Risskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Risskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Risskov Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Claus Nymann Christensen
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historiefaget
Titel 2
1. Middelaldersamfundet og den sorte død
Titel 3
2. Renæssance og de store opdagelser
Titel 4
3. Vikingetiden (DHO)
Titel 5
4. Enevælde, oplysningstid og revolution
Titel 6
5. Imperialismen 1870-1914
Titel 7
6. Congo - et imperialistisk case study
Titel 8
7. Første verdenskrig 1914-1918
Titel 9
8. Folkedrab - med fokus på Holocaust
Titel 10
9. Den kolde krig 1945-1991
Titel 11
10. Dansk udenrigspolitik efter 1945
Titel 12
11. Romerriget - fra republik til kejserrige
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historiefaget
Intro til historiefaget samt dets begreber og metoder - herunder kronologi (tidslinjespillet) + kildekritik (Mysteriet om Tollundmandens død)
Tekst
Uddrag fra
https://historieportalen.systime.dk/?id=1849
Kilder til Tollundmanden
Kildekritisk metodeark
17 ns.
Indhold
Kernestof:
Læs s.2-4 om historiefaget
Mysteriet om Tollundmanden
Læs s.5-9 om kilder og kildekritik
Mysteriet om Tollundmanden - opgave til modulet
Metode ark til historie - Hent og gem eller husk hvor de ligger
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1. Middelaldersamfundet og den sorte død
Fokus på det middelalderlige feudale samfund, kirke og kongemagt samt de almindelige mennesker liv, sygdom og død - herunder også pesten.
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Biologi i forbindelse med FF3 med fokus på diskussionsdelen i DHO/SRO
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Besøg på Gl. Estrup (2g - FF3 - fokus på sygdomme og sygdomsbehandling i middelalderen)
Tekster:
Europæisk middelalder og det feudale samfund
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=194
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=298
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=322
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=300
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=321
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=303
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=305
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=306
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=706
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=307
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=319
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=310
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=311
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=323
Middelalderens samfund og videnskab
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
Pesten:
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Jakob Linaa Jensen Den Sorte Død i det digitale samfund 30.03.2020
Fra: https://pov.international/den-sorte-dod-det-digitale-samfund/
Kilder:
Kilder:
Kort over middelaldergods
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plan_mediaeval_manor.jpg
Kort over Len
https://danmarkshistorien.lex.dk/Krisen_i_1460erne
Acknowledgment of Countess of Nevers, A. D. 1221.
From Chronicle of Lambert of Waterloo, A. D. 1151.
An Early Feudal Summons, probably A. D. 1072.
Domme mellem herremand og fæstebønder – engelske kilder
https://www.dfalvey.org/uploads/8/4/5/7/84575596/primary_sources-_documents_illustrative_of_feudalism_.pdf
Knud den Hellige - en rex justus –
systime.dk
Pave Innocens d. 3. (1198-1216), 1198 –
systime.dk
Bonifacius d. 8. (1294-1303): Unam Sanctam, 1302 –
systime.dk
Kejser Ludvig af Bayerns erklæring på rigsdagen i Frankfurt 1338 –
systime.dk
Sygdom og Pest:
Henrik Harpestrengs urtebog (uddrag)
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/pestens-tid/kilder/kilde-6
Osama Ibn Munqidh om frankisk lægekunst ca. 1175
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/pestens-tid/kilder/kilde-5
Pesten i Firenze af Giovanni Boccaccio, 1349-1352
https://pest.systime.dk/?id=157
Statistik:
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=32355
Malerier
Limbourg brødrene – Februar, marts, juni, oktober
https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/northern-renaissance1/limbourg-brothers/a/limbourg-brothers-trs-riches-heures
og
http://employees.oneonta.edu/farberas/arth/arth214_folder/trh_seminar.html
Hans Holbein den yngre: Dødedansen, Basel cirka 1525
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Husbogmesteren: Saturn og hans børn, ca. 1480.
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Ukendt kunstner: Træsnit af afstraffelses- og henrettelsesmetoder. Augsburg, 1509
https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Diverse malerier af middelalderlige sygdomme og astrologi
Dokumentar:
Pest over Europa – det første angreb (afsnit 1, DR 2011)
Historien om Danmark – Senmiddelalder, (afsnit 5, DR 2017)
Indhold
Kernestof:
Arb.spg. Det feudale samfund - skal bruges i modulet
Læs s.2-6 (til afsnittet Kirken og pavemagten) - tag ikke noter, men skriv eventuelle begreber ned I vil have forklaret/uddybet. I skal arbejde med teksten i modulet - Middelalderen og den sorte død_Kompendium.pdf
Kilder til brug i modulet
Blev I ikke færdige med arbejdsspørgsmålene fra onsdag er det lektien - følg link.
Arb.spg. til modulet
Læs s.6-9 fra afsnittet Kirken og pavemagten til afsnittet Klosterliv og kristenliv - tag ikke noter
Begrebsark - udfyldes i modulet
Arb.spg_Klostre og kristenliv og Europa i vækst
Læs jeres gruppes tekst i kompendiet s.6-9 fra sidst (+ kildeuddrag på arbejdssedlen). Følg link til arbejdssedlen. Grp.1-4 er ansvarlige for spg 4-6 + kilde 2. Grp.5-8 er ansvarlige for spg. 7-8 + kilde 3+4
Ingen lektier
Arb.spg. til brug i modulet
Læs s.16-20 om sygdom, vold og død - vi skal arbejde med teksten i modulet.
Arb.spg til behandling af sygdomme
Læs s.20-24 fra afsnittet De kloge folk - Tag ikke noter - I skal arbejde med teksten i modulet - fokus er på middelalderens lægevidenskabensamt behandling af sygdomme.
Nåede I ikke arbejdsspørgsmålene og de to kilder fra sidst er det lektien til dette modul
Ar.spg. Pest over Europa, DR 2011
Opgave til modulet
Læs s.25-27 i kompendiet - tag ikke noter. I skal arbejde med teksten i modulet
Nåede i ikke alle spørgsmål til Boccacios tekst er det lektien. Genlæs under alle omstændigheder kilden - se doc 2+3 via linket nedenfor
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
2. Renæssance og de store opdagelser
Lille projektorienteret forløb der dækker renæssancen og de store opdagelser - ikke eksamensorienteret.
I grupper laver klassen en explainervideo der omhandler følgende emner:
o Renæssancen – en præsentation af perioden
o Naturvidenskaben i renæssancen
o Humanismen i renæssancen
o Kunsten i renæssancen
o Medici – en renæssancefamilie
o De store opdagelser – en præsentation af perioden
o Christoffer Columbus
o Reformationen – Martin Luthers opgør med den katolske kirke
Materiale:
Explainer
https://www.dr.dk/drtv/serie/explainer_176030
Kapitlet "Renæssance og reformation i Verden før 1915
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159
Diverse websider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Google Drive: Sign-in
Opgaver til grupperne
I aftaler eventuelle lektier i gruppen.
I får ca. 45 min. til at færdiggøre jeres Explainer video - ingen lektier fra mig.
Upload jeres explainers til denne mappe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3. Vikingetiden (DHO)
Fokus på vikingernes samfund, religion, togter, overgangen til kristendommen og den moderne viking - herunder også historiebrug og begreberne brud og kontinuitet.
49 ns.
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- ”historiebrug og -formidling”
Materiale i kompendiet er taget fra
Danmarkshistorien.dk
Vikingetiden – historieportalen (systime.dk)
Nationalmuseet
Kilder:
Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke ca. 922
Adam af Bremens Krønike – Ofringerne i Uppsala
Angrebet på Lindisfarne
Årbøgerne fra St. Bertin (Frankerriget) 841-866
A.D. Jørgensen uddrag "Fyrretyve fortællinger fra Danmarkhistorien" (1882)
Film:
Klip fra Vikings - høvdingebegravelse, ofringsscene, rejsen til Lindisfarne og angrebet på samme
Holdet ser 1 afsnit af serien som afslutning på forløbet
Indhold
Kernestof:
1. Gruppearbejde - vikingernes samfund
2. Ibn Fadlan om Ar-rus' skikke
Download Kilder til vikingetiden_2023.pdf så har I alle kilder der bruges i forløbet
Download kompendiet og gem det i DHO mappen. Læs s.2-4 og besvar de 5 spørgsmål til s.2-4 (se link nedenfor). Side 4-8 skal I kun skimme - I skal ikke tage noter - Vikingekompendium 2023.pdf
Arbejdsspørgsmål til side 2-4 (til afsnittet Hvad betyder "viking" egentligt? Arb.spg - vikingetidens periodisering
Kildeopgave - Adam af Bremen (Laves i modulet)
Læs s.9-13 i kompendiet - fokus på hvor vi kender religionen fra, hvem og hvordan man udøvede troen og om man ofrede mennesker? Vikingekompendium 2023.pdf
Hvis I vil se fortolkningen af Ibn Fadlans tekst kan I se klippet her
MoMu - en slags skattejagt på Moesgård museum
Læs s.14-19 i kompendiet - fokus på skibet, togternes udvikling og hvorfor vikingerne drog ud? Vikingekompendium 2023.pdf
Opgaver Vikingetogter
Opgave til brug i modulet
Mappe modul 5 med template
Læs s.20-26 med fokus på vikingesamfundets beskrivelse og hvorfor kristendommen efterhånden blev den vigtigste religion? Vikingekompendium 2023.pdf
Mappe - opgaver til brug i modulet
Læs s.27-31 med fokus på hvorfor vi har en vikingetid? Vikingekompendium 2023.pdf
Opgave Vikings
Læs s.32-33 Vikingekompendium 2023.pdf
Skim Historiebrug.pdf så I ved hvad begrebet betyder og hvad det bruges til.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
4. Enevælde, oplysningstid og revolution
Forløb med fokus på begrebet revolution, enevælden som institution (eksemplificeret ved det franskeenevælde), oplysningsfilosofferne, deres politiske filosofi og opgør med kirken (især med fokus på Hobbes, Locke, Montesquieu, Rousseau og Voltaire) samt deres inspiration for den amerikanske revolution. Vi vil i mindre grad berøre den franske revolution.
Der introduceres desuden kort til historiesyn - det idealistiske, det materielle - herunder det marxistiske med fokus på deres forståelse af revolutioner og til
revolutionsteorier: Lyford Edwards, Crane Brinton og Jmaes Davies J-kurve
Verden før 1914 + Kompendie = 46 ns
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)
- politiske og sociale revolutioner
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kilder:
Kongeloven, 1665 (kort uddrag)
Biskop Boussets forsvar for enevælden, 1679 (kort uddrag)
Hertugen af Saint-Simon om Ludvig d. 14. (kort uddrag)
J. Hector St. John de Crèvecoeurs: Hvad er en amerikaner, 1782
Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
Kong George III ”Bekendtgørelse fra kongen om at undertrykke oprør og rebelskhed”, 23. august 1775
Dokumentar:
The Story of the US, afsnit 1 (CFU - uddrag)
Intro til enevælden:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=112
Den moderne stat i støbeskeen:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=410
Den franske enevælde:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=411
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=419
Oplysningsideerne:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=464
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=465
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=466
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=414
Begrebet revolution:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1251
https://historieportalen.systime.dk/?id=1254
https://historieportalen.systime.dk/?id=1255
https://historieportalen.systime.dk/?id=1256
Den amerikanske revolution:
Kolonierne før 1754
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
Optakten til revolutionen:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
Fra revolution til krig:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183
Følgerne af revolutionen:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
Den amerikanske revolution i nutiden:
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
Indhold
Kernestof:
Schumacher og Madame Trolle.docx
Læs Historiefaget_Kilder og kildekritik.pdf
Skim Kildekritisk metode 2+3g.pdf
Arb.spg til brug i modulet
Kort intro til perioden - Enevælden og oplysningstiden
Læs - I skal ikke tage noter til lektien - Den moderne stat i støbeskeen (spring kildebokse over)
Læs Den franske enevælde – model for Europa(spring kildebokse over)
Læs Den franske merkantilisme(spring kildebokse over)
Læs Det franske hof – Versailles(spring kildebokse over)
Til brug i modulet_Arb.spg.
Den franske enevælde - arbejdsspørgsmål
Download Kompendium_Den amerikanske revolution.pdf - ingen lektier
Vi koordinerer desuden idrætsdagen (morgenmad + tilmelding)
Arb.Seddel_Revolutioner og revolutionsteori
Ingen lektier
Download ny udgave af kompendiet
Opgave_Bruges i modulet
Læs om Tre historiesyn (kort tekst)
Læs s.9-15 - vi skal arbejde med dele af teksten i modulet Kompendium_Den amerikanske revolution.pdf
Arb.spg. The Story of the US - part 1 bruges i modulet
Arb.spg_Tidslinje - årsagerne til revolutionen bruges i modulet
Læs s.16-21 - tag ikke noter. Vi skal arbejde med teksten i modulet. Kompendium_Den amerikanske revolution.pdf
Tidslinje - årsager til revolutionen
Kilder til brug i modulet
Se kildekritik i kort form
Læs s.22-26 (til afsnittet Den Amerikanske revolution i nutiden Kompendium_Den amerikanske revolution.pdf
Til brug i modulet Arbejdsseddel_Stændersamfundet i Frankrig 1789.docx
Til brug i modulet Crane Brintons revolutionsteori
Læs Den franske revolution 1789 (minus grå kildebokse)
Læs Stænderforsamlingen bliver til nationalforsamling (minus grå kildebokse)
Læs Fra kongedømme til republik 1789-1792 (minus grå kildebokse)
Læs Republikken indføres (minus grå kildebokse)
Til brug i modulet Revolutionsteori - en sammenligning
Test din viden – Den amerikanske revolution
Læs s.26-28 (fra afsnittet Den Amerikanske revolution i nutiden Kompendium_Den amerikanske revolution.pdf
Opgave der laves efter rundvisningen
Plan for Gammel Estrup 4. oktober 2023.pdf
Medbring: mobil, computer og tusser (gerne i flere farve) og ikke mindst MADPAKKE
Undersøg hjemmefra og skriv i elevfeedback:
Alle overfører 30 kr for kørsel til Signe: 30224946 - pengene fordeles mellem chaufførerne (som ikke skal overføre)
Link til FF3 mappe
Læs jeres feedback fra DHO'en igennem. Hvad gjorde I godt? Hvad kunne I gøre bedre? Hvilke kommentarer fik I til jeres diskussion/vurdering (både godé og mindre gode kommentarer)?
Læs artiklen om Diskussion.pdf i en skriftlig opgave
Artikel til brug i modulet
Arb.spg. til artikel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
5. Imperialismen 1870-1914
Fokus på vestens forhold til omverdenen, Imperialismens årsager og faser herunder forholdet mellem center og periferi - Moderland og kolonier, samt diverse aktører (baseret på HS Nielsens inddeling i ideologer, politikere, conquistadorer og indfødte, samt de europæiske stormagter) og strukturer.
Aktør/struktur analysen inddrages i forløbet
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
- medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog. ”
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Tekster:
Imperialisme – Vestens dominans kap 1.
systime.dk
Bo Beier Thorup: Perioden 1870-1914 (upubliceret)
http://homepages.knord.dk/br/imperialisme_indien/kompendium%20imperialismen.08.pdf
Henrik Skovgaard Nielsen: Den hvide mands byrde (uddrag sp. 14-24, 1982)
imperialismeteorier
Lex.dk
(en sammenskrivning af opslagene Imperialismeteorier, Afhængighedsteori og
Udviklingsteori)
ca. 55 ns
Kilder:
Er indianerne rigtige mennesker? Bartholomeus de la Vega -
processen i Valladolid 1550-1551
Francis Galton: Lad kineserne få Afrika, 1879 (lille uddrag)
Charles Dilke: Et større England, 1866/67 - HS Nielsen s.58
Cecil Rhodes: Den hvide mands byrde, Frederiksen - grundbog til verdenshistorien
Bernard von Bülow: Tysklands plads i solen, HS Nielsen s.70
Lobengula til Dronning Victorie, HS Nielsen s.73
Statistik:
Industriens vækst
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p510
Befolkningstal
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p513
Jernbanernes udvikling
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p507
Patterns in world trade 1880-1914
http://murnaneapworld.files.wordpress.com/2011/04/empires_and_patterns_of_world_trade_1880-
1914.jpg
Billeder:
Victor Gillam - “The White Man’s Burden (Apologies to Rudyard Kipling)” Judge, April 1, 1899,
Public Domain,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45187881
http://www.wwnorton.com/college/english/nael/images/victorian/burden.jpg
http://usslave.blogspot.dk/2011/04/fatal-impact-eugenics-social-darwinism.html
Diverse fotos af indfødte og kolonisatorerer
Kort over jernbaner i perioden (Asien, Nordafrika, Europa)
Kort over sygdommes udbredelse i Afrika
Indhold
Kernestof:
Arb.spg. - bruges i modulet
KIldeopgave - bruges i modulet
Læs Aktør_Struktur_2023.pdf
Download kompendiet IMPERIALISMENS EPOKE 1870-1914_NY.pdf
Arb.seddel: Årsager til imperialismen
Hvis I ikke nåede at besvare spørgsmålene til kilden, er det lektien.
Læs s.10-12 i IMPERIALISMENS EPOKE 1870-1914_NY.pdf Tag ikke noter
Wheel of Doom har valgt hvem der skal fremlægge de enkelte statstikker mv. fra sidst. Se skema på første side.
Læs s.16-20 IMPERIALISMENS EPOKE 1870-1914_NY.pdf fokus på de tre erobringsfaser og imperialismens forskellige aktører udover selve de europæiske stormagter
Aktør opgave og kilder
Ingen lektier - læs evt. op på gruppens aktør om nødvendigt. I har modulet til at færdiggøre jeres produkt.
Hvis I bliver færdige med jeres produkt før tid, kan I se på lektien til mandag, hvor vi skal se på imperialisme teorier.
Arbejdsseddel - imperialisme teori - I får tid til at arbejde med dem i modulet
Læs s.21-25 IMPERIALISMENS EPOKE 1870-1914_NY.pdf Fokus på kritik og teorier
Følgende grupper holder oplæg for CC og sidste gruppe for klassen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
6. Congo - et imperialistisk case study
Forløb om Congo som imperialistisk case - fokus på Congo som kong Leopolds personlige koloni samt kolonien op til og kort efter landets uafhængighed.
Forløbet er tæt forbundet med imperialismeforløbet
-mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog. ”
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)
- ”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- mindst ét forløb skal tage udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
Rollespil - kapløbet om Afrika
Eksamensøvelse med tilhørende kildesæt
Normalsider ialt: 45
Tekster fra:
Historieportalen –
systime.dk
Afrikas historie –
systime.dk
Afkoloniseringen var en historisk katastrofe (6 ns)
Kronik af Thorkild Kjærgaard,
Politiken.dk
, 3/1 2016
Kilder:
Erklæring vedtaget ved konferencen i Berlin 26.2.1885 (Uddrag) + kort over Afrikas etniske opdeling og nationale grænser
https://www.dw.com/en/130-years-ago-carving-up-africa-in-berlin/a-18278894
Eksamensøvelse:
H. Jenssen-Tusch: Dansk opfattelse af de sortes karaktertræk
https://afrikashistorie.systime.dk/index.php?id=209
Sortes vidneudsagn om overgreb
https://afrikashistorie.systime.dk/index.php?id=212&L=0
Kolonimagtens budskab til congoleserne
https://afrikashistorie.systime.dk/index.php?id=211&L=0
Kong Leopolds spøgelse går igen, Kristeligt Dagblad 01.07.2010
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kong-leopolds-sp%C3%B8gelse-g%C3%A5r-igen
Statistik Belgisk Congo – gummi og elfenben
https://www.britishmuseum.org/pdf/CongoFreeState_Students_WkSheets_UPDATED.pdf
Bilag 6: Foto af straf for ikke at opfylde gummi-kvoten
https://rarehistoricalphotos.com/father-hand-belgian-congo-1904/
Dokumentar:
Det danske Congo æventyr del 1 – fra Stanley til uafhængigheden
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=3&pageSize=6&search=emneord:%20Congo&orderby=title&SearchID=503caa72-372d-4ef3-badd-e077f956db55&index=1
Indhold
Kernestof:
Download og gem kompendiet - læs s.2-7 Congo - et casestudy.pdf Besvar nedenstående
Læs den endelige aftale fra Berlin-konferencen (uddrag) og besvar kort spørgsmålene til kilden.
Opsamlingssark - Imperialismen og Congo som Case
Læs s.8-15 i Congo - et casestudy.pdf Tag IKKE noter - I skal arbejde med teksten i modulet. I kan springe afsnittet "Den danske indsats" s13-14 over, hvis I synes lektien er lidt lang - en del blev fortalt i dokumentaren.
Link til disposition doc m.m.
Husk kuglepen/blyant/overstregstusch - I må gerne bruge computer til noter, men kildesættet er på papir.
Hvis I vil friske kildekritikken op tjek især dokument 1+2
Kildesæt - pdf
Læs s.16-19 (til afsnittet Forskellige årsagsforklaringer på afkoloniseringen) i Congo - et casestudy.pdf Tag ikke noter - I skal arbejde med teksten i modulet.
Opgave + hovedproblemformulering
Vi mødes 8.45 og spiser rundstykker.
Arbejdsspg til brug i modulet
Find jeres problemstillinger og svar til den historiske undersøgelse - vi samler kort op på disse.
Læs artiklen - tag ikke noter. I modulet skal I, i grupper, undersøge hans påstande
Læs artiklen Afkoloniseringen var en historisk katastrofe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
7. Første verdenskrig 1914-1918
Fokus på årsager og konsekvenser af første verdenskrig med tråde op til 2. verdenskrig (den moderne 30 års krig). Fokus på baggrunden for krigen, hvordan den blev udkæmpet og konsekvenserne på kort og lang sigt.
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- ”nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer”
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Materiale:
Verden efter 1914, Systime - se links ved moduler. De henviser til afsnittene i bogen.
Anmeldelser af filmen Intet nyt fra vestfronten, 2022
https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/intet-nyt-fra-vestfronten/
https://www.historie-online.dk/nyheder-og-aktiviteter-2-2/intet-nyt-fra-vestfronten
Folkeforbundet
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/folkeforbundet/
Woodrow Wilson lagde grænserne i folks egne hænder, Kristeligt dagblad, 081217
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/woodrow-wilson-lagde-graenserne-i-folks-egne-haender
Versaillesfreden blev krig med andre midler
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/versailles-freden-blev-krig-med-andre-midler
De 14 punkter:
https://denstoredanske.lex.dk/De_Fjorten_Punkter
100 år siden: Versailles-traktaten blev et kroneksempel på, hvordan man ikke stifter fred
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/versailles-traktaten-blev-et-kroneksempel-paa-hvordan-man-ikke-stifter-fred
Versaillesfreden fylder 100 år – en turbulent fredsaftale med forfærdelige følger
https://pov.international/versaillesfreden-fylder-100-ar-en-turbulent-fredsaftale-med-forfaerdelige-folger/
Alt i alt ca. 80 ns
Film/Spil:
Første Verdenskrig: Til våben, 2005 51 min. (sendt på DR2)
Korte film: Fronts + Aftermath
http://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2014/jul/23/a-global-guide-to-the-first-world-war-
interactive-documentary
Dokumentar fra
www.brevefraskyttegraven.dk
om danske soldaters deltagelse
Dilemmaspil - dansk soldat i krig for Tyskland
www.brevefraskyttegraven.dk
Diplomatisk rolle spil om udbruddet af krigen:
https://www.google.com/url?
sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&ved=2ahUKEwiP0oOoiqHeAhVikIsKHcu5CPUQFjAKe gQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.teachithistory.co.uk%2Fattachments%2F22109%2Fallianc es-and-the-build-up-to-the-first-world-war-diplomatic-simulation-role- play.pdf&usg=AOvVaw0nQ7x77gubCnOPNC-BbY1x
Intet nyt fra vestfronten, Edward Berger, 2022
Danskernes akademi - Første verdenskrig - oplæg om freden og de respektive regeringers forklaring på hvad soldaterne kæmpede for samt konsekvenserne af krigen, samt fokus på erindringshistorie.
Kilder:
Om Tysklands storpolitiske interesser, 1913
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p432
Tyske krigsmål, 1914
http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/?id=p430
Østrig-Ungarns ultimatum (uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=426
Serbiens svar (Uddrag)
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=425
Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914 (uddrag), systime
Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914 (uddrag), systime
Uddrag af fredstraktaten med Tyskland 28. juni 1919
systime
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=406
Præs Wilsons 14 punkter (systime.dk)
John Foster Dulles, medlem af den amerikanske delegation i Versailles, 1940 (systime.dk)
Ruth Henig: Versailles and After, 1984 (systime.dk)
Den engelske historiker R. J. Crampton, 1997 (systime.dk)
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag, 1929)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2040&L=10
Ernst Jünger: I stålstormen (Uddrag, 1920)
https://litteratursiden.dk/analyser/junger-ernst-i-stalstormen
Statistisk/billeder:
Diverse kort over fronter, lande mv.
Statistik Produktion pr. indbygger sammenlignet med Storbritannien 1871/75-1909/13, systime
Tysk satire kort
https://ww1.sl.nsw.gov.au/explore/timeline
Kunst af krigsdeltagere - Paul Nash, Otto Dix, Henri de Groux, Max Beckmann
Propaganda plakater (3 stk)
Børn leger med penge og trillebøren er blev tegnebog
https://rarehistoricalphotos.com/hyperinflation-weimar-republic-1922/
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspg til dokumentaren - til brug i modulet
Læs Europas dominans (minus grå bokse) Baggrundstekst - vi gennemgår ikke lektien.
Læs Udviklingsoptimisme og social konflikt (minus grå bokse) Baggrundstekst - vi gennemgår ikke lektien.
Læs Arbejderne og socialismen (minus grå bokse) Baggrundstekst - vi gennemgår ikke lektien.
Arb.spg til dokumentaren
Opgave i modulet
Læs Europa som verdens politiske centrum
Læs 2. Første Verdenskrig (introduktion til emnet)
Læs Storpolitik i Europa
Læs Krigsudbruddet i 1914 (minus bokse)
kildekritisk opgave - kilderne læses i modulet
Europe 1914 - Map Quiz Game - Seterra
Læs Hvorfor brød krigen ud? (minus bokse)
Læs Greb Tyskland efter verdensmagten? (minus bokse)
Læs Uundgåelig - eller en serie af fejltagelser? (Minus bokse)
Kildeopgave - laves i modulet
Samme lektier som modulet 29.1.
Læs Krigens forløb - og dens omkostninger - I behøver ikke tage ikke noter til lektien
Læs Hvordan blev krigen udkæmpet?
Læs Danmark og krigen
Vi ser på hvordan krigen blev udkæmpet - herunder hvordan den fremstilles i kunsten. Vi starter derefter på filmen "Intet nyt fra Vestfronten"
Arb.spg. til brug i modulet
Læs denne anmeldelse fra filmmagasinet Ekko
Læs også denne anmeldelse fra Historie-Online
Opgave til brug i modulet
Skim Freden: idéer og virkelighed (minus bokse) - Det er en halv lang lektie, så I kan nøjes med at skimme den, da I, i grupper, skal arbejde med den og andet materiale i modulet
Skim Ikke forhandlinger, men et diktat (minus bokse)
Skim Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet (minus bokse)
Skim Vurderinger af Versailles-freden (minus bokse)
Tjek arbejdssedlen og find jeres artikel (se link nedenfor) - I får en del af modulet til at færdiggøre jeres artikler om Versailles-freden. Derefter samler jeg op på freden og hvis der er tid ser vi på perioden efter fredsaftalen
Arbejdsseddel artikler
Erindringshistorie
Læs jeres avis som optakt til modulet 2y Avis.pdf Vi ser på freden og på perioden efter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
8. Folkedrab - med fokus på Holocaust
Folkedrab - fokus på Hitlers vej til magten, den nazistiske raceideologi og udviklingen af jødeforfølgelse og holocaust - herunder brug af George Stantons folkedrabsteori:
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle historiefaglige problemstillinger skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Tekster:
Folkedrab – definition og teorier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
Holocaust:
Antisemitisme historisk – ikke læst
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/intolerance/intolerance-over-joeder
Weimarrepublikken:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=585
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=600
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=601
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=602
Hitlers vej til magten
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=586
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=604
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=605
Antisemitisme og raceideologi:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/antisemitisme-europa-tyskland
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi
Jødeforfølgelse og Holocaust - gruppearbejde:
Gruppe 1: Nürnberg lovene, Krystalnatten og Wannsee konferencen
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen
Gruppe 2: Deportation og jødiske Ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
Gruppe 3: Einsatz-grupperne og Udryddelses- og koncentrationslejrene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/einsatzgrupperne
gruppe 4: Fokus på Auschwitz
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz
Gruppe 5: Nazistiske menneskeforsøg
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg
Gruppe 6: Dødsmarcherne og forsøget på at skjule forbydelserne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/doedsmarcherne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/flere-slags-gerningsmaend
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/forsoeg-paa-skjule-forbrydelserne
Kilder:
Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin d. 19. januar 1919
Statistik – Den tyske stats udgifter 1919-1923 + arbejdsløshed + industriproduktion 1928-1933
Hitler: Mein Kampf om race
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Definitioner på jøder
http://holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/nlovene.asp#11
Diverse plakater:
Plakat der promoverer NSDAP og Hitler, 1933
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WWII_German_Nazi_Propaganda_Poster.jpg
Plakat til rigsdagsvalget 31.7.1932
https://collections.ushmm.org/search/catalog/irn3777
Plakat midt 1930’erne
https://www.facinghistory.org/resource-library/nazi-recruitment-propaganda
Page from the anti-Semitic German children's book, "Der Giftpilz" ( The Poisonous Mushroom). The text reads, "Hey, Dad, when I have my own farm, I won't allow any Jew to come into my house...', 1935
https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1069710
Plakat, 1939
https://www.dhm.de/lemo/bestand/objekt/ju001748
Kildekritisk øvelse:
Nazistpartiets program 1920 (uddrag)
Meddelelse og påbud til Jøderådet i Warszawa, 22. juni 1942.
Lov til beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære af 15. september 1935
Nazistisk plakat til propagandafilmen Der Ewige Jude, 1940
Heydrichs invitation til Wannsee konferencen, 29. november 1941
Indhold
Kernestof:
Hvad er folkedrab - arb.spg. til modulet.
Hvad er folkedrab?
FN's folkedrabskonvention
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Arb.spg_Hitlers vej til magten - bruges i modulet
Vi ser kort på folkedrab fra sidst og derefter på Weimar-republikken (lektien). Til sidst skal I arbejde med Hitlers vej til magten.
Læs Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed Minus kildebokse (gælder alle links)
Læs Inflationen 1923
Læs Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland
Læs Hitler og nazistpartiet
Antsemitisme og raceideologi_Folkedrab.dk.pdf - skal bruges i modulet
Lektien er spørgsmålene fra onsdag - Hitlers vej til magten - hvis I ikke nåede dem. Det vedhæftede under øvrigt indhold er til brug i modulet og er ikke lektie.
Arbejdsspørgsmål til dokumentaren - bruges i modulet
Lektien er arbejdspg. fra fredag, hvis I ikke nåede dem. Vi samler op dem i starten af modulet
Grp.arbejde - jødeforfølgelse
To-faktor opsætning - vent til modulet
Ingen lektier - dem der evt. ikke fik set dokumentaren, kan se den på Netflix - Hitler and the Nazis - Evil on Trial: Hitler in Power (Episode 3)
Vi samler op fra sidst - derefter skal vi opsætte to-faktorgodkendelse. Mere om det i modulet. Til sidst starter vi et projekt om behandlingen af jøderne i perioden fra 1935-1945
Grupperne arbejder videre med deres oplæg - vi satser på måske at når oplæggene. Trækker det ud omkring studietruen, må vi vente med oplæg til efter turen.
Diversitetsindeks_Udregning.docx
3y 2024 Studietur Strassbourg Program og Information og værelser_Til 3y.pdf
Biodiversitet og vegetationsundersøgelser.docx
Vinproduktion_Tekst og opgaver.docx
Opgave og hjælpedokumenter
Genlæs Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud - og tjek jeres noter fra første modul
Dilemmaspillet - Folkedrabet på Bantikka
Læs om gerningsmænd og Holocaust benægtelse i Hvordan så man på gerningsmændene.pdf Vi bruger lektien i forbindelse med dilemmaspillet og gennemgår den som sådan ikke - Hvis I har spørgsmål til teksten sig I til.
Tjek jeres noter - powerpoints mv. I får udleveret et kildesæt I skal arbejde med i modulet.
Læs om disposition af oplægget her I kan også se på tidslinjen over jødelove og forfølgelse i mappen Modul 8, samt se på folkedrabsteorierne som jeg har lagt ud til jer i udfyldt form i mappen modul 6
Har I brug for at kigge på kildekritikken, så tjek dokument 2+3 i metodemappen
Kildeopogave_forside
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
9. Den kolde krig 1945-1991
Fokus på årsagerne til og konsekvenserne af den kolde krig. Med mindre nedslag og oversigtslæsning om perioden fra 2 verdenskrigs slutning til murens fald.
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens
historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder.
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Alt i alt ca. 90 ns
Tekst udover verden efter 1914 - se links ved moduler
Containment and the Truman policy,
https://www.studentsofhistory.com/containment-the-truman-policy
Palle Roslyng-Jensen Noter nr. 163, december 2004:
Hvorfor ophørte den kolde krig? - 8 meget forskellige forklaringer
Karl Barner: Den kolde krig s.77-83 (Cuba krisen)
Ikke læst, men konklusion præsenteret for klassen:
Alle artikler er i korte uddrag
Iben Bjørnsson: En ny kold krig? Glem det!, 2018
https://politikenhistorie.dk/art7335719/En-ny-kold-krig-Glem-det
Flemming Splidsboel Hansen: Forsker: Vi er på kanten af en ny kold krig (28.5.2018)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-vi-er-paa-kanten-af-en-ny-kold-krig
I Ukraine står Vesten og Rusland over for hinanden i en ny kold krig
Jyllands-Posten 8. maj 2022 JØRN MIKKELSEN Sikkerhedspolitisk korrespondent
https://jyllands-posten.dk/international/ECE13981303/i-ukraine-staar-vesten-og-rusland-over-for-hinanden-i-en-ny-kold-krig/
Doomsday Clock
https://thebulletin.org/doomsday-clock/doomsday-dashboard/
Film/Dokumentar:
Den kolde krig 1 - Kammerater 1917, DR2 2011
Thirteen Days, 2001
Kilder:
Churchills jerntæppe tale, 1946
George Kennans lange telegram (uddrag fra VE1914)
Novikovs memorandum (uddrag fra VE1914)
Kilder til Cuba krisen
http://microsites.jfklibrary.org/cmc/oct20/doc1.html
Department of State Telegram Transmitting Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 26, 1962
Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 27, 1962
John F. Kennedys svar til Formand for ministerrådet Nikita Khrusjtjov,
Historiografi - Ansvaret for den kolde krig:
Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1960
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=213
Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig, 1964
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=212
David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig, 1965
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=211
Melvyn P. Leffler om baggrunden for Den Kolde Krig, 1994
https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=210
Statistik over Marshall hjælpen
Diverse kort over Europa/Tyskland og besættelseszoner i Tyskland/Berlin
Statistik over a-våben og placering af missiler/tropper
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Arb.spg. Den bipolare verdensorden
Kilde. WInston Churchills "Jerntæppe tale"
Vi ser på situationen lige efter 2. verdenskrig og definerer de to stormagter der står tilbage som sejrsherrer - dvs. vi skal se på den bipolare verdensorden. Vi undersøger desuden Winston Churchills såkaldte "Jerntæppe tale".
Læs 6. Den kolde krig | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (intro til perioden)
Læs Fra samarbejde til konfrontation 1945-47 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse)
Læs Modsætningerne mellem de tidligere allierede | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse)
Læs Europas deling 1944-1949 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse)
Jeg er blevet syg, men I kan bruge dele af dette modul til at færdiggøre jeres undersøgelse af Churchills Jerntæppetale. I behøver ikke blive på skolen, men hvis nogen vil arbejde sammen og få det overstået, har I muligheden. Det er lektie til tirsda
Vi samler op på Churchills jerntæppetale som er jeres lektie til dette modul. W. Churchills Jerntæppetale
Arb.spg - laves i modulet
Kildeopgave - Kennan og Novikov
Læs George Kennan om Sovjetunionens politik 1946 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv Tag ikke noter - bare læs telegrammet, så I har en ide om indholdet. I skal arbejde i grupper med begge telegrammer i modulet.
Læs Ambassadør Novikov om USAs politik, 27. sept. 1946 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Hvis I ikke blev færdige med arb.spg. sidst er det også lektie til modulet
Grupperne arbejder videre med oplæggene om George Kennan og Novikov i ca. 30 min.
Læs Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse)
Kig arbejdssedlen i gennem inden modulet, så I ved hvad I skal holde øje med under filmen
Arb. spg. til filmen - I skal arbejde med disse i modulet
Læs Karl Barner_Den kolde krig s77-83.pdf der i kort form beskriver Cuba krisen og virkningen af samme.
Få læst de tre breve til dette modul, hvis I ikke allerede har læst dem. Opgave + breve
Oplæg fra grupperne i dette modul - vi ser om vi kan nå alle, men ellers snupper vi de sidste fredag.
Evt. et gruppeoplæg + Juleafslutning - vi spiller Timeline og laver julequiz
Arb.seddel til modulet
Tidslinje 1945-2024
Læs Våbenkapløb og terrorbalance | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - tag ikke noter. I skal bl.a. arbejde med teksten og lave en tidslinje i modulet
Læs Sovjetunionen må opgive våbenkapløbet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Læs Hvem havde ansvaret? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv - nåede I lektien sidst tjek da jeres noter - ellers læs lektien.
Læs Revisionisterne | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Nåede I ikke arbejdsspg. fra i mandag, tjek da modulet og arbejdssedlen punkt 3.
Læs artiklen der kommer med 5 mulige forklaringer p den kolde krigs afslutning
Udfyld skemaet med de 5 forklaringer
Oplæg i Matrix om den historiografikse ansvarsplacering - oplæggene skal være klar til modulet - I får 10 min. til at forberede og går derefter ud i Matrix-grupper. Derefter ser vi på forklaringer på den kolde krigs afslutning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
10. Dansk udenrigspolitik efter 1945
Forløb med fokus på udviklingen i dansk idenrigspolitik fra 1945 til i dag - fokus på perioden omkring og lige efter 2. verdenkrig samt skiftet til en aktivistisk udenrigspolitik efter den kolde krigs afslutning. Afslutningsvis undersøges den nuværende danske udenrigs- og sikkerhedspolitik, set i lyset af Ukraine krigen og Trump, kort.
Materiale:
Historieportalen - Forløb: Danmark i verden – kold krig, EU, og aktivisme (fra 1945- i dag)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1764
https://historieportalen.systime.dk/?id=1765
https://historieportalen.systime.dk/?id=1766
https://historieportalen.systime.dk/?id=1767
http://historieportalen.systime.dk/?id=1768
https://historieportalen.systime.dk/?id=1769
(uddrag)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1782
https://historieportalen.systime.dk/?id=1784
https://historieportalen.systime.dk/?id=1785
https://historieportalen.systime.dk/?id=1798
https://historieportalen.systime.dk/?id=1799
https://historieportalen.systime.dk/?id=1800
https://historieportalen.systime.dk/?id=1801
https://historieportalen.systime.dk/?id=1802
https://historieportalen.systime.dk/?id=1803
https://historieportalen.systime.dk/?id=1804
Afsnittene: Skærpet kold krig og oprustning, Fodnotepolitik, Murens fald og aktiv internationalisme i militære klæder er uddrag fra:
https://danmarkshistorien.dk/perioder/globale-tider-efter-1973/udenrigspolitik-fra-kold-krig-til-ny-europaeisk-og-global-uorden
Afsnittet: Dansk udenrigspolitik i dag og i fremtiden
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=157
FIlmklip:
Leoparderne i Tusla
https://www.youtube.com/watch?v=WyreKwkEwJA
Krigskampagnen, 2013
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/krigskampagnen
Den kolde krig i Danmark:
https://danmarkshistorien.dk/open-online-course/lektioner/lektion-9-globale-tider-efter-1973/5-udenrigspolitik-fra-kold-krig-til-ny-europaeisk-og-global-uorden
Kilder:
Kildekritisk undersøgelse med fokus på samarbejdspolitik, modstandskamp og historiebrug:
Ole Bjørn Kraft (konservativ) tale om kommunistloven, 20.8.1941
Statsminister Vilhelm Buhls (soc.dem) antisabotagetale 2.9.1942
Illegal tegning af Herluf Bidstrup, 1943.
Anders Fogh om Samarbejdspolitikken, 29.8.2003
Hans Kirchhoff: Fogh dæmoniserer historien, 16.10.2003
”Operation Bøllebank”, 29. april 1994 i Militærhistorie, 28/10/2013.
DEN PERFEKTE OPERATION - ELLER ET HAV AF FEJL? 16. april 2017 Politiken
Krigsudredning: Efterretninger blev strammet, og centrale oplysninger holdt tilbage (Uddrag)
5. februar 2019
Information.dk
Bo Elkjær
Martin Burcharth: Arven fra Irak I - Information 19. marts 2013
Indhold
Kernestof:
Download Kompendium_DK efter 1945_Udenrigspolitik_2025.pdf og læs s.2-6 - fokus især på neutralitetspolitikken, tilpasningspolitikken og samarbejdspolitikken - tag ikke noter
Opgave - laves i modulet
Kildekritisk opgave til modulet
Download Kompendium_DK efter 1945_Udenrigspolitik_2025.pdf og læs s.2-5 - fokus især på neutralitetspolitikken, tilpasningspolitikken og samarbejdspolitikken - tag ikke noter
SWOT analyse - Danmark efter krigen
Læs Kompendium_DK efter 1945_Udenrigspolitik_2025.pdf s.7-11 - Fokus på Danmarks vælgen side i den kolde krig
Arb.seddel til dansk udenrigspolitik ca. 1940-1991
Ingen lektier medmindre I ikke nåede SWOT analysen fra sidst - SWOT analyse
Operation Bøllebank - arbejdsseddel - laves i modulet
Læs Kompendium_DK efter 1945_Udenrigspolitik_2025.pdf s.18-21 - Især fokus på Danmarks deltagelse i Jugoslavien.
Arb.spg til dokumentaren "Krigskampagnen", 2013
Ingen lektier - vi samler op på Operation Bøllebank og ser dokumentar
Arb.spg. Krigsudredningen 2019
Læs Kompendium_DK efter 1945_Udenrigspolitik_2025.pdf s.22-26 - til afsnittet Arabisk forår - mere krig i Mellemøsten - fokus på Irak-krigen (det politiske spil) og Afghanistan - den gode krig
Skim noterne til Irak-krigen (som er koblet med dokumentaren vi så)
Opgave
Arb.spg. til brug i modulet
Artikel til brug i modulet
Læs Kompendium_DK efter 1945_Udenrigspolitik_2025.pdf s.28-31 - fokus på de 6 forhold der spiller ind på dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik i 2020'erne (før Ukraine-krigen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
11. Romerriget - fra republik til kejserrige
Forløbet omhandler Romerrigets udvikling fra republik til kejserrige – hovedfokus på Roms forfatning og sociale struktur, samt årsager til republikkens fald og overgangen til kejserrige. Oversigtsforløb over kejserriget og det vestlige romerriges fald.
Ialt ca. 50 ns.
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden før ca. 500
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (struktur vs. aktør)
Tekster:
Verden før 1914, systime – se links ved de enkelte moduler
Der findes fire historiske epoker, som minder skræmmende meget om vores nutid – Romerrigets fald er den anden, Information 18. marts 2017
Kilder:
Polyb: Om Romernes forfatning – Carlsen, Jesper: Romerriget, systime 2001 s.17
Polyb: Om romernes mod i den 3. puniske krig
Augustus' politiske testamente, år 14 - Fra: Aase Bay, Det romerske kejserdømme indtil 180 evt., 1970, s. 20-22
Tacitus: Annales (Årbøgerne) om Augustus' overtagelse af magten -
https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/romerriget/kapitel-6?resource=9fb2bd2d-ee5c-4cd5-85ee-72b4545419ba
Cassious Dio om Marcus Aurelius og dennes syn på sin søn (engelsk uddrag) - http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Cassius_Dio/72*.html
Skema The Constitution of the Roman Republic
Skema Patroni/Clientela system
Diverse billeder og kort over Romerrigets udvikling, dets vejnet, arkitektur mv.
Stills fra Leni Riefenstahls film Olympia, 1938 til sammenligning med filmen Gladiators præsentation af Rom
Indhold
Kernestof:
Opgaver i modulet
Læs Intro - 2. Romerriget | Verden før 1914 - i dansk perspektiv - vi arbejder med både lektie + kildeuddrag i modulet
Læs Den tidlige bystat ÷753 til ÷300 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv - fokus på patriciere og plebejere, samt senat, embedsmænd og folkeforsamling.
Læs Den politiske kamp | Verden før 1914 - i dansk perspektiv - minus grå kildebokse - fokus på den politiske kamp, det nye sociale hierarki, samt Patron-klient systemet.
Opgaver - laves i module i rækkefølge
Blev I ikke færdig med arbejdsspørgsmålene er det også en del af lektien til modulet. Roms ekspansion
Læs Rigdom og slaver forandrer samfundet | Verden før 1914 - i dansk perspektiv - (minus grå kildebokse) tag ikke noter - bare læs - I skal arbejde med teksterne i modulet.
Læs Republikkens undergang ca. ÷107 til 14 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (minus grå kildebokse)
Ingen lektier - I arbejder selv i modulet med opgaverne nedenfor
Nåede I ikke arbejdsspørgsmålene til Marius' hærrefrom og Cæsars magtovertagelse kan I lave dem i modulet
Læs Augustus – den første "Cæsar" | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (minus kildebokse)
Opgave der laves i modulet
Kejserriget efter Augustus' død
Ingen lektier udover hvis I ikke fik lavet opgaverne nedenfor i modulet før påske.
Marius' hærrefrom og Cæsars magtovertagelse
Kejserriget og Kejser Augustus’ styre:
Opgave - Romerrigets sammenbrud (laves i modulet)
Begreber og tidslinje - en opsamling
Læs Kristendommens sejr | Verden før 1914 - i dansk perspektiv - tag ikke noter - I skal arbejde med teksten i modulet inden vi slutter af med en opsamling på forløbet.
Læs Folkevandringerne opløser riget i vest | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Tjek modulmapperne på Google drev - tjek jeres opsamlingsark fra sidst, så I har styr på begreber og begivenheder. Øvelsen er individuel og I må gerne tilgå noter og tekster, men selvfølgelig ikke bruge AI. Romerriget - fra republik til kejserrige
Tjek og læs om eksamen i historie og kildekritik
Hvis det er nødvendigt kan I læse op på kildekritikken her - Tjek nr.1-4
I arbejder med kildesættet på C-terassen - vi mødes i N02 i starten af modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564556220", "T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564556220", "H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564556220" }