Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lars Husegaard, Marianne Stolberg Yates
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis - Køn og idræt
Titel 2 Rytmisk opvarmningsprogram
Titel 3 Basketball
Titel 4 Fodbold for alle
Titel 5 Moderne dans
Titel 6 Springgymnastik og gymnastikkens historie
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Ultimate # 1
Titel 9 Ultimate # 2 (fortsat)
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Dans gennem tiden
Titel 12 Kampsport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis - Køn og idræt

Vi arbejder med boldspillenes opbygning og rammernes betydning for at der kommer flow i et spil.
Vi diskuterer løbende, om der er særlige rammer indenfor boldsport der tiltaler bestemte køn. Måske disse grænser er mindre tydelige i dag end tidligere.

Forløbet kører over 2 perioder (indledning i studieretningsopstarten og igen efter vinterferien).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmningsprogram

Dette forløb handler om samspillet mellem musik og bevægelse.
Forløbet har specielt fokus på rytmisk opvarmning, med særligt fokus på svingserien. Vi arbejder sideløbende med opvarmningsprogrammerne med en svingserie til Elephant af Mads Langer.

Eleverne skal i grupper sammensætte et opvarmningsprogram.
De skal desuden begrunde det, formidle det og evaluere det. I den forbindelse er følgende faglige elementer i fokus:

- Musikforståelse. Musikkens udtryk, rytme og tempo skal fungere sammen med opvarmningsøvelserne. At kunne identificere musik som appellerer til førende, markerede og svingende bevægelser.

- Rytme og takt. Hvordan finder man tempoet i et stykke musik? At kunne finde 1-slaget og at kunne kende forskel på 3/4 og 4/4.

- Opbygning og øvelsesvalg. Hvordan sammensættes et opvarmningsprogram og hvilken progression er hensigtsmæssig?

- Kropsbeherskelse, bevægelseskvalitet og instruktion i øvelserne.

- Teorien bag opvarmningsprogrammet: Hvad er opvarmningens gavnlige virkning?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball

Fælles eksamensforløb (alle idrætshold)

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter.
Fra midten af forløbet inddrages taktiske elementerne samt små :
- ”løb i det tomme rum”
-  at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tog udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.

Vi arbejder med = HVAD SKAL JEG KUNNE
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen) - fokus har været på afsættet mere end at score.
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder - triple-threat
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb. Fokus har været på: V-cut give & go samt backdoor.
- Taktisk forståelse af spacing.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre samt brugen af spacing.

Der er udelukkende arbejdet med 3 mod 3 på én kurv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold for alle

Tekniske færdigheder:
Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
Dækning af egen bold.
Skud med inderside.

Taktiske færdigheder
Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
Formationer og positioner på banen.
Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
Forståelse for og udførelse af:
Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
Defensivt arbejde med højt og lavt pres.

Teoretisk
Hvad er sundhed?
Hvorfor er mental og psykisk sundhed også vigtigt?
Hvordan står det til med sundheden i Danmark?
Hvilken betydning har motion for at udvikle livsstilssygdomme?
Hvordan er fodbold organiseret i Danmark (DGI, DIF, selvorganiseret)?
Hvilke arbejdskrav er der til en fodboldspiller?

Normalsider: 10
4 af disse sider går igen i henholdsvis "Moderne dans" og "grundtræning".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Moderne dans

Forløbet "Moderne dans" tager udgangspunkt i Labans bevægelseslærer. eleverne vil arbejde teoretisk med den moderne dans' historie og idégrundlag, og vil ligeledes blive introduceret til forskellige udtryk i moderne dans i for af forskellige videoer.
I forløbet vil der blive arbejde med takter og rytme i musikken, og de forskellige grundbevægelser inden for moderne dans, herunder floorwork. Gradvist vil de arbejde mere og mere kreativt og ekspressivt vha. af henholdsvis "Mobil-dansen" og "CPR-dansen". Forløbet vil slutte med et lille projekt hvor eleverne i grupper skal lave en ekspressiv dans af ca. 2 minutters varighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Springgymnastik og gymnastikkens historie

Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne for gymnastikkens udvikling og historie, dels for basale gymnastiske bevægelser.
Forløbet starter med et vue på Gymnastikkens historie - hvor henholdsvis drenge og piger laver en serie fra 1860'erne-1870'erne.
Herefter vil der være fokus gulvøvelser såsom hovedstand og håndstand. Derudover vil der være fokus forlæns- og baglæns ruller, flyverulle, håndstand-rulle og vejrmøller.
Eleverne vil ligeledes blive præsenteret for hovedspring, forlænssalto og araberspring.
Hvad skal jeg kunne:
- Kropsspænding
-Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand og håndstand (m. modtagning.
-Vejrmøller og araberspring
- opspring i trampolin eller springbræt
- hovedspring og forlænssalto
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pickleball

I forløbet vil I blive præsenteret for de forskellige tekniske og taktiske aspekter af spillet. I forhold til teori vil vi fokusere på vigtigheden af at dyrke sport langt op i årene, og vi vil diskutere hvorfor pickleball er så godt et spil for ældre mennesker.

Hvad skal jeg kunne:
- Kende slagene serv, grundslag /returnering, dink, dropshot, lob, flugtning og Smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugting og dropshot (forhånd og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor der er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ultimate # 1

Formålet med ultimateforløbet er grundlæggende indføre eleverne i de vigtigiste elementer af ultimate spillet. I vil blive introduceret for de basale kasteteknikker dvs. baghånd, forhånd og hammerkast. Desuden vil I blive introduceret for basale gribeteknikker. Gradvist vil der bygges mere på, således den taktiske forståelse bliver bedre. Især i forhold til angrebsspillet vil der blive arbejdet med V-stack, H-stack og Split-stack. Forsvaret vil blive en integreret del i de øvelser som laves.

Hvad skal jeg kunne?
- Beherske baghåndskastet til makker 5-10 meter væk med god præcision.
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Beherske diverse gribeteknikker (pincet og pandekage)
- Udvise spilforståelse i forhold til ”Tomme rum” og evne til at gøre sig spilbar
- Udføre cut under modtagelse af disk
- Kendskab til diverse taktiske elementer af spillet (v-stack, h-stack, split stack)
- Kendskab til de basale roller på et ultimatehold (Handler og cutter)
- Kendskab til spillets basale regler og ”spirit of the Game”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt

Forløbet skal gøre eleverne i stand til at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsforløb. Forløbets faglige mål er: at udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for samt anvende relevant fysiologisk teori.

Omdrejningspunktet for den praktiske del af projektet er at forbedre din præstation ved en modificeret udgave af politiets optagelsesprøve, som består af 5 delprøver: En løbetest (= coopertest, 12 min.) der tester kondition. Og 4 indendørs tests: stående længdespring, kropshævninger, hurtighedstest og armstrækkertest.

I en evt. eksamenssituation vil du skulle komme med en træningsplan (= modultræningsplan), der træner både konditionen (ift. coopertesten), og styrke og anaerobe elementer ift. de dele af prøven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dans gennem tiden

I dette forløb er det tanken at se på udtryks- og bevægelsesformer inden for dansen i historisk tid. Således vil vi starte med at arbejde med Les lanciers som en danseform der repræsenterer en gammel danseform, med meget eksakte og nøje indstuderede trin, som vil stå som kontrast til hip hoppen, der i sit udtryk er mere frit og hvor enhver bevægelse ret beset kan have sin berettigelse, så længe den har et "fedt" udtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kampsport

Forløbet tager udgangspunkt i boksning og de grundslag som hører sig her til. De slag som der vil blive arbejdet med er: Jab, cross over (1-2), hook og uppercut. Disse forskellige slag vil blive øvet teknisk hver for sig og i kombination. Udover slagkombinationer vil eleverne blive introduceret for knæ og lowkick, som en del af deres repertoire, hvilket også vil blive kombineret med slagteknikerne.
Rent teoretisk vil eleverne opnå viden om de forskellige kampsportsstilarter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer