Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emil Spinner Heerwagen, Thomas Bjerg
|
Hold
|
2023 id/xy (2xy id, 3xy id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold og teams
Vi arbejdede med boldføling, afleveringer, afslutninger og driblinger.
Vi har læst og snakket om teamteori (B -for bedre idræt om teams 155-165.)
Blodføling
Tæmninger
Afleveringer inderside og halvtliggende vristspark
Driblinger -stort fokus på husmandsfinten
Skud -fokus på lodret vristspark
De har været i to teams.
De har valgt trænere og anfører og holdt teammøder mm.
Vi har snakket om teamteori.
Vi sluttede af med en stor finale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Springgymnastik og muskler
Vi arbejder med ruller, balancer, vejrmøller, kraftspring, hovedspring og salto. Derudover er det muligt at prøve små elementer i ringene.
Teoretisk snakker vi om kroppens bevægelser og muskler
Yubio (2022) s. 67-86 om muskler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Moderne dans
Formål og fokus
At løfte elevernes bevægelsesglæde og udtryksfærdigheder gennem dansende og ekspressive bevægelser.
At give eleverne mulighed for at opleve og derved reflektere over, at de kan fortælle med kroppen og gennem fortællingen påvirke andre.
At udvide elevernes forståelse af idrættens bevægelse og bevægelsesrum.
Konkrete læringsmål
At kunne bevæge sig rytmisk og varieret med kvalitet i sine bevægelser.
At gruppearbejde på et kortere ekspressivt danseprodukt, og at kunne bruge Labans teori om bevægelse i dette arbejde.
Materiale og teori:
Labans teori om bevægelse
Yubio (2022) s. 1262-1264
kort tekst vedrørende moderne dans som genre
Forløbets kernebegreber:
1. Ekspressivitet - Ekspressive bevægelser
2. Glæde - Bevægelsesglæde
3. Rytme - Rytmiske bevægelser
4. Kvalitet - Bevægelseskvalitet
5. Variation - Bevægelsesvariation.
Moduloversigt
1. modul: Kroppens grundbevægelser
2. modul: Kroppens grundbevægelser
3. modul: Ekspressive øvelser
4. modul: Ekspressive øvelser
5. modul: Produktarbejde
6. modul: Produktarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton, regler og styrketræning
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring badmintonspillet. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Forløbet afsluttes med en teknisk forløbsprøve samt videooptagelse af enkelte tekniske færdigheder.
Faglige mål
Kende slagene lang singleserv, kort baghåndsserv, clear, drop, netdrop, lop og smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Kunne beherske det grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Kunne beherske benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
Rimelig beherskelse af lang singleserv (forhånd), kort baghåndsserv, samt netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Yubio (2022) s. 837-847 (regler og server)
Yubio (2022) s. 67-86 (styrketræning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Træningsprojektet
Træningsprojekt-forløbet skal gøre eleverne i stand til at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsforløb. Forløbets faglige mål er således at udarbejde, gennemføre og evaluere et målrettet træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for samt anvende relevant fysiologisk teori.
PRAKTISK:
Omdrejningspunktet for den praktiske del af projektet er at eleverne forbedrer deres præstation ved en modificeret udgave af politiets optagelsesprøve, som består af 4 delprøver: En løbetest (= Bip-test) der tester kondition, og 3 indendørs tests: stående længdespring, kropshævninger og armstrækker-test.
TEORI:
Skadhede et al., Yubio Idræt C+B (2022)
s 66-88 Træningslære
s. 130-133 Motivation og målsætninger
s. 790-795 Om træningsprojektet
Forløbet afsluttes med en teoretisk test i fysiologi og træningslære!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Gamle danse
PRAKTISK:
Eleverne vil blive præsenteret for enkelte folkedans, som primært bruges som opvarmning til Les lanciers som skal klargøre eleverne til Gallafest.
Fokus på forskellige fatninger, chassé trin og elegance.
Teoretisk:
Yubio (2022) s.1269-1282
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259846688",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259846688",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58259846688"
}