Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Benjamin Kristensen, Stine Jessen-Holm
Hold 2022 HI/m (1m HI, 2m HI, 3m HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0. Epidemier - Introforløb
Titel 2 1. Vikingetid og middelalder
Titel 3 2. DHO: 1960'erne-1970'erne -del 1 af DK efter 45
Titel 4 3. Imperialismen og 1. VK
Titel 5 4. Europa og verden ca. 1300-1600
Titel 6 5. USA 1600-1914
Titel 7 6. Mellemkrigstiden
Titel 8 7. Romerriget
Titel 9 8. Den kolde krig
Titel 10 9. Danmark efter 1945 - del 2
Titel 11 10. Afkoloniseringen
Titel 12 11. Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0. Epidemier - Introforløb

Forløbet har fokus på introduktion til og grundlæggende arbejde med historiske kilder. Hvordan læser man en historisk kilde? Hvor mange oplysninger kan man hente fra den? Hvilke forskelle og ligheder er der mellem forskellige epidemier i forskellige perioder?

Samlet omfang: Cirka 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Vikingetid og middelalder

FOKUS:
Forløbet har fokus på centrale emner i vikingetiden, statsdannelse, togter og tro på overgangen mellem vikingetid og middelalder. Her har vi arbejdet med brud og kontinuitet. I forhold til middelalderen har der været fokus på samfundsstrukturer og religionens betydning.

FAGLIGE MÅL:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

KERNESTOF:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

MATERIALE:
- Danmarkshistorien.dk er flyttet og links i Lectio er døde. Jeg har genfundet links til det meste onlinemateriale og sat dem ind her:

Fremstillingsstof
Larsen, H. B. og Smitt, T. "Danmarkshistorisk oversigt", Systime 2006-2007 s. 7-17

Vikingetiden 790-1050 - https://web.archive.org/web/20250122011741/https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-790-1050
Vikingetidens forudsætninger og begyndelse - https://web.archive.org/web/20250121120210/https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-790-1050/vikingetidens-forudsaetninger-og-begyndelse
Kongelig politik - https://web.archive.org/web/20241103182913/https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-790-1050/kongelig-politik
Folk og fæ - https://web.archive.org/web/20241004210006/https://danmarkshistorien.dk/perioder/gamle-periodekapitler/folk-og-fae  
Krig og tro - https://web.archive.org/web/20241004211445/https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-790-1050/krig-og-tro

Miniforedrag - Introduktion til vikingetiden, 790-1050, danmarkshistorien.dk - https://www.youtube.com/watch?v=154AP4z7VoA
Miniforedrag - danernes oprindelse ifølge de skriftlige kilder, danmarkshistorien.dk - https://www.youtube.com/watch?v=xGsTzGNuRt4
Mysteriet om palisaden - danmarkshistorien.dk - https://www.youtube.com/watch?v=QQ2hrzv-Q8U,
Miniforedrag - Danmarks oprindelse, danmarkshistorien.dk - https://www.youtube.com/watch?v=4wVl-jiRr94

Artikel: 7 middelalderlige mesterværker, ALT om historie s. 42+ s. 47
Tekst: Et middelaldermenneske - Frans af Assisi

Samlet omfang: Cirka 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Imperialismen og 1. VK

FOKUS:
Todelt forløb med 1)Imperialismen her fokus på årsager til og konsekvenserne af med tråde til nutiden 2)Optakt til 1. verdenskrig, krigens årsager, forløb og fredsaftalen.

FAGLIGE MÅL:
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

KERNESTOF:
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• globalisering

ØVRIG MATERIALE:

Kilde: Sir Charles Dilke: Et større Storbritannien, 1868, her fra Verden efter 1914
Kilde: R. Kipling, Hvid Mands Byrde, 1899
Kilde: Diverse tabeller over stormagternes styrkeforhold, https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/?id=p439
Kilde: Kansler Bethmann-Hollwegs program 9. september 1914, https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/?
id=c314
Kilde: Wilsons 14 punkter 1918
Kilde: Versaillesfreden, 28. juni 1919 (Uddrag)

Dokumentar: Den hvide konge, DR2 2005 (52 min)
Dokumentar: Apokalypsen - Første verdenskrig ( 3 ) - Helvede, DR2 04-09-2017 (0-25 min)

Artikel: Claus Bryld, Kronik: Findes imperialismen?, 27. februar 2006 Information Side 16 / 17 (opinion)
Artikel: Flemming Ytzen, Debat: Debat: Et opråb til vore historielærere, 9. august 2018 Politiken
Artikel: Modstræbende ser Belgien sin blodige fortid i øjnene Berlingske, 22. december 2019

Youtube: Imperialism: Crash Course World History #35,
Youtube: Who Started World War I: Crash Course World History 210

Omfang ca. 70 sider  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Europa og verden ca. 1300-1600

FOKUS:
Kort gennemgang af middelalderens Europa efterfulgt af renæssance, reformation og de store opdagelser. Fokus på årsagerne til den europæiske ekspansion samt konsekvenser for de folkeslag europæerne mødte samt for de europæiske samfund.

FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

KERNESTOF:
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

ØVRIG MATERIALE:
Kilde: John af Salisbury om mennesket (ca. 1120¬1180)
Kilde: Pico della Mirandola, 1488 om renæssancemennesket
Kilde: Portugiserne kommer til Indien i 1498, P. C. Willemoes Jørgensen, De Store
Opdagelser, 1974, s.54¬-61
Kilde: Columbus dagbog ”Columbus finder Cuba, 1492”

Youtube: Florence and the Renaissance: Crash Course European History #2
Youtube: The Renaissance: Was it a Thing? - Crash Course World History #22
Youtube: The Age of Exploration: Crash Course European History #4

TV: Den sorte skole - Reformationen, DR2
TV: The Story of US - afsnit 1, DR2

Artikel: Fortidens helte bliver til nutidens skurke, når historiens hjul drejer, Berlingske, 10. juni
2020 (Uddrag)

Omfang ca. 60 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 5. USA 1600-1914

FOKUS: USA's historie fra koloniseringen til første verdenskrig. Oplysningstiden, den amerikanske revolution, amerikansk historisk identitet, slaveri, industrialisering, borgerkrig og genopbygning

FAGLIGE MÅL:
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

KERNESTOF:
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• politiske og sociale revolutioner


ØVRIG MATERIALE:
Kilde: Hobbes om naturretstænkningen
Kilde: Uafhængighedserklæringen 4. juli, 1776
Kilde: USA's forfatning, 1787 (Uddrag)
Kilde: FL. Olmsted om forholdene på en plantage i Syden, 1852 fra Grubb "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig" s. 23-27
Kilde: Diverse statistik om bomuldsproduktion og slaveri fra Grubb "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig"
Kilde 4: Auktionsplakat fra South Carolina, 1833

TV: The Story of US - del 4, DR2 (Optakten) (fra 29:40-44:00)
TV: The Story of US - del 5 (Borgerkrigen) (00:00-44:00)

Youtube: The French Revolution ("Bad Romance" by Lady Gaga), Historyteachers
Youtube: The French Revolution: Crash Course World History #29
Youtube: Slavery - Crash Course US History #13
Youtube: Mr. Byrd “Enlightenment Thinkers”
Youtube: War & Expansion: Crash Course US History #17


Kort: Vox.com: 37 kort som kan forklare den amerikanske borgerkrig, https://www.vox.com/2015/4/14/8396477/maps-explain-civil-war

Omfang s. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Mellemkrigstiden

FOKUS:
Forløb om mellemkrigstiden med fokus på kommunismen (Sovjet) og nazismen samt årsager til holocaust. Den russiske revolution, udviklingen af det kommunistiske samfund, Weimarrepublikken samt Hitlers vej til magten.  

FAGLIGE MÅL:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

KERNESTOF:
• politiske og sociale revolutioner
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling

ØVRIG MATERIALE:
Kilde: Lenins 'aprilteser', 1917 https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=387
Kilde: Ordre om massehenrettelser 1937https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=365
Kilde: Keynes: Freden og dens økonomiske følger, Bender og Gade, "Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919­-1945" s. 15-17
Kilde: General Ludendorff_ De nye magthavere underskrev kapltulatlonen,_Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919_1945_ s. 20_23
Kilde: Stefan Zweig_ Inflationen, _Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919_1945_ s. 27_28
Kilde: Tabeller over inflationen, _Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919_-1945_ s. 27
Kilde: Hitler om racelæren, 1925-27 fra Mein Kampf https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Kilde: Nazistpartiets program 1920
Kilde: Lov til beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære af, 15. september 1935
Kilde: SS-soldat fra udryddelseslejren Sobibor forsvarer sine gerninger.
Kilde: Diverse tabeller om det militære styrkeforhold https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=300

Artikel: Tysk domstol stadfæster dom til kz-sekretær, DR.dk 20. aug 2024, https://www.dr.dk/nyheder/udland/tysk-domstol-stadfaester-dom-til-kz-sekretaer

Dokumentar: Apokalypse: Stalin - afsnit 1 | 52 min, DRTV 24.06.2017
Dokumentar: Hitlers vej til magten ( 1 ) - truslen, DRKultur 1. september 2014
(55 min)

Youtube: Russian Revolution and Civil War: Crash Course European History #35
Youtube: How Stalin starved Ukraine, Vox.com
Youtube: History Matters, Ten Minute History - Mussolini and Fascist Italy (Short Documentary)
Youtube: The Holocaust,Genocides, and Mass Murder of WWII: Crash Course European History #40

Omfang ca. 80 sider  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Romerriget

FOKUS:
Fokus på romernes ekspansion, det politiske system i republikken, overgang fra republikken til kejsertiden samt det Vestromerske riges fald

Forløb med fokus på tiden før år 500

FAGLIGE MÅL:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

KERNESTOF
Antikkens samfund
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Historiebrug og formidling

ØVRIGT MATERIALE:
Kilde: Polyb om Roms forfatning (uddrag)
Kilde: Polybios om romernes tapperhed
Kilde: Plutarch - Om opretholdelse af disciplin
Kilde: Augustus' politiske testamente, år 14
Kilde: Kelsos kritiserer kristendommen, ca. 178-180
Kilde: Porphyrios: Mod de kristne, ca. 270

Artikel: Gladiatorer på mode igen,  28. maj 2000 Jyllands-Posten

Tekst: Romerrigets undergang s. 82-85 i Helles, Romerriget, Columbus 1987

Film: Gladiator, 2000
Video: Jesper Carlsen: Hvorfor vandt Rom altid sine krige? https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=521&L=0
Youtube: The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
Youtube: Fall of The Roman Empire...in the 15th Century: Crash Course World History #12

Podcast: Kongerækken hos Politiken Historie, 10. nov. 2018 - Antikkens Rom #13: Alt gik galt for Rom
i 200-tallet (25 min)

Kort: https://orbis.stanford.edu/ - Google Maps for Romerriget


Det læste materiale i i-bogen ”Verden før 1914” svarer til s. 37-66 i papirudgaven af Verden før 1914 (2014)
Samlet omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Den kolde krig

FOKUS:
Fokus på den kolde krigs start samt opfattelser af den kolde krig

FAGLIGE MÅL:
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

KERNESTOF:
• historiefaglige teorier og metoder.
• historiebrug og -formidling
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

ØVRIG MATERIALE:
Kilde: Præsident Trumans tale til Kongressen, 12. marts 1947 (Trumandoktrinen)

Kilde: Tabeller: Befolkningstal i de to blokke https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=200
Kilde: President Ronald Reagan - "Evil Empire" Speech https://www.youtube.com/watch?v=do0x-Egc6oA
Kilde: Overvågningsfoto fra amerikansk fly november 1962
Kilde: Amerikansk TV-klip fra Kennedys tale, 22. oktober 1962
Kilde: Ministerpræsident Khrusjtjov til Kennedy 27. oktober 1962
Kilde: Reaktion på Kennedys tale. Udtalelser fra danske medier 5
Kilde: Kort - Warsawapagten og NATO 1990 og 2019

Artikel: ekspert-sammenligner-den-nuvaerende-atomtrussel-med-koldkrigens-moerkeste-timer
, DR.dk https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-sammenligner-den-nuvaerende-atomtrussel-med-koldkrigens-moerkeste-timer
Artikel: Putin: Rusland har ret til at ramme lande hvis våben bruges mod os, Jyllandsporten 21. november 2024 https://jyllands-posten.dk/international/ECE17664151/putin-rusland-har-ret-til-at-ramme-lande-hvis-vaaben-bruges-mod-os/

Dokumentar: Den kolde krig (2) - Jerntæppet 1945-47, DR2 31.10.2006
Film: Thirteen Days, år 2000

Youtube: The history of the Cuban Missile Crisis - Matthew A. Jordan, Ted-ed
Youtube: USA vs USSR Fight! The Cold War: Crash Course World History #39

Nukemap: https://nuclearsecrecy.com/nukemap/



Projektarbejde med fremlæggelser:
1. McCarthyisme (Witch hunt)
2. Berlinblokade (The Berlin Blockade eller The Berlin Airlift), Berlinmuren bygges (The
Berlin Wall)
3. Koreakrigen
4. Rumkapløbet (The Space Race)
5. Vietnamkrigen
6. USSR ́s invasion af Afghanistan
7. Glasnost og Perestrojka

Omfang ca. 50 sider 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Danmark efter 1945 - del 2

FOKUS:
Overbygning på DHO-forløbet om Danmark i 60'erne og 70'erne. Rammen er udvidet til hele efterkrigstiden og det danske samfund. Fokus på den økonomiske og politiske udvikling herunder velfærdsstatens. Indlæg om historiebrug i forbindelse med Historien om Danmark afsnit 10

FAGLIGE MÅL:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie – dokumentere viden om forskellige samfundsformer

KERNESTOF:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling

ØVRIG MATERIALE:
Tekst: Diverse korte uddrag af debatten vedrørende "Historien om Danmark - afsnit 10"

TV: Historien om Danmark, DR1 afsnit 10 24-59 min
TV: Fra vugge til grav afsnit 5 (30 min) DR2
TV: Husker du - highlights fra 70'erne, DR2 14-10-2012 (Første 25 min) - Bl.a. om jordskredsvalget
TV: Atombomberne over Danmark, DR2 11. nov 2020 (30 min)

Kilde: Vi tjener mere, Billed­Bladet 1958 her fra Frederiksen, Peter m.fl. “Grundbog til Danmarkshistorien”, Systime 2006
Kilde: Mogens Lykketoft om velfærdsstaten, https://danmark.systime.dk/?id=852
Kilde: Vejen Frem - Socialdemokratiets partiprogram 1961 - https://danmarkshistorien.lex.dk/Vejen_Frem_-_Socialdemokratiets_partiprogram_1961
Kilde: Uddrag af familien lever - interview foretaget af Kirsten Auken i 1954
Kilde: Arbejdsstyrkens erhvervsmæssige sammensætning i procent, Statistisk Tiårsoversiget 1979
Kilde: "En kvindes dag": Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 1975

Artikel: Tidslinje - Seks krige på tre årtier forandrede Danmark, https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/krig-tre-aartier

Omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Afkoloniseringen

FOKUS:
Afkoloniseringen med fokus på Afrika og spørgsmålet om hvorfor Afrika syd for Sahara har så svært ved at indhente resten af verden

FAGLIGE MÅL:
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

KERNESTOF:
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• globalisering
• historiefaglige teorier og metoder.

ØVRIG MATERIALE:

Kilde: FN-pagten om ikke-selvstyrende områder, 1945
Kilde: Tanzanias præsident, Joseph Nyerere, om ny-kolonialisme, 1970
Kilde: Harry Magdoffs centrum­periferi teori, 1969 fortolket af Gregers Friisberg http://www.gf.dk/verdsyst.htm
Kilde: Koloniens Kenyas skatteindtægter 1934
Kilde: Diverse tabeller fra Ibogen "Verden efter 1914" vedrørende økonomiske og sociale forhold i Afrika

Artikel: THORKILD KJÆRGAARD, Debat: Afkoloniseringen var en historisk katastrofe Politiken | 03.01.2016

Youtube: P3-Essensen ”Hvorfor vil Grønland løsrive sig fra Danmark?” https://www.youtube.com/watch?v=4jMJRkarzyM
Dokumentar: Tyveriet af Afrika, DR1 25.11.2012

Statistik: https://www.gapminder.org
Statistik: https://www.globalis.dk/Statistik#group-by-letter

Omfang ca. 60 sider 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Opsamling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer