Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Knud Ahlmann-Lorentzen, Louise Christiansen
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 - Det armenske folkedrab
Titel 2
Forløb#2 - Fortidens imperier
Titel 3
DHO - Vikingetiden
Titel 4
Danmark i middelalderen - Forbrydelse og straf
Titel 5
Palæstina-Israel konflikten
Titel 6
Ægypten Pyramider Moesgaard
Titel 7
1.verdenskrig
Titel 8
Hitlers Vej til Magten
Titel 9
FF5 - produktion af podcast - emneområde vikingeti
Titel 10
Nazismen
Titel 11
2.verdenskrig
Titel 12
Kold krig
Titel 13
Romerriget
Titel 14
Dansk Middelalder
Titel 15
Danmark i 1800-tallet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 - Det armenske folkedrab
Forløbet undersøger det armenske folkedrab, og anvender begivenheden til at introducere til historiefaget som videnskab. Det armenske folkedrab bliver ofte omtalt som det "glemte" folkedrab, selvom det fra samtidige kilder er yderst veldokumenteret. Endvidere er folkedrabet stadigvæk en varm politisk kartoffel på grund af Tyrkiets geopolitiske placering i detr internationale verdenssamfund. Den tyrkiske stat anerkender ikke selv folkedrabet, - og det gjorde USA og England og Danmark heller ikke. Daværende statsminister Helle Thorning Schmidt udtalte bl.a. "At det mtte historikere bestemme", og ville ikke selv ind i diskussionen.
Forløbet beskæftigere sig med følgende spørgsmål
1) Hvad er det armenske folkedrab som historisk begivenhed, og hvordan forløb det
2) Hvad er tyrkisme? Hvad er en ideologi? og hvordan kommer opblomstringen af en tyrkisk nationalistisk bevægelse til at fungere som retfærdiggørelse af overgrebene på armenierne og andre mindre tal
3) Hvad er "Osmannerriget", som statskonstruktion, og imperie og hvad er dens historie i korte træk
4) Hvem var ungtyrkerne og hvorfil Tyrkiet ikke anerkende folkerdrabet?
5) Hvad er et folkedrab juridisk og teoretisk?
6) Hvordan bliver folkedrabet erindret?
7) Hvorfor er det stadigvæk en varm politisk kartoffel.
Indhold
Kernestof:
Hej Alle i 1b - Jeg hedder Louise og er jeres historielærer de næste 3 mdr. Jeg glæder mig rigtig meget til at møde jer og "nørde" historie sammen med jer. Bh Louise Christiansen
Ingen lektie til første gang.
Armenien
Før folkedrabet - armeniernes udsatte position i Osmannerriget
Modulplan:
Kig ned på de hjemmesider I har anvendt til at definere begrebet "Folkedrab" - skriv en fordel og en ulempe ved hver hjemmeside ud fra, hvor troværdig du mener den er. Begrund, hvorfor du synes den er troværdig.
www.youtube.com (screamers)
Modulplan
I skal læse 3 kapitler (de er ikke lange) "Under folkedrabet", - om hvordan folkedrabet, var orkestreret i praksis. Vi har indtil videre beskæftiget os meget med, tiden op til og mulige årsager til at armenierne blev udset som syndebukke for et imper
Vi laver en rep, da det er lang tid siden sidste modul. ser resten af "Screamers" færdig. Jeg glæder mig til at se jer igen.
Læs og ta' noter.
Vi ser resten af dokumetarfilmen ca. 20 minutter. Derefter skal vi snakke om, hvordan det armenske folkedrab bliver erindret anno 2022, samt læse en originalkilde og anvende kildebegreberne. Der kommer en evalueringstest efter jul.
Marianne Toft Pakken 2020 (1).pdf
Kilde: Deportationer lovliggøres
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 - Fortidens imperier
Indhold
Kernestof:
Evaluering og test. Sørg for at have noter klar og læs lidt op. Hvis I går tilbage i lectio. Kan I se de afsnit vi har været igennem. Testen tager 60 minutter, hvorefter der er introduktion til et nyt emne.
Troelsen, Fortidens imperier, juli 2022.pdf
Lektie: I skal gå ind på CFU - bruge jeres uni-login og se de sidste 10 minutter af "en plads i himlen", samt hele "en plads på jorden (25 minutter)" - Fokus er på, hvilke kræfter, der driver historien fremad, samt, hvilke tidsperioder serien beskæft
Tidslinjeøvelse.docx
Elevsamtaler
Del jeres historiemappe med mig
I skal læse s. 5-7 i PDF .- Grundbogen: "Fortidens Imperier" vedhæftet sidste uges lektion, - husk at downloade den og læg den i mappen "Forløb 2: Fortidens imperier". Siderne er et kronologisk overblik over romerrigets historie. Skriv de vigtigste b
Kildesæt – Det romerske imperium.docx
2023 vikingetid oversigt baggrund (2).pdf
2023 vikingetid Frederiksen vikingetid oversigt s.27-33 spørgsmål (3).docx
Vikinger i vest 2006
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO - Vikingetiden
Formålet med forløbet er selvfølgeligt at lære formalia i forbindelse med opgaveskrivning som første øvelsesopgave frem mod SRP i 3.g. Men det er også et historieforløb om Danmark i vikingetiden med inddragelse af kildemateriale fra hele det nordiske område. Fokus på kildekritiske overvejelser over det meget sparsomt overleverede kildemateriale. Især spørgsmålet om social mobilitet blev behandlet ligesom Moesgårds udstilling om "Vikinger mod Øst" blev inddraget.
Materiale
Kort Oversigt over vikingetid i hovedtræk pdf
s.27-33)
Harding Sørensen: Danmark i Vikingetiden (Gyldendal 1977)
s.9-33;34-41;42-52;52-56;61-63;90-93;97;98-104
Moesgaard udstilling: Vikinger mod øst
Indhold
Kernestof:
2023 vikingetid oversigt baggrund (2).pdf
2023 vikingetid Frederiksen vikingetid oversigt s.27-33 spørgsmål (3).docx
Vikinger i vest 2006
vikinger i vest
viking saga - vikinger mod vest
2021-22 Harding Sørensen 37-56 Rig_Runesten_Højes tale_Gulatingslov (1).PDF
Sørensen & Sørensen: Danmark i Vikingetiden, Gyldendal; sider: 9-17, 23-56, 61-63, 90-93, 97-104
2021-22 Harding Sørensen 9-33 Indledning (1).PDF
2023 Harding Sørensen 73-81 spørgsmål.pdf
2021-22 Harding Sørensen 61-63_ 90-104_ 110-120 (1).pdf
2021-22 Harding Sørensen 61-63_ 90-104_ 110-120 (1) (1).pdf
2023 Harding Sørensen s.17-23 spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Projektarbejde
Titel 4
Danmark i middelalderen - Forbrydelse og straf
Indhold
Kernestof:
Læs det udleverede ark fra sidst "Den mørke og den lyse middelalder". Genlæs og vend papiret om og lav to kolonner. I den ene skriver du, argumenter for hvorfor middelalderen betragtes som en mørk tidsperiode, den anden argumenter for, hvorfor den be
Se resten af "historien om Danmark tidlig middelalder" derhjemme - vi kom til Minuttal: 30.56 (Om Saxo og de ældste nedskrevne Danmarkshistorier.
danmarkshistorien.dk (Læs og tag noter - hvorfor får landskabslove og hvad handler de om)Jyske Lovs fortale, marts 1241 (Kilde)
På klassen: Se anden del af Middelalder-afsnittet i historien om Danmark.
Marianne Toft Pakken 2020 (1) (3).pdf (Metode og Teori i Historie.
Læses på klassen:
Læs artiklen fra Etik.dk, - læg mærke til ORDPUN til Jyske Lov. Vi gennemgår arbejdet med jyske lov.
Bonuskrymmel! nydes på klassen Læs ikke!
Læs og ta noter: (Hvad, Hvem, Hvornår, hvorfor, hvordan)
Som I har læst ændrede straf og lov sig i 1500 tallets efterhånden mere gudsfrygtigesamfund som følge af reformationen. Se næste serie i historien om Danmark og lav et mind map undervejs. Hvad var Danmark for en type sa,fund i 1500 og 1600 tallet - h
Modulplan:
Kilder - Landskabslovene, middelalder.pdf (Kilderne)
I sidste uge, så I "Historien om Danmark - reformation og renæssance", da jeg var fraværende. Her et lille re-cap, som I skal læse forud for timen i morgen.
Tugt- og Børnehuset - Wikipedia, den frie encyklopædi
Den store danske, straf, straffeteorier.docx Læs derhjemme og forklar forskellen mellem absolut straf og relativ straf. Hvilken type genre er teksten og hvilken slags kilde. (brug Pakken, hvis I er i tvivl.
Lektionsplan:
Se resten af "Historien om Danmark" hjemme og færdiggør det påbegyndte note-ark i hånden og medbring til timen. (vi kom til minut-tal 27.14 (Start ved Roskilde Domkirke)
Eksamenss_t, Straf og forbrydelse.pdf
Pargrupper:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Palæstina-Israel konflikten
På baggrund af Hamas overfald på israelske beboere 7.10.24 et overblik mhp at forstå baggrunden for den nuværende konflikt. Fokus vil ligge på hvorfor staten blev oprettet i 1948. Men også viden og indsigt i de problemer der er i området frem til idag.
Materialer
Bender: Palæstinaproblemet (Gyldendal 2003)
s.35-39;40-49;50-63;64-73;74-85
Holm-Nielsen: Retten til Palæstina
s.30-40
Skovmand: Verdenshistorie (Politiken 2003) s.372;466-473
Globalis - FN forbundet: Israel Palæstina
https://www.globalis.dk/konflikter/israel-palaestina
DR TV: Kampen om et land 1 (DRTV 1994)
Indhold
Kernestof:
2023 Palæstina Bender Tidstavle.pdf
Bender, Johan: Palæstinaproblemet (grøn), Gyldendal; sider: 35-85, 248-249
2023 Palæstina Bender s.35-39.pdf
2023 Palæstina Bender s.40-49.pdf
2023 Palæstina Bender s.40-44 spørgsmål.docx
2023 Palæstina Bender s.149-150.pdf
2023 Palæstina Bender s.44-49 spørgsmål.docx
2023 Palæstina Bender s.50-56.pdf
2023 Palæstina Bender s.57-63.pdf
2023 Palæstina Bender s.64-73.pdf
2023 Palæstina Bender s.66-73 spørgsmål.docx
2023 Palæstina Bender s.74-85 AL uddrag.docx
2023 Palæstina Bender s.74-85.pdf
2023 Palæstina Holm-Nielsen s.30-40 FN-høring mm.pdf
2021-22 skovmand Kopi af Verdenshistorien-Risskov Gymnasium (1) (1).pdf
Skovmand: Verdenshistorie (Politiken 2003); sider: 372, 466-473
Israel-Palæstina
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ægypten Pyramider Moesgaard
Baggrund for besøg på Moesgaard - Ægypten udstilling
Indhold
Kernestof:
2021-22 skovmand Kopi af Verdenshistorien-Risskov Gymnasium (1) (1).pdf
Skovmand: Verdenshistorie (Politiken 2003); sider: 27-34
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
1.verdenskrig
Formålet med forløbet er at problematisere årsagerne til 1.verdenskrig. Det er jo et vigtigt spørgsmål fordi det fik så stor indflydelse på indholdet af Versailles-traktaten
Materiale:
AL papir om Verdenshistorien - Sønderjyllandsproblemet
Frederiksen,Peter: Det tredie rige
s.7-13
Bender & Gade: Imperialismen og 1.verdenskrig (Munksgaard 1984)
s.72-75;82-85;91-93;106-119
Indhold
Kernestof:
2022 Verdenshistorien,Sønderjylland,EMS.pdf
Meet
treårskrigen 1848-50
2022 Frederiksen 3.rige 7-13.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 5-11 spørgsmål (2).docx
Frederiksen det tredie rige; sider: 7-13
Bender, Johan & Gade, Hans-Kurt: Imperialismen og 1. verdenskrig, Munksgaard; sider: 72-75, 82-85, 91-93
2023 Bender Imperialime s.64-77.pdf
2023 Bender Imperialime s.78-99.pdf
2022 Bender & gade Imperialismen og 1.verdenskrig s.106-119 (2) (6).pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hitlers Vej til Magten
Forløbet har fokus på at diskutere og vurdere Hitlers magtovertagelse. Var den demokratisk? Var den parlamentarisk?
Materiale:
Frederiksen: Det tredie rige
s.15-19;21-27;29-35;37-43
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1984)
s.20-23;23-26
Indhold
Kernestof:
2022 Frederiksen 3.rige 15-19.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 15-19 spørgsmål.docx
Frederiksen det tredie rige; sider: 15-19, 21-27, 29-35, 37-43, 45-53
2022 Bender & Gade Mellemkrigstiden s.8-29.pdf
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig, Munksgaard; sider: 20-26
2022 Frederiksen 3.rige 21-27 (2).pdf 2022 Frederiksen 3.rige 21-27 spørgsmål (1).docx
2022 Bender & Gade Mellemkrigstiden s.72-78.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 29-35 (1).pdf
2022 Frederiksen 3.rige 29-35 spørgsmål.docx
2022 Frederiksen 3.rige 37-43 (1).pdf
2022 Frederiksen 3.rige 37-45 spørgsmål (1) (13).docx
Den sidste modstandsmand | DR LYD
2024 FF5 Vikingekilder (2).docx
2021-22 Harding Sørensen 9-33 Indledning (1).PDF
2021-22 Harding Sørensen 37-56 Rig_Runesten_Højes tale_Gulatingslov (1).PDF
2021-22 Harding Sørensen s.61-63_98-104 spørgsmål (3).docx
2022 Frederiksen 3.rige 45-53 Spørgsmål.docx
2022 Frederiksen 3.rige 45-63_81-97 Nazifisering_Mod 2 w.w..pdf
Supplerende stof:
Innovation på Risskov Gymnasium v24102018.docx
Hvis min modtager var.... PP til kreativ tænkning.pptx
FF5 - Podcast produktion proces.docx
MANUAL TIL OPTAGELSE AF PODCAST
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF5 - produktion af podcast - emneområde vikingeti
Podcast produktion - emneområde Vikingetid. I grupper forberedelse af og fremlæggelse af produkter i grupper
Indhold
Kernestof:
Den sidste modstandsmand | DR LYD
2024 FF5 Vikingekilder (2).docx
2021-22 Harding Sørensen 9-33 Indledning (1).PDF
2021-22 Harding Sørensen 37-56 Rig_Runesten_Højes tale_Gulatingslov (1).PDF
2021-22 Harding Sørensen s.61-63_98-104 spørgsmål (3).docx
Supplerende stof:
Innovation på Risskov Gymnasium v24102018.docx
Hvis min modtager var.... PP til kreativ tænkning.pptx
FF5 - Podcast produktion proces.docx
MANUAL TIL OPTAGELSE AF PODCAST
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Nazismen
Først kort opfølgning på Hitlers vej til magten. Forløbet tager udgangspunkt i elevoplæg i grupper udfra især et ressourcerum. Udvalgte emner indenfor nazismen i Tyskland efter Hitlers magtovertagelse 1933, som Hitlerjugend,Bund deutscher Mädel, Hitlers kvinder, jødepolitik, Eutenasiprogram, Goebbels og propaganda. Alt som mundtlige oplæg
Indhold
Kernestof:
2022 Hitlers vej til magten AL oversigt.docx
2022 Hitlers taktiske overvejelser på vej til magten.doc.docx
2023 Nazisme dagligliv jonasson 72-121.pdf
2023 Nazisme dagligliv jonasson 28-65.pdf
2023 Nazisme dagligliv jonasson 122-161.pdf
2024 Frederiksen 3.rige 45-63_81-97 Nazifisering_Mod 2 w.w. (24).pdf
2024 Frederiksen 3.rige 45-63_81-97 Nazifisering_Mod 2 w.w. (31).pdf
2023 Nazisme dagligliv jonasson emneoversigt.docx
2023 Nazisme dagligliv jonasson forside indholdsfortegnelse.pdf
2024 Frederiksen 3.rige 89-97 spørgsmål (5).docx
2024 Frederiksen 3.rige 99-122 2.verdenskrig (2).pdf
Frederiksen det tredie rige; sider: 55-73
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
2.verdenskrig
Optakt til og 2.verdenskrig i hovedtræk. Der vil være fokus på forbrydelser under 2.verdenskrig eksemplificeret i Katynmassakren
Frederiksen: Det tredie Rige (Systime 1998-99) s.65-75;75-79;81-97;99-122
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1984) s.120;131-135
Indhold
Kernestof:
Frederiksen det tredie rige; sider: 81-122
2023 Frederiksen 81-97 Mod 2.verdenskrig.pdf
2023 Frederiksen 65-79 Kunst propaganda.pdf
2023 Frederiksen 99-122 2.verdenskrig 99-122.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 81-87.docx
2022 Frederiksen 3.rige 99-122 2.verdenskrig.pdf
2020-21 Katyn rent Historien om Katynmassakren.docx
2023 Bender & Gade 2 ww forbrydelser s.120-135 (4).pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kold krig
Forståelse for kold krig og uoverensstemmelserne mellem sovjet og vestmagterne der kan forklare kold krigs udbrud i 1947. Fokus vil ligge på kold krigs start med udvalgte nedslag i højdepunkter under kold krig
Forståelse for kold krig og uoverensstemmelserne mellem sovjet og vestmagterne der kan forklare kold krigs udbrud i 1947. Fokus vil ligge på kold krigs start med udvalgte nedslag i højdepunkter under kold krig
Hemersam: Verden i konflikt (Munksgaard 1990) s.15-21;22-29;30-35;35-43;43-53;65-72
DRTV: Udvalgte episoder af serien Den kolde krig
Perioden 1917-1945
Trumandoktrin og Marshallhjælp
Luftbroen til Berlin
Berlinmurens oprettelse
Berlinmurens Fald
DR skoleradio hæfte: Trumandoktrin og Marshallplan
Indhold
Kernestof:
Hemmersham m.fl.: Verden i Konflikt, Munksgaard; sider: 15-35, 65-72
2020-21 Kold Krig Hemersam s.22-29 Spørgsmål.docx
2020-21 Kold krig Hemersam s.9-21 Spørgsmål (3) (18).docx
2020-21 Kold Krig Hemersam s.30-35 Spørgsmål.docx
2020-21 Kold Krig Hemersam s.35-43 Spørgsmål (1).docx
2020-21 Kold Krig Hemersam s.42-53 Spørgsmål (1).docx
2023 kold krig Trumandoktrin skoleradio.pdf
2024 Eksamen Historie-A-2020-Bilag.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Romerriget
meget grundig forståelse for romerrigets opstigen til verdensmagt og dagliglivet i romerriget eksempliceret især i perioden under pax romana; men også Vesuvsudbrud i år 79 og tidlig kristendom
Carlsen: Romerriget: s.9-16;21-25
Helles: Romerriget (Columbus 1987) s.21-25;30-33;48-51;65-67
Plinius´ Breve s.367-369 Brev nr.96 og 97 (brevveksling med kejser Trajan om kristne)
Thiedecke: Under Vulkanen (Pantheon 2014) s.300-306
Hadar Moses: Det romerske imperium (Sesam 1965) s.78-88
Indhold
Kernestof:
2024 romerrige Carlsen s.9-16 og 21-25.pdf
2023 Helles 22-33.pdf
2023 Helles 38-51.pdf
2023 Helles 52-67.pdf
2024 plinius kristne.pdf
2022 Pompeii Vesuv Plinius.pdf
2022 Hadar Moses s.78-87.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Dansk Middelalder
Generelle karakteristika for dansk middelalder som en del af europæisk middelalder med nøglebegreberne Troens tidsalder, Kejser og pave; Konge kirke; herremand fæstebonde; sorte død
Kühle: Danmarkshistorie i globalt perspektiv (Gyldendal 2009) s.48-51;51-55;56-60;60-65
Thiedecke: Europa i Støbeskeen (Pantheon 2006) s.90-93
Kalkmalerier i Østjylland s.14-15;34-37
DRTV Danmarkshistorien fortalt af Erik Kjersgaard: Korset og sværdet
DRTV Pest over Europa del 1 (de første angreb); del 3 (hvilken bakterie)
Film: Rosens Navn
Vejlby Kirke
Indhold
Kernestof:
2024 Kühle Danmarkshistorie 48-59.pdf
2024 Kühle 48-51 sp..docx
2025 Kühle s.51-55 spørgsmål.docx
2024 Kühle Danmarkshistorie 59-70.pdf
2025 Kühle s.55-60 spørgsmål.docx
DRTV - Danmarkshistorien fortalt af Erik Kjersgaard: Korset og sværdet
2021-22 Thiedecke Europa i støbeskeen s.90-103 Euro middelalder.pdf
2021 kalkmalerier østjylland indledning.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Danmark i 1800-tallet
Danmark i 1800-tallet generelt men især fokus på Herremand-fæstebondesystemet; landboreformerne; Den frie bonde som økonomisk lokomotiv for industrialiseringen; økonomisk liberalisme; politisk liberalisme; Slesvigske krige; grundlovene 1849 og 1866; forfatningskampen
Frederiksen: Vores Danmarkshistorie (Columbus 2021) s.126-137;138-157;158-164;167-177
DRTV: Historien om Danmark (afsnit om 1800-tallet)
Ahlmann: Gammeldanske samfund - Liberalisme (bilag)
Ahlmann: Verdenshistorien - Sønderjylland (bilag)
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Danmarkshistorie; sider: 126-145, 150-164, 167-177
2025 frederiksen Vores Danmarkshistorie s.126-177.pdf
2025 Gammeldanske samfund - Liberalisme.pdf
2022 Verdenshistorien,Sønderjylland,EMS.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564541031", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564541031", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564541031" }