Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lasse Braae Brunø
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Coming of Age (Coraline)
Titel 2 Gender - identity, equality
Titel 3 Literary analysis
Titel 4 The British Empire and Postcolonialism (EXAM)
Titel 5 Tilladte online hjælpemidler
Titel 6 World War 1 (EXAM)
Titel 7 USA - the election (EXAM)
Titel 8 Grammatik
Titel 9 Analytical essay (fiction)
Titel 10 Analytical essay (non-fiction)
Titel 11 British Crime and Mystery Fiction (EXAM)
Titel 12 Classics
Titel 13 Film analysis
Titel 14 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Coming of Age (Coraline)

Vi har i dette forløb læst og analyseret romanen Coraline (2002) (160 sider) af Neil Gaiman. Forløbet har haft til formål at træne elevernes ordforråd samt elevernes evne til at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk, læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk, analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi samt analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode.

Primærtekster:
Gaiman, Neil: Coraline (2002) (160 sider)
Selick, Henry: Coraline (2009) (svarer til ca. 20 sider)

Væsentlige arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, skriveøvelser, kreative øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gender - identity, equality

Dette forløb har dels bestået af klassens deltagelse i en Zonta-begivenhed om køn, dels af et tværfaglig samarbejde med samfundsfag i et projekt (FF1) omhandlende kønog seksualitet, hvor det overordnede spørgsmål var: Hvorfor bliver man til den, man er, når det gælder køn, kønsidentitet og seksuel orientering? I den forbindelse har klassen arbejdet med et uddrag af romanen Golden Boy af Abigail Tarttelin.

Væsentlige arbejdsformer: Deltagelse i workshop, flerfagligt projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Literary analysis

En ganske kort introduktion til litterær analyse, hvor vi læste "Hills Like White Elephants" (1927) (3 sider) af Ernest Hemingway.

Væsentlige arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The British Empire and Postcolonialism (EXAM)

I dette forløb har vi arbejdet med the British Empire og Postcolonialism. Vi har beskæftiget os med det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca og er på den måde også kommet ind på standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling. Derudover har vi haft fokus på væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i især Indien og Nigeria og på at træne tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster. Forløbet har haft til formål at træne elevernes evne til at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode, perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
Forløbet er også senere blevet revitaliseret i forbindelse med et flerfagligt forløb med historie med fokus på faglig diskussion, hvor stofudvælgelse, kildekritik og brug af informationskilder er blevet trænet.

Primærtekster:
Adichie, Chimamanda Ngozi: “The Danger of a Single Story” (2009) (5 sider)
Kipling, Rudyard: “The White Man’s Burden” (1899) (2 sider)
Singh, Kushwant: “Karma” (written in 1950, published in 1989) (3 sider)
Achebe, Chinua: Things Fall Apart (1958) (extract) from Thaysen & Christensen: Africa Unfold (4 sider)
Ahmad-Noor, Farish: "Why is colonialism (still) romanticized?", TED talk
Gordimer, Nadime: “Once Upon a Time” (1989) (extract) (2 sider) – skriftlig aflevering

Sekundærtekster:
“Politics, religion and Gandhi’s legacy of non-violence” from Kumar & Bæk-Sørensen: Discovering India, pp. 38-55
“Setting the Scene” from Thaysen & Christensen: Africa Unfold, pp. 8-9

Væsentlige arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, skriveøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte online hjælpemidler

Oxford Learner’s Dictionaries
Merriam-Webster
Minlaering: Engram
Minlaering: Do it, write
Ordbogen.com
ABC.ordbogen.com
www.freecollocation.com
www.thesaurus.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 World War 1 (EXAM)

Vi har i dette forløb arbejdet med første verdenskrig. Vi læst poesi fra perioden, der forholder sig til krigen på forskellige måder, herunder krigspropaganda. Udover lyrik har vi arbejdet med filmen 1917. Vi har desuden beskæftiget os overfladisk med optakten til krigen samt våbenbrugen under krigen. Det primære fokus har været på det skiftende syn på krigen startende med patriotisk begejstring, som efterhånden blev erstattet af desillusion som resultat af krigens rædsler. Forløbet har haft til formål at træne elevernes evne til at læse og forstå komplekse tekster på engelsk, analysere og fortolke forskellige ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode samt perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

Primærtekster:
Pope, Jessie: “Who’s for the Game?” (1916) (1 side)
Mendes, Sam: 1917 (2019) (svarer til ca. 20 sider)
Owen, Wilfred: “Anthem for Doomed Youth” (1917) (1 side)
Brooke, Rupert: “The Soldier” (1914) (1 side)
Sargent, John Singer: Gassed (1918) (1 side)

Sekundærtekster:
BBC: “Why did World War One start?”, https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/znhhrj6#zrm22v4
Video, Dan Snow: Why did WW1 start?
Video, Dan Snow, BBC: Why Trenches?
Video, Dan Snow, BBC: Why Barbed Wire?
Video, Simple History: “The First Day of the Somme”
Video, Dan Snow, BBC: Escaping the trenches

Væsentlige arbejdsformer: Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, klasseundervisning, opdelt klasseundervisning/dialogisk undervisning, individuel opgaveløsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 USA - the election (EXAM)

Dette forløb har handlet om det amerikanske valg. Vi har i den forbindelse haft fokus på det amerikanske valgsystem og amerikanske værdier, herunder the American Dream. Forløbet har haft til formål at træne elevernes evne til at analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold. Vi har primært – men ikke udelukkende – arbejdet med non-fiction og har i den forbindelse trænet anvendelse af relevante faglige begreber, herunder appelformer, retorisk analyse og kommunikationsanalyse.

Primærtekster
Donald Trump’s acceptance speech 2017 (4 sider)
Transcript of Vice President-elect Kamala Harris’ victory speech, November 7, 2020 (4 sider)
Escoffery, Jonathan: “Odd Jobs” (14 sider) from If I Survive You (2022)
Lazarus, Emma: “The New Colossus” (1883) (1 side)
Fondation, Larry: “Deportation at Breakfast” (1991) (1 side)
Carlson, Tucker: “Tucker: No race politics is better than others - it's all poison” (2022)

Sekundærtekster
Stutzman, Belinda: “How is power divided in the United States government?”, TED-ed video on YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
“The Electoral College – explained”, CBS News, https://www.youtube.com/watch?v=jbrt0Sfjo5I
Oliphant, J. Baxter: ”10 facts about Republicans in the U.S.”, Pew Research Center (https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/07/12/10-facts-about-republicans-in-the-us/)
Doherty, Carroll: “10 facts about Democrats in the U.S.”, Pew Research Center (https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/08/16/10-facts-about-democrats-in-the-us/)
Doherty, Caroll et al.: “The Political Values of Harris and Trump Supporters”, Pew Research Center (https://www.pewresearch.org/politics/2024/08/26/the-political-values-of-harris-and-trump-supporters/)
Hochschild, Arlie: “The ’Deep Story’ at the Polls, VS the Facts” (https://www.youtube.com/watch?v=OO5bIyFA60A), YouTube video by Laura Flanders & Friends
Hocmard, Sommers, Sheram & Wolf: The American Dream, p. 4 (1 side)

Væsentlige arbejdsformer: Læreroplæg, klasseundervisning, opdelt klasseundervisning/dialogisk undervisning, gruppearbejde, individuel opgaveløsning, skriveøvelser, kreative øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Grammatik

Vi har løbende i undervisningen arbejdet med det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning. Desuden har vi arbejdet med udtale, ordforråd og idiomer samt kommunikationsstrategier, standardsprog og variation. Forløbet har haft til formål at træne elevernes evne til at udtrykke sig med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed samt analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi. Vi har desuden trænet anvendelse af faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 British Crime and Mystery Fiction (EXAM)

I dette forløb har vi beskæftiget os med Storbritannien ved at arbejde med British Crime and Mystery Fiction. Vi har haft særligt fokus på den litterære genres kendetegn. Det meste af forløbet har bestået af værklæsning af The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, men vi har også set en film og læst en novelle.

Primærtekster:
Haddon, Mark: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2003) (268 sider)
Christie, Agatha: “The Market Basing Mystery” from Poirot’s Early Cases (1974) (8 sider)
Branagh, Kenneth: Death on the Nile (2022) (film, ca. 20 sider)

Sekundærtekster:
Barnett, David: “’Cosy crime’ novels – Are they brilliant entertainment or ‘twee and insipid’?” (2023), BBC (7 sider)
Mystery Fiction definition https://en.wikipedia.org/wiki/Category:British_mystery_fiction, https://en.wikipedia.org/wiki/Mystery_fiction, https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/mystery-story
Skött, Jakob Sinding & Casper Sylvest: Extract from “Chapter 1: Introduction” from UK Now (2023, i-bog, Columbus) (4 sider)

Væsentlige arbejdsformer:
Læreroplæg, klasseundervisning, opdelt klasseundervisning/dialogisk undervisning, gruppearbejde, individuel opgaveløsning, skriveøvelser, kreative øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Classics

I dette forløb har vi arbejdet med et lille udvalg af litterære klassikere. Vi har haft fokus på tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster. Dette forløb har fundet sted sideløbende med forløbet om filmanalyse, og der har været overlap mellem de to forløb, idet vi bl.a. har arbejdet med remediering.

Primærtekster:
Poe, E. A.: “The Tell-Tale Heart” (1843) (3 sider)
Dickens, Charles: A Christmas Carol (1843) (extract) (1 side)
Shakespeare, William: “Sonnet 18” (1609) (1 side)
Jackson, Shirley: “The Lottery” (1948) (7 sider)
Lovecraft, H. P.: "Dagon” (1919) (4 sider) - skriftlig aflevering

Sekundærtekster:
Gaze, Christopher: ”Shakespeare is everywhere”, TED Talk (2012) (3 sider)
Wisecrack: ”The Tell-Tale Heart – Thug Notes Summary and Analysis”, YouTube Video (2015) (2 sider)

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, opdelt klasseundervisning/dialogisk undervisning, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Film analysis

I dette forløb har vi arbejdet filmanalyse. Eleverne er blevet introduceret til grundlæggende begreber inden for filmanalyse. Dette forløb har fundet sted sideløbende med forløbet om litterære klassikere, og der har været overlap mellem de to forløb, idet vi bl.a. har arbejdet med remediering.

Primærtekster:
Zombie, Rob: House of 1000 Corpses (2003) (extract) (3 sider)
Zemeckis, Robert: A Christmas Carol (2009) (extract) (2 sider)
Luhrmann, Baz: William Shakespeare’s Romeo & Juliet (1996) (20 sider) (ca. halvdelen af klassen)
Radford, Michael: The Merchant of Venice (2004) (20 sider) (ca. halvdelen af klassen)

Sekundærtekster:
Barding, Sarah, Freja Bjerregaard og Emilie Bach: ”Filmiske virkemidler” i Do it, write (e-bog), Minlæring

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, kreative øvelser, innovativt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksamensforberedelse

I dette korte forløb er eleverne blevet informeret om og har forberedt sig på skriftlig og mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer