Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Gross Søgaard
|
Hold
|
2023 Ma/b (1b Ma, 2b Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal og Opstart
Tal og regnearter
Arbejde med skriftlighed
Introduktion til gruppearbejde ved tavler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 ligninger med 2 ubekendte
2 ligninger med 2 ubekendte
- Substitutionsmetoden
- Lige store koefficienters metode
- Løsning af ligninger og 2 ligninger med 2 ubekendte i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner (og lån og renter)
Kunne angive:
- hvad der forstås ved absolut og relativ ændring
- regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
- betydningen af konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion
- vækstændring for eksponentielle udviklinger
- formler til beregning af konstanterne a og b
- fordoblings- og halveringskonstant
Lån og Opsparing:
- Renteformlen, terminer og rente
- Annuitetsopsparing
- Annuitetslån
Kunne beregne:
- konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion givet to punkter
- fordoblings- og halveringskonstant
- bestemme forskriften ved regression
- ligninger med eksponentielle funktioner
Lån og Opsparing:
- Renteformlen
- Annuitetsopsparing
- Annuitetslån
- Annuitetsopsparing og Annuitetslån i Excel
Kunne bevise:
- hvordan konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion findes
- vækstegenskab for den eksponentielle funktion
Pensum:
Siderne 3, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.5.1 i plus B1 stx, i-bog
Videoer, animationer, arbejdsark og opgaver benyttet i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Prøver (og årsprøve)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradspolynomiet (og Polynomier)
Herunder er der arbejdet med andengradsligninger.
Kunne angive og forklare
- a, b, c og d’s betydning for parablens udseende
- betydning af toppunkt og rødder
- parablens symmetriakse
- forskriften for andengradspolynomiet ud fra rødderne og a
- monotoniforhold for polynomier (behandlet i forløbet Differentialregning)
- det maksimale antal af nulpunkter for et polynomium af grad n (behandlet i forløbet Differentialregning)
- det maksimale antal af lokale ekstrema for et polynomium af grad n (behandlet i forløbet Differentialregning)
Kunne beregne
- Toppunktet når forskriften er kendt
- Rødderne når forskriften er kendt
- Løsning af andengradsligninger
- Anvende nulreglen til ligningsløsning
- Polynomiel regression
- Monotoniforhold for et polynomium
Kunne redegøre for/bevise:
- Symmetriaksen for parablen
- Betydningen af konstanten b for andengradspolynomiet (behandlet i forløbet Differentialregning)
- Tangenthældninger for tangenter til parablen, som har røringspunkter ved parablens toppunkt eller parablens skæring med akserne (behandlet i forløbet Differentialregning)
- Antallet af nulpunkter samt antallet lokale ekstrema for polynomier af forskellige grad (behandlet i forløbet Differentialregning)
Pensum:
Supplerende noter findes i mappen RA23-1b-Ma elever på Google Drev.
Siderne 5,5.1 - 5.6 i plus B1 stx (i-bog)
Note: Andengradspolynomiet med differentialregning - Beviser
OPDATER NEDENSTÅENDE. Sæt evt. også over i separat forløb og læg i Google Drev mappe
Note: Polynomier, Monotoniforhold og Monotone funktioner
Videoer, animationer, arbejdsark og opgaver benyttet i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektor 1
Trekanter:
- Grundlæggende om trekanter
- Ensvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Retvinklede trekanter
Vektorer:
Kunne angive og forklare:
- Definitionen på en vektor
- Grundlæggende egenskaber ved vektor: Repræsentation, egentlig vektor, nulvektor, enhedsvektorer samt ortogonale og parallelle vektorer.
- Regning med vektorer (både grafisk og med koordinater)
- Projektion af vektorer (både grafisk og med koordinater)
- Skalarprodukt for vektorer
- Determinant
Kunne beregne:
- Længden af en vektor
- Enhedsvektor
- Regneregler for vektorer
- Omregne mellem 'almindelige' koordinater og polære koordinater
- Skalarprodukt
- Vinkel mellem vektorer
- Projektion af punkt på linje
- Projektion af en vektor på en vektor
- Projektion af en vektor på en linje
- Determinant
- Areal af parallelogram og trekant
Kunne redegøre for/bevise:
- Sammenhængen mellem skalarprodukt og vinkel mellem to vektorer, hvor den ene er parallel med førsteaksen
- Projektion af punkt på linje, projektion af vektor på linje og projektion af vektor på vektor
Pensum:
Supplerende noter findes i mappen RA23-1b-Ma elever på Google Drev.
s. 6, 6.1-6.7 i plus B1 stx (i-bog)
Note: Bevis - Skalarprodukt og Vinklen mellem to vektorer
Video: Projektion af vektor på vektor og vektor på linje
Videoer, animationer, arbejdsark og opgaver benyttet i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deskriptiv Statistik
Kunne angive og forklare:
- hvad der forstås med ugrupperde og grupperede observationer
- hvad der forstås med fraktiler, middelværdi, kvartilsæt, median, varians, spredning
- aflæse stolpe/pindediagram, trappekurve, sumkurve, boksplot og histogram
- grafisk præsentation af ugrupperede og grupperede observationer
Kunne:
- Beregne middelværdi, varians og spredning både for ugrupperede og grupperede observationer
- Bestemme kvartilsættet ud fra et observationssæt
- Bestemme variationsbredde og kvartilbredde
- Bestemme største og mindste værdi
- Tegne boksplot ud fra observationsæt
- Afgøre skævhed i observationssættet
- Grafisk angive sumkurve, stolpe/pindediagram og histogram
- Undersøge om observationssættet har outliere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opstart 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Potens- og logaritmefunktionen
Kunne angive og forklare:
- regneforskriften for en potensfunktion
- a og b’s betydning for grafen for en potensfunktion
- vækstegenskaben for en potensfunktion (procent-procent vækst)
- omvendt proportionalitet
- definitionen af 10-tals-logaritmen log(x)
- definitionen af den naturlige logaritme ln(x)
- anvende regneregler for logaritmer
Kunne beregne:
- a og b ud fra to punkter
- procent-procent vækst
- potensregression med Maple
- logaritmen til udvalgte tal
Kunne redegøre for/bevise:
- Betydningen af b for potensfunktionen
- Vækstegenskab for en potensfunktion
- 2-punkts-formlerne for a og b for potensfunktionen
- Regneregler for logaritmer
- Betydningen af a for potensfunktionen (lavet i forløbet Differentialregning)
Pensum:
Supplerende noter findes i mappen RA23-1b-Ma elever på Google Drev.
s. 4, 4.1-4.4 i plus stx B1
s. 1, 1.1-1.3 i plus stx B2
Vækstprojekt: Gruppeprojekt med opgaver/modellering indenfor lineær, eksponentiel, potens og logaritme-funktionen.
Note: Potensfunktionen med differentialregning
Noter og Opgaver anvendt i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Trigonometriske funktioner
Kunne angive:
- Sinus, cosinus og tangens på enhedscirklen
- De trigonometriske funktioner, samt grafisk repræsentation heraf.
- Harmonisk svingning. Herunder amplitude, udgangsniveau, periode/frekvens og faseforskydning/fasekonstant for sinusfunktioner.
Kunne beregne:
- Omregne mellem radiantal og grader
- Løse ligninger med cosinusfunktioner og sinusfunktioner
- Bestemme amplitude, udgangsniveau, periode og faseforskydning grafisk og ved beregning.
Pensum:
s. 2, 2.1 - 2.2 i plus stx B2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektor 2: Rette linjer og cirklen
Kunne angive og forklare:
- Punkt på linje
- Retningsvektorer og normalvektorer for linje
- Parameterfremstilling for ret linje
- Linjens ligning
- Cirklens ligning
- Afstand fra punkt til linje
- Tangent til cirkel
Kunne beregne:
- Linjens ligning
- Parameterfremstilling for linje
- Cirklens ligning
- Skæring mellem linjer
- Givet ved ligning(er) og/eller parameterfremstilling(er)
- Substitutionsmetoden og lige store koefficienters metode til løsning af 2 ligninger med 2 ubekendte
- Skæring mellem linje og cirkel
- Skæring mellem to cirkler.
- Hældningsvinkel for linje
- Vinkel mellem linjer
- Tangent til cirkel
- Afstand fra punkt til linje
- Afstand mellem to punkter
Kunne redegøre for/bevise:
- Linjens ligning
- Parameterfremstilling for en linje
- Antallet af skæringspunkter mellem to rette linjer
- Antallet af skæringspunkter mellem linje og cirkel
- Antallet af skæringspunkter mellem to cirkler
- Afstanden mellem to punkter
Pensum:
Supplerende noter findes i mappen RA23-1b-Ma elever på Google Drev.
s. 6.9-6.10 i plus B1 stx (i-bog)
Note: Antal skæringspunkter mellem linje og cirkel og mellem to cirkler
Noter og Opgaver anvendt i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Prøver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma: Uge 43 (Prøve)
|
25-10-2024
|
Træningsprøve
|
18-02-2025
|
Ma: Uge 15 (prøve)
|
08-04-2025
|
Ma: Uge 18 (prøve)
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialregning
Første forløb med fokus på anvendelse.
Andet forløb med fokus på beviser.
Kunne angive og forklare:
- Differentialkvotient, tangenthældning og væksthastighed
- Differentiabilitet af en funktion
- Regneregler for differentialregning
- Afledet funktion
- Differentiation af simple funktioner
- Grafisk fortolkning af f og f'
- Røringspunkt og tangent
- Tangentens ligning
- Monotoniforhold ud fra f'(x)
- Monotoniforhold ud fra grafens forløb
- Monotoniforhold ud fra monotonilinje
- Ekstrema og stationære punkter
Kunne beregne:
- Differentialkvotient og Væksthastighed
- Differentialkvotient vha. regneregler (sum, differens, produkt og sammensat funktion)
- Monotoniforhold
- Optimeringsopgaver
- Tangentens ligning i punkt
Kunne redegøre for/bevise:
- Regneregler for differentiation vha. lineære funktioner
- Differentiation af x^n
- Tangentens ligning
- Betydningen af konstanten a for potensfunktionen
- Betydningen af konstanten b for andengradspolynomiet
- Tangenthældninger for tangenter til parablen, som har røringspunkter ved parablens toppunkt eller parablens skæring med akserne
- Antallet af nulpunkter samt antallet lokale ekstrema for polynomier af forskellige grad
Pensum:
Supplerende noter findes i mappen RA23-1b-Ma elever på Google Drev.
Note: Differentialregning (til B-niveau) af Jan Agentoft Nielsen.
s. 3, 3.3, 3.3.1, 3.4, 3.5, 3.6, 3.6.1, 3.6.2 i plus B2 stx (i-bog)
Note: Tangentens ligning - Eksempel Bevis og Anvendelse
Note: Andengradspolynomiet med differentialregning - Beviser
Note: Monotone funktioner og differentialregning
Note: Polynomier med differentialregning - Beviser
Note: Potensfunktionen med differentialregning
Noter og Opgaver anvendt i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sandsynlighedsregning og Statistik
Kunne angive og forklare:
- Stokastisk variabel
- Sandsynlighedsfelt, hændelse og symmetrisk sandsynlighedsfelt
- A-priori og frekventielle sandsynligheder
- Multiplikationsprincippet ("både-og") og Additionsprincippet ("enten-eller")
- Permutationer og kombinationer
- Frekvensfunktion, Fordelingsfunktion, Middelværdi og Spredning for stokastisk variabel
- Normale og exceptionelle udfald
- Binomialforsøg
- Binomialfordelingen
- Konfidensinterval for andel
- Hypotesetest med binomialfordelingen
- Residualer og residualspredning
- Vurdering af model
Kunne beregne:
- Sandsynligheder for stokastisk variabel, herunder binomialfordelt stokastisk variabel
- Middelværdi og spredning for stokastisk variabel, herunder binomialfordelt stokastisk variabel
- Kombinationer og Permutationer
- Binomialkoefficient
- Udføre hypotesetest (tosidet)
- Fejl af Type 1 og Type 2 i hypotesetest
- Angive acceptmængde og kritisk mængde
- Konfidensinterval for andel
Kunne redegøre for/bevise:
- Binomialkoefficienten
- Binomialfordelingen
Pensum:
Supplerende noter findes i mappen RA23-1b-Ma elever på Google Drev.
s. 4, 4.1-4.5, 4.5.1, 4.5.2, 4.6 i plus B2 stx (i-bog)
Note: Sandsynlighed - Settlers
Note: Bevis for binomialkoefficienten
Note: Hypotesetest - Forstå hypotesetest med GeoGebra
Note: Hypotesetest - Fejl af Type 1 og Type 2
Note: Konfidensinterval - Forstå konfidensinterval med GeoGebra
Noter og Opgaver anvendt i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Lån og renter
Se pensum under forløbet om eksponentielle funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition og Eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58258053449",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58258053449",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58258053449"
}