Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Michael Hedegaard Madsen
|
Hold
|
2023 Ty/3 (1g Ty3, 2g Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deutsch sein
Dette er et kort introforløb om Tyskland. Hvad er typisk tysk? Hvad er typisk dansk? Hvilken rolle spiller Tyskland i EU? Hvad karakteriserer en tysker?
Derudover ses filmen "Die Welle" for at konfrontere eleverne med den tunge historiske byrde, som tyskerne har båret efter 2. Verdenskrig - er de kommet sig over det? Har de lært af fortiden? Og hvordan er forholdet mellem Danmark og Tyskland idag?
Tekstmateriale:
Vi har brugt "Deutsch Kompendium.docx" og har bl.a. arbejdet med teksterne "Was ist typisch deutsch?" og "11 Menschen erzählen: Was ist typisch deutsch?".
Andet:
- Mind-Map: Was ist typisch deutsch? Was ist typisch dänisch?
- Vi har set dagens nyheder på www.ard.de ("Tagesschau in 100 Sekunden")
- Europa und die EU
Film:
- Die Welle (2008, CFU)
Grammatik:
- Hjælpeverber (sein, haben, werden)
- Substantivers køn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Das Arbeitsleben - EKSAMENSEMNE
Der har i dette forløb været fokus på arbejdslivet, og hvordan det kan opfattes af arbejdstagere. Man kan ønske et inspirerende arbejde med afveksling og spændende udfordringer, man kan kede sig utroligt meget på en arbejdsplads med samme arbejdsopgave gennem mange år, man kan have forskellige årsager til at ville varetage et arbejde, man kan være succesfuld, man kan miste sit arbejde og derudover kan en virksomhed (vi har arbejdet med Ritter Sport) være inspirerende, have værdier og ønske et godt omdømme.
Eleverne har ligeledes arbejdet med selv at lave jobansøgninger og simulere jobsamtaler for at overføre tekstarbejde og idéer til den virkelige Verden.
Tekstmateriale:
- Der Song "Keine Maschine" von Tim Bendzko
- "Ich sehe mich manchmal um" von Heinz Helle (Auszug vom Roman "Der beruhigende Klang von explodierendem Kerosin", 2014)
- "Zehn Gründe, warum wir jeden Tag arbeiten" (Aus der BILD: https://www.bild.de/10um10/2013/10-um-10/hitliste-um-zehn-warum-wir-arbeiten-29917828.bild.html , 27.2.2024)
- Projekt "Ritter Sport" (Aus: "Tyskbogen - Grundbog til niveau B og A", Systime, afsnit "4.1.2 Im Internet"). Eleverne lavede mundtlige præsentationer.
- "Die Kündigung" von Theo Schmich (Aus: "Texte aus der Arbeitswelt seit 1961", hg. von Theodor Karst, Stuttgart: reclam 1974, S. 147-151)
- "Arbeitsklima"- Texte vom Goethe Institut 2015 (https://www.goethe.de/resources/files/pdf101/arbeitsklima-texte.pdf , 27.2.2024)
Andet:
- Eleverne har simuleret jobsamtaler samt trænet gloser og faste vendinger
- Eleverne har skrevet en jobansøgning
- Eleverne har lavet en tegneserie med overskriften "Die Kündigung"
Film:
- "How to sell drugs online (fast)" (erster Abschnitt)
- "Soul Kitchen" (CFU)
Grammatik på "Min Læring":
- Verber (ordstilling)
- De tre hjælpeverber og deres bøjning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deutsche Musik - Probleme im Alltag
Vi har i dette forløb arbejdet med tyske sange, som på en eller anden vis omhandler hverdagsproblemer. Det kan være hverdagsproblemer såsom kedsomhed, for lidt tid til det sjove, kampen mellem succes og fiasko, en hård opvækst (som har præget hverdagen), drømme (som virker uopnåelige), forbilleder og ulykkelig kærlighed.
Vi har i den forbindelse arbejdet med sangene:
"Bad Chick" af Cro
"Für immer jung" af Bushido og Karel Gott
"Leiser" af Lea
"Wenn sie tanzt" af Max Giesinger
"Erfolg ist kein Glück" af Kontra K
"Schlechtes Vorbild" af Sido
"Soll das alles sein" af Fettes Brot
Grammatisk har vi arbejdet med følgende:
- relative pronominer
- løst sammensatte verber (trennbare Verben)
- "sein" og "ihr"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimis - EKSAMENSEMNE
I dette forløb introduceres eleverne til krimigenren. Forløbet indledes med en tekst om krimigenren og dens kendetegn. Ellers vil der gennem forskellige krimier være fokus på fortællerperspektivet, motiver, forskellige teksttyper samt en oplevelse af krimigenren gennem film.
Vi har arbejdet med følgende:
- "Krimis und ihre Merkmale" von Michael Madsen (2022), (aus: "Volltreffer", S. 85-86), Tyskforlaget, 2022.
- "Auf dem Eis" von Jan Ischke (2020), (aus: "Volltreffer", S. 99-100), Tyskforlaget, 2022.
- "Die Bestenliste" von Jan Ischke (2020), (aus: "Volltreffer", S. 90-96), Tyskforlaget, 2022.
- "Der Mord im Zug" von Milena Moser (1996), (aus: "Mein neunter Mord"), rororo, 1996.
- "Liebfrauenmorgen" von Jan Flieger (2010), (aus: "Dein Deutschland"; in: "Dunkel ist der Weg der Rache"), Dr. Ziethen Verlag, 2010.
- "Das Risiko trägt immer der Mörder" von Ferry Hirschmann
Film:
- Dogs of Berlin
- Tatort: "Borowski und der brennende Mann" (CFU)
- "Knallhart" (CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport und Landeskunde
Vi har i dette forløb arbejdet med min udgivelse "Volltreffer" (Tyskforlaget, 2022), nærmere bestemt kapitlet om "Sport und Landeskunde" (side 47-81). Fokus har været at lære om de tyske forbundslande samt høre om forbundslandene fra en sportslig, historisk og kulturel vinkel. Vi har arbejdet med forbundslandene Bayern, Nordrhein-Westfalen, Berlin, Hamburg og Schleswig-Holstein samt de tysksprogede lande Schweiz og Østrig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die DDR - EKSAMENSEMNE
I dette forløb har vi arbejdet med DDR med fokus på overvågning, konfrontation med fortiden ("Vergangenheitsbewältigung"), flugt, Berlinmuren samt forskellene på DDR og BRD i perioden 1949-1990.
Vi har brugt følgende materiale i forløbet:
- PP-Präsentation über die DDR
- "Begegnung mit der Vergangenheit" von Mario Röllig. Aus: "Niemals vergessen" von Marie Søgaard Thellesen, Systime, 2016.
- "Frank" (2009) von Flix. Aus: "Auf uns" von Kate Fuchs und Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016, S. 290-293.
- "Plötzlich ist alles ganz anders" (1991) von Elk Waldmann. Aus: "Berlin. Hauptstadt und Metropole" von O.R. Andersen und P. Husum, Munksgaard, 1992.
- "Liebe zwischen Ost und West" von Marlies Menge, Zeit Online Nr. 05, 1972.
- "Klassenkampf im Klassenzimmer" (Auszug), Uli Hauser et al., Stern, 1992.
- Der Film "Das Leben der Anderen" (2006)
- Der Film "Good Bye, Lenin" (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hausarbeit 2
|
03-11-2024
|
Hausarbeit 3
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kultur und Integration - EKSAMENSEMNE
I dette forløb har emnet været kultur og integration, hvor vi indledningsvist har diskuteret begreber såsom kultur, kulturstandarder, stereotyper, fordomme og integration. Endvidere har vi arbejdet med U- og W-modellen, som handler om, hvilke faser man kan gennemgå i forbindelse med at skulle integrere sig i et fremmed land. Der er en såkaldt honeymoon-fase, en krisefase, "die Erholung" (komme sig over krisefasen) og til sidst "die Anpassung" (tilpasning). Vi har læst flere tekster og i den forbindelse diskuteret begreberne kultur og integration - i den forbindelse har vi set på vellykket og mislykket integration og diskuteret succeskriterier for en vellykket integration. Hvilken rolle spiller indvandrere/ udlændinge i Tyskland? På baggrund af filmene "Almanya- willkommen nach Deutschland" og "Die Kriegerin" har eleverne oplevet flere sider af integration i Tyskland.
Tekstmateriale:
- "Der Makkaronifresser" von Gudrun Pausewang (Aus: "Friedens-Geschichten", Ravensburger, 1987)
- "Die Überflieger" (Aus: Die Zeit Nr. 26, 23. Juni 2005): ein Interview von Alena Schröder
- "Ausländer" von Abdulhalik Zeytunlu (1992) (Aus: "Deutsche Wunder"; Henrik Jensen, Annette Damkjær og Elise Rasmussen, L&R, 2009)
- "Integration": Zwei Gedichte aus einer Themenaufgabe zum Thema Integration (Aus: "Volltreffer", Michael Madsen, Tyskforlaget, 2022)
- Der Song "Wenn die Berge mich rufen" von Hansi Hinterseer
- Der Song "Heimat" von Anna Depenbusch
- "Ein reines Herz" (Aus: Katharina Weiß "Genereation Geil", Schwarzkopf und Schwarzkopf, 2010)
Film:
- "Die Kriegerin" (2011, CFU)
- "Almanya - willkommen in Deutschland" (2012, CFU)
Andet:
- Länderadjektive
- Mind-Map: Typisch dänisch? Typisch deutsch?
- Präsentation: "Kultur und Kulturstandards"
- Eleverne har holdt oplæg om en rejse, som de har foretaget, og har brugt U- og W-modellen til at beskrive denne
- Arbejde med filmene
Grammatik:
- Artikler
- Sætningsanalyse (kasus)
- Relative pronominer
- Placeringen af "nicht"
- Sammensatte verber
- Substantivers køn (regler herfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hausarbeit 4
|
16-01-2025
|
Hausarbeit 5
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Medien und Identität
Vi har i dette forløb arbejdet med medier og identitet og beskæftiget os med spørgsmål såsom: Hvilke fordele og ulemper har sociale medier? Hvilken indflydelse har (sociale) medier på identiteten? Bliver man ensom af sociale medier? Styrker eller svækker sociale medier et ego?
Vi har arbejdet med følgende materiale i forløbet:
- "Ich lass dich nicht los" (Fettes Brot)
- Vor- und Nachteile der Social Media
- "Programmiert" (Tim Bendzko)
- "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich" von Lukas Böing
- "Soziale Medien können süchtig machen" (Text)
- "Mehr mehr" (OK KID)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hausarbeit 6
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259322945",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259322945",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259322945"
}