Holdet 2024 me/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jonas Klougart Wildt
Hold 2024 me/3 (1g me3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Øveproduktion
Titel 2 Thriller og suspense i fiktion og fakta 1
Titel 3 Eksamensproduktion
Titel 4 Thriller og suspense i fiktion og fakta 2
Titel 5 Forløb#1 - Filmiske virkemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Øveproduktion

Kort forløb som starter med fokus på dramaturgi og på at lave en god historie. Derefter øveproduktion, hvor eleverne i grupper arbejder med idégenerering, produktionsplanlægning, optagelser og redigering af deres egne produktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Thriller og suspense i fiktion og fakta 1

Genreforløb med fokus på Thrillergenrens kendetegn både i fiktion og fakta. Vi ser fiktionsfilmen Red Dragon (Rattner, 2002) og det første, halvdelen af andet og hele tredje afsnit af serien "The Day of the Jackal (Bennett, 2024). Derudover ser vi dokumentarfilmen The Imposter (Layton, 2012) og to afsnit fra TV2-serien Savmordet (Bendtzen, 2020).

I fiktionsdelen er der fokus på dramaturgi, suspense, fortælling stil og ikonografi. I Dokumentardelen inddrages også de tre klassiske dokumentarformer.

Fokus på: Thrillergenrens kendetegn (Dramaturgi, suspense, tematik, stil og ikonografi), Karakterer herunder Helte og antihelte, TV-serier og deres dramaturgi, Dokumentarformerne og True Crime.

Faglige mål:
Teori og analyse
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamensproduktion

Eksamensproduktion. Praktisk arbejde i grupper. Munder ud i den færdige eksamensproduktion.

Eleverne har optaget med Panasonic HC-VX1 kameraer og har redigeret i Final Cut Pro X. Enkelte grupper har optaget på iPhone.


Faglige mål:
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion

Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Thriller og suspense i fiktion og fakta 2

2. del af forløbet om thrilleren som genre. Se mere under Thriller og suspense i fiktion og fakta 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#1 - Filmiske virkemidler

Introduktion til faget + Fokus på de filmiske virkemidler og dramaturgi
Forløbet er et mix af teori og praktiske øvelser

Tekst - alt s. 32
Filmcentralen:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedkomposition
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedharmoni
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/dybdekomposition
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/linjer
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kameravinkler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamerabevaegelser
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamera-paa-stativ-og-haandholdt-kamera
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/panorering
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tilt
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamerakoersel
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/krantur
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/zoom
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/farvet-lys
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/motivets-farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/farvesymbolik
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/varme-og-kolde-farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/sorthvid-film-og-farvefilm
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/colorgrading
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lys
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/high-key-og-low-key-belysning
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lysets-retning
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/varmt-og-koldt-lys
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/haardt-og-bloedt-lys
Jonas W.Lentz, Claus N. Christensen: Montageklipning




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer