Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Helle Egendal, Jette Lydom Kristensen, Katrine Borg Thomsen
Hold 2023 Ty/2 (1g Ty2, 2g Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liebe
Titel 2 Die Familie
Titel 3 Krimi EKSAMEN
Titel 4 Landeskunde Exkursion nach Lübeck
Titel 5 Volksmärchen EKSAMEN
Titel 6 Migration - Zwischen zwei Kulturen EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liebe

Eleverne har beskæftiget sig med det til alle tider aktuelle tema "Liebe".
Vi har arbejdet med forskellige genrer, der tematiserer emnet Liebe - Facebook-korrespondance, novelle, digt, poetry slam og film - og har undersøgt, hvordan temaet kommer til udtryk i fortid og nutid.

Materiale:
- Verpasst (Kurzfilm)
- Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen
- Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe
- Julia Engelmann (2018): Keine Ahnung, ob das Liebe ist.
- Julia Engelmann: https://www.youtube.com/watch?v=jX48kX4A-I4
- Selim Özdogan: Im Juli (Tekstuddrag), Kurzum S. 40-43
-Fatih Akin: "Im Juli" (2000) (Film - https://mitcfu.dk/Samling.aspx?mode=3)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
H1: Skriftlig aflevering 06-11-2023
H2: Mundtlig aflevering 14-12-2023
H3: Skriftlig aflevering 12-01-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Die Familie

Vi har i forløbet arbejdet med skønlitterære såvel som sagprosatekster. Vi har i forløbet set på forskellige familiestrukturer og talt om, hvordan familiemønstrene har ændret sig over tid.
Holdet er blevet præsenteret for den litterære periode "Sturm und Drang" i arbejdet med Julia Engelmanns tekst "Erwachsenwerden".
Mod slutningen af forløbet er genrebetegnelsen "Kurzgeschichte" bragt i spil og brugt til at samle op på flere af forløbets tekster.

Kernestof:
- Plassmann, Thomas: "Tschulligung" in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal (https://losgehts.systime.dk/?id=133)
- Gabriele Wohnmann: Ein netter Kerl (1973) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
- Ludwig Bechstein: Aschenbrödel (1845) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
Martin Suter: Ferienplanung (2005) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
- Julia Franck: Streuselschnecke (2000) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.
- Otto F. Walter: Cornflakes (1977) in: Hermann, Mette (2018): Los geht's, Gyldendal.

- Introduktion til Sturm und Drang (forkortet)
https://sturmerunddranger.systime.dk/?id=130&L=10
- Julia Engelmann: Erwachsenwerden
- Wolfgang Borchert: Nachts schlafen die Ratten doch (1947)
Aus: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2020 - https://gattungen.systime.dk/?id=146#c272
-Begriffskarte Kurzgeschichte
https://gattungen.systime.dk/?id=142
- Goethes unerhörte Begebenheit
https://gattungen.systime.dk/?id=145#c268

Grammatik:
Fokus på verber samt pronominer

Sproglige øvelser med at danne sætninger med afsæt i faste strukturer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krimi EKSAMEN

I forløbet har eleverne arbejdet med krimigenren på basis af genredefinitionen i "Gattungen" (Egendal, 2017). Vi har arbejdet med begrebskort og diverse øvelser om krimigenrens karakteristika. Det teoretiske forarbejde er blevet fulgt op af tekster og film ligesom eleverne selv har produceret små film og postcasts med afsæt i krimigenren.

Formålet med forløbet har været at skærpe bevidstheden om en genre, som mange elever godt kan lide,  og at oparbejde et ordforråd inden for genren.

Der er skiftet mellem forskellige arbejdsformer som gruppearbejde, arbejde i plenum, individuelle videoafleveringer,  skriftlige opgaver f.eks. i form af en filmanmeldelse af "Liebes Kind" samt elevfremlæggelser på klassen (elevproducerede film og podcasts).

Kernestof:
- Begrebskort og genredefinition fra kapitlet "Krimi" i "Gattungen": https://gattungen.systime.dk/?id=158

- Ferdinand von Schirach: "Einsam" i Gattungen (Egendal, 2017)
I tilknytning hertil øvelser fra Gattungen: https://gattungen.systime.dk/?id=161

- TV-serie: "Liebes Kind",  2024 og i tilknytning hertil supplerende ubearbejdede tekster.
Serien har eleverne overvejende set hjemme, og der er blevet arbejdet med opgaver på klassen. Formålet med at følge TV-serien  "Liebes Kind" var at styrke lytteforståelsen og at arbejde med et helt aktuelt tysk TV-program. Forløbet blev afsluttet med, at eleverne selv producerede små krimier, der blev fremført for klassen.

- Otto F. Walter: "Cornflakes"

Supplerende stof:
- "Bombemanden fra Berlin" på DR.
- "Letzte Pizza" af Milena Moser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eine Filmrezension schreiben 23-09-2024
Einsam - Die Vergewaltigung 11-10-2024
Bildbeschreibung Krimi 22-10-2024
Inhaltsangabe Einsam 05-11-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Landeskunde Exkursion nach Lübeck

En ekskursion til Lübeck sammen med skolen andre 2g'ere gav mulighed for at træne Landeskunde og for at træne talepraksis. Eleverne blev sendt ud på Stadtralleys og skulle bl.a. lave interviews, og herudover skulle der løses opgaver om byen.

I de følgende timer fulgte vi op på opgaverne  og fortsatte i det spor, der hedder talepraksis, da halvdelen af holdets elever havde tilmeldt sig DSD, Deutsches Sprachzertifikat, som tester eleverne sprogfærdigheder (Hörverständnis, Textverständnis, schriftliche Kommunikation).
https://www.sprachzertifikat.org/deutsch-sprachzertifikate/deutsch-zertifikate.html

Alle klassens elever deltog i de forberedende øvelser, der også gik ud på at forberede en powerpoint- præsentation på ca. 4 minutter, hvor eleverne fortæller om et selvvalgt emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volksmärchen EKSAMEN

I forløbet har vi taget afsæt i genredefintionen i Gattungen (Egendal, 2017) med henblik på at opbygge en stærk genrebevidsthed og at skabe et ordforråd, der sætter eleverne i stand til at analysere tyske eventyr og føre en samtale om dem. Vi sluttede forløbet af med at tale om forskellen mellem Volksmärchen og Kunstmärchen og lave øvelser i tilknytning hertil.

Vi lavede en fælles gennemgang af "Rotkäppchen" (i Gattungen, 2017) samt "Hänsel und Gretel" (Reclam-udgaven) samt film (ARD-Archiv)
Herefter præsenterede eleverne i grupper følgende eventyr, som alle skulle have læst, og som grupperne producerede gloselister til:

Kernestof
Gennemgang af begrebskort og genretræk ved eventyr med afsæt i "Gattungen": https://gattungen.systime.dk/?id=153

Volksmärchen und Kunstmärchen: https://gattungen.systime.dk/?id=156

Rotkäppchen fra Gattungen: https://gattungen.systime.dk/?id=157
Hänsel und Gretel (Reclam-udgave)

Derudover:
• Dornröschen
• Aschenputtel
• Schneewittchen
• Rapunzel
• Rumpelstilzchen
• Der Froschkönig

Eleverne har gruppevist lavet gloser til de eventyr, de slev har skullet præsentere, så alle har kunnet læse alle eventyr.

Supplerende stof:
"Lola rennt" af Tom Tykwer som eksempel på et filmisk kunsteventyr

Det skriftlige arbejde inkluderede
- en individuel videopræsentation af eventyret som genre
- en større ¨skriftlig opgave om Märchen
- udarbejdelse af en gloseliste til eventyr
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Märchen Definition(6) 23-01-2025
Gloseliste til eventyr 17-02-2025
Märchen 23-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Migration - Zwischen zwei Kulturen EKSAMEN

Forløbet har haft fokus på migration til Tyskland med særligt fokus på indvandringen fra Tyrkiet til Tyskland i 60'erne. Vi startede med  et historisk overblik over tysk migrationshistorie i "Deutschand als Einwanderungsland"  Med udgangspunkt heri har vi arbejdet med tekster og film om livet mellem to kulturer og de identitetsmæssige konflikter, men også de fordele, der er forbundet med at være flerkulturel og flersproget.
Ligeledes er der arbejdet med CL-øvelser til definition af centrale begreber i forbindelse med migration.

Formålet med forløbet har være at læse tekster fra nyere tysk historie og at kaste lys over et aktuelt politisk

Kernestof:

- "Deutschland als Einwanderungsland"  i "Hier ist meine Heimat - deutsch-türkisches Leben" af Blume og Hermann (2010)

- Pepe Danquart: "Schwarzfahrer" (film) (1993)

- Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben fra "Hier ist mein Heimat"

- Filmen "Almanya"  +  Opfølgende opgaver til "Almanya" fra "Gattungen" under kapitlet om "Film" : https://gattungen.systime.dk/?id=178

- Melda Akbas: "Mein Leben zwischen Moschee und Minirock" samt opgaver i Gattungen:
https://gattungen.systime.dk/?id=152

- Claudia Kühn: " Türkisch für Anfänger" (2007), kap. "Ich hasse Doris".

- Türkisch für Anfänger,  Fernsehserie, Staffel 1, Folge 1. https://www.dailymotion.com/video/x8ewpxb

Supplerende stof:

Hjemmesider:
Bundesamt für Flüuchtlige und Migration
https://www.bamf.de/DE/Startseite/startseite_node.html

Lemo: Virtuelles Museum
https://www.hdg.de/lemo/kapitel/globalisierung/internationale-herausforderungen/zuwanderer-und-gefluechtete.html

Bundeszentrale für politische Bildung:
https://www.bpb.de/themen/deutschlandarchiv/242587/migration-aus-der-tuerkei/

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eine Video-Präsentation zum Thema Migration 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer