Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Katrine Charlotte Busk
|
Hold
|
2024 1g bk1 (1g bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 - Liv og død
Problemstilling: Hvordan kan man arbejde kunstnerisk med symboler på liv og død?
Øvelser:
Skitser af et skrig
Foto af vanitassymboler på skolen
Skitse af vanitas-symbol
Parafrase-tegning af Kørner-værk på skolen, fokus på liv og død.
Værk i selvvalgt kunstform og materiale med symboler på liv og død (fokus på iterativ proces)
Materiale:
Katrine Busk: Billedkunstbogen 2.udg. Columbus 2017.
Formanalyse: Kap.1.a, 1.b, 1.c, 1.d
Indholdsanalyse: Kap. 2.a, 2.b, 2.c
Kontekstanalyse: Kap. 3.a, 3.b, 3.c
Farvesymbolik, Kap.2.2
Symbolkredse, Kap.2.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 - Forvandling og stoflighed
Materiale:
Katrine Busk: Billedkunstbogen. Columbus 2017:
Genlæsning af kapitel 1.d: Rum
Line Porse og Bonnie Bay Andersen: TAP. Praksis 2021
Das Unheimliche, s.65-67
Haptisk og optisk syn, s. 139-141
Klassisk æstetik, s.147-151
Det grimmes æstetik, s.83-87
Uddrag af DRs Kunstnerkolonien sæson 1, John Kørner og Cathrine Raben Davidsen, og sæson 3, Bjørn Magnussen
Praktiske øvelser:
Naturalistisk perspektivtegning af gangareal på skolen + tilføjelse af surrealistisk collagelement, der gør billedet "Unheimlich".
Taktilt, abstrakt maleri med inspiration af Bjørn Magnussen:
Grunding af pap og tre overmalinger med temaerne: Hvordan har jeg det på skolen?, skolens ånd (inddragelse af materiale fra skolen) og skolens æstetik.
Forvandling af billede på skolen + materialeafprøvninger a la Cathrine Raben Davidsen.
Værk til Kørners Kunstkonkurrence med temaet STOF
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs teksten og læg især mærke til surrealisternes teknikker og motiver. Prøv om I kan komme i tanker om noget, I vil betegne som "Unheimlich", når I har læst side 3 i dokumentet.Skriv det i elevfeedback.
-
1. Læs om das Unheimliche, som vi talte om sidste gang:
-
Vælg ét af de tre billeder i den vedhæftede powerpoint og lav en kort STIKORDS-analyse af det i dit portfoliodokument.das Unheimliche, analyse.pptx Brug analysemodellen til billeder, som ligger på drev: Titel
-
1. Lav igen en STIKORDS-analyse i dit portfoliodokument. Denne gang skal du vælge et af de fire billeder af Bjørn Magnussen i den vedhæftede powerpoint:Bjørn Magnussen.pptx
-
1. Læs teksten om haptisk og optisk synHaptisk og optisk syn. TAP.pdf
-
Genlæs teksten om renæssance og skriv i elevfeedback tre nøglebegreber, som du mener kendetegner renæssancens kunst.
-
Genlæs teksten om surrealisme: Surrealisme og das Unheimliche.docx
-
1. Læs teksten om drømme: Drømme. TAP.pdf 2. Lav en kort analyse (stikord og korte sætninger) af et af de tre billeder i denne PP i din portfolio:Drømme.pptx (husk at bruge vores analysemodel på drev)OBS Analysen er også lektie til næste gang, så den
-
Analysen af et drømmebillede (lektie i fredags) skal være færdig i dag.
-
1. Se powerpointen om STOF igennem igen og vælg tre billeder, du synes er spændende. Sæt dem ind i din portfolio og skriv, hvorfor de er spændende. (NB filen skal downloades)Titel
-
Læs om klassisk æstetik: TAP - Klassisk æstetik.pdf
-
Læs om det grimmes æstetik: TAP - Det grimmes æstetik.pdf
-
Vælg et af de værker fra PP'en om STOF, som du valgte i sidste uge og lav en kort analyse af det i dit portfoliodokument. Husk præcision og fagbegreber, stikord og korte sætninger.
-
Sørg for at alle billeder og noter om proces er i dit portfoliodokument.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Projekt - hvad nu hvis det hele.....
Katrine Busk: Billedkunstbogen. Columbus 2017:
Kapitel 4.a-c: Skulpturanalyse
Film om Maria Torp, DR
Genlæsning af teorier i TAP.
Indledende:
Emergency Room
Skulpturanalyse - begreber, lerfigur
Positivt Emergency Room ud fra Verdens bedste nyheder (følg på insta), koncept-værk
Besøg på Aros: Find værk med håb, aktivisme, kampgejst (gruppeoplæg)
Projekt:
HVAD NU HVIS DET HELE IKKE GÅR AD HELVEDE TIL?
Opgave, eksamensprojektet:
Du skal male et billede med et motiv der udtrykker
HÅB, AKTIVISME og/eller KAMPGEJST!
Du skal IKKE male på lærred, men på en GENSTAND, du medbringer hjemmefra!
Brug tid på at vælge din genstand, den skal have betydning i sig selv!
Du må gerne bygge videre på din genstand/sætte flere genstande sammen.
Opfølgende foto-opgaver:
1. Tag et kunstfoto af dit værk: Zoom ind på en detalje af det og inddrag din hånd i fotoet! Kan du skabe ny betydning i værket?
2. Placér din genstand med maleriet på et uventet sted, så den bliver til interventionskunst. Tag et billede af den i nye omgivelser. Hvilken betydning træder nu frem?
OBS: Husk vores teorier – kan de bruges til noget i dit værk?
Das Unheimliche, det haptiske syn, klassisk æstetik, det grimmes æstetik, relationel æste
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs artiklen om Emergency Room og læg mærke til, hvad der er det vigtigste princip i det her kunst-koncept.
-
Gå ind på linket og LÆS VIDERE: Kapitel 4.a, 4.b og 4.c om skulpturanalyse.Læg mærke til, hvor den ligner eller adskiller sig fra billedanalysen.
-
1. Læs anmeldelsen af en af de udstillinger, vi skal se på Aros: Barbara Krüger.Man har set det hele før. Alligevel er ny ARoS-udstilling værd at besøge2. Lav i dit portfoliodokument en analyse af en skulptur fra PP'en, vi så i sidste time.Skulpturan
-
Læs dokumentet og læg mærke til, hvordan man har brugt genstande i kunsten gennem tiden.Læg i sidste del især mærke til begreberne relationel æstetik og interventionskunst. SKRIV I ELEVFEEDBACK, hvad de to begreber betyder.Objektkunst, fra dadaisme t
-
1. Skriv i elevfeedback, hvilke idéer til motiv og genstand du fik sidste gang eller har fået i ferien.2. Sørg for at din portfolio er opdateret fra sidste time.2. Genlæs dokumentet om das Unheimliche
-
Genlæs dokumentet om klassisk æstetik OG sørg for, at din portfolio er opdateret med det, du lavede sidste gang!
-
OBS til på fredag kommer denne lektie, som I meget gerne må gå i gang med allerede nu:Lav en analyse af et af billederne af Maria Torp fra intro-PP'en. (ligger i projektmappen på drev)Husk at være præcis, brug fagbegreber, korte sætninger og stikord.
-
Genlæs dokumentet om det grimmes æstetik OG sørg for, at din portfolio er opdateret med det, du lavede sidste gang!
-
Lav en analyse af et af billederne af Maria Torp fra intro-PP'en.Husk at være præcis, brug fagbegreber, korte sætninger og stikord.Sammenlign til sidst værket med det værk, du var med til at fremlægge på Aros i april.
-
Sørg for at din portfolio er helt opdateret med ALT, hvad du gerne vil have, jeg ser, når jeg giver karakterer i eftermiddag!
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308067067",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308067067",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308067067"
}