Holdet 2022 SA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Benjamin Kristensen, Jacob Rosgaard Petersen
Hold 2022 SA/b (1b SA, 2b SA, 3b SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Politisk og Folketingsvalg i Danmark
Titel 2 2. Integrationsudfordringer
Titel 3 3. Grundlæggende samfundsøkonomi
Titel 4 4. Velfærd og social ulighed i DK og USA (SRO)
Titel 5 5. Demokrati, magt og medier
Titel 6 6. EU´s Udfordringer
Titel 7 7. Køn- og ligestilling
Titel 8 8. International politik - En ny verdensorden?
Titel 9 9. Dansk udenrigspolitik
Titel 10 10. Politik og amerikansk præsidentvalg
Titel 11 11. Sociologiske forklaringer
Titel 12 12. Den globale økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Politisk og Folketingsvalg i Danmark

FAGLIGE MÅL:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
- Med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.   


KERNESTOF:
- Politiske partier og Partiadfærd
- Valgmetode
- Vælgere og vælgeradfærd
- Politisk kommunikation og meningsdannelse
- Statistisk usikkerhed


MATERIALER:
Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum, ”Politikbogen (2.udg.)”, Forlaget Columbus 2022, s.90-111 og s.127-154


SUPPLERENDE MATERIALER:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille opgave om Hypoteser 08-01-2023
Opgave 2 - Genaflevering af to Hypoteser 26-02-2023
Stor Opgave 1 (DF i krise) 26-03-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Integrationsudfordringer

INDHOLD:

Forløb har fokus på udfordringer med integrationen i Danmark, med fokus på indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande (MENAP-lande).

Forløbet afsluttes med gennemførelse af empirisk undersøgelse i form af kvalitativt interview.


Projekrapporten indeholder undersøgelse af identitet og integration i grupper, og skal medtage behandling af transskriberet interview, display og farvekodning.  


Vi arbejder med: Kultur og kulturforskelle. Integrationsbegreberne: assimilation, segregation, pluralistisk integration. Identitet mellem to kulturer, identitet og socialisering, identitetsdannelse i det senmoderne samfund og det traditionelle samfund, dobbeltsocialisering og identitetsvalg: ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet.
Stereotyper, fordomme og marginalisering og Den selvopfyldende profeti. Kontaktteorien. Nationalitet, patriotisme, etnicitet og "Danskhed".
Anerkendelsens betydning for integrationen - Honneths teori.
Hofsteedes kulturteori. Forklaringer på manglende integration.
Tal på indvandring og integration i DK. Integrationsteorier


FAGLIGE MÅL:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data


MATERIALE:
Thorndahl, Morten Hansen: Ӯrkedansker perkerdansker, 2.udgave, Columbus (2018); sider: 76-84, 94-95, 98-102
Poul Brejnrod, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt: ”Sociologi - Viden, teori og metode”, Gyldendal (2017); sider: 260-263, 265-282 og s 289-303
Lindequist, Maria og Lindequist, Stefan ”Danskhed – en introduktion til dansk kultur og identitet”, Columbus (2020), sider: 136-143


SUPPLERENDE MATERIALE:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Grundlæggende samfundsøkonomi

FOKUS:
Forløb med fokus på grundlæggende økonomiske begreber, modeller og sammenhænge.

- De økonomiske mål
- Målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb
- Prisdannelsen - udbud og efterspørgsel
- Makropolitik - Finans og pengepolitik
- Strukturpolitik


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå  
-

KERNESTOF:
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Velfærd og social ulighed i DK og USA (SRO)

FOKUS: Forløb med fokus på den danske velfærdsstat og dens fremtid i starten og en sammenligning med den amerikanske velfærdsmodel. Herefter arbejde  med fattigdom og social ulighed og velfærdsstatens betydning.

- Den offentlige sektors opgaver
- Det offentlige budget
- Velfærdsprincipper
- Velfærdstrekanten
- Velfærdsstatsmodeller
- Velfærdsstatens udfordringer og fremtid
- Konkurrencestaten
- Fattigdomsbegreber/grænse
- Gini
- Sociale klasser
- Bourdieu
- Social arv

FAGLIGE MÅL:
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

KERNESTOF:
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked,
- komparativ metode og casestudier
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Demokrati, magt og medier

FOKUS:
Bredt forløb om demokrati, magt og medier, herunder også medborgerskab - rettigheder og pligter. Samspillet mellem de tre herunder på mediernes rolle ift. politik, demokrati og valg. Er det liberale demokrati i krise?

• Demokrati – Dahl
- Det politiske system i Danmark - lovgivningsprocessen
- Magtformer
- Teori om politisk magt
• Hvad er et medie, medie- og kommunikationsmodeller
• Nyhedskriterier, dagsordensfastsættelse
• Politiske kampagner, den politiske dagsorden, spin
• Medier og valg
- Politisk meningsdannelse
- Klassens medieforbrug (egen undersøgelse)


FAGLIGE MÅL:
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

KERNESTOF:
• politisk meningsdannelse og medier
• magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng


Omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. EU´s Udfordringer

FOKUS:
Hvad er EU? Hvad laver EU? Hvilken betydning har EU for mig? Hvordan er EU opbygget? Hvordan træffer EU beslutninger? Hvilke udfordringer har EU? Flygtningekrise?, demokratikrise? Ukrainekrigen? Hvad kan forklare danskernes holdning til EU? Valg til Europaparlamentet. Valgundersøgelse Risskov EP24

- Integration - bredden og dybden, stat og nation, suverænitet – formel og reel, overstatsligt- og mellemstatsligt, EU's centrale institutioner, beslutningsprocesser,
- EU integrationsteorier – primært fokus på neofunktionalismen og intergovernmentalismen.
- Danmark og EU
- Besøg af kandidater til EP-valg


FAGLIGE MÅL:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

KERNESTOF:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Køn- og ligestilling

FOKUS:
Vi har arbejdet med kønsroller ift. identitetsdannelse og socialisation, ligestilling ift. uddannelse, arbejdsmarked og politik. Forløbet bygger ovenpå grundforløbet samt FF1.

- Identitetsdannelse og socialisering, familien, lighedsopfattelser, struktør/aktør, kønsteori, identitetspolitik, magtformer


FAGLIGE MÅL:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

KERNESTOF:
• identitetsdannelse og socialisation
• social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring.
• ligestilling mellem kønnene

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. International politik - En ny verdensorden?

FOKUS:
På de internationale magtstrukturer og med særligt fokus på ukrainekrigen og dens betydning eller dens indvarsling af en ny verdensorden.

• Anarki, orden, internationalt system- og retsorden
• Globalisering og fremskridtstro
• En liberal- eller en autoritær verdensorden?
• Trusler
• Magt i det internationale system
• Aktører – statslige og ikke-statslige
• Idealisme og realisme


FAGLIGE MÅL:
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser


KERNESTOF:
• aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Dansk udenrigspolitik

FOKUS:
Dansk udenrigspolitik i en ny og mere usikker verden. Fokus på Danmarks position i det internationale system og på mål og muligheder i udenrigspolitikken. Danmarks rolle i Arktis.
• Danmark som småstat
• EU som sikkerhedspolitisk aktør
• Trusler mod Danmark
• Mål og muligheder
• Udenrigspolitisk beslutningsproces
• Tilpasning eller aktivisme – hård el. blød

FAGLIGE MÅL:
• forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

KERNESTOF:
• mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Politik og amerikansk præsidentvalg

FOKUS:
Hvorfor tabte Harris det amerikanske præsidentvalg. Politikforløb ifm. det amerikanske præsidentvalg. I starten med fokus på begreber, modeller og teori der kan hjælpe med at forklare resultatet af præsidentvalget.

Forelæsning med Derek Beach om det amerikanske præsidentvalg

- Partiadfærd
- Vælgeradfærd, skillelinjer, polarisering
- mediernes rolle

FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

KERNESTOF:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Sociologiske forklaringer

FOKUS:
Sociologiforløb med udgangspunkt i sociologisk teori. Vi har i forløbet haft fokus på følgende teoretikere: Giddens, Rosa, Foucault, Nachtwey. Centrale temaer: Overgang til senmodernitet, individualisering, magt, overvågning og konkurrencesamfund, sociale medier og singularisering.

FAGLIGE MÅL:
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 12. Den globale økonomi

FOKUS:
Hvordan fungerer den og globale økonomi? Hvordan påvirker den globale økonomiske udvikling Danmark herunder den danske konkurrenceevne? Hvilken betydning har en handelskrig på den globale økonomi? Gennemgang af de økonomiske skoler og deres betydning for økonomisk styring på nationalt og globalt plan.

• Udviklingen i den globale økonomi
• Konjunkturforløb
• Økonomisk politik – makro og strukturpolitik
• Økonomiske mål, målkonflikter
• Det økonomiske kredsløb
• Multiplikator
• Konkurrenceformer
• Konkurrenceevne – strukturel og pris herunder valutakursernes betydning
• Handelsteori – absolutte, komparative fordele, faktorudrustning, Linders efterspørgselsteori, Krugman
• Globalisering
• Økonomiske skoler


FAGLIGE MÅL:
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

KERNESTOF:
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
• arbejdsmarkedsforhold
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Omfang ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer