Holdet 2023 id/uv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Bechmann Parkegaard
Hold 2023 id/uv (2uv id, 3uv id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Floorball
Titel 3 Lindy hop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Mål med forløbet:
Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
Udføre et cut og modtage discen
Pivotere og aflevere discen under pres
Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Floorball

Hvad skal jeg kunne:

Aflevering til makker 5-10 meter væk
modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
indgå i samspil med medspiller, mnes modstander presser
udføre et trækskud, hvor bolden løftes fra jorden
afslutte mod mål med og uden moderat pres fra modstander
kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler, kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm. træning. Der læses om maksimal iltoptagelse, træning af maksimal iltoptagelse og træning med høj intensitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lindy hop

Hvad skal I kunne i dette forløb med lindy-hop:
Færdigheder:

At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
Herunder at inddrage ’ bounce ’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
open position’
’ closed position’
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme)
At follow afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead .
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Follower under armen
Byt plads/ Pass by
Over åen /Cross the bridge
At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
Skating eller Mess around
Musikalitet
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.

Kompetencer:

At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
o Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Kendskab til laban
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer