Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Benjamin Kristensen, Jonas Klougart Wildt
|
Hold
|
2023 Sa/v (1v Sa, 2v Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til dansk politik
FOKUS:
Bredt forløb om politik. I første del fokus på partier og vælgere og i anden del fokus på demokrati, det politiske system og magt.
- Ideologier - klassiske ideologier
- Partier og vælgere - partiadfærd og vælgeradfærd
- Demokrati
- Medborgerskab
- Det politiske system i Danmark
- Lovgivningsprocessen
- Magtformer
FAGLIGE MÅL:
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
KERNESTOF:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF1: Kønsidentitet
Flerfagligt forløb med fokus på spørgsmålene om køn og kønsidentitet i samarbejde med biologi. Undervejs i forløbet arbejder eleverne projektorienteret og afslutter med fremlæggelse og feedback af deres produkter.
FOKUS:
- Teorier om det senmoderne samfund (Giddens og Ziehe)
- Kønsroller og familieformer
- Kønsteorier (de Beauvoir og Butler)
FAGLIGE MÅL:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samfundsøkonomiske sammenhænge
FOKUS:
Forløb om grundlæggende samfundsøkonomi
- Det økonomiske kredsløb
- Udbud og efterspørgsel
- De samfundsøkonomiske mål
- Velfærdsmodellerne
- Konjunkturforløb – høj, lav, opgang, nedgang
- Produktivitet
- Økonomisk politik – finans,- penge,- og valutapolitik
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
KERNESTOF
- Udbud og efterspørgselskurven, markedsmekanismen, makroøkonomi, plan-, blanding,- og markedsøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mistrivsel i det senmoderne samfund
FOKUS:
Introduktion til det senmoderne samfund og teorier om det med fokus på det at være ung.
- Identitetsdannelse og familieformer
- Giddens og Ziehes teorier
- Mistrivsel blandt unge
- Hartmut Rosa og accelerationssamfundet
- Sociale medier og deres indflydelse
- Goffman
FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskuteresamfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunderstatistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Social ulighed på tværs af lande
FOKUS: Udgangspunktet er Pierre Bourdieu og hans teori om social differentiering. Derefter sammenlignes med USA, hvor den aktuelle valgkamp følges. Leder op til flerfagligt forløb med fransk/tysk og social ulighed i de to lande. Eleverne arbejder med projekt i grupper, som munder ud i SRO.
- Social ulighed
- Pierre Bourdieu
- Amerikansk valg og valgsystem
- Integration
FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
KERNESTOF:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oilver Boserup Skov, Tobias Matthiesen, Victor Bjørnstrup: Samf på B 2 udgave, Columbus; sider: 55-64, 72-82
-
Forskere_ Social ulighed i sundhed opstår ikke i sundhedsvæsnet, men i samfundet - Altinget - Alt om politik_ altinget.dk.pdf
-
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem
-
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
-
Brøndum & Rasmussen: "USA's udfordringer, 4. udgave", Columbus, 2024; sider: 108-114, 129-134
-
USA's udfordringer, 4. udg. s. 129-134.pdf
-
USA's udfordringer, s. 108-114.pdf
-
Pierre Bourdieu om social ulighed, s. 171-178.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomi og den danske velfærdsstat.
FOKUS:
Længere forløb om nationaløkonomi og den danske velfærdsstats muligheder og begrænsninger. Vi har arbejdet med et mini-projekt i Vismandsspillet, hvor eleverne skal "redde" dansk økonomi. Desuden er EU og frihandelsteorier inddraget.
- Det økonomiske kredsløb
- Velfærdsmodellerne
- Finans- og pengepolitik
- Strukturpolitik
- EU's institutioner og integrationsteorier
- Frihandelsteorier
- Globalisering
FAGLIGE MÅL:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
KERNESTOF:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dansk politik og de danske vælgere
Bredt forløb med fokus på aktuelle sager i dansk politik og på at genopfriske ideologierne, de politiske partier og deres fordelings- og værdipolitik, teorier om vælgeradfærd og partiadfærd samt mediernes rolle i meningsdannelsen. Ligeledes fokus på forskellige syn på demokrati, magt og globaliseringens påvirkning på Danmark.
Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58258342896",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58258342896",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58258342896"
}