Holdet 2023 Ty/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Dorthe Stamer Ørsted, Signe Koch Klavsen
Hold 2023 Ty/4 (1g Ty4, 2g Ty4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Das Arbeitsleben
Titel 2 Die multikulturelle Gesellschaft (EKSAMEN)
Titel 3 Verbrechen
Titel 4 Sport und Gesundheit (EKSAMEN)
Titel 5 Die DDR (EKSAMEN)
Titel 6 Eksamen og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Das Arbeitsleben

I forløbet "das Arbeitsleben" arbejdede klassen særligt med fokus på det mundtlige. Klassen oparbejdede et ordforråd til emnet ved at skulle spille et rollespil, hvor nogle skulle søge job, mens andre var arbejdsgivere. I forløbet indgik også en mundtlig aflevering, hvori klassen skulle fortælle om deres fritidsjob samt fordelene/ulemperne ved dette.
Afslutningsvist arbejdede klassen med Ritter Sport, hvor forskellige dele af deres hjemmeside og Ritter Sport som arbejdsplads skulle undersøges. Klassen skulle til slut holde deres præsentation om Ritter Sport for klassen.

Læste tekster:
Ritter Sports hjemmeside: https://www.ritter-sport.com/de

Grammatik:
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Hjælpeverber og svage verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Die multikulturelle Gesellschaft (EKSAMEN)

Die multikulturelle Gesellscchaft:
I forløbet arbejdes med forskellige tekster, der belyser emnet Die multikulturelle Gesellschaft. Begreberne integration, assimilation og segregation behandles i forhold til de læste tekster. Det samme gør problematikken omkring identitetsfølelse hos personer med anden etnisk baggrund. Desuden er der også læst en intro-tekst, som forklarer, hvorfor Tyskland er blevet et land med relativt mange mennesker med anden etnicitet, særligt mennesker fra Tyrkiet.

Afslutningsvist arbejdede klassen med de politiske partier i Tyskland med særligt fokus på AfD og fremmedhad. Også den modreaktion mod AfD og den højreekstremistiske drejning i Tyskland blev behandlet..

Læste tekster:
Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein. Fra: http://www.welt.de/sport/fussball/article13636988/Deutschland-kann-stolz-auf-sein-Multikulti-sein.html

Nevel Cumart: Zwei Welten, Über die Heimat I, Über die Hemat II in: Blume, Kirsten & Hermann, Mette (2010): Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget.

Aus Melda Akbas (2011): So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock, Goldmann (tekst fra 3g-TyskA-eksamen, august 2013)

Almanya - Wilkommen in Deutschalnd (film fra 2011); set på CFU.

Hintergrundinformationen: wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (udleveret pdf-fil)

Bundesliga-Stiftung - Integration gelingt spielend (Mario GÖTZE). Link: https://www.youtube.com/watch?v=M_6YvRFLOdk

”Rechtsextreme Einstellungen nehmen zu“. Fra Tagesschau’s instragram, 23. september 2023. Link: https://www.instagram.com/p/Cxdscl1IavG/?hl=da&img_index=1
”Alle hassen Nazis”. Fra: Tagesschau’s instragram 14. januar 2024. Link: https://www.instagram.com/p/C2F6u0wt0Zf/?hl=da&img_index=1

Integration und Identität (se dokumentet med navnet "Integration und Identität_Text"). Teksten er frit oversat og omformuleret efter (link ikke længere tilgængeligt): http://samfnu.systime.dk/fileadmin/filer/Tekster/Emne7/kult_k_kult_moeder.pdf (et lignende, aktivt link, også fra systime: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=698 )

Grammatik:
Svage verber
Præpositioner (AKK, DAT, GEN)
Dobbeltstyrende præpositioner (AKK/DAT)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Verbrechen

Verbrechen:
Klassen arbejdede i forløbet med tekster i relation til emnet „Verbrechen“. Forskellige typer af forbrydelser, forskellige motiver til forbrydelserne samt diskussioner af, hvornår man er skyldig er blevet behandlet i forløbet.

Læste tekster:
Hirschmann, Ferry: Das Risiko trägt immer der Mörder. Aus: Meiner Meinung nach. Side 197-200.


Schirach, Ferdinand von: Einsam. Aus: Egendal, Helle. Gattungen. Side 87-89. Gyldendal, 2017.

Schirach, Ferdinand von: DNA. TV-serien: Udgiver: ZDF, 2015. Spilletid: 44 min; set på CFU.

3096 Tage. Film af Sherry Hormann. 2013 (Film om Natascha Kampusch)

Interviews mit Natascha Kampusch:
1. 2 Wochen nach ihrer Befreiung: https://www.youtube.com/watch?v=XGr-518Raow   
2. 10 Jahre nach ihrer Befreiung: https://www.dr.dk/nyheder/udland/natascha-kampusch-10-aar-efter-fangenskab-journalister-fra-hele-verden-stod-i-koe-hos  

Grammatik:
Præpositioner (AKK, DAT, GEN og AKK/DAT)
Personlige stedord/pronomener
Ejestedord/possessive pronomemner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sport und Gesundheit (EKSAMEN)

Forløbet har taget udgangspunkt i elevernes egen hverdag med sport. Vi har efterfølgende arbejdet med Sport und Gesundheit med perspektiv på kropsdyrkelse. Emnet er desuden  sat ind i et historisk perspektiv på DDR og doping og på kropsopfattelsen i det nationalsocialistiske Tyskland. Emnet har også tråde til klassens arbejde med emnet "Die multikulturelle Gesellschaft" i forhold til, hvordan sport kan skabe fællesskaber og fx integrere unge med anden etnisk baggrund i samfundet.

Kernestof:
- Sport in meinem Alltag: https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/sternchentexte/sport-alltag.html
- Spieglein, Spieglein an der Wand in: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten (2020): Sport und Identität, Gyldendal.
- Claudia Wüstenhagen & Vanessa Low in: Zeit Online 3.November 2016: Es ist nicht wichtig, was genau damals passiert ist.
- Doping in der DDR: Ich habe ein behindertes Kind: https://www.bpb.de/mediathek/649/ich-habe-ein-behindertes-kind
- Sport und das nationalsozialistische Deutschland: http://www.forlagetcolumbus.dk/dk/bogens_hjemmeside/historie/tyskland/kapitel_5/tekster_til_tysk

Supplerende stof:
- Ziehes soziologische Theorie in: in: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten (2020): Sport und Identität, Gyldendal.

Grammmatik: Repetition: Ordstilling, Regelmæssige verber, hjælpeverber. Herefter er der arbejdet med pronominer in: Häckert, Lise & Lohse, Birgit (2011):Alles in allem, Gyldendal og Min Læring.

Andet: Eleverne holder små oplæg, og nogle forbereder sig på at tage sprogdiplom (DSD)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mündlicher Vortrag 19-09-2024
Test dig selv 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die DDR (EKSAMEN)

I forløbet har eleverne fået indblik i det delte Tysklands historie med særligt fokus på Stasis rolle i det tidligere DDR.

Kernestof:
- von Donnersmarck, Florian Henckel (2006): Das Leben der Anderen
- Rusch, Claudia (2004): Die Stasi hinter der Küchenspüle in: Meine freie deutsche Jugend, Systime.
- Heinz Rein: Im Gebüsch.
- Peter Abraham: Aus Der Traum

Supplerende stof:
- Das Ministerium für Staatssicherheit: Häckert, Lone & Hansen, Lise (1999): Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal.
- Die Bespitzelungsmethoden der Stasi in: Häckert, Lone & Hansen, Lise (1999): Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal.
- Emma Lichscheidt, DR.dk (2019): Mike sad seks år i Stasifængsel: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/mike-sad-seks-aar-i-stasi-faengsel-i-dag-viser-han-sin-celle-frem-danske#!/
- Ein Staat kommt und geht
- Der verbotene Stadtteil in: Robert Rückel (Hrsg.): DDR-Führer. Das Buch zur Dauerausstellung des DDR-Museums, DDR Museumsverlag 2012.

Grammmatik: Relative pronominer, uregelmæssige verber og sammensatte verber in: Häckert, Lise & Lohse, Birgit (2011): Alles in allem, Gyldendal og Min Læring.

Andet: Øvelser til Deutsches Sprachdiplom, arbejde med Olaf Scholzs Neujahrsansprache og juletur til Lübeck
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer