Holdet 2023 Sa/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Benjamin Kristensen, Jonas Klougart Wildt
Hold 2023 Sa/v (1v Sa, 2v Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dansk politik
Titel 2 FF1: Kønsidentitet
Titel 3 Samfundsøkonomiske sammenhænge
Titel 4 Mistrivsel i det senmoderne samfund
Titel 5 Social ulighed på tværs af lande
Titel 6 Økonomi og den danske velfærdsstat.
Titel 7 Dansk politik og de danske vælgere

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dansk politik

FOKUS:
Bredt forløb om politik. I første del fokus på partier og vælgere og i anden del fokus på demokrati, det politiske system og magt.
- Ideologier - klassiske ideologier
- Partier og vælgere - partiadfærd og vælgeradfærd
- Demokrati
- Medborgerskab
- Det politiske system i Danmark
- Lovgivningsprocessen
- Magtformer

FAGLIGE MÅL:
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger


KERNESTOF:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF1: Kønsidentitet

Flerfagligt forløb med fokus på spørgsmålene om køn og kønsidentitet i samarbejde med biologi. Undervejs i forløbet arbejder eleverne projektorienteret og afslutter med fremlæggelse og feedback af deres produkter.

FOKUS:
- Teorier om det senmoderne samfund (Giddens og Ziehe)
- Kønsroller og familieformer
- Kønsteorier (de Beauvoir og Butler)

FAGLIGE MÅL:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Samfundsøkonomiske sammenhænge

FOKUS:
Forløb om grundlæggende samfundsøkonomi
- Det økonomiske kredsløb
- Udbud og efterspørgsel
- De samfundsøkonomiske mål
- Velfærdsmodellerne
- Konjunkturforløb – høj, lav, opgang, nedgang
- Produktivitet
- Økonomisk politik – finans,- penge,- og valutapolitik


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller

KERNESTOF
- Udbud og efterspørgselskurven, markedsmekanismen, makroøkonomi, plan-, blanding,- og markedsøkonomi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mistrivsel i det senmoderne samfund

FOKUS:
Introduktion til det senmoderne samfund og teorier om det med fokus på det at være ung.
- Identitetsdannelse og familieformer
- Giddens og Ziehes teorier
- Mistrivsel blandt unge
- Hartmut Rosa og accelerationssamfundet
- Sociale medier og deres indflydelse
- Goffman

FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskuteresamfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunderstatistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Social ulighed på tværs af lande

FOKUS: Udgangspunktet er Pierre Bourdieu og hans teori om social differentiering. Derefter sammenlignes med USA, hvor den aktuelle valgkamp følges. Leder op til flerfagligt forløb med fransk/tysk og social ulighed i de to lande. Eleverne arbejder med projekt i grupper, som munder ud i SRO.
- Social ulighed
- Pierre Bourdieu
- Amerikansk valg og valgsystem
- Integration

FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

KERNESTOF:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økonomi og den danske velfærdsstat.

FOKUS:
Længere forløb om nationaløkonomi og den danske velfærdsstats muligheder og begrænsninger. Vi har arbejdet med et mini-projekt i Vismandsspillet, hvor eleverne skal "redde" dansk økonomi. Desuden er EU og frihandelsteorier inddraget.
- Det økonomiske kredsløb
- Velfærdsmodellerne
- Finans- og pengepolitik
- Strukturpolitik
- EU's institutioner og integrationsteorier
- Frihandelsteorier
- Globalisering

FAGLIGE MÅL:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

KERNESTOF:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansk politik og de danske vælgere

Bredt forløb med fokus på aktuelle sager i dansk politik og på at genopfriske ideologierne, de politiske partier og deres fordelings- og værdipolitik, teorier om vælgeradfærd og partiadfærd samt mediernes rolle i meningsdannelsen. Ligeledes fokus på forskellige syn på demokrati, magt og globaliseringens påvirkning på Danmark.

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer