Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jørgen Holdt Eriksen
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Lyrics analysis and genre introduction
Titel 2 2. America: US Values & Heritage
Titel 3 3. Love Poetry & Beyond (EKS)
Titel 4 4. Hemingway: Life, Image & Style
Titel 5 4.1 Hemingway: Life, Image & Style - fortsat
Titel 6 5. Hot Topics (EKS)
Titel 7 6. Poco Literature & Art (EKS)
Titel 8 7. Dystopia: Despotism of Kindness (EKS)
Titel 9 8. Making Ends Bleed (EKS)
Titel 10 9. Skriftlighed
Titel 11 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Lyrics analysis and genre introduction

Analyse af tre sangtekster + omskrivning af teksterne til andre genrer. Intro til basis-grammatik med fokus på verbernes former og tider.
The Beatles: She's Leaving Home
Pink Floyd: Comfortably Numb
Suede: Beautiful Ones
Jordan Runtagh: Beatles’ ‘Sgt. Pepper’ at 50: Meet the Runaway Who Inspired ‘She’s Leaving Home’ (artikel Rolling Stone 23/5 2017)

I alt 10 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. America: US Values & Heritage

Robert Frost: The Road Not Taken (poem)
Emma Lazarus: The New Colossus (poem)
Bobb Hamilton: A Father Tells His Son About the Statue of Liberty (poem)
Edward N. Keaney: The Frontier Heritage
pp med diverse landskabsmalerier fra den amerikanske frontier i 1800-tallet
Margareth Atwood: The Frontier (fra: American Wilderness, systime)
Richard Bausch: The Man Who Knew Belle Starr (fra: The Big Picture, systime)
Tracy Chapman: Fast Car (internet)
Vocab task: US vs GB
Samuel J. Abrams: The American Dream is Alive and Well (New York Times, 5. feb. 2019)
C.K: The American dream doesn’t exist in many neighbourhoods (The Economist 8/10 2018)
Thomas Jefferson a.o.: The Declaration of Independence + youtube intro v. Morgan Freeman
Vodcast Presentations: 6 American Topics

I alt 35 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Love Poetry & Beyond (EKS)

Forløb om kærlighedsdigtning med fokus på temaer som natur, årstider, idealisme, realisme, længsel, destruktion, symbolik, carpe diem, modsætninger, metafiktion, tid, sanselighed, fortabelse og desperation. Og sproglige virkemidler.

Christopher Marlowe: The Passionate Shepherd to His Love
Walter Raleigh: Her Reply
William Shakespeare: Sonnet 18+130
Andrew Marvell: To His Coy Mistress
Roger McGough: At Lunchtime
John Keats: La Belle Dame Sans Merci
Christopher Fowler: Mother of the City (short story)
Helen Fisher: Technology hasn't changed love (TED-talk, 2016)
Ted Hughes: Lovesong

I alt 26 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Hemingway: Life, Image & Style

4 portrætfotografier af Ernest Hemingway + biografisk data (www.lostgeneration.com)
Martin Pengelly: 'Lucky for him he could write' (The Guardian, 7/2 2021)
fra The Complete Short Stories of Ernest Hemingway, ed. Finca Vigia, New York, 1987:
E. Hemingway: Mr and Mrs Elliot
E. Hemingway: Indian Camp
E. Hemingway: Baby Shoes For Sale Never Worn
E. Hemingway: Cat in the Rain
E. Hemingway: Three Shots
E. Hemingway: A Clean and Well-Lighted Place
+ dokumentarfilm DR2 (CFU)
Hemingway's Writing Style (The Big Read), pdf.
Fokus på krigserfaringer, skrivestil og biografisk læsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4.1 Hemingway: Life, Image & Style - fortsat

4 portrætfotografier af Ernest Hemingway + biografisk data (www.lostgeneration.com)
Martin Pengelly: 'Lucky for him he could write' (The Guardian, 7/2 2021)
fra The Complete Short Stories of Ernest Hemingway, ed. Finca Vigia, New York, 1987:
E. Hemingway: Mr and Mrs Elliot
E. Hemingway: Indian Camp
E. Hemingway: Baby Shoes For Sale Never Worn
E. Hemingway: Cat in the Rain
E. Hemingway: Three Shots
E. Hemingway: A Clean and Well-Lighted Place
+ dokumentarfilm DR2 (CFU)
Hemingway's Writing Style (The Big Read), pdf.
Fokus på krigserfaringer, skrivestil og biografisk læsning.

I alt 28 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Hot Topics (EKS)

Materiale-research, gruppearbejde og klassepræsentationer af følgende aktuelle emner af samfundsmæssig relevans:

1. Study drugs (EKS)
2. Long term kidnapping
3. SoMe and powerful people
4. Covid and its impact
5. Uk Riots
6. School shootings (EKS)

1. Study drugs
Kate Miller: The Last All-Nighter (4/3, 2014, New York Times):
https://archive.nytimes.com/opinionator.blogs.nytimes.com/2013/03/04/the-last-all-nighter/?_r=0
Carole Cadwalladr: Students used to take drugs to get high. Now they take them to get higher grades (The Guardian, 15/2 2015):
https://www.theguardian.com/society/2015/feb/15/students-smart-drugs-higher-grades-adderall-modafinil
Oxford Treatment Center: Adderall: Side Effects, Misuse, and Addiction (02/08 2024):
https://oxfordtreatment.com/prescription-drug-abuse/adderall/

6. School shootings
Joan Tupponce: Why do school shootings keep happening in the United States? (VCUnews 17/6 2022):
https://news.vcu.edu/article/2022/06/why-do-school-shootings-keep-happening-in-the-united-states
Dave Cullen: It’s 25 years since Columbine. This is why I can’t leave the story behind (The Guardian 20/4 2024):
https://www.theguardian.com/us-news/2024/apr/20/its-25-years-since-columbine-this-is-why-i-cant-leave-the-story-behind
Elise Hammond o.a.: September 4 Georgia school shooting news (CNN 5/9 2024):
https://www.cnn.com/us/live-news/apalachee-high-school-shooting-georgia-09-04-24/index.html


I alt cirka 60 ns.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Poco Literature & Art (EKS)

Forløb om kolonial og især postkolonial litteratur med fokus på temaer som identitet, kultur og kulturforskelle, magt, sprog, uafhængighed, , blik og synsvinkel, repræsentation, stereotyper, fremmedgørelse, værdier og empowerment.   

The British Empire - fact task
Mark Brown: BBC says words to Rule, Britannia! will be sung at Proms (BBC, 2/9 2020)
James Thomason: Rule Britannia (1740)
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (poem, 1899)
Rudyard Kipling: Lispeth (short story, 1888)
Titus Kaphar: Can Art Amend History? (TED talk, 15/8 2017)
The Carters: Apeshit (musikvideo, youtube 16/6, 2018)
Kushwant Singh: Karma (short story, 1950)
John Agard: Listen Mr Oxford Don (poem, 1986)
Jeannette Ehlers: Whip It Good (kunstperformance 2013)
C.N. Adichie: The Danger of a Single Story (speech, 2009)
Hanif Kureishi: My Son the Fanatic
Nirpal Dhaliwal: Britain has no need to make an apology to India for Empire...(Daily Mail, 30/7 2010)
Kehinde Andrews: Colonial nostalgia is back in fashion, blinding us to the horrors of empire (The Guardian 24/8 2016)
Lasse Hallström: The Hundred-Foot Journey (film, 2014)

I alt 65 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Dystopia: Despotism of Kindness (EKS)

Forløb om dystopisk film og litteratur med fokus på genretræk og børns rolle i forskellige dystopiske scenarier.

J. G. Ballard: Running Wild (roman, systime 1990) - Værklæsning
Fokus på genretræk og plotstruktur
Lauren Sarner: "Dystopian fiction, and its appeal: Why do apocalyptic portrayals of existence dominate teen shelves?" - Daily News, 28/6 2013.
Analyse af bogcover-design.
Film: The Divergent (2014)
Perspektivering i grupper: Forerunners x 3 (Brave New World, 1984 og A Clockwork Orange), Freuds personlighedsmodel, Dystopiske genretræk.

I alt 90 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Making Ends Bleed (EKS)

Forløb med forskellige tekster, der alle har det tilfælles, at de rummer en åben slutning (jf forløbets overskrift) og er læst i lyset af en særlig kontekst: fx samfundsmæssige forhold, sociale forhold, biografiske forhold eller litteraturhistoriske forhold.

Intro: Marina Abramovic: The Artist Is Present (Art Performance, MoMA 2010)
1. Nadine Gordimer: Country Lovers (short story)
Statistics: Living with Apartheid, fra: South Africa - World History (ed. Ian Philips), Holmes McDougall, 1989.
Apartheid: Fact finding task
2. F. Scott Fitzgerald: Babylon Revisited (short story)
Inkl. oplæg om Fitzgeralds eget liv og begrebet The Lost Generation.
3. Charles Higson: The Red Line (short story) + U.A. Fanthorpe: Not My Best Side (poem)
Om postmodernisme: s. 82-89 i A Short History of Literature in English, systime 2010.
4. Maeve Kelly: Orange Horses (short story)
Dokumentar om Irish Tinkers (youtube: Unsettled: From Tinker to Traveller, 26/10 2012, University of San Francisco) + kort tekst om sociale og kulturelle karakteristika ved Tinker-gruppen.
5. Ernest Hemingway: Mr and Mrs Elliot (short story)
Martin Pengelly: 'Lucky for him he could write' (The Guardian, 7/2 2021)
+ dokumentarfilm om Hemingway DR2 (CFU) 00:00-30:00
Hemingway's Writing Style (The Big Read), pdf.

I alt 70 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Skriftlighed

Skriftlighed: Forløbet dækker alle år og fokuserer på de hjælpemidler eleverne har adgang til når de arbejder med skriftlige opgaver. Dvs at disse hjælpemidler også kan bruges til træningsprøver, årsprøver og eksamen.

Oxford Learners' Dictionary: www.oxfordlearnersdictionaries.com
Oxford Online Collocation Dictionary: www.freecollocation.com
Thesaurus: www.thesaurus.com
Ordbogen.com: www.ordbogen.com/da
Min Læring (grammatik): www.minlaering.dk

Derudover kan eleven medbringe egne noter, tekster, trykt og elektronisk materiale udleveret i undervisningen, osv.
Noter, materiale, pdf-tekster og opgaver fra Lectio, OneNote, Googledrev osv. skal være downloadet på elevens egen maskine.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer