Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Claus Nymann Christensen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historiefaget
Titel 2 1. Middelaldersamfundet og den sorte død
Titel 3 2. Renæssance og de store opdagelser
Titel 4 3. Vikingetiden (DHO)
Titel 5 4. Enevælde, oplysningstid og revolution
Titel 6 5. Imperialismen 1870-1914
Titel 7 6. Congo - et imperialistisk case study
Titel 8 7. Første verdenskrig 1914-1918
Titel 9 8. Folkedrab - med fokus på Holocaust
Titel 10 9. Den kolde krig 1945-1991
Titel 11 10. Dansk udenrigspolitik efter 1945
Titel 12 11. Romerriget - fra republik til kejserrige

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historiefaget

Intro til historiefaget samt dets begreber og metoder - herunder kronologi (tidslinjespillet) + kildekritik (Mysteriet om Tollundmandens død)

Tekst
Uddrag fra https://historieportalen.systime.dk/?id=1849
Kilder til Tollundmanden
Kildekritisk metodeark

17 ns.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Middelaldersamfundet og den sorte død

Fokus på det middelalderlige feudale samfund, kirke og kongemagt samt de almindelige mennesker liv, sygdom og død - herunder også pesten.

- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Biologi i forbindelse med FF3 med fokus på diskussionsdelen i DHO/SRO
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

Besøg på Gl. Estrup (2g - FF3 - fokus på sygdomme og sygdomsbehandling i middelalderen)

Tekster:
Europæisk middelalder og det feudale samfund
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=194
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=298
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=322
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=300
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=321
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=303
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=305
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=306
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=706
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=307
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=319
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=310
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=311
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=323

Middelalderens samfund og videnskab
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155

Pesten:
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157

Jakob Linaa Jensen Den Sorte Død i det digitale samfund 30.03.2020
Fra: https://pov.international/den-sorte-dod-det-digitale-samfund/

Kilder:
Kilder:
Kort over middelaldergods
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plan_mediaeval_manor.jpg
Kort over Len
https://danmarkshistorien.lex.dk/Krisen_i_1460erne
Acknowledgment of Countess of Nevers, A. D. 1221.
From Chronicle of Lambert of Waterloo, A. D. 1151.
An Early Feudal Summons, probably A. D. 1072.
Domme mellem herremand og fæstebønder – engelske kilder
https://www.dfalvey.org/uploads/8/4/5/7/84575596/primary_sources-_documents_illustrative_of_feudalism_.pdf
Knud den Hellige - en rex justus – systime.dk
Pave Innocens d. 3. (1198-1216), 1198 – systime.dk
Bonifacius d. 8. (1294-1303): Unam Sanctam, 1302 – systime.dk
Kejser Ludvig af Bayerns erklæring på rigsdagen i Frankfurt 1338 – systime.dk

Sygdom og Pest:
Henrik Harpestrengs urtebog (uddrag)
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/pestens-tid/kilder/kilde-6
Osama Ibn Munqidh om frankisk lægekunst ca. 1175
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/pestens-tid/kilder/kilde-5
Pesten i Firenze af Giovanni Boccaccio, 1349-1352
https://pest.systime.dk/?id=157

Statistik:
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=32355

Malerier
Limbourg brødrene – Februar, marts, juni, oktober
https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/northern-renaissance1/limbourg-brothers/a/limbourg-brothers-trs-riches-heures og
http://employees.oneonta.edu/farberas/arth/arth214_folder/trh_seminar.html
Hans Holbein den yngre: Dødedansen, Basel cirka 1525
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Husbogmesteren: Saturn og hans børn, ca. 1480.
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Ukendt kunstner: Træsnit af afstraffelses- og henrettelsesmetoder. Augsburg, 1509
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Diverse malerier af middelalderlige sygdomme og astrologi

Dokumentar:
Pest over Europa – det første angreb (afsnit 1, DR 2011)
Historien om Danmark – Senmiddelalder, (afsnit 5, DR 2017)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Renæssance og de store opdagelser

Lille projektorienteret forløb der dækker renæssancen og de store opdagelser - ikke eksamensorienteret.

I grupper laver klassen en explainervideo der omhandler følgende emner:
o Renæssancen – en præsentation af perioden
o Naturvidenskaben i renæssancen
o Humanismen i renæssancen
o Kunsten i renæssancen
o Medici – en renæssancefamilie
o De store opdagelser – en præsentation af perioden
o Christoffer Columbus
o Reformationen – Martin Luthers opgør med den katolske kirke

Materiale:
Explainer
https://www.dr.dk/drtv/serie/explainer_176030
Kapitlet "Renæssance og reformation i Verden før 1915
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159
Diverse websider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Vikingetiden (DHO)

Fokus på vikingernes samfund, religion, togter, overgangen til kristendommen og den moderne viking - herunder også historiebrug og begreberne brud og kontinuitet.

49 ns.

- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- ”historiebrug og -formidling”

Materiale i kompendiet er taget fra
Danmarkshistorien.dk
Vikingetiden – historieportalen (systime.dk)
Nationalmuseet

Kilder:
Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke ca. 922
Adam af Bremens Krønike – Ofringerne i Uppsala
Angrebet på Lindisfarne
Årbøgerne fra St. Bertin (Frankerriget) 841-866
A.D. Jørgensen uddrag "Fyrretyve fortællinger fra Danmarkhistorien" (1882)

Film:
Klip fra Vikings - høvdingebegravelse, ofringsscene, rejsen til Lindisfarne og angrebet på samme
Holdet ser 1 afsnit af serien som afslutning på forløbet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Enevælde, oplysningstid og revolution

Forløb med fokus på begrebet revolution, enevælden som institution (eksemplificeret ved det franskeenevælde), oplysningsfilosofferne, deres politiske filosofi og opgør med kirken (især med fokus på Hobbes, Locke, Montesquieu, Rousseau og Voltaire) samt deres inspiration for den amerikanske revolution. Vi vil i mindre grad berøre den franske revolution.
Der introduceres desuden kort til historiesyn - det idealistiske, det materielle - herunder det marxistiske med fokus på deres forståelse af revolutioner og til
revolutionsteorier: Lyford Edwards, Crane Brinton og Jmaes Davies J-kurve

Verden før 1914 + Kompendie = 46 ns

- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)
- politiske og sociale revolutioner
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg



Kilder:
Kongeloven, 1665 (kort uddrag)
Biskop Boussets forsvar for enevælden, 1679 (kort uddrag)
Hertugen af Saint-Simon om Ludvig d. 14. (kort uddrag)
J. Hector St. John de Crèvecoeurs: Hvad er en amerikaner, 1782
Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
Kong George III ”Bekendtgørelse fra kongen om at undertrykke oprør og rebelskhed”, 23. august 1775

Dokumentar:
The Story of the US, afsnit 1 (CFU - uddrag)

Intro til enevælden:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=112

Den moderne stat i støbeskeen:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=410

Den franske enevælde:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=411
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=419

Oplysningsideerne:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=464
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=465
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=466
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=414

Begrebet revolution:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1251
https://historieportalen.systime.dk/?id=1254
https://historieportalen.systime.dk/?id=1255
https://historieportalen.systime.dk/?id=1256

Den amerikanske revolution:

Kolonierne før 1754
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176

Optakten til revolutionen:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179

Fra revolution til krig:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183

Følgerne af revolutionen:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149

Den amerikanske revolution i nutiden:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Imperialismen 1870-1914

Fokus på vestens forhold til omverdenen, Imperialismens årsager og faser herunder forholdet mellem center og periferi - Moderland og  kolonier, samt diverse aktører (baseret på HS Nielsens inddeling i ideologer, politikere, conquistadorer og indfødte, samt de europæiske stormagter) og strukturer.
Aktør/struktur analysen inddrages i forløbet

- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
- medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog. ”
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne


Tekster:
Imperialisme – Vestens dominans kap 1. systime.dk
Bo Beier Thorup: Perioden 1870-1914 (upubliceret)
http://homepages.knord.dk/br/imperialisme_indien/kompendium%20imperialismen.08.pdf
Henrik Skovgaard Nielsen: Den hvide mands byrde (uddrag sp. 14-24, 1982)
imperialismeteorier Lex.dk (en sammenskrivning af opslagene Imperialismeteorier, Afhængighedsteori og
Udviklingsteori)

ca. 55 ns

Kilder:
Er indianerne rigtige mennesker? Bartholomeus de la Vega -
processen i Valladolid 1550-1551
Francis Galton: Lad kineserne få Afrika, 1879 (lille uddrag)
Charles Dilke: Et større England, 1866/67 - HS Nielsen s.58
Cecil Rhodes: Den hvide mands byrde, Frederiksen - grundbog til verdenshistorien
Bernard von Bülow: Tysklands plads i solen, HS Nielsen s.70
Lobengula til Dronning Victorie, HS Nielsen s.73

Statistik:
Industriens vækst
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p510
Befolkningstal
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p513
Jernbanernes udvikling
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p507
Patterns in world trade 1880-1914 http://murnaneapworld.files.wordpress.com/2011/04/empires_and_patterns_of_world_trade_1880- 1914.jpg

Billeder:
Victor Gillam - “The White Man’s Burden (Apologies to Rudyard Kipling)” Judge, April 1, 1899,
Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45187881
http://www.wwnorton.com/college/english/nael/images/victorian/burden.jpg http://usslave.blogspot.dk/2011/04/fatal-impact-eugenics-social-darwinism.html
Diverse fotos af indfødte og kolonisatorerer
Kort over jernbaner i perioden (Asien, Nordafrika, Europa)
Kort over sygdommes udbredelse i Afrika
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Congo - et imperialistisk case study

Forløb om Congo som imperialistisk case - fokus på Congo som kong Leopolds personlige koloni samt kolonien op til og kort efter landets uafhængighed.

Forløbet er tæt forbundet med imperialismeforløbet

-mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog. ”
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- mindst ét forløb skal tage udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.

Rollespil - kapløbet om Afrika
Eksamensøvelse med tilhørende kildesæt

Normalsider ialt: 45

Tekster fra:
Historieportalen – systime.dk
Afrikas historie – systime.dk

Afkoloniseringen var en historisk katastrofe (6 ns)
Kronik af Thorkild Kjærgaard, Politiken.dk, 3/1 2016

Kilder:
Erklæring vedtaget ved konferencen i Berlin 26.2.1885 (Uddrag) + kort over Afrikas etniske opdeling og nationale grænser
https://www.dw.com/en/130-years-ago-carving-up-africa-in-berlin/a-18278894

Eksamensøvelse:
H. Jenssen-Tusch: Dansk opfattelse af de sortes karaktertræk https://afrikashistorie.systime.dk/index.php?id=209
Sortes vidneudsagn om overgreb https://afrikashistorie.systime.dk/index.php?id=212&L=0
Kolonimagtens budskab til congoleserne https://afrikashistorie.systime.dk/index.php?id=211&L=0
Kong Leopolds spøgelse går igen, Kristeligt Dagblad 01.07.2010 https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kong-leopolds-sp%C3%B8gelse-g%C3%A5r-igen
Statistik Belgisk Congo – gummi og elfenben https://www.britishmuseum.org/pdf/CongoFreeState_Students_WkSheets_UPDATED.pdf Bilag 6: Foto af straf for ikke at opfylde gummi-kvoten https://rarehistoricalphotos.com/father-hand-belgian-congo-1904/

Dokumentar:
Det danske Congo æventyr del 1 – fra Stanley til uafhængigheden
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=3&pageSize=6&search=emneord:%20Congo&orderby=title&SearchID=503caa72-372d-4ef3-badd-e077f956db55&index=1









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Første verdenskrig 1914-1918

Fokus på årsager og konsekvenser af første verdenskrig med tråde op til 2. verdenskrig (den moderne 30 års krig). Fokus på baggrunden for krigen, hvordan den blev udkæmpet og konsekvenserne på kort og lang sigt.

- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer”
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Materiale:
Verden efter 1914, Systime - se links ved moduler. De henviser til afsnittene i bogen.
Anmeldelser af filmen Intet nyt fra vestfronten, 2022
https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/intet-nyt-fra-vestfronten/
https://www.historie-online.dk/nyheder-og-aktiviteter-2-2/intet-nyt-fra-vestfronten

Folkeforbundet
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/folkeforbundet/
Woodrow Wilson lagde grænserne i folks egne hænder, Kristeligt dagblad, 081217
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/woodrow-wilson-lagde-graenserne-i-folks-egne-haender
Versaillesfreden blev krig med andre midler
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/versailles-freden-blev-krig-med-andre-midler
De 14 punkter:
https://denstoredanske.lex.dk/De_Fjorten_Punkter
100 år siden: Versailles-traktaten blev et kroneksempel på, hvordan man ikke stifter fred
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/versailles-traktaten-blev-et-kroneksempel-paa-hvordan-man-ikke-stifter-fred
Versaillesfreden fylder 100 år – en turbulent fredsaftale med forfærdelige følger
https://pov.international/versaillesfreden-fylder-100-ar-en-turbulent-fredsaftale-med-forfaerdelige-folger/

Alt i alt ca. 80 ns

Film/Spil:
Første Verdenskrig: Til våben, 2005 51 min. (sendt på DR2)
Korte film: Fronts + Aftermath http://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2014/jul/23/a-global-guide-to-the-first-world-war- interactive-documentary
Dokumentar fra www.brevefraskyttegraven.dk om danske soldaters deltagelse
Dilemmaspil - dansk soldat i krig for Tyskland
www.brevefraskyttegraven.dk
Diplomatisk rolle spil om udbruddet af krigen:
https://www.google.com/url? sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&ved=2ahUKEwiP0oOoiqHeAhVikIsKHcu5CPUQFjAKe gQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.teachithistory.co.uk%2Fattachments%2F22109%2Fallianc es-and-the-build-up-to-the-first-world-war-diplomatic-simulation-role- play.pdf&usg=AOvVaw0nQ7x77gubCnOPNC-BbY1x
Intet nyt fra vestfronten, Edward Berger, 2022
Danskernes akademi - Første verdenskrig - oplæg om freden og de respektive regeringers forklaring på hvad soldaterne kæmpede for samt konsekvenserne af krigen, samt fokus på erindringshistorie.

Kilder:
Om Tysklands storpolitiske interesser, 1913 http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p432
Tyske krigsmål, 1914
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p430
Østrig-Ungarns ultimatum (uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=426
Serbiens svar (Uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=425
Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914 (uddrag), systime
Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914 (uddrag), systime
Uddrag af fredstraktaten med Tyskland 28. juni 1919
systime https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=406
Præs Wilsons 14 punkter (systime.dk)
John Foster Dulles, medlem af den amerikanske delegation i Versailles, 1940 (systime.dk)
Ruth Henig: Versailles and After, 1984 (systime.dk)
Den engelske historiker R. J. Crampton, 1997 (systime.dk)
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag, 1929)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2040&L=10
Ernst Jünger: I stålstormen (Uddrag, 1920)
https://litteratursiden.dk/analyser/junger-ernst-i-stalstormen

Statistisk/billeder:
Diverse kort over fronter, lande mv.
Statistik Produktion pr. indbygger sammenlignet med Storbritannien 1871/75-1909/13, systime
Tysk satire kort
https://ww1.sl.nsw.gov.au/explore/timeline
Kunst af krigsdeltagere - Paul Nash, Otto Dix, Henri de Groux, Max Beckmann
Propaganda plakater (3 stk)
Børn leger med penge og trillebøren er blev tegnebog
https://rarehistoricalphotos.com/hyperinflation-weimar-republic-1922/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Folkedrab - med fokus på Holocaust

Folkedrab - fokus på Hitlers vej til magten, den nazistiske raceideologi og udviklingen af jødeforfølgelse og holocaust - herunder brug af George Stantons folkedrabsteori:

- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle historiefaglige problemstillinger skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Tekster:
Folkedrab – definition og teorier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud

Holocaust:
Antisemitisme historisk – ikke læst
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/intolerance/intolerance-over-joeder

Weimarrepublikken:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=585
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=600
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=601
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=602

Hitlers vej til magten
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=586
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=604
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=605

Antisemitisme og raceideologi:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/antisemitisme-europa-tyskland
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi

Jødeforfølgelse og Holocaust - gruppearbejde:
Gruppe 1: Nürnberg lovene, Krystalnatten og Wannsee konferencen
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen
Gruppe 2: Deportation og jødiske Ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
Gruppe 3: Einsatz-grupperne og Udryddelses- og koncentrationslejrene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/einsatzgrupperne
gruppe 4: Fokus på Auschwitz
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz
Gruppe 5: Nazistiske menneskeforsøg
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg
Gruppe 6: Dødsmarcherne og forsøget på at skjule forbydelserne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/doedsmarcherne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/flere-slags-gerningsmaend
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/forsoeg-paa-skjule-forbrydelserne

Kilder:
Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin d. 19. januar 1919
Statistik – Den tyske stats udgifter 1919-1923 + arbejdsløshed + industriproduktion 1928-1933
Hitler: Mein Kampf om race
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Definitioner på jøder
http://holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/nlovene.asp#11

Diverse plakater:
Plakat der promoverer NSDAP og Hitler, 1933
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WWII_German_Nazi_Propaganda_Poster.jpg
Plakat til rigsdagsvalget 31.7.1932
https://collections.ushmm.org/search/catalog/irn3777
Plakat midt 1930’erne
https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda
Page from the anti-Semitic German children's book, "Der Giftpilz" ( The Poisonous Mushroom). The text reads, "Hey, Dad, when I have my own farm, I won't allow any Jew to come into my house...', 1935
https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1069710
Plakat, 1939
https://www.dhm.de/lemo/bestand/objekt/ju001748

Kildekritisk øvelse:
Nazistpartiets program 1920 (uddrag)
Meddelelse og påbud til Jøderådet i Warszawa, 22. juni 1942.
Lov til beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære af 15. september 1935
Nazistisk plakat til propagandafilmen Der Ewige Jude, 1940
Heydrichs invitation til Wannsee konferencen, 29. november 1941












Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Den kolde krig 1945-1991

Fokus på årsagerne til og konsekvenserne af den kolde krig. Med mindre nedslag og oversigtslæsning om perioden fra 2 verdenskrigs slutning til murens fald.

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens
   historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder.
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer


Alt i alt ca. 90 ns

Tekst udover verden efter 1914 - se links ved moduler
Containment and the Truman policy, https://www.studentsofhistory.com/containment-the-truman-policy
Palle Roslyng-Jensen Noter nr. 163, december 2004:
Hvorfor ophørte den kolde krig? - 8 meget forskellige forklaringer
Karl Barner: Den kolde krig s.77-83 (Cuba krisen)

Ikke læst, men konklusion præsenteret for klassen:
Alle artikler er i korte uddrag
Iben Bjørnsson: En ny kold krig? Glem det!, 2018
https://politikenhistorie.dk/art7335719/En-ny-kold-krig-Glem-det
Flemming Splidsboel Hansen: Forsker: Vi er på kanten af en ny kold krig (28.5.2018)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-vi-er-paa-kanten-af-en-ny-kold-krig
I Ukraine står Vesten og Rusland over for hinanden i en ny kold krig
Jyllands-Posten 8. maj 2022 JØRN MIKKELSEN Sikkerhedspolitisk korrespondent
https://jyllands-posten.dk/international/ECE13981303/i-ukraine-staar-vesten-og-rusland-over-for-hinanden-i-en-ny-kold-krig/

Doomsday Clock
https://thebulletin.org/doomsday-clock/doomsday-dashboard/

Film/Dokumentar:
Den kolde krig 1 - Kammerater 1917, DR2 2011
Thirteen Days, 2001

Kilder:
Churchills jerntæppe tale, 1946
George Kennans lange telegram (uddrag fra VE1914)
Novikovs memorandum (uddrag fra VE1914)
Kilder til Cuba krisen http://microsites.jfklibrary.org/cmc/oct20/doc1.html
Department of State Telegram Transmitting Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 26, 1962
Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 27, 1962
John F. Kennedys svar til Formand for ministerrådet Nikita Khrusjtjov,
Historiografi - Ansvaret for den kolde krig:
Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1960 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=213 Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig, 1964 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=212 David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig, 1965 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=211 Melvyn P. Leffler om baggrunden for Den Kolde Krig, 1994 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=210

Statistik over Marshall hjælpen
Diverse kort over Europa/Tyskland og besættelseszoner i Tyskland/Berlin
Statistik over a-våben og placering af missiler/tropper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Dansk udenrigspolitik efter 1945

Forløb med fokus på udviklingen i dansk idenrigspolitik fra 1945 til i dag - fokus på perioden omkring og lige efter 2. verdenkrig samt skiftet til en aktivistisk udenrigspolitik efter den kolde krigs afslutning. Afslutningsvis undersøges den nuværende danske udenrigs- og sikkerhedspolitik, set i lyset af Ukraine krigen og Trump, kort.

Materiale:
Historieportalen - Forløb: Danmark i verden – kold krig, EU, og aktivisme (fra 1945- i dag)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1764
https://historieportalen.systime.dk/?id=1765
https://historieportalen.systime.dk/?id=1766
https://historieportalen.systime.dk/?id=1767
http://historieportalen.systime.dk/?id=1768
https://historieportalen.systime.dk/?id=1769 (uddrag)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1782
https://historieportalen.systime.dk/?id=1784
https://historieportalen.systime.dk/?id=1785
https://historieportalen.systime.dk/?id=1798
https://historieportalen.systime.dk/?id=1799
https://historieportalen.systime.dk/?id=1800
https://historieportalen.systime.dk/?id=1801
https://historieportalen.systime.dk/?id=1802
https://historieportalen.systime.dk/?id=1803
https://historieportalen.systime.dk/?id=1804
Afsnittene: Skærpet kold krig og oprustning, Fodnotepolitik, Murens fald og aktiv internationalisme i militære klæder er uddrag fra:
https://danmarkshistorien.dk/perioder/globale-tider-efter-1973/udenrigspolitik-fra-kold-krig-til-ny-europaeisk-og-global-uorden
Afsnittet: Dansk udenrigspolitik i dag og i fremtiden
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=157

FIlmklip:
Leoparderne i Tusla
https://www.youtube.com/watch?v=WyreKwkEwJA
Krigskampagnen, 2013
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/krigskampagnen
Den kolde krig i Danmark:
https://danmarkshistorien.dk/open-online-course/lektioner/lektion-9-globale-tider-efter-1973/5-udenrigspolitik-fra-kold-krig-til-ny-europaeisk-og-global-uorden

Kilder:
Kildekritisk undersøgelse med fokus på samarbejdspolitik, modstandskamp og historiebrug:
Ole Bjørn Kraft (konservativ) tale om kommunistloven, 20.8.1941
Statsminister Vilhelm Buhls (soc.dem) antisabotagetale 2.9.1942
Illegal tegning af Herluf Bidstrup, 1943.
Anders Fogh om Samarbejdspolitikken, 29.8.2003
Hans Kirchhoff: Fogh dæmoniserer historien, 16.10.2003

”Operation Bøllebank”, 29. april 1994 i Militærhistorie, 28/10/2013.
DEN PERFEKTE OPERATION - ELLER ET HAV AF FEJL? 16. april 2017 Politiken
Krigsudredning: Efterretninger blev strammet, og centrale oplysninger holdt tilbage (Uddrag)
5. februar 2019 Information.dk Bo Elkjær
Martin Burcharth: Arven fra Irak I -  Information 19. marts 2013



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Romerriget - fra republik til kejserrige

Forløbet omhandler Romerrigets udvikling fra republik til kejserrige – hovedfokus på Roms forfatning og sociale struktur, samt årsager til republikkens fald og overgangen til kejserrige. Oversigtsforløb over kejserriget og det vestlige romerriges fald.

Ialt ca. 50 ns.

- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden før ca. 500
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)

Tekster:
Verden før 1914, systime – se links ved de enkelte moduler
Der findes fire historiske epoker, som minder skræmmende meget om vores nutid – Romerrigets fald er den anden, Information 18. marts 2017

Kilder:
Polyb: Om Romernes forfatning – Carlsen, Jesper: Romerriget, systime 2001 s.17
Polyb: Om romernes mod i den 3. puniske krig
Augustus' politiske testamente, år 14 - Fra: Aase Bay, Det romerske kejserdømme indtil 180 evt., 1970, s. 20-22
Tacitus: Annales (Årbøgerne) om Augustus' overtagelse af magten - https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/romerriget/kapitel-6?resource=9fb2bd2d-ee5c-4cd5-85ee-72b4545419ba
Cassious Dio om Marcus Aurelius og dennes syn på sin søn (engelsk uddrag) - http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Cassius_Dio/72*.html
Skema The Constitution of  the Roman Republic
Skema Patroni/Clientela system
Diverse billeder og kort over Romerrigets udvikling, dets vejnet, arkitektur mv.
Stills fra Leni Riefenstahls film Olympia, 1938 til sammenligning med filmen Gladiators præsentation af Rom




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer