Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Helle Egendal, Jette Lydom Kristensen, Katrine Borg Thomsen
|
Hold
|
2023 Ty/2 (1g Ty2, 2g Ty2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liebe
Eleverne har beskæftiget sig med det til alle tider aktuelle tema "Liebe".
Vi har arbejdet med forskellige genrer, der tematiserer emnet Liebe - Facebook-korrespondance, novelle, digt, poetry slam og film - og har undersøgt, hvordan temaet kommer til udtryk i fortid og nutid.
Materiale:
- Verpasst (Kurzfilm)
- Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen
- Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe
- Julia Engelmann (2018): Keine Ahnung, ob das Liebe ist.
- Julia Engelmann: https://www.youtube.com/watch?v=jX48kX4A-I4
- Selim Özdogan: Im Juli (Tekstuddrag), Kurzum S. 40-43
-Fatih Akin: "Im Juli" (2000) (Film - https://mitcfu.dk/Samling.aspx?mode=3)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
H1: Skriftlig aflevering
|
06-11-2023
|
H2: Mundtlig aflevering
|
14-12-2023
|
H3: Skriftlig aflevering
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Die Familie
Vi har i forløbet arbejdet med skønlitterære såvel som sagprosatekster. Vi har i forløbet set på forskellige familiestrukturer og talt om, hvordan familiemønstrene har ændret sig over tid.
Holdet er blevet præsenteret for den litterære periode "Sturm und Drang" i arbejdet med Julia Engelmanns tekst "Erwachsenwerden".
Mod slutningen af forløbet er genrebetegnelsen "Kurzgeschichte" bragt i spil og brugt til at samle op på flere af forløbets tekster.
Kernestof:
- Plassmann, Thomas: "Tschulligung" in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal (https://losgehts.systime.dk/?id=133)
- Gabriele Wohnmann: Ein netter Kerl (1973) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
- Ludwig Bechstein: Aschenbrödel (1845) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
Martin Suter: Ferienplanung (2005) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
- Julia Franck: Streuselschnecke (2000) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
- Otto F. Walter: Cornflakes (1977) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
- Introduktion til Sturm und Drang (forkortet)
https://sturmerunddranger.systime.dk/?id=130&L=10
- Julia Engelmann: Erwachsenwerden
- Wolfgang Borchert: Nachts schlafen die Ratten doch (1947)
Aus: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2020 - https://gattungen.systime.dk/?id=146#c272
-Begriffskarte Kurzgeschichte
https://gattungen.systime.dk/?id=142
- Goethes unerhörte Begebenheit
https://gattungen.systime.dk/?id=145#c268
Grammatik:
Fokus på verber samt pronominer
Sproglige øvelser med at danne sætninger med afsæt i faste strukturer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krimi EKSAMEN
I forløbet har eleverne arbejdet med krimigenren på basis af genredefinitionen i "Gattungen" (Egendal, 2017). Vi har arbejdet med begrebskort og diverse øvelser om krimigenrens karakteristika. Det teoretiske forarbejde er blevet fulgt op af tekster og film ligesom eleverne selv har produceret små film og postcasts med afsæt i krimigenren.
Formålet med forløbet har været at skærpe bevidstheden om en genre, som mange elever godt kan lide, og at oparbejde et ordforråd inden for genren.
Der er skiftet mellem forskellige arbejdsformer som gruppearbejde, arbejde i plenum, individuelle videoafleveringer, skriftlige opgaver f.eks. i form af en filmanmeldelse af "Liebes Kind" samt elevfremlæggelser på klassen (elevproducerede film og podcasts).
Kernestof:
- Begrebskort og genredefinition fra kapitlet "Krimi" i "Gattungen": https://gattungen.systime.dk/?id=158
- Ferdinand von Schirach: "Einsam" i Gattungen (Egendal, 2017)
I tilknytning hertil øvelser fra Gattungen: https://gattungen.systime.dk/?id=161
- TV-serie: "Liebes Kind", 2024 og i tilknytning hertil supplerende ubearbejdede tekster.
Serien har eleverne overvejende set hjemme, og der er blevet arbejdet med opgaver på klassen. Formålet med at følge TV-serien "Liebes Kind" var at styrke lytteforståelsen og at arbejde med et helt aktuelt tysk TV-program. Forløbet blev afsluttet med, at eleverne selv producerede små krimier, der blev fremført for klassen.
- Otto F. Walter: "Cornflakes"
Supplerende stof:
- "Bombemanden fra Berlin" på DR.
- "Letzte Pizza" af Milena Moser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eine Filmrezension schreiben
|
23-09-2024
|
Einsam - Die Vergewaltigung
|
11-10-2024
|
Bildbeschreibung Krimi
|
22-10-2024
|
Inhaltsangabe Einsam
|
05-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Landeskunde Exkursion nach Lübeck
En ekskursion til Lübeck sammen med skolen andre 2g'ere gav mulighed for at træne Landeskunde og for at træne talepraksis. Eleverne blev sendt ud på Stadtralleys og skulle bl.a. lave interviews, og herudover skulle der løses opgaver om byen.
I de følgende timer fulgte vi op på opgaverne og fortsatte i det spor, der hedder talepraksis, da halvdelen af holdets elever havde tilmeldt sig DSD, Deutsches Sprachzertifikat, som tester eleverne sprogfærdigheder (Hörverständnis, Textverständnis, schriftliche Kommunikation).
https://www.sprachzertifikat.org/deutsch-sprachzertifikate/deutsch-zertifikate.html
Alle klassens elever deltog i de forberedende øvelser, der også gik ud på at forberede en powerpoint- præsentation på ca. 4 minutter, hvor eleverne fortæller om et selvvalgt emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volksmärchen EKSAMEN
I forløbet har vi taget afsæt i genredefintionen i Gattungen (Egendal, 2017) med henblik på at opbygge en stærk genrebevidsthed og at skabe et ordforråd, der sætter eleverne i stand til at analysere tyske eventyr og føre en samtale om dem. Vi sluttede forløbet af med at tale om forskellen mellem Volksmärchen og Kunstmärchen og lave øvelser i tilknytning hertil.
Vi lavede en fælles gennemgang af "Rotkäppchen" (i Gattungen, 2017) samt "Hänsel und Gretel" (Reclam-udgaven) samt film (ARD-Archiv)
Herefter præsenterede eleverne i grupper følgende eventyr, som alle skulle have læst, og som grupperne producerede gloselister til:
Kernestof
Gennemgang af begrebskort og genretræk ved eventyr med afsæt i "Gattungen": https://gattungen.systime.dk/?id=153
Volksmärchen und Kunstmärchen: https://gattungen.systime.dk/?id=156
Rotkäppchen fra Gattungen: https://gattungen.systime.dk/?id=157
Hänsel und Gretel (Reclam-udgave)
Derudover:
• Dornröschen
• Aschenputtel
• Schneewittchen
• Rapunzel
• Rumpelstilzchen
• Der Froschkönig
Eleverne har gruppevist lavet gloser til de eventyr, de slev har skullet præsentere, så alle har kunnet læse alle eventyr.
Supplerende stof:
"Lola rennt" af Tom Tykwer som eksempel på et filmisk kunsteventyr
Det skriftlige arbejde inkluderede
- en individuel videopræsentation af eventyret som genre
- en større ¨skriftlig opgave om Märchen
- udarbejdelse af en gloseliste til eventyr
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Märchen Definition(6)
|
23-01-2025
|
Gloseliste til eventyr
|
17-02-2025
|
Märchen
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Migration - Zwischen zwei Kulturen EKSAMEN
Forløbet har haft fokus på migration til Tyskland med særligt fokus på indvandringen fra Tyrkiet til Tyskland i 60'erne. Vi startede med et historisk overblik over tysk migrationshistorie i "Deutschand als Einwanderungsland" Med udgangspunkt heri har vi arbejdet med tekster og film om livet mellem to kulturer og de identitetsmæssige konflikter, men også de fordele, der er forbundet med at være flerkulturel og flersproget.
Ligeledes er der arbejdet med CL-øvelser til definition af centrale begreber i forbindelse med migration.
Formålet med forløbet har være at læse tekster fra nyere tysk historie og at kaste lys over et aktuelt politisk
Kernestof:
- "Deutschland als Einwanderungsland" i "Hier ist meine Heimat - deutsch-türkisches Leben" af Blume og Hermann (2010)
- Pepe Danquart: "Schwarzfahrer" (film) (1993)
- Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben fra "Hier ist mein Heimat"
- Filmen "Almanya" + Opfølgende opgaver til "Almanya" fra "Gattungen" under kapitlet om "Film" : https://gattungen.systime.dk/?id=178
- Melda Akbas: "Mein Leben zwischen Moschee und Minirock" samt opgaver i Gattungen:
https://gattungen.systime.dk/?id=152
- Claudia Kühn: " Türkisch für Anfänger" (2007), kap. "Ich hasse Doris".
- Türkisch für Anfänger, Fernsehserie, Staffel 1, Folge 1. https://www.dailymotion.com/video/x8ewpxb
Supplerende stof:
Hjemmesider:
Bundesamt für Flüuchtlige und Migration
https://www.bamf.de/DE/Startseite/startseite_node.html
Lemo: Virtuelles Museum
https://www.hdg.de/lemo/kapitel/globalisierung/internationale-herausforderungen/zuwanderer-und-gefluechtete.html
Bundeszentrale für politische Bildung:
https://www.bpb.de/themen/deutschlandarchiv/242587/migration-aus-der-tuerkei/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eine Video-Präsentation zum Thema Migration
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259312909",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259312909",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259312909"
}