Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Bechmann Parkegaard
|
Hold
|
2023 id/am (2am id, 3am id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Mål med forløbet:
Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
Udføre et cut og modtage discen
Pivotere og aflevere discen under pres
Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige, slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt - dog opgives double som kamp
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv og returnering i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Springgymnastik
Formålet med forløbet er et indblik i basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som tilpasses den enkelte niveau.Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises. Enten som isolerede øvelser , eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages
Hvad skal jeg kunne i dette forløb:
Kropsspænding
- forlænsrulle med strakte samlede ben samt baglænsrulle
- frøen, frøen til hovedstand ( evt med modtagning)
- håndstand ( evt med modtagning)
- Vejrmølle
- opspring i minitrampolin/springbræt ( to ben afsæt)
- Kunne modtage teknisk korrekt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/ partnere ( samt sikring)
Derudover er der gennemgået teori angående idrætsskader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Moderne dans
De faglige mål:
Bevægelsesglæde, hvor I gennem frie og kreative bevægelser oplever at kunne udtrykke jer kropsligt
Øget kropsbevidsthed, hvor udtryk og følelser mærkes i bevægelserne.
Gruppedynamiske arbejde i kreative og skabende processer, samt din evne til at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
Derudover din evne til i praksis og teori at anvende LABANS BESS-koncept i til at skabe, evaluere og vurdere bevægelser; herunder også en sammenhængende dansekoreografi.
Forløbets kernebegreber og dermed også bedømmelsesgrundlaget:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde – Bevægelsesglæde
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.
Ekspressiv bevægelse: Fortællende bevægelser. Bevægelser som udtrykker en følelse, en kontrast, en historie. Bevægelser som udtrykker et eller andet! Noget du fortæller med kroppen. Noget du fortæller uden ord.
Bevægelsesglæde og bevægelsesvariation: Måden vi bevæger os på er medskaber af vores måde at være menneske på – vores oplevelse af at være menneske har at gøre med måde vi bevæger os på. At være glad for at bevæge sig på mange forskellige måder hænger derfor sammen med livsglæde og vores mod på variation.
Rytme: At udnytte samspillet mellem musik og bevægelse. At udnytte den rytme (den betoning i melodien) som giver musikken karakter. At bruge musikkens karakter til at underbygge, støtte eller skabe kontrast til det som kroppens bevægelser udtrykker.
Kvalitet: Bevægelseskvalitet. Bevægelser kan have forskellige kvaliteter: Førende, svingende, markeret. Når du putter kvalitet i dine bevægelser (ifbm. dans, rytmisk gymnastik og andre ekspressive discipliner) skaber du et tydeligere udtryk. Bevægelseskvalitet har også at gøre med at gøre sig umage med bevægelserne – at føre dem helt ud – og igennem. At vise, at man mener dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rubric skema
-
i dag skal vi i gang med et nyt forløb: moderne dans, hvor I skal lære om Labans bevægelseslære og koreografiske principper. Slut produktet er en performance.
-
Kroppens grundbevægelser:
-
Cry me a River: https://www.youtube.com/watch?v=-I-SE6Q9Le0
-
Hvad er moderne dans.docx
-
Bevægelsens Grundformer.pdf
-
lange bukser og sokker vil være at foretrække i dag - vi skal blandt andet lave floorwork og balancer
-
Gruppe 2 (Ahmed, Caroline, Karla, Mads, Philip ) varmer op
-
Labans bevægelseslære .docx læs denne først
-
Bevægelsesoversigt Laban_brug til moderne dans.docx.pdf
-
Labans bevægelseskvaliteter
-
Effort kvaliteter
-
B.E.S.S- koncept
-
Afsnit
-
Let her go (optalt i skema).docx
-
Let her go - Jasmine Thompson I Elise & Nick & Daniela I
-
Gruppe 3 varmer op ( Aksel, Ingeborg, Signe, Simon)
-
Krav til performance: varighed mindst 4 min
-
Læs sangen og overvej, hvordan du kan udtrykke teksten med kroppen.
-
Jeremy Lepine - 5AM.
-
Andrea, Ida T, Oliver varmer os op
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Moderne dans
De faglige mål:
Bevægelsesglæde, hvor I gennem frie og kreative bevægelser oplever at kunne udtrykke jer kropsligt
Øget kropsbevidsthed, hvor udtryk og følelser mærkes i bevægelserne.
Gruppedynamiske arbejde i kreative og skabende processer, samt din evne til at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
Derudover din evne til i praksis og teori at anvende LABANS BESS-koncept i til at skabe, evaluere og vurdere bevægelser; herunder også en sammenhængende dansekoreografi.
Forløbets kernebegreber og dermed også bedømmelsesgrundlaget:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde – Bevægelsesglæde
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.
Ekspressiv bevægelse: Fortællende bevægelser. Bevægelser som udtrykker en følelse, en kontrast, en historie. Bevægelser som udtrykker et eller andet! Noget du fortæller med kroppen. Noget du fortæller uden ord.
Bevægelsesglæde og bevægelsesvariation: Måden vi bevæger os på er medskaber af vores måde at være menneske på – vores oplevelse af at være menneske har at gøre med måde vi bevæger os på. At være glad for at bevæge sig på mange forskellige måder hænger derfor sammen med livsglæde og vores mod på variation.
Rytme: At udnytte samspillet mellem musik og bevægelse. At udnytte den rytme (den betoning i melodien) som giver musikken karakter. At bruge musikkens karakter til at underbygge, støtte eller skabe kontrast til det som kroppens bevægelser udtrykker.
Kvalitet: Bevægelseskvalitet. Bevægelser kan have forskellige kvaliteter: Førende, svingende, markeret. Når du putter kvalitet i dine bevægelser (ifbm. dans, rytmisk gymnastik og andre ekspressive discipliner) skaber du et tydeligere udtryk. Bevægelseskvalitet har også at gøre med at gøre sig umage med bevægelserne – at føre dem helt ud – og igennem. At vise, at man mener dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rubric skema
-
i dag skal vi i gang med et nyt forløb: moderne dans, hvor I skal lære om Labans bevægelseslære og koreografiske principper. Slut produktet er en performance.
-
Kroppens grundbevægelser:
-
Cry me a River: https://www.youtube.com/watch?v=-I-SE6Q9Le0
-
Hvad er moderne dans.docx
-
Bevægelsens Grundformer.pdf
-
lange bukser og sokker vil være at foretrække i dag - vi skal blandt andet lave floorwork og balancer
-
Gruppe 2 (Ahmed, Caroline, Karla, Mads, Philip ) varmer op
-
Labans bevægelseslære .docx læs denne først
-
Bevægelsesoversigt Laban_brug til moderne dans.docx.pdf
-
Labans bevægelseskvaliteter
-
Effort kvaliteter
-
B.E.S.S- koncept
-
Afsnit
-
Let her go (optalt i skema).docx
-
Let her go - Jasmine Thompson I Elise & Nick & Daniela I
-
Gruppe 3 varmer op ( Aksel, Ingeborg, Signe, Simon)
-
Krav til performance: varighed mindst 4 min
-
Læs sangen og overvej, hvordan du kan udtrykke teksten med kroppen.
-
Jeremy Lepine - 5AM.
-
Andrea, Ida T, Oliver varmer os op
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
Hvad skal jeg kunne:
Aflevering til makker 5-10 meter væk
modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
indgå i samspil med medspiller, mnes modstander presser
udføre et trækskud, hvor bolden løftes fra jorden
afslutte mod mål med og uden moderat pres fra modstander
kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler, kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm. træning. Der læses om maksimal iltoptagelse, træning af maksimal iltoptagelse og træning med høj intensitet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 615-619 i Yubio - fokus på regler på side 619
-
Aksel, Ingeborg og Signe står for udstyr i dag, dvs. mødes med mig ved depotet ved hal 3 kl. 13.45
-
Regler - dem skal I kunne
-
Silas, Ida, Ida og Oliver står for udstyr, møder ind ved depotet ved hal 4 kl. 13:45
-
I skal læse om den gode floorball spiller i Yubio afsnit 14.6 side 645-646.
-
Besvar elevfeedback
-
Karla, Caroline, Ida T og Oliver står for udstyr i dag - vi mødes ved depotet over for hal 4 kl. 12.00
-
Se øvelse 14.C6 - krydsskud - den skal I selv stå for i dag
-
Se øvelse 14.c7 og 14.c10 - dem skal to tilfældige stå for
-
Se øvelse 14.C12 i yubio
-
Mads, Philip & Simon står for udstyr i dag - møder ind til kl. 12:00
-
Skema
-
Teams til drejebøger:
-
SKABELON TIL DREJEBOG TIL BRUG FOR EKSAMEN I IDRÆT C.docx
-
Kunne indeholde:
-
Drejebøger idræt C.pptx.pdf
-
Silas, Andrea, Mads og Signe hjælper med udstyr kl. 12.00
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lindy hop
Hvad skal I kunne i dette forløb med lindy-hop:
Færdigheder:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
Herunder at inddrage ’ bounce ’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
open position’
’ closed position’
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme)
At follow afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead .
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Follower under armen
Byt plads/ Pass by
Over åen /Cross the bridge
At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
Skating eller Mess around
Musikalitet
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
•
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
o Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Kendskab til laban
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259821943",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259821943",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259821943"
}