Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lars Husegaard
Hold 2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Imperialismen og dens konsekvenser
Titel 2 Kina - 21. århundredes supermagt?
Titel 3 DHO - Vikingetiden
Titel 4 Renæssancen og middelalderkirkens faldne magt
Titel 5 Revolution - fra tanke til handling
Titel 6 Danmark i 1800-tallet
Titel 7 Verdenskrige og folkedrab
Titel 8 Kold krig og bipolar verdensorden
Titel 9 Det moderne Danmark
Titel 10 Romerriget
Titel 11 Israel-Palæstina konflikten og Mellemøsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Imperialismen og dens konsekvenser

I dette forløb vil vi fokusere på Afrikas fortid og nutid. Vi vil tage udgangspunkt i imperialismen som udfoldede sig i slutningen af 1800-tallet og siden hen se på på de konsekvenser som både imperialismen og kolonialismen har haft for Afrika på den korte og den lange bane. Vi vil ligeledes fokusere på de udfordringer som de afrikanske stater har haft i forhold til at skabe stabile stater i tiden efter afkoloniseringen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kina - 21. århundredes supermagt?

Dette forløb vil fokusere på det moderne Kina fra kejserrigets fald i 1911 og frem til vores tid.
Først vil baggrunden for Kinas kinesiske parti vej til magten blive behandlet. Herefter vil der være fokus på Mao's Kina og de reformer han forsøgte at implementere i forsøget på at skabe et kommunistisk Kina.
Overgangen fra Mao's kommunistiske Kina til et mere markedsorienteret Kina under Deng Xiaoping, vil ligeledes blive behandlet.
Forholdet mellem individ og stat i Kina vil også være et gennemgående tema. Således spørgsmål om demokrati og mulighed for opposition i landet behandles.
Afslutningsvist trækkes trådene op til nutidens Kina under Xi Xingping, og en bredere diskussion om hvad vi har at vente i det 21. århundrede. Vil Kina blive den førende supermagt? Hvad taler for og hvad taler imod? Kan vi risikere en stormagtskonflikt mellem USA og Kina - er spørgsmål som vil tages under behandling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Vikingetiden

Dette dansk-historie forløb har haft vikingetiden som emne. I historiefaget har der været fokus på samfundsforhold, nordisk mytologi, vikingetogterne og overgangen til kristendommen. Desuden er der blevet lavet en kobling til 1800-tallets genskabelse af vikingetiden og årsagerne hertil, som mundede ud i en diskussion om nationalisme og national genopbygning i en periode hvor Danmark i længere tid gradvist var blevet mindre og mindre. Forløbet har desuden budt på et museumsbesøg på Moesgaard og på byvandring i Aarhus i forsøget på at "finde" den game vikingeby "Aros". Danskfaget har desuden bidraget med sagalæsning over diverse temaer som individ- og slægtsforhold, køn, værdier og normer etc.
Forløbet er optalt til:  68 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Renæssancen og middelalderkirkens faldne magt

Forløbet fokuserer på de forandringer som der sker i perioden, der resulterer i individets frigørelse, i første omgang kirkens magt over individet. Dette tema behandles også gennem kunsten som opstår i denne periode. Det øgede fokus på jordiske liv, frem for efterlivet, som middelalderen fokuserede på, kommer også til udtryk i de store opdagelsesrejser som ændrede det herskende verdensbillede på daværende tidspunkt.
Det endelige opgør kom først med Luther og reformationen, som ændrede magtforholdende i Europa, og de enkelte menneskes forhold til Gud - navnlig i de nordeuropæiske lande.
Forløbet er optalt til: 41 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Revolution - fra tanke til handling

Forløbet tager udgangspunkt i de store borgerlige revolutioner i henholdsvis USA og Frankrig i slutningen af 1700-tallet og vil  herefter fortsætte med et fokus på de sociale revolutioner i 1800-tallet og starten af 1900-tallet. Udover at forstå årsagerne, forløbet og konsekvenserne af revolutionerne, vil vi også behandle revolutionerne udfra Crane Brintons tese "Revolutionernes anatomi" i bestræbelserne på at identificere ligheder og forskelle på revolutionerne og hvad der generelt karakteriserer et revolutionsforløb. Afslutningsvist vil der perspektiveres til nutidens USA for at se om de er på vej ind i en revolutionær / borgerkrigslignede bane.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmark i 1800-tallet

Forløbet vil tage udgangspunkt i centrale temaer som har været med til at forme det moderne Danmark. De tre overordnede temaer er; nationalisme, demokrati og industrialisering. Ændringerne i det politiske liv resulterede i demokratiets og parlamentarismens fremkomst som danner grundlaget for vores indretning af det politiske system i dag. Derudover vil vi beskæftige os med ændringerne på arbejdsmarkedet som efter en sej kamp mellem arbejdere og arbejdsgivere under industrialiseringen gav septemberforliget som sidenhen har givet stabilitet og ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Endelig vil vi fokusere på Slesvig-Holsten krigene og den nationalisme som udsprang heraf og som sidenhen dannede grundlaget for den småstatsmentalitet som har præget dansk udenrigspolitik i det 20. århundrede.
Forløbet er optalt til: 64 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Verdenskrige og folkedrab

Forløbet spænder over temaerne verdenskrige, folkedrab og den ideologiske kamp i mellemkrigstiden. Vi starter med at se på forudsætningerne for at 1. verdenskrig brød ud og behandler siden hen selve krigen og det folkedrab på armenierne som fandt sted i ly af krigen.
Herefter vil vi arbejde med mellemkrigstiden og optakten til 2. verdenskrig. Afslutningsvist vil forløbet ende ud i projektarbejde (AT 5) omhandlende jødeudryddelsen under krigen.

NB! Forløbet var præget af coronanedlukningen i foråret 2020, så derfor vil siderne som omhandler det armenske folkedrab, mellemkrigstiden, nazismens fremkomst og 2 verdenskrig bliver trukket ud af pensum. Dvs. s. 81-110 og 121-142 i "Verden efter 1914" og medfølgende kilder ikke vil indgå i en evt. eksamen.

Det resterende pensum er opgjort til: 41 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Kold krig og bipolar verdensorden

Forløbet "Den kolde krig" starter med at se på årsagerne til den kolde krigs opståen. Siden hen vil temaer som våbenkapløbet og den ideologiske kamp blive behandlet i bestræbelserne på at forstå hvorfor det ikke lykkedes at overbevise befolkningen i østblokken om at kommunismen var det vestlige overlegen.. Historikeres forskellige syn på Den kolde krigs skyldsspørgsmål vil også blive behandlet.  Afslutningsvist vil der blive fokuseret på Den kolde krigs afslutning og konsekvenserne heraf, samt en diskussion om hvorvidt der går en lige linje til Ruslands invasion i Ukraine.
Et karakteristisk træk for Den kolde krig såsom stedfortræderkrigene (Korea- og Vietnamkrigen) er ikke blevet behandlet i dette forløb.


Forløbet er blevet optalt til: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne Danmark

I dette forløb behandles centrale begivenheder i det moderne Danmark: Velfærdsstatens oprettelse, de økonomiske kriser i perioden og bevidsthedsændrende begivenheder som Ungdomsoprøret og græsrodsbevægelserne. Danmarks internationale placering under den kolde krig, men også Danmarks mere aktivistiske udenrigspolitik i de senere år har været under behandling.

Forløbet er optalt til 70 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romerriget


Formålet med dette forløb er at introducere eleverne for den antikke kultur som det moderne Europa bygger på i en lang række henseender.
Vi vil i dette antikforløb behandle følgende overordnede temaer:
Rom - fra bystat til imperium
Rom - fra republik til kejserstyre
Rom - fra De romerske guder til kristendommens komme
Romerrigets fald og arven fra Rom

Forløbet er optalt til 37,5 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Israel-Palæstina konflikten og Mellemøsten

Dette forløb har til formål at forklare baggrunden for Israel-Palæstina konflikten og give overblik over konfliktens udvikling i form af de forskellige krige der er blevet udkæmpet i perioden. Forløbet vil desuden behandle de udfordringer der har været og er i forhold til at finde en løsning på konflikten. Her vil vi arbejde med bosættelserne, USA's rolle i konflikten og radikalisme på begge sider. Forløbets anden halvdel vil have fokus på Mellemøsten og radikalisering blandt muslimer.

Forløbet er optalt til x s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer