Holdet 2024 1g bk1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Katrine Charlotte Busk
Hold 2024 1g bk1 (1g bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 - Liv og død
Titel 2 Forløb#3 - Forvandling og stoflighed
Titel 3 Forløb#4 Projekt - hvad nu hvis det hele.....

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 - Liv og død

Problemstilling: Hvordan kan man arbejde kunstnerisk med symboler på liv og død?

Øvelser:
Skitser af et skrig
Foto af vanitassymboler på skolen
Skitse af vanitas-symbol
Parafrase-tegning af Kørner-værk på skolen, fokus på liv og død.
Værk i selvvalgt kunstform og materiale med symboler på liv og død (fokus på iterativ proces)

Materiale:
Katrine Busk: Billedkunstbogen 2.udg. Columbus 2017.
Formanalyse: Kap.1.a, 1.b, 1.c, 1.d
Indholdsanalyse: Kap. 2.a, 2.b, 2.c
Kontekstanalyse: Kap. 3.a, 3.b, 3.c
Farvesymbolik, Kap.2.2
Symbolkredse, Kap.2.3






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#3 - Forvandling og stoflighed



Materiale:
Katrine Busk: Billedkunstbogen. Columbus 2017:
Genlæsning af kapitel 1.d: Rum


Line Porse og Bonnie Bay Andersen: TAP. Praksis 2021
Das Unheimliche, s.65-67
Haptisk og optisk syn, s. 139-141
Klassisk æstetik, s.147-151
Det grimmes æstetik, s.83-87

Uddrag af DRs Kunstnerkolonien sæson 1, John Kørner og Cathrine Raben Davidsen, og sæson 3, Bjørn Magnussen

Praktiske øvelser:
Naturalistisk perspektivtegning af gangareal på skolen + tilføjelse af surrealistisk collagelement, der gør billedet "Unheimlich".

Taktilt, abstrakt maleri med inspiration af Bjørn Magnussen:
Grunding af pap og tre overmalinger med temaerne: Hvordan har jeg det på skolen?, skolens ånd (inddragelse af materiale fra skolen) og skolens æstetik.

Forvandling af billede på skolen + materialeafprøvninger a la Cathrine Raben Davidsen.

Værk til Kørners Kunstkonkurrence med temaet STOF



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 Projekt - hvad nu hvis det hele.....

Katrine Busk: Billedkunstbogen. Columbus 2017:
Kapitel 4.a-c: Skulpturanalyse

Film om Maria Torp, DR
Genlæsning af teorier i TAP.

Indledende:
Emergency Room
Skulpturanalyse - begreber, lerfigur
Positivt Emergency Room ud fra Verdens bedste nyheder (følg på insta), koncept-værk
Besøg på Aros: Find værk med håb, aktivisme, kampgejst (gruppeoplæg)

Projekt:
HVAD NU HVIS DET HELE IKKE GÅR AD HELVEDE TIL?
Opgave, eksamensprojektet:

Du skal male et billede med et motiv der udtrykker
HÅB, AKTIVISME og/eller KAMPGEJST!

Du skal IKKE male på lærred, men på en GENSTAND, du medbringer hjemmefra!
Brug tid på at vælge din genstand, den skal have betydning i sig selv!
Du må gerne bygge videre på din genstand/sætte flere genstande sammen.

Opfølgende foto-opgaver:
1. Tag et kunstfoto af dit værk: Zoom ind på en detalje af det og inddrag din hånd i fotoet! Kan du skabe ny betydning i værket?
2. Placér din genstand med maleriet på et uventet sted, så den bliver til interventionskunst. Tag et billede af den i nye omgivelser. Hvilken betydning træder nu frem?

OBS: Husk vores teorier – kan de bruges til noget i dit værk?
Das Unheimliche, det haptiske syn, klassisk æstetik, det grimmes æstetik, relationel æste
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer