Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jonas Klougart Wildt
|
Hold
|
2024 me/3 (1g me3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Øveproduktion
Kort forløb som starter med fokus på dramaturgi og på at lave en god historie. Derefter øveproduktion, hvor eleverne i grupper arbejder med idégenerering, produktionsplanlægning, optagelser og redigering af deres egne produktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Thriller og suspense i fiktion og fakta 1
Genreforløb med fokus på Thrillergenrens kendetegn både i fiktion og fakta. Vi ser fiktionsfilmen Red Dragon (Rattner, 2002) og det første, halvdelen af andet og hele tredje afsnit af serien "The Day of the Jackal (Bennett, 2024). Derudover ser vi dokumentarfilmen The Imposter (Layton, 2012) og to afsnit fra TV2-serien Savmordet (Bendtzen, 2020).
I fiktionsdelen er der fokus på dramaturgi, suspense, fortælling stil og ikonografi. I Dokumentardelen inddrages også de tre klassiske dokumentarformer.
Fokus på: Thrillergenrens kendetegn (Dramaturgi, suspense, tematik, stil og ikonografi), Karakterer herunder Helte og antihelte, TV-serier og deres dramaturgi, Dokumentarformerne og True Crime.
Faglige mål:
Teori og analyse
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
Eksamensproduktion. Praktisk arbejde i grupper. Munder ud i den færdige eksamensproduktion.
Eleverne har optaget med Panasonic HC-VX1 kameraer og har redigeret i Final Cut Pro X. Enkelte grupper har optaget på iPhone.
Faglige mål:
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion
Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Thriller og suspense i fiktion og fakta 2
2. del af forløbet om thrilleren som genre. Se mere under Thriller og suspense i fiktion og fakta 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350223601",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350223601",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350223601"
}