Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Claus Nymann Christensen, Kirsten Elers Koch, Lars Husegaard
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Fra antikken til middelalder
Titel 2
2. DHO - Vikingetiden
Titel 3
3. Fra romerrige til revolutioner
Titel 4
4. Danmark i 1800-tallet
Titel 5
5. Første verdenskrig 1914-1918
Titel 6
6. Folkedrab - med fokus på Holocaust
Titel 7
7. Den kolde krig 1945-1991
Titel 8
8. Mellemøsten - Israel - Palæstina konflikten
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Fra antikken til middelalder
Materiale :Europas verdenshistorie side xxx Polyb: Statsforvaltningernes kredsløb, Livius Roms grundlæggelse. K. Helles: Romerriget side 18-27,38-44,52-65,69-74,82-84 samt kilder. Filmen Gladiator. Diverse youtube klip
Faglige mål:kendskab til forskellige styreformer og forståelse for Athen og Roms politiske opbygning og særtræk i det hele taget med linjer til i dag. Lille projekt om græsk kultur. Undergangsteorier og begyndende kendskab till europæisk middelalder og folkevandringerne/vikingetid i DK.
KIldeanalyse, filmanalyse, læsenøgler og historiebrug.
Læsepensum før jul: Europas Verdenshistorie s XX
Romerriget:
blok 18-22 etruskerne
blok s 23-27 romerske republik samt slavekilder
blok s 38-44 Sene republik samt Cicero
blok s 52-60 Tidlige kejsertid samt Pompei alle
blok s 69-74 Kejsertid filmen gladiator
blok Filmen gladiator
blok s 82- Romerrigets undergang
8 prøve
9 reserve og tidlinje til Vikingertid
Indhold
Kernestof:
Gade, Jellingsø, Priisholm: Europas Verdenshistorie, Munksgaard; sider: 9-19, 24-36
Noter de vigtigste årstal
samme lektie som i går husk bog
Husk at læse vedheftede igennem. der er pakkeliste og busvejledningpakkeliste.docx Himmeriggården.docx us
Rejseplanen.pdf
I skal alle gerne ramme Trigevej og efter et venstresving står der Himmerigsgården. Drej til højre ad grusvej. Kommer I i bil må I ikke parkere på gårdsplads
LÆsefokus. Hvorfor bliver Ægypten en stormagt?
I skal læse uden noter om Grækenland og fokusere på demokratiet
Husk jeres unilogin. et skal bruges i timen. Vi skal repetere demkratiets opbygning og se på kunst og filosofi. Læs lektie med Hellenismens indhold som fokuspunkt
I skal arbejde med små oplæg om Grækenland i antikken og vi starter med at høre nogle i dag
OBS NY bog som skal tages med til timen. Vi gennemgår lektie og EK læser eventyr om Rom
Helles: Romerriget, Columbus; sider: 18-27, 38-44, 52-60, 68-74, 82-84
Læsefokus: Det politiske systems opbygning og årsager til erobring
husk årshjul
Det er en stor lektie så I skal ikke tage noter men fokusere
Vi skal se filmen færdig..endelig.. og lave filmanalyse
læsefokus: I skal læse afsnit A med fokus på atkunne forklare inflation og dens følger. I skal ikke tage noter. I skal skimme afsnit B.
løs de 4 ledespørgsmål side 85
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. DHO - Vikingetiden
Indhold
Kernestof:
prøve tilbage
1.x side 1.docx
I skal finde en kort artikel om vikinger/vikingetid ved at søge på nettet. I skal huske at få noteret avis/medie ned med wwwadresse og dato samt forfatter. Det skal ikke være en faktaboks/wiki ting, men gerne en artikel,hvor man tolker på vikingetid
Vikingetiden - kompendium23) (1).pdf
vil I læse side 1-4 i vedhæftede kompendium. I SKAL IKKE TAGE BØGER MED. vi arbejder nu med kompendium.
læs venligst i kompendium side 4-8.
læs venligst i kompendium side 9-15 uden noter
læs venligst i kompendium side 19-23
HÅber, I har haft en god påske. I ska læse i kompendium fra side 24-29 med fokus på religion
I skal læse i kompendium side 30-38 om statsdannelse og politiske forhold
læs venligst perspektivtekst til timen
Har vikingerne givet Danmark et højt BNP.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Fra romerrige til revolutioner
Forløb fra romerriget til revolutioner 2.x 2023
Faglige mål: verdenshistorie fra 1000- ca 1870/1914.Kendskab til Korstog og kultursammenstød (filmanalyse igen af “ Kingdom of Heaven”) og årsager til reformation og renæssance. Årsager til opdagelser. Skelne mellem øk, pol soc og ideo forklaringer og de tre historiesyn. Indgående kendskab til idehistoriske baggrund for franske revolution samt dennes forløb samt den industrielle revolution og de fem faktorer.
Lille projektarbejde med selvstændig problemformulering om renæssance
Flere kompetencer i analyse og diskussion
Verden før se sidetal nedenfor i uddannelsesplan. Diverse kilder til Korstog, renæssance og reformation. tekstudklip fra oplysningsfilosofferne. Diverse Video klip.
Indhold
Kernestof:
Så starter et nyt år og vi skal lige repetere fra vikingetid og Romerriget og tage hul på forløb om Middelalder, renæssance og reformation. I bedes læse side 74-80 med læsefokus på hvad er feudalisme og hvorfor?
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 74-86, 91-100, 103-115, 123-140, 157-176, 181-192, 205-224, 228-237, 241-246, 252-267, 273-280
læsefokus: Kirkens betydning i middelalderen . Vi nærlæser de grønne bokse på klassen
husk valg af nyt elevteam
I skal blot skimme teksten. Vi arbejder med den på klassen. Læsefokus: Hvorfor vækst 1000-ca 1300. Pesten
Vi skal starte på emnet korstog og I skal notere hvorfor Islam opstår
Vi skal samle op på filmen i gruppeoplæg og på årsager til korstog
læsefokus: Hvorfor renæssancen
jose bager måske kage
fokus: Verdensbilledet
Fokus: Årsager til reformationen
Vi skal repetere lektien fra sidst om reformation kort og Jeg fortæller lidt om 100 års krigen. Lille gruppearbejde med kilde
Det er en stor lektie så skim den og spring de grønne bokse over. Fokus : Årsager til opdagelser og følger fortsat
læsefokus: Hvorledes og hvorfor enevælde
vi skal finde julenisser og I skal læse om Englands styreform. Alle der var fraværende i sidste time skal opdateres på klassen. I skal også lave elevtrivselsundersøgelse så husk jeres uni log in eller MIT ID
I skal fremlægge oplysningsfilosoffer og læse om årsager til amerikanske revolution
vi kigger på den amerikanske forfatning og videre frem på årsager til franske revolution.
Vi fortsætter med den franske revolution. Husj pakke til pakkeleg
I skal ikke logge på meet, da jeg ikke har min pc hjemme med meet installeret. I skal derimod gå på elevfeedback på timen hvor I skal udfylde opsamling på revolutionsforløb og sende ind på elevfeedback. I skal være færdige inden kl. 10.00 4/1.
Vi gennemgår jeres prøve og I skal læse videre om reaktionen på revolution. Vi skal også kigge på revolutionsteori.
Fokus: Årsager til industrielle revolution. Vi læser side 246-52 på klassen
Fokus: Ismernes indhold
Fokus: Marxismens indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Danmark i 1800-tallet
Formål: Kendskab til DKs industrialisering og vej til demokrati samt selve grundloven og de politiske partiers opståen og indhold.
KOmpetencer: historiesyn, erindringshistorie, kildebehandling , ideologikendskab, museologi
Plan: Materiale: E Kühle: “Danmarkshistorie i globalt perspektiv” Kilder om kvinder, fæsteforhold,krig, mv . Sangtekster. film fra Katrine Busk: Danmark: Besøg i Den Gamle by.
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kühle: Danmarks Historie - I et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 129-140, 149-156, 163-211, 226-229
Lektie Udover lektien med fokus på landbrugets udvikling bedes i spørge jeres forældre om I har bønder i 3-4 generationer tilbage i familien
Fokus : Årsager til Landbrugets udvikling og industrialiseringens faktorer. På klassen side 140-45
Vi samler op på industrialisering og I skal til at vælge emne til gruppearbejder/projekt
I skal lave jeres oplæg færdige Husk bøger
Vi starter med at repetere industrialisering ved at se på opfindelser og Carlsberg: Gruppe 1 og 2 skal fremlægge. Sidste halvdel af timen har fokus på Enevældens afskaffelse og er lektie for alle
grundloven læses på klassen. Ingen gruppefremlæggelse
Hvorfor 1. og 2. slesvigske krig? dansk identitet.
gruppe 3 fremlægger først. Læsefokus for alle: partiernes politik
( Husk vi skal tale pyntning og Den Gamle by)
i læser 211-214 på klassen
gruppe 4 fremlægger
fattige og Boformer/byggeri og huse fremlægger
Hvorfor udvandring og statens udvikling. Gruppe 6 fremlægger
PYNTNING24 2x.doc
læs venligst vedhæftede igennemKopi af Danmark i 1800-tallet. Opgavesæt 1. (1).pdf
i laver problemformulering til opgavesættet i grupper på klassen og en gruppe kommer op til besvarelse
OBS I skal medbringe jeres to bøger- ingen lektie
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime
I skal have læst vedheftede Jeg regner med vi er færdige senest 15.30
Den Gamle Bys færdselsregler.pdf
Gruppearbejde i Den Gamle By. 24docx.docx
grupper:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Første verdenskrig 1914-1918
Kort introduktion til imperialisme og årsagerne til samme med fokus på 5 europæiske stormagter inden første verdenskrig (herunder arbejde med aktør/struktur modellen).
Derefter fokus på årsager og konsekvenser af første verdenskrig med tråde op til 2. verdenskrig (den moderne 30 års krig). Fokus på baggrunden for krigen, hvordan den blev udkæmpet og konsekvenserne på kort og lang sigt.
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer”
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Materiale:
Kort om Imperialisme og årsagerne til samme:
http://homepages.knord.dk/br/imperialisme_indien/kompendium%20imperialismen.08.pdf
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=519
Verden efter 1914, Systime - se links ved moduler. De henviser til afsnittene i bogen.
Globaliseringen 1850-1914 (stormagternes situation inden 1. verdenskrig)
Østrig-Ungarn
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=628
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=629
Rusland:
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=556#c1465
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=555
¨
Tyskland
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=491
Frankrig
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=683
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=684
Storbritannien
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=429
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=428
Folkeforbundet
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/folkeforbundet/
Woodrow Wilson lagde grænserne i folks egne hænder, Kristeligt dagblad, 081217
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/woodrow-wilson-lagde-graenserne-i-folks-egne-haender
Versaillesfreden blev krig med andre midler
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/versailles-freden-blev-krig-med-andre-midler
De 14 punkter:
https://denstoredanske.lex.dk/De_Fjorten_Punkter
100 år siden: Versailles-traktaten blev et kroneksempel på, hvordan man ikke stifter fred
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/versailles-traktaten-blev-et-kroneksempel-paa-hvordan-man-ikke-stifter-fred
Versaillesfreden fylder 100 år – en turbulent fredsaftale med forfærdelige følger
https://pov.international/versaillesfreden-fylder-100-ar-en-turbulent-fredsaftale-med-forfaerdelige-folger/
Alt i alt ca. 80 ns
Film/Spil:
Første Verdenskrig: Til våben, 2005 51 min. (sendt på DR2)
Korte film: Fronts + Aftermath
http://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2014/jul/23/a-global-guide-to-the-first-world-war-
interactive-documentary
Dokumentar fra
www.brevefraskyttegraven.dk
om danske soldaters deltagelse
Dilemmaspil - dansk soldat i krig for Tyskland
www.brevefraskyttegraven.dk
Diplomatisk rolle spil om udbruddet af krigen:
https://www.google.com/url?
sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&ved=2ahUKEwiP0oOoiqHeAhVikIsKHcu5CPUQFjAKe gQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.teachithistory.co.uk%2Fattachments%2F22109%2Fallianc es-and-the-build-up-to-the-first-world-war-diplomatic-simulation-role- play.pdf&usg=AOvVaw0nQ7x77gubCnOPNC-BbY1x
Danskernes akademi - Første verdenskrig - oplæg om freden og de respektive regeringers forklaring på hvad soldaterne kæmpede for samt konsekvenserne af krigen, samt fokus på erindringshistorie.
Kilder:
Om Tysklands storpolitiske interesser, 1913
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p432
Tyske krigsmål, 1914
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p430
Østrig-Ungarns ultimatum (uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=426
Serbiens svar (Uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=425
Præs Wilsons 14 punkter (systime.dk)
John Foster Dulles, medlem af den amerikanske delegation i Versailles, 1940 (systime.dk)
Ruth Henig: Versailles and After, 1984 (systime.dk)
Den engelske historiker R. J. Crampton, 1997 (systime.dk)
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag, 1929)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2040&L=10
Ernst Jünger: I stålstormen (Uddrag, 1920)
https://litteratursiden.dk/analyser/junger-ernst-i-stalstormen
Statistisk/billeder:
Diverse kort over fronter, lande mv.
Statistik Produktion pr. indbygger sammenlignet med Storbritannien 1871/75-1909/13, systime
Tysk satire kort
https://ww1.sl.nsw.gov.au/explore/timeline
Kunst af krigsdeltagere - Paul Nash, Otto Dix, Henri de Groux, Max Beckmann
Propaganda plakater (3 stk)
Børn leger med penge og trillebøren er blev tegnebog
https://rarehistoricalphotos.com/hyperinflation-weimar-republic-1922/
Indhold
Kernestof:
61683304-92aca-866 (systime eNøgle)
Imperialismen - en historisk undersøgelse.docx
Imperialismen 1870-1914.docx
Ingen lektier
Vi samler op på undersøgelsen fra torsdag inden I skal spille et rollespil omhandlende Europa inden første verdenskrig. Når vi det, starter vi op på de europæiske stormagters indbyrdes forhold.
Læs Udviklingsoptimisme og social konflikt - vi gennemgår som sådan ikke lektien. Det er baggrundsstof.
Læs Arbejderne og socialismen - vi gennemgår som sådan ikke lektien. Det er baggrundsstof.
Gruppearbejde - de europæiske stormagter - bruges i modulet
Vi starter modulet med at se på Aktør-struktur som forklaringsmodeller - derefter skal I, i grupper, arbejde med hver jeres stormagt. Læs Aktør_Struktur_2023.pdf
Arb.spg. til dokumentaren 1.verdenskrig: til våben - besvares i modulet
Kilder til brug i modulet
Link til dokumentaren vi så sidst
Skim Storpolitik i Europa (minus bokse) - det er en opsamling på noget af det I har arbejdet med i gruppearbejdet - det gælder også næste link.
Skim Krigsudbruddet i 1914 - (minus bokse)
Læs Hvorfor brød krigen ud?
Læs Greb Tyskland efter verdensmagten? (minus bokse)
Læs Uundgåelig - eller en serie af fejltagelser? (minus bokse)
Opgave - Hvem havde ansvaret?
Læs Krigens forløb - og dens omkostninger - tag ikke noter - bare læs lektien (gælder alle links)
Læs Hvordan blev krigen udkæmpet?
Læs Danmark og krigen
Opgave til brug i modulet
Vi starter modulet med at opsætte to-faktor godkendelse som bliver et krav for at bruge Office pakken (Word osv.) fra den 18.9. Derefter ser vi på krigen og fredsprocessen, hvor I skal udarbejde en avis om fredsprocessen - vi får desuden besøg af 3-4
Kort_NY_vejledning_om_installation_og_opsætning_af_to-faktor-godkendelse.docx - Google Docs.pdf
I arbejder videre med fredsprocessen - der skal ligge en færdig artikel fra hver gruppe sidst i modulet.
Spg. til Danskernes akademi
Opgave - Weimarrepublikken 1919-1933
Vi starter med at se på fredstraktaten - læs jeres avis 3x 1.verdenskrig Avis.pdf
Læs desuden om Erindringshistorie og erindringssteder (2 s.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Folkedrab - med fokus på Holocaust
Folkedrab - fokus på Hitlers vej til magten, den nazistiske raceideologi og udviklingen af jødeforfølgelse og holocaust - herunder brug af George Stantons folkedrabsteori:
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle historiefaglige problemstillinger skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Tekster:
Folkedrab – definition og teorier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
Holocaust:
Antisemitisme historisk – ikke læst
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/intolerance/intolerance-over-joeder
Weimarrepublikken:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=585
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=600
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=601
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=602
Hitlers vej til magten
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=586
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=604
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=605
Antisemitisme og raceideologi:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/antisemitisme-europa-tyskland
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi
Jødeforfølgelse og Holocaust - gruppearbejde:
Gruppe 1: Nürnberg lovene, Krystalnatten og Wannsee konferencen
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen
Gruppe 2: Deportation og jødiske Ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
Gruppe 3: Einsatz-grupperne og Udryddelses- og koncentrationslejrene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/koncentrationslejrene-kz-lejrene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/einsatzgrupperne
gruppe 4: Fokus på Auschwitz
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz
Især artiklen Hverdagen i Auschwitz og Sonderkommandoet i Auschwitz – dødsfabrikkens arbejdsmænd
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/hverdagen-auschwitz
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/fokusartikler-om-holocaust/sonderkommandoet-auschwitz-doedsfabrikkens-arbejdsmaend
Gruppe 5: Nazistiske menneskeforsøg
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg
Især artiklerne Nazistiske menneskeforsøg – oversigt og ”Racens forbedring” i Auschwitz-Birkenau
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/nazistiske-menneskeforsoeg-oversigt
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/racens-forbedring-auschwitz-birkenau
Gruppe 6: Dødsmarcherne og forsøget på at skjule forbydelserne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/doedsmarcherne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/flere-slags-gerningsmaend
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/forsoeg-paa-skjule-forbrydelserne
Kilder:
Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin d. 19. januar 1919
Statistik – Den tyske stats udgifter 1919-1923 + arbejdsløshed + industriproduktion 1928-1933
Hitler: Mein Kampf om race
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Definitioner på jøder
http://holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/nlovene.asp#11
Diverse plakater:
Plakat der promoverer NSDAP og Hitler, 1933
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WWII_German_Nazi_Propaganda_Poster.jpg
Plakat til rigsdagsvalget 31.7.1932
https://collections.ushmm.org/search/catalog/irn3777
Plakat midt 1930’erne
https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda
Page from the anti-Semitic German children's book, "Der Giftpilz" ( The Poisonous Mushroom). The text reads, "Hey, Dad, when I have my own farm, I won't allow any Jew to come into my house...', 1935
https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1069710
Plakat, 1939
https://www.dhm.de/lemo/bestand/objekt/ju001748
Kildekritisk øvelse:
Kilde 1: Nazistpartiets program 1920 (uddrag)
Kilde 2: Meddelelse og påbud til Jøderådet i Warszawa
Kilde 3: Lov til beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære af 15. september 1935:
Kilde 4: Karikaturtegning på østrigsk postkort, 1919 (Dolkestødslegenden)
Kilde 5: Heydrichs invitation til Wannsee konferencen, 29. november 1941
Indhold
Kernestof:
Opgave - Hitlers vej til magten (laves i modulet)
Lektien er tekst og arbejdsspørgsmålene fra i tirsdags Weimarrepublikken 1919-11933
Arb.spg - antisemitisme og raceideologi - besvares i modulet
Læs s.1-6 i Antisemitisme og raceideologi_Folkedrab.dk.pdf - Tag ikke noter - dele af teksten skal I arbejde med i modulet.
Arb.spg til dokumentaren Evil on Trial ep3
Hvis I ikke nåede arbejdsspørgsmålene i tirsdags er det lektien - læs desuden de to kildeuddrag på (de to sidste sider på nedenstående pdf) og besvar de to spørgsmål - Kildeuddrag er s.7-8 i Antisemitisme og raceideologi_Folkedrab.dk.pdf
Arb.spg - antisemitisme og raceideologi De to sidste spørgsmål er til Hitlers Mein Kampf kildeuddrag og skeamet over jøder
Arbejdsseddel & mappe til Explainers
Ingen lektier
Kig dokumentet igennem så I har styr på kronologien
Og gør det samme med denne tidslinje over Holocaust
Opgaveseddel + diverse
George Stantons 10 stadier i et folkedrab
Læs artiklen Hvad er folkedrab? Fokus på definitionen af folkedrab og de forskellige folkedrab der oplistes. Spring afsnittet om FN over, da I læser om dette i næste link.
Læs artiklen FN's folkedrabskonvention Fokus på FN's definition og problemerne forbundet med definitionen
George Stantons 10 stadier i et folkedrab Bruges i modulet
Arb.spg til Stantons 10 stadier
Absolut deadline for Explainers (Nasib - husk mediefags-Mac) - vi ser dem i dette modul. Derefter ser vi på folkedrab som begreb, FNs definition og George Stantons teori "10 stadier i et folkedrab". Vi prøver at indsætte Holocaust i teorien.
Genlæs eller skim artiklen Hvad er folkedrab? Fokus på definitionen af folkedrab og de forskellige folkedrab der oplistes. Spring afsnittet om FN over, da I læser om dette i næste link.
Genlæs eller skim artiklen FN's folkedrabskonvention Fokus på FN's definition og problemerne forbundet med definitionen
Upload jeres explainers her
Kildekritisk opgave + diverse
I dette og næste modul skal I arbejde med et kildesæt omhandlende Holocaust - I skal lave 2 problemstillinger (spørgsmål), der skal skal besvares vha. af jeres viden om emnet og de kilder I får stillet til rådighed.
Skim dokumenterne Tidslinje for Holocaust og Vigtige begivenheder og faser i jødepolitikken, så I har en ide om den historiske kontekst. Tjek evt. også jeres tidslinje om Hitlers magtovertagelse fra 1. modul.
Læs pdf'en 1. Kildekritisk metode_2 - især fokus på begreber som repræsentativitet, tendens, samt normative og deskriptive kilder
I arbejder videre med jeres kildekritiske analyse - I får ca. 45 min. til at færdiggøre analysen. Derefter holder vi juleafslutning.
Læs Hvordan så man på gerningsmændene.pdf Vi gennemgår som sådan ikke lektien, da dele af den allerede er kommenteret i jeres explainers - men vi ser på gerningsmændene og nogle af de psykologiske teorier og eksperimenter der danner grundlag for en m
I kan tjekke retteark og kommentarer til den kildekritiske analyse på google drev (jeres aflevering i delte med mig)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Den kolde krig 1945-1991
Fokus på årsagerne til og konsekvenserne af den kolde krig. Med mindre nedslag og oversigtslæsning om perioden fra 2 verdenskrigs slutning til murens fald.
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens
historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder.
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Alt i alt ca. 90 ns
Tekst udover verden efter 1914 - se links ved moduler
Containment and the Truman policy,
https://www.studentsofhistory.com/containment-the-truman-policy
Palle Roslyng-Jensen Noter nr. 163, december 2004:
Hvorfor ophørte den kolde krig? - 8 meget forskellige forklaringer (fokus på 6)
Karl Barner: Den kolde krig s.77-83 (Cuba krisen)
Film/Dokumentar:
Den kolde krig 1 - Kammerater 1917, DR2 2011
Thirteen Days, 2001
Kilder:
Churchills jerntæppe tale, 1946
George Kennans lange telegram (uddrag fra VE1914)
Novikovs memorandum (uddrag fra VE1914)
Kilder til Cuba krisen
http://microsites.jfklibrary.org/cmc/oct20/doc1.html
Department of State Telegram Transmitting Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 26, 1962
Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 27, 1962
John F. Kennedys svar til Formand for ministerrådet Nikita Khrusjtjov,
Historiografi - Ansvaret for den kolde krig:
Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1960
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=213
Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig, 1964
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=212
David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig, 1965
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=211
Melvyn P. Leffler om baggrunden for Den Kolde Krig, 1994
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=210
Statistik over Marshall hjælpen
Diverse kort over Europa/Tyskland og besættelseszoner i Tyskland/Berlin
Statistik over a-våben og placering af missiler/tropper
Indhold
Kernestof:
Opgave til modulet
Læs introduktionen 6. Den kolde krig | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv Tag ikke noter til lektien - bare læs den - I skal arbejde med dele af den efter vi har set dokumentaren
Læs Fra samarbejde til konfrontation 1945-47 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse)
Læs Modsætningerne mellem de tidligere allierede | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse)
Churchills jerntæppetale
Besvar kort arbejdsspørgsmålene fra sidst
Læs Europas deling 1944-1949 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse) Tag ikke noter - bare læs
Læs "Folkedemokratisering" af Østeuropa | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
USA vs USSR - 1946
Læs USAs "inddæmningspolitik" | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv Tag ikke noter
Læs To tyske stater | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Læs De to alliancesystemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Samme lektie som i fredags - så chancen er der for at læse elle genlæse den.
Opgave - laves i modulet
Samme lektie som før ferien pga sygdom - så endnu en chance for at læse elle genlæse den.
Kennan og Novikovs telegrammer og arbejdsopgave - ikke lektie
Asien under den kolde krig
Thirteen Days
Læs Blokdeling i Asien | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus grå kildebokse) - fokus på udviklingen i Japan og Kina
Læs Koreakrigen 1950-53 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - fokus på den første "Proxy war / stedfortræder krig", hvor USA (på FN mandat) er i konflikt med det kommunistiske Nordkorea (som får støtte af både Kina ("Frivillige" tropper) og USSR
Læs Kina mellem Sovjetunionen og USA | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - fokus på udviklingen i forholdet mellem de to supermagter og Kina
Læs Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus grå kildebokse) - fokus på våbenkapløbet mellem de to supermagter
Læs om realisme og idealisme og tjek arbejdsspørgsmål
Vi har set de første 45 min. af filmen - kan ses her
Cuba krisen - de to breve - laves i modulet
Læs Karl Barner_Den kolde krig s77-83.pdf der i kort form beskriver Cuba krisen og virkningen af samme.
Opgave Historiografi - laves i moduelt
Læs Hvem havde ansvaret? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - minus de grå kildebokse - fokus på traditionalisterne.
Læs Revisionisterne | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - minus kildebokse. Fokus på revisionismen og postrevisionismen
Ingen lektier - I får tid til at færdiggøre jeres historiografiske oplæg som afholdes i Matrix grupper inden I skal i salen.
Historiografisk opgave
Opgave 1 - Tidslinje 1945-2025
Opgave 2 - brug dokument 1+2
Læs Våbenkapløb og terrorbalance | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - Fokus på de to supermagters våbenkapløb og aftaler vedr. samme.
Læs Sovjetunionen må opgive våbenkapløbet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - fokus - årsager til den kolde krigs afslutning (spring grå kildebokse over)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Mellemøsten - Israel - Palæstina konflikten
Indhold
Kernestof:
1. Arb. spg. til lektien
2. Aktører i konflikten
Læs 1. Introduktion - religion og politik i Mellemøsten (ca. 2000 f.Kr. - 1900 e-Kr.) | Israel - En stat i Mellemøsten - se også den korte video på siden - vi arbejder med lektien samt kildeuddrag i modulet
Læs Palæstina | Israel - En stat i Mellemøsten
Læs Det zionistiske projekt | Israel - En stat i Mellemøsten
Læs Zionisme | Israel - En stat i Mellemøsten
Conflict in Israel and Palestine through 2015: Crash Course World History #223
Opgave - Briternes dobbeltspil
Læs introen 2. Første verdenskrig − britisk dobbeltspil i Mellemøsten (1914−1918) | Israel - En stat i Mellemøsten
Læs 1. verdenskrig og Storbritanniens dobbeltspil | Israel - En stat i Mellemøsten
Læs Balfour-erklæringen og krigens afslutning | Israel - En stat i Mellemøsten
Læs Etablering af Palæstina-mandatet | Israel - En stat i Mellemøsten
Ar.spg. - laves i modulet
Læs 3. Mandatperioden − kampen om Palæstina (1922−1939) | Israel - En stat i Mellemøsten - Vi gennemgår i mindre grad lektien, da den fungerer som baggrundstekst til nedenstående fokus - men læs lektien med fokus på jødernes organisering og opbygning
Læs Opbygningen af et jødisk samfund i Palæstina | Israel - En stat i Mellemøsten
Læs Mål og midler | Israel - En stat i Mellemøsten
Opgave - Laves i modulet
Læs Mellemøsten under 2. verdenskrig | Israel - En stat i Mellemøsten Baggrundstekst - fokus jøder i 2.verdenskrig - vi gennemgår ikke teksten medmindre der er spørgsmål
Læs Borgerkrig i Palæstina | Israel - En stat i Mellemøsten - Baggrundstekst: fokus zionistisk terror -vi gennemgår ikke teksten medmindre der er spørgsmål
Læs FNs delingsplan, 1947 | Israel - En stat i Mellemøsten- læs - tag ikke noter - vi skal arbejde med teksten i modulet
Læs Israels oprettelse og Palæstinakrigen – 1948-49 | Israel - En stat i Mellemøsten - læs - tag ikke noter - vi skal arbejde med teksten i modulet
Israel-Palæstina 1948-2023 - korte nedslag - Læses i modulet
Ingen lektier - I får tid til at lave jeres taler færdig og vi hører dem fremført. Derefter ser vi på perioden efter borgerkrigen 1948
Taler
Gruppearbejde til modulet
Læs oversigtsartiklen om perioden 1950-2023
Læs og se denne korte forklaring: Forstå Israel - Hamas konflikten: 10 ting, du skal vide
Tjek op på forløbet, så I er klar til en kildekritisk øvelse I skal lave individuelt
Tjek disposition til eksamen i historie - en "How to" gennemgang - vær opmærksom på at dette er lavet til selve eksamen - I skal i modulet kun lave en kort præsentation på ca. 4-5 minutter
Tjek eventuelt kildekritikken i kort form i modulmappen
Opsamling på forløb
Galla + opsamling - ingen lektier
Opsamlingsmodul - I fordeles på de forskellige forløb vi har arbejdet med og laver et opsamling-dokument. Jeg introducerer i modulets start.
Opsamling - evt. opsamling på forløbene fra 1g (Romerriget + Middelalder v. CC)
Ingen lektier - mangler I at udfylde dele af jeres opsamlingsark kan i nå det i modulet - desuden samler vi op på Middelalderen. Når vi det introducerer jeg også til eksamen.
Arb. spg til kildesættet
I modulet er der fokus på eksamen og vi ser Ved det grønne bord - vi ser også om der er tid til at planlægge fredagens sidste skoledag - I skal bl.a. aftale udklædning + morgenmad + eventuelle nomineringer.
Læs om Juniopstanden 1953 – Lex - både Berlinmuren og Juniopstanden har betydning for kildesættet I skal arbejde med
Læs om Berlinmuren - Læs om opførelsen og flugtforsøg - Lex
Skim kilderne - se bort fra første side - I skal arbejde med dem i modulet inden vi ser eksamensfilmen Historie-A-2020-Bilag.pdf
Vi spiller rundbold med 3y og spiser en is - I må gerne tænke over morgenmad fredag morgen. I skal fordele hvem der tager hvad med - Brød, smør, ost, marmelade osv.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564552534", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564552534", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564552534" }