nikita qui est devenue femme fatale et agent secret.
- Nikita à la sortie du centre
- La mission de Nikita à Venise.
- La relation entre Nikita, Bob et Marco,

antal sider : 30


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minlæring + description de photo 15-12-2024
La Forêt (épisodes 1 et 2) sur Netflix 06-01-2025
Delprøve 1: Adélaïde préfère le train 29-01-2025
3g FR skr. prøve 03-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Les contes

I dette forløb har vi arbejdet med les contes (eventyr)

Eleverne tog udgangspunkt i et eventyr, som de så skulle præsentere på fransk

Kernestof:
La Belle et la Bête, film af Christophe Gans, 2014: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/900004006/skonheden-og-udyret

Vi har fokuseret på:
1) Les éléments magiques, féériques
2) La famille de Belle
3) Belle
4) La Bête

I dette forløb har vi også trænet Delprøve 1 og Delprøve 2.


sider = 6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAME : Francophonie et l'Enterrement de ma mère

I dette forløb har vi arbejdet med bogen: L'Enterrement de ma mère af Alain Mabanckou
Dette forløb skal forståes som en forlængelse af forløbet om francophonie.
I den forbindelse har vi læst om Congo Brazzaville

Vi har arbejdet med Chapitre 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9 (s. 46-47)

Fokuspunkter:
1) la situation géographie du Congo-Brazzaville (s. 8)
2) la présentation du village de Louboulou (chapitre 2)
3) le maître d'école, le père et la mère de Michel (chapitre 3)
4) Les coutumes africaines
5) Marie-Jeanne (chapitre 8)
6) La vie de Michel à Paris, et plus généralement, la vie des immigrés africains à Paris (chapitre 9 s. 46-47)


Antal sider: 35
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Chapeau rond rouge 09-03-2025
Delprøve 2: Prudence et Gwen 20-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Grammaire og stx prøver

Vi har arbejdet med de fleste grammatiske emner i Voilà

Vi har arbejdet med eksempler fra tidligere stx prøver. For eksempel:
Gwen et Prudence
Le Naturisme
On a voyagé dans le train de nuit, décembre 2024
Charline préfère prendre l'avion
Des lycéennes s'habillent comme elles veulent (décembre 2023)
Où vivre après le bac (juin 2024)
Le Tour de France - Femme, août 2023

sider = 70


I alt er der blevet læst på disse 3 år:
81 + 20 + 35 + 30 + 45 + 5 + 30 + 6 + 35 + 70 = 357 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Hjælpemidler til eksamen og prøver

HJÆLPEMIDLER.

Til delprøve 1 er der ingen hjælpemidler

Til delprøve 2 og mundtlig eksamen må I bruge følgende:

Ordbogen.com

Franskportal.dk

minlaering.dk

Grammatikbøger

Eget downloadet materiale -  fra timerne, kompendier, noter m.m.

Man må IKKE søge på nettet, skrive i dokumenter delt med andre, bruge oversættelsesprogrammer eller på nogen måde have kontakt til "hjælpemaskiner" eller personer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer