Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Martin Husted
|
Hold
|
2022 HI/v (1v HI, 2v HI, 3v HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
DHO: Det moderne gennembrud
Vi har arbejdet med temaet "Det moderne gennembrud" med fokus på følgende udviklingslinjer i 1800-tallets danmarkshistorie
- Landbrugssamfundet: betydning og udvikling fra ca. 1830-1900
- Industrisamfundet: opbygning og udvikling fra ca. 1850-1900
- Politiske udvikling: demokratiets indførelse (1848/49), demokratiets udvikling; herunder Forfatningskampen) 1866-1894. De fire gamle partier (Venstre, Radikale Venstre, Højre og Socialdemokratiet)
- Sociale kår: Samfundsklasser på land og by, sociale og politiske skillelinjer
- Kvindeliv og kvindersagen fra ca. 1850-1915 med fokus på leveforhold og politiske rettigheder.
I iBogen "Globalisering 1850-1914" har vi læst siderne
Fra og med https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=p198 ("Storbritannien som...")
Til og med https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=p203 ("Vækstindikatorer")
Vi har i Ebbe Kuhle Danmarks historie i et globalt perspektiv læst følgende uddrag (NB vigtigt at I er opmærksomme på, at vi IKKE har læst alle sider i de anvendte pdf men kun læst nedenstående sider).
- s. 135-140
- s. 145-154
- s. 168-175
- s. 180-183
- s. 198-207
Vi har arbejdet med sondringen mellem "fremstillinger" og "kilder", som en afgørende del af historiefagets identitet og metode.
Vi har blandet andet set følgende på Mit CFU
- "1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890", DR2
- "1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner", 1884-1880", DR2
- "Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten (8 )", DR1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kina
Vi har arbejdet med Kinas historie i perioden fra ca. 1800-1989
Vores fokus har for det første været på forståelsen af de bredde hovedlinjer i Kinas historie, herunder.
- vestlig indblanding i kejserrigets interne forhold, især i periode op til 1914.
- overgangen fra kejserriget til republik, herunder politisk ustabilitet i Kina
- japansk invasion og borgerkrig (i meget korte træk)
For det andet har vi arbejdet med perioden efter 1949, og vi har i detaljer undersøgt følgende:
- Maos forsøg på at modernisere Kina i 1950'erne, især Det Store Spring samt dets konsekvenser
- Maos Kulturrevolution i slutningen af 1960'erne
- Deng Xioapings modernisering af Kina fra 1976 og fremefter.
- Kina som en fremvoksende økonomisk magtfaktor
- Kina og begivenhederne på Den Himmelske Fredsplads i 1989.
Vi har haft fokus på følgende fra læreplanen
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. årh.
- historiebrug og formidling
Vi har set
- Kina mellem triumf og kaos, DR2 (alle tre afsnit)
- Kinas historie, "Revolutionernes tid", DR2
Vi har i Ibog læst følgende:
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=639 "Det kejserlige Kina"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=640 "En verden i sig selv"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=642 "Kina møder Vestens magt"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=643 "Det globale magtskifte"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=645 "Kina og de vestlige stormagter"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=646 "Reformforsøg"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=647 "Et land: To økonomier"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=648 "Indenrigsøkonomien"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=649 "Udenrigsøkonomien"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=650 "Industrialisering"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=651 "Årsagerne til Kinas økonomiske forfald"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=654: Fra krise til krise
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=655: Rigets fald
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=379: "Ansigt til ansigt med fortiden"
Kilder
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=659: "Kritikken af Selvstyrkelsesbevægelsen, 1867"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=662: Liang Qichio om sin rejse til Amerika, 1903
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Verden i krig og krise ca. 1890-1945
Vi har arbejdet med:
- Årsagerne til udbruddet af Første Verdenskrig, herunder alliance- og stormagtsspil samt nationalisme.
- Konsekvenserne af Tysklands nederlag, herunder Versailles-traktaten.
- Mellemskrigstiden i Tyskland herunder især Weimarrepublikkens problemer samt nazi-partiets voksende succes blandt vælgerne.
- Hitlers magtovertagelse i Tyskland i 1933 og udviklingen af det udviklede
nazistiske diktatur indtil ca. 1934-35.
- Holocaust. I denne forbindelse har vi også arbejdet med andre folkedrab.
Eleverne har lavet oplæg om forskellige folkedrab, herunder i Armenien i
1915-1918, i Bosnien 1992-1995, i Cambodja 1975-1979, i Darfur 2003-, ii
Irak 1988, i Rwanda 1994 samt Stalinismens forbrydelser i 1928-1956,
især Holodomor
- Hovedårsagerne til 2. verdenskrig og centrale begivenheder i 2. verdenskrig. Begge er belyst relativ kortfattet.
Vi har haft fokus på følgende fra læreplanen
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. årh.
- historiebrug og formidling
I Verden efter 1914 har vi læst følgende:
(Nb. Vi har som hovedregel IKKE læst kilderne på de angivne sider)
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=537
"Storpolitik i Europa"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=550
"Uundgåelig - eller en serie af fejltagelser"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=540
"Krigens forløb - og dens omkostninger"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1035
"Hvordan blev krigen udkæmpet?"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=542
"Freden: idéer og virkelighed"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=557
"Ikke forhandlinger, men et diktat"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=543
"Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=600
"Inflationen 1923"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=601
"Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=585
"Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=602
"Hitler og nazistpartiet"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=586
"Hitlers vej til magten"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=604
"En nazistisk étpartistat"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=605
"Nazismens ideologi og tilhængerskare"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=589
"Vejen mod Holocaust"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=609
"Hvem var ansvarlige?"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=618
"Krigen i Europa"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=628
"Krigens faser - Tysklands triumfer 1939-1941"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=836
"Krigens faser - Tysklands nederlag 1941-1945"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=619
"Krigen i Asien"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=630
"Japan i krig med USA december 1941"
I Globalisering 1850-1914 har vi læst følgende
Østrig-Ungarn
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=628
”Europas krudttønde”
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=629
”Balkankrigene”
Rusland
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=556#c1465
”Den franske forbindelse, 1892-1914”
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=555
”Rusland og krudttønden på Balkan, 1900-1914”
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=491
”En ny truende tysk udenrigspolitik, 1890-1914”
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=683
”Arvefjenden Tyskland”
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=684
”Frankrigs søgen efter sikkerhed”
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=429
”Stigende pres på Storbritannien, 1890-1914”
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=428
”Storbritanniens modsvar”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Revolutioner - tur/retur
Forløbet handler om revolutioner, og har et særlig fokus på Frankrig og landets moderne historie i perioden 1789-1914.
Vi har undersøgt årsager-forløb-konsekvenser af de politiske revolutioner i 1789, 1830 og 1848 samt 1870/1871. Fokus har især været på at forstå polariseringen, der opstår i kraft af "revolution-modrevolution" i disse begivenheder.
Vi har således talt om
- demokrati og politiske styreformer
- revolutioner (og her trænet begreber og forståelse af aktør-struktur, brud-kontinuitet samt
politiske ideologier)
- imperialisme og afkolonisering
- sekularisering
- industrialisering
Sideløbende har vi inddraget perspektiver på de større linjer i fransk økonomisk og social historie i perioden 1789-1914.
Her har vi især talt/belyst følgende begivenheder
- Revolutionære og modrevolutionære strømninger (1804-1852)
- Nederlaget i Den preussisk-franske krig 1870/1871
- Pariserkommunen 1871
Forløbet har fokus på følgende i læreplanen
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Vi har anvendt aktør-struktur, årsag-virkning samt periodisering i vores analyser af begivenhederne.
Vi har læst følgende sider (I Verden før 1914, Verden efter 1914 samt Globalisering 1850-1914)
Verden før 1914
Fra og med https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=460
"Stændersamfundet"
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=461
"Stænderforsamlingen bliver til nationalforsamling"
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=462
"Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet"
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=463
"Republikken indføres"
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=430
"Rædselsherredømmet 1793-1794"
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=432
"Napoleon - general, diktator og kejser"
I "Globalisering 1850-1914"
"Det polariserede samfund"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=665
"Revolutionernes Frankrig"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=666
"Den anden franske republik"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=667
"Begyndelsen på en ny autoritær epoke"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=668
"Kejserrigets storhed, 1852-66"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=672
"Økonomisk vækst"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=673
"Ny storhed"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=674
"Kejserriges fald, ca. 1866-70"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=675
"Udenrigspolitikkens bagside"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=676
"Den tredje republik og Pariserkommunen"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=677
"Frankrig finder ny stabilitet"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=678
"Imperialisme og reformer i 1880’erne"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=679
"La Belle Époque"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=681
"Dreyfusaffæren"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=682
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kronologi
Forløbet runder af og samler op på historieundervisningen.
Vi har udarbejdet følgende:
- Tidslinjer for undervisningsforløbene siden 1g.
- Oversigt over hovedbegivenhed, hovedaktører samt relevant viden i de
enkelte forløb
- Oversigt over relevante begreber og teori i de enkelte forløb
- Udkast til problemstillinger i de enkelte forløb, således eleverne har
mulighed for at finde inspiration til sådanne, hvis de kommer til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564548807",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564548807",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564548807"
}