Holdet 2024 1g bk2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Jørgen Holdt Eriksen
Hold 2024 1g bk2 (1g bk2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Grundforløb - Kroppen i kunsten
Titel 2 Forløb#2: Rum, landskab & surrealisme
Titel 3 Forløb#3: Kunstnermyter, kunstnerroller & portræt
Titel 4 Forløb#4: Barok & parafrase
Titel 5 Forløb#5: PROJEKT - Maleri i og på verden
Titel 6 Forløb#6: Metode & repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Grundforløb - Kroppen i kunsten

Renæssance-tekst (lektie) v. Katrine Busk
Analyse af kropsopfattelsen i renæssancekunsten med fokus på plasticitet, bevægelse, symmetri, detaljering, balance, harmoni, individualisering, realisme og idealisme.
Praktisk øvelse #1: 2 iagttagelsestegninger af hænder med fokus på detaljering og skyggelægning.
Praktisk øvelse #2: Iagttagelsestegning af en klassisk torso (kvindekrop) i bronze med fokus på bevægelse og kontrapost.
Ekspressionisme-tekst (lektie) v. Katrine Busk
Analyse af diverse krops-værker med tilknytning til ekspressionismen.
Farvelære-tekst (lektie) v. Jørgen Holdt Eriksen
Gennemgang af de forskellige farvekontrastvirkninger, som kommer til udtryk i bl.a. den ekspressionistiske kunst.
Praktisk øvelse #3: Iagttagelsestegning af futuristisk skulptur i bevægelse (Umberto Boccioni) med fokus på dynamik, formforvrængning, kridtstreger og farvekontraster.
Praktisk øvelse #4: Ekspressionistisk kolorering af et soldater-portræt fra Første Verdenskrig.
Komparativ analyse af forskellige krops-værker på tværs af tid.
Besøg på Kunsthal Aarhus – omvisning i udstillinger med fokus på kropsgengivelsen af samtidskunsten.
Praktisk øvelse #5: Frit, selvstændigt værk med afsæt i eller inspiration fra besøget på Kunsthal Aarhus. Eget materialevalg og egen fortolkning af kroppen i lyset kroppens samfundsmæssige status i dag.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2: Rum, landskab & surrealisme

Introduktion til rumlæren med fokus på rumskabende virkemidler i tegning og maleri.
Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 180-189.
Praktisk øvelse #6: Kunst på RiG: Rumlige virkemidler dokumenteret med fotografi
Praktisk øvelse #7: Perspektivtegning I (skitse af renæssancemaleri) og Perspektivtegning II (skolens gangareal).
Analyse af 3 nadverbilleder (pp).
Analyse af udvalgte surrealistiske billeder af Dali, Magritte og Miro og enkelte scener fra filmen Den Andalusiske Hund.
Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 114-120 (om surrealismen).
Praktisk øvelse #8: Fotografering af stilleben (opstilling) med 2-3 selvvalgte genstande - med fokus på detaljer og skygger og genstandenes symbolske betydninger (merbetydning) + blyantstegning heraf.
Praktisk øvelse #9: Surrealistisk landskabstegning med indlemmelse af en eller flere genstande fra stilleben-fotografiet og med brug af perspektiviske virkninger (skitsering og færdig tegning i tusch/farvekridt).
Præsentation i portfolio: Sammenlignende analyse af egen surrealistiske landskabstegning og et eller flere professionelle værker fra surrealismen – med fokus på visuelle/rumskabende virkemidler.
Afsluttende perspektivering til andre landskabstyper i kunsten (klassisk, romantisk, impressionistisk, ekspressionistisk og postmoderne landskabsmaleri).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Kunstnermyter, kunstnerroller & portræt

Digtlæsning: Charles Baudelaire – Albatrossen.
Sammenlignende analyse af tre kunstnerportrætter (Chagal, Sargent og Flinte)
Jørgen Holdt Eriksen: Figuration 42-58 om forskellige kunstnerroller til forskellige tider, inkl. Kristian Hornsleth.
Analyse af virkemidler hos Kristian Hornsleth og afklaring af begreber som metakunst, konceptkunst og interventionskunst.
Intro til virkemidler i portrætgenren med fokus på graden af iscenesættelse og image-pleje (pp).
Analyse af to selvportrætter af hhv Van Gogh og Michael Kvium og et portræt af Bertel Thorvaldsen. Research ift den danske samtidskunstner Apolonia Sokols liv og temaer i hendes kunstneriske virke.
Praktisk øvelse #10: Kunstnerportræt af selvvalgt samtidskunstner med fokus på både ydre lighed, udtryksmæssige karakteristika og symbolske/personlige attributter.
Præsentation i portfolio: Sammenlignende analyse af eget kunstnerportræt og værker af den valgte samtidskunstner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4: Barok & parafrase

Jørgen H. Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 83-85 + 94-99 - om barok æstetik, tematik og den barokke krop.
Analyse af forskellige værker med den barokke krop som omdrejningspunkt (Samlet oversigt i Padlet).
Intro til parafrase-genren via pp med kunsthistoriske eksempler.
Praktisk øvelser #11: Skulptur-øvelse i karton, pap, ståltråd mm - parafrase og barok.
Intro til den amerikanske fotograf Robert Mapplethorpe og dennes brug af parafrasen (pp).
Praktisk øvelse #12: Parafrase af selvvalgt fotografi af Robert Mapplethorpe med fokus på symbolik og ikonografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5: PROJEKT - Maleri i og på verden

PROJEKT: Maleri - i eller på verden.

a) Du skal lave et kunstværk, som rummer en form for bemaling – enten et traditionelt maleri i form af et lærred/karton ELLER en genstand, som du maler på.
Kunstværket skal rette sig mod et globalt problem og udtrykke HÅB i forhold hertil.

b) Supplerende foto-opgave:
Lav et fotografi, der forholder sig til samme tema som dit hovedværk.
Fotografiet kan være en detalje fra dit maleri-kunstværk eller et billede af dit maleri-kunstværk placeret et uventet sted eller i nye omgivelser – som et stykke fotografisk interventionskunst.
Fotografiet kan også være et selvstændigt udtryk, der blot rummer samme tematik eller motiv som dit hovedværk – direkte eller indirekte.

Intro til forløbet via dokumentarudsendelse om den danske kunstner Maria Torp (DR).
+ tekst om objektkunst inden for dadaisme, POP-kunst og samtidskunst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6: Metode & repetition

Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 207-211 (om grundlæggende analysemetoder i bk)
Spørgsmålsøvelse i forhold til hhv. Pablo Picassos ’Guernica’ (1937) og Leonardo da Vincis ‘Den Sidste Nadver’ (1498).
Jørgen Holdt Eriksen m.fl.: Grundbog i Kunst & Arkitektur side 195-200 (om forskellige kompositionsprincipper i kunsten).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer