Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Dorthe Stamer Ørsted, Signe Koch Klavsen
|
Hold
|
2023 Ty/4 (1g Ty4, 2g Ty4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Das Arbeitsleben
I forløbet "das Arbeitsleben" arbejdede klassen særligt med fokus på det mundtlige. Klassen oparbejdede et ordforråd til emnet ved at skulle spille et rollespil, hvor nogle skulle søge job, mens andre var arbejdsgivere. I forløbet indgik også en mundtlig aflevering, hvori klassen skulle fortælle om deres fritidsjob samt fordelene/ulemperne ved dette.
Afslutningsvist arbejdede klassen med Ritter Sport, hvor forskellige dele af deres hjemmeside og Ritter Sport som arbejdsplads skulle undersøges. Klassen skulle til slut holde deres præsentation om Ritter Sport for klassen.
Læste tekster:
Ritter Sports hjemmeside: https://www.ritter-sport.com/de
Grammatik:
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Hjælpeverber og svage verber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bringe zwei oder drei persönliche Fotos auf dem Handy (mobilen) mit. Zeige (vis) Fotos von deiner Familie, von deinem Haus/deiner Wohnung, von deinem Hund oder von deinen Freizeitsinteressen. Du skal altså medbringe to billeder, som fortæller noget o
-
Quizlet
-
Häckert, Lone og Lohse, Birgit: Alles in allem, Gyldendal; sider: 26-29, 39-40
-
Mein Nebenjob_Arbeitsblatt_1gTy4.docx
-
Se jeres første tyskaflevering igennem. I kan stille spørgsmål til den i modulet, hvis der er noget, I er i tvivl om.
-
Sætningsopbygning på tysk_Info og opgaver.docx
-
Alle grupper bedes dele deres ppt fra sidste tyskmodul (jeg har Lines, Milles og Sigrids gruppers ppt).
-
Vorstellungsgespräch_1gTy4.docx
-
Ord og vendinger til jobsamtale.docx
-
De af jer, som IKKE lavede en prøve med papir og blyant i grundforløbet, får en mindre prøve i modulet i dag, mens resten får prøven tilbage. I skal læse op på bøjningen af sein, haben og werden i nutid og førnutid (se side 26-29), så I kan dem udena
-
Sætningsopbygning_Hovedsætninger og ledsætninger.docx
-
Elevfeedbacksætninger_Verbumtyper og ordstilling_1gTy.docx
-
Medbring Alles in Allem - I må have grammatikbogen med til prøven.
-
Rittersport_Aufgabe_1gTy4.docx
-
Quizlet: Weihnachten
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die multikulturelle Gesellschaft (EKSAMEN)
Die multikulturelle Gesellscchaft:
I forløbet arbejdes med forskellige tekster, der belyser emnet Die multikulturelle Gesellschaft. Begreberne integration, assimilation og segregation behandles i forhold til de læste tekster. Det samme gør problematikken omkring identitetsfølelse hos personer med anden etnisk baggrund. Desuden er der også læst en intro-tekst, som forklarer, hvorfor Tyskland er blevet et land med relativt mange mennesker med anden etnicitet, særligt mennesker fra Tyrkiet.
Afslutningsvist arbejdede klassen med de politiske partier i Tyskland med særligt fokus på AfD og fremmedhad. Også den modreaktion mod AfD og den højreekstremistiske drejning i Tyskland blev behandlet..
Læste tekster:
Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein. Fra: http://www.welt.de/sport/fussball/article13636988/Deutschland-kann-stolz-auf-sein-Multikulti-sein.html
Nevel Cumart: Zwei Welten, Über die Heimat I, Über die Hemat II in: Blume, Kirsten & Hermann, Mette (2010): Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget.
Aus Melda Akbas (2011): So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock, Goldmann (tekst fra 3g-TyskA-eksamen, august 2013)
Almanya - Wilkommen in Deutschalnd (film fra 2011); set på CFU.
Hintergrundinformationen: wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (udleveret pdf-fil)
Bundesliga-Stiftung - Integration gelingt spielend (Mario GÖTZE). Link: https://www.youtube.com/watch?v=M_6YvRFLOdk
”Rechtsextreme Einstellungen nehmen zu“. Fra Tagesschau’s instragram, 23. september 2023. Link: https://www.instagram.com/p/Cxdscl1IavG/?hl=da&img_index=1
”Alle hassen Nazis”. Fra: Tagesschau’s instragram 14. januar 2024. Link: https://www.instagram.com/p/C2F6u0wt0Zf/?hl=da&img_index=1
Integration und Identität (se dokumentet med navnet "Integration und Identität_Text"). Teksten er frit oversat og omformuleret efter (link ikke længere tilgængeligt): http://samfnu.systime.dk/fileadmin/filer/Tekster/Emne7/kult_k_kult_moeder.pdf (et lignende, aktivt link, også fra systime: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=698 )
Grammatik:
Svage verber
Præpositioner (AKK, DAT, GEN)
Dobbeltstyrende præpositioner (AKK/DAT)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rettenøgle_Skriftlige afleveringer_TyskB.pdf
-
Häckert, Lone og Lohse, Birgit: Alles in allem, Gyldendal; sider: 18-20, 22-23, 26-28, 32-35, 44-45
-
I skal kunne fortælle om jeres juleferie på tysk. Når I fortæller om ferien, skal I tale i førnutid og I skal bruge mindst tre af følgende svage verber: kaufen (købe), feiern (fejre), öffnen (åbne), sich entspannen (slappe af), gucken (se/kigge). Bru
-
Hintergrund_Multikulti_Arbeitsblatt_1gTy.docx
-
Die multikulturelle Gesellschaft_Tafelwörter + vorteile Nachteile_1gTy1.docx
-
Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde_Text.pdf
-
Svage verber_Oversættelser_1gTy.docx
-
CFU: Almanya
-
Almanya - Willkommen in Deutschland (Trailer deutsch HD)
-
Schreibe 7 Fragen zum Film (zum Inhalt, zu Themen oder zu Personen). Die Fragen schreibt ihr im Elevfeedback auf - vor dem Modul :) Man må IKKE kunne svare ja og nej til dine spørgsmål.
-
Vokabeln zum Film Almanya.docx
-
Svage verber_Indsættelsesøvelse fra sproglinks_1gTy.docx
-
Bilder aus dem Film_1gTy.docx
-
Se lektie på modul 4 :)
-
Almanya og svage verber.docx
-
Almanya_Gruppenarbeit_1gTy4.docx
-
Integration und Identität_Text_1gTy1.docx
-
Medbring Alles in Allem.
-
Melda Akbas_Introduktion zum Text_1gTy.docx
-
Die multikulturelle Gesellschaft_Gloser.pdf
-
Melda Akbas_So wie ich will_Text.pdf
-
Melda Akbas_Abeitsblatt_1gTy.docx
-
Werbespot_Integration gelingt spielend_1gTy.docx
-
Bestemt og ubestemt artikel_Oversættelser.docx
-
Fussball und multikulti_Özil_Text und Aufgaben_1gTy.docx
-
Genitiv_Intro 1gTy.docx
-
Cumart_Über die Heimat_Text + Fragen_1gTy.docx
-
Politische Parteien in Deutschland_Integration und Fremdenhass.docx
-
Ausländeranteil in Deutschland_Statistik 2022.docx
-
AKK og DAT_Oversættelse_1gTy.docx
-
Præpositioner_Interaktive øvelser AKK DAT.docx
-
Alternative für Deutschland
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Verbrechen
Verbrechen:
Klassen arbejdede i forløbet med tekster i relation til emnet „Verbrechen“. Forskellige typer af forbrydelser, forskellige motiver til forbrydelserne samt diskussioner af, hvornår man er skyldig er blevet behandlet i forløbet.
Læste tekster:
Hirschmann, Ferry: Das Risiko trägt immer der Mörder. Aus: Meiner Meinung nach. Side 197-200.
Schirach, Ferdinand von: Einsam. Aus: Egendal, Helle. Gattungen. Side 87-89. Gyldendal, 2017.
Schirach, Ferdinand von: DNA. TV-serien: Udgiver: ZDF, 2015. Spilletid: 44 min; set på CFU.
3096 Tage. Film af Sherry Hormann. 2013 (Film om Natascha Kampusch)
Interviews mit Natascha Kampusch:
1. 2 Wochen nach ihrer Befreiung: https://www.youtube.com/watch?v=XGr-518Raow
2. 10 Jahre nach ihrer Befreiung: https://www.dr.dk/nyheder/udland/natascha-kampusch-10-aar-efter-fangenskab-journalister-fra-hele-verden-stod-i-koe-hos
Grammatik:
Præpositioner (AKK, DAT, GEN og AKK/DAT)
Personlige stedord/pronomener
Ejestedord/possessive pronomemner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sport und Gesundheit (EKSAMEN)
Forløbet har taget udgangspunkt i elevernes egen hverdag med sport. Vi har efterfølgende arbejdet med Sport und Gesundheit med perspektiv på kropsdyrkelse. Emnet er desuden sat ind i et historisk perspektiv på DDR og doping og på kropsopfattelsen i det nationalsocialistiske Tyskland. Emnet har også tråde til klassens arbejde med emnet "Die multikulturelle Gesellschaft" i forhold til, hvordan sport kan skabe fællesskaber og fx integrere unge med anden etnisk baggrund i samfundet.
Kernestof:
- Sport in meinem Alltag: https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/sternchentexte/sport-alltag.html
- Spieglein, Spieglein an der Wand in: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten (2020): Sport und Identität, Gyldendal.
- Claudia Wüstenhagen & Vanessa Low in: Zeit Online 3.November 2016: Es ist nicht wichtig, was genau damals passiert ist.
- Doping in der DDR: Ich habe ein behindertes Kind: https://www.bpb.de/mediathek/649/ich-habe-ein-behindertes-kind
- Sport und das nationalsozialistische Deutschland: http://www.forlagetcolumbus.dk/dk/bogens_hjemmeside/historie/tyskland/kapitel_5/tekster_til_tysk
Supplerende stof:
- Ziehes soziologische Theorie in: in: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten (2020): Sport und Identität, Gyldendal.
Grammmatik: Repetition: Ordstilling, Regelmæssige verber, hjælpeverber. Herefter er der arbejdet med pronominer in: Häckert, Lise & Lohse, Birgit (2011):Alles in allem, Gyldendal og Min Læring.
Andet: Eleverne holder små oplæg, og nogle forbereder sig på at tage sprogdiplom (DSD)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mündlicher Vortrag
|
19-09-2024
|
Test dig selv
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die DDR (EKSAMEN)
I forløbet har eleverne fået indblik i det delte Tysklands historie med særligt fokus på Stasis rolle i det tidligere DDR.
Kernestof:
- von Donnersmarck, Florian Henckel (2006): Das Leben der Anderen
- Rusch, Claudia (2004): Die Stasi hinter der Küchenspüle in: Meine freie deutsche Jugend, Systime.
- Heinz Rein: Im Gebüsch.
- Peter Abraham: Aus Der Traum
Supplerende stof:
- Das Ministerium für Staatssicherheit: Häckert, Lone & Hansen, Lise (1999): Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal.
- Die Bespitzelungsmethoden der Stasi in: Häckert, Lone & Hansen, Lise (1999): Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal.
- Emma Lichscheidt, DR.dk (2019): Mike sad seks år i Stasifængsel: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/mike-sad-seks-aar-i-stasi-faengsel-i-dag-viser-han-sin-celle-frem-danske#!/
- Ein Staat kommt und geht
- Der verbotene Stadtteil in: Robert Rückel (Hrsg.): DDR-Führer. Das Buch zur Dauerausstellung des DDR-Museums, DDR Museumsverlag 2012.
Grammmatik: Relative pronominer, uregelmæssige verber og sammensatte verber in: Häckert, Lise & Lohse, Birgit (2011): Alles in allem, Gyldendal og Min Læring.
Andet: Øvelser til Deutsches Sprachdiplom, arbejde med Olaf Scholzs Neujahrsansprache og juletur til Lübeck
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamen og repetition
Tilladte hjælpemidler til mdt. eksamen:
- Ordbogen.com
- Min Læring + Alles in allem
- Noter
- Læste tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259327971",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259327971",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259327971"
}