Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jane Winum Thomsen
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball - Basics
Basketball
Udover fokus på samarbejde, spil- og bevægelsesglæde vil forløbet have fokus på følgende læringsmål:
- at beherske centrale tekniske færdigheder som afleveringer (tohåndsbrystaflevering, studsaflevering og aflevering over hovedet), modtagninger, driblinger, pivotering, skud udefra og layup.
- at demonstrere en forståelse for basale taktiske elementer som spilbarhed (”at løbe sig fri”), splitvision (”Help Triangle”), overblik, brug af driblinger, brug af pivotering og brug af afleveringsformer.
- at opnå et kendskab til basale angrebstaktiske løbemønstre som ”V-cut” og ”give and go", herunder betydningen af temposkift og kroppens tyngdepunkt.
- at opnå et kendskab til forskellen mellem et personligt forsvar og et zoneforsvar.
- at demonstrere fortrolighed med spillets regler. Det gælder primært de fem vigtigste regler i skolebaske
1) skridtreglen
2) begrænset kropskontakt
3) ingen dobbeltdriblinger
4) ingen forsætlig fod, ben eller knytnævne på bolden
5) linjen er ude (udereglen).
Derudover kendskab til point for forskellige typer scoringer, igangsætning efter scoring og fejlreglen.
I forløbet vil vi mest spille 3:3 - men også afprøve 5:5, blandt andet i den afsluttende turnering.
Forløbets afsluttes med drejebogsskrivning i grupper + fremvisning af hele eller dele af drejebogen med efterfølgende elev- og lærerfeedback.
Layuppet er specielt i fokus i dette forløb både praktisk og teoretisk:
Vi spørger: Hvordan bliver man god til at lave et layup? Hvordan skal jeg træne for at forbedre mit layup?
Teoretisk materiale: Yubio Kapitel 12.2 om "Regler, idé og organisering".+ Yubio: kapitel 3.5 "Anaerob træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamen: Rytmisk opvarmning
Dette forløb handler om samspillet mellem musik og bevægelse.
Forløbet har fokus på rytmisk opvarmning, med særligt fokus på rytmisk svingserie.
I skal i dette forløb i grupper sammensætte et opvarmningsprogram.
I skal desuden begrunde det, formidle det og evaluere det.
I den forbindelse er følgende faglige elementer i fokus:
- Musikforståelse. Musikkens udtryk, rytme og tempo skal fungere sammen med opvarmningsøvelserne. At kunne identificere musik som appellerer til førende, markerede og svingende bevægelser.
- Rytme og takt. Hvordan finder man tempoet i et stykke musik? At kunne finde 1-slaget og at kunne kende forskel på 3/4 og 4/4.
- Opbygning og øvelsesvalg. Hvordan sammensættes et opvarmningsprogram og hvilken progression er hensigtsmæssig?
- Kropsbeherskelse, bevægelseskvalitet og instruktion i øvelserne.
- Teorien bag opvarmningsprogrammet: Hvad er opvarmningens gavnlige virkning?
Materiale: Yubio kap. 30.1-30.7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamen: Ultimate og spilbarhed
ULTIMATE OG SPILBARHED
I dette forløb sætter vi specielt fokus på spilbarhed
Forløbets faglige mål er:
- Tydelig spilforståelse
- Tydelig forståelse af hvordan du gør dig spilbar: Hvordan du placerer dig hensigtsmæssigt på banen, både i angreb og forsvar. Hvordan du kommunikerer.
- At kunne løbe sig fri ved retningsskifte og temposkifte
- At beherske et baghåndskast
- At kunne modtage disken, så den er under kontrol.
- At kunne pivotere og orientere dig efter dine medspilleres placering
- At forstå omstilling fra angreb til forsvar
- At forstå spillets grundliggende regler
-At kunne spille efter "the spirit of the game"
- At kende til hammerkastet og forhåndskastet.
Teori: Yubio Kapitlerne: "Ultimates historie" og "Regler, ide & organisering" og "Spirit of the Game".
+ Handout om spilbarhed
+ Diverse instruktionsfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamen: Moderne dans
Moderne dans.
Formålet med dette forløb er:
At løfte jeres bevægelsesglæde og udtryksfærdigheder gennem dansende og ekspressive bevægelser.
At udvide jeres forståelse af idrættens bevægelse og bevægelsesrum.
At give jer mulighed for at opleve og derved reflektere over, at I kan fortælle med kroppen og gennem fortællingen påvirke andre.
Konkrete faglige mål:
At kunne bevæge sig rytmisk og varieret med kvalitet i sine bevægelser.
At få forståelse for 4/4 - og at kunne finde 1-slaget.
At gruppearbejde på et kortere ekspressivt danseprodukt, og at kunne bruge Labans teori om bevægelse i dette arbejde
At dansen har fokus på: Udtryk, bevægelseskvalitet, variation og rytme.
At kunne definere moderne dans som genre.
At forstå Labans forskellige bevægelseskvaliteter.
Forløbets kernebegreber er:
Ekspressive bevægelser
Bevægelsesglæde og -energi
Rytmiske bevægelser
Bevægelseskvalitet
Bevægelsesvariation.
Omfanget af det faglige stof ca. 20 ns
Cry me a River: https://www.youtube.com/watch?v=-I-SE6Q9Le0
I Can't Make you Love Me: https://www.youtube.com/watch?v=r3CUH-GfLQg
Candelier: https://www.youtube.com/watch?v=2vjPBrBU-TM
Take me to Church: https://www.youtube.com/watch?v=c-tW0CkvdDI
Painted: https://www.youtube.com/watch?v=Pd2KM3qjcKk
+ teksterne
"Hvad er moderne dans?"
"Labans teori om bevægelse"
"Bevægelses grundformer"
Af logistise årsager afvikles dette forløb af to omgange med springgymnastik forløbet som "afbrydelse".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Springgymnastik og kropsspænding
Dette springgymnastikforløb fokuserer specielt på kropsspænding.
Forløbet består af to moduler i salene og fire moduler i springcentret.
De faglige mål er:
At forstå vigtigheden af kropsspænding og at kunne udføre forskellige kropsspændingsøvelser.
At kunne stå på hovedet uden støtte
At kunne stå på hænder - enten med eller uden støtte
At kunne slå en kolbøtte
At kunne udføre en forlæns rotation i luften (med tilløb, indspring, afsæt og opspring)
At kunne udføre sammensatte øvelser
At kende til vejrmølle
At kende til håndstand til rulle og rulle til håndstand
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Moderne dans forts...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamen: Basketball og spilbarhed
Basketball og spilbarhed
Udover fokus på samarbejde, spil- og bevægelsesglæde vil forløbet have fokus på følgende læringsmål:
- at demonstrere en forståelse for basale taktiske elementer som spilbarhed (”at løbe sig fri”), splitvision, overblik, brug af driblinger, brug af pivotering og brug af afleveringsformer.
- at beherske centrale tekniske færdigheder som afleveringer (tohåndsbrystaflevering, studsaflevering og aflevering over hovedet), modtagninger, driblinger, pivotering, skud udefra og layup.
- at opnå et kendskab til basale angrebstaktiske løbemønstre som ”give and go", herunder betydningen af temposkift og kroppens tyngdepunkt.
- at opnå et kendskab til forskellen mellem et personligt forsvar og et zoneforsvar.
- at demonstrere fortrolighed med spillets regler. Det gælder primært de fem vigtigste regler i skolebasket
1) skridtreglen
2) begrænset kropskontakt
3) ingen dobbeltdriblinger
4) ingen forsætlig fod, ben eller knytnævne på bolden
5) linjen er ude (udereglen).
Derudover kendskab til point for forskellige typer scoringer, igangsætning efter scoring og fejlreglen.
- at opnå kendskab til basketballs historie
I forløbet vil vi mest spille 3:3 - men også afprøve 5:5.
Forløbets afsluttes med drejebogsskrivning i grupper + fremvisning af hele eller dele af drejebogen med efterfølgende elev- og lærerfeedback.
Teoretisk materiale:
Yubio Kapitel 12.1 Basketballs historie + 12.2 om "Regler, idé og organisering".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Den sidste dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564606867",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564606867",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564606867"
}