Holdet 2023 id/bf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emil Spinner Heerwagen, Thomas Bjerg
Hold 2023 id/bf (2bf id, 3bf id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold og Teams
Titel 2 Moderne dans  1 af 2
Titel 3 Springgymnastik og muskler
Titel 4 Moderne dans 2 af 2
Titel 5 Badminton, regler og styrketræning 1 af 2
Titel 6 badminton, regler og styrketræning
Titel 7 Træningsprojektet
Titel 8 Gamle danse
Titel 9 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold og Teams

Vi arbejdede med boldføling, afleveringer, afslutninger og driblinger.
Vi har læst og snakket om teamteori (B -for bedre idræt om teams 155-165.)

Blodføling
Tæmninger
Afleveringer inderside og halvtliggende vristspark
Driblinger -stort fokus på husmandsfinten
Skud -fokus på lodret vristspark

De har været i to teams.
De har valgt trænere og anfører og holdt teammøder mm.
Vi har snakket om teamteori.
Vi sluttede af med en stor finale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Moderne dans 1 af 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Springgymnastik og muskler

Vi arbejder med ruller, balancer, vejrmøller, kraftspring, hovedspring og salto. Derudover er det muligt at prøve små elementer i ringene.


Teoretisk snakker vi om kroppens bevægelser og muskler
Yubio (2022) s. 67-86 om muskler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Moderne dans 2 af 2

Formål og fokus
At løfte elevernes bevægelsesglæde og udtryksfærdigheder gennem dansende og ekspressive bevægelser.
At give eleverne mulighed for at opleve og derved reflektere over, at de kan fortælle med kroppen og gennem fortællingen påvirke andre.
At udvide elevernes forståelse af idrættens bevægelse og bevægelsesrum.

Konkrete læringsmål
At kunne bevæge sig rytmisk og varieret med kvalitet i sine bevægelser.
At gruppearbejde på et kortere ekspressivt danseprodukt, og at kunne bruge Labans teori om bevægelse i dette arbejde.

Materiale og teori:
Labans teori om bevægelse
Yubio (2022) s. 1262-1264
kort tekst vedrørende moderne dans som genre

Forløbets kernebegreber:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde - Bevægelsesglæde
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.

Moduloversigt
1. modul: Kroppens grundbevægelser
2. modul: Kroppens grundbevægelser
3. modul: Ekspressive øvelser
4. modul: Ekspressive øvelser
5. modul: Produktarbejde
6. modul: Produktarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Badminton, regler og styrketræning 1 af 2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 badminton, regler og styrketræning

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring badmintonspillet. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Forløbet afsluttes med en teknisk forløbsprøve samt videooptagelse af enkelte tekniske færdigheder.

Faglige mål
Kende slagene lang singleserv, kort baghåndsserv, clear, drop, netdrop, lop og smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Kunne beherske det grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Kunne beherske benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
Rimelig beherskelse af lang singleserv (forhånd), kort baghåndsserv, samt netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Yubio (2022) s.  837-847 (regler og server)
Yubio "022) s. 67-86 (styrketræning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Træningsprojektet

Træningsprojekt-forløbet skal gøre eleverne i stand til at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsforløb. Forløbets faglige mål er således at udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for samt anvende relevant fysiologisk teori.


PRAKTISK:
Omdrejningspunktet for den praktiske del af projektet er at eleverne forbedrer deres præstation ved en modificeret udgave af politiets optagelsesprøve, som består af 4 delprøver: En løbetest (= Bip-test) der tester kondition, og 3 indendørs tests: stående længdespring, kropshævninger og armstrækker-test.




TEORI:
Skadhede et al., Yubio Idræt C+B (2022)
s 66-88       Træningslære
s. 130-133  Motivation og målsætninger
s. 790-795  Om træningsprojektet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gamle danse

PRAKTISK:
Eleverne vil blive præsenteret for enkelte folkedans, som primært bruges som opvarmning til Les lanciers som skal klargøre eleverne til Gallafest.
Fokus på forskellige fatninger, chassé trin og elegance.

Teoretisk:
Yubio (2022) s.1269-1282
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer