Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Lone Thygesen
|
Hold
|
2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal
Dette forløb er et introduktionsforløb, der samler op på grundforløbet, hvor emnerne procentregning og ligningsløsning blev behandlet.
Der arbejdes med indekstal, kort om meningsmålinger og resultatet af Folketingsvalget 01.11.22.
Overslagsregning blev behandlet i grundforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
I dette forløb er fokus at forstå forskellige låntyper.
Der arbejdes med renteformlen, annuitetsopsparing og annuitetslån.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive
- regneforskriften for en eksponentiel funktion, herunder definitions- og værdimængde
- betydningen af konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion
- vækstændring for eksponentielle udviklinger
- formler til beregning af konstanterne a og b
- udtryk for fordoblings- og halveringskonstanter
Kunne beregne
- konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion givet to punkter eller en fordoblings- eller halveringskonstant sammen med et punkt.
- løsningen til eksponentielle ligninger
- fordoblings- og halveringskonstanter
- bestemme forskriften ved regression
Kunne bevise
- sætningen med to-punktsformlen (hvordan konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion findes)
- formlen for fordoblings- eller halveringskonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potensfunktioner
Der er læst efter ibogssystemet:
https://plusstxb1.systime.dk/
Eleverne skal kunne angive og redegøre for:
- sammenhæng mellem funktionsforskrift og grafernes udseende
Eleverne skal kunne
- udføre potensiel regression
Kunne bevise
- Vækstegenskab for potensfunktion
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Der er i forløbet arbejdet med polynomier generelt og med særlig fokus på andengradspolynomiet.
Eleverne skal kunne angive og redegøre for:
- andengradspolynomiets udseende og herunder a, b og c's betydning og betydningen af toppunkt og rødder
- sammenhængen mellem fortegn på diskriminanten og antallet af rødder
- parablens symmetriakse
- forskriften for andengradspolynomiet ud fra rødderne eller toppunktet
- Genfinde forskriften ud fra grafisk fremstilling af parablen
- sammenhængen mellem det maksimale antal rødder og graden af polynomiet
For andengradspolynomiet skal eleverne kunne beregne
- toppunktet når forskriften er kendt
- rødderne når forskriften er kendt
- finde nulpunkter
Kunne bevise
- Formlen for toppunktet
- Formlerne for rødderne for andengradspolynomiet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer og geometri
Der er læst efter ibogssystemet:
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1219
Eleverne skal kunne angive
- en vektor i et koordinatsystem
- omsætte en grafisk vektor til koordinaterne for vektoren
- Pythagoras' læresætning
- sinus- og cosinusrelationerne
- en retningsvektor og normalvektor
- parameterfremstillingen for en ret linje
- linjens ligning udtrykt fra en normalvektor
- cirklens ligning
Kunne beregne
- Længden af en vektor
- Regneregler for vektorer
- Skalarprodukt
- Vinkel mellem vektorer og mellem linjer
- Determinant
- Ortogonalitet mellem vektorer
- Projektion af en vektor på en vektor
- Determinant
- Areal af parallelogram
- Afstand mellem punkt og linje
- Skæringspunkt mellem to linjer og mellem cirkel og linje
- Tangent til cirkel
Kunne bevise
- Regneregler for vektorer
- Længden af en vektor (afstandsformlen)
- Ortogonale vektorer
- Determinant
- Vinkel mellem vektorer
- Afstand mellem punkt og linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometriske funktioner
Der er læst efter bogsystemet:
Bjørn Grøn m.fl: Hvad er matematik? B, L&R Uddannelse s. 309-317, 322-329
Eleverne skal kunne redegøre for
- sinus, cosinus og tangens som funktioner
- harmonisk svingning.
Eleverne skal kunne beregne
- Løsninger til trigonometriske ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Logaritmer
Der er læst efter ibogssystemet:
https://plusstxa1.systime.dk/
https://plusstxa2.systime.dk/
Logaritmefunktioner, regneregler for logaritmer, logaritmiske sammenhænge.
Fordoblings- og halveringskonstant.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive
- regneforskriften for en eksponentiel funktion, herunder definitions- og værdimængde
- betydningen af konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion
- vækstændring for eksponentielle udviklinger og logaritmefunktioner
- formler til beregning af konstanterne a og b
- udtryk for fordoblings- og halveringskonstanter
Kunne beregne
- konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion givet to punkter eller en fordoblings- eller halveringskonstant sammen med et punkt.
- løsningen til eksponentielle ligninger
- fordoblings- og halveringskonstanter
- bestemme forskriften ved regression
Kunne bevise
- sætningen med to-punktsformlen (hvordan konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion findes)
- formlen for fordoblings- eller halveringskonstanten
- logaritmeregneregler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning og optimering
Der er læst efter
ibogssystemet:
https://plusstxa2.systime.dk/
Emner:
Grænseværdi og kontinuitet, regneregler for differentiation, tangentens ligning, afledet funktion, kædereglen monotoniforhold, optimering.
Der er i dette forløb særlig fokus på at arbejde "i matematik", så der er fokus på forskellige typer af beviser som direkte bevis, indirekte bevis og induktionsbevis.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive
- regneregler for differentiation
- tangentens ligning
- afledet funktion
- monotoniforhold og redegøre for dem
Kunne beregne
- tangentens hældningskoefficient
- tangentens ligning
- væksthastighed og forklare betydningen af den.
Kunne anvende
- formelsamlingen til at finde differentialkvotienten for forskellige funktioner
- differentialregning til at optimere løsningen på mange forskellige problemstillinger
- tre-trins-reglen til at finde differentialkvotienten for forskellige funktioner, bla. 1/x og kvadratrodsfunktionen.
Kunne bevise
- sætninger med differentiation - konstant gange funktion for lineære funktioner, sum af to funktioner for lineære funktioner, produktreglen, brøkreglen, kædereglen, differentiation af x^n
- Middelværdisætningen og monotonisætningen
- tangens til x differentieret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Der er læst efter ibogssystemet:
https://plusstxa2.systime.dk/
Forberedelsesmaterialet 2024/2025 om sandsynlighedsregning er læst som en del af dette forløb.
Eleverne skal kunne angive og redegøre for:
- deskriptorer, kvartilsæt, outlier, middelværdi
- boksplot
- bearbejde autentisk datamateriale
- diagrammer, sumkurve
- systematiske fejl og skjulte variable
- population og stikprøve, repræsentativitet ved meningsmålinger
- Sandsynlighedsfelt
- hændelse
- multiplikations- og additionsprincippet
- kombinationer og permutationer
- stokastisk variabel
- normale og exceptionelle tilfælde
- binomialfordelingen
- normalfordelingen
- betingede sandsynligheder
- Bayes formel
Kunne beregne
- middelværdi samt varians og spredning af ugrupperede og grupperede observationssæt
- middelværdi, varians og spredning for binomialfordelingen
- konfidensinterval
- residualspredning.
Kunne udføre
- hypotesetest
Kunne bevise
Middelværdien for en binomialfordeling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Komplekse tal og FF5
Der arbejdes med et tidligere forberedelsesmateriale om komplekse tal. I FF forløbet indgår fagene dansk og matematik og fokus er på at forstå opbygningen af de komplekse tal og formidle det via genren Formidlingsartikel, så denne genre trænes inden SRP.
Emnet indgår i et matematikhistorisk perspektiv: Renæssancens matematik.
Efter det flerfaglige forløb er der fokus på matematisk argumentation og forskellige bevistyper som direkte-, indirekte- og induktionsbevis. Disse begreber anvendes ved beviser, der inkluderer komplekse tal.
Efter forløbet skal eleverne kunne bevise:
Multiplikation og division i polære koordinater
Løsningen til andengradsligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Der er fokus på beviser og forberedelse til mundtlig årsprøve.
Video: Klar til eksamen og træningsprøve
https://www.youtube.com/watch?v=shJHC5kFWoc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Integralregning
Der er læst efter
ibogssystemet:
https://plusstxa3.systime.dk/
Emner:
integrationsprøven, stamfunktion, det ubestemte og bestemte integral, arealfunktionen.
Det bestemte integral.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive
- regneregler for integration
- stamfunktioner til en kendt, kontinuert funktion
- sammenhæng mellem areal og stamfunktion
Kunne beregne
- areal af punktmængder
Kunne anvende
- formelsamlingen til at finde stamfunktioner for forskellige funktioner
- integrationsprøven til at vise at en funktion er stamfunktion
- integralregning til at bestemme arealer under og mellem grafer
- integralregningens hovedsætning
- integration ved substitution
Kunne bevise
- regneregler for ubestemte og bestemte integraler, stamfunktionen til x^n
- integralregningens hovedsætning
- integration ved substitution
- areal af punktmængder mellem grafer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Gaudis arkitektur
Klassen skal på studietur til Barcelona, hvor der inden studierejsen arbejdes med emner som omdrejningslegeme og kurvelængde,
parabler, paraboloider samt kædelinjer.
Følgende besøges på studierejsen: Casa Mila, La Sagrada Familia og Parc Güell.
Der udarbejdes efterfølgende et gruppeprojekt
Der er læst efter
ibogssystemet:
https://plusstxa3.systime.dk/
Emner:
Omdrejningslegeme, kurvelængde, kædelinjer.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive og beregne
- omdrejningslegemet om 1. aksen for en kontinuert funktion defineret på et lukket interval.
- kurvelængden af en kontinuert funktion defineret på et lukket interval.
- kædelinjer
Kunne bevise
- Rumfang af omdrejningslegeme
- Kurvelængden for en kontinuert funktion i et interval.
- summen af kvadratet af hyperbolsk cosinus og kvadratet af hyperbolsk sinus er 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Vektorfunktioner
Der er læst efter
ibogssystemet:
https://plusstxa3.systime.dk/
Emner:
Introduktion til vektorfunktioner og banekurver, skæringspunkter og dobbeltpunkter, differentiation af vektorfunktioner, hastighedsvektor og accelerationsvektor, tangenter, parameterfremstilling og cirkelbevægelse.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive
- vektorfunktioner og banekurver
- tangenter til banekurver
- cirklens parameterfremstilling
- hastigheds- og accelerationsvektorer
Kunne beregne
- dobbeltpunkter og skæring med akserne
Kunne bevise
- hastighedsvektoren er ortogonal på accelerationsvektoren for en cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialligninger
Der er læst efter
ibogssystemet:
https://plusstxa3.systime.dk/
Emner:
Definition af differentialligning, linjeelementer og tangentligninger, lineære differentialligninger af første orden, logistisk differentialligninger og separable differentialligninger.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive:
- Definition af differentialligning
- Linjeelementer
- Lineære differentialligninger af første orden
- Logistisk differentialligning
- Opstille simple differentialligninger.
Kunne beregne
- Linjeelementer
- Tangentligninger
- Løsning til differentialligninger
- Maksimum for væksthastigheden for logistisk differentialligning
Kunne bevise:
- Løsningsformlen for differentialligningen: y'=ky
- Løsningsformlen for differentialligningen: y'=b - ay
- Løsningsformlen for differentialligningen: y'+g(x)y=h(x)
- Løsningsformlen for den logistiske differentialligning: y'=ky(M-y)
- Maksimum for væksthastigheden for logistisk differentialligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Funktioner af to variable
Der er læst efter
ibogssystemet:
https://plusstxa3.systime.dk/
Emner:
Introduktion til funktioner af to variable, niveaukurver og snit, partielle afledede, gradient, tangentplan, stationære punkter og ekstrema.
Efter forløbet skal eleverne kunne angive
- Det 3-dimensionale koordinatsystem og graf for funktion af to variable
- Definitionsmængde for funktioner af to variable
- Niveaukurver og konturplot
- Snitfunktioner og snitkurver
- Undersøgelse af grafens forløb
- Partielt afledede
- Gradienten og fortolkning af dens længde og retning
- Stationære punkter og arten heraf
Kunne beregne
- Partielle afledede
- Niveaukurver
- Snitfunktioner og snitkurver
- Tangentplanens ligning
- Gradient
- Stationære punkter og arten heraf
Kunne bevise
- Ligningen for tangentplan
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Normalfordelingen
Kunne angive og forklare:
- Kontinuert stokastisk variabel
- Normalfordelt stokastisk variabel
- Normalfordelingen
- Sandsynlighed som areal under tæthedsfunktion
- Frekvensfunktionen/Tæthedsfunktionen og Fordelingsfunktionen
- Standardnormalfordelingen
- Konfidensinterval for middelværdi
- Residualer og residualspredning
- Konfidensinterval for hældningen ved lineær regression
- Normalfordelingsapproksimationen
Kunne beregne:
- Sandsynligheder for en normalfordelt stokastisk variabel
- Aflæse middelværdi og spredning for normalfordelt stokastisk variabel
- Fraktilplot (QQ-plot) for at undersøge om datasæt er normalfordelt
- Konfidensinterval for middelværdi
- Residualer og residualspredning
- Konfidensinterval for hældningen ved lineær regression
- Sandsynligheder beregnet med integralregning
Kunne bevise:
- Sammenhæng mellem fordelingsfunktion for normalfordeling og standardnormalfordeling
- Bevis for symmetrisk sandsynlighed i normalfordeling uafhængig af middelværdi og spredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086281598",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086281598",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086281598"
}