Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Claus Nymann Christensen, Kirsten Elers Koch, Lars Husegaard
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Fra antikken til middelalder
Titel 2 2. DHO - Vikingetiden
Titel 3 3. Fra romerrige til revolutioner
Titel 4 4. Danmark i 1800-tallet
Titel 5 5. Første verdenskrig 1914-1918
Titel 6 6. Folkedrab - med fokus på Holocaust
Titel 7 7. Den kolde krig 1945-1991
Titel 8 8. Mellemøsten - Israel - Palæstina konflikten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Fra antikken til middelalder

Materiale :Europas verdenshistorie side  xxx Polyb: Statsforvaltningernes kredsløb, Livius Roms grundlæggelse. K. Helles: Romerriget  side 18-27,38-44,52-65,69-74,82-84 samt kilder. Filmen Gladiator.  Diverse youtube klip

Faglige mål:kendskab til forskellige styreformer og forståelse for Athen og Roms politiske opbygning og særtræk i det hele taget med linjer til i dag. Lille projekt om græsk kultur. Undergangsteorier og begyndende kendskab till europæisk middelalder og folkevandringerne/vikingetid i DK.

KIldeanalyse, filmanalyse, læsenøgler og historiebrug.

Læsepensum før jul: Europas Verdenshistorie s XX

Romerriget:
blok 18-22 etruskerne
blok s 23-27 romerske republik samt slavekilder
blok s 38-44 Sene republik samt Cicero
blok s 52-60  Tidlige kejsertid samt Pompei alle
blok s 69-74 Kejsertid filmen gladiator
blok Filmen gladiator
blok s 82-  Romerrigets undergang
8 prøve
9 reserve og tidlinje til Vikingertid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Fra romerrige til revolutioner

Forløb fra romerriget til revolutioner 2.x 2023

Faglige mål: verdenshistorie fra 1000- ca 1870/1914.Kendskab til  Korstog og kultursammenstød (filmanalyse igen af “ Kingdom of Heaven”) og årsager til reformation og renæssance. Årsager til opdagelser. Skelne mellem øk, pol soc og ideo forklaringer og de tre historiesyn. Indgående kendskab til idehistoriske baggrund for franske revolution samt dennes forløb samt den industrielle revolution og de fem faktorer.
Lille projektarbejde med selvstændig problemformulering om renæssance
Flere kompetencer i analyse og diskussion
Verden før se sidetal nedenfor i uddannelsesplan. Diverse kilder til Korstog, renæssance og reformation.  tekstudklip fra oplysningsfilosofferne. Diverse Video klip.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Danmark i 1800-tallet

Formål: Kendskab til DKs industrialisering og vej til demokrati samt selve grundloven og de politiske partiers opståen og indhold.
KOmpetencer: historiesyn,  erindringshistorie, kildebehandling , ideologikendskab, museologi

Plan: Materiale: E Kühle: “Danmarkshistorie i globalt perspektiv”  Kilder om kvinder, fæsteforhold,krig,  mv . Sangtekster. film  fra Katrine Busk: Danmark:  Besøg i Den Gamle by.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Første verdenskrig 1914-1918

Kort introduktion til imperialisme og årsagerne til samme med fokus på 5 europæiske stormagter inden første verdenskrig (herunder arbejde med aktør/struktur modellen).
Derefter fokus på årsager og konsekvenser af første verdenskrig med tråde op til 2. verdenskrig (den moderne 30 års krig). Fokus på baggrunden for krigen, hvordan den blev udkæmpet og konsekvenserne på kort og lang sigt.

- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer”
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Materiale:
Kort om Imperialisme og årsagerne til samme:
http://homepages.knord.dk/br/imperialisme_indien/kompendium%20imperialismen.08.pdf
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=519
Verden efter 1914, Systime - se links ved moduler. De henviser til afsnittene i bogen.
Globaliseringen 1850-1914 (stormagternes situation inden 1. verdenskrig)
Østrig-Ungarn
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=628
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=629
Rusland:
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=556#c1465
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=555¨
Tyskland
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=491
Frankrig
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=683
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=684
Storbritannien
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=429
https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=428

Folkeforbundet
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/folkeforbundet/
Woodrow Wilson lagde grænserne i folks egne hænder, Kristeligt dagblad, 081217
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/woodrow-wilson-lagde-graenserne-i-folks-egne-haender
Versaillesfreden blev krig med andre midler
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/versailles-freden-blev-krig-med-andre-midler
De 14 punkter:
https://denstoredanske.lex.dk/De_Fjorten_Punkter
100 år siden: Versailles-traktaten blev et kroneksempel på, hvordan man ikke stifter fred
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/versailles-traktaten-blev-et-kroneksempel-paa-hvordan-man-ikke-stifter-fred
Versaillesfreden fylder 100 år – en turbulent fredsaftale med forfærdelige følger
https://pov.international/versaillesfreden-fylder-100-ar-en-turbulent-fredsaftale-med-forfaerdelige-folger/

Alt i alt ca. 80 ns

Film/Spil:
Første Verdenskrig: Til våben, 2005 51 min. (sendt på DR2)
Korte film: Fronts + Aftermath http://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2014/jul/23/a-global-guide-to-the-first-world-war- interactive-documentary
Dokumentar fra www.brevefraskyttegraven.dk om danske soldaters deltagelse
Dilemmaspil - dansk soldat i krig for Tyskland
www.brevefraskyttegraven.dk
Diplomatisk rolle spil om udbruddet af krigen:
https://www.google.com/url? sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&ved=2ahUKEwiP0oOoiqHeAhVikIsKHcu5CPUQFjAKe gQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.teachithistory.co.uk%2Fattachments%2F22109%2Fallianc es-and-the-build-up-to-the-first-world-war-diplomatic-simulation-role- play.pdf&usg=AOvVaw0nQ7x77gubCnOPNC-BbY1x

Danskernes akademi - Første verdenskrig - oplæg om freden og de respektive regeringers forklaring på hvad soldaterne kæmpede for samt konsekvenserne af krigen, samt fokus på erindringshistorie.

Kilder:
Om Tysklands storpolitiske interesser, 1913 http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p432
Tyske krigsmål, 1914
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p430
Østrig-Ungarns ultimatum (uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=426
Serbiens svar (Uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=425
Præs Wilsons 14 punkter (systime.dk)
John Foster Dulles, medlem af den amerikanske delegation i Versailles, 1940 (systime.dk)
Ruth Henig: Versailles and After, 1984 (systime.dk)
Den engelske historiker R. J. Crampton, 1997 (systime.dk)
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag, 1929)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2040&L=10
Ernst Jünger: I stålstormen (Uddrag, 1920)
https://litteratursiden.dk/analyser/junger-ernst-i-stalstormen

Statistisk/billeder:
Diverse kort over fronter, lande mv.
Statistik Produktion pr. indbygger sammenlignet med Storbritannien 1871/75-1909/13, systime
Tysk satire kort
https://ww1.sl.nsw.gov.au/explore/timeline
Kunst af krigsdeltagere - Paul Nash, Otto Dix, Henri de Groux, Max Beckmann
Propaganda plakater (3 stk)
Børn leger med penge og trillebøren er blev tegnebog
https://rarehistoricalphotos.com/hyperinflation-weimar-republic-1922/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Folkedrab - med fokus på Holocaust

Folkedrab - fokus på Hitlers vej til magten, den nazistiske raceideologi og udviklingen af jødeforfølgelse og holocaust - herunder brug af George Stantons folkedrabsteori:

- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle historiefaglige problemstillinger skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Tekster:
Folkedrab – definition og teorier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud

Holocaust:
Antisemitisme historisk – ikke læst
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/intolerance/intolerance-over-joeder

Weimarrepublikken:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=585
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=600
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=601
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=602

Hitlers vej til magten
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=586
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=604
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=605

Antisemitisme og raceideologi:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/antisemitisme-europa-tyskland
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi

Jødeforfølgelse og Holocaust - gruppearbejde:
Gruppe 1: Nürnberg lovene, Krystalnatten og Wannsee konferencen
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen
Gruppe 2: Deportation og jødiske Ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
Gruppe 3: Einsatz-grupperne og Udryddelses- og koncentrationslejrene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/koncentrationslejrene-kz-lejrene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/einsatzgrupperne
gruppe 4: Fokus på Auschwitz
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz
Især artiklen Hverdagen i Auschwitz og Sonderkommandoet i Auschwitz – dødsfabrikkens arbejdsmænd
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/hverdagen-auschwitz
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/fokusartikler-om-holocaust/sonderkommandoet-auschwitz-doedsfabrikkens-arbejdsmaend
Gruppe 5: Nazistiske menneskeforsøg
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg
Især artiklerne Nazistiske menneskeforsøg – oversigt og ”Racens forbedring” i Auschwitz-Birkenau
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/nazistiske-menneskeforsoeg-oversigt
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/racens-forbedring-auschwitz-birkenau
Gruppe 6: Dødsmarcherne og forsøget på at skjule forbydelserne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/doedsmarcherne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/flere-slags-gerningsmaend
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/forsoeg-paa-skjule-forbrydelserne

Kilder:
Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin d. 19. januar 1919
Statistik – Den tyske stats udgifter 1919-1923 + arbejdsløshed + industriproduktion 1928-1933
Hitler: Mein Kampf om race
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Definitioner på jøder
http://holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/nlovene.asp#11

Diverse plakater:
Plakat der promoverer NSDAP og Hitler, 1933
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WWII_German_Nazi_Propaganda_Poster.jpg
Plakat til rigsdagsvalget 31.7.1932
https://collections.ushmm.org/search/catalog/irn3777
Plakat midt 1930’erne
https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda
Page from the anti-Semitic German children's book, "Der Giftpilz" ( The Poisonous Mushroom). The text reads, "Hey, Dad, when I have my own farm, I won't allow any Jew to come into my house...', 1935
https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1069710
Plakat, 1939
https://www.dhm.de/lemo/bestand/objekt/ju001748

Kildekritisk øvelse:
Kilde 1: Nazistpartiets program 1920 (uddrag)
Kilde 2: Meddelelse og påbud til Jøderådet i Warszawa
Kilde 3: Lov til beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære af 15. september 1935:
Kilde 4: Karikaturtegning på østrigsk postkort, 1919 (Dolkestødslegenden)
Kilde 5: Heydrichs invitation til Wannsee konferencen, 29. november 1941












Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Den kolde krig 1945-1991

Fokus på årsagerne til og konsekvenserne af den kolde krig. Med mindre nedslag og oversigtslæsning om perioden fra 2 verdenskrigs slutning til murens fald.

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens
   historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder.
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer


Alt i alt ca. 90 ns

Tekst udover verden efter 1914 - se links ved moduler
Containment and the Truman policy, https://www.studentsofhistory.com/containment-the-truman-policy
Palle Roslyng-Jensen Noter nr. 163, december 2004:
Hvorfor ophørte den kolde krig? - 8 meget forskellige forklaringer (fokus på 6)
Karl Barner: Den kolde krig s.77-83 (Cuba krisen)

Film/Dokumentar:
Den kolde krig 1 - Kammerater 1917, DR2 2011
Thirteen Days, 2001

Kilder:
Churchills jerntæppe tale, 1946
George Kennans lange telegram (uddrag fra VE1914)
Novikovs memorandum (uddrag fra VE1914)
Kilder til Cuba krisen http://microsites.jfklibrary.org/cmc/oct20/doc1.html
Department of State Telegram Transmitting Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 26, 1962
Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 27, 1962
John F. Kennedys svar til Formand for ministerrådet Nikita Khrusjtjov,
Historiografi - Ansvaret for den kolde krig:
Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1960 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=213 Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig, 1964 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=212 David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig, 1965 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=211 Melvyn P. Leffler om baggrunden for Den Kolde Krig, 1994 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=210

Statistik over Marshall hjælpen
Diverse kort over Europa/Tyskland og besættelseszoner i Tyskland/Berlin
Statistik over a-våben og placering af missiler/tropper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Mellemøsten - Israel - Palæstina konflikten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer