Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Signe Koch Klavsen
|
Hold
|
2023 Ty/1 (1g Ty1, 2g Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Das Arbeitsleben
I forløbet "das Arbeitsleben" arbejdede klassen særligt med fokus på det mundtlige. Klassen oparbejdede et ordforråd til emnet ved at skulle spille et rollespil, hvor nogle skulle søge job, mens andre var arbejdsgivere. I forløbet indgik også en mundtlig aflevering, hvori klassen skulle fortælle om deres fritidsjob samt fordelene/ulemperne ved dette.
Afslutningsvist arbejdede klassen med Ritter Sport, hvor forskellige dele af deres hjemmeside og Ritter Sport som arbejdsplads skulle undersøges. Klassen skulle til slut holde deres præsentation om Ritter Sport for klassen.
Læste tekster:
Ritter Sports hjemmeside: https://www.ritter-sport.com/de
Grammatik:
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Hjælpeverber og svage verber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bringe zwei oder drei persönliche Fotos auf dem Handy (mobilen) mit. Zeige (vis) Fotos von deiner Familie, von deinem Haus/deiner Wohnung, von deinem Hund oder von deinen Freizeitsinteressen. Du skal altså medbringe to billeder, som fortæller noget o
-
Häckert, Lone og Lohse, Birgit: Alles in allem, Gyldendal; sider: 26-29, 39-41
-
Se jeres første tyskaflevering igennem. I kan stille spørgsmål til den i modulet, hvis der er noget, I er i tvivl om.
-
Sætningsopbygning_Hovedsætninger.docx
-
Mein Nebenjob_Arbeitsblatt_1gTy1.docx
-
Sætningsopbygning på tysk_Info og opgaver.docx
-
Sætningsopbygning_Hovedsætninger og ledsætninger.docx
-
De af jer, som IKKE lavede en prøve med papir og blyant i grundforløbet, får en mindre prøve i modulet i dag, mens resten får prøven tilbage. I skal læse op på bøjningen af sein, haben og werden i nutid og førnutid (se side 26-29), så I kan dem udena
-
Ord og vendinger til jobsamtale.docx
-
Vorstellungsgespräch_1gTy1.docx
-
Elevfeedbacksætninger_Verbumtyper og ordstilling_1gTy1.docx
-
Hvis I har jeres skrivehæfte derhjemme, skal I huske at medbringe det :)
-
Rittersport_Aufgabe_1gTy.docx
-
Quizlet: Weihnachten
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die multikulturelle Gesellschaft (EKSAMENSEMNE)
Die multikulturelle Gesellscchaft (EKSAMENSEMNE):
I forløbet arbejdes med forskellige tekster, der belyser emnet Die multikulturelle Gesellschaft. Begreberne integration, assimilation og segregation behandles i forhold til de læste tekster. Det samme gør problematikken omkring identitetsfølelse hos personer med anden etnisk baggrund. Desuden er der også læst en intro-tekst, som forklarer, hvorfor Tyskland er blevet et land med relativt mange mennesker med anden etnicitet, særligt mennesker fra Tyrkiet.
Afslutningsvist arbejdede klassen med de politiske partier i Tyskland med særligt fokus på AfD og fremmedhad. Også den modreaktion mod AfD og den højreekstremistiske drejning i Tyskland blev behandlet..
Læste tekster:
Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein. Interviwe med Mesut Özil og hans far. Fra: http://www.welt.de/sport/fussball/article13636988/Deutschland-kann-stolz-auf-sein-Multikulti-sein.html
Nevel Cumart: Über die Heimat I in: Blume, Kirsten & Hermann, Mette (2010): Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget.
Nevel Cumart: Über die Hemat II in: Blume, Kirsten & Hermann, Mette (2010): Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget.
Aus Melda Akbas (2011): So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock, Goldmann (tekst fra 3g-TyskA-eksamen, august 2013)
Almanya - Wilkommen in Deutschalnd (film fra 2011); set på CFU.
Hintergrundinformationen: wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (udleveret pdf-fil)
Bundesliga-Stiftung - Integration gelingt spielend (Mario GÖTZE). Link: https://www.youtube.com/watch?v=M_6YvRFLOdk
”Rechtsextreme Einstellungen nehmen zu“. Fra Tagesschau’s instragram, 23. september 2023. Link: https://www.instagram.com/p/Cxdscl1IavG/?hl=da&img_index=1
”Alle hassen Nazis”. Fra: Tagesschau’s instragram 14. januar 2024. Link: https://www.instagram.com/p/C2F6u0wt0Zf/?hl=da&img_index=1
Integration und Identität (se dokumentet med navnet "Integration und Identität_Text"). Teksten er frit oversat og omformuleret efter (link ikke længere tilgængeligt): http://samfnu.systime.dk/fileadmin/filer/Tekster/Emne7/kult_k_kult_moeder.pdf (et lignende, aktivt link, også fra systime: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=698 )
Grammatik:
Svage verber
Præpositioner (AKK, DAT, GEN)
Dobbeltstyrende præpositioner (AKK/DAT)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Verbrechen
Verbrechen:
Klassen arbejdede i forløbet med tekster i relation til emnet „Verbrechen“. Forskellige typer af forbrydelser, forskellige motiver til forbrydelserne samt diskussioner af, hvornår man er skyldig er blevet behandlet i forløbet.
Læste tekster:
Hirschmann, Ferry: Das Risiko trägt immer der Mörder. Aus: Meiner Meinung nach. Side 197-200.
Schirach, Ferdinand von: Einsam. Aus: Egendal, Helle. Gattungen. Side 87-89. Gyldendal, 2017.
Schirach, Ferdinand von: DNA. TV-serien: Udgiver: ZDF, 2015. Spilletid: 44 min; set på CFU.
3096 Tage. Film af Sherry Hormann. 2013 (Film om Natascha Kampusch)
Interviews mit Natascha Kampusch:
1. 2 Wochen nach ihrer Befreiung: https://www.youtube.com/watch?v=XGr-518Raow
2. 10 Jahre nach ihrer Befreiung: https://www.dr.dk/nyheder/udland/natascha-kampusch-10-aar-efter-fangenskab-journalister-fra-hele-verden-stod-i-koe-hos
Grammatik:
Præpositioner (AKK, DAT, GEN og AKK/DAT)
Personlige stedord/pronomener
Ejestedord/possessive pronomemner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das geteilte Deutschland
Der arbejdes med Tyskland efter 2. Verdenskrig og dermed opdelingen af Tyskland i BRD (Westdeutschland) og DDR (Ostdeutschland). Murens historie var i fokus i forløbet, og dermed også hvilke konsekvenser muren havde for forskellige individer. Især flugten fra øst til vest var i centrum i forløbet.
Læste tekster:
Die Mauer – Berlin 61 (Film/Dokumentar)
Fall der Berliner Mauer: https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
Interview mit Mike Fröhnel: "Freiheit ist mein grösster Reichtum". Fra Rheinische Post; 8/8 2009. Link: https://rp-online.de/politik/deutschland/freiheit-ist-mein-groesster-reichtum_aid-12161667
Dansk artikel om Mike Fröhnel, læst som intro til det tyske interview med Mike Fröhnel: dr.dk; 9/11 2029. Link: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/mike-sad-seks-aar-i-stasi-faengsel-i-dag-viser-han-sin-celle-frem-danske
Spektakuläre Mauerfluchten aus der DDR; 2002, sidste opdatering på siden 2021. Fra: Planet Wissen, Link: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/ddr-spektakulaere-mauerfluchten-100.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Reisen (EKSAMENSEMNE)
Reisen (EKSAMENSEMNE):
Klassen arbejdede med temaet ”Reisen”, hvor forskellige typer af ”at rejse” blev behandlet. I nogle tekster var fokus på det fysiske i at rejse eller fysisk at flytte fra et sted til et andet. I andre (eller i kombination med en fysisk rejse) var fokus på udviklingsrejse eller en personlig/indre rejse.
Som en del af forløbet var klassen på en endagstur til Lübeck i december (Weihnachtsmarkt).
Læste tekster:
Vincent will meer. Film fra 2010. Instruktør: Ralf Huettner. Link: https://www.dailymotion.com/video/x8ijkoo
Mark Foster: 194 Länder (en sang/sangtekst). Link: https://www.youtube.com/watch?v=7bczvKRhycA
Rammstein: Dalai Lama. Aus: Iversen, Lisbeth. Bis ans Ende der Welt. Tyskforlaget, 2009 (del af mundtlig aflevering)
Wolfgang von Goethe: der Erlkönig. Aus: Variete der Wörter. Side 42. Systeme/Gad, 1993.
Brüder Grimm: Die Bienenkönigin
Martin Suter: Ferienplanung. Aus: Iversen, Lisbeth. Bis ans Ende der Welt. Tyskforlaget, 2009.
Spektakuläre Mauerfluchten aus der DDR; 2002, sidste opdatering på siden 2021. Fra: Planet Wissen, Link: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/ddr-spektakulaere-mauerfluchten-100.html (denne tekst er læst under emnet "die DDR").
Die Klasse - Berlin '61 (Film, set under "die DDR"-forløbet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jugend in Deutschland: 1933-1945 (EKSAMENSEMNE)
Jugend in Deutschland: 1933-1945 (EKSAMENSEMNE):
I forløbet arbejdede klassen med Tyskland i perioden 1933-1945. Klassen arbejdede med tekster, der belyser den begejstring, der kunne observeres hos mange i befolkningen, da Hitler kom til magten og hvordan denne begejstring forsvandt igen hos nogle. Nazisterne metoder til at overbevise folk blev også behandlet gennem baggrundstekster om propaganda samt med arbejdet med sangtekster, billeder og propagandatekster.
Læste tekster:
Napola (Film, 2004). Set på CFU.
Baldur von Schirach: Unsere Fahne flattert uns voran. Fra: http://ingeb.org/Lieder/vorwarts.html (men i gloseret udgave)
Ernst Hiemer: Herr Doktor lassen Sie mich in Ruhe (1938). Fra: Wie war's? Gads Forlag, 1997
Horst Krüger: Millionen Mitläufer. Fra: Stimpel, Niels Kaa: Früher - und jetzt? Side 100-102. OP-forlag, 1994.
„Spielzeugland“ (Kortfilm, 2007). Set på CFU.
Michels, Tilde: "Freundschaftsringe". Fra: Hermes, Ursula: Kurzgeschichten - einmal anders. Systime, 1994. Side 73-79.
„Wozu dient die nationalsozialistische Propaganda“. Fra: Zeitklicks.de: http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/41/architektur/wozu-dient-die-nationalsozialistische-propaganda. Elevernes udgave var gloseret; se lectio i worddokumentet ”Propaganda_NS-Zeit_Text + Hausaufgaben“.
”NSDAP – Nationalsozialistische deutsche Arbeiterpartei”. Lettere omskrevet, omstruktureret samt gloseret ud fra følgende undersider på zeitklicks.de: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/ideologie/die-nsdap-die-partei-adolf-hitlers/ og https://www.zeitklicks.de/weimarer-republik/zeitklicks/zeit/politik/die-parteien/nsdap-nationalsozialistische-deutsche-arbeiterpartei/ og https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/ideologie/hitlers-weltanschauung/ og https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/ideologie/rassismus-und-judenhass/ og https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/frag-doch-mal-3/senkt-hitler-die-arbeitslosigkeit/ og https://www.zeitklicks.de/weimarer-republik/zeitklicks/zeit/politik/die-krisenjahre/der-versailler-vertrag-und-seine-folgen/ . Se lectio i dokumentet ”NSDAP – Hintergrund” på lectio.
”Die arische Rasse, die Juden und Judenverfolgung“. Dele fra følgende sider og/eller lettere omskrevet samt gloseret ud fra følgende sider fra Zeitklicks.de: http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/verfolgung/judenverfolgung/was-ist-die-arisierung/ + http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/verfolgung/wer-wurde-verfolgt/juden-phasen-der-verfolgung/
Se lectio i dokumentet "Die arische Rasse - Juden - Judenverfolgung_1933-1945".
Propaganda-billeder: Der Jude und das deutsche Mädchen. Find billederne i dokumentet "der Jude und das deutsche Mädchen_Bildbeschreibung".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKSAMEN
Eksamensemnerne er:
Reisen
Jugend in Deutschland: 1933-1945
Verbrechen eller die multikulturelle Gesellschaft
Til eksamen er følgende hjælpemidler tilladte:
ordbogen.com (tysk-dansk - dansk-tysk ordbog)
duden.de (en tysk-tysk ordbog)
Downloadede noter fra timerne fx
Det er IKKE tilladt:
at bruge oversættelsesprogrammer
at tilgå googledocs, hvor kommunikation med omverdenen er mulig
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259278361",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259278361",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259278361"
}