Titel
2
|
2. Integrationsudfordringer
INDHOLD:
Forløb har fokus på udfordringer med integrationen i Danmark, med fokus på indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande (MENAP-lande).
Forløbet afsluttes med gennemførelse af empirisk undersøgelse i form af kvalitativt interview.
Projekrapporten indeholder undersøgelse af identitet og integration i grupper, og skal medtage behandling af transskriberet interview, display og farvekodning.
Vi arbejder med: Kultur og kulturforskelle. Integrationsbegreberne: assimilation, segregation, pluralistisk integration. Identitet mellem to kulturer, identitet og socialisering, identitetsdannelse i det senmoderne samfund og det traditionelle samfund, dobbeltsocialisering og identitetsvalg: ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet.
Stereotyper, fordomme og marginalisering og Den selvopfyldende profeti. Kontaktteorien. Nationalitet, patriotisme, etnicitet og "Danskhed".
Anerkendelsens betydning for integrationen - Honneths teori.
Hofsteedes kulturteori. Forklaringer på manglende integration.
Tal på indvandring og integration i DK. Integrationsteorier
FAGLIGE MÅL:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
MATERIALE:
Thorndahl, Morten Hansen: Ӯrkedansker perkerdansker, 2.udgave, Columbus (2018); sider: 76-84, 94-95, 98-102
Poul Brejnrod, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt: ”Sociologi - Viden, teori og metode”, Gyldendal (2017); sider: 260-263, 265-282 og s 289-303
Lindequist, Maria og Lindequist, Stefan ”Danskhed – en introduktion til dansk kultur og identitet”, Columbus (2020), sider: 136-143
SUPPLERENDE MATERIALE:
|