Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Knud Ahlmann-Lorentzen, Louise Christiansen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Det armenske folkedrab
Titel 2 Forløb#2 - Fortidens imperier
Titel 3 DHO - Vikingetiden
Titel 4 Danmark i middelalderen - Forbrydelse og straf
Titel 5 Palæstina-Israel konflikten
Titel 6 Ægypten Pyramider Moesgaard
Titel 7 1.verdenskrig
Titel 8 Hitlers Vej til Magten
Titel 9 FF5 - produktion af podcast - emneområde vikingeti
Titel 10 Nazismen
Titel 11 2.verdenskrig
Titel 12 Kold krig
Titel 13 Romerriget
Titel 14 Dansk Middelalder
Titel 15 Danmark i 1800-tallet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Det armenske folkedrab

Forløbet undersøger det armenske folkedrab, og anvender begivenheden til at introducere til historiefaget som videnskab. Det armenske folkedrab bliver ofte omtalt som det "glemte" folkedrab, selvom det fra samtidige kilder er yderst veldokumenteret. Endvidere er folkedrabet stadigvæk en varm politisk kartoffel på grund af Tyrkiets geopolitiske placering i detr internationale verdenssamfund. Den tyrkiske stat anerkender ikke selv folkedrabet, - og det gjorde USA og England og Danmark heller ikke. Daværende statsminister Helle Thorning Schmidt udtalte bl.a. "At det mtte historikere bestemme", og ville ikke selv ind i diskussionen.

Forløbet beskæftigere sig med følgende spørgsmål

1) Hvad er det armenske folkedrab som historisk begivenhed, og hvordan forløb det

2) Hvad er tyrkisme? Hvad er en ideologi? og hvordan kommer opblomstringen af en tyrkisk nationalistisk bevægelse til at fungere som retfærdiggørelse af overgrebene på armenierne og andre mindre tal

3) Hvad er "Osmannerriget", som statskonstruktion, og imperie og hvad er dens historie i korte træk

4) Hvem var ungtyrkerne og hvorfil Tyrkiet ikke anerkende folkerdrabet?

5) Hvad er et folkedrab  juridisk og teoretisk?

6) Hvordan bliver folkedrabet erindret?

7) Hvorfor er det stadigvæk en varm politisk kartoffel.

  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Vikingetiden

Formålet med forløbet er selvfølgeligt at lære formalia i forbindelse med opgaveskrivning som første øvelsesopgave frem mod SRP i 3.g. Men det er også et historieforløb om  Danmark i vikingetiden med inddragelse af kildemateriale fra hele det nordiske område. Fokus på kildekritiske overvejelser over det meget sparsomt overleverede kildemateriale. Især spørgsmålet om social mobilitet blev behandlet ligesom Moesgårds udstilling om "Vikinger mod Øst" blev inddraget.
Materiale
Kort Oversigt over vikingetid i hovedtræk pdf
    s.27-33)
Harding Sørensen: Danmark i Vikingetiden (Gyldendal 1977)
    s.9-33;34-41;42-52;52-56;61-63;90-93;97;98-104
Moesgaard udstilling: Vikinger mod øst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Danmark i middelalderen - Forbrydelse og straf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Palæstina-Israel konflikten

På baggrund af Hamas overfald på israelske beboere 7.10.24 et overblik mhp at forstå baggrunden for den nuværende konflikt. Fokus vil ligge på hvorfor staten blev oprettet i 1948. Men også viden og indsigt i de problemer der er i området frem til idag.
Materialer
Bender: Palæstinaproblemet (Gyldendal 2003)
    s.35-39;40-49;50-63;64-73;74-85
Holm-Nielsen: Retten til Palæstina
    s.30-40
Skovmand: Verdenshistorie (Politiken 2003) s.372;466-473
Globalis - FN forbundet: Israel Palæstina
https://www.globalis.dk/konflikter/israel-palaestina
DR TV: Kampen om et land 1 (DRTV 1994)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ægypten Pyramider Moesgaard

Baggrund for besøg på Moesgaard - Ægypten udstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 1.verdenskrig

Formålet med forløbet er at problematisere årsagerne til 1.verdenskrig. Det er jo et vigtigt spørgsmål fordi det fik så stor indflydelse på indholdet af Versailles-traktaten
Materiale:
AL papir om Verdenshistorien - Sønderjyllandsproblemet
Frederiksen,Peter: Det tredie rige
    s.7-13
Bender & Gade: Imperialismen og 1.verdenskrig (Munksgaard 1984)
    s.72-75;82-85;91-93;106-119
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hitlers Vej til Magten

Forløbet har fokus på at diskutere og vurdere Hitlers magtovertagelse. Var den demokratisk? Var den parlamentarisk?
Materiale:
Frederiksen: Det tredie rige
    s.15-19;21-27;29-35;37-43
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1984)
    s.20-23;23-26
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nazismen

Først kort opfølgning på Hitlers vej til magten. Forløbet tager udgangspunkt i elevoplæg i grupper udfra især et ressourcerum. Udvalgte emner indenfor nazismen i Tyskland efter Hitlers magtovertagelse 1933, som Hitlerjugend,Bund deutscher Mädel, Hitlers kvinder, jødepolitik, Eutenasiprogram, Goebbels og propaganda. Alt som mundtlige oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 2.verdenskrig

Optakt til og 2.verdenskrig i hovedtræk. Der vil være fokus på forbrydelser under 2.verdenskrig eksemplificeret i Katynmassakren
Frederiksen: Det tredie Rige (Systime 1998-99) s.65-75;75-79;81-97;99-122
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1984) s.120;131-135
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kold krig

Forståelse for kold krig og uoverensstemmelserne mellem sovjet og vestmagterne der kan forklare kold krigs udbrud i 1947. Fokus vil ligge på kold krigs start med udvalgte nedslag i højdepunkter under kold krig
Forståelse for kold krig og uoverensstemmelserne mellem sovjet og vestmagterne der kan forklare kold krigs udbrud i 1947. Fokus vil ligge på kold krigs start med udvalgte nedslag i højdepunkter under kold krig
Hemersam: Verden i konflikt (Munksgaard 1990) s.15-21;22-29;30-35;35-43;43-53;65-72
DRTV: Udvalgte episoder af serien Den kolde krig
    Perioden 1917-1945
    Trumandoktrin og Marshallhjælp
    Luftbroen til Berlin
    Berlinmurens oprettelse
    Berlinmurens Fald        
DR skoleradio hæfte: Trumandoktrin og Marshallplan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romerriget

meget grundig forståelse for romerrigets opstigen til verdensmagt og dagliglivet i romerriget  eksempliceret især i perioden under pax romana; men også Vesuvsudbrud i år 79 og tidlig kristendom
Carlsen: Romerriget: s.9-16;21-25
Helles: Romerriget (Columbus 1987) s.21-25;30-33;48-51;65-67
Plinius´ Breve s.367-369 Brev nr.96 og 97 (brevveksling med kejser Trajan om kristne)
Thiedecke: Under Vulkanen (Pantheon 2014) s.300-306
Hadar Moses: Det romerske imperium (Sesam 1965) s.78-88
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Dansk Middelalder

Generelle karakteristika for dansk middelalder som en del af europæisk middelalder med nøglebegreberne Troens tidsalder, Kejser og pave; Konge kirke; herremand fæstebonde; sorte død
Kühle: Danmarkshistorie i globalt perspektiv (Gyldendal 2009) s.48-51;51-55;56-60;60-65
Thiedecke: Europa i Støbeskeen (Pantheon 2006) s.90-93
Kalkmalerier i Østjylland s.14-15;34-37
DRTV Danmarkshistorien fortalt af Erik Kjersgaard: Korset og sværdet
DRTV Pest over Europa del 1 (de første angreb); del 3 (hvilken bakterie)
Film: Rosens Navn
Vejlby Kirke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Danmark i 1800-tallet

Danmark i 1800-tallet generelt men især fokus på Herremand-fæstebondesystemet; landboreformerne; Den frie bonde som økonomisk lokomotiv for industrialiseringen; økonomisk liberalisme; politisk liberalisme; Slesvigske krige; grundlovene 1849 og 1866; forfatningskampen
Frederiksen: Vores Danmarkshistorie (Columbus 2021) s.126-137;138-157;158-164;167-177
DRTV: Historien om Danmark (afsnit om 1800-tallet)
Ahlmann: Gammeldanske samfund - Liberalisme (bilag)
Ahlmann: Verdenshistorien - Sønderjylland (bilag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer