Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Bechmann Parkegaard
|
Hold
|
2023 id/uv (2uv id, 3uv id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Mål med forløbet:
Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
Udføre et cut og modtage discen
Pivotere og aflevere discen under pres
Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Dagens praktiske fokus er baghånd kastet, gribeteknik og regler
-
How To Throw A Backhand | Brodie Smith
-
Læs side 652 - 656 i Yubio. Nærlæs side 655 to gange
-
Se videoen "gribe" på side 658
-
Oversigt over reglerne.png
-
How To Throw A Forehand | Brodie Smith
-
Husk vand 😁
-
Læs side 678-680 samt du skal kunne sætte øvelse 15.A2 side 659 i gang.
-
Materiale holdet: Adam, Ahmed og Alberte. I skal medbringe vores materialer og bringe dem tilbage igen.
-
Dynamisk stak - øvelse i skal lave i dag
-
Hold de næste gange:
-
Materialeholdet: Anna, Flora og Hjalte
-
Ultimate Frisbee Vertical Stack for Beginners
-
Angrebstaktik (Stak)
-
Læs side 136-143 i Yubio og besvar elevfeedback inden timen
-
Øvelsesguide til Ultimate: Stak
-
Materialeholdet: Ida T og Jens
-
Husk anføren står for 10 min.s opvarmning af eget hold
-
Husk at anvende støvle indgangen, hvis du har fodboldstøvler på
-
Se øvelse 15.c6 side 671 i Yubio
-
Få repeteret reglerne :-)
-
Drejebog
-
Ser ud til at vejret ikke er med os - så tag indesko med, vi er i hal 3
-
Overvej hvilken øvelser, som du gerne vil have med i jeres drejebog til Ultimate - se i bogen eller søg på nettet - I får 20 min til at lave en, så kom forberedt således din grupper har et godt udgangspunkt)
-
Genlæs regler - det er altid sjovest at spille, når I kan reglerne.
-
En drejebog er en slags opskrift på, hvad I som gruppe vil vise til eksamen. Den skal være 1 side pr. disciplin - dvs 1. side til Ultimate.
-
I skal have aftalt hvilke to øvelser fra jeres drejebog, som I vil vise i dag ( Ikke kamp)
-
Materialehold: Kasper og Magnus
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
Hvad skal jeg kunne:
Aflevering til makker 5-10 meter væk
modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
indgå i samspil med medspiller, mnes modstander presser
udføre et trækskud, hvor bolden løftes fra jorden
afslutte mod mål med og uden moderat pres fra modstander
kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler, kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm. træning. Der læses om maksimal iltoptagelse, træning af maksimal iltoptagelse og træning med høj intensitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lindy hop
Hvad skal I kunne i dette forløb med lindy-hop:
Færdigheder:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
Herunder at inddrage ’ bounce ’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
open position’
’ closed position’
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme)
At follow afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead .
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Follower under armen
Byt plads/ Pass by
Over åen /Cross the bridge
At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
Skating eller Mess around
Musikalitet
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
•
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
o Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Kendskab til laban
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259829742",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259829742",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259829742"
}