Holdet 2022 id/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jacob Rosgaard Petersen
Hold 2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Ultimate
Titel 4 Grundtræning og X-fit
Titel 5 Springgymnastik
Titel 6 Moderne dans
Titel 7 Fodbold
Titel 8 Træningsprojektet
Titel 9 Pickleball
Titel 10 Lanciers og Folkedans

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball

PRAKTISK:

Udover fokus på samarbejde, spil- og bevægelsesglæde vil forløbet have fokus på følgende læringsmål:

- at beherske centrale tekniske færdigheder som afleveringer (tohåndsbrystaflevering, tohåndsstudsaflevering, tohånds over-hovedet-aflevering, diverse enhåndsafleveringer, modtagning, driblinger, pivotering, skudteknik (BEEF-princippet) og layup (overhånds- og underhånds).

- at have en grundlæggende forståelse for de fokuspunkter, der er relateret til basale forsvarstekniske bevægelseskvaliteter, herunder ”Stance” og ”Slide”.

- at demonstrere en forståelse for basale taktiske elementer som spilbarhed (”at løbe sig fri og signalere sin spilbarhed”), splitvision, overblik, brug af driblinger/finter, brug af pivotering, brug af afleveringsformer samt afprøvning af personligt forsvar og zoneforsvar.

- at opnå et kendskab til basal angrebstaktik som "fast break", samt angrebsløbemønstre som "L-cut", ”V-cut”, Give-and-go og ”Backdoor cut”, herunder betydningen af klart retningsskifte, temposkifte og kroppens tyngdepunkt.

- at demonstrere fortrolighed med spillets regler. Det gælder primært de fem vigtigste regler i skolebasket, som de er oplistet på side 478 i Yubio: 1) skridtreglen, 2) begrænset kropskontakt, 3) ingen dobbeltdriblinger, 4) ingen forsætlig fod, ben eller knytnævne på bolden og 5) linjen er ude (udereglen). Derudover kendskab til point for forskellige typer scoringer, igangsætning efter scoring og fejl ift. cylinderprincippet. Desuden har vi snakket om sekundreglerne.


I forløbet vil vi mest spille 5:5 på hel bane - men også prøve kræfter med 3:3 på en kurv samt overtal/undertals-spil

Forløbets afsluttes med drejebogsskrivning i grupper + fremvisning af hele eller dele af drejebogen med efterfølgende elev- og lærerfeedback.


MATERIALER:
Skadhede m.fl., Yubio Idræt C+B (2022) s 534-543 + 438-440
Ud over teori (og instruktionsvideoer) relateret til Basket, har vi arbejdet med teori om Boldspilsfamilierne

Omfang af fagligt stof: ca. 11 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning

PRAKTISK:

Dette forløb handler om samspillet mellem musik og bevægelse.
Forløbet har specielt fokus på rytmisk opvarmning, men inkluderer også et særligt fokus på rytmisk svingserie.

Eleverne skal i grupper sammensætte et opvarmningsprogram.
De skal desuden begrunde det, formidle det og evaluere det.

I den forbindelse er følgende faglige elementer i fokus:

- Musikforståelse. Musikkens udtryk, rytme og tempo skal fungere sammen med opvarmningsøvelserne. At kunne identificere musik som appellerer til førende, markerede og svingende bevægelser.

- Rytme og takt. Hvordan finder man tempoet i et stykke musik? At kunne finde 1-slaget og at kunne kende forskel på 3/4 og 4/4.

- Opbygning og øvelsesvalg. Hvordan sammensættes et opvarmningsprogram og hvilken progression er hensigtsmæssig (argumentation for opbygningen)?

- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt

- Kropsbeherskelse, bevægelseskvalitet og instruktion i øvelserne.

- Teorien bag opvarmningsprogrammet: Hvad er opvarmningens gavnlige virkning?

- Musikforståelse - Finde egnet musik til de forskellige sekvenser/øvelser i opvarmningsprogrammet og tælle musikken op.


Eleverne står for opvarmningen i grupper. Afslutningsvist vil grupperne præsentere deres rytmiske svingserie for hele klassen og modtage feedback herpå.


TEORI:
Skadhede m.fl., "Yubio - Idræt C+B (2022) s 1241-1248
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate

Forløbet i Ultimate, skal indføre eleverne i de tekniske, taktiske, fysiske samt sociale og demokratiske elementer i spillet Ultimate!

PRAKTISK:
Mestring af Baghåndskast samt kendskab til Forhåndskast og Hammerkast
Gribe disken med pandekagegreb og pincetgreb
Kende til reglerne i Ultimate
Viden om værdierne og normerne i Ultimate (Spirit of the game, Fairplay og Anerkendelse)
Evne til spilbarhed og løb i det tomme rum
Viden om det at være "Handler" og holdspiller.
Pivotering under pres og aflevere til makker i fart
Kunne udføre Cuts i fart, under modtagelse af en aflevering


TEORETISK:
Skadhede m.fl., "Yubio Idræt C+B" (2022) s 651-659, 677-681 og s 387-392
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grundtræning og X-fit

Forløbet i Cross-fit og Grundtræning skal give eleverne kendskab til forskellige former for X-fit træning (WOD's), samt forbedre deres fysiske kapacitet. Samtidig bliver de præsenteret for forskellige former for grundtræningsprogrammer - både all-round programmer og disciplin-specifikke programmer. Forløbet afsluttes med at eleverne i grupper udformer et disciplinspecifikt grundtræningsprogram - udvalgte grupper får lov at vise/afprøve deres træningsprogram for/med klassen.

FAGLIGE MÅL:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-  kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden

KERNESTOF:
̶  aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶  aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶  grundlæggende principper for træning


PRAKTISK:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer

- Udvælge et fokus for grundtræningsprogrammet
- Argumentere for varigheden af arbejdsintervaller og pauser
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
- Argumentere for opbygning af eget program
- Argumentere for musikvalget
- Gennemføre eget program både teknisk og fysisk
- Reflektere over andre programmers opbygning og formål


TEORI:
Skadhede m.fl, Yubio - Idræt C+B (2022)
s. 810-814, s 963-969 og s 72-83

Testning af kondital - Bip-test (i forbindelse med grundtræningstesten)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Springgymnastik

Formålet med forløbet:

TEORETISK:
- at give en indføring i springgymnastikkens idé og organisering. Med dette menes fx forskellen på DGI's springgymnastik (bredde) og idrætsgymnastikken, som den fremkommer ved OL (Elite).
Desuden vil eleverne blive introduceret til akrobatik hvor de skal samarbejde om forskellige figurer i grupper.
Teoretisk vil der desuden være fokus på forskellen på den tyske og den svenske gymnastik, som begge har præget den danske gymnastik, historisk set.


PRAKTISK:
- at give eleverne en indføring i springgymnastiske grundelementer som:

Hvad skal jeg kunne:
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Frø, Hovedstand og håndstand (evt. m. modtagning.)
- Vejrmøller og araberspring
- Opspring i trampolin eller springbræt
- Forlæns salto og for øvelser hertil
- Overslag, hovedspring eller kraftspring
- Modtagninger til de forskellige øvelser og spring
- Akrobatik i par og grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Moderne dans

MÅLSÆTNING:
At løfte elevernes bevægelsesglæde og udtryksfærdigheder gennem dansende og ekspressive bevægelser. At give eleverne mulighed for at opleve og derved reflektere over, at de kan fortælle med kroppen og gennem fortællingen påvirke andre. At udvide elevernes forståelse af idrættens bevægelse og bevægelsesrum.

FORLØBETS KERNEBEGREBER:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde – Bevægelsesglæde
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.

Gennem brug af Labans BESS(R)- model arbejder vi med:
- rygsøjlens bevægelsesmuligheder
- brug af rum og form
- brug af billeder og tekst som udgangspunkt for bevægelser
- kroppen som non-verbal-kommunikator
- musikkens rytmer som centralt element for bevægelsens udførelse og kvalitet
- sangtekstens betydning for fortællingen i koreografien til Passengers "Let her go" (gruppe-performance som afslutning på forløbet")


TEORETISK:
Yubio Idræt C+B (2021), Skadhede m.fl. s 1202-1205 + Handouts
Desuden udvalgte videoer om moderne dans!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fodbold

Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet. I første halvdel af forløbet er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser samt tekniske elementer - herunder afleveringer driblinger/finter, tæmninger/førsteberøringer, samt forskellige former for spark/indlæg og afslutninger. Senere i forløbet vil der være mere fokus på sammenspil, kommunikation, roller, taktik og det sociale element i fodbold.


LÆRINGSMÅL:
- man skal kunne mestre Indersideafleveringer samt have kendskab til halvtliggende vristspark og lodret vristspark
- Tæmme bolden (også retningsbestemt!) både ved jorden og i luften efter modtagning fra makker (både med fod, lår og bryst)
- Udføre 3 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander.
- Drible med bolden i fart, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en eller flere modspiller(e) presser dig (moderat pres)
- Taktisk gøre dig spilbar (tid og rum), når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Reflektere over hvordan man kan optimere præstation og sammenhold på et (fast) Team.


TEORI:
Skadhede et al.: "Yubio - idræt C+B" (2022), s 492-498, s 525-529 og 605-607
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojektet

Træningsprojekt-forløbet skal gøre eleverne i stand til at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsforløb. Forløbets faglige mål er således at udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for samt anvende relevant fysiologisk teori.


PRAKTISK:
Omdrejningspunktet for den praktiske del af projektet er at eleverne forbedrer deres præstation ved en modificeret udgave af politiets optagelsesprøve, som består af 5 delprøver: En løbetest (= Bip-test) der tester kondition, og 4 indendørs tests: stående længdespring, kropshævninger, hurtighedstest og armstrækker-test.

I en evt. eksamenssituation vil du skulle komme med en træningsplan (= modultræningsplan), der træner både konditionen (ift. coopertesten), og styrke og anaerobe elementer ift. de dele af prøven.


TEORI:
Skadhede et al., Yubio Idræt C+B (2021) s 731-738, s 45-51 og s 67-83

Forløbet afsluttes med en teoretisk test i fysiologi og træningslære!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Pickleball

FAGLIGE MÅL for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Samtidig skal eleverne opnå tekniske og taktiske delmål.

PRAKTISK:
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier

TEORETISK:
I form af tekst og videoer og få et indblik i spillets idé, organisering og regler samt taktik.

MATERIALER:
Skadhede et al. "Yubio - Idræt C+B" (2023) s
Tekster og videoer fra GI's side om Pickleball (https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/klassiske-og-nye-idraetter/pickleball-undervisningsforloeb/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lanciers og Folkedans

PAKTISK:
Eleverne vil blive præsenteret for enkelte folkedanse, som primært bruges som opvarmning til de 5 ture i Les Lanciers som skal klargøre eleverne til Gallafest.
Fokus på forskellige fatninger, chassé trin og elegance.

TEORETISK:
Skadhede m.fl. Yubio Idræt C+B (2022) s 1269-1279
Desuden video-materiale over de 5 ture i Lanciers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer