Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Alexandre Planque Tafteberg
|
Hold
|
2023 Fr. fortsætter (1g Fr fortsætter, 2g Fr fortsætter)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksamen: Francophonie et entre deux cultures
Forløb om Francophonie
OBS: Vi afholdte dette forløb fra august til november, dvs. i grundforløbet. På dette tidspunkt hed holdet 1gFr* og af tekniske årsager kan jeg ikke koble forløbet med de rigtige datoer på det hold, der efter grundforløbet kom til at hedde 1gFr. Af denne grund kan man heller ikke se de moduler, der blev afholdt i dette forløb.
I dette forløb har vi arbejdet skriftligt og mundtligt med emnet: ”La Francophonie”.
Introduktion:
La Francophonie i Entrée, Bering et Sørensen, Gyldendal, 2010, pp. 106-107 (2 s.): qu’est-ce que la Francophonie? (Her skal man være i stand til at fortælle om, hvad Francophonie er i de store træk)
samt video om francophonie: https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9-BhdSvw
Præsentation af forskellige unge, der kommer fra fransktalende lande. Vi tog udgangspunkt i Peter Jensens bog: Porte-Paroles.
Vi har arbejdet med:
Meriam (6 s.) Fokuspunkt: Meriam er vokset op i Risskov "entre deux cultures". Elle parle des différences entre la Tunisie et le Danemark. Elle raconte comment les coutumes sont en Tunisie, où elle passe ses vacances
Amadou Gueye (2s) travaille au Sénégal comme photographe. Il dit que c'est difficile pour les jeunes de trouver du travail.
Issioko Saeko (2s)
Hassan (2s)
Eleverne har øvet sig i at præsentere disse unge.
Vi har arbejdet med forskellige aktuelle fransktalende sange fra Belgien og Afrika:
-Balance ton quoi af Angèle (1s)
- Tout oublier af Angèle (1s)
- Aïcha, 1996 af Khaled (1s)
- Je suis chez moi af Black M, 2016
- Magic in the air af Magic System, 2014 (2s)
- Amadou et Mariam (chanteurs du Mali): Je pense à toi (1s)
- Amadou et Mariam: Sénégal Fast Food (1s) - Description aussi du clip vidéo
Grammatik: Vi har arbejdet med de grammatiske kapitler, der er på www.franskportal.dk med fokus på artikler, possessive pronominer, présent, passé composé, ejefald
Antal sider i alt: 21 + franskportal (om grammatik)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Marseille: Mundtlig aflevering
|
26-11-2023
|
MinLæring
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Le Crime
I dette forløb har vi arbejdet med "Le Crime".
Introduktion:
- les crayons af Didier Barcelo. https://www.youtube.com/watch?v=dDYRaSjRy9E (1 normalside)
- Diverse artikler om forbrydelser (som eleverne fik afleveret) om forskellige "faits divers"; for eksempel: http://www.lepoint.fr/insolite/deux-danois-interpelles-a-paris-au-terme-d-une-balade-nudiste-12-08-2010-1224718_48.php (1 ns)
http://www.20minutes.fr/insolite/588209-20100813-insolite-elle-lui-montre-ses-seins-il-se-fait-voler-300-euros (1 ns)
une femme tuée par des chiens: https://www.lefigaro.fr/actualite-france/femme-tuee-par-des-chiens-la-piste-du-promeneur-et-de-son-malinois-ecartee-20191220 (2 ns)
Kernestof:
- Nikita: filmen og manuskript. Film af Luc Besson, Frankrig, 1990.
- Manuscript til Nikita: 30 normalsider
Fokus på disse emner:
- la scène d'ouverture à la pharmacie.
- l'évolution de Nikita dans le centre: Comparaison entre la Nikita droguée, qui tue un policier, et la Nikita qui est devenue femme fatale et agent secret.
- Nikita à la sortie du centre
- La mission de Nikita à Venise.
- La relation entre Nikita, Bob et Marco,
Supplerende stof:
Vi har set de første 2 afsnit af serien La Forêt på Netflix, og arbejdet med personerne
1. afsnit af serien: Marseille: Eleverne har arbejdet med den i forbindelse med en mundtlig aflevering
Vurderet til 4 normalsider
I alt: 40 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Marseille: Mundtlig aflevering
|
26-11-2023
|
MinLæring
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamen: Amitié et handicap
I dette forløb har vi arbejdet med filmen: Intouchables
Vi har set filmen i timerne og arbejdet med de første scener:
scener 1,2,3 og 4 - Normalsider: 6
Vi har fokuseret på forskellene mellem Driss og Philippe samt på jobsamtalen
Arbejdet med at lave CV udefra materialet om karrierelæring fra NCFF: https://ncff.dk/til-din-undervisning/ungdomsuddannelser/karrierelaeringsmaterialer
Normalsider: 4
Vi har talt om l'amitié mellem Dris og Philippe og om Driss' udvikling
Vi har desuden fokuseret på begrebet: Kunst ude fra den scene, hvor Driss ikke forstår, hvorfor Philippe kan betale mange penge for moderne kunst.
I samme emne har vi læst de første 2 scener af teaterstykket: Art, af Yasmina Réza (4 sider). Tre venner mødes - den ene har købt et hvidt maleri for mange penge, og de to andre venner forstår ikke, hvorfor han har gjort det.
Eleverne har desuden beskrivet et maleri, de selv kan lide
Normalsider: 14
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til prøve i klassen
|
17-01-2024
|
Prøve på klassen
|
04-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Chansons francophones
La chanson francaise.
Vi har arbejdet med forskellige franske sange og fransktalende sangere:
Angèle: Vi har set hendes dokumentarfilm på Netflix. Eleverne har øvet sig i at kunne præsentere Angèle.
Vi har arbejdet med de følgende sange:
For hver sang har vi læst teksten på fransk, oversat, fundet oplysninger om sanger(ind)en, beskrevet noget fra videoen og sunget omkvædet i form af konkurrence.
Stromae: Formidable, Papaoutai, Alors on danse
Angèle: La Loi de Murphy, Balance ton quoi, Oui ou non
Indila: Dernière danse
Edith Piaf: La vie en rose
Jo Dassin: Aux Champs Élysées
Céline Dion: Pour que tu m'aimes encore
Bigflo et Oli: Dommage, Bienvenue chez nous (der skunne eleverne desuden præsentere nogle af de byer, der bliver nævt i sangen)
normalsider: 12
Film: La famille Bélier. Dér har vi fokuseret på musikkens rolle for Louane. Fokuspunkt: Grandir, faire ce qu'on aime, la chanson comme identité
Vi har arbejdet med det materiale, der er på franskportal
Vi har arbejdet med scener: 1, 2,
- vurderet til 4 normalsider
Vi har arbejdet med sangen: "Je vole" (1 s)
i alt = 17 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
dernier devoir: mdt fremlæggelse
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cuisine et Traditions francaises
I dette forløb har vi arbejde med kulturelle og historiske elementer:
Les fêtes en France:
a) Noël (le 24 et le 25): Alma, Frida, Klara
b) Le 31 décembre et le 1er janvier: Ensar, Abdi, Anton
c) La fête des rois / l'épiphanie
d) La Chandeleur (aflevering)
e) Carnaval et Pâques
d) Le Ramadan et l'Aïd (+ nævn méchoui Méchoui) Patricia, Tugce
g) le 1er avril, le 1er mai, le 21 juin (fête de la musique), le 14 juillet
h) Halloween, la Toussaint, Black Friday (+ pour ou contre)
(2s)
L'Histoire de France:
Des Gaulois à nos jours avec une attention particulière à la révolution francaise et au 19ème siècle:
Film: Les Illusions perdues, Xavier Giannoli, 2021 (adaptation du roman de Balzac)
(2 s.)
Cuisine:
Textes sur franskportal : la quiche, les crêpes, l'apéro
(3 s.)
I alt = 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Faites des Crêpes
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamen : Le conte
I dette forløb har vi arbejdet med eventyr. Først har eleverne fortalt (på fransk) om nogle eventyr de kendte, og så har vi arbejdet med Kirikou.
Kernestof: Kirikou et la sorcière, Michel Ocelot, 2000-
Vi har set hele filmen og arbejdet grundigt med udvalgte sekvenser ude fra filmens manuskript.
Eleverne fik udleveret Kirikous manuskript, og vi har arbejdet med sekvenser 1 til 5 og med de sidste 3 sekvenser: Kernestof.
Vi har haft fokus på:
- Kirikou
- Kirikou et les villageois
- Kirikou et les autres enfants du village (la scène de la pirogue magique et de l'arbre magique où la sorcière veut attraper les enfants)
- La sorcière Karaba
Kernestof:
Le Chapeau Rond Rouge af Pennac af Geoffroy de Pennart
Vi har talt om historien og de forskelle der er mellem denne historie og det oprindelige eventyr.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MinLæring
|
12-01-2025
|
Chapeau rond rouge
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Eksamen : Francophonie (L'Enterrement de ma mère)
I dette forløb har vi arbejdet med bogen: L'Enterrement de ma mère af Alain Mabanckou
Dette forløb skal forståes som en forlængelse af forløbet om francophonie.
I den forbindelse har vi læst om Congo Brazzaville
Vi har arbejdet med Chapitre 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9 (s. 46-47), 11, 12 (s. 57-59), 14
Fokuspunkter:
1) la situation géographie du Congo-Brazzaville (s. 8)
2) la présentation du village de Louboulou (chapitre 2)
3) le maître d'école, le père et la mère de Michel (chapitre 3)
4) Les coutumes africaines
5) Marie-Jeanne (chapitre 8)
6) La vie de Michel à Paris, et plus généralement, la vie des immigrés africains à Paris (chapitre 9 s. 46-47)
Antal sider: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58254638033",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58254638033",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58254638033"
}