Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emil Spinner Heerwagen, Jonas Bjerre
|
Hold
|
2022 id/v (1v id, 2v id, 3v id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Tekniske fokusområder: Boldtilvænning og driblinger, standsninger, afleveringer, afslutninger, mand/mand forsvar, angrebstaktik.
Forløbet er et eksamensforløb, hvor der er fokus på følgende læringsmål:
Afleveringer: 2-hånds-brystaflevering, samt studsaflevering.
Driblinger: Driblinger med både den dominante og ikke dominante hånd.
Cross over driblinger. Enkelte har arbejdet med bag-om-ryggen og mellem-benene driblinger.
Standsninger: Jump stop og 1-2 standsning. Både efter dribling og modtaget aflevering
Cuts: V-cut og Backdoor cut
Skud og layup: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd.
Teoretisk forståelse: Basal forståelse for de mest almindelig regler i spillet. Skridtregel, fejl-regel, uderegel, pointregel.
Taktiske kompetencer: Boldspils-teoretiske principper såsom anvendelse af dybde og bredde. Placeringsevne både offensivt og defensivt. Det forventes, at eleven har kendskab til principperne om opfyldning og spacing i angrebet og om mand-mand forsvar og hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
Didaktisk fokuspunkter:
• Progression og regression (gentagelser af øvelser)
• Fokus på det færdige 3 vs 3 spil.
• Differentiering
Ekstra teori: Kapitlet "Kan du score", som omhandler spændingsregulering ved hjælp af copingstrategier.
Yubio idræt C+B side 534-545
Yubio idræts C+B side 564-567
Evaluering: Forløbsopsamling og rubrics.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogrammer
Opvarmning til musik er uvant for mange. Selv idrætsfagligt stærke elever er sjældent vandt til aktivt at anvende musik i opvarmningen. Hvis musik anvendes er det som regel som baggrundsmusik.
Formålet med dette forløb er først og fremmest at give eleverne indblik i de grundlæggende ideer bag opvarmningen. Her her der specifik været fokus på de præstationsforbedrende og skadesforebyggende effekter af opvarmningen, samt på den funktion opvarmningen har på idrætsudøvernes mentale parathed. Indledningsvis er disse teoretiske overvejelser præsenteret for eleverne, som I en fælles diskussion har overvejet, fx hvordan og hvorfor præstationsevnen stiger efter opvarmning.
Det andet formål er at introducere eleverne for den aktive anvendelse af musik i forbindelse med opvarmningen. Her får e en forståelse af, hvordan musikkens opbygning kan anvendes, samt hvordan man finder ud af, om et givent musikstykke er velegnet til en bestemt del af opvarmningsprogrammet.
Eleverne bliver præsenteret for et færdigt opvarmningsprogram. Herefter får de til opgave at præsentere deres opvarmningsprogram for deres medstuderende. I denne proces vil eleverne været tvunget til at reflektere over musikkens sammenspil med bevægelserne, samtidig er det nødvendigt at reflektere over deres instruktion over for gruppen af medstuderende. De deltagende medstuderende vil igennem opvarmningsprogrammerne arbejde med kropsbevidsthed, musikforståelse og bevægelser til musik.
Yubio C+B: side 988-994,1006-1008
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold og Teamteori
Teambold med fodbold som praktisk idræt.
I forløbet vil vi tage udgangspunkt i fodbold som teambold. Ifølge denne indfaldsvinkel er det afgørende for at lære at spille holdboldspillene, at eleverne er i stand til at fungere som et team, dvs. at de kan kommunikere og respektere hinanden og holdets fælles aftaler og målsætning samt acceptere deres roller på holdet.
De teamrelaterede kompetencer bruger vi som udgangspunkt for at kunne arbejde med grundlæggende tekniske og taktiske elementer i fodbold, idet såvel tekniske som taktiske færdigheder ikke alene bør betragtes som individuelle færdigheder, men som relationelle færdigheder, dvs. færdigheder som 2 eller flere personer besidder sammen.
Teori: teams, teambuilding, synergieffekt, Ringelmann-effekt, formelle og uformelle roller, opgave- og socialkohæsion.
De har desuden læst om hooliganisme. Hvilke mekanismer får folk til at være hooligan? Casuals, Ultras og roligans. Hvad kendetegner de forskellige fankulturer?
Faglige mål, tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
• Indersideafleveringer. Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
• Driblinger uden pres (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
• Dækning af egen bold.
• Afslutning med inderside
• Kendskab til korrekt udførelse af halvliggende vristspark
Faglige mål, taktiske og teoretiske færdigheder:
• Forståelse for hvad der er vigtigt for et team
• Kunne indgå i et team og vise relationelle færdigheder
• Vise spilbarhed og evnen til at kommunikere (herunder bandespil, overlap, modløb uden bold)
• Kunne forklare om hooliganisme
Litteratur: Yubio C+B version 2022
Spilles historie, regler og organisering. 492-498
Teamteori: 136-143
Hooliganisme:
Rubrics: 524
Dokument med sparketekniske fokuspunkter
Diverse youtubeklip med tekniske fokuspunkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Moderne Dans og Labans bevægelseslære
Moderne dans.
Formålet med dette forløb er:
At løfte jeres bevægelsesglæde og udtryksfærdigheder gennem dansende og ekspressive bevægelser.
At udvide jeres forståelse af idrættens bevægelse og bevægelsesrum.
At give jer mulighed for at opleve og derved reflektere over, at I kan fortælle med kroppen og gennem fortællingen påvirke andre.
Konkrete læringsmål:
At kunne definere moderne dans som genre
At kunne bevæge sig rytmisk og varieret med kvalitet i sine bevægelser.
At få forståelse for 4/4 - og at kunne finde 1-slaget.
At deltage aktivt i et gruppearbejde, hvor I skal lave et ekspressivt danseprodukt, og at kunne indtænke Labans teori om bevægelse i dette arbejde. Der er et særligt fokus på udtrykket i bevægelserne og det skal passe med musikken og den "historie", I gerne vil fortælle.
Vi har arbejdet med trin/forflytninger, statiske og dynamiske balancer, hop/spring/spark, drejninger/rul/piruetter, rygsøjlens bevægelser, svingende, førte og markerede bevægelser. Eleverne har lavet en kort "navnedans". De har danset en fælles koreografi til "Passenger - Let her go" + videreudviklet koreografi gruppevis. Afslutningsvis har eleverne i grupper skullet udvikle fri koreografi til "Sia - Chandelier". Målet var en varighed på 1.30-2.00 min.
Materiale:
"Det dansende menneske" Kapitel 7 i Idræt C bogen
"Bevægelsens grundformer".PDF
"Labans bevægelseslære" Yubio C+B 2021: Side 1202-1204
Forløbets kernebegreber:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde og energi - Bevægelsesglæde og -energi
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Springgymnastik (idrætsskader og koordination)
I dette forløb sætter vi fokus på springgymnastik
Praktiske elementer og fokus:
Pararbejde med fokus på kropsspændning
Tudse (ikke lavet), Hovedstand, håndstand, forlæns rulle, baglæns rulle, håndstand til rulle, håndstand til rygliggende, flyveruller, vejrmøller
Kraftspring på niveauforskel
Araberspring på niveauforskel
Opspring i minitrampolin til landing på fødder
Forlæns salto i minitrampolin eller fra airtrack
Øvelsesserier/springserier på gulv.
I skal kunne vise en øvelsesserie på gulv, hvor I inddrager en række af basisøvelserne. Derudover skal I vise de komplekse spring på opstillingerne eller på airtrack. I skal selv vurdere om I har behov for niveauforskel og 0, 1 eller 2 modtagere. Jo sværere du har ved de færdige spring, jo mere fokus skal du have på at vise forøvelserne til springene.
Alsidighed trækker op
Se rubriks for evaluering af niveau
Teori:
Gymnastikkens historie (Idræt C - 32-35) - "Kropskulturens historie i danmark" PDF
Idrætsskader (Yubio 6.1)
God koordination (Yubio 27.6)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball (komplekse bevægelser)
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Faglige mål for forløbet:
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Komplekse bevægelser (Yubio 22.6)
Boldspilsfamilierne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ultimate og fairplay
Ultimate:
Vi arbejder med spillets basisteknikker, såsom forhånd, baghånd og hammerkastet.
Vi arbejder med angrebsspil (cut og stacking).
Derudover det færdige spil.
Vi snakker fairplay og vi prøver at spille diskgolf
LÆST om spillets historie, reglerne og "Spirit of the game" i Yubio Idræt C+B
s. 630-635 og s. 657-659
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Badminton
Formål og indhold
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring badmintonspillet. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Forløbet afsluttes med en teknisk forløbsprøve .
Faglige mål
Kende slagene lang singleserv, kort baghåndsserv, kort forhåndsserv clear, drop, netdrop, lop og smash.
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Kunne beherske det grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Kunne beherske benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
Rimelig beherskelse af lang singleserv (forhånd), kort baghåndsserv, samt netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
Have en taktisk forståelse af egen placering på banen, samt at kunne aflæse hvor bolden vil komme og lave udfald derefter.
Vi har læst om reglerne og om spillets historie.
Yubio 2019 s. 687-697, 702-703, 706-707.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Forløbet er påbegyndt med et teorimodul, hvor eleverne har skullet forholde til persontyper og målsætninger. Modulet efter lavede vi en starttest bestående af modificerede øvelser fra politiets optagelsesprøve. Armstrækninger, springtest, sprinttest, kropshævninger og Bip test.
VI har i modulerne arbejdet med teori om målsætninger, borgskala, aerob og anaerob energiomsætning, samt styrketræningsprincipper. Eleverne har selv skullet opstille realistiske resultat, præstations- og procesmål og derudfra tilrettelægge deres ugentlige træning. Udover 1 idrætsmodul har det været et krav, at de træner 2 gange ugentligt i fritiden.
Forløbet afsluttes med en sluttest og evaluering gennem en mindre rapport.
Materiale fra Yubio C+B 2020 version
Om Træningsprojektet: 682-691
Målsætninger og persontyper: Side 130-133
Opvarmning, superkompensation, aerob og anaerob træning: Side 67-86 (repetition fra 1.g)
Frivllig uddybende læsning: Kap 8.6. + 8.7
Borg-skala: Side 1254
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les Lanciers
Vi danser Les Lanciers. Alle 5 ture gennemgåes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564604670",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564604670",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564604670"
}