Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kirsten Elers Koch, Lars Husegaard
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 fra antikken til middelalder
Titel 2
Forløb#2 DHO
Titel 3
Forløb#3 Fra romerrige til revolutioner
Titel 4
Forløb#4 Revolutioner
Titel 5
Forløb#5 Danmark i 1800 tallet
Titel 6
FF5 Museologi og innovation hi-re
Titel 7
Forløb # 6 Verdenskrige og folkedrab
Titel 8
Forløb # 7 Kold krig og bipolar verdensorden
Titel 9
Forløb # 8 Det moderne Danmark
Titel 10
Forløb # 9 Israel-Palæstina konflikten
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 fra antikken til middelalder
Kendskab til forskellige styreform gennem Polybius historiesyn. Forståelse for demokratiet i Grækenland og styreformer under Romerriget.
Grundlæggende kompetencer i kildekritik, filmanalyse og kendskab til historiesyn som materialistiske, idealistiske og pluralistske.
Begreber som klientsystem, republikansk romersk styreform.
Bryld . verden før 1914 side 9-34 og 37-59. pdf kilder på slaver fra Cato, Varro, Columella, Seneca gennemgået som gruppearbejde.
filmen Gladiator
Indhold
Kernestof:
velkommen til historie som I skal have i 3 år !! glæder mig til at lære jer at kende
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 9-34, 37-66, 69-74
I bedes læse side 9-16 midt indtil afsnittet om Sparta.
polybius
I skal læse med fokus på de sidste 2 sider : Hvilket livssyn havde de?
arbejde med oplæg
Vi skal høre en masse oplæg om Grækenland, diskutere Græeknalnads betydning og lave quizzz
Vi skal lave quizz om Grækenland og så skal vi starte ud med romerriget. EK slutter af md at læse eventyr. I skal læse en lille lektie
I skal genlæse 41-47 og nylæse 47-51 uden noter. Fokus Årsager til Romerrigets erobringer
I genlæser lidt af gammel lektie samt nyt hvor fokuspunkt er : Hvorfor går republikken under? Vi skal arbejde med slavekilder på klassen
VI skal fokuserer på kejsermagten og se Gladiator
vi gentager lige lektien fra sidst :)
I skal læse med fokus på årsager til romerrigets fald
I skal genlæse side 61-66 med fokus på kristendommens indførelse og Vestromerske rigets fald. Vi skal læse kilder på timen også
læsefokus: Danmarks rolle i folkevandringstiden. I skal ikke skrive noter
I skal finde en kort artikel om vikinger/vikingetid ved at søge på nettet. I skal huske at få noteret avis/medie ned med wwwadresse og dato samt forfatter. Det skal ikke være en faktaboks/wiki ting, men gerne en artikel,hvor man tolker på vikingetid
I skal medbringe hi bogen Verden før 1914 så vi kan gøre lektien fra sidst færdig.
Læs venligts side 1-5 midt i vikingetids kompendiet
Vikingetiden - kompendium23).pdf
læse venligst i jeres vikingekompendium side 4-8.
læs venligst i kompendium side 9-15. Fokus Økonomiske og sociale forhold. Ingen noterVi skal gøre Rigs vandring færdig og se på en lov
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 DHO
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 69-74
læsefokus: Danmarks rolle i folkevandringstiden. I skal ikke skrive noter
I skal finde en kort artikel om vikinger/vikingetid ved at søge på nettet. I skal huske at få noteret avis/medie ned med wwwadresse og dato samt forfatter. Det skal ikke være en faktaboks/wiki ting, men gerne en artikel,hvor man tolker på vikingetid
I skal medbringe hi bogen Verden før 1914 så vi kan gøre lektien fra sidst færdig.
Læs venligts side 1-5 midt i vikingetids kompendiet
Vikingetiden - kompendium23).pdf
læse venligst i jeres vikingekompendium side 4-8.
læs venligst i kompendium side 9-15. Fokus Økonomiske og sociale forhold. Ingen noterVi skal gøre Rigs vandring færdig og se på en lov
læs venligst i kompendium side 19-23
læs venligst i kompendium side 24-29
Håber, I har haft en god påske. I skal læse i kompendium side 30-38 om statsdannelse og magt
læs venligst vedheftede
Har vikingerne givet Danmark et højt BNP.docx
skrives og afleveres i timen læs vedheftede om erindringshistorie side 22 med
erindringssteder.pdf
Viking. Lang tekst (1).pdf
Bytur med 18 poster (1).docx
I skal være ved Århus Domkirkes hovedindgang senest kl. 14. Vi skal se vikingesteder i Århus og I skal på opgaveløb. Læs tekst til timen og medbring opladet mobil og evt en blyant
Kend vikingetiden i Århus.1.u 23docx (1).docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Fra romerrige til revolutioner
Forløb fra romerriget til revolutioner 2.x 2023
Faglige mål: verdenshistorie fra 1000- ca 1700.Kendskab til Korstog og kultursammenstød (filmanalyse igen af “ Kingdom of Heaven”) og årsager til reformation og renæssance. Årsager til opdagelser. Skelne mellem øk, pol soc og ideo forklaringer og de tre historiesyn.t.
Lille projektarbejde med selvstændig problemformulering om renæssance
Flere kompetencer i analyse og diskussion
Verden før side 74-86 91-99, 103-140, 157-192. Diverse kilder til Korstog, renæssance og reformation
Indhold
Kernestof:
Så starter et nyt år og vi skal lige reperetere fra vikingetid og Romerriget og tage hul på forløb om Middelalder, renæssance og reformation. I bedes læse side 74-80 i Verden før 1914 med fokus på Hvorfor feudalisme, hvordan?
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 74-86, 91-100, 103-115, 117-120, 123-140, 157-176, 181-196, 205-211
læsefokus: Kirkens betydning og striden mellem verdslig og gejstlig magt
teksten skal blot skimmes. Fokus på klassen bliver pesten og dens betydning for Europa. Vi skal også læse en kilde på klassen
LÆsefokus : HVorfor ekspansion?
hvorfor korstog og hvordan, Kingdom of Heaven.
Film færdig- husk bog da vi skal nå at tale grunde til korstog vi skal måske nå at kigge på lektien fra sidst og I skal læse om opfattelsen/receptionen af korstogene
Vi mangler at samle op på sidste lektie side 117-20 om korstog og skal derefter starte miniprojekt op om renæssance. Fokuser på årsager til renæssancen på den nye lektie side 123-128
I skal blot skimme lektien
Vi skal høre oplæg og forstå årsager til reformationen
Vi tager lektien fra i går og vi mangler et oplæg om Peterskirken
læs lektien uden noter og så kigger vi på den
fokus: Årsager og følger af opdagelserne.
Spring de grønne bokse over: Læsefokus Hvorfor centralisering af magt? Enevældens opbygning
Fokus: Hvilke ideer bærer oplysningstid?
Vi skal samle op på forløbet fra Romerrige til revolution med spørgsmål til forløbet. I må bruge noter og bog og intet andet.
Fokus: Årsager til den amerikanske revolution
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Revolutioner
Revolutionsforløb. Kendskab til og forståelse for årsager til den amerikanske, franske og industrielle revolution. Baggrund til DK forløb i 1800 tallet
Styreformer og ideologier.
• Kompetencer: Analyse og diskussion
Begreber: revolutionsbegreb og teorier. Materialistisk, idealistisk og pluralistisk historiesyn. Ideologierne liberalisme, socialliberalisme, konservatisme og marxisme, socialisme
Materiale : Verden før 1914. side 205-280, , Crane Brintons Revolutionernes anatomi, Adam Smith og Marx tekster
1 blok side 205-11 amerikanske revolution
2. blok side 211-220 Franske revolution
3. blok side 216-224 fortsat arbejde selv
3.blok om reaktion og nationalisme EK om Napoleon side 224-237
4. blok side 241-46 klassen læser videre 246-52 Industrielle revolution
5. blok side 252-62 Liberalisme og Marxisme
6.blok side 263-73 USA og borgerkrig
7. blok side 273-80 Arbejdsbevægelsen
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 205-224, 241-246, 252-267, 270-280
Fokus: Årsager til den amerikanske revolution
Vi repetere fra sidst og I skal læse videre om franske revolution
I skal genlæse de første sider igen samt om forløbet efter revolutionen . I skal arbejde selv og besvare de spørgsmål på elevfeedback der bliver lagt ud lige før timen individuelt. God arbejdslyst.
Vi samler op på jeres elevfeedback og den franske revolution og I skal læse om den industrielle revolutions årsager
Vi skal høre jeres noter fra sidste lektie og I skal fokusere på ismernes indhold
OBS: Vi samler op fra i går og ser i dag på arbejderklassens vilkår.
Vi skal samle op på industrialiseringen og ismer og I skal ikke læse de grønne bokse men skimme tekst. Fokus: Socialismens indhold og effekt
Så prøver vi endnu en gang om v kan mødes. I skal genlæse lektie
Vi skal i gang med Danmark forløb efter ferien I må gerne tænke på hvilke arbejdsformer I vil have samt emner indenfor 1800-1900.
Medbring bog ingen lektie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Danmark i 1800 tallet
Formål: Kendskab til DKs industrialisering og vej til demokrati samt selve grundloven og de politiske partiers opståen og indhold. Kvinder og krig.
KOmpetencer: historiesyn, erindringshistorie, kildebehandling , ideologikendskab, museologi
Plan: Materiale: E Kühle: “Danmarkshistorie i globalt perspektiv” Kilder om kvinder, fæsteforhold,krig, mv . Sangtekster. film klip fra Katrine Busk: Danmark: Besøg i Den Gamle by.
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kühle: Danmarks Historie - I et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 129-140, 145-149, 163-211, 226-229
Lektie Udover lektien med fokus på landbrugetsudvikling bedes i spørge jeres forældre om I har bønder i 3-4 generationer tilbage i familien
Fokus: faktorer til DKs industrialisering. På klassens læses 140-45
vi ser videre på industrialiseringen og så skal gruppearbejdet/lille projekt opstartes med jeres ønsker til emner
Medbring bog!! mange af jer skal læse et par sider i bogen til i dag se nedenfor:
Grupper:
Alle læser lektie og gruppe 4 skal fremlægge
alle læser lektie gruppe 6 fremlægger, museologi introduceres
Gruppe 1 og 7 skal fremlægge. Alle læser lektie
Ingen gruppeoplæg. Fokus i lektien Partiers opståen og politik
Det er vigtigt I har læst begge dokumenter, der er vedhæftede før vi mødes kl. 10.15 foran hovedindgang i den gamle by Gruppearbejde i Den Gamle By. 24docx.docx
Skema til museologi.docx
Husk opladet Mobil
gruppe 2 og 3 skal fremlæge om store mænd og virksomheder.
vi skal samle op p å filmen og afslutte DK forløb
I ska have læst vedhæftede kildesæt til timenKopi af Danmark i 1800-tallet. Opgavesæt 1..pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
FF5 Museologi og innovation hi-re
Formidling af en udstilling, der rummer fagene historie og religion.
Benspænd
Fagenes metoder skal vises: Kildekritik, museologi og innovation og religionsfaglighed.
Der skal laves en fernisering/oplæg/model/præsentation på 10 minutter
Der skal lægges materiale/billeder osv på mappen i fællesdrevet:
Indhold
Kernestof:
Det er vigtigt I har læst begge dokumenter, der er vedhæftede før vi mødes kl. 10.15 foran hovedindgang i den gamle by Gruppearbejde i Den Gamle By. 24docx.docx
Skema til museologi.docx
Husk opladet Mobil
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb # 6 Verdenskrige og folkedrab
Forløbet spænder over temaerne verdenskrige, folkedrab og den ideologiske kamp i mellemkrigstiden. Vi starter med at se på forudsætningerne for at 1. verdenskrig brød ud og behandler siden hen selve krigen og det folkedrab på armenierne som fandt sted i ly af krigen.
Herefter vil vi arbejde med mellemkrigstiden og optakten til 2. verdenskrig. Afslutningsvist vil forløbet ende ud i projektarbejde (AT 5) omhandlende jødeudryddelsen under krigen.
NB! Forløbet var præget af coronanedlukningen i foråret 2020, så derfor vil siderne som omhandler det armenske folkedrab, mellemkrigstiden, nazismens fremkomst og 2 verdenskrig bliver trukket ud af pensum. Dvs. s. 81-110 og 121-142 i "Verden efter 1914" og medfølgende kilder ikke vil indgå i en evt. eksamen.
Det resterende pensum er opgjort til: 41 sider
Indhold
Kernestof:
Argumenter for og imod imperialismen.docx
Verden før 1914 s.9-18.pdf
Verdenskrige Lektionsplan 2024.docx
Lektionsplan over 3 år 3u 2024-25.docx
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime; sider: 9-18, 31-51, 81-104
Verden efter 1914 s.31-36.pdf
Von Schlieffen-planen.pdf
Fritz Fischer (fortolkning af krigen).docx
Taylor (fortolkning af krigen).docx
Kilder - det armenske folkedrab.docx
Det armenske spøgelse.docx
Før folkedrabet
Under folkedrabet
Folkedrabets efterspil
Hvad er folkedrab?
Matrix 3u 2024.docx
Det historiske forhold mellem Danmark og Sverige.pdf
Museologi og museumsanalyse.pdf
Museer i Stockholm.docx
Benito Mussolini om fascismens ideologi.docx
Kulturen i 1920'erne.docx
Fascisme tidslinje.doc
Nazistpartiets program 1920.docx
Afsnit
Indført lovgivning under nazisternes styre.docx
statistics.html
Tidslinje for Holocaust.docx
Holocaust matrix 3u 2024.docx
Historisk metode og kildekritik.docx
Mundtlig Fremlæggelser 3u 2024.docx
Verdenskrige og Folkedrab-opsamling.pdf
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 8
Forløb # 7 Kold krig og bipolar verdensorden
Forløbet "Den kolde krig" starter med at se på årsagerne til den kolde krigs opståen. Siden hen vil temaer som våbenkapløbet og den ideologiske kamp blive behandlet i bestræbelserne på at forstå hvorfor det ikke lykkedes at overbevise befolkningen i østblokken om at kommunismen var det vestlige overlegen.. Historikeres forskellige syn på Den kolde krigs skyldsspørgsmål vil også blive behandlet. Afslutningsvist vil der blive fokuseret på Den kolde krigs afslutning og konsekvenserne heraf, samt en diskussion om hvorvidt der går en lige linje til Ruslands invasion i Ukraine.
Et karakteristisk træk for Den kolde krig såsom stedfortræderkrigene (Korea- og Vietnamkrigen) er ikke blevet behandlet i dette forløb.
Forløbet er blevet optalt til: 60 sider
Indhold
Kernestof:
www.youtube.com/watch?v=HpYCplyBknI
Den kolde krig - lektionsplan 2024.docx
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime; sider: 149-161, 169-178, 275-291
Winston Churchills jerntæppetale.docx
Trumandoktrinen.docx
John Foster Dulles 1954.docx
13 dage - dag for dag.doc
Ted Sorensen om krisebeslutningen i Det Hvide Hus.pdf
A brief history of America and Cuba
Turning History on Its Head.doc
John F. Kennedys Ich bin ein Berliner-tale
Warszawapagten om Berlinmuren 1961.docx
Helsinki-aftalen 1975.docx
Sovjetunionens sammenbrud og det nye Rusland.pdf
Putins tale 2022.docx
Francis Fukuyama - historien er slut.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb # 8 Det moderne Danmark
I dette forløb behandles centrale begivenheder i det moderne Danmark: Velfærdsstatens oprettelse, de økonomiske kriser i perioden og bevidsthedsændrende begivenheder som Ungdomsoprøret og græsrodsbevægelserne. Danmarks internationale placering under den kolde krig, men også Danmarks mere aktivistiske udenrigspolitik i de senere år har været under behandling.
Forløbet er optalt til 70 s.
Indhold
Kernestof:
samarbejdspolitikken.pdf
Det moderne Danmark - Lektionsplan 2024-3u.doc
Ebbe Kühle: Danmarks Historie, Gyldendal; sider: 237-243, 245-253, 271-284, 304-314, 318-326
Danmarks historie i et globalt perspektiv - besættelsen.pdf
Folketingsdebat om tilslutningen NATO samarbejde.docx
Dansk udenrigspolitik under den kolde krig.docx
Danmarks holdning til kernevåben.docx
Muhammed-krisen tekster.pdf
Højkonjunktur - kilde.pdf
Lembourn om velfærdsstaten, 1960.docx
SCHLÜTERS nytårstale 1986.docx
Kan Vesten finde nye veje for globaliseringen i en splittet verden.-uddrag.docx
Danmarks Historie - i et globalt perspektiv: side 350-359 til og med "robusthedsproblemer".
Prøvesæt velfærdsstaten 2025.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb # 9 Israel-Palæstina konflikten
Dette forløb har til formål at forklare baggrunden for Israel-Palæstina konflikten og give overblik over konfliktens udvikling i form af de forskellige krige der er blevet udkæmpet i perioden.
Afslutningsvist vil forløbet behandle de udfordringer der har været og er i forhold til at finde en løsning på konflikten. Her vil vi arbejde med bosættelserne, USA's rolle i konflikten og radikalisme på begge sider.
Forløbet er optalt til 34 s.
Indhold
Kernestof:
To fremstillinger af konflikten.docx
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime; sider: 311-320
Staten Israels uafhængighedserklæring 1948.docx
principerklæringen 1993.pdf
Osloaftalen.pdf
FREDSPROCESSEN I 1990erne.pdf
Knaster i konflikten-matrix 3u.docx
De jødiske bosættelser.pdf
USA's rolle i konflikten.pdf
RADIKALISME I ISRAEL-PALÆSTINA.pdf
Endestationen for Israels krige i Mellemøsten er Ragnarok (uddrag).pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564545038", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564545038", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564545038" }