Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jonas Klougart Wildt
|
Hold
|
2022 SA/c (1c SA, 2c SA, 3c SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til dansk politik
Introduktion til dansk politik og de danske partier. Kort forløb med introduktion til de mest basale ting omkring dansk politik og med fokus på de politiske partier.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Socialisering i det senmoderne samfund
Socialisering og herunder også FF1 om Køn og kønsidentitet. Kort forløb med introduktion til teorier om socialisering i det senmoderne samfund. I forbindelse med FF1 et tværfagligt projekt med tilhørende skriftlighed om køn, kønsidentitet og ligestilling.
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi i den danske velfærdsstat
Introduktion til økonomi og den danske velfærdsstat. Fokus på det basale om de samfundsøkonomiske mål og det økonomiske kredsløb. Derudover velfærdsmodellerne og fokus på den danske velfærdsstat.
Kernestof:
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ideologierne og velfærden
Genopfriskning af de klassiske ideologier og deres forgreninger, efterfulgt af en teoretisk gennemgang af partiteorier og vælgeradfærdsteorier. Skillelinjer, de politiske partier og vælgernes præferencer i fokus.
Kernestof:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
England - Et ulige samfund
Tværfagligt forløb der leder op til SRO, hvor fokus er på social og økonomisk ulighed og negativ social arv i England. Der fokuseres på Pierre Bourdieu og eleverne har udarbejdet projekter, hvor skolesystemet og den økonomiske ulighed i England undersøges empirisk.
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ungdom og alkoholkultur
Forløb med sociologisk fokus på teorier om det senmoderne samfund og på danske unges alkoholvaner. Afslutningsvist fokus på økonomiske værktøjer som afgifter og spørgsmålet om priselasticitet og politiske som forbud og aldergrænser.
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Poul Brejnrod, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt: Sociologi - Viden, teori og metode, Gyldendal; sider: 83-91, 104-108
-
Netværkssamfundet - Ziehe.pdf
-
Sociologisk Set - Thomas Ziehe.pdf
-
Sociologiens Kernestof, s. 56-63 - Hartmut Rosa.pdf
-
Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum: Politikbogen, Columbus; sider: 99-103
-
Lene Nibuhr Andersen, Jakob Sinding Skött: Økonomibogen 2. udgave, Columbus; sider: 45-52, 58-60, 106-109, 179-185
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kriminalitet og straf
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Poul Brejnrod, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt: Sociologi - Viden, teori og metode, Gyldendal; sider: 132-140, 154-163, 177-181
-
Smith, Eva: "Kriminalitet og retfærdighed", Columbus, 2012; sider: 71-95
-
Kriminalitet og retfærdighed, s. 71-76.pdf
-
Kriminalitet og retærdighed, s. 76-85.pdf
-
Kriminalitet og retfærdighed, s. 85-95.pdf
-
kriminalitetogstraf s26_33-2.pdf
-
Samfundsfag C, s. 101-109.pdf
-
Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum: Politikbogen, Columbus; sider: 120-124, 168-175
-
Det politiske system og lovgivningsprocessen, s. 162-172.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU og EP-valg
Forløb med fokus på EU. Institutionerne, EU's historie og beslutningsprocessen. Forløb der leder op til EP-valget. Debat i salen med EP-kandidater og et fælles valgprojekt, med indsamling af empiri om elevers stemmeadfærd. Introduktion til frihandelsteorier og EU's betydning for dansk økonomi.
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Irland og EU
Forberedelse til studieturen til Dublin. Vi ser på Irlands kulturelle, politiske og økonomiske system. Særligt fokus på deres økonomi og sammenhængen mellem EU og de store multinationale selskaber, der har særligt gunstige skattevilkår. Politisk fokus på spørgsmålet om en irsk genforening og Nordirlands særlige position som følge af Brexit. Økonomisk fokus på frihandel. Indbygget i studieturen er også et projekt, hvor eleverne skal indsamle empiri til besvarelse af selvvalgte problemstillinger.
Kernstof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Faglige mål:
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Valg i USA - Trump 2.0
Kort forløb om det amerikanske valg. Vi ser på det amerikanske politiske system med særligt fokus på valgsystemet og dets betydning for valget. Også fokus på de amerikanske vælgere og vælgeradfærdsteorier.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
IP - En verden i opløsning
IP og dansk udenrigspolitik (før Trump). Forløb med fokus på krigen i Ukraine og Ruslands rolle i den internationale verdens(u)orden. Forløbet er før Trump blev indsat, så den nyeste udvikling var ikek en del af forløbet. Også fokus på Danmarks mål og muligheder i International politik.
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Branner, Hans: Global politik 4. udg 2019, Columbus; sider: 24-35, 55-62, 90-98, 128-139, 215-221, 253-260, 264-271
-
IP-bogen, s. 25-28.pdf
-
Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum: Politikbogen, Columbus
-
IP-bogen, s. 32-50.pdf
-
IP-bogen, s. 51-70.pdf
-
IP-bogen, s. 71-90.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Økonomi eller kaos
Forløb med fokus på de økonomiske skoler og det økonomiske kredsløb. Vi undersøger Danmarks aktuelle økonomiske tilstand og dykker ned i spørgsmålet om hvordan vi skal prioritere de mange økonomiske udfordringer, som Danmark står over for. Der arbejdes detaljeret med økonomiske værktøjer - herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik.
Kernestof:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Dansk politik - I midten eller på fløjene?
Dansk politik, mediernes rolle og magt og demokrati. Forløb der med udgangspunkt i SVM-regeringens dalende popularitet ser på teorier om partiadfærd og vælgeradfærd. Også fokus på meningsmålinger og mediernes rolle i meningsdannelsen. Demokrati og magt berøres ligeledes.
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Faglige mål:
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lene Nibuhr Andersen, Jakob Sinding Skött: Økonomibogen 2. udgave, Columbus; sider: 28-53
-
Politikbogen - Klassisk liberalisme.pdf
-
Politikbogen - Klassisk konservatisme.pdf
-
Politikbogen - Klassisk socialisme.pdf
-
De ideologiske forgreninger, s. 58-71.pdf
-
Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum: Politikbogen, Columbus; sider: 83-93, 96-109, 119-135, 142-166, 168-175, 179-193
-
Politikbogen s. 168-175.pdf
-
194406_a1.pdf
-
194406_a2.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086727151",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086727151",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086727151"
}