Holdet 2023 En/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jane Winum Thomsen
Hold 2023 En/e (1e En, 2e En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 America: History and national values (part 1)
Titel 2 Choices and Consequences
Titel 3 EXAM: Crime fiction
Titel 4 ART
Titel 5 ART..continued...
Titel 6 EXAM: Speeches
Titel 7 EXAM: Animal Farm, satire and allegories.
Titel 8 EXAM: Poetry
Titel 9 EXAM: The Victorian Age and the Empire
Titel 10 EXAM: America:History and national values (part 2)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 America: History and national values (part 1)

I dette forløb sætter vi fokus på  "America: History and national values".

Vi spørger blandt andet:

Hvem og hvad skabte Amerika?
Hvad er det amerikanske samfunds fundament?
Hvad er den amerikanske drøm - og hvor stammer den fra?
Hvordan kommer de amerikanske nationale værdier til udtryk i forløbets tekster?
Hvordan adskiller amerikanske kerneværdier og nationale grundtanker sig fra de danske- og hvorfor?


Student presentation on:
The Frontier
The Civil Rights Movement
The American Civil War
The Gettysburg Address
The monuments and memorials of Washington D.C:
Native Americans
The American Dream
The Middle passage

Tekster:
The Declaration of Independence
The Pledge of Alligence
The New Colossus (digt)
A Father tells his som about the statue of Liberty af Bob Hamilton (digt)
The Star-Spangled Banner (digt/lyrics)
I have a dream (speech)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Choices and Consequences

Under temaet Choices and Consequences analyserer og fortolker vi følgende tekster fra antologien "Choices" af Mette Hermann (Columbus, 2023)

"Hard Choices" af Jojoba Mansell (poem, 2021)
"Choice, choice everywhere. How do I opt out?" af Phi Daust (essay, 2016)
"Why I left College, twice" af Rachael Seamands (essay, 2017)
"New Beginnings" af Sonya C. Dodd (short story, excerpt, 2013)

Vi arbejder med disse faglige begreber:  
Poetic language: Symbols, metaphor, rhyme, voice and narrator.
The rhetorical devices: Anaphora, hyperbole, rhetorical question and ethos.

Grammatisk er der fokus på ordklasser, gradbøjning af adjektiver og verbernes tider og former.

Forløbet har også fokus på skrivning af "summary" og taleskrivning.

Forløbet afholdes (stort set) uden brug af IT-redskaber.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EXAM: Crime fiction

Dette forløb fokuserer på analyse og fortolkning af krimitekster

Tekster:
"Study in Pink": første episode af  BBC-serien "Sherlock" (2010)
Prologen og første kapitel af romanen "The Crossing Places" af Elly Griffith (2009)
Det første kapitel i romanen "Darkly Dreaming Dexter" af Jeff Lindsay (2004)

Nøgle begreber: a sense of setting, symbolic landscapes/settings, suspense, push effect, pull effect, a red herring, the reveal, foreshadowing, the characterization of the classic characters in crime fiction, reliable/unreliable narrator and the effect/power of a prologue/an opening paragraph.

Forløbet inkluderer også creative writings og en skriftlig aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 ART


Med udgangspunkt i spørgsmålet: What does ART do? beskæftigere dette forløb sig med forskellige tekster med kunst som omdrejningspunkt.
Kunst som forstærker, provokation, vindue og spejl
Vi analysere, fortolker og perspektiverer.

Forløbets faglige nøglebegreber er: Setting, symbols, plot, point of no return, point of view, characters og theme

Dette forløb inkluderer også udarbejdning af tegninger til illustration af teksternes settings og karakterer.
Dette forløb inkluderer også en skriftlig aflevering,

Tekster:
Nipple Jesus, Nick Hornby, 2000 (short story)
Flypaper, Simon Armitage, 2000 (short story)
The Big Picture, Bonnie Greer, 1998  (short story)
"Art is not supposed to make you comfortable" Jen Silverman (essay)The New York Times April 28, 2024
Selvvalgte (af eleverne) værker af Banksy - men fokus på postmodernismens træk
Udvalgte værker af Caspar David Friedrich - men fokus på den The Romantic movement/The Romantic Era
+ de 16 gavlmalerier i Århus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ART..continued...


Med udgangspunkt i spørgsmålet: What does ART do? beskæftigere dette forløb sig med forskellige tekster med kunst som omdrejningspunkt.
Kunst som forstærker, provokation, vindue og spejl
Vi analysere, fortolker og perspektiverer.

Forløbets faglige nøglebegreber er: Setting, symbols, plot, point of no return, point of view, characters og theme

Dette forløb inkluderer også udarbejdning af tegninger til illustration af teksternes settings og karakterer.
Dette forløb inkluderer også en skriftlig aflevering,

Tekster:
Nipple Jesus, Nick Hornby, 2000 (short story)
Flypaper, Simon Armitage, 2000 (short story)
The Big Picture, Bonnie Greer, 1998  (short story)
"Art is not supposed to make you comfortable" Jen Silverman (essay)The New York Times April 28, 2024
Selvvalgte (af eleverne) værker af Banksy - men fokus på postmodernismens træk
Udvalgte værker af Caspar David Friedrich - men fokus på den The Romantic movement/The Romantic Era
+ de 16 gavlmalerier i Århus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM: Speeches

Dette forløb fokuserer på at analysere og fortolke non-fiction kommunikation i form af taler.
Vi vil arbejde med fagbegreber fra både retorisk- argumentations og diskursanalyse.

Texts:
I have a dream" by Martin Luther King
Robert F. Kennedy's statement on Assassination of Martin Luther King, Jr., Indianapolis, Indiana, April 4, 1968
Queen Elizabeth's speech (1588)
Short biography of Nelson Mandela. https://www.nelsonmandela.org/biography
Nelson Mandela's inauguration speech as President of South Africa
10 May 1994


Dette forløb inkluderer også elevpresentationer af 12 grammtiske emner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EXAM: Animal Farm, satire and allegories.

This course focuses on the analysis and interpretation af the novel "Animal Farm" by George Orwell.

The analysis of the novel focuses on character/character development - and how the novel discusses/illustrates the consequences of censorship, state terror, totalitarianism, dictatorship, propaganda, manipulation, suppression, oppression, repression, superiority complex, dehumanization and brutality.

We ask: The promise of equality, dignity, respect for people and social justice? What stood/stands in the way of that promise on the farm and in reality?

We also ask: What is the power of an allegory and the use of satire?

Texts:
Animal Farm. George Orwell. 1947. Roman
Eight different frontpages of the novel (paratexts)
"The Russian Revolution: All Power to the Soviets!"Lucasfilm. 2017.Historical Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=I0TBJ381gSo
Revisiting "The Anatomy of Revolutions" by Crane Brinton. (Your history lesson with Lars Husegaard- 9th of November).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EXAM: Poetry

This courses focusses on the power of poetry through analysis and interpretation of the below-listed poems.

Keyterms are the academic terms used in poetry analysis.

The course has a special focus on postmodernism/postmodern literary tools.That is, we also ask:  Which postmodern traits are in use in some of these poems? And to what effect?
We also focusses on the use af nature in poetry (settings and metaphors).

Texts:
"At the intersection" by Brian Bilston (2020) (poem)
"A little Light Verse" by Brian Bilston (2015) (poem)
"Refugees" by Brian Bilston (2019) (poem)
"This Be The Verse" by Philip Larkin (1971) (poem)
"40 – Love" by Roger McGough (1971) (poem)
"The Road Not Taken" by Robert Frost ((1916) poem)
"Stopping by Woods on a Snowy evening" by Robert Frost (1922) (poem)
"Text" Carol Ann Duffy (2005) (poem)
"Quickdraw" by Carol Ann Duffy" (2005) (poem)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EXAM: The Victorian Age and the Empire

Dette forløb beskæftiger sig med The Victorian Age både historisk, kulturelt og socialt.
Text from the anthology: "Through Literary Landscapes":The Victorian Age: historical background"
The advertisement " Pears' Soup" that appeared in The American magazine "McClure's" in 1899.
Excerpt from"Blood" by Urvashi Butalia (1997)  (an essay)
"The Dutiful Daughter" by Saadat Hasan Manto(1990) (short story)
The White Man's Burden by Rudyard Kipling (1899) Poem

Moreover:
The documentary: "The Queens that changed the world: Victoria" BBC 2023

Nøglebegreberne er: colonialism, Imperialism, suppression, oppression, superiority, minority and identity.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EXAM: America:History and national values (part 2)

Dette forløb står på skuldrene af America forløbet fra 1.g.
Dette forløb tager udgangspunkt i præmissen om at: the American Dream is at the heart of the Western Myth.

Vi vil derfor beskæftige os med The Western Myth. Nøglebegreberne er: The Frontier, the american cowboy,

Texts:
True Grit
The Turner Thesis
The Psychology of the Western Myth




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer