Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Christina Blach
|
Hold
|
2022 FR/v (1v FR, 2v FR, 3v FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning ved franskportal
Begynderundervisning - "Ici on parle français"
Eleverne skal arbejde med begyndersystemet "Ici on parle français" på Karen Schumackers online læringsportal Franskportal.dk.
I undervisningen vil der blive arbejdet med grammatikemner som: guldverberne être, avoir, aller og faire, verbernes bøjning 1,2 og 3. bøjning, brug af artikler + delingsartikel, genitiv, personlige pronominer og possessive pronominer og adjektiver Derudover er der arbejdet en del med udtale og videoafleveringer.
Derudover er der løbende arbejdet med billedbeskrivelse.
Supplerende stof og oplevelser:
Eleverne har deltaget i en fransk eventdag på gymnasiet med overskriften La francophonie og hvor vi bl.a. arbejdede med sangen "Je suis chez moi" af Black M.
Eleverne har arbejdet med et afsnit af Netflix-serien Lupin og lavet opgaver dertil.
Derudover har vi brugt tid på at arbejde med og synge forskellige sange - bl.a. "Ramenez la coupe à la maison" af Vegedream, Eurovisionvinderen "Èvidemment" m. fl.
Eleverne har arbejdet med Frankrigs geografi gennem sangen "Bienvenue chez moi" af Bigflo et Oli.
Eleverne har mødt elever fra vores samarbejdsskole i Nantes i en udveksling i Nantes i maj 2023. Inden og under udvekslingen skulle eleverne lave små oplæg om steder i Nantes og de skulle interviewe deres værtsfamilie.
Sidetal: Eleverne har haft ca. 14+40 moduler = 54 moduler x 1,5 = 81 timer - dvs. de har læst ca. 81 sider ifølge vejledningens formulering om at: "Med fagets forhåndstildelte undervisningstid svarer en 60 min. lektion normalt til ca. en side."
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Franskportal færdig og repetition
Vi repeterer, hvad de lærte sidste år og tager nogle flere kapitler fra franskportal med fokus på delingsartikler + nægtelserne samt verbaltiderne le passé composé, l'imparfait, le futur proche, le passé récent.
Vi starter derudover lidt op på vores næste emne "L'amour, l'amitié et les obstacles" - bl.a. ved at høre Christophe Maés sang "L'amour" samt Keen V's "Tu mentais" + In-Grid "Tu es foutu" - i sangene kigger vi også på verbaltiderne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Intouchables - L'amitié, l'amour et les obstacles
I emnet har eleverne arbejdet med forskellig slags kærlighed og venskab samt de forhindringer, man kan møde i denne sammenhæng. Vi har arbejdet med "Inouchables" samt tekst om filmen på fransk i bonusmaterialet til filmen på franskportalen. Der har været fokus på læsning og forståelse samt gengivelse af indhold på dansk og fransk.
"Redaktørens klumme": "Les vrais intouchables" side 46-47 i øvebogen til ovenstående.
Kernestof:
Olivier Nakache, Éric Toledano: "Les Intouchables" 2011 - film
Tekster og øvelser til filmen på franskportal "De urørlige - læs en film - udarbejdet af Karen Schumacker"
Omfang ca. 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La francophonie et entre deux cultures EKSAMEN
La francophonie et entre deux cultures
Fokus for forløbet har været på hvad La Francophonie er for et begreb, historisk og kulturelt, samt den dobbelte kultur, mange immigranter har/får og de kulturchok og problemer, som man støder på som immigrant.
Kernestof:
"La Francophonie" i Entrées, Bering et Sørensen, Gyldendal, 2010, pp. 106-108
L’enterrement de ma mère, de Alain Mabanckou: Fiction française, Gyldendal, 2000 (un roman) - vi har læst kapitel 8 og 9
Interview: Meriam – une Tunisienne in Peter Jensen: Porte-Paroles, Systime, 2001 (un portrait) - vi har læst et uddrag af interviewet
Un Gaou à Paris de Magic System, 1999 (une chanson)
Je suis chez moi" af Black M, på albummet « Eternel insatisfait », 2016
Forløbets sidemæssige omfang har været ca. 35 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Le climat EKSAMEN
Introduction et du vocabulaire pour parler du climat en franҫais
https://www.reseau-idee.be/climat/
Maître Gims : Le Pire (2018) – Une chanson et un clip vidéo
Tryo : Greenwashing (2012) – une chanson et un clip vidéo
Novellen: "Bas les masques" af Benoît Broyart, 2005 (en novelle fra bogen : "Sept nouvelles de la Terre" 2022)
Consoglobes: "L’interview Zéro déchet de Bea Johnson" Rédigé par Eva Souto, 2014
"Je suis végane (et je vais bien)"
Supplerende materiale:
"L'ours" (une chanson) de Christophe Maé et Youssou N'Dour de l'album "La vie d'artiste", de 2019
Afleveringsopgaver:
En aflevering og en afleveringsvideo, hvor de præsenterer Gims "Le Pire"
Årsprøve i 2.g. "Marche pour le climat : il est urgent d'agir" (7/2 2019) i Ouest France
Omfang: ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les banlieues EKSAMEN
Eleverne har gennem forløbet arbejdet med forholdene i de franske forstæder. Forløbet tager afsæt i generel viden om og ordforråd til emnet om forstæderne. Eleverne har arbejdet med en tekst om ”Les émeutes de 2005”, to rapsange som har fokuseret både på fordomme om og problemer i forstæderne men også om stolthed, diversitet og sammenhold i forstæderne. Derudover har eleverne arbejdet med en tegneserieudgave af Victor Hugos ”Les Misérables” og især med Jean Valjeans udvikling. Dette var en indledning til at se og arbejdede med Ladj Lys film ”Les Misérables” fra 2019. Her var fokus de forskellige personer i filmen, ”les bavures policières”, miljø og temaer samt parallellerne til Victor Hugos fortælling. Afslutningsvis har vi arbejdet med succeshistorier fra forstæderne med Kylian Mbappé som omdrejningspunkt.
Kernestof:
Introduktion til emnet og ordforråd om emnet fra bogen "Banlieues" af Birgit Mogensen og Bente Virring, Gyldendal, 2009
Introducerende video fra 1 jour 1 actu https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-une-banlieue
"Les émeutes de 2005 dans les banlieues", fra "Allez hop" af Jette Brinkel Rosenberg, Matts Winblad, og Eva Österberg, Gyldendal, 2009, s. 68-69
Rapsangen: "Jeune de banlieue" af Disiz La Peste, 2005 samt tilhørende musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=8_DVwGHQfIE (hertil har eleverne også haft en aflevering for).
En rapsang af Sadek fra 2015 med titlen "Banlieue" og fra albummet: "Johnny Niuum ne meurt jamais"
Tegneserien ”Les Misérables – une bande dessinée » af Colette Samson (2013) samt oplæsningen af selvsamme på https://www.youtube.com/watch?v=_AX4jcZGLek
Filmen ”Les Misérables” af Ladj Ly fra 2019 (også en aflevering her)
” DR besøger Kylian Mbappés hjemmebane i en fattig forstad: 'Det er for vildt, at han spillede her'” af Malte Nørgaard og Kresten Mosbæk Gravesen, 18/12 2022 samt en kort reportagefilm: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm/dr-besoeger-kylian-mbappes-hjemmebane-i-en-fattig-forstad-det-er-vildt-han
COPA90 Football 2020 : « Kylian Mbappé: 93 Famille”: https://www.youtube.com/watch?v=M3coBede9bc
Videoer med Ladj Ly, som forklarer hvorfor han har lavet sin film:
Ladj Ly, de Kourtrajmé à Cannes 2019 avec LES MISÉRABLES: https://www.youtube.com/watch?v=4wGt-8yVyfE
Uddrag af Interview med Ladj Ly for France Culture hvor han fortæller om situationen i forstæderne, politiets rolle før og nu samt politikernes ansvar.
Forløbets omfang er ca. 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La famille, l'identité, l'amour et les obst. EKSAM
I dette forløb har vi læst, forstået og trænet udtale med de første 5 kapitler af Régine Detambels lille roman "La boîte aux lettres" fra 1998. Eleverne har læst lærerens resumé af kapitlerne 6-8 på fransk. Derudover har vi set og arbejdet med filmen "La famille Belier" af Éric Lartigau fra 2014. Vi har i emnet haft fokus på unges frigørelse fra deres forældre, søgen efter identitet og kærlighed.
Supplerende materiale:
Olivier Nakache, Éric Toledano: "Les Intouchables" 2011 - film
Scener fra manuskriptet "De urørlige - læs en film - udarbejdet af Karen Schumacker"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La guerre EKSAMEN
La guerre
Forløbet vil tage udgangspunkt i film, vidnesbyrd og sange om 2. verdenskrig. Omdrejningspunktet er Arlette Andersens historie og filmen "La Rafle", som eleverne har haft en mundtlig afleveringsopgave for om. Der opbygges et ordforråd i forhold til emnet, og der trænes i lytte- og tekstforståelse samt samtale og diskussion om emnet. "Teksterne" sættes i sammenhæng med de historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold, der har relevans for emnet.
Materiale:
Uddrag på fransk fra Arlette Andersens flim "Jeg hedder Arlette og jeg overlevede Auschwitz". Eleverne har fået uddrag af manuskriptet på fransk, men har set hele filmen og lavet en lille præsentation af den. Filmen findes her:
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/film-jeg-hedder-arlette-jeg-overlevede-auschwitz
Baggrundsviden på dansk om Frankrig og jøderne under 2. verdenskrig på de første sider af bogen "Au revoir les enfants" (Gyldendal, 1988)
Filmen La Rafle af Roselyne Bosch fra 2011 (eleverne har set filmen, arbejdet med ordforråd til den, samt haft en mundtlig aflevering for, hvor de skulle præsentere filmen og personerne fra filmen).
Sangen "Le déserteur" af Boris Vian
Sangen "Comme toi" af Jean-Jacques Goldman
Supplerende stof
Francine Christophes historie på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ftugbci9ohg
Forløbets sidemæssige omfang har været ca. 35 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hjælpemidler til eksamen og prøver
HJÆLPEMIDLER.
Til delprøve 1 er der ingen hjælpemidler
Til delprøve 2 og mundtlig eksamen må I bruge følgende:
Ordbogen.com
Franskportal.dk
minlaering.dk
Grammatikbøger
Eget downloadet materiale - fra timerne, kompendier, noter m.m.
Man må IKKE søge på nettet, skrive i dokumenter delt med andre, bruge oversættelsesprogrammer eller på nogen måde have kontakt til "hjælpemaskiner" eller personer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564405062",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564405062",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564405062"
}