Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jacob Rosgaard Petersen
Hold 2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg 2022
Titel 2 Integrationsudfordringer
Titel 3 Introduktion til økonomi
Titel 4 Økonomi og Velfærd i DK
Titel 5 Ulighed i USA og DK (SRO)
Titel 6 SamfundsCup 2024
Titel 7 Demokrati, magt og medier
Titel 8 EU-basic
Titel 9 EU's Udfordringer - Fokus på Ungarn
Titel 10 International Politik - En ny verdensorden?
Titel 11 Forandret Ungdom
Titel 12 Den globale økonomi
Titel 13 LINKS til Skr. eksamen i Samfundsfag 2025 (3eSA)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg 2022

FAGLIGE MÅL:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
- Med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.   


KERNESTOF:
- Politiske partier og Partiadfærd
- Valgmetode
- Vælgere og vælgeradfærd
- Politisk kommunikation og meningsdannelse
- Statistisk usikkerhed


MATERIALER:
Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum, ”Politikbogen (2.udg.)”, Forlaget Columbus 2022, s.90-111 og s.127-154


SUPPLERENDE MATERIALER:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 - Lille Hypoteseopgave 15-01-2023
Opgave 2 - Genaflevering af to Hypoteser 26-02-2023
Stor Opgave 1 (DF i krise) 26-03-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Integrationsudfordringer

INDHOLD:

Forløb har fokus på udfordringer med integrationen i Danmark, med fokus på indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande (MENAP-lande).

Forløbet afsluttes med gennemførelse af empirisk undersøgelse i form af kvalitativt interview.


Projekrapporten indeholder undersøgelse af identitet og integration i grupper, og skal medtage behandling af transskriberet interview, display og farvekodning.  


Vi arbejder med: Kultur og kulturforskelle. Integrationsbegreberne: assimilation, segregation, pluralistisk integration. Identitet mellem to kulturer, identitet og socialisering, identitetsdannelse i det senmoderne samfund og det traditionelle samfund, dobbeltsocialisering og identitetsvalg: ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet.
Stereotyper, fordomme og marginalisering og Den selvopfyldende profeti. Kontaktteorien. Nationalitet, patriotisme, etnicitet og "Danskhed".
Anerkendelsens betydning for integrationen - Honneths teori.
Hofsteedes kulturteori. Forklaringer på manglende integration.
Tal på indvandring og integration i DK. Integrationsteorier


FAGLIGE MÅL:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data


MATERIALE:
Thorndahl, Morten Hansen: Ӯrkedansker perkerdansker, 2.udgave, Columbus (2018); sider: 76-84, 94-95, 98-102
Poul Brejnrod, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt: ”Sociologi - Viden, teori og metode”, Gyldendal (2017); sider: 260-263, 265-282 og s 289-303
Lindequist, Maria og Lindequist, Stefan ”Danskhed – en introduktion til dansk kultur og identitet”, Columbus (2020), sider: 136-143


SUPPLERENDE MATERIALE:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Introduktion til økonomi

FORMÅL:
Dette undervisningsforløb introducerer eleverne for kernebegreber inden for økonomi og den danske velfærdsstat. Gennem kendskab til og forståelse for økonomiske styringsinstrumenter samt deres indvirken på de økonomiske mål er det muligt at diskutere udfordringer for den universelle velfærdsstat anno 2023 og komme med bud på, hvordan udfordringerne kan imødegås.

Undervisningsforløbet præsenterer eleverne for følgende indhold:
- velfærdstrekanten herunder stat, marked og civilsamfund,
- økonomiske systemer (planøkonomi, blandingsøkonomi, markedsøkonomi)
- udbud og efterspørgsel (kurver og ligevægtspunkt)
- det økonomiske kredsløb
- de samfundsøkonomiske mål
- økonomisk politik/styringsinstrumenter
- økonomisk vækst
- inflation
- betalingsbalance
- grøn økonomi/bæredygtighed
- statsbudget
- arbejdsløshed (herunder forskellige typer af arbejdsløshed)
- markedsligevægt (herunder "den usynlige hånd" af Adam Smith)
- finanspolitik
- pengepolitik
- strukturpolitik
- konjunkturer
- progressivt skattesystem
- velfærdsstatens udfordringer
- globalisering
- konkurrencestat

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag  


KERNESTOF
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter



MATERIALE:
Brøndum og Hansen, "Luk samfundet op!" (3. udg.) Columbus 2018, s. 177-200 og s.201-220


SUPPLERENDE:
Artikler om status for dansk økonomi
Videoer om markedsmekanismen, finans- og pengepolitik samt videoer fra bogens hjemmeside
"Økonomisk redegørelse", Marts 2023 fra Finansministeriet og fra Det Økonomiske Råd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og Velfærd i DK

Forløbet ligger i naturlig forlængelse af det kort "introforløb til økonomi" lige før sommerferien!

Der vil være fokus på forståelse og anvendelse af følgende begreberne/teorier:

- Udbud, efterspørgsel og markedsmekanismen
- De samfundsøkonomiske Mål
- Det Økonomiske Kredsløb
- Økonomisk Politik - herunder Finanspolitik, Pengepolitik og Arbejdsmarkedspolitik (strukturpolitik)
- Multiplikatorvirkningen og forståelse af økonomiske sammenhænge og stabilisatorer (kausalkæder) samt af begrebet inflationær crowding-out.
Økonomiske skoler, Keynesianisme vs Monetarisme
- Økonomiske systemer - herunder markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi

- Behovsopfyldelse, Maslovs behovspyramide og Erik Allardts velfærdsbehov.
- Velfærdsprincipper - herunder velfærdstrekanten
- Velfærdsstatsmodeller og udfordringer for disse, samt løsningsforslag på især den universelle models udfordringer
- Forsyningsbalancen og økonomi på formler

FAGLIGE MÅL:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og regionalt, samt diskutere løsninger herpå.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


KERNESTOF
- Forståelse af Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Makroøkonomiske sammenhænge, Arbejdsmarkedsforhold, Bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt og regionalt.
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Statistiske mål, herunder lineær regression


MATERIALE:
Andersen og Skött: "Økonomibogen" (2. udg.), Forlaget Columbus, 2018
Sørensen, "Økonomiens kernestof", Forlaget Columbus (2021) s 98-105 og s 109-115


SUPPLERENDE MATERIALE:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ulighed i USA og DK (SRO)

Forløbet er afviklet ifm. SRO med fagene engelsk og matematik.

Forløbet skal indføre eleverne i den stigende ulighed - økonomisk som socialt - der præger det amerikanske samfund. Der vil blive sammenlignet med den lighed der præger det danske samfund, og i den forbindelse blive fokuseret på social arv og mulighederne for mønsterbrydning i hhv. USA og DK.
Eleverne skal i mindre grupper vælge sig ind på forskellige emner i relation til emnet Ulighed i USA, og skrive den individuelle SRO i forlængelse heraf.


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og - indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog


KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier


MATERIALER:
Brøndum og Rasmussen, "USA's UDFORDRINGER", Forlaget Columbus (2020) s 145-178 og
Thorndal et al, "Sociologiens kernestof", Forlaget Columbus (2023) s 144-175

SUPPLERENDE MATERIALER:

AV:
FILM: "Inequality for All" (2013)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2-3 - Ulighed i USA og DK 30-01-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SamfundsCup 2024

SamfundsCup 2024 har temaet SUNDHED, og forløbet vil være projektorienteret med fokus på faglighed, innovation, formidling og skriftlighed.

Eleverne har i grupper valgt et emne/problem med relation til sundhed, som de har udarbejdet en innovativ løsning på med brug af ekstern(e) samarbejdspartner(e)!

Projektforløbet har ligge i naturlig forlængelse af SRO, og sluttes af med en finale i klassen hvor to grupper går i skolefinalen (og måske videre til regionsfinalen), som bliver bedømt/vurderet af en samfundsfagslærer og skolens rektor!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EU-basic

FOKUS:
Hvad er EU? Hvad laver EU? Hvilken betydning har EU for mig? Hvordan er EU opbygget? Hvordan træffer EU beslutninger?

- EU's opbygning og vigtigste organer og institutioner
- Integration - bredden og dybden, stat og nation, suverænitet – formel og reel, overstatsligt- og mellemstatsligt og beslutningsprocesser,
- EU integrationsteorier – primært fokus på neofunktionalismen og intergovernmentalismen, men også kendskab til Multi-level Governance
- Fokus på vigtige emner i EU-parlamentsvalgkampen


FAGLIGE MÅL:
• Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

KERNESTOF:
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.


MATERIALER:
Rasmussen, "Politikkens Kernestof", Columbus 2021 s 188-208

SUPPLERENDE MATERIALER:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EU's Udfordringer - Fokus på Ungarn

Forløbet bygger videre på Forløbet "EU-Basic" fra 2.g!

INDHOLD
Forløbet vil have fokus på Ungarn (som har formanddsskabet i Ministerrådet), og undersøge hvilke udfordringer et land med demokratisk tilbagegang kan give for EU
I forlængelse heraf vil vi også se på andre af EU-udfordringer som fx migration, klimakrise og økonomisk krise.

KERNESTOF:

FAGLIGE MÅL:

MATERIALE:
Branner, Hans, Det Politiske Europa, 4. udgave (2022), Forlaget Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 International Politik - En ny verdensorden?

FOKUS:
På de internationale magtstrukturer med særligt fokus på aktuelle konflikter, og dens betydning eller dens indvarsling af en ny verdensorden ml verdens stormagter.

• Anarki, orden, internationalt system- og retsorden
• En liberal- eller en autoritær verdensorden?
• Trusler og sikkerhedsdilemmaer
- Supermagt(er), stormagter og småstater
• Magt og strukturer i det internationale system
• Aktører – statslige og ikke-statslige
• Liberalisme realisme og Konstruktivisme
- Fokus på Rusland-Ukrainekonflikten

Der har været et kort fokus på Amerikansk præsidentvalg og USA's rolle i verden undervejs, ifm. valget i USA!


FAGLIGE MÅL:
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser


KERNESTOF:
• aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.


MATERIALER:
Sørensen, Jacob Graves, "International Politiks Kernestof", Columbus (2024)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3-3 - Ruslands invasion af Ukraine 15-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forandret Ungdom

INDHOLD:
Forløbet ska gennem indsigt i og brug af senmoderne sociologer, forklare ungdommens tendenser og forandringer, samt de muligheder og begrænsninger der hører med til at være ung i 2020'erne.
Der vil ligeledes være et fokus på hvilken betydning sociale medier har for de unges socialisering og interaktioner.

Forholdet ml struktur og aktør vil løbende blive taget op, og koblet på de forskellige temaer og sociologer, vi beskæftiger os med.


MATERIALER:
Sociologiens Kernestof, Columbus (2023), Kap 4, 5, 7, 8 og 16


SUPPLERENDE MATERIALER:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3e SA skr. prøve 05-02-2025
Opgave 3-5 (Unges mistrivsel) 20-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den globale økonomi

FOKUS:
Hvordan fungerer den nationale og globale økonomi? Hvordan påvirker den globale økonomiske udvikling Danmark herunder konkurrenceevnen? Der vil ligeledes være en gennemgang af de økonomiske skoler og deres betydning for økonomisk styring på nationalt og globalt plan.

TEORI:
• Udviklingen i den globale økonomi
• Konjunkturforløb
• Økonomisk politik – makro og strukturpolitik
• Økonomiske mål, målkonflikter
• Prisdannelse, markedsmekanismen, konkurrence-former
• Konkurrenceevne – strukturel- og priskonkurrenceevne herunder valutakursernes betydning
• Handelsteori – absolutte, komparative fordele, faktorudrustning, Linders efterspørgselsteori, Krugman
• Globalisering
• Økonomiske skoler


FAGLIGE MÅL:
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå


KERNESTOF:
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
• arbejdsmarkedsforhold
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Omfang

MATERIALER:
Niebuhr et al, "Økonomibogen" (2. udg.), Forlaget Columbus (2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 LINKS til Skr. eksamen i Samfundsfag 2025 (3eSA)

Links til Skriftlig eksamen i Samfundsfag A (3eSA) d. 23. maj, 2025

- Forløb 1: Folketingsvalg 2022:
a) Partiets valgresultat og mandater i FT 2022 https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater

b) Partiets mærkesager og deres strategi i valgkampen: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/partiportraetter

c) Hvad mener vælgerne til jeres parti, at der skal være fokus på, i en kommende regering?
file:///C:/Users/rajp/Downloads/Folketingsvalg%202022%20-%20Epinions%20Lommebog.pdf

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE14556777/liveblog-faa-seneste-nyt-fra-forhandlingerne-om-en-ny-regering/

• Hvilken Regering vil jeres parti arbejde for, og hvorfor? – Byg jeres eget flertal https://jyllands-posten.dk/politik/ECE14532784/byg-dit-eget-flertal-se-om-du-kan-samle-90-mandater/

Om Radikales udlændingepolitik: https://www.altinget.dk/artikel/radikale-ja-vores-udlaendingepolitik-har-vaeret-naiv
Personfaktoren: https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-10-30-lars-loekke-og-pia-olsen-dyhr-topper-i-nye-maalinger
FT2022 – resultat: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
Venstres vælgere flygter: https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-11-18-vaelgere-forlod-venstre-ved-valget-her-er-hvor-de-gik-hen#RVfdgdfl%C3%A6k5
https://www.altinget.dk/artikel/kaempe-vaelgerlussing-hvilke-vaelgere-har-v-tabt-og-hvordan-skal-de-faa-dem-igen
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE14575632/venstre-er-fristet-af-en-bred-regering-men-konsekvenserne-kan-blive-helt-uoverskuelige/
S og V forhandler: https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-12-05-s-og-v-er-taettere-paa-hinanden-end-vi-faar-at-vide-siger-kommentator
Surveybanken om FT-valg: http://bank1.surveybank.aau.dk/webview/
Rationel vælgeradfærd: https://www.berlingske.dk/politik/pengepungen-bestemmer-ikke-hvem-vi-stemmer-paa
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-maling-klima-og-sundhed-var-afgorende-for-flest-vaelgere-ved-fv22?publisherId=13559520&releaseId=13665738

FF1 – Kønsidentitet og kønsroller (Biologi og samfundsfag)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge#!/

Sex & samfund (både bio og samf)
https://sexogsamfund.dk/

Danmarks statistik
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite

Det er min krop (forskellige videoer om fx normer og køn)
https://determinkrop.dk/ungdomsuddannelser/koen/

Hverken dreng eller pige (Vincent som 17 årig)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge#!/

“Jeg håber jeg kan være det forbillede, jeg selv manglede” (Vincent som 23-årig)
https://amnesty.dk/vores-arbejde/lgbti/human-rights-are-my-pride/jeg-haaber-jeg-kan-vaere-det-forbillede-jeg-selv-manglede/

Artikel i Information om kønsdebatten
https://www.information.dk/kultur/2020/03/hvorfor-vaekker-koensdebatten-saa-staerke-reaktioner-mindst-fire-grunde

Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE12222553/koensdebatten-fratager-mennesket-vaerdighed/

Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE14605287/en-mand-der-viste-sig-alligevel-ikke-at-hade-kvinder/

Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE14856077/louise-kjoelsen-vi-skal-alle-goere-os-umage-for-at-vaere-mere-nuancerede/

Debatindlæg om kønsforskning i Jyllandsposten. https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE14858616/en-helt-ny-slags-videnskab-er-her/

Artikel fra Mandag Morgen (statistikker om køn) https://www.mm.dk/artikel/mogens-jensen-her-er-de-fire-stoerste-benspaend-for-ligestillingen

Artikel fra politiken (Professor Emeritus Ditlev Tamm som er cross-dresser) - Kræver adgang til Infomedia (Uni-login)
https://politiken.dk/navne/art8102998/Professoren-der-er-optaget-af-k%C3%B8n-queer-og-crossdressing

Videnskab.dk artikel om køn (både bio og samf)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-mange-koen-findes-der

Videnskab.dk artikel om køn (både bio og samf)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/dreng-pige-eller-midt-i-mellem-saa-lidt-ved-vi-om-interkoen/

Kønsidentitet
https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/center-for-koensidentitet/om-centret/Sider/tal-og-statistikker.aspx?fbclid=IwAR2ZNXOxwfpQerJrBAhADaD-G9ABCOuDs-e3Wb2H78Udf5Hj7Wvp2BRrdwI

Ugeskrift for læger - om kønsidentitet
https://ugeskriftet.dk/nyhed/patienterne-strommer-til-nye-centre-konsidentitet

Transkønnede og operationer: udvikling over tid samt forskellige vinkler (læge, mor til transkønnet, formand for LGBTQ mfl.)
https://www.information.dk/moti/2020/04/overlaege-befolkningen-sort-hvid-opfattelse-transkoennede

Kønsskifte og psykiske sydomme:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/psykisk-sygdom-er-udbredt-hos-unge-der-oensker-skifte-koen

Rapport: En kortlægning af homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse.
https://www.vive.dk/media/pure/18049/8565518

STATISTIKKER om Unges opfattelser af Køn, Krop og sexualitet: https://www.vive.dk/da/udgivelser/unges-opfattelser-af-koen-krop-og-seksualitet-0xglo9zk/

https://www.mm.dk/artikel/mogens-jensen-her-er-de-fire-stoerste-benspaend-for-ligestillingen


- Forløb 2 – Integrationsudfordringer:
Det går bedre med integrationen i DK: https://www.information.dk/indland/2019/11/gaar-bedre-integrationen-tror-fem-eksempler
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/filer-tal-og-analyser/arkiv/baggrundstabeller-fra-medborgerskabsundersogelsen-2022
Integrationsbarometer 2023: https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/INTEGRATION-STATUS-OG-UDVIKLING
Danmarkskanon ifølge Danskerne: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-12-12-her-er-den-nye-danmarkskanon-se-de-10-vaerdier-der-definerer-danmark
Debatfilm (Luk samfundet op!): https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm-1
Indvandrerkvinde som er ved at miste kulturbalancen: https://www.information.dk/debat/2013/11/ved-miste-kulturbalancen
Senmodernitet: https://faktalink.dk/titelliste/senmodernitet
Kampagnevideo om ’Æresrelateret kontrol og vold’: https://www.facebook.com/watch/?v=2385347608273563
https://dnir.dk/radet-mener/nyhedsside/forkvinde-deltager-i-kampagnevideo-mod-negativ-social-kontrol
de 10 første min af DR-dokumentaren, ”Ali og hans brødre”: https://www.youtube.com/watch?v=qj1DrmUZjOg
Hvad kendetegner et omdannelses-område: https://bl.dk/politik-og-analyser/temaer/parallelsamfund/hvad-betyder-det-at-vaere-et-omdannelsesomraade/
Omdannelsesområder pr 01. dec. 2022 https://im.dk/Media/638054018177066555/Omdannelsesomr%C3%A5der%202022.pdf
SVM’s Indvandrer- og integrationspolitik: https://www.stm.dk/media/11768/regeringsgrundlag-2022.pdf
Udlændingeloven af 1983: https://danmarkshistorien.lex.dk/Udl%C3%A6ndingeloven_af_8._juni_1983


- Forløb 3 og 4 – Intro til Økonomi og Økonomi og velfærd i DK:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi
Antallet af arbejdsløse 2023: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=49398
Ungdomsarbejdsløse i EU: https://da.tradingeconomics.com/country-list/youth-unemployment-rate
TEST I privatøkonomi (mikroøkonomi):https://finans.dk/privatokonomi/ECE16330671/kan-du-slaa-resten-af-eu-i-privatoekonomisk-viden/
https://www.information.dk/debat/2020/04/pelle-dragsted-planoekonomien-paa-vej-tilbage-vaere-glade
https://www.information.dk/debat/2020/02/mere-demokrati-pelle-dragsteds-slags-betyder-mere-frihed
Tre måder man kan være arbejdsløs på: file:///C:/Users/rajp/Downloads/p7art1.pdf
Tre måder at opgøre beskæftigede på: https://danskeakasser.dk/viden-analyser/viden-om/saadan-maaler-man-arbejdsloeshed-beskaeftigelse
Udlandsgæld: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2023/maj/kommentar-statsgalden-har-ikke-tidligere-varet-sa-lav/
Offentlige sektors økonomi: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2023/maj/kommentar-statsgalden-har-ikke-tidligere-varet-sa-lav/
VIDEO til forklaring af Multiplikator-effekten: https://www.bliv-klogere.dk/hhx/modul-11-konjunkturer-oekonomisk-politik-og-multiplikatorvirkning/  
https://www.mm.dk/artikel/danske-dagpenge-er-middelmaadige-i-globalt-perspektiv
Sang om Merværdi (marxistisk): https://www.youtube.com/watch?v=PsYwXY0SQC0
Den danske model: : https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/
Om Løn i DK: https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-09-18-regeringen-beskyldes-for-brud-paa-den-danske-model-det-er-altsaa-ikke-saadan-vi-laver-loen-i-danmark
”Lønstrukturkommissionens” arbejde (https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-saa-meget-tjener-de-offentligt-ansatte
https://www.dr.dk/nyheder/indland/oppositionen-om-loenloeft-til-udvalgte-faggrupper-utidigt-og-en-kortslutning-af-den
Indslusningsløn: https://www.berlingske.dk/karriere/syv-ud-af-ti-oekonomer-vil-have-indslusningsloen   
Lykkeindeks: https://wisevoter.com/country-rankings/happiest-countries-in-the-world/
https://www.mm.dk/artikel/kvinder-er-fortsat-en-underskudsforretning-for-statskassen
Ligeløn?: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13664725/stort-studie-kvinder-tjener-7-procent-mindre-end-maend-for-det-samme-job-pa-den-samme-arbejdsplads?publisherId=13559327

- Forløb 5: SRO i 2.g – Ulighed i DK og USA:
Surveybank: Valgundersøgelse 2019: https://www.valgprojektet.dk/files/DNES19_Dokumentation.pdf
Valgforsker: S tabte på de unge vælgere, TV2 Østjylland: https://www.tv2ostjylland.dk/kommunalvalg-2021/valgforsker-s-tabte-paa-de-unge-vaelgere
Der er to typer usikkerheder i politiske meningsmålinger: https://politiken.dk/indland/art5756065/Der-er-to-typer-usikkerheder-i-politiske-meningsm%C3%A5linger
Forsker: Meningsmålinger kan være nok så fyldt med fejl men de skal ikke forbydes: https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-meningsmaalinger-kan-vaere-nok-saa-fyldt-med-fejl-men-de-skal-ikke-forbydes
https://www.berlingske.dk/kronikker/forsker-de-unge-har-straffet-socialdemokratiet-for-at-vaere-mere-rodt
Her bor de fattigste og de fedeste i USA: https://politiken.dk/internationalt/art5636285/Her-bor-de-fattigste-og-de-fedeste-i-USA
https://www.weforum.org/agenda/2020/09/social-mobility-upwards-decline-usa-us-america-economics/
https://www.folkeskolen.dk/dansk-internationale-undersogelser-laesning/pisa-aldrig-har-danske-elever-klaret-sig-darligere-i-matematik/4747194
Kan man overhovedet bryde den sociale arv? https://politiken.dk/debat/art5476639/Kan-man-overhovedet-bryde-den-sociale-arv-i-dette-land
Sprog som ulighedsmarkør: https://ekstrabladet.dk/underholdning/filmogtv/tv/se-14-aarige-clement-saa-gammelklog-var-han-allerede-dengang/6885043
Mønsterbrydning: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-ghettoen-giver-ahmad-kuldegysninger-nu-goer-han-op-med-kulturen
https://www.information.dk/debat/2016/12/vaelger-vaere-moensterbryder
Bourdieu-spillet: https://forlagetcolumbus.dk/fileadmin/user_upload/filedownload/1-15.pdf
DK vs. USA: https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/analyse-fra-rockwool-fonden-holder-ikke-danmark-bryder-den-sociale-arv-bedre-end-usa-qz5kbrz8/
______________________________________________________________________________________
Finansloven 2024: https://fm.dk/media/27362/aftale-om-finansloven-for-2024.pdf
https://nyheder.tv2.dk/live/politik/2023-11-27-finansloven-er-faldet-paa-plads


- Forløb 6 - SamfundsCup 2024:
www.samfundscup.dk,
https://www.information.dk/udland/2020/09/trump-kenosha-racisme-amerikansk-politi-skyldes-brodne-kar
https://www.information.dk/udland/2021/01/sorte-aktivister-noedt-diskriminere-komme-diskrimination-livs



- Forløb 7 – Demokrati, Magt og Medier:
PS:” Hvad demokrati er - og ikke er”, Politiken 01. december 2002
https://danmarkshistorien.lex.dk/Hal_Koch_%22Ordet_eller_Sv%C3%A6rdet%22_1945
https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/bestem-uden-stemme
UV-film fra DR.dk (Kontrol med regeringen): https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Smykkeloven: https://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l87/beh3-44/forhandling.htm
https://www.bt.dk/danmark/kom-med-bag-kulisserne-saadan-blev-smykkeloven-til  
https://www.dr.dk/nyheder/indland/smykkeloven-er-brugt-foerste-gang-79600-kroner-er-beslaglagt
https://www.ft.dk/samling/20161/spoergsmaal/s246/index.htm
http://www.bt.dk/politik/kofi-annan-revser-danmark-efter-smykkelov-staar-i-skarp-kontrast-til-danmarks-huma
https://www.information.dk/kultur/2016/01/danmarks-narcissistiske-chok
Magt: https://ruc.dk/nyheder/hvem-sidder-egentlig-paa-magten-i-danmark
Lobbyisme: https://www.berlingske.dk/kronikker/en-lobbyists-bekendelser-1
https://www.berlingske.dk/kronikker/en-lobbyists-bekendelser-2
Magt og demokrati (uddrag) https://ps.au.dk/fileadmin/Statskundskab/Billeder/Forskning/Forskningsprojekter/Magtudredning/Essays/Tema6/De_som_meget_har..._2.0-_De_stoerste_virksomheder_og_deres_voksende_magt.pdf
https://www.martinschultz.dk/opgaver/dahl.pdf
https://www.tv2nord.dk/aalborg/genaabning-statsministeren-sagde-god-morgen-paa-stolpedalsskolen
https://www.tv2east.dk/tonen-er-blevet-hard-tal-paent-til-hinanden/tonen-er-blevet-hardere-og-grovere-det-overrasker-ikke
https://www.altinget.dk/artikel/sociale-medier-har-vaeret-en-gave-for-demokratiet-11-synspunkter-fra-ytringsfrihedskommissionen
https://www.altinget.dk/digital/artikel/erhvervsforsker-de-sociale-medier-har-endeligt-overtaget-vores-demokrati
https://www.oem.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/december/oekonomisk-redegoerelse-dansk-oekonomi-er-fortsat-staerk/


- Forløb 8 og 9 - EU-Basic og EU’s udfordringer med fokus på Ungarn
FT-Undervisningsfilm om EU: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
https://proximo.dk/powerpoint-tidslinje/#oprettidslinje
Tests om EU: https://learning-corner.learning.europa.eu/play-games/quiz_da#/dashboard  
Institutioner: https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/kommissionen
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/parlamentet
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/r%C3%A5det
https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner
https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner/elevopgaver
https://eu.um.dk/info-om-eu/eus-institutioner-og-organer
https://www.information.dk/udland/leder/2024/03/paa-tide-regulere-kunstig-intelligens-derfor-eus-nye-lov-kaerkommen
Beslutningsprocessen i EU: https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/s%C3%A5dan-lovgiver-eu/beslutningsprocessen-i-eu
https://www.eu.dk/da/leksikon/Aabne_koordinationsmetode
https://um.dk/udenrigspolitik/eu-da/saadan-fungerer-eu/saadan-traeffer-eu-beslutninger
https://www.europarl.europa.eu/infographic/legislative-procedure/index_da.html#proposal-not-adopted
Forordninger og direktiver: https://www.europarl.europa.eu/news/da/press-room/20240223IPR18078/naturgenopretning-ny-eu-lov-for-at-genoprette-20-af-eu-s-land-og-havomrader
EP-valg 2024: https://www.altinget.dk/artikel/maaling-klima-og-miljoe-er-vigtigst-for-danskerne-op-til-ep-valget
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-04-25-ny-maaling-vil-sende-chokboelger-gennem-v-og-s-vurderer-politisk-redaktoer-katastrofale-tal
https://beregningerisamfundsfag.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/statistik-og-metode/arbejdsbog-til-skriftlig-samfundsfag/den-samfundsfaglige-regnemaskine
https://www.altinget.dk/artikel/vanopslaghs-rekordmaalinger-er-ikke-slaaet-igennem-i-eu-valgkampen-konkurrencen-mellem-de-blaa-partier-er-rigtig-haard
Grupper i EU-Parlamentet: https://www.europarl.europa.eu/topics/da/article/20190612STO54311/parlamentets-syv-politiske-grupper
DEO-arrangement på skolen: https://www.europarl.europa.eu/topics/en/article/20200918STO87404/artificial-intelligence-threats-and-opportunities
https://www.youtube.com/watch?v=1oeoosMrJz4&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=VqFqWIqOB1g
Lobbyisme i EU: ”Kampen om kemikalierne” Kampen om kemikalierne er fra TV2 d. 30.04.08
Integrationsteorier i EU: https://samfundsfag.dk/begreber/international-politik/eu/integrationsteorier-eu/
https://thinkeuropa.dk/meningsmaaling/2024-04-ny-maaling-danskerne-ser-gerne-en-udvidelse-af-eu-men-vil-ikke-betale-ekstra
file:///C:/Users/rajp/Downloads/EP-skolevalg%202024_resultat_Efterskolerne.pdf
Ungarn i EU: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/en-ustyrlig-formand-11802450307
https://thinkeuropa.dk/brief/2024-06-make-europe-great-again-ungarn-overtager-eu-formandskabet#_ftn1
Kbh-kriterierne. https://www.eu.dk/da/leksikon/koebenhavnskriterierne
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/fakta-k%C3%B8benhavnerkriterierne
file:///C:/Users/rajp/Downloads/Citizens%20attitudes%20towards%20corruption%20in%20the%20EU_sp548_factsheet_hu_en.pdf
file:///C:/Users/rajp/Downloads/Citizens%20attitudes%20towards%20corruption%20in%20the%20EU_sp548_factsheet_dk_en.pdf
https://net2change.dk/hofstedes-kulturdimensioner/#IDV
https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool?countries=denmark%2Chungary
https://ungarn.um.dk/om-ungarn
https://magasineteuropa.dk/det-nye-europa-parlament-betyder-at-det-bliver-en-meget-politisk-kommissionsproces/
https://results.elections.europa.eu/da/valg-resultater/2024-2029/
Ungarns hovedprioriteter for formands-skabet 2024:
https://thinkeuropa.dk/brief/2024-06-make-europe-great-again-ungarn-overtager-eu-formandskabet#_ftn1
MinisterRådets dagsorden: https://www.consilium.europa.eu/da/european-council/strategic-agenda-2024-2029/
https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2024
https://freedomhouse.org/country/hungary/freedom-world/2024
https://www.v-dem.net/documents/44/v-dem_dr2024_highres.pdf
https://www.mm.dk/artikel/19216
https://europa.eu/eurobarometer/surveys/browse/a-z
Mdt Eksamenssæt om EU’s udfordringer:
https://offentligheder.dk/demokrati-former/
https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2966
https://www.folkebevaegelsen.dk/det-mener-vi/demokrati/
https://www.information.dk/udland/2024/05/tysk-sociolog-absurd-europaparlamentsvalget-betyder-mere
https://thinkeuropa.dk/debatindlaeg/2024-06-europa-parlamentsvalget-gav-ikke-magten-til-det-yderste-hoejre
https://results.elections.europa.eu/da/
https://www.information.dk/udland/2024/08/orban-omdannede-ungarn-illiberalt-regime-forandre-europa
Artikler som kan anvendes på EU’s Klimaudfordringer:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/eu-landene-faar-en-loeftet-groen-pegefinger-i-skal-stramme-jer-hvis-i-skal-naa
https://www.consilium.europa.eu/da/policies/climate-change/
Artikel som kan anvendes på EU’s Migrationsudfordringer:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-04-09-nye-regler-for-flygtninge-og-migranter-vedtaget-saadan-paavirker-det-danmark
https://www.altinget.dk/artikel/se-kortet-fire-emner-er-vigtigere-for-europaeerne-i-valgkampen-end-klima


- Forløb 10 – International Politik – En ny verdensorden? og ’DK som småstat’
https://www.information.dk/udland/2024/05/25-aar-former-bomberne-beograd-stadig-kinas-syn-paa-nato
https://quizlet.com/dk/518586476/ip-hvad-kendetegner-realisme-og-neorealismen-flash-cards/
Neorealisme: https://www.dr.dk/nyheder/udland/militaer-oekonomi-og-befolkning-saadan-kan-kina-og-usa-sammenlignes  
https://www.sipri.org/databases/milex
https://nyheder.tv2.dk/2023-11-24-debatten-om-krigen-har-rykket-sig-og-det-har-sat-sig-i-danskernes-holdninger-siger-forsker
https://www.dr.dk/nyheder/indland/er-israel-gaaet-vidt-i-gaza-det-mener-naesten-halvdelen-af-danskere-i-ny-rundspoerge
(uddrag) https://thinkeuropa.dk/brief/2024-09-oeget-kina-frygt-i-vesten-netop-nu-hvor-vi-ser-en-kinesisk-oekonomisk-afmatning
https://www.altinget.dk/artikel/gammel-klassiker-giver-et-aktuelt-indblik-i-kinas-fejllaesning-af-usa
https://www.information.dk/debat/2022/08/vestens-daemonisering-rusland-kina-bygger-paa-falsk-fortaelling-verdensordenen
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE16864156/verden-som-vi-kendte-den-har-forandret-sig-til-det-vaerre-meget-vaerre/
https://epi.yale.edu/measure/2024/EPI
_______________________________________________________________________________________
Amerikansk Valg 2024
https://www.270towin.com/
https://jyllands-posten.dk/international/ECE17543469/syv-svingstater-afgoer-praesidentvalget-i-usa-saadan-kan-de-vindes-eller-tabes/
https://jyllands-posten.dk/international/ECE17543469/syv-svingstater-afgoer-praesidentvalget-i-usa-saadan-kan-de-vindes-eller-tabes/
https://pov.international/usa-gerrymandering-mekanisme-sejrer-igen/
Svingstater:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-10-en-stat-skal-trump-bare-vinde-men-meget-har-aendret-sig https://www.270towin.com/#google_vignette
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country
https://www.realclearpolling.com/latest-polls/election
Iowa som svingstat?: https://politiken.dk/internationalt/art10144999/Ber%C3%B8mt-m%C3%A5ling-giver-Harris-f%C3%B8ringen-et-sted-hun-slet-ikke-burde-vinde?srsltid=AfmBOooaf9HjGx3-EAHH2uF3ScQTriHEPKTr_F2uYSFAkpf0m8LUtZ2A
Eksperter: Vær bange, hvis Trump vinder valget, vær meget bange: https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art10137087/%C2%BBDramatisk-vild-og-vanvittig%C2%AB-Eksperter-beskriver-konsekvenserne-af-det-amerikanske-pr%C3%A6sidentvalg
CNN Exit Polls: https://edition.cnn.com/election/2024/exit-polls/national-results/general/president/0
The Washington Post: https://www.washingtonpost.com/elections/interactive/2024/exit-polls-2024-election/?itid=hp-ELX-main_p003_f003
Vælgerskift fra 201620202024: https://edition.cnn.com/interactive/2024/politics/2020-2016-exit-polls-2024-dg/
JP-artikel om hvorfor det gik galt for Harris: https://jyllands-posten.dk/international/ECE17614093/analyse-hvorfor-gik-det-galt-for-harris/
Fokus på Rusland: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/26-aar-siden-forudsaa-huntington-vesten-ville-komme-i-konflikt-mod-rusland
https://www.bbc.com/news/world-europe-60506682
DR-Genstart: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/en-nuklear-kaedereaktion-11802450474
Videnskabelig artikel om Rusland file:///C:/Users/rajp/Downloads/2_2023_4%20(1).pdf
https://globalis.dk/om-fn/fns-historie
____________________________________________________________________________________
DK som småstat:
https://www.youtube.com/watch?v=dZUzloy4tyw
NATO: https://um.dk/udenrigspolitik/sikkerhedspolitik/missioner-og-operationer/hvad-laver-nato
https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/  
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/krig-tre-aartier  
https://thinkeuropa.dk/meningsmaaling/2023-11-ny-maaling-danskernes-syn-paa-eus-sikkerhed-og-forsvar
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvarets-efterretningstjeneste-det-samlede-trusselsbillede-er-alvorligere-end-det
Video https://www.forsvaret.dk/da/nyheder/2024/trusselsvurdering-fra-fe-er-udkommet/
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvarets-efterretningstjeneste-det-samlede-trusselsbillede-er-alvorligere-end-det
https://www.altinget.dk/artikel/danmark-indtager-tre-magtfulde-roller-paa-verdensscenen-i-2025-her-er-udfordringerne-og-prioriteterne



- FORLØB 11 – Forandret ungdom
https://politiken.dk/danmark/art9942291/Mange-unge-har-aldrig-haft-en-k%C3%A6reste-%C2%BBDem-jeg-dater-de-forsvinder-jo-hele-tiden.-Har-vi-sex-for-tidligt-Eller-sent-Er-jeg-ikke-p%C3%A6n-nok%C2%AB
Bauman: https://samfundsfag.dk/begreber/sociologi/generel-sociologi/bauman-zygmunt/
Rasmus Willig: https://merkur.dk/privat/artikler-kundehistorier/vi-kan-spise-os-ud-af-kriserne-i-faellesskab/
https://politiken.dk/viden/tech/art10115028/Retsdokumenter-TikTok-er-bevidst-om-vanedannende-effekt-hos-unge
*De mest populære sociale medier i DK i 2024*: https://www.generaxion.com/dk/some-brugere-2024/
’Danmark bruger sociale medier mest i EU’: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46771
”Her er, hvad sociale medier gør ved unge”: https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbyd-mobiler-i-skolen-og-styrk-fysisk-samvaer-her-er-anbefalingerne-til-boerns
Dating-apps og SoMe: https://politiken.dk/danmark/art9942574/Tinders-tidligere-hus-sociolog-opdagede-faktorer-der-taler-stik-imod-fort%C3%A6llingen-om-at-vi-kun-fokuserer-p%C3%A5-overfladen
Video om dating: https://www.youtube.com/watch?v=UQajOcIlJjA
Sammenlign pointerne fra lektien med pointerne i disse to artikler
https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-spaender-datingapps-ben-for-dig/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/datingapps-kan-skade-dit-kropsbillede-viser-nyt-studie/
https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1
https://www.canva.com/templates/?group=social-media
https://nyheder.tv2.dk/tech/2013-04-11-sociale-medier-kan-skade-dine-venskaber
https://vimeo.com/222346573
https://www.dr.dk/nyheder/indland/folk-har-kaldt-mig-retarderet-og-en-daarlig-mor-nye-tal-viser-tonen-fortsat-er
https://kantargallup.dk/Kompas2020.php
Foucault og Nachtwey: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/vi-overvaages-mere-men-er-det-et-problem
https://www.berlingske.dk/det-gode-liv/hun-var-vred-og-rasende-nu-fortaeller-hun-om-et-system-der-har


- Forløb 12 – Den globale økonomi
https://cepos.dk/artikler/international-handel-ricardos-teori-om-komparative-fordele/
https://www.dr.dk/stories/1288510966/hvad-er-en-handelskrig
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/trump-er-klar-til-ramme-europa-med-sin-toldhammer-men-hvorfor-kan-usas-praesident
https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-trump-har-startet-en-handelskrig-men-han-har-ikke-kortene-til-vinde-den
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/trumps-nye-handelsprotektionisme-vil-goere-os-alle-fattigere-det-vil
Film om globalisering: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=toLNBMe2-2w
Toldkrig rammer bilindustrien: https://www.dr.dk/nyheder/penge/amerikansk-told-paa-biler-kan-faa-konsekvenser-i-hele-verden
https://biler.nu/2025/03/27/trump-indforer-massiv-bil-told-kan-saette-gang-i-global-kaedereaktion/
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/trumps-toldkrig-kan-skubbe-tysk-bilindustri-taettere-paa-et-kollaps
Globaliseringsindeks: https://www.statista.com/statistics/268168/globalization-index-by-country/
Globaliseringsfaser Figur: https://www.weforum.org/stories/2023/01/cocktail-globalization-according-to-an-expert-at-davos-2023/
s. 23 – indekset: https://www.dhl.com/content/dam/dhl/global/delivered/documents/pdf/dhl-global-connectedness-report-2024-complete.pdf
Økonomiske skoler: https://hoenggymsamfa.blogspot.com/2016/08/de-konomiske-skoler.html
Udviklingsteorier: https://samfundsfag.dk/begreber/international-politik/u-lande-i-lande/udviklingsteorier/
Konkurrenceevne: https://samfundsfag.dk/begreber/oekonomi/generel-oekonomi/konkurrenceevne/
Konkurrenceevnebarometer: https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/








- REPETITION: Valg og vælgervandringer
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE17074351/vtoppen-vil-have-flere-reformer-men-vil-ikke-garantere-at-partiet-bliver-i-regering-indtil-naeste-valg/
https://politiken.dk/danmark/politik/art9883599/Pelle-Dragsted-skyder-p%C3%A5-%C2%BBdet-store-dyr-p%C3%A5-savannen-i-den-bl%C3%A5-blok%C2%AB
https://www.berlingske.dk/politik/professor-har-gransket-de-danske-vaelgere-nu-taler-han-om-totalt
Meningsmåling fra 17. maj 2024 (+ vælgervandringer): https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE18115571/noget-er-forandret-hos-troels-lund-poulsen-og-venstrefolk-begynder-nu-at-kraeve-svar-paa-afgoerende-spoergsmaal/
Meningsmåling 01.05.25: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
https://www.kristeligt-dagblad.dk/politik-begyndere/overblik-partierne-i-danmark




- Konkrete skriftlighedslinks til SKRIFTLIG EKSAMEN I SAMFUNDSFAG:
Grafisk fremstilling i Excel: https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-9-grafisk-fremstilling
Opstilling af Pivot-tabeller: https://proximo.dk/excel-pivottabel/
Excel i samfundsfag (MÅ KUN BRUGES VIA DOWNLOAD FRA DREV!!): https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside?pli=1

DOWNLOAD videoerne og andre materialer på Drev (FORBEREDELSE TIL SKRIFTLIG SAMFUNDSFAG): https://drive.google.com/drive/folders/1rPFE8S5NFHPCwkF-zPaKIKbOt3kpOfwv  
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer