Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Benjamin Kristensen, Stine Jessen-Holm
Hold 2022 HI/f (1f HI, 2f HI, 3f HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introforløb - Epidemier
Titel 2 2: Vikingetid og middelalder
Titel 3 3. Imperialismen
Titel 4 4. Første verdenskrig
Titel 5 5. Europa og verden ca. 1300-1600
Titel 6 6. Romerriget
Titel 7 7. Mellemkrigstiden
Titel 8 8. Den kolde krig
Titel 9 9. Danmark efter 1945
Titel 10 10. Afkoloniseringen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 2: Vikingetid og middelalder

Forløbet har fokus på centrale emner i vikingetiden, togter og tro på overgangen mellem vikingetid og middelalder. Her har vi arbejdet med brud og kontinuitet. I forhold til middelalderen har der været fokus på samfundsstrukturer og religionens betydning.

Samlet omfang: Cirka 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Imperialismen

FOKUS:
Todelt forløb med 1)Imperialismen her fokus på årsager til og konsekvenserne af med tråde til nutiden 2)Optakt til 1. verdenskrig, krigens årsager, forløb og fredsaftalen.

FAGLIGE MÅL:
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

KERNESTOF:
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• globalisering

ØVRIG MATERIALE:

Morten Hilligsø Munk, Afrikas Historie (i-bog), Systime
• 4.1 Kong Leopold. Ond diktator eller civilisationens budbringer?
• 4.2 Erobring og rædselsregime

Kilde: Sir Charles Dilke: Et større Storbritannien, 1868, her fra Verden efter 1914
Kilde: R. Kipling, Hvid Mands Byrde, 1899
Kilde: Diverse tabeller over stormagternes styrkeforhold, https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/?id=p439
Kilde: 1. Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914 her fra Verden efter 1914
Kilde 2: Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914 her fra Verden efter 1914
Kilde: Kansler Bethmann-Hollwegs program 9. september 1914, https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/?
id=c314
Kilde: Wilsons 14 punkter 1918
Kilde: Versaillesfreden, 28. juni 1919 (Uddrag)
Kilde 3: Tysk-amerikansk noteudveksling vedrørende fredstilbud, oktober 1918

Dokumentar: Den hvide konge, DR2 2005 (52 min)
Dokumentar: Apokalypsen - Første verdenskrig ( 3 ) - Helvede, DR2 04-09-2017 (0-25 min)

Artikel: Claus Bryld, Kronik: Findes imperialismen?, 27. februar 2006 Information Side 16 / 17 (opinion)
Artikel: Flemming Ytzen, Debat: Debat: Et opråb til vore historielærere, 9. august 2018 Politiken
Artikel: Modstræbende ser Belgien sin blodige fortid i øjnene Berlingske, 22. december 2019
Artikel: Belgium’s King Leopold II has a 21st century nemesis. He’s 14 years old, CNN.com 25. juni 2020

Youtube: Imperialism: Crash Course World History #35,
Youtube: Who Started World War I: Crash Course World History 210

Omfang ca. 70 sider  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Europa og verden ca. 1300-1600

FOKUS:
Kort gennemgang af middelalderens Europa efterfulgt af renæssance, reformation og de store opdagelser. Fokus på årsagerne til den europæiske ekspansion samt konsekvenser for de folkeslag europæerne mødte samt for de europæiske samfund.

FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

KERNESTOF:
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

ØVRIG MATERIALE:
Kilde: John af Salisbury om mennesket (ca. 1120¬1180)
Kilde: Pico della Mirandola, 1488 om renæssancemennesket
Kilde: Portugiserne kommer til Indien i 1498, P. C. Willemoes Jørgensen, De Store
Opdagelser, 1974, s.54¬-61
Kilde: Columbus dagbog ”Columbus finder Cuba, 1492”

Film: Niels Brimnes , Esben Kjær Ravn ”Miniforedrag – Kolonihistorie” danmarkshistorien.dk (3 min)
Youtube: The Dark Ages...How Dark Were They, Really?: Crash Course World History #14
Youtube: Medieval Europe: Crash Course European History #1
Youtube: Florence and the Renaissance: Crash Course European History #2
Youtube: The Age of Exploration: Crash Course European History #4
Youtube: When is Thanksgiving? Colonizing America: Crash Course US History #2

TV: Den sorte skole - Reformationen, DR2
TV: The Story of US - afsnit 1, DR2

Spil: Colonization

Omfang ca. 70 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 6. Romerriget

FOKUS:
Fokus på romernes ekspansion, det politiske system i republikken, overgang fra republikken til kejsertiden samt det Vestromerske riges fald

Forløb med fokus på tiden før år 500
Gennemført som onlineforløb pga. coronanedlukning

FAGLIGE MÅL:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

KERNESTOF
Antikkens samfund
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Historiebrug og formidling

ØVRIGT MATERIALE:
Kilde: Polybios om romernes tapperhed
Kilde: Plutarch - Om opretholdelse af disciplin

Artikel: Gladiatorer på mode igen,  28. maj 2000 Jyllands-Posten

Tekst: Romerrigets undergang s. 82-85 i Helles, Romerriget, Columbus 1987

Film: Gladiator, 2000
TV: Pompeii, BBC
Youtube: Fall of The Roman Empire...in the 15th Century: Crash Course World History #12,
https://www.youtube.com/watch?v=3PszVWZNWVA&list=PLBDA2E52FB1EF80C9&index=1
2

Podcast: Kongerækken hos Politiken Historie, 10. nov. 2018 - Antikkens Rom #13: Alt gik galt for Rom
i 200-tallet (25 min)


Det læste materiale i i-bogen ”Verden før 1914” svarer til s. 37-66 i papirudgaven af Verden før 1914 (2014)
Samlet omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Mellemkrigstiden

FOKUS:
Forløb om mellemkrigstiden med fokus på kommunismen (Sovjet) og nazismen samt årsager til holocaust. Den russiske revolution, udviklingen af det kommunistiske samfund, Weimarrepublikken samt Hitlers vej til magten.  

FAGLIGE MÅL:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

KERNESTOF:
• politiske og sociale revolutioner
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling

ØVRIG MATERIALE:
Kilde: Lenins 'aprilteser', 1917 https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=387
Kilde: Ordre om massehenrettelser 1937https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=365
Kilde: Keynes: Freden og dens økonomiske følger, Bender og Gade, "Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919­-1945" s. 15-17
Kilde: General Ludendorff_ De nye magthavere underskrev kapltulatlonen,_Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919_1945_ s. 20_23
Kilde: Stefan Zweig_ Inflationen, _Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919_1945_ s. 27_28
Kilde: Tabeller over inflationen, _Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919_-1945_ s. 27
Kilde: Hitler om racelæren, 1925-27 fra Mein Kampf https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Kilde: Nazistpartiets program 1920
Kilde: Diverse tabeller om det militære styrkeforhold https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=300


Dokumentar: Apokalypse: Stalin - afsnit 1 | 52 min, DRTV 24.06.2017

Youtube: History Matters, Ten Minute History - The Russian Revolution (Short Documentary)
Youtube: History Matters, Ten Minute History - Mussolini and Fascist Italy (Short Documentary)
Youtube: The Holocaust,Genocides, and Mass Murder of WWII: Crash Course European History #40

Omfang ca. 80 sider  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Den kolde krig

FOKUS:
Fokus på den kolde krigs start samt opfattelser af den kolde krig

FAGLIGE MÅL:
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

KERNESTOF:
• historiefaglige teorier og metoder.
• historiebrug og -formidling
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

ØVRIG MATERIALE:
Kilde: Præsident Trumans tale til Kongressen, 12. marts 1947 (Trumandoktrinen)
Kilde: Tabeller: Befolkningstal i de to blokke https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=200
Kilde: President Ronald Reagan - "Evil Empire" Speech https://www.youtube.com/watch?v=do0x-Egc6oA
Kilde: Overvågningsfoto fra amerikansk fly november 1962
Kilde: Amerikansk TV-klip fra Kennedys tale, 22. oktober 1962
Kilde: Ministerpræsident Khrusjtjov til Kennedy 27. oktober 1962
Kilde: Reaktion på Kennedys tale. Udtalelser fra danske medier 5
Kilde: Kort - Warsawapagten og NATO 1990 og 2019

Artikel: ekspert-sammenligner-den-nuvaerende-atomtrussel-med-koldkrigens-moerkeste-timer
, DR.dk https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-sammenligner-den-nuvaerende-atomtrussel-med-koldkrigens-moerkeste-timer

Youtube: Here's How the Truman Doctrine Established the Cold War | History
Youtube: The Cold War in Asia: Crash Course US History #38
Youtube: USA vs USSR Fight! The Cold War: Crash Course World History #39

Nukemap: https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Dokumentar: Den kolde krig (2) - Jerntæppet 1945-47, DR2 31.10.2006
Dokumentar: Den kolde krig (3) -  DR2 01-11-2006
Dokumentar: Danmark i den kolde krig (4) - Amerikanerne kommer, DR2 30-07-2014

Film: Thirteen Days, år 2000

Omfang ca. 50 sider 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Danmark efter 1945

FOKUS:
Det danske samfund med fokus på velfærdsstatens udvikling. Indlæg om historiebrug i forbindelse med Historien om Danmark afsnit 10

FAGLIGE MÅL:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie – dokumentere viden om forskellige samfundsformer

KERNESTOF:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling

ØVRIG MATERIALE:
Lærebog: Et politisk system i skred https://danmark.systime.dk/?id=722
Tekst: Diverse korte uddrag af debatten vedrørende "Historien om Danmark - afsnit 10"

TV: Historien om Danmark, DR1 afsnit 10 24-59 min
TV: Fra vugge til grav afsnit 5 (30 min) DR2

Kilde: Vi tjener mere, Billed­Bladet 1958 her fra Frederiksen, Peter m.fl. “Grundbog til Danmarkshistorien”, Systime 2006
Kilde: Mogens Lykketoft om velfærdsstaten, https://danmark.systime.dk/?id=852
Kilde: Diverse tabeller fra Kühle, Ebbe "Danmarks historie i et globalt perspektiv", Gyldendal 2008

Omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Afkoloniseringen

FOKUS:
Afkoloniseringen med fokus på Afrika og spørgsmålet om hvorfor Afrika syd for Sahara har så svært ved at indhente resten af verden

FAGLIGE MÅL:
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

KERNESTOF:
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• globalisering
• historiefaglige teorier og metoder.

ØVRIG MATERIALE:
Kilde: Koloniens Kenyas skatteindtægter 1934
Kilde: Premierminister Harold MacMillans tale: Vinden vender, 1960
Kilde: FN-pagten om ikke-selvstyrende områder, 1945
Kilde: Diverse tabeller fra Ibogen "Verden efter 1914" vedrørende økonomiske og sociale forhold i Afrika
Kilde: Tanzanias præsident, Joseph Nyerere, om ny-kolonialisme, 1970
Kilde:  Harry Magdoffs centrum­periferi teori, 1969 fortolket af Gregers Friisberg http://www.gf.dk/verdsyst.htm
Kilde: Ghandis brev til vicekongen, 2. marts 1930
Kilde: Indien kræver uafhængighed 1942
Kilde: Muslimerne kræver islamisk stat, 1940
Kilde: Premierminister Clement Atlees erklæring d. 20. februar 1947

Artikel: THORKILD KJÆRGAARD, Debat: Afkoloniseringen var en historisk katastrofe Politiken | 03.01.2016
Video: Decolonization and Nationalism Triumphant: Crash Course World History #40
Video: P3-Essensen ”Hvorfor vil Grønland løsrive sig fra Danmark?” https://www.youtube.com/watch?v=4jMJRkarzyM

Dokumentar: Tyveriet af Afrika, DR1 25.11.2012

Statistik: https://www.gapminder.org
Statistik: https://www.globalis.dk/Statistik#group-by-letter

Omfang ca. 60 sider 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer