Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Bechmann Parkegaard
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Igennem forløbet skal du blive fortrolig med de forskellige boldspilsfamilier, deres ligheder og forskelle samt blive indført i almen boldspilsteori.
Hvad skal du kunne efter endt forløb:
- indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller bestemt målgruppe
- Udvikle, afprøve, justere og evaluere et nyt boldspil
Fra Yubio er læst afsnit 10.2.1, 10.2.2, 10.2.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
BASKET
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen) -
Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible med sin "gode" hånd (kigge op imens) og have kendskab til at drible med den anden hånd
- jump stop og pivotering
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
Taktisk forståelse af cuts og udførelsen af et v-cut, backdoor og give and go
Taktisk forståelse af ideen i opstilling i både forsvar og angreb i 3.3 - har arbejdet både med zone- mandsforsvar
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Har kendskab til regler 3:3
Der spilles 3.3
FØLGENDE ER LÆST: video angående cutting ( V-cut, L.cut og Backdoor), Yubio C+B 535-544, kapital 12 Basic 2 Afleveringer, 12.B9 Standsninger, video How to shoot a Lay-up, Yubio C+B 564-568 ( kan du score), vido om fundamentals of shooting, video how to defend the ball-handler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning og rytmik 1
Formålet med dette forløb er først og fremmest at give eleverne indblik i de grundlæggende ideer bag opvarmningen. Her her der specifik været fokus på de præstationsforbedrende og skadesforebyggende effekter af opvarmningen, samt på den funktion opvarmningen har på idrætsudøvernes mentale parathed. Indledningsvis er disse teoretiske overvejelser præsenteret for eleverne samt der er lavet et forsøg angående opvarmningsbetydning.
Det andet formål er at introducere eleverne for den aktive anvendelse af musik i forbindelse med opvarmningen. Her får de en forståelse af, hvordan musikkens opbygning kan anvendes, samt hvordan man finder ud af, om et givent musikstykke er velegnet til en bestemt del af opvarmningsprogrammet.
Eleverne bliver præsenteret for et færdigt opvarmningsprogram samt hvordan en sang tælles.. Herefter får de til opgave at lave deres eget rytmisk opvarmningsprogram i tildelte grupper, hvor der er en særlig fokus på svingserien. Derudover skal de præsentere deres opvarmningsprogram for deres medstuderende. I hele den selvstændige proces vil eleverne været tvunget til at reflektere over musikkens sammenspil med bevægelserne, samtidig er det nødvendigt at reflektere over deres instruktion over for gruppen af medstuderende. De deltagende medstuderende vil igennem opvarmningsprogrammerne arbejde med kropsbevidsthed, musikforståelse og bevægelser til musik.
Elever der ikke kan deltage i opvarmningen får til opgave at vurdere idrætsprogrammerne ud fra en række forskellige parameter, så som: passer musik og bevægelser sammen i forholdet til musikkens tempo, valg af øvelser og fremvisning. Disse elever bliver til dels styrende i den efterfølgende evaluering af opvarmningsprogrammet .
Yubio C+B (2022): 1241-1242, side 71-72, afsnit 30.4 og 30.5, udlevering af teknik-hop-og-fejesving
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Mål med forløbet:
Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
Udføre et cut og modtage discen
Pivotere og aflevere discen under pres
Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige, slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt - dog opgives double som kamp
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv og returnering i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal have indesko på
-
210.Teknik 2 - Forhåndsslag
-
210.Teknik 3 - Baghåndsslag
-
210.Teknik 4 - Serv
-
Regler og begreber til Pickleball
-
Forskellige salg i Pickleball
-
Materiale holdet: Bertram og Chika
-
Teknik 5: Dink. Dinks er små korte bolde, der på grund af reglen om køkkenet og ”the non-volley zone” ikke må flugtes på. Når bolden rammer banen, må man gerne træde ind i køkkenet, men det er ikke en god ide at blive stående derinde, efter sl
-
Teknik 6: Flugtning. En flugtning spilles ofte med en let åben batvinkel. Udgangspunktet er typisk, at man står helt fremme lige bag køkkenlinjen med let spredte ben og battet holdt ved brystet. Der er derfor ingen bevægelse frem med benene, da
-
210.C3 Dink og offensivt lob
-
Materialeholdet: Olivia og Sofus D
-
Smash. Et smash er det mest aggressive slag, der findes, og det bruges fx, når modstanderen laver et for kort lob. Smashet minder en del om et clear/smash i badminton. Du skal starte med benarbejdet. Det handler om at komme på plads og stille sig
-
Serverækkefølgen i double. Ved duel nr. 1 har begge hold 0 point, og det servende hold har kun ét serveforsøg. Derfor starter man med at sige 0-0-anden (skrevet som 0-0-2). Spiller A og C starter begge i højre side og kaldes for førsteserverne. De f
-
Yubio - vores Idrætsbog
-
Afsnit
-
guide_acrobat_reader.pdf - til opsætning af bogen
-
Titel
-
Få repeteret regler og hvordan der tælles i kamp
-
Vi laver følgende: Serv-returnering
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Springgymnastik
Formålet med forløbet er et indblik i basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som tilpasses den enkelte niveau.Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises. Enten som isolerede øvelser , eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages
Hvad skal jeg kunne i dette forløb:
Kropsspænding
- forlænsrulle med strakte samlede ben samt baglænsrulle
- frøen, frøen til hovedstand ( evt med modtagning)
- håndstand ( evt med modtagning)
- Vejrmølle
- opspring i minitrampolin/springbræt ( to ben afsæt)
- Kunne modtage teknisk korrekt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/ partnere ( samt sikring)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lindy hop
Hvad skal I kunne i dette forløb med lindy-hop:
Færdigheder:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
Herunder at inddrage ’ bounce ’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
open position’
’ closed position’
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme)
At follow afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead .
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Follower under armen
Byt plads/ Pass by
Over åen /Cross the bridge
At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
Skating eller Mess around
Musikalitet
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
•
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
o Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Kendskab til laban
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball
Hvad skal jeg kunne:
Aflevering til makker 5-10 meter væk
modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
indgå i samspil med medspiller, mnes modstander presser
udføre et trækskud, hvor bolden løftes fra jorden
afslutte mod mål med og uden moderat pres fra modstander
kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler, kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm. træning. Der læses om maksimal iltoptagelse, træning af maksimal iltoptagelse og træning med høj intensitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564586477",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564586477",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564586477"
}