Titel
7
|
USA - the election (EXAM)
Dette forløb har handlet om det amerikanske valg. Vi har i den forbindelse haft fokus på det amerikanske valgsystem og amerikanske værdier, herunder the American Dream. Forløbet har haft til formål at træne elevernes evne til at analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold. Vi har primært – men ikke udelukkende – arbejdet med non-fiction og har i den forbindelse trænet anvendelse af relevante faglige begreber, herunder appelformer, retorisk analyse og kommunikationsanalyse.
Primærtekster
Donald Trump’s acceptance speech 2017 (4 sider)
Transcript of Vice President-elect Kamala Harris’ victory speech, November 7, 2020 (4 sider)
Escoffery, Jonathan: “Odd Jobs” (14 sider) from If I Survive You (2022)
Lazarus, Emma: “The New Colossus” (1883) (1 side)
Fondation, Larry: “Deportation at Breakfast” (1991) (1 side)
Carlson, Tucker: “Tucker: No race politics is better than others - it's all poison” (2022)
Sekundærtekster
Stutzman, Belinda: “How is power divided in the United States government?”, TED-ed video on YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
“The Electoral College – explained”, CBS News, https://www.youtube.com/watch?v=jbrt0Sfjo5I
Oliphant, J. Baxter: ”10 facts about Republicans in the U.S.”, Pew Research Center (https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/07/12/10-facts-about-republicans-in-the-us/)
Doherty, Carroll: “10 facts about Democrats in the U.S.”, Pew Research Center (https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/08/16/10-facts-about-democrats-in-the-us/)
Doherty, Caroll et al.: “The Political Values of Harris and Trump Supporters”, Pew Research Center (https://www.pewresearch.org/politics/2024/08/26/the-political-values-of-harris-and-trump-supporters/)
Hochschild, Arlie: “The ’Deep Story’ at the Polls, VS the Facts” (https://www.youtube.com/watch?v=OO5bIyFA60A), YouTube video by Laura Flanders & Friends
Hocmard, Sommers, Sheram & Wolf: The American Dream, p. 4 (1 side)
Væsentlige arbejdsformer: Læreroplæg, klasseundervisning, opdelt klasseundervisning/dialogisk undervisning, gruppearbejde, individuel opgaveløsning, skriveøvelser, kreative øvelser
|