Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Clara Iglesias Rodríguez, Kirsten Carstensen, Stine Jessen-Holm
Hold 2022 SP/3 (1g SP3, 2g SP3, 3g SP3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Día de Muertos y México
Titel 2 Forløb 2: Español básico de primer año
Titel 3 Forløb 3: Jóvenes en España
Titel 4 Forløb 4: Un mes en Málaga
Titel 5 Forløb 5: Cuentos
Titel 6 Forløb 6: Relaciones
Titel 7 5: Aspectos de Colombia - EKSAMEN
Titel 8 6: Cuba - ¿irse o quedarse? - EKSAMEN
Titel 9 7: España entre dictadura y democracia. -EKSAMEN
Titel 10 Repetition og eksamensforberedesle

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Día de Muertos y México

De dødes Dag er en berømt mexicansk tradition med rødder tilbage til Mexicos oprindelige befolkning, fx aztekerne og mayaerne. De dødes Dag fejres hvert år de første dage i november og er en central kulturel begivenhed i landet. Vi stifter også bekendskab med den verdensberømte mexicanske maler Frida Kahlo og hendes næsten lige så berømte malermand Diego Rivera.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk 1 02-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Español básico de primer año

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk 2 31-01-2023
Spansk 3 19-03-2023
Spansk 4 07-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Jóvenes en España

Repetition af basisgrammatik samt fokus på at læse, lytte, skrive og samtale ud fra i-bogen Un mes en Málaga.
Desuden kort introduktion til den økonomiske krise i Spanien efter 2008 med bl.a. Horisont fra DR 'Spaniens tabte generation' herom, ligesom vi når at arbejde med Anabel de Forcall fra Eva Rosenkildes La buena vida, Gyldendal 2008, som eksempel på unge bosat i et landområde med de udfordringer, det giver.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 1 12-09-2023
Español 2 15-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Cuentos

Forløbet har fokus på de to datider og træner eleverne i at tale om tekster med et enkelt og overskueligt ordforråd. Eleverne kender flere af de fortællinger/eventyr, som indgår i forløbet, og derfor er ordforrådet til dem mere overskueligt. Der er også her fokus på conversación - mundtlig træning i at tale om hverdagssituationer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 4 06-02-2024
Español 5 22-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Relaciones

Forløbet har fokus på at repetere og udbygge ordforråd og grammatik. Omdrejningspunktet er en kortfilm med hovedpersoner på elevernes alder og de oplevelser og erfaringer de gør sig. Der er desuden fokus på conversación - mundtlig træning, som skal gøre eleverne i stand til at fortælle om både emnet og om hverdagssituationer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 6 10-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 5: Aspectos de Colombia - EKSAMEN

Forløbet har fokus på at præsentere forskellige positive og negative aspekter ved Colombia. Der er et særligt fokus på de unge og deres fremtidsmuligheder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 1 06-09-2024
Español 2 06-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 6: Cuba - ¿irse o quedarse? - EKSAMEN

Forløbet har fokus på Cubas historie fra revolutionen i 1959 og frem. Hvilket forhold har forskellige generationer til revolutionen og det at bo i Cuba? Hvorfor bliver man i Cuba? Hvorfor forlader man Cuba? Skal jeg rejse eller blive? "¿Me voy o me quedo?" Et aktuelt spørgsmål for mange cubanere igennem mange år, hvor vi koncentrerer os om tiden fra omkring revolutionen i 1959 og til det moderne Cuba som vist bl.a. i dokumentaren Kapitalist i Cuba (DR: Horisont 12-08-2019), samt tekster fra "Cuba-La lucha cubana" Anny Holmgard, Forlaget EA 2015.
Vi læser desuden om Patricia la jinetera (Ole Laumann: Retratos cubanos, Gyldendal 2000) og arbejder med 'Habana Blues' (Zambrano 2005) for at sætte ord på de mange dagligdags udfordringer, som ikke bare cubanere, men også mange andre latinamerikanere har haft og fortsat har i deres hverdag. Samt sang: "Y en eso llegó Fidel"
Som en del af det skriftlige arbejde har holdet arbejdet med Ole Laumanns opgave om Balseros og Miguel el cubano.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 3 09-12-2024
Español 4 19-12-2024
Español 5 22-01-2025
Español 6 - træningsprøve 03-02-2025
Español 6 2022 SP/3 skr. prøve 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 7: España entre dictadura y democracia. -EKSAMEN

Hvorfor er Den spanske Borgerkrig fra 1936-1939 fortsat sørgelig aktuel i Spanien? Det søger vi svar på gennem dokumentaren El silencio de otros (Carrecedo y Bahar 2018) og filmen Madres paralelas (Almodóvar 2021). Vi supplerer med bl.a. Picassos berømte maleri Guernica fra 1937 samt tekster "El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte" og "Entre cráneos y huesos: lloro cuando encuentro juguetes" fra España en la calle, Gyldendal 2019, samt "Breve historia de la España moderna" fra Sin prisa, pero sin pausa, Gyldendal 2016 og gloserede uddrage af "La guerra civil contada a los jóvenes" s. 5-19; Alfaguara 2015 af Arturo Pérez-Reverte .
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 7 10-03-2025
Español 8 26-03-2025
Español 9 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde