Holdet 2022 HI/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Martin Husted
Hold 2022 HI/v (1v HI, 2v HI, 3v HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikkens verden
Titel 2 DHO: Det moderne gennembrud
Titel 3 Kina
Titel 4 Det førmoderne Europa, ca 1000-1500
Titel 5 Perspektiver på Danmarkshistorien
Titel 6 Verden i krig og krise ca. 1890-1945
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 Revolutioner - tur/retur
Titel 9 Kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikkens verden

Forløbet opøver elevernes viden om antikkens verden i Grækenland og Romerriget.

Vi har først i kortfattet form arbejdet med de græske bystaters udvikling med fokus på Athen og Sparta. Vi opgiver således IKKE nedenstående sider om de græske bystater, men elever kan vælge at trække perspektiver til dem.

Vores hovedfokus har været på Rom

Vi har arbejdet med Romerrigets udvikling fra bystat/republik til kejserrige, dets sociale og politiske struktur samt hovedårsagerne til rigets sammenbrud.

Dette forløb er også tiltænkt som et introduktionsforløbs til historiefaget, og vi har her arbejdet med brugen af kildebegrebet, periodisering og hovedlinjer i faget.

Endvidere har vi arbejdet med følgende kernestof
- kulturer og kulturmøder
- forskellige styreformer, herunder demokrati, autokrati og oligarki

Vi har også arbejdet med følgende begreber:
- kronologi
- periodisering
- årsag-virkning

Vi har arbejdet med genren redegørelse i historie.

Vi har læst følgende sider i "Verden før 1914 - i dansk perspektiv" (sidens link er indsat under de specifikke titler).

"Tidlig græsk civilisation - Kreta og Mykene"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=327

"Den græske polis fra ÷750 til ÷300"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=326

"Samfundet i Sparta"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=340

”Tyranni, aristokrati, demokrati”
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=329

”Athens demokrati – Spartas aristokrati”
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=341

"Familielove og børneavl i Sparta"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=632

Vi har lagt et særlig fokus på Rom.

"Den tidlige bystat - 753 til - 300"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=346

"Den politiske kamp"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=355

"Fra bystat til verdensmagt"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=347

"Rom som Middelhavsverdenens hersker"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=358

"Rigdom og slaver forandrer samfundet"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=359

"Republikkens undergang ca. ÷107 til 14" https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=349

"Augustus – den første 'Cæsar'"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=362

"Kejsertiden  fra 14  til 193" https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=350

"Romaniseringen"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=364

"Grænserne trues - soldaterkejserne 193-285"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=351

“Kristendommens sejr”
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=367

“Folkevandringerne opløser riget i vest”
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=368

Vi har læst følgende i "Globalisering 1850-1914..."

"Den basale kildekritik"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=378

Vi har hørt
"Antikkens Rom #2: Ærkefjenden med krigselefanterne – Rom og Karthago førte bitter krig om magten i Middelhavet", Politiken Historie 22.9.2022.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO: Det moderne gennembrud

Vi har arbejdet med temaet "Det moderne gennembrud" med fokus på følgende udviklingslinjer i 1800-tallets danmarkshistorie
- Landbrugssamfundet: betydning og udvikling fra ca. 1830-1900
- Industrisamfundet: opbygning og udvikling fra ca. 1850-1900
- Politiske udvikling: demokratiets indførelse (1848/49), demokratiets udvikling; herunder Forfatningskampen) 1866-1894. De fire gamle partier (Venstre, Radikale Venstre, Højre og Socialdemokratiet)
- Sociale kår: Samfundsklasser på land og by, sociale og politiske skillelinjer
- Kvindeliv og kvindersagen fra ca. 1850-1915 med fokus på leveforhold og politiske rettigheder.

I iBogen "Globalisering 1850-1914" har vi læst siderne

Fra og med https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=p198 ("Storbritannien som...")

Til og med https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=p203 ("Vækstindikatorer")

Vi har i Ebbe Kuhle Danmarks historie i et globalt perspektiv læst følgende uddrag (NB vigtigt at I er opmærksomme på, at vi IKKE har læst alle sider i de anvendte pdf men kun læst nedenstående sider).
- s. 135-140
- s. 145-154
- s. 168-175
- s. 180-183
- s. 198-207

Vi har arbejdet med sondringen mellem "fremstillinger" og "kilder", som en afgørende del af historiefagets identitet og metode.

Vi har blandet andet set følgende på Mit CFU
- "1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890", DR2
- "1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner", 1884-1880", DR2
- "Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten (8 )", DR1
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kina

Vi har arbejdet med Kinas historie i perioden fra ca. 1800-1989

Vores fokus har for det første været på forståelsen af de bredde hovedlinjer i Kinas historie, herunder.
- vestlig indblanding i kejserrigets interne forhold, især i periode op til 1914.
- overgangen fra kejserriget til republik, herunder politisk ustabilitet i Kina
- japansk invasion og borgerkrig (i meget korte træk)

For det andet har vi arbejdet med perioden efter 1949, og vi har i detaljer undersøgt følgende:
- Maos forsøg på at modernisere Kina i 1950'erne, især Det Store Spring samt dets konsekvenser
- Maos Kulturrevolution i slutningen af 1960'erne
- Deng Xioapings modernisering af Kina fra 1976 og fremefter.
- Kina som en fremvoksende økonomisk magtfaktor
- Kina og begivenhederne på Den Himmelske Fredsplads i 1989.


Vi har haft fokus på følgende fra læreplanen
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. årh.
- historiebrug og formidling

Vi har set
- Kina mellem triumf og kaos, DR2 (alle tre afsnit)
- Kinas historie, "Revolutionernes tid", DR2

Vi har i Ibog læst følgende:

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=639 "Det kejserlige Kina"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=640 "En verden i sig selv"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=642 "Kina møder Vestens magt"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=643 "Det globale magtskifte"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=645 "Kina og de vestlige stormagter"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=646 "Reformforsøg"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=647 "Et land: To økonomier"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=648 "Indenrigsøkonomien"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=649 "Udenrigsøkonomien"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=650 "Industrialisering"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=651 "Årsagerne til Kinas økonomiske forfald"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=654: Fra krise til krise

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=655: Rigets fald

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=379: "Ansigt til ansigt med fortiden"

Kilder

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=659: "Kritikken af Selvstyrkelsesbevægelsen, 1867"

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=662: Liang Qichio om sin rejse til Amerika, 1903
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det førmoderne Europa, ca 1000-1500

Forløbet har fokus på hovedstrømninger i den førmoderne periode i europæisk historie i perioden ca. 1000-1500.

Vi har arbejdet med følgende:
- Europæiske middelalder
- Renæssancen
- Opdagelserne
- Reformation
- Enevælden

Vi har især arbejdet med
- Europa i tiden mellem Romerrigets sammenbrud og tidlig middelalder, især med kirkens og adlens rolle
- overgang til det kristne Europa, altså tidlig middelalder i fx Danmark (med fokus på vikingetiden)
- magtkampen mellem hhv. adel-kirke-konge i middelalderens Europa og Danmark
- feudalsamfundets opbygning
- magtkampen mellem kejser og pavemagt ift. investiturstrid
- brud og kontinuitet belyst med både Den sorte død, renæssancen og opdagelser, hvor vi har talt om, hvordan krise og nyskabelser forandrede samfundene
-  Reformationen og religionskrigene - samt 30-årskrigen - har vi især analyseret som en drivkraft for statsdannelsesprocessen og enevældens fremvækst i Nordeuropa.

Vi har analyseret billederne "Venus' fødsel" samt "Skolen i Athen"

Vi har læst følgende i sider i I-bogen "Verden før 1914"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=298
"Europa tager form 500-1000"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=322
"Det kristne Europa og de danske vikinger 800-1000"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=300
"Den vesteuropæiske feudalisme: herremand og  fæstebonde"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=321
"Lensherre og vasal"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=303 "Samfundspyramiden"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=305
"Kirken og pavemagten"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=306
"Kejseren og paven"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=312
"Den sorte død"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=380
"Renæssancen – Italien i centrum"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=765
"Humanismen"

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=391
"Renæssancens kunst"

"Europa opdager verden"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=402

"Søvejen til Indien"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=409

"Luther spalter kirken"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=384

"Den evangelisk-lutherske kirke"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=385

"Reformationen i Danmark"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=395

"Trediveårskrigen 1618-1648"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=389

"Det dansk-svenske efterspil 1643-1660"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=399
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Perspektiver på Danmarkshistorien

Dettte forløb er en både del af FF5 - et flerfagligt forløb mellem historie og dansk, hvor der er fokus på Besættelsestiden samt et forløb i sig selv.

Selve forløbet søger at undersøge to perspektiver på Danmarkshistorien, hhv. Vikingetiden og Besættelsestiden for at gøre eleverne i stand til at bruge følgende:

- Historiebrug
- Historiebevidsthed
- Overblik over centrale begivenheder og nedslag i Danmarkshistorien
- Viden om Danmarks tilblivelse i oldtiden
- Vikingetidens verden: politik, sociale og økonomiske forhold
- Viden om Besættelsestiden
- Viden om dansk identitet og national selvforståelse i to perioder

Vi har (i et tidligere forløb) besøgt Moesgaard museum og vi har i dette forløb besøgt Besættelsesmuseet, og her har vi arbejdet med museologi med særlig fokus på udstillingens formidling af de to perioder, herunder værdier for udstillingen samt aktiveringen af den besøgende.  

Vi har i Verden efter 1914 læst

"Danmark og storpolitikken"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=617

"Danmark – på hvilken side?"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=621

"Samarbejdspolitik og modstandsbevægelse"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=838

Danmarkshistorien.dk har vi læst
"Vikingetidens forudsætninger og begyndelse" https://web.archive.org/web/20240426201230/https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-790-1050/vikingetidens-forudsaetninger-og-begyndelse
   Underafsnit "Handelsbyer og søkonger", "Krigere, missionærer og sejlskibe", "Frankerriget"
   og "Vikingetidens begyndelse"

"Kongelig politik "
https://web.archive.org/web/20240426201011/https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-790-1050/kongelig-politik
  Underafsnit "Frankernes naboer", "Vikingetogter" og "Rejsende i Danmark i 890’erne" samt
  "Danernes kristning"

"Folk og fæ"
https://web.archive.org/web/20240426201229/https://danmarkshistorien.dk/perioder/gamle-periodekapitler/folk-og-fae
  Underafsnit "Familie og arv" og "Handel og byer"

"Krig og tro"
https://web.archive.org/web/20240426201230/https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-790-1050/krig-og-tro
  Underafsnit "Krigerkultur" og "Vikingetiden – riget tager form"

NB. Danmarkshistorien.dk er pr. 1.4.2025 nedlagt. I kan finde de ovenstående tekster til Vikingetiden i pdf på Drev. Se dette link
https://drive.google.com/drive/folders/1MFveOKpty4LQtAk6j-hFc30egscTVxx1?usp=sharing
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Verden i krig og krise ca. 1890-1945

Vi har arbejdet med:
- Årsagerne til udbruddet af Første Verdenskrig, herunder alliance- og stormagtsspil samt nationalisme.
- Konsekvenserne af Tysklands nederlag, herunder Versailles-traktaten.
- Mellemskrigstiden i Tyskland herunder især Weimarrepublikkens problemer samt nazi-partiets voksende succes blandt vælgerne.
- Hitlers magtovertagelse i Tyskland i 1933 og udviklingen af det udviklede
  nazistiske diktatur indtil ca. 1934-35.
- Holocaust. I denne forbindelse har vi også arbejdet med andre folkedrab.
  Eleverne har lavet oplæg om forskellige folkedrab, herunder i Armenien i
  1915-1918, i Bosnien 1992-1995, i Cambodja 1975-1979, i Darfur 2003-, ii
Irak 1988, i Rwanda 1994 samt Stalinismens forbrydelser i 1928-1956,
især Holodomor
- Hovedårsagerne til 2. verdenskrig og centrale begivenheder i 2. verdenskrig. Begge er belyst relativ kortfattet.

Vi har haft fokus på følgende fra læreplanen
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. årh.
- historiebrug og formidling

I Verden efter 1914 har vi læst følgende:
(Nb. Vi har som hovedregel IKKE læst kilderne på de angivne sider)

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=537
"Storpolitik i Europa"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=550
"Uundgåelig - eller en serie af fejltagelser"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=540
"Krigens forløb - og dens omkostninger"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1035
"Hvordan blev krigen udkæmpet?"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=542
"Freden: idéer og virkelighed"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=557
"Ikke forhandlinger, men et diktat"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=543
"Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=600
"Inflationen 1923"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=601
"Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=585
"Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=602
"Hitler og nazistpartiet"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=586
"Hitlers vej til magten"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=604
"En nazistisk étpartistat"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=605
"Nazismens ideologi og tilhængerskare"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=589
"Vejen mod Holocaust"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=609
"Hvem var ansvarlige?"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=618
"Krigen i Europa"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=628
"Krigens faser - Tysklands triumfer 1939-1941"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=836
"Krigens faser - Tysklands nederlag 1941-1945"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=619
"Krigen i Asien"

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=630
"Japan i krig med USA december 1941"

I Globalisering 1850-1914 har vi læst følgende

Østrig-Ungarn
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=628
”Europas krudttønde”

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=629
”Balkankrigene”

Rusland
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=556#c1465
”Den franske forbindelse, 1892-1914”

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=555
”Rusland og krudttønden på Balkan, 1900-1914”

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=491
”En ny truende tysk udenrigspolitik, 1890-1914”

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=683
”Arvefjenden Tyskland”

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=684
”Frankrigs søgen efter sikkerhed”

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=429
”Stigende pres på Storbritannien, 1890-1914”

https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=428
”Storbritanniens modsvar”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den kolde krig

Forløbet har haft fokus på perioden 1945-1993, især Den Kolde Krig samt udviklingen i Østeuropa.

Vi har belyst årsagerne til Den Kolde Krig, dens overordnende forløb samt de mekanismer, som lå til grund for dels våbenkapløbet, dels stormagts rivaliseringen i perioden, herunder spændnings- og afspændingsperioder. Vi har endvidere arbejdet med den traditionalistiske og revisionistiske tolkning af Den Kolde Krig.

Dernæst har vi haft et særlig fokus på det kommunistiske Europa under koldkrigsperioden. Her har vi især arbejdet med USSR's politiske hegemoni over de østeuropæiske stater samt årsagerne til Sovjetunionens økonomiske og politiske forfaldsproces samt selve dets sammenbrud.

Vi har set filmen "Thirteen Days"

Vi har læst følgende

"Fra samarbejde til konfrontation 1945-47"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=632

"Modsætningerne mellem de tidligere allierede"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=642

"Europas deling 1944-1949"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=633

"USAs 'inddæmningspolitik'"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=644

"To tyske stater"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=645

"De to alliancesystemer"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=634

"Danmark i vestblokken"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=635

"Danmark bliver medlem af Atlantpagten"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=648

"Styrkeforholdet mellem øst og vest"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=637

"Cubakrisen 1962"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=654

"Hvem havde ansvaret?"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=638

"Revisionisterne"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=655

"Sovjetunionen må opgive våbenkapløbet"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=659

"Gorbatjovs reformpolitik 1985-1991"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=758

"De kommunistiske regimer i Østeuropa falder 1989"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=759

"Sovjetunionens sammenbrud"
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=760

"H.C. Hansen-notatet til USA, 16.11.1956
https://danmarkshistorien.lex.dk/H.C._Hansen-notatet_til_USA's_ambassad%C3%B8r_Val_Peterson,_16._november_1957

"Økonomisk vækst og velfærdsstaten"
https://web.archive.org/web/20240426201357/https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/oekonomisk-vaekst-og-velfaerdsstaten

"Den politiske kultur - tradition og forandring"
https://web.archive.org/web/20240426201357/https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/den-politiske-kultur-tradition-og-forandring

"Kulturelle og sociale opbrud"
https://web.archive.org/web/20240426201357/https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/kulturelle-og-sociale-opbrud
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Revolutioner - tur/retur

Forløbet handler om revolutioner, og har et særlig fokus på Frankrig og landets moderne historie i perioden 1789-1914.

Vi har undersøgt årsager-forløb-konsekvenser af de politiske revolutioner i 1789, 1830 og 1848 samt 1870/1871. Fokus har især været på at forstå polariseringen, der opstår i kraft af "revolution-modrevolution" i disse begivenheder.

Vi har således talt om
- demokrati og politiske styreformer
- revolutioner (og her trænet begreber og forståelse af aktør-struktur, brud-kontinuitet samt
  politiske ideologier)
- imperialisme og afkolonisering
- sekularisering
- industrialisering

Sideløbende har vi inddraget perspektiver på de større linjer i fransk økonomisk og social historie i perioden 1789-1914.

Her har vi især talt/belyst følgende begivenheder
- Revolutionære og modrevolutionære strømninger (1804-1852)
- Nederlaget i Den preussisk-franske krig 1870/1871
- Pariserkommunen 1871


Forløbet har fokus på følgende i læreplanen
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer  
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Vi har anvendt aktør-struktur, årsag-virkning samt periodisering i vores analyser af begivenhederne.

Vi har læst følgende sider  (I Verden før 1914, Verden efter 1914 samt Globalisering 1850-1914)

Verden før 1914
Fra og med https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=460
"Stændersamfundet"

https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=461
"Stænderforsamlingen bliver til nationalforsamling"

https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=462
"Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet"

https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=463
"Republikken indføres"

https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=430
"Rædselsherredømmet 1793-1794"

https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=432
"Napoleon - general, diktator og kejser"

I "Globalisering 1850-1914"

"Det polariserede samfund"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=665

"Revolutionernes Frankrig"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=666

"Den anden franske republik"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=667

"Begyndelsen på en ny autoritær epoke"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=668

"Kejserrigets storhed, 1852-66"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=672

"Økonomisk vækst"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=673

"Ny storhed"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=674

"Kejserriges fald, ca. 1866-70"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=675

"Udenrigspolitikkens bagside"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=676

"Den tredje republik og Pariserkommunen"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=677

"Frankrig finder ny stabilitet"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=678

"Imperialisme og reformer i 1880’erne"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=679

"La Belle Époque"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=681

"Dreyfusaffæren"
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=682
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kronologi

Forløbet runder af og samler op på historieundervisningen.

Vi har udarbejdet følgende:

- Tidslinjer for undervisningsforløbene siden 1g.
- Oversigt over hovedbegivenhed, hovedaktører samt relevant viden i de
  enkelte forløb
- Oversigt over relevante begreber og teori i de enkelte forløb
- Udkast til problemstillinger i de enkelte forløb, således eleverne har
  mulighed for at finde inspiration til sådanne, hvis de kommer til eksamen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer