Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Knud Ahlmann-Lorentzen, Louise Christiansen
Hold
2022 HI/c (
1c HI
,
2c HI
,
3c HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 - Det armenske folkedrab
Titel 2
Forløb#2 - Fortidens imperier
Titel 3
Vikingetiden/DHO
Titel 4
Dansk Middelalder
Titel 5
Israel-Palæstina-konflikten
Titel 6
1.verdenskrig
Titel 7
Nazismen
Titel 8
2.verdenskrig
Titel 9
FF5 Flerfagligt forløb med Dansk
Titel 10
2.verdenskrig
Titel 11
Kold krig
Titel 12
Romerriget
Titel 13
Dansk middelalder
Titel 14
Danmark i 1800-tallet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 - Det armenske folkedrab
Indhold
Kernestof:
Armenien
Modulplan
Armeniernes historie i Osmannerriget
Modulplan:
Ungtyrkerne - fra reformer til racisme
I skal læse 3 kapitler (de er ikke lange) "Under folkedrabet", - om hvordan folkedrabet, var orkestreret i praksis. Vi har indtil videre beskæftiget os meget med, tiden op til og mulige årsager til at armenierne blev udset som syndebukke for et imper
Modul
Kun til dem, der ikke fik lavet gruppearbejdet: Skriv en email til Lars, der skal til eksamen i historie og er nervøs for at trække emnet, - det armenske folkedrab - årsager og hændelsesforløb. Skriv 1/2 side og inden, du skriver, så formuler nogle H
Marianne Toft Pakken 2020.pdf
To kilder om det armenske folkedrab. (Kildeanalyse Nåede vi ikke)
Dilemmaspillet "Folkedrabet på Bantikka"
(Nåede vi ikke)
(Nåede vi ikke - gives for som lektie)
Modulforløb:
Modulplan: Vi skal nå de ting vi ikke nåede sidste gang og vi afslutter forløbet. Der kommer en evalueringstest efter jul.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 - Fortidens imperier
Indhold
Kernestof:
Evaluering og test. Sørg for sat have styr på noter og læs eventuelt op på de afsnit, vi har været igennem. I kan se det ved at gå tilbage i lectio. Testen tager ca. 60 minutter og derefter er der introduktion til et nyt emne.
Testen udskydes til sidst på måneden, så der er ordentlig tid til forberedelse. Til i dag skal I læse s. 1-3 i vedhæftede dokument, som er grundbogsteksten til næste forløb fortidens imperier og skrive noter.
Lektie: I skal gå ind på CFU - bruge jeres uni-login og se de sidste 10 minutter af "en plads i himlen", samt hele "en plads på jorden (25 minutter)" - Fokus er på, hvilke kræfter, der driver historien fremad, samt, hvilke tidsperioder serien beskæft
Tidslinjeøvelse.docx
Til CN (Louise): Medbring eksempler på periodiseringer og lidt om flodkulturer.
I skal læse s. 5-7 i PDF .- Grundbogen: "Fortidens Imperier" vedhæftet sidste uges lektion, - husk at downloade den og læg den i mappen "Forløb 2: Fortidens imperier". Siderne er et kronologisk overblik over romerrigets historie. Skriv de vigtigste b
Jeg afholder elevsamtaler med jer i grupper i timens første halvdel, mens I løser en opgave og spiser kage.
Forestil jer at I intet ved om det romerske imperium? - Analyser kilderne efter "Pakken"s kildeanalysemodel, og skriv ned, hvilket billede kilderne tegner af det romerske imperium?
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Vikingetiden/DHO
Formålet med forløbet er selvfølgeligt at lære formalia i forbindelse med opgaveskrivning som første øvelsesopgave frem mod SRP i 3.g. Men det er også et historieforløb om Danmark i vikingetiden med inddragelse af kildemateriale fra hele det nordiske område. Fokus på kildekritiske overvejelser over det meget sparsomt overleverede kildemateriale. Især spørgsmålet om social mobilitet blev behandlet ligesom Moesgårds udstilling om "Vikinger mod Øst" blev inddraget.
Grundigt kildekritisk gennemgang af kilder til især Danmark i Vikingetiden med henblik på DHO om Vikingetiden
Mat:
Harding Sørensen: Danmark i Vikingetiden (Gyldendal 1977)
s.9-14;17-23;25-27;32-33;34-41;42-52;52-56;90-94;98-104
Frederiksen: Vikingetid oversigt s.27-33
Moesgaard Museum: Vikingetidsudstilling
Indhold
Kernestof:
2023 Vikingetid oversigt kort Poulsen mm.pdf
viking saga - vikinger mod vest
2023 vikingetid oversigt baggrund (2).pdf
2023 vikingetid Frederiksen vikingetid oversigt s.27-33 spørgsmål (3).docx
vikinger i vest
2021-22 Harding Sørensen 37-56 Rig_Runesten_Højes tale_Gulatingslov (1).PDF
Sørensen & Sørensen: Danmark i Vikingetiden, Gyldendal; sider: 9-14, 17-23, 25-27, 32-56, 90-94, 98-104
2021-22 Harding Sørensen 9-33 Indledning (1).PDF
2023 Harding Sørensen 73-81 spørgsmål.pdf
2023 Harding Sørensen Kilde 3,4 spørgsmål AL.docx
Grupperne, som I skal gå rundt i og lave jeres undersøgelse i:
2021-22 Harding Sørensen s.61-63_98-104 spørgsmål (3).docx
2021-22 Harding Sørensen 61-63_ 90-104_ 110-120 (1) (1).pdf
2023 Harding Sørensen s.17-23 spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dansk Middelalder
Dansk middelalder med fokus på lov og straf. Desuden problematisering om Middelalderen som "den mørke middelalder"
Mat.DRTV:
Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Historien om Danmark: Reformation,renaissance
Jyske lov (især fortale)
Store danske encyclopædi: Straf,straffeteorier
Wikipedia: Tugt og børnehuset
Marianne Toft pakken
Indhold
Kernestof:
Kære 2c - I kan nok godt huske mig fra 1g. Jeg skal vikariere imens Knud er på orlov, og jeg glæder mig meget til at undervise jer igen. Der er ingen lektie til denne første gang. Men jeg tænker, vi skal have gang i noget middelalder evt. kombineret
Læs det udleverede ark fra sidst "Den mørke og den lyse middelalder". Genlæs og vend papiret om og lav to kolonner. I den ene skriver du, argumenter for hvorfor middelalderen betragtes som en mørk tidsperiode, den anden argumenter for, hvorfor den be
Se resten af "historien om Danmark tidlig middelalder" - vi kom til Minuttal: 30.56 (Om Saxo og de ældste nedskrevne Danmarkshistorier.
danmarkshistorien.dk (Læs og tag noter - hvorfor får landskabslove og hvad handler de om)Jyske Lovs fortale, marts 1241 (Kilde)
Ingen lektie
Medbring arbejde med Jyske Lov fra sidst - vi starter med at gennemgå det.
Vi har set "Danmarkshistorien - senmiddelalderen"
Afsnit
Marianne Toft Pakken 2020 (1) (3).pdf (Metode og Teori i Historie.
Læses på klassen:
Medbring arbejdet fra fortalen til - "Jyske Lov" (arbejdet vi ikke nåede at gennemgå sidst)
Læs artiklen fra Etik.dk, - læg mærke til ORDPUN til Jyske Lov. Vi gennemgår arbejdet med jyske lov.
Som I har læst ændrede straf og lov sig i 1500 tallets efterhånden mere gudsfrygtigesamfund som følge af reformationen. Se næste serie i historien om Danmark og lav et mind map undervejs. Hvad var Danmark for en type sa,fund i 1500 og 1600 tallet - h
Modulplan:
Kilder - Landskabslovene, middelalder.pdf (Kilderne)
I sidste uge, så I "Historien om Danmark - reformation og renæssance", da jeg var fraværende. Her et lille re-cap, som I skal læse forud for timen i morgen.
Par-arbejde:
Eksamenss_t, Straf og forbrydelse.pdf
Tugt- og Børnehuset - Wikipedia, den frie encyklopædi
Den store danske, straf, straffeteorier.docx Læs derhjemme og forklar forskellen mellem absolut straf og relativ straf. Hvilken type genre er teksten og hvilken slags kilde. (brug Pakken, hvis I er i tvivl.
Lektionsplan:
Kære 2c - elever - min far døde desværre pludseligt i onsdags. Det betyder at jeg først er tilbage i næste uge. I skal derfor arbejde selv. I skal arbejde i de par vi lavede sidste fredag (hvis I ikke kan huske dem, så gå tilbage til modulet).
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Kreativitet
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Projektarbejde
Titel 5
Israel-Palæstina-konflikten
Lynhurtigt forløb for at forstå baggrunden for den nuværende konflikt i kølvandet på angrebet 7.10 fra Gaza ind i Israel
Mat:
Bender:Palæstinaproblemet (Gyldendal 1994)
s.35-39;40-49;50-73
Indhold
Kernestof:
2023 Palæstina Bender Tidstavle.pdf
Bender, Johan: Palæstinaproblemet (grøn), Gyldendal; sider: 35-73, 248-249
2023 Palæstina Bender s.35-39.pdf
2023 Palæstina Bender s.40-49.pdf
2023 Palæstina Bender s.40-44 spørgsmål.docx
2023 Palæstina Bender s.44-49 spørgsmål.docx
2023 Palæstina Bender s.50-56.pdf
2023 Palæstina Bender s.50-56 spørgsmål.docx
2023 Palæstina Bender s.57-63.pdf
2023 Palæstina Bender s.64-73.pdf
2023 Palæstina Bender s.66-73 spørgsmål.docx
2021-22 skovmand Kopi af Verdenshistorien-Risskov Gymnasium (1) (1).pdf
Skovmand: Verdenshistorie (Politiken 2003); sider: 372, 466-473
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1.verdenskrig
Udgangspunktet er tysk samling i kølvandet på den fransk-tyske krig 1870-71 og de ændringer det skabte i den europæiske magtstruktur; og som på længere sigt kan forklare udbruddet af 1.verdenskrig. Fokus vil ligge på en diskussion af årsager til 1.verdenskrig, da dette får stor betydning for fredsaftalerne i Versailles 1919, og dermed også for Hitlers magtovertagelse senere.
Mat.
Verdenshistorien og det sønderjyske problem (Bilag af Lærer)
Bender & Gade: Imperialismen og 1.verdenskrig (Munksgaard 1990)
s.11-1682-85;91-93;106-119
Frederiksen: Det tredie Rige (Systime 1998-1999)
s.7-13
Indhold
Kernestof:
2022 Verdenshistorien,Sønderjylland,EMS.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 7-13.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 5-11 spørgsmål (2).docx
Frederiksen det tredie rige; sider: 7-13
2023 Bender Imperialime s.64-77.pdf
Bender, Johan & Gade, Hans-Kurt: Imperialismen og 1. verdenskrig, Munksgaard; sider: 72-75, 82-85, 91-93
2023 Bender Imperialime s.78-99.pdf
2022 Bender & gade Imperialismen og 1.verdenskrig s.106-119 (2) (6).pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nazismen
Især fokus på Hitlers vej til magten med henblik på at problematisere om hans vej til magten var indenfor lovens rammer eller var et brud på forfatningen. Men også en udløber til nazificeringen i Tyskland (hvis det kan nås)
Mat.
Frederiksen: Det tredie Rige (Systime 1998-99)
s.11-1921-27;29-35;37-43;45-53;55-63
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1984)
s.72-75
Indhold
Kernestof:
2022 Frederiksen 3.rige 15-19.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 15-19 spørgsmål.docx
Frederiksen det tredie rige; sider: 15-19, 21-27, 29-35, 37-43, 45-53, 55-63
2022 Frederiksen 3.rige 21-27 (1).pdf
2022 Frederiksen 3.rige 21-27 spørgsmål (1).docx
2022 Frederiksen 3.rige 29-35 (1).pdf
2022 Frederiksen 3.rige 29-35 spørgsmål.docx
2022 Frederiksen 3.rige 37-43 (1).pdf
2022 Frederiksen 3.rige 37-45 spørgsmål (1) (13).docx
2022 Bender & Gade Mellemkrigstiden s.72-78.pdf
2022 Frederiksen 3.rige 45-63_81-97 Nazifisering_Mod 2 w.w..pdf
2022 Frederiksen 3.rige 45-53 Spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
2.verdenskrig
Optakt til og forløb af 2.verdenskrig. fokuspunkter vil være Appeasementpolitikken, Hovedtræk af krigsforløbet mhp at kunne forklare udfaldet og især krigsforbrydelser under 2.verdenskrig eksemplificeret i Katynmassakren
Mat.
Frederiksen: Det tredie Rige (Systime 1998-99)
s.81-87;89-97;99-107;113-122
Bilag: Historien om Katyn (lærernotat)
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1984)
s.120;126-131
DRTV: Kraniet fra Katyn 1
Indhold
Kernestof:
Frederiksen det tredie rige; sider: 81-87, 89-97, 99-107, 113-122
2022 Frederiksen 3.rige 45-63_81-97 Nazifisering_Mod 2 w.w..pdf
2022 Frederiksen 3.rige 81-87 Spørgsmål.docx
Den sidste modstandsmand | DR LYD
2021-22 Harding Sørensen 61-63_ 90-104_ 110-120 (1) (1).pdf
2022 Frederiksen 3.rige 89-97 spørgsmål.docx 2022 Frederiksen 3.rige 45-63_81-97 Nazifisering_Mod 2 w.w..pdf
2022 Frederiksen 3.rige 99-122 2.verdenskrig.pdf
2021-22 Katyn rent Historien om Katynmassakren.docx
Supplerende stof:
Innovation på Risskov Gymnasium v24102018.docx
Hvis min modtager var.... PP til kreativ tænkning.pptx
MANUAL TIL OPTAGELSE AF PODCAST
FF5 - Podcast produktion proces.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF5 Flerfagligt forløb med Dansk
Podcastproduktion med udgangspunkt i Vikingetidsforløbet fra DHO. Det afsluttes med et produkt samt en diskussion og en vurdering af forløbet og produkterne
Indhold
Kernestof:
Den sidste modstandsmand | DR LYD
2021-22 Harding Sørensen 61-63_ 90-104_ 110-120 (1) (1).pdf
Supplerende stof:
Innovation på Risskov Gymnasium v24102018.docx
Hvis min modtager var.... PP til kreativ tænkning.pptx
MANUAL TIL OPTAGELSE AF PODCAST
FF5 - Podcast produktion proces.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
2.verdenskrig
Afrunding 2.verdenskrig med oplæg omkring nazismen og forbrydelser under 2.verdenskrig
Indhold
Kernestof:
2022 Nazisme overblik.pdf
2022 Hitlers taktiske overvejelser på vej til magten.doc.docx
2022 Hitlers vej til magten AL oversigt.docx
2023 Bender & Gade 2 ww forbrydelser s.120-135 (4).pdf
Hemmersham m.fl.: Verden i Konflikt, Munksgaard; sider: 11-15
2020-21 Katyn rent Historien om Katynmassakren.docx
2020-21 Kold krig Hemersam s.9-21 Spørgsmål (3) (18).docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kold krig
Fokus på kold krigs start med nedslag i udvalgte eksempler på at kold krig indimellem var ved at blive en anelse varm.
Mat.
Hemersam: Verden i konflikt (Munksgaard 1988)
s.11-15;15-21;22-29;30-35;35-40;44-52;66-72
DRTV: Den kolde krig 1 (1917-1945)
DRTV: Den kolde krig (Berlinmurens oprettelse)
DRTV: Den kolde krig (Berlinmurens Fald)
Indhold
Kernestof:
Hemmersham m.fl.: Verden i Konflikt, Munksgaard; sider: 11-40, 44-52, 66-72
2020-21 Katyn rent Historien om Katynmassakren.docx
2020-21 Kold krig Hemersam s.9-21 Spørgsmål (3) (18).docx
2020-21 Kold krig Hemersam s.9-21 Spørgsmål (3).docx
2020-21 Kold Krig Hemersam s.22-29 Spørgsmål.docx
2020-21 Kold Krig Hemersam s.30-35 Spørgsmål.docx
2020-21 Kold Krig Hemersam s.35-43 Spørgsmål (1).docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Romerriget
meget grundig forståelse for romerrigets opstigen til verdensmagt og dagliglivet i romerriget eksempliceret især i perioden under pax romana; men også Vesuvsudbrud i år 79 og tidlig kristendom
Carlsen: Romerriget: s.9-16;21-25
Helles: Romerriget (Columbus 1987) s.30-33;48-51;65-67
Plinius´ Breve s.367-369 Brev nr.94, 95, 96 og 97 (brevveksling med kejser Trajan bl.a. om kristne)
Thiedecke: Under Vulkanen (Pantheon 2014) s.300-306 (Bl.a. Plinius om Vesuvs udbrud)
Hadar, Moses: Det romerske imperium (Sesam 1965) s.78-88
Indhold
Kernestof:
2024 romerrige Carlsen s.9-16 og 21-25.pdf
2023 Helles 38-51.pdf
Helles: Romerriget, Columbus; sider: 9-16, 30-33, 65-67
2023 Helles 22-33.pdf
Romerriget; sider: 21-25
2023 Helles 52-67.pdf
2022 Hadar Moses s.78-87.pdf
2024 plinius kristne.pdf
2022 Pompeii Vesuv Plinius.pdf
2024 romerrige Carlsen s.60-78.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dansk middelalder
Generelle karakteristika for dansk middelalder som en del af europæisk middelalder med nøglebegreberne Troens tidsalder, Kejser og pave; Konge kirke; herremand fæstebonde; sorte død
Kühle: Danmarkshistorie i globalt perspektiv (Gyldendal 2009) s.48-51;51-55;56-60;60-70
Thiedecke: Europa i Støbeskeen (Pantheon 2006) s.90-93;94-96
DRTV Danmarkshistorien fortalt af Erik Kjersgaard: Korset og sværdet
DRTV Pest over Europa del 1 (de første angreb); del 3 (hvilken bakterie)
Film: Rosens Navn
Vejlby Kirke
Indhold
Kernestof:
2023 Katolsk kirke Da Danmark var katolsk.pdf
2024 Kühle Danmarkshistorie 48-59.pdf
2025 Kühle s.51-55 spørgsmål.docx
202)4 Kühle Danmarkshistorie 48-59.pdf
2024 Kühle Danmarkshistorie 59-70.pdf
2025 Kühle s.55-60 spørgsmål.docx
DRTV - Danmarkshistorien fortalt af Erik Kjersgaard: Korset og sværdet
2021-22 Thiedecke Europa i støbeskeen s.90-103 Euro middelalder.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Danmark i 1800-tallet
Danmark i 1800-tallet generelt men især fokus på Herremand-fæstebondesystemet; landboreformerne; Den frie bonde som økonomisk lokomotiv for industrialiseringen; økonomisk liberalisme; politisk liberalisme; Slesvigske krige; grundlovene 1849 og 1866; forfatningskampen
Frederiksen: Vores Danmarkshistorie (Columbus 2021) s.126-137;138-157;158-167;167-177
DRTV: Historien om Danmark (afsnit om 1800-tallet)
Ahlmann: Verdenshistorien og det sønderjyske problem (bilag)
Ahlmann: Gammeldanske samfund - liberalisme - socialisme
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Danmarkshistorie; sider: 126-145, 150-177
2025 frederiksen Vores Danmarkshistorie s.126-177.pdf
2025 Gammeldanske samfund - Liberalisme.pdf
2022 Verdenshistorien,Sønderjylland,EMS.pdf 2025 frederiksen Vores Danmarkshistorie s.126-177.pdf
2022 Verdenshistorien,Sønderjylland,EMS.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564550638", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564550638", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564550638" }