Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Jørgen Holdt Eriksen
|
Hold
|
2024 1g bk2 (1g bk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Grundforløb - Kroppen i kunsten
Renæssance-tekst (lektie) v. Katrine Busk
Analyse af kropsopfattelsen i renæssancekunsten med fokus på plasticitet, bevægelse, symmetri, detaljering, balance, harmoni, individualisering, realisme og idealisme.
Praktisk øvelse #1: 2 iagttagelsestegninger af hænder med fokus på detaljering og skyggelægning.
Praktisk øvelse #2: Iagttagelsestegning af en klassisk torso (kvindekrop) i bronze med fokus på bevægelse og kontrapost.
Ekspressionisme-tekst (lektie) v. Katrine Busk
Analyse af diverse krops-værker med tilknytning til ekspressionismen.
Farvelære-tekst (lektie) v. Jørgen Holdt Eriksen
Gennemgang af de forskellige farvekontrastvirkninger, som kommer til udtryk i bl.a. den ekspressionistiske kunst.
Praktisk øvelse #3: Iagttagelsestegning af futuristisk skulptur i bevægelse (Umberto Boccioni) med fokus på dynamik, formforvrængning, kridtstreger og farvekontraster.
Praktisk øvelse #4: Ekspressionistisk kolorering af et soldater-portræt fra Første Verdenskrig.
Komparativ analyse af forskellige krops-værker på tværs af tid.
Besøg på Kunsthal Aarhus – omvisning i udstillinger med fokus på kropsgengivelsen af samtidskunsten.
Praktisk øvelse #5: Frit, selvstændigt værk med afsæt i eller inspiration fra besøget på Kunsthal Aarhus. Eget materialevalg og egen fortolkning af kroppen i lyset kroppens samfundsmæssige status i dag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Rum, landskab & surrealisme
Introduktion til rumlæren med fokus på rumskabende virkemidler i tegning og maleri.
Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 180-189.
Praktisk øvelse #6: Kunst på RiG: Rumlige virkemidler dokumenteret med fotografi
Praktisk øvelse #7: Perspektivtegning I (skitse af renæssancemaleri) og Perspektivtegning II (skolens gangareal).
Analyse af 3 nadverbilleder (pp).
Analyse af udvalgte surrealistiske billeder af Dali, Magritte og Miro og enkelte scener fra filmen Den Andalusiske Hund.
Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 114-120 (om surrealismen).
Praktisk øvelse #8: Fotografering af stilleben (opstilling) med 2-3 selvvalgte genstande - med fokus på detaljer og skygger og genstandenes symbolske betydninger (merbetydning) + blyantstegning heraf.
Praktisk øvelse #9: Surrealistisk landskabstegning med indlemmelse af en eller flere genstande fra stilleben-fotografiet og med brug af perspektiviske virkninger (skitsering og færdig tegning i tusch/farvekridt).
Præsentation i portfolio: Sammenlignende analyse af egen surrealistiske landskabstegning og et eller flere professionelle værker fra surrealismen – med fokus på visuelle/rumskabende virkemidler.
Afsluttende perspektivering til andre landskabstyper i kunsten (klassisk, romantisk, impressionistisk, ekspressionistisk og postmoderne landskabsmaleri).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Kunstnermyter, kunstnerroller & portræt
Digtlæsning: Charles Baudelaire – Albatrossen.
Sammenlignende analyse af tre kunstnerportrætter (Chagal, Sargent og Flinte)
Jørgen Holdt Eriksen: Figuration 42-58 om forskellige kunstnerroller til forskellige tider, inkl. Kristian Hornsleth.
Analyse af virkemidler hos Kristian Hornsleth og afklaring af begreber som metakunst, konceptkunst og interventionskunst.
Intro til virkemidler i portrætgenren med fokus på graden af iscenesættelse og image-pleje (pp).
Analyse af to selvportrætter af hhv Van Gogh og Michael Kvium og et portræt af Bertel Thorvaldsen. Research ift den danske samtidskunstner Apolonia Sokols liv og temaer i hendes kunstneriske virke.
Praktisk øvelse #10: Kunstnerportræt af selvvalgt samtidskunstner med fokus på både ydre lighed, udtryksmæssige karakteristika og symbolske/personlige attributter.
Præsentation i portfolio: Sammenlignende analyse af eget kunstnerportræt og værker af den valgte samtidskunstner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Barok & parafrase
Jørgen H. Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 83-85 + 94-99 - om barok æstetik, tematik og den barokke krop.
Analyse af forskellige værker med den barokke krop som omdrejningspunkt (Samlet oversigt i Padlet).
Intro til parafrase-genren via pp med kunsthistoriske eksempler.
Praktisk øvelser #11: Skulptur-øvelse i karton, pap, ståltråd mm - parafrase og barok.
Intro til den amerikanske fotograf Robert Mapplethorpe og dennes brug af parafrasen (pp).
Praktisk øvelse #12: Parafrase af selvvalgt fotografi af Robert Mapplethorpe med fokus på symbolik og ikonografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5: PROJEKT - Maleri i og på verden
PROJEKT: Maleri - i eller på verden.
a) Du skal lave et kunstværk, som rummer en form for bemaling – enten et traditionelt maleri i form af et lærred/karton ELLER en genstand, som du maler på.
Kunstværket skal rette sig mod et globalt problem og udtrykke HÅB i forhold hertil.
b) Supplerende foto-opgave:
Lav et fotografi, der forholder sig til samme tema som dit hovedværk.
Fotografiet kan være en detalje fra dit maleri-kunstværk eller et billede af dit maleri-kunstværk placeret et uventet sted eller i nye omgivelser – som et stykke fotografisk interventionskunst.
Fotografiet kan også være et selvstændigt udtryk, der blot rummer samme tematik eller motiv som dit hovedværk – direkte eller indirekte.
Intro til forløbet via dokumentarudsendelse om den danske kunstner Maria Torp (DR).
+ tekst om objektkunst inden for dadaisme, POP-kunst og samtidskunst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Metode & repetition
Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 207-211 (om grundlæggende analysemetoder i bk)
Spørgsmålsøvelse i forhold til hhv. Pablo Picassos ’Guernica’ (1937) og Leonardo da Vincis ‘Den Sidste Nadver’ (1498).
Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 195-200 (om forskellige kompositionsprincipper i kunsten).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308078311",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308078311",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308078311"
}