Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Signe Koch Klavsen
Hold 2023 Ty/1 (1g Ty1, 2g Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Das Arbeitsleben
Titel 2 Die multikulturelle Gesellschaft (EKSAMENSEMNE)
Titel 3 Verbrechen
Titel 4 Das geteilte Deutschland
Titel 5 Reisen (EKSAMENSEMNE)
Titel 6 Jugend in Deutschland: 1933-1945 (EKSAMENSEMNE)
Titel 7 EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Das Arbeitsleben

I forløbet "das Arbeitsleben" arbejdede klassen særligt med fokus på det mundtlige. Klassen oparbejdede et ordforråd til emnet ved at skulle spille et rollespil, hvor nogle skulle søge job, mens andre var arbejdsgivere. I forløbet indgik også en mundtlig aflevering, hvori klassen skulle fortælle om deres fritidsjob samt fordelene/ulemperne ved dette.
Afslutningsvist arbejdede klassen med Ritter Sport, hvor forskellige dele af deres hjemmeside og Ritter Sport som arbejdsplads skulle undersøges. Klassen skulle til slut holde deres præsentation om Ritter Sport for klassen.

Læste tekster:
Ritter Sports hjemmeside: https://www.ritter-sport.com/de

Grammatik:
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Hjælpeverber og svage verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Die multikulturelle Gesellschaft (EKSAMENSEMNE)

Die multikulturelle Gesellscchaft (EKSAMENSEMNE):
I forløbet arbejdes med forskellige tekster, der belyser emnet Die multikulturelle Gesellschaft. Begreberne integration, assimilation og segregation behandles i forhold til de læste tekster. Det samme gør problematikken omkring identitetsfølelse hos personer med anden etnisk baggrund. Desuden er der også læst en intro-tekst, som forklarer, hvorfor Tyskland er blevet et land med relativt mange mennesker med anden etnicitet, særligt mennesker fra Tyrkiet.

Afslutningsvist arbejdede klassen med de politiske partier i Tyskland med særligt fokus på AfD og fremmedhad. Også den modreaktion mod AfD og den højreekstremistiske drejning i Tyskland blev behandlet..

Læste tekster:
Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein. Interviwe med Mesut Özil og hans far. Fra: http://www.welt.de/sport/fussball/article13636988/Deutschland-kann-stolz-auf-sein-Multikulti-sein.html

Nevel Cumart: Über die Heimat I in: Blume, Kirsten & Hermann, Mette (2010): Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget.

Nevel Cumart: Über die Hemat II in: Blume, Kirsten & Hermann, Mette (2010): Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget.

Aus Melda Akbas (2011): So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock, Goldmann (tekst fra 3g-TyskA-eksamen, august 2013)

Almanya - Wilkommen in Deutschalnd (film fra 2011); set på CFU.

Hintergrundinformationen: wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (udleveret pdf-fil)

Bundesliga-Stiftung - Integration gelingt spielend (Mario GÖTZE). Link: https://www.youtube.com/watch?v=M_6YvRFLOdk

”Rechtsextreme Einstellungen nehmen zu“. Fra Tagesschau’s instragram, 23. september 2023. Link: https://www.instagram.com/p/Cxdscl1IavG/?hl=da&img_index=1
”Alle hassen Nazis”. Fra: Tagesschau’s instragram 14. januar 2024. Link: https://www.instagram.com/p/C2F6u0wt0Zf/?hl=da&img_index=1

Integration und Identität (se dokumentet med navnet "Integration und Identität_Text"). Teksten er frit oversat og omformuleret efter (link ikke længere tilgængeligt): http://samfnu.systime.dk/fileadmin/filer/Tekster/Emne7/kult_k_kult_moeder.pdf (et lignende, aktivt link, også fra systime: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=698 )

Grammatik:
Svage verber
Præpositioner (AKK, DAT, GEN)
Dobbeltstyrende præpositioner (AKK/DAT)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Verbrechen

Verbrechen:
Klassen arbejdede i forløbet med tekster i relation til emnet „Verbrechen“. Forskellige typer af forbrydelser, forskellige motiver til forbrydelserne samt diskussioner af, hvornår man er skyldig er blevet behandlet i forløbet.

Læste tekster:
Hirschmann, Ferry: Das Risiko trägt immer der Mörder. Aus: Meiner Meinung nach. Side 197-200.


Schirach, Ferdinand von: Einsam. Aus: Egendal, Helle. Gattungen. Side 87-89. Gyldendal, 2017.

Schirach, Ferdinand von: DNA. TV-serien: Udgiver: ZDF, 2015. Spilletid: 44 min; set på CFU.

3096 Tage. Film af Sherry Hormann. 2013 (Film om Natascha Kampusch)

Interviews mit Natascha Kampusch:
1. 2 Wochen nach ihrer Befreiung: https://www.youtube.com/watch?v=XGr-518Raow   
2. 10 Jahre nach ihrer Befreiung: https://www.dr.dk/nyheder/udland/natascha-kampusch-10-aar-efter-fangenskab-journalister-fra-hele-verden-stod-i-koe-hos  

Grammatik:
Præpositioner (AKK, DAT, GEN og AKK/DAT)
Personlige stedord/pronomener
Ejestedord/possessive pronomemner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das geteilte Deutschland

Der arbejdes med Tyskland efter 2. Verdenskrig og dermed opdelingen af Tyskland i BRD (Westdeutschland) og DDR (Ostdeutschland). Murens historie var i fokus i forløbet, og dermed også hvilke konsekvenser muren havde for forskellige individer. Især flugten fra øst til vest var i centrum i forløbet.

Læste tekster:

Die Mauer – Berlin 61 (Film/Dokumentar)

Fall der Berliner Mauer:  https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo

Interview mit Mike Fröhnel: "Freiheit ist mein grösster Reichtum". Fra Rheinische Post; 8/8 2009. Link: https://rp-online.de/politik/deutschland/freiheit-ist-mein-groesster-reichtum_aid-12161667

Dansk artikel om Mike Fröhnel, læst som intro til det tyske interview med Mike Fröhnel: dr.dk; 9/11 2029. Link: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/mike-sad-seks-aar-i-stasi-faengsel-i-dag-viser-han-sin-celle-frem-danske  

Spektakuläre Mauerfluchten aus der DDR; 2002, sidste opdatering på siden 2021. Fra: Planet Wissen, Link: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/ddr-spektakulaere-mauerfluchten-100.html


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Reisen (EKSAMENSEMNE)

Reisen (EKSAMENSEMNE):
Klassen arbejdede med temaet ”Reisen”, hvor forskellige typer af ”at rejse” blev behandlet. I nogle tekster var fokus på det fysiske i at rejse eller fysisk at flytte fra et sted til et andet. I andre (eller i kombination med en fysisk rejse) var fokus på udviklingsrejse eller en personlig/indre rejse.
Som en del af forløbet var klassen på en endagstur til Lübeck i december (Weihnachtsmarkt).

Læste tekster:
Vincent will meer. Film fra 2010. Instruktør: Ralf Huettner. Link: https://www.dailymotion.com/video/x8ijkoo

Mark Foster: 194 Länder (en sang/sangtekst). Link: https://www.youtube.com/watch?v=7bczvKRhycA

Rammstein: Dalai Lama. Aus: Iversen, Lisbeth. Bis ans Ende der Welt. Tyskforlaget, 2009 (del af mundtlig aflevering)

Wolfgang von Goethe: der Erlkönig. Aus: Variete der Wörter. Side 42. Systeme/Gad, 1993.

Brüder Grimm: Die Bienenkönigin

Martin Suter: Ferienplanung. Aus: Iversen, Lisbeth. Bis ans Ende der Welt. Tyskforlaget, 2009.

Spektakuläre Mauerfluchten aus der DDR; 2002, sidste opdatering på siden 2021. Fra: Planet Wissen, Link: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/ddr-spektakulaere-mauerfluchten-100.html (denne tekst er læst under emnet "die DDR").

Die Klasse - Berlin '61 (Film, set under "die DDR"-forløbet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jugend in Deutschland: 1933-1945 (EKSAMENSEMNE)

Jugend in Deutschland: 1933-1945 (EKSAMENSEMNE):
I forløbet arbejdede klassen med Tyskland i perioden 1933-1945. Klassen arbejdede med tekster, der belyser den begejstring, der kunne observeres hos mange i befolkningen, da Hitler kom til magten og hvordan denne begejstring forsvandt igen hos nogle. Nazisterne metoder til at overbevise folk blev også behandlet gennem baggrundstekster om propaganda samt med arbejdet med sangtekster, billeder og propagandatekster.


Læste tekster:
Napola (Film, 2004). Set på CFU.

Baldur von Schirach: Unsere Fahne flattert uns voran. Fra: http://ingeb.org/Lieder/vorwarts.html  (men i gloseret udgave)

Ernst Hiemer: Herr Doktor lassen Sie mich in Ruhe (1938). Fra: Wie war's? Gads Forlag, 1997

Horst Krüger: Millionen Mitläufer. Fra: Stimpel, Niels Kaa: Früher - und jetzt? Side 100-102. OP-forlag, 1994.

„Spielzeugland“ (Kortfilm, 2007). Set på CFU.

Michels, Tilde: "Freundschaftsringe". Fra: Hermes, Ursula: Kurzgeschichten - einmal anders. Systime, 1994. Side 73-79.

„Wozu dient die nationalsozialistische Propaganda“. Fra: Zeitklicks.de: http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/41/architektur/wozu-dient-die-nationalsozialistische-propaganda. Elevernes udgave var gloseret; se lectio i worddokumentet ”Propaganda_NS-Zeit_Text + Hausaufgaben“.

”NSDAP – Nationalsozialistische deutsche Arbeiterpartei”. Lettere omskrevet, omstruktureret samt gloseret ud fra følgende undersider på zeitklicks.de: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/ideologie/die-nsdap-die-partei-adolf-hitlers/ og https://www.zeitklicks.de/weimarer-republik/zeitklicks/zeit/politik/die-parteien/nsdap-nationalsozialistische-deutsche-arbeiterpartei/  og https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/ideologie/hitlers-weltanschauung/ og https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/ideologie/rassismus-und-judenhass/ og https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/frag-doch-mal-3/senkt-hitler-die-arbeitslosigkeit/ og https://www.zeitklicks.de/weimarer-republik/zeitklicks/zeit/politik/die-krisenjahre/der-versailler-vertrag-und-seine-folgen/ . Se lectio i dokumentet ”NSDAP – Hintergrund” på lectio.

”Die arische Rasse, die Juden und Judenverfolgung“. Dele fra følgende sider og/eller lettere omskrevet samt gloseret ud fra følgende sider fra Zeitklicks.de: http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/verfolgung/judenverfolgung/was-ist-die-arisierung/ + http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/verfolgung/wer-wurde-verfolgt/juden-phasen-der-verfolgung/
Se lectio i dokumentet "Die arische Rasse - Juden - Judenverfolgung_1933-1945".

Propaganda-billeder: Der Jude und das deutsche Mädchen. Find billederne i dokumentet "der Jude und das deutsche Mädchen_Bildbeschreibung".

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN

Eksamensemnerne er:
Reisen
Jugend in Deutschland: 1933-1945
Verbrechen eller die multikulturelle Gesellschaft

Til eksamen er følgende hjælpemidler tilladte:
ordbogen.com (tysk-dansk - dansk-tysk ordbog)
duden.de (en tysk-tysk ordbog)
Downloadede noter fra timerne fx

Det er IKKE tilladt:
at bruge oversættelsesprogrammer
at tilgå googledocs, hvor kommunikation med omverdenen er mulig
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer