Holdet 2022 Id/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jonas Bjerre, Kasper Vandborg Rasmussen, Lars Husegaard
Hold 2022 Id/e (1e Id, 2e Id, 3e Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Puls og kroppen som motor
Titel 2 Basketball
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Anatomi & Idrætsskader
Titel 6 Badminton
Titel 7 Lindyhop og swingdansens kulturelle betydning
Titel 8 Aerob og anaerob energiproduktion
Titel 9 Springgymnastik
Titel 10 Volleyball & Teams
Titel 11 Sportens skyggesider - Doping (del 1)
Titel 12 FF5 Idræt og Matematik
Titel 13 Atletik
Titel 14 Ultimate
Titel 15 Træningsprojekt
Titel 16 Sundhed, kropsidealer og identitet
Titel 17 Pickleball
Titel 18 Sportens skyggesider (del 2)
Titel 19 Moderne Dans og Labans bevægelseslære
Titel 20 Les Lanciers
Titel 21 Repetition
Titel 22 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Puls og kroppen som motor

I dette forløb arbejdes med kredsløbet på forskellig vis. Der vil være forskellige posteløb, O-løb, boldspil med fokus på puls og også en enkelt konditionstest. Forløbet ønsker at give eleverne indsigt i konditionstrænings betydning for sundheden og at få elevernes fysik i omdrejninger efter en lang ferie.
Ligeledes har forløbet fokus på gennemførelse af, formål med og analyse af konditionstest.

Forløbets fokus og læringsmål:
At kunne identificere og gennemføre grundlæggende kredsløbsøvelser.
At få forståelse for de ændringer der sker i kroppen ved regelmæssig kredsløbstræning.
At forstå og kunne forklare disse centrale begreber:
Kondition, puls, arbejdsintensitet, iltoptagelse, aerobt arbejde, kontinuerlig træning og interval træning.

At gennemføre 1-2 konditionstest.
At kunne analysere og diskutere testresultaterne.
At kunne vurdere egen kondition (selvvurdering)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball

Tekniske fokusområder: Boldtilvænning og driblinger, standsninger, afleveringer, afslutninger, mand/mand forsvar, angrebstaktik.

Forløbet er et eksamensforløb, hvor der er fokus på følgende læringsmål:

Afleveringer: 2-hånds-brystaflevering, samt studsaflevering.
Driblinger: Driblinger med både den dominante og ikke dominante hånd.
Cross over driblinger. Enkelte har arbejdet med bag-om-ryggen og mellem-benene driblinger.
Standsninger: Jump stop og 1-2 standsning. Både efter dribling og modtaget aflevering
Cuts: V-cut og Backdoor cut
Skud og layup: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd.
Teoretisk forståelse: Basal forståelse for de mest almindelig regler i spillet. Skridtregel, fejl-regel, uderegel, pointregel.
Taktiske kompetencer: Boldspils-teoretiske principper såsom anvendelse af dybde og bredde. Placeringsevne både offensivt og defensivt. Det forventes, at eleven har kendskab til principperne om opfyldning og spacing i angrebet og om mand-mand forsvar og hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.

Didaktisk fokuspunkter:
• Progression og regression (gentagelser af øvelser)
• Fokus på det færdige 3 vs 3 spil.
• Differentiering

Ekstra teori: Kapitlet "Kan du score", som omhandler spændingsregulering ved hjælp af copingstrategier.

Yubio idræt C+B side 534-545
Yubio idræts C+B side 564-567

Evaluering: Forløbsopsamling og rubrics.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

Opvarmning til musik er uvant for mange. Selv idrætsfagligt stærke elever er sjældent vandt til aktivt at anvende musik i opvarmningen. Hvis musik anvendes er det som regel som baggrundsmusik.

Formålet med dette forløb er først og fremmest at give eleverne indblik i de grundlæggende ideer bag opvarmningen. Her her der specifik været fokus på de præstationsforbedrende og skadesforebyggende effekter af opvarmningen, samt på den funktion opvarmningen har på idrætsudøvernes mentale parathed. Indledningsvis er disse teoretiske overvejelser præsenteret for eleverne, som I en fælles diskussion har overvejet, fx hvordan og hvorfor præstationsevnen stiger efter opvarmning.

Det andet formål er at introducere eleverne for den aktive anvendelse af musik i forbindelse med opvarmningen. Her får e en forståelse af, hvordan musikkens opbygning kan anvendes, samt hvordan man finder ud af, om et givent musikstykke er velegnet til en bestemt del af opvarmningsprogrammet.

Eleverne bliver præsenteret for et færdigt opvarmningsprogram. Herefter får de til opgave at præsentere deres opvarmningsprogram for deres medstuderende. I denne proces vil eleverne været tvunget til at reflektere over musikkens sammenspil med bevægelserne, samtidig er det nødvendigt at reflektere over deres instruktion over for gruppen af medstuderende. De deltagende medstuderende vil igennem opvarmningsprogrammerne arbejde med kropsbevidsthed, musikforståelse og bevægelser til musik.

Yubio C+B: side 988-994,1006-1008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Helt specifikt har vi alle arbejdet med forskellige afleveringer, tæmninger, afslutninger, finter og nogle boldfølingsøvelser. Vi har lavet meget småspil med fokus på mange hurtige boldberøringer.
Der er blevet spillet 6 vs 6, men der har også været fokus på intervalspil 3 vs 3 eller 4 vs 4 på lille bane og 5-mands mål.

Faglige mål, tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
• Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.  
• Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben)
• Valgfri finte uden pres
• Dækning af egen bold.
• Afslutning med inderside.
• Kendskab til udførelse af halvliggende vristspark og lodret vristspark.

Faglige mål, taktiske færdigheder:
• Kunne indgå på et hold og vise relationelle færdigheder
• Vise spilbarhed og evnen til at kommunikere både verbalt og nonverbalt (herunder bandespil, overlap, modløb uden bold)

Litteratur:
Spillets historie, regler og organisering. Yubio 2021 side 492-498
Rubriks: 524
Youtube videoer af tekniske elementer og øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Anatomi & Idrætsskader

Teori: Anatomi & Idrætsskader

Grundlæggende anatomi:
Knogler og musklers latinske navne
Ledtyper og ledbevægelser
Bevægelsesanalyser af selvvalgte øvelser

Akutte skader vs overbelastningsskader
RICE og RICEM principperne
Caseopgaver om selvvalgt idrætsskade, herunder skadeforebyggelse, behandling og genoptræning.

Følgende skader har været gennemgået:
Skader i fodleddet
Ledbånd, korsbånd og menisk                     
Løberknæ, springerknæ, schlatterknæ                                      
Skader i musklerne
Andre skader:
·   Akillessenebetændelse og Skinnebensbetændelse
·   Lyskenskader og Knoglebrud

Der er særligt vægt på skader i fodleddet og i knæet. Disse skal I kunne diskutere til eksamen.

Materiale: Yubio version 2022

250-264 (Muskler, knogler og led)
914-914 (Bevægelsesanalyser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Badminton

Læringsmål
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, tap, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde fra spilcentrum og frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Beherskelsen af tap
- Rimelig beherskelse smash
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lindyhop og swingdansens kulturelle betydning

Viden:
At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans; mulighed for improvisation og kreativitet i modsætning til fx sportsdans
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af lindyhop og dansens bevægelsesudtryk.

Færdigheder:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger
’open position’ og ’closed position’
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme)
At follow afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead.
Der er arbejdet med: grundtrin (4/4-takt), bounce og følgende autentiske jazztrin: Skating, Mess around, Tackie Annie, Step-touch, Suzy Q, Opposites.

At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Follow under armen, Pass by, Cross the bridge

At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget samt bruge musikken f.eks breaks i deres koreografi (musikalitet).
At eleverne kan lave løft

Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans + et element af improvisation).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.

Materiale:
Swingdansens historie. Yubio afsnit
Labans bevægelseslære (BESS). Yubio afsnit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Aerob og anaerob energiproduktion

Dette forløb har fokus på kroppen som motor. Vi arbejder med hjerte/lunge kredsløbet, aerobt/anaerobt arbejde og hvordan kroppens muskler er bygget op. Vi har lavet arbejdskravsanalyse af en EM håndboldkamp.

Faglige mål
Viden om aerob/anaerob træning, begreber og kunne regne på kondital, iltoptagelse, minutvolumen,
Kunne lave arbejdskravsanalyser

B for Bedre Idræt:
Aerob træning: Side 67-90
Anaerob træning: Side 91-104
Muskler: Side 105-124

Yubio 2022
Musklers aktivering og tværbrodannelse: Side 269-274

Øvelsesvejledninger

Øvelser:
Hæmatokritværdi, vitalkapacitet

Dokumentarer fra mitcfu.dk:
Mennesket - Den perfekte løber
Muskelkraft Sådan! (set under "Anatomi")

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Springgymnastik

Praktiske elementer og fokus:

Pararbejde med fokus på kropsspændning

Basisøvelser:
Frøen/tudsen, Hovedstand, håndstand, forlæns rulle, baglæns rulle, håndstand til rulle, håndstand til rygliggende, flyveruller, vejrmøller, ophop på minitrampolin/trampolin/airtrack.

Komplekse spring:
Araberspring på gulv eller niveauforskel
Kraftspring på niveauforskel
Forlæns salto fra tilløbsbane til minitrampolin og op i høj softmåtte.
Baglæns salto med niveauforskel

Læringsmål:
I skal kunne vise en øvelsesserie på gulv, hvor I inddrager en række af basisøvelserne. Derudover skal I vise de komplekse spring på opstillingerne eller på airtrack. I skal selv vurdere om I har behov for niveauforskel og 0, 1 eller 2 modtagere. Jo sværere du har ved de færdige spring, jo mere fokus skal du have på at vise forøvelserne til springene.
Alsidighed trækker op

Se rubriks for evaluering af niveau

Teoretisk kobling
Idrættens historie, gymnastikkens historie, idrætsskader, bevægelsesanalyser, arbejdskravanalyser, muskler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Volleyball & Teams

Faglige mål med forløbet

Praktisk:
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.

Teoretisk:
At kunne redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt fokus på begreberne:
Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
Social kohæsion og opgavekohæsion
Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
Relationelle færdigheder
Målsætninger (resultat-, præstations- og procesmål)
Analyse af volleyball som spil med udgangspunkt "Boldspilsfamilierne"


Materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sportens skyggesider - Doping (del 1)

Indhold:
Kriterierne bag dopinglisten.
Doping for udholdenhed: EPO, bloddoping
Doping for styrke: Anabole steroider, clenbuterol
Lovlige "præparater": Placebo og nocebo effekt, koffein, bicarbonat, proteinpulver, kreatin. Herudover Betablokkere.

Vi har diskuteret hvem brugerne er og hvad der kendetegner dem. Vi har diskuteret reglerne for deltagelse, når man er interkønnet eller transkønnet. Cases: Caster Semeneya, Andreas Krieger, Hannah Mouncey & Lia Thomas

Eleverne skal kunne redegøre for de fysiologiske virkninger/bivirkninger af de forskellige stoffer/metoder. Herunder kunne forklare årsagen til deres  præstationsfremmende effekt.
Eleverne skal kunne diskutere argumenter for og imod frigivelse af doping i eliteidræt
Eleverne skal kunne diskutere reglerne for interkønnede/transkønnede i eliteidræt og rimeligheden i, at de i nogle forbund tvinges til at benytte antidoping til at sænke testosteronniveauet for at kunne deltage.

Øvelse: Måling af hæmatokritværdi

Film:
Jens the Beast (set i andet forløb)
Doping af sjæl og legeme
Andreas Krieger: Heidis farthest trow
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 FF5 Idræt og Matematik

Varighed: 2-3 sammenhængende dage (4 moduler pr. fag)
Fordybelsestid: 2 timer
Produkt: innovativt løsningsforslag

Hvordan optimerer vi en idrætsatlets præstation?
Fokus på "den innovative værktøjskasse" - hvordan arbejder man innovativt? Hvilke tre faser gennemgår man i en kreativ proces?
Samarbejde mellem idræt og matematik. Hvordan kan disse to fag spille sammen? Hvilke styrker og begrænsninger har fagkombinationen?

Eleverne har i grupper selv skullet vælge en disciplin og en "problemstilling". En problemstilling kunne fx være scoringsprocenten på straffeskud i basketball under pres. Hvordan kan denne optimeres fysiologisk, matematisk, mentalt?

Der har været fokus på idrætsfagets metoder generelt, alle har skullet lavet tests, videofilme og bruge det aktivt i en analyse af deres problemstilling.
De har fx lavet arbejdskravsanalyser, bevægelsesanalyser og  træningsprogrammer. De har regnet på hoppehøjder, skudhastigheder, vinkler.

Se alle projekter og produkter i holdets FF drevmappe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Atletik

Tekniske færdigheder indenfor følgende discipliner: 100m, 4x100 m stafet, spydkast, længdespring, højdespring. De sidste 3 moduler har eleverne arbejdet med to valgfri discipliner, hvor de selv har analyseret deres spring/kast/løb ud fra videooptagelser og ud fra dette tilrettelagt deres tekniske træning.

Redigeres
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ultimate

Formålet med ultimateforløbet er grundlæggende indføre eleverne i de vigtigiste elementer af ultimate spillet. I vil blive introduceret for de basale kasteteknikker dvs. baghånd, forhånd og hammerkast. Desuden vil I blive introduceret for basale gribeteknikker. Gradvist vil der bygges mere på, således den taktiske forståelse bliver bedre. Især i forhold til angrebsspillet vil der blive arbejdet med V-stack, H-stack og Split-stack. Forsvaret vil blive en integreret del i de øvelser som laves.

Hvad skal jeg kunne?
- Beherske baghåndskastet til makker 5-10 meter væk med god præcision.
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Beherske diverse gribeteknikker (pincet og pandekage)
- Udvise spilforståelse i forhold til ”Tomme rum” og evne til at gøre sig spilbar
- Udføre cut under modtagelse af disk
- Kendskab til diverse taktiske elementer af spillet (v-stack, h-stack, split stack)
- Kendskab til de basale roller på et ultimatehold (Handler og cutter)
- Kendskab til spillets basale regler og ”spirit of the Game”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Træningsprojekt

Forløbet er påbegyndt med en starttest bestående af øvelser fra politiets optagelsesprøve. Springtest, sprinttest, kropshævninger og Bip test.

VI har i modulerne arbejdet med teori om persontyper målsætninger, borgskala, aerob og anaerob energiomsætning, samt styrketræningsprincipper. Eleverne har selv skullet opstille realistiske resultat, præstations- og procesmål og derudfra tilrettelægge deres ugentlige træning.

Forløbet afsluttes med en sluttest og evaluering gennem en mindre rapport.

Det meste teori er repetition fra 2g.

B for Bedre Idræt:
Aerob træning: Side 67-90
Anaerob træning: Side 91-104
Muskler: Side 105-124

Materiale fra Yubio C+B 2022 version

Om træningsprojektet: 731-733


Ændres:
Om Træningsprojektet: 682-691
Målsætninger og persontyper: Side 130-133
Opvarmning, superkompensation, aerob og anaerob træning: Side 67-86 (repetition fra 1.g)
Frivllig uddybende læsning: Kap 8.6. + 8.7
Borg-skala: Side 1254
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Sundhed, kropsidealer og identitet

Fysisk, social og mental sundhed
Danskernes idrætsdeltagelse
Fysiologisk profil
Kropsidealer anno 2023
Idræt og identitet:
Erik H Erikson, Ziehe, Giddens og Goffman.
"Jeg-identitet" og "social-identitet". Subjektisering, ontologisering, potensering. Frontstage, backstage.

Materiale: Yubio 2023
Sundhed og idrætsdeltagelse 12-39
Sport og Identitet: 428-437 (læst under "Sportens skyggesider")

Film:
Jens the beast del 1 og 2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Pickleball

Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.

Faglige mål for forløbet:
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. At slagene returnering, drop og lob er tydelige at skelne fra hinanden i spiløvelser.
Særlig fokus på benstilling, gennemsving og vægtoverførsel, når benstilling er lukket.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig og herunder at bruge droppet til at vinde initiativet i duellerne. I rimelig grad at beherske simple slagserier. At brugene slagene varieret og på de rigtige tidspunkter bruge drop, lob og smash.


Materiale: (Skal tilpasses)

Yubio 2023: 1254-1261(Spillets historie, regler og organisering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Sportens skyggesider (del 2)

Forløbet med fokus på sportens skyggesider. Doping er gennemgået i 2g.

Ludomani, holiganisme, matchfixing, doping (udholdenhedsdoping og motionsdoping)

Sport og politik:
Idealet er at disse ikke må blandes sammen men virkeligheden er en helt anden.
Nøglebgreber: Sportswashing, soft power, smart power, korruption,
Vi har undersøgt hvordan Rusland, Kina, Qatar, Saudi Arabien har brugt sport og sportsbegivenheder med et politisk sigte. Propaganda, sportswashing og hvordan blød magt er benyttet til at opnå indflydelse og anerkendelse såvel indenrigs- som udenrigspolitisk. Vinter OL i Sochi og VM i Qatar har været de primære cases.

Sider fra Yubio: 397-407, 416-425
Opdateres


Podcasts:
Vinter OL i Sochi 2014 - Putins lege (65 min)
VM qatar (opdateres)
Det spiller ikke - Så let er det at opdage matchfixing (episode 2)
Frivillig lytning: OL i Beijing 2022 - En ny kold krig på idrætsfronten? (68 min)

Dokumentar:
Om holiganisme (opdateres)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Moderne Dans og Labans bevægelseslære

Moderne dans.

Formålet med dette forløb er:
At løfte jeres bevægelsesglæde og udtryksfærdigheder gennem dansende og ekspressive bevægelser.
At udvide jeres forståelse af idrættens bevægelse og bevægelsesrum.
At give jer mulighed for at opleve og derved reflektere over, at I kan fortælle med kroppen og gennem fortællingen påvirke andre.  

Konkrete læringsmål:
At kunne definere moderne dans som genre
At kunne bevæge sig rytmisk og varieret med kvalitet i sine bevægelser.
At få forståelse for 4/4 - og at kunne finde 1-slaget.
At deltage aktivt i et gruppearbejde, hvor I skal lave et ekspressivt danseprodukt, og at kunne indtænke Labans teori om bevægelse i dette arbejde. Der er et særligt fokus på udtrykket i bevægelserne og det skal passe med musikken og den "historie", I gerne vil fortælle.

Vi har arbejdet med trin/forflytninger, statiske og dynamiske balancer, hop/spring/spark, drejninger/rul/piruetter, rygsøjlens bevægelser, svingende, førte og markerede bevægelser. Eleverne har lavet en kort "navnedans". De har danset en fælles koreografi til "Passenger - Let her go" +  videreudviklet koreografi gruppevis. Afslutningsvis har eleverne i grupper skullet udvikle fri koreografi til "Sia - Chandelier". Målet var en varighed på 1.30-2.00 min.

Materiale:
"Det dansende menneske" Kapitel 7 i Idræt C bogen
"Bevægelsens grundformer".PDF
"Labans bevægelseslære" Yubio C+B 2021: Side 1202-1204

Forløbets kernebegreber:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde og energi - Bevægelsesglæde og -energi
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer