Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jonas Bjerre, Kasper Vandborg Rasmussen, Lars Husegaard
|
Hold
|
2022 Id/e (1e Id, 2e Id, 3e Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Puls og kroppen som motor
I dette forløb arbejdes med kredsløbet på forskellig vis. Der vil være forskellige posteløb, O-løb, boldspil med fokus på puls og også en enkelt konditionstest. Forløbet ønsker at give eleverne indsigt i konditionstrænings betydning for sundheden og at få elevernes fysik i omdrejninger efter en lang ferie.
Ligeledes har forløbet fokus på gennemførelse af, formål med og analyse af konditionstest.
Forløbets fokus og læringsmål:
At kunne identificere og gennemføre grundlæggende kredsløbsøvelser.
At få forståelse for de ændringer der sker i kroppen ved regelmæssig kredsløbstræning.
At forstå og kunne forklare disse centrale begreber:
Kondition, puls, arbejdsintensitet, iltoptagelse, aerobt arbejde, kontinuerlig træning og interval træning.
At gennemføre 1-2 konditionstest.
At kunne analysere og diskutere testresultaterne.
At kunne vurdere egen kondition (selvvurdering)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
Tekniske fokusområder: Boldtilvænning og driblinger, standsninger, afleveringer, afslutninger, mand/mand forsvar, angrebstaktik.
Forløbet er et eksamensforløb, hvor der er fokus på følgende læringsmål:
Afleveringer: 2-hånds-brystaflevering, samt studsaflevering.
Driblinger: Driblinger med både den dominante og ikke dominante hånd.
Cross over driblinger. Enkelte har arbejdet med bag-om-ryggen og mellem-benene driblinger.
Standsninger: Jump stop og 1-2 standsning. Både efter dribling og modtaget aflevering
Cuts: V-cut og Backdoor cut
Skud og layup: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd.
Teoretisk forståelse: Basal forståelse for de mest almindelig regler i spillet. Skridtregel, fejl-regel, uderegel, pointregel.
Taktiske kompetencer: Boldspils-teoretiske principper såsom anvendelse af dybde og bredde. Placeringsevne både offensivt og defensivt. Det forventes, at eleven har kendskab til principperne om opfyldning og spacing i angrebet og om mand-mand forsvar og hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
Didaktisk fokuspunkter:
• Progression og regression (gentagelser af øvelser)
• Fokus på det færdige 3 vs 3 spil.
• Differentiering
Ekstra teori: Kapitlet "Kan du score", som omhandler spændingsregulering ved hjælp af copingstrategier.
Yubio idræt C+B side 534-545
Yubio idræts C+B side 564-567
Evaluering: Forløbsopsamling og rubrics.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Opvarmning til musik er uvant for mange. Selv idrætsfagligt stærke elever er sjældent vandt til aktivt at anvende musik i opvarmningen. Hvis musik anvendes er det som regel som baggrundsmusik.
Formålet med dette forløb er først og fremmest at give eleverne indblik i de grundlæggende ideer bag opvarmningen. Her her der specifik været fokus på de præstationsforbedrende og skadesforebyggende effekter af opvarmningen, samt på den funktion opvarmningen har på idrætsudøvernes mentale parathed. Indledningsvis er disse teoretiske overvejelser præsenteret for eleverne, som I en fælles diskussion har overvejet, fx hvordan og hvorfor præstationsevnen stiger efter opvarmning.
Det andet formål er at introducere eleverne for den aktive anvendelse af musik i forbindelse med opvarmningen. Her får e en forståelse af, hvordan musikkens opbygning kan anvendes, samt hvordan man finder ud af, om et givent musikstykke er velegnet til en bestemt del af opvarmningsprogrammet.
Eleverne bliver præsenteret for et færdigt opvarmningsprogram. Herefter får de til opgave at præsentere deres opvarmningsprogram for deres medstuderende. I denne proces vil eleverne været tvunget til at reflektere over musikkens sammenspil med bevægelserne, samtidig er det nødvendigt at reflektere over deres instruktion over for gruppen af medstuderende. De deltagende medstuderende vil igennem opvarmningsprogrammerne arbejde med kropsbevidsthed, musikforståelse og bevægelser til musik.
Yubio C+B: side 988-994,1006-1008
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Helt specifikt har vi alle arbejdet med forskellige afleveringer, tæmninger, afslutninger, finter og nogle boldfølingsøvelser. Vi har lavet meget småspil med fokus på mange hurtige boldberøringer.
Der er blevet spillet 6 vs 6, men der har også været fokus på intervalspil 3 vs 3 eller 4 vs 4 på lille bane og 5-mands mål.
Faglige mål, tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
• Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
• Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben)
• Valgfri finte uden pres
• Dækning af egen bold.
• Afslutning med inderside.
• Kendskab til udførelse af halvliggende vristspark og lodret vristspark.
Faglige mål, taktiske færdigheder:
• Kunne indgå på et hold og vise relationelle færdigheder
• Vise spilbarhed og evnen til at kommunikere både verbalt og nonverbalt (herunder bandespil, overlap, modløb uden bold)
Litteratur:
Spillets historie, regler og organisering. Yubio 2021 side 492-498
Rubriks: 524
Youtube videoer af tekniske elementer og øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring udetøj, vandflaske og gerne fodboldstøvler.
-
Yubio C+B; sider: 492-498, 524
-
Hvem kan finde et godt forslag til dancebattle sangen til årets idrætsdag? I linket er sangen fra sidste år.
-
Sparketekniske fokuspunkter.docx
-
Grupper
-
I bedes tænke over hvordan opbygningen kan bygges op. Sving, hop, sjove makkerøvelser eksempelvis. Gode musiknumre vi kan klippe sammen?
-
Idrætsdag opvarmning – Google Drev
-
Morgenmad koordinering
-
Idrætsdag – Google Drev
-
Øv jeres egen koreografi, icebreaker, leg mv.
-
Musik klippet sammen: August og Julius
-
Øv hvad der skal siges til velkomst
-
VIGTIGT: Upload din gruppes video her
-
Idrætsdag 2e – Google Drev
-
Parringer 2e elever og klasser
-
Ajax firkant
-
Husk en pose til dine sager, hvis det bliver regnvejr, samt din mest vandtætte ja-hat.
-
Kapitel 11 Basic 1 Tæmninger
-
Videoinstruks.docx
-
Overlap Passing Drill | Football/Soccer
-
Elevstyrede stationer:
-
Vejrudsigten lover pt regn, så husk en pose til dine ting.
-
Drejebøger – Google Drev
-
Vejrudsigten ser lidt våd ud, så husk en pose til din taske.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Anatomi & Idrætsskader
Teori: Anatomi & Idrætsskader
Grundlæggende anatomi:
Knogler og musklers latinske navne
Ledtyper og ledbevægelser
Bevægelsesanalyser af selvvalgte øvelser
Akutte skader vs overbelastningsskader
RICE og RICEM principperne
Caseopgaver om selvvalgt idrætsskade, herunder skadeforebyggelse, behandling og genoptræning.
Følgende skader har været gennemgået:
Skader i fodleddet
Ledbånd, korsbånd og menisk
Løberknæ, springerknæ, schlatterknæ
Skader i musklerne
Andre skader:
· Akillessenebetændelse og Skinnebensbetændelse
· Lyskenskader og Knoglebrud
Der er særligt vægt på skader i fodleddet og i knæet. Disse skal I kunne diskutere til eksamen.
Materiale: Yubio version 2022
250-264 (Muskler, knogler og led)
914-914 (Bevægelsesanalyser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton
Læringsmål
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, tap, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde fra spilcentrum og frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Beherskelsen af tap
- Rimelig beherskelse smash
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lindyhop og swingdansens kulturelle betydning
Viden:
At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans; mulighed for improvisation og kreativitet i modsætning til fx sportsdans
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af lindyhop og dansens bevægelsesudtryk.
Færdigheder:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger
’open position’ og ’closed position’
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme)
At follow afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead.
Der er arbejdet med: grundtrin (4/4-takt), bounce og følgende autentiske jazztrin: Skating, Mess around, Tackie Annie, Step-touch, Suzy Q, Opposites.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Follow under armen, Pass by, Cross the bridge
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget samt bruge musikken f.eks breaks i deres koreografi (musikalitet).
At eleverne kan lave løft
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans + et element af improvisation).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Materiale:
Swingdansens historie. Yubio afsnit
Labans bevægelseslære (BESS). Yubio afsnit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Aerob og anaerob energiproduktion
Dette forløb har fokus på kroppen som motor. Vi arbejder med hjerte/lunge kredsløbet, aerobt/anaerobt arbejde og hvordan kroppens muskler er bygget op. Vi har lavet arbejdskravsanalyse af en EM håndboldkamp.
Faglige mål
Viden om aerob/anaerob træning, begreber og kunne regne på kondital, iltoptagelse, minutvolumen,
Kunne lave arbejdskravsanalyser
B for Bedre Idræt:
Aerob træning: Side 67-90
Anaerob træning: Side 91-104
Muskler: Side 105-124
Yubio 2022
Musklers aktivering og tværbrodannelse: Side 269-274
Øvelsesvejledninger
Øvelser:
Hæmatokritværdi, vitalkapacitet
Dokumentarer fra mitcfu.dk:
Mennesket - Den perfekte løber
Muskelkraft Sådan! (set under "Anatomi")
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Wolf, Troels og Hansen, Jørn: B - for bedre IDRÆT, Gyldendal; sider: 67-99, 104-124
-
Quizlet - Fysiologi begreber
-
Hæmatokritdata
-
Arbejdsark_aerobt arbejde
-
ØV_Hæmatokritværdi_kortjournal.docx
-
BFBI side 67-90 scanning.pdf
-
Meet
-
Quizlet: Begreber aerob/anaerob
-
Arbejdsark_aerobt arbejde fortsat
-
AA_Anaerob produktion
-
Figurer fra BFBI.pptx
-
Andreas og Rikke, hvis I ikke har bogen, skal I forbi Birgitte på kontoret, så I kan få den.
-
Muscle Contraction - Cross Bridge Cycle, Animation.
-
AA_fibertyper.docx
-
Myology - Skeletal Muscle (Structure)
-
Yubio C + B; sider: 269-274, 575-581
-
Cases - programlægning – Google Drev
-
Elev_Aerob_Anaerob_Muskler Energiomsætning.pptx
-
Film: Mennesket - den perfekt løber.
-
Husk at uploade i elevfeedback i modulet.
-
Opsætning af Volleyballnet
-
Tynd langærmet t-shirt kan være meget rart, så du ikke får ondt i underarmene.
-
Kapitel 13 Basic 1 Baggerslag
-
Kapitel 13 Basic 2 Fingerslag
-
Din præsentation af træningsprogram skal være klar til at blive formidlet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Springgymnastik
Praktiske elementer og fokus:
Pararbejde med fokus på kropsspændning
Basisøvelser:
Frøen/tudsen, Hovedstand, håndstand, forlæns rulle, baglæns rulle, håndstand til rulle, håndstand til rygliggende, flyveruller, vejrmøller, ophop på minitrampolin/trampolin/airtrack.
Komplekse spring:
Araberspring på gulv eller niveauforskel
Kraftspring på niveauforskel
Forlæns salto fra tilløbsbane til minitrampolin og op i høj softmåtte.
Baglæns salto med niveauforskel
Læringsmål:
I skal kunne vise en øvelsesserie på gulv, hvor I inddrager en række af basisøvelserne. Derudover skal I vise de komplekse spring på opstillingerne eller på airtrack. I skal selv vurdere om I har behov for niveauforskel og 0, 1 eller 2 modtagere. Jo sværere du har ved de færdige spring, jo mere fokus skal du have på at vise forøvelserne til springene.
Alsidighed trækker op
Se rubriks for evaluering af niveau
Teoretisk kobling
Idrættens historie, gymnastikkens historie, idrætsskader, bevægelsesanalyser, arbejdskravanalyser, muskler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball & Teams
Faglige mål med forløbet
Praktisk:
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
Teoretisk:
At kunne redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt fokus på begreberne:
Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
Social kohæsion og opgavekohæsion
Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
Relationelle færdigheder
Målsætninger (resultat-, præstations- og procesmål)
Analyse af volleyball som spil med udgangspunkt "Boldspilsfamilierne"
Materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sportens skyggesider - Doping (del 1)
Indhold:
Kriterierne bag dopinglisten.
Doping for udholdenhed: EPO, bloddoping
Doping for styrke: Anabole steroider, clenbuterol
Lovlige "præparater": Placebo og nocebo effekt, koffein, bicarbonat, proteinpulver, kreatin. Herudover Betablokkere.
Vi har diskuteret hvem brugerne er og hvad der kendetegner dem. Vi har diskuteret reglerne for deltagelse, når man er interkønnet eller transkønnet. Cases: Caster Semeneya, Andreas Krieger, Hannah Mouncey & Lia Thomas
Eleverne skal kunne redegøre for de fysiologiske virkninger/bivirkninger af de forskellige stoffer/metoder. Herunder kunne forklare årsagen til deres præstationsfremmende effekt.
Eleverne skal kunne diskutere argumenter for og imod frigivelse af doping i eliteidræt
Eleverne skal kunne diskutere reglerne for interkønnede/transkønnede i eliteidræt og rimeligheden i, at de i nogle forbund tvinges til at benytte antidoping til at sænke testosteronniveauet for at kunne deltage.
Øvelse: Måling af hæmatokritværdi
Film:
Jens the Beast (set i andet forløb)
Doping af sjæl og legeme
Andreas Krieger: Heidis farthest trow
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
FF5 Idræt og Matematik
Varighed: 2-3 sammenhængende dage (4 moduler pr. fag)
Fordybelsestid: 2 timer
Produkt: innovativt løsningsforslag
Hvordan optimerer vi en idrætsatlets præstation?
Fokus på "den innovative værktøjskasse" - hvordan arbejder man innovativt? Hvilke tre faser gennemgår man i en kreativ proces?
Samarbejde mellem idræt og matematik. Hvordan kan disse to fag spille sammen? Hvilke styrker og begrænsninger har fagkombinationen?
Eleverne har i grupper selv skullet vælge en disciplin og en "problemstilling". En problemstilling kunne fx være scoringsprocenten på straffeskud i basketball under pres. Hvordan kan denne optimeres fysiologisk, matematisk, mentalt?
Der har været fokus på idrætsfagets metoder generelt, alle har skullet lavet tests, videofilme og bruge det aktivt i en analyse af deres problemstilling.
De har fx lavet arbejdskravsanalyser, bevægelsesanalyser og træningsprogrammer. De har regnet på hoppehøjder, skudhastigheder, vinkler.
Se alle projekter og produkter i holdets FF drevmappe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Atletik
Tekniske færdigheder indenfor følgende discipliner: 100m, 4x100 m stafet, spydkast, længdespring, højdespring. De sidste 3 moduler har eleverne arbejdet med to valgfri discipliner, hvor de selv har analyseret deres spring/kast/løb ud fra videooptagelser og ud fra dette tilrettelagt deres tekniske træning.
Redigeres
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ultimate
Formålet med ultimateforløbet er grundlæggende indføre eleverne i de vigtigiste elementer af ultimate spillet. I vil blive introduceret for de basale kasteteknikker dvs. baghånd, forhånd og hammerkast. Desuden vil I blive introduceret for basale gribeteknikker. Gradvist vil der bygges mere på, således den taktiske forståelse bliver bedre. Især i forhold til angrebsspillet vil der blive arbejdet med V-stack, H-stack og Split-stack. Forsvaret vil blive en integreret del i de øvelser som laves.
Hvad skal jeg kunne?
- Beherske baghåndskastet til makker 5-10 meter væk med god præcision.
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Beherske diverse gribeteknikker (pincet og pandekage)
- Udvise spilforståelse i forhold til ”Tomme rum” og evne til at gøre sig spilbar
- Udføre cut under modtagelse af disk
- Kendskab til diverse taktiske elementer af spillet (v-stack, h-stack, split stack)
- Kendskab til de basale roller på et ultimatehold (Handler og cutter)
- Kendskab til spillets basale regler og ”spirit of the Game”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Træningsprojekt
Forløbet er påbegyndt med en starttest bestående af øvelser fra politiets optagelsesprøve. Springtest, sprinttest, kropshævninger og Bip test.
VI har i modulerne arbejdet med teori om persontyper målsætninger, borgskala, aerob og anaerob energiomsætning, samt styrketræningsprincipper. Eleverne har selv skullet opstille realistiske resultat, præstations- og procesmål og derudfra tilrettelægge deres ugentlige træning.
Forløbet afsluttes med en sluttest og evaluering gennem en mindre rapport.
Det meste teori er repetition fra 2g.
B for Bedre Idræt:
Aerob træning: Side 67-90
Anaerob træning: Side 91-104
Muskler: Side 105-124
Materiale fra Yubio C+B 2022 version
Om træningsprojektet: 731-733
Ændres:
Om Træningsprojektet: 682-691
Målsætninger og persontyper: Side 130-133
Opvarmning, superkompensation, aerob og anaerob træning: Side 67-86 (repetition fra 1.g)
Frivllig uddybende læsning: Kap 8.6. + 8.7
Borg-skala: Side 1254
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dokumenter Træningsprojekt
-
Yubio C+B; sider: 13-42, 164-171, 426-435, 790-792, 1268-1275
-
Fysisk optagelsesprøve for mænd II Politi
-
Fysisk optagelsesprøve for kvinder II Politi
-
Se links på sidste modul så du ved hvordan du skal lave testene
-
Det er vigtigt, at I alle kommer til modulet. Hvis der er en god grund til, at der er nogle tests, du ikke kan lave, skal du finde en alternativ øvelse.
-
AA_Sundhed og kropsidealer
-
ALLE tager høretelefoner med.
-
Dok: Jens the Beast. Del 1 og 2. Mit cfu. 20 og 21 minutter.
-
ØV_Fysiologisk idrætsprofil.docx
-
Kaptajn Karla og kaptajn Amalie er ansvarlige for at finde dokumentaren på mitcfu og sætte den til projektoren for hver jeres delehold.
-
Kropsidealer Elevversion.pptx
-
Fokus for dit projekt
-
Træningsprojekt 3e
-
Wolf, Troels og Hansen, Jørn: B - for bedre IDRÆT, Gyldendal; sider: 118-124
-
3e - træningsprojekt.pptx
-
AA_Identitet
-
Sundhed & Danskernes idrætsdeltagese.pptx
-
Pointer fra lektien
-
Drev mappe 3e
-
AA_Talentudvikling og Dual Career
-
Husk høretelefoner, så I kan læse i modulet.
-
I grupperne skal I have et træningsprogram klar til dagens modul. I skal have styr på rækkefølgen, hvilke remedier I skal bruge, antal sæt, pauselængde, antal repetitioner, fokus i øvelserne.
-
The Rules of Pickleball - EXPLAINED!
-
Dink - Det særlige slag i pickleball
-
DOWNLOAD Yubio 2024 versionen her
-
Det er selvfølgelig vigtigt, at I alle kommer til modulet.
-
Serv
-
Returnering af serv
-
Returning Serve and Moving Like The Pros
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sundhed, kropsidealer og identitet
Fysisk, social og mental sundhed
Danskernes idrætsdeltagelse
Fysiologisk profil
Kropsidealer anno 2023
Idræt og identitet:
Erik H Erikson, Ziehe, Giddens og Goffman.
"Jeg-identitet" og "social-identitet". Subjektisering, ontologisering, potensering. Frontstage, backstage.
Materiale: Yubio 2023
Sundhed og idrætsdeltagelse 12-39
Sport og Identitet: 428-437 (læst under "Sportens skyggesider")
Film:
Jens the beast del 1 og 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Pickleball
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Faglige mål for forløbet:
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. At slagene returnering, drop og lob er tydelige at skelne fra hinanden i spiløvelser.
Særlig fokus på benstilling, gennemsving og vægtoverførsel, når benstilling er lukket.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig og herunder at bruge droppet til at vinde initiativet i duellerne. I rimelig grad at beherske simple slagserier. At brugene slagene varieret og på de rigtige tidspunkter bruge drop, lob og smash.
Materiale: (Skal tilpasses)
Yubio 2023: 1254-1261(Spillets historie, regler og organisering)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio C+B; sider: 164-171, 272-277, 398-411, 418-423, 525-527, 1268-1275
-
AA_Talentudvikling og Dual Career
-
Husk høretelefoner, så I kan læse i modulet.
-
I grupperne skal I have et træningsprogram klar til dagens modul. I skal have styr på rækkefølgen, hvilke remedier I skal bruge, antal sæt, pauselængde, antal repetitioner, fokus i øvelserne.
-
The Rules of Pickleball - EXPLAINED!
-
Dink - Det særlige slag i pickleball
-
DOWNLOAD Yubio 2024 versionen her
-
Det er selvfølgelig vigtigt, at I alle kommer til modulet.
-
Serv
-
Returnering af serv
-
Returning Serve and Moving Like The Pros
-
Rapport træningsprojekt
-
Status: Kl 20.00 har jeg endnu ikke fået svar fra akademiet angående om vi kan låne en sal. Jer der mangler sluttest må gerne tage tøj med, så ser vi om det bliver en mulighed.
-
Husk B-for bedre idræt.
-
Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
-
Top 3 Tips For Strong Pickleball Volleys
-
Improve Your Third Shot Drop
-
Faglige mål i forløbet
-
MitCFU - "Pissefedt, indtil du taber"
-
"Test dig selv"
-
Pickleball Lob - How to Hit an Offensive Lob
-
Ludomani og hooliganisme_Elevversion.pptx
-
Podcast: Vinter OL i sochi 2014 - Putins lege
-
Afspilningshastighed i "podcastsappen".png
-
AA_Sportens skyggesider
-
Husk høretelefoner, da I skal ud at høre podcast.
-
Hvorfor er der overhovedet VM i Qatar? Sådan endte værtskabet i ørkenstaten
-
Blodbold - Bag tremmer i Qatar
-
Soft power
-
HUSK høretelefoner og evt ekstra tøj, da I skal ud gå i 45 min.
-
No Mans Land
-
OBS. En del har skriftlige hængepartier, der skal løses inden fredag. Pt ser det ud til at følgende ikke skal være med i turneringen: Thomas, Anders, Simon, Rikke, Bertil, BB, Jonathan, Freya.
-
OBS. Hvis du fortsat skylder afleveringer, bliver du sat til at lave dem i disse moduler i stedet for at være med i turneringen.
-
Husk vandflaske.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Sportens skyggesider (del 2)
Forløbet med fokus på sportens skyggesider. Doping er gennemgået i 2g.
Ludomani, holiganisme, matchfixing, doping (udholdenhedsdoping og motionsdoping)
Sport og politik:
Idealet er at disse ikke må blandes sammen men virkeligheden er en helt anden.
Nøglebgreber: Sportswashing, soft power, smart power, korruption,
Vi har undersøgt hvordan Rusland, Kina, Qatar, Saudi Arabien har brugt sport og sportsbegivenheder med et politisk sigte. Propaganda, sportswashing og hvordan blød magt er benyttet til at opnå indflydelse og anerkendelse såvel indenrigs- som udenrigspolitisk. Vinter OL i Sochi og VM i Qatar har været de primære cases.
Sider fra Yubio: 397-407, 416-425
Opdateres
Podcasts:
Vinter OL i Sochi 2014 - Putins lege (65 min)
VM qatar (opdateres)
Det spiller ikke - Så let er det at opdage matchfixing (episode 2)
Frivillig lytning: OL i Beijing 2022 - En ny kold krig på idrætsfronten? (68 min)
Dokumentar:
Om holiganisme (opdateres)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
MitCFU - "Pissefedt, indtil du taber"
-
Yubio C+B; sider: 398-411, 413-424, 525-527, 1262-1264
-
"Test dig selv"
-
Pickleball Lob - How to Hit an Offensive Lob
-
Ludomani og hooliganisme_Elevversion.pptx
-
Podcast: Vinter OL i sochi 2014 - Putins lege
-
Afspilningshastighed i "podcastsappen".png
-
AA_Sportens skyggesider
-
Husk høretelefoner, da I skal ud at høre podcast.
-
Hvorfor er der overhovedet VM i Qatar? Sådan endte værtskabet i ørkenstaten
-
Blodbold - Bag tremmer i Qatar
-
Soft power
-
HUSK høretelefoner og evt ekstra tøj, da I skal ud gå i 45 min.
-
No Mans Land
-
The Rules of Pickleball - EXPLAINED!
-
OBS. En del har skriftlige hængepartier, der skal løses inden fredag. Pt ser det ud til at følgende ikke skal være med i turneringen: Thomas, Anders, Simon, Rikke, Bertil, BB, Jonathan, Freya.
-
OBS. Hvis du fortsat skylder afleveringer, bliver du sat til at lave dem i disse moduler i stedet for at være med i turneringen.
-
Husk vandflaske.
-
Det spiller ikke - episode 2
-
Matchfixet lyngbykamp 2025
-
Link til powerpoint fra forløbet
-
Husk høretelefoner og varmt tøj til gåtur
-
Det dansende menneske_Kap7_IdrætC.pdf
-
Lektiespørgsmål modul 1.docx
-
Dresscode: Lange bukser, lange ærmer, strømpesokker. Sørg for at det hele er af bomuld.
-
Floor Work
-
Floorwork inspiration
-
Lange bukser og lange ærmer er klart at foretrække og lad bare indeskoene blive hjemme.
-
Bevægelsens Grundformer.pdf
-
Hvis du af den ene eller anden grund var fraværende sidst, skal du øve på floorwork hjemme ud fra videoerne i mappen på modulet (28.2)
-
Vi stemmer om en sang til det afsluttende produkt. I kan vælge mellem Faouzia - This Mountain, Sia - Chandelier eller Timberlake - Cry me a river. Dan dig en holdning hjemmefra.
-
Let Her Go - Passenger_Tekst B-niveau.docx
-
Floorwork værktøjskasse
-
Justin Timberlake - Cry Me A River [Official Music Video]
-
CRY ME A RIVER.docx
-
Det er vigtigt at alle kommer til de sidste moduler. Vær det gode gruppemedlem, der finder på bevægelser, som du synes, I kan bruge i jeres koreografi. Se videoerne fra 1. modul som inspiration, videoen under lektien og tænk på kroppens grundbevægels
-
Kvadriller 2025
-
Husk at din gruppe ikke kan undvære dig
-
Find på bevægelser I kan bruge i jeres koreografi. Inspiration: I google drev kan I søge på "The art of contemporary dance. Cry me a River feat - 2x feat Timberlake". Det er 2x i 2020.
-
Afstemning om eksamensforløb
-
Øv på din gruppes koreografi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Moderne Dans og Labans bevægelseslære
Moderne dans.
Formålet med dette forløb er:
At løfte jeres bevægelsesglæde og udtryksfærdigheder gennem dansende og ekspressive bevægelser.
At udvide jeres forståelse af idrættens bevægelse og bevægelsesrum.
At give jer mulighed for at opleve og derved reflektere over, at I kan fortælle med kroppen og gennem fortællingen påvirke andre.
Konkrete læringsmål:
At kunne definere moderne dans som genre
At kunne bevæge sig rytmisk og varieret med kvalitet i sine bevægelser.
At få forståelse for 4/4 - og at kunne finde 1-slaget.
At deltage aktivt i et gruppearbejde, hvor I skal lave et ekspressivt danseprodukt, og at kunne indtænke Labans teori om bevægelse i dette arbejde. Der er et særligt fokus på udtrykket i bevægelserne og det skal passe med musikken og den "historie", I gerne vil fortælle.
Vi har arbejdet med trin/forflytninger, statiske og dynamiske balancer, hop/spring/spark, drejninger/rul/piruetter, rygsøjlens bevægelser, svingende, førte og markerede bevægelser. Eleverne har lavet en kort "navnedans". De har danset en fælles koreografi til "Passenger - Let her go" + videreudviklet koreografi gruppevis. Afslutningsvis har eleverne i grupper skullet udvikle fri koreografi til "Sia - Chandelier". Målet var en varighed på 1.30-2.00 min.
Materiale:
"Det dansende menneske" Kapitel 7 i Idræt C bogen
"Bevægelsens grundformer".PDF
"Labans bevægelseslære" Yubio C+B 2021: Side 1202-1204
Forløbets kernebegreber:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde og energi - Bevægelsesglæde og -energi
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OBS. Hvis du fortsat skylder afleveringer, bliver du sat til at lave dem i disse moduler i stedet for at være med i turneringen.
-
Husk vandflaske.
-
Det spiller ikke - episode 2
-
Matchfixet lyngbykamp 2025
-
AA_Sportens skyggesider
-
Link til powerpoint fra forløbet
-
Husk høretelefoner og varmt tøj til gåtur
-
Yubio C+B; sider: 413-424, 1262-1264
-
Det dansende menneske_Kap7_IdrætC.pdf
-
Lektiespørgsmål modul 1.docx
-
Dresscode: Lange bukser, lange ærmer, strømpesokker. Sørg for at det hele er af bomuld.
-
Floor Work
-
Floorwork inspiration
-
Lange bukser og lange ærmer er klart at foretrække og lad bare indeskoene blive hjemme.
-
Bevægelsens Grundformer.pdf
-
Hvis du af den ene eller anden grund var fraværende sidst, skal du øve på floorwork hjemme ud fra videoerne i mappen på modulet (28.2)
-
Vi stemmer om en sang til det afsluttende produkt. I kan vælge mellem Faouzia - This Mountain, Sia - Chandelier eller Timberlake - Cry me a river. Dan dig en holdning hjemmefra.
-
Let Her Go - Passenger_Tekst B-niveau.docx
-
Floorwork værktøjskasse
-
Justin Timberlake - Cry Me A River [Official Music Video]
-
CRY ME A RIVER.docx
-
Det er vigtigt at alle kommer til de sidste moduler. Vær det gode gruppemedlem, der finder på bevægelser, som du synes, I kan bruge i jeres koreografi. Se videoerne fra 1. modul som inspiration, videoen under lektien og tænk på kroppens grundbevægels
-
Kvadriller 2025
-
Husk at din gruppe ikke kan undvære dig
-
Find på bevægelser I kan bruge i jeres koreografi. Inspiration: I google drev kan I søge på "The art of contemporary dance. Cry me a River feat - 2x feat Timberlake". Det er 2x i 2020.
-
Afstemning om eksamensforløb
-
Øv på din gruppes koreografi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Les Lanciers
Vi danser Les Lanciers. Alle 5 ture gennemgåes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564634436",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564634436",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564634436"
}